Siirry suoraan sisältöön

VastuullisuusviestintäLaajuus (5 op)

Opintojakson tunnus: R801MVVIESTOJ

Opintojakson perustiedot


Laajuus
5 op
Opetuskieli
suomi
Korkeakoulu
Peppi
Vastuuhenkilö
Anu Harju-Myllyaho

Osaamistavoitteet

Opiskelija

• osaa määritellä vastuullisuusviestinnän ja sen roolin osana organisaation viestintää
• osaa tarkastella organisaation vastuullisuusviestintää ja sen nykytilaa
• osaa tunnistaa kehittämiskohteita organisaation vastuulli-suusviestinnässä
• osaa suunnitella vastuullisuusviestintää
• osaa laatia viestintäsuunnitelman organisaation vastuullisuus-viestinnän kehittämiseksi
• osaa esittää vastuullisuusviestintäsuunnitelman kohdeorgani-saatiolle vakuuttavasti, vaikuttavasti ja visuaalisesti havainnol-lisesti

Sisältö

Opinnot syventävät viestintäosaamista erityisesti vastuullisuusvies-tinnän näkökulmasta.

Sisällöt:
- vastuullisuusviestintä yritysviestinnän näkökulmasta
- sisällöt, keinot ja kanavat
- vastuullisuusviestinnän tarkastelu
- vastuullisuusviestinnän suunnittelu
- viestintästrategian tai -suunnitelman vakuuttava ja vaikut-tava esittäminen

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)

1: Opiskelija saavuttaa opintojakson osaamistavoitteita osittain. Hänen tuotoksensa ovat puutteellisia tai muuten epäselviä.
2: Opiskelija saavuttaa opintojakson osaamistavoitteet osittain. Hänen tuotoksissaan on puutteita, mutta niistä voi olla hyötyä kohdeorganisaatiolle.

Arviointikriteerit, hyvä (3)

3: Opiskelija saavuttaa opintojakson tavoitteet melko hyvin. Hänen tuotoksensa ovat osittain kohdeorganisaation hyödynnettävissä
4: Opiskelija saavuttaa opintojakson tavoitteet hyvin. Hänen tuotoksensa ovat kohdeorganisaation hyödynnettävissä.

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

Opiskelija saavuttaa opintojakson tavoitteet erinomaisesti. Hänen tuotoksensa tuovat erityistä lisäarvoa kohdeorganisaatiolle ja ovat suoraan hyödynnettävissä.

Arviointikriteeri, hyväksytty/hylätty

Opiskelija ei tee vaadittavia suorituksia eikä siten saavuta opintojakson tavoitteita.

Oppimateriaalit

• Kortetjärvi-Nurmi, S. & Murtola, K. 2015. Areena. Yritys-viestinnän käsikirja. Helsinki: Edita. Saatavana myös e-kirjana, Ellibs-verkkokirjahylly. o erityisesti luku 2 Mitä kuuluu? Viestintää sidosryh-mien vuorovaikutuksessa • Pasanen, K. 2020. Vastuullisuusviestinnällä kohti kestäväm-pää matkailua. Teoksessa H. Konu, J. Pesonen & H. Reijo-nen (toim.) Matkailuliiketoimintaa teoriasta käytäntöön, luku 4/I. Tampere: Osuuskunta Vastapaino. E-kirja, Ellibs-verkkokirjahylly. o Matkailuteemasta huolimatta kirjan tieto vastuulli-suusviestinnästä sovellettavissa muuhunkin liiketoi-mintaan ja muiden alojen organisaatioihin. • Blogikirjoituksia vastuullisuusviestinnästä: o Meltwater 2021. Vastuullisuusviestintä ei ole vain sanahelinää vaan lupaus arjen tärkeistä asioista. Blogikirjoitus 8.1.2021. Viitattu 7.4.2021 https://www.meltwater.com/fi/blog/vastuullisuusviestinta. o Nordlund, I. 2020. Vastuullinen yritys tekee hyvää, mutta missä on vastuullisuusviestintä? Blogikirjoitus 23.3.2020. Viitattu 7.4.2021 https://kumppania.fi/2020/03/23/vastuullisuusviestinta/. • Muu opiskelijan valitsema ajankohtainen ja luotettava läh-demateriaali


Toteutustavat

Opiskelija voi aloittaa opintojakson omaan aikatauluunsa sopi-vasti. Opintojakson eteneminen on ohjattu vaiheittain Moodle-työtilassa. Ajankäyttösuositus suluissa.

1. Opiskelija perehtyy materiaaleihin verkossa ja muodos-taa käsityksen vastuullisuusviestinnästä ja sen roolista organisaation viestinnässä. (20 h)
2. Opiskelija perehtyy viestintästrategian ja viestintäsuun-nitelman sisältöihin ja eroihin ja valitsee näistä toisen tehtäväkseen tällä opintojaksolla. Valinta perustuu koh-deorganisaation tarpeeseen. (5 h)
3. Opiskelija tarkastelee kohdeorganisaation vastuullisuus-viestinnän näkyvyyttä, sisältöjä, keinoja ja onnistumista eri kanavissa. Hän tekee vastuullisuusviestinnän tietope-rustaan peilaten nykytila-analyysin. Hän laatii nykytila-analyysista visuaalisen esityksen, joka sisältää esimerk-kejä organisaation viestinnästä. (40 h)
4. Opiskelija tunnistaa kehittämiskohteita organisaation vastuullisuusviestinnässä. Hän laatii kirjallisen viestintä-strategian tai viestintäsuunnitelman vastuullisuusviestin-nän kehittämiseksi ja toteuttamiseksi kohdeorganisaa-tiossa. (40 h)
5. Opiskelija laatii viestintästrategiastaan tai -suunnitelmastaan suullisen esityksen kohdeorganisaa-tiolle ja videoi esityksensä. Tavoitteena on vakuuttava, vaikuttava ja visuaalisesti havainnollinen esitys. (20 h)
6. Opiskelija kirjoittaa lyhyen itsearvioinnin, jossa peilaa osaamistaan opintojakson osaamistavoitteisiin. Opiskeli-ja palauttaa nykytila-analyysin, kirjallisen tuotoksen ja videoidun esityksen Moodleen. (5 h)
7. Opiskelija saa suorituksista palautteen ja arvioinnin vii-meistään kuukauden sisällä siitä, kun kaikki tehtävät on palautettu.

Suoritustavat

Opintojakso suoritetaan itsenäisesti vapaasti valittavana aikana verkossa. Oppimisprosessi sisältää itsenäisen perehtymisen materiaaleihin sekä niihin perustuvat tehtävät, joiden tarkaste-lukohde on opiskelijan oma työorganisaatio. Tarvittaessa opis-kelija voi sopia muusta kohdeorganisaatiosta vastuuopettajan kanssa.

Siirry alkuun