Siirry suoraan sisältöön

Matkailun konseptoidut liiketoimintamallitLaajuus (5 op)

Opintojakson tunnus: MAT302

Opintojakson perustiedot


Laajuus
5 op
Opetuskieli
suomi
Korkeakoulu
Peppi

Osaamistavoitteet

Opiskelija osaa tarkastella matkailuliiketoimintaa konseptoituna kokonaisuutena. Hän osaa määritellä ja tarkastella matkailuliiketoiminnan liiketoimintamalleja, asiakasymmärrystä sekä organisaation identiteettiä konseptoinnin lähtökohtina. Opiskelija osaa hyödyntää palvelumuotoilun ketteriä menetelmiä konseptin rakentamisessa.

Opintojakson suoritettuaan opiskelija osaa
- tarkastella matkailuliiketoimintaa konseptoituna kokonaisuutena
- tarkastella asiakasymmärrystä sekä organisaation identiteettiä konseptoinnin lähtökohtana
- tunnistaa konseptoidun matkailuliiketoiminnan tunnusmerkit, mallit sekä hyödyt ja mahdollisuudet
- hyödyntää palvelumuotoilua sekä kokeilla palvelumuotoilun menetelmiä ja työkaluja konseptien kehittämisessä
- soveltaa konseptoinnin periaatteita eri toimintaympäristöihin ja matkailuliiketoiminnan kehittämiseen
- hankkia, soveltaa ja hyödyntää tietoa konseptien kehittämisessä ja johtamisessa
- soveltaa, toteuttaa ja arvioida palvelumuotoilun menetelmiä erilaisten palvelutuotteiden kehittämisessä ja uudistamisessa
- arvioida ja analysoida konseptointia matkailuliiketoiminnan osana
- kokeilla, arvioida ja analysoida palvelumuotoilun menetelmiä matkailuliiketoimintakonseptissa.

Sisältö

- Matkailuliiketoiminnan kokonaisvaltainen, konseptilähtöinen suunnittelu
- Konseptin osatekijät ja rakentaminen
- Asiakasymmärrys
- Organisaation identiteetti
- Palvelumuotoilun menetelmiä

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)

Hylätty (0): Opiskelija ei osaa kuvata matkailuliiketoimintaa konseptoituna kokonaisuutena. Hän ei osaa määritellä matkailuliiketoiminnan liiketoimintamalleja, asiakasymmärrystä sekä organisaation identiteettiä konseptoinnin lähtökohtina. Opiskelija ei osaa soveltaa palvelumuotoilun ketteriä menetelmiä konseptin rakentamisessa.

Tyydyttävä (1): Opiskelija osaa kuvata matkailuliiketoimintaa konseptoituna kokonaisuutena heikosti. Hän osaa määritellä matkailuliiketoiminnan liiketoimintamalleja, asiakasymmärrystä sekä organisaation identiteettiä konseptoinnin lähtökohtina heikosti. Opiskelija osaa soveltaa palvelumuotoilun ketteriä menetelmiä heikosti konseptin rakentamisessa.

Tyydyttävä (2): Opiskelija osaa osittain kuvata matkailuliiketoimintaa konseptoituna kokonaisuutena. Hän osaa määritellä matkailuliiketoiminnan liiketoimintamalleja, asiakasymmärrystä sekä organisaation identiteettiä konseptoinnin lähtökohtina osittain. Opiskelija osaa soveltaa palvelumuotoilun ketteriä menetelmiä osittain konseptin rakentamisessa.

Arviointikriteerit, hyvä (3)

Hyvä (3): Opiskelija osaa kuvata matkailuliiketoimintaa konseptoituna kokonaisuutena. Hän osaa määritellä matkailuliiketoiminnan liiketoimintamalleja, asiakasymmärrystä sekä organisaation identiteettiä konseptoinnin lähtökohtina. Opiskelija osaa soveltaa palvelumuotoilun ketteriä menetelmiä konseptin rakentamisessa.

Hyvä (4): Opiskelija osaa kuvata matkailuliiketoimintaa konseptoituna kokonaisuutena kattavasti. Hän osaa määritellä monipuolisesti matkailuliiketoiminnan liiketoimintamalleja, asiakasymmärrystä sekä organisaation identiteettiä konseptoinnin lähtökohtina. Opiskelija osaa soveltaa palvelumuotoilun ketteriä menetelmiä monipuolisesti konseptin rakentamisessa.

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

Kiitettävä (5): Opiskelija osaa kuvata matkailuliiketoimintaa konseptoituna kokonaisuutena kattavasti sekä perustellen. Hän osaa määritellä monipuolisesti ja perustellen matkailuliiketoiminnan liiketoimintamalleja, asiakasymmärrystä sekä organisaation identiteettiä konseptoinnin lähtökohtina. Opiskelija osaa soveltaa palvelumuotoilun ketteriä menetelmiä kattavasti ja monipuolisesti konseptin rakentamisessa.

Lisätiedot

Opintojakso on ammattikorkeakoulun toteuttama, mutta valittavissa myös yliopiston matkailututkimuksen opiskelijoille.

Ammattikorkeakoulussa kolmannen vuoden soveltava projekti 5 op integroituu tähän opintojaksoon Menestyvän matkailuliiketoiminnan suunnittelu -teemalla. Siinä tavoitteena on soveltaa opintojaksolla hankittu osaaminen liiketoimintakonseptin rakentamiseen.

Siirry alkuun