Lastensuojelun sijaishuoltoLaajuus (5 op)
Tunnus: K700BE29
Laajuus
5 op
Opetuskieli
- suomi
Osaamistavoitteet
Osaamistavoitteet:
Opiskelija
- tietää suomalaisen sijaishuollon erityisyyden
- tietää lapsen ja vanhempien/huoltajien aseman sijaishuollossa
- ymmärtää lastensuojelun sijaishuollon ammatillisen työn ja toimijoiden erilaiset roolit
- tietää rajoitustoimenpiteet ja niihin liittyvän lainsäädännön
Sisältö
Sisältö:
- suomalainen sijaishuolto ja sen erityispiirteet
- lapsen asema sijaishuollossa
- vanhempien/huoltajien asema sijaishuollossa
- sijaishuolto kokemuksena
- sijaishuolto ammatillisena toimintana
- sijaishuollossa käytettävät rajoitustoimenpiteet
- sijaishuollon valvonta
- jälkihuolto
Edeltävät opinnot: Lastensuojelun lähtökohdat ja prosessit 5 op
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)
Hylätty 0)
Opiskelija ei ole osallistunut opetukseen tai saavuttanut opintojakson tavoitteita.
Tyydyttävä (1)
Ammatillinen tietoperusta ja käsitteet
Opiskelija tuntee suomalaisen lastensuojelun sijaishuollon erityispiirteitä ja lähtökohtia sekä lapsen ja huoltajien aseman piirteitä heikosti. Opiskelija tuntee sijaishuollon rajoitustoimenpiteitä ja niihin liittyvää lainsäädäntöä heikosti.
Ammatillinen toiminta
Opiskelija tuntee sijaishuollon ammatillista työtä ja toimijoiden erilaisia rooleja heikosti.
Eettinen osaaminen ja vastuullisuus
Opiskelija tuntee heikosti sijaishuollon lähtökotia tai periaatteita.
Tyydyttävä (2)
Ammatillinen tietoperusta ja käsitteet
Opiskelija tuntee suomalaisen lastensuojelun sijaishuollon erityispiirteitä ja lähtökohtia sekä lapsen ja huoltajien aseman piirteitä suppeasti. Opiskelija tuntee joitakin sijaishuollon rajoitustoimenpiteitä ja niihin liittyvää lainsäädäntöä suppeasti.
Ammatillinen toiminta
Opiskelija tuntee sijaishuollon ammatillista työtä ja toimijoiden erilaisia rooleja suppeasti.
Eettinen osaaminen ja vastuullisuus
Opiskelija tuntee suppeasti sijaishuollon lähtökohtia tai periaatteita.
Arviointikriteerit, hyvä (3)
Hyvä (3)
Ammatillinen tietoperusta ja käsitteet
Opiskelija tunnistaa suomalaisen lastensuojelun sijaishuollon erityispiirteitä ja lähtökohtia sekä lapsen ja huoltajien aseman piirteitä. Opiskelija tunnistaa sijaishuollon rajoitustoimenpiteitä ja niihin liittyvää lainsäädäntöä.
Ammatillinen toiminta
Opiskelija ymmärtää lastensuojelun sijaishuollon ammatillista työtä ja toimijoiden erilaisia rooleja.
Eettinen osaaminen ja vastuullisuus
Opiskelija tunnistaa sijaishuollon lähtökohtia ja näkökulmia.
Hyvä (4)
Ammatillinen tietoperusta ja käsitteet
Opiskelija tietää suomalaisen lastensuojelun sijaishuollon erityisyyden ja lähtökohtia sekä lapsen ja huoltajien aseman piirteitä hyvin. Opiskelija tietää sijaishuollon rajoitustoimenpiteet ja niihin liittyvän lainsäädännön.
Ammatillinen toiminta
Opiskelija osoittaa ymmärtävänsä lastensuojelun sijaishuollon ammatillista työtä ja toimijoiden erilaisia rooleja hyvin.
Eettinen osaaminen ja vastuullisuus
Opiskelija osaa tarkastella sijaishuollon lähtökohtia ja näkökulmia esiin nostaen.
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
Kiitettävä (5)
Ammatillinen tietoperusta ja käsitteet
Opiskelija osoittaa tietävänsä suomalaisen lastensuojelun sijaishuollon erityisyyden ja lähtökohdat sekä lapsen ja huoltajien aseman piirteet erinomaisesti. Opiskelija osoittaa tietävänsä sijaishuollon rajoitustoimenpiteet ja niihin liittyvän lainsäädännön.
Ammatillinen toiminta
Opiskelija osoittaa ymmärtävänsä lastensuojelun sijaishuollon ammatillista työtä ja toimijoiden erilaiset roolit erinomaisesti.
Eettinen osaaminen ja vastuullisuus
Opiskelija osaa tarkastella sijaishuollon lähtökohtia ja näkökulmia kriittisesti esiin nostaen.
Ilmoittautumisaika
02.10.2023 - 25.02.2024
Ajoitus
26.02.2024 - 31.05.2024
Laajuus
5 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Yksikkö
Sosionomikoulutus
Toimipiste
Kosmos, Tietokatu 1, Kemi
Opetuskielet
- Suomi
Paikat
0 - 40
Tutkinto-ohjelma
- Sosionomikoulutus
Opettaja
- Sari Halttunen
Vastuuhenkilö
Sari Halttunen
Opiskelijaryhmät
-
K71S22SSosionomikoulutus (päiväopinnot), Kemi syksy 2022
Tavoitteet
Osaamistavoitteet:
Opiskelija
- tietää suomalaisen sijaishuollon erityisyyden
- tietää lapsen ja vanhempien/huoltajien aseman sijaishuollossa
- ymmärtää lastensuojelun sijaishuollon ammatillisen työn ja toimijoiden erilaiset roolit
- tietää rajoitustoimenpiteet ja niihin liittyvän lainsäädännön
Sisältö
Sisältö:
- suomalainen sijaishuolto ja sen erityispiirteet
- lapsen asema sijaishuollossa
- vanhempien/huoltajien asema sijaishuollossa
- sijaishuolto kokemuksena
- sijaishuolto ammatillisena toimintana
- sijaishuollossa käytettävät rajoitustoimenpiteet
- sijaishuollon valvonta
- jälkihuolto
Edeltävät opinnot: Lastensuojelun lähtökohdat ja prosessit 5 op
Aika ja paikka
Opintojakson toteutus kevään 2024 II periodilla
Oppimateriaalit
Opintojakso pohjautuu uusimpaan lastensuojelun sijaishuoltoa koskevaan tutkimustietoon, jota esitellään opintojakson sisältöihin liittyen. Arvioitavassa tehtävässä pakollisena lähteenä valinnaisten lähteiden lisäksi: Enroos,R & Heino,T & Pösö,T. (toim.) 2016. Huostaanotto. Lastensuojelun vaativin tehtävä. Tampere:Vastapaino
Lisäksi opintojaksolla hyödynnetään lähdettä: Helavirta,S. & Halttunen,S. & Laakso,R.(toim. 2021). Sijaishuollon rajoitustoimenpiteet ammatillisina käytäntöinä ja kokemuksina. Rovaniemi:Lapin ammattikorkeakoulun julkaisuja. Sarja B. Tutkimusraportit ja kokoomateokset 12/2021
Opetusmenetelmät
Ennakkotehtävä
Luennot ja tuntiharjoitteet
Seminaari
Työelämävierailijat
Ryhmätehtävät
Itsenäinen opiskelu
Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet
Opintojakson tehtävien palautusajankohdat sovitaan opintojakson alussa.
Hylätyn arvosanan uusimisen tai hyväksytyn arvosanan korottamisen osalta noudatetaan Lapin ammattikorkeakoulun tutkintosääntöä.
Arviointiasteikko
H-5
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)
Hylätty 0)
Opiskelija ei ole osallistunut opetukseen tai saavuttanut opintojakson tavoitteita.
Tyydyttävä (1)
Ammatillinen tietoperusta ja käsitteet
Opiskelija tuntee suomalaisen lastensuojelun sijaishuollon erityispiirteitä ja lähtökohtia sekä lapsen ja huoltajien aseman piirteitä heikosti. Opiskelija tuntee sijaishuollon rajoitustoimenpiteitä ja niihin liittyvää lainsäädäntöä heikosti.
Ammatillinen toiminta
Opiskelija tuntee sijaishuollon ammatillista työtä ja toimijoiden erilaisia rooleja heikosti.
Eettinen osaaminen ja vastuullisuus
Opiskelija tuntee heikosti sijaishuollon lähtökotia tai periaatteita.
Tyydyttävä (2)
Ammatillinen tietoperusta ja käsitteet
Opiskelija tuntee suomalaisen lastensuojelun sijaishuollon erityispiirteitä ja lähtökohtia sekä lapsen ja huoltajien aseman piirteitä suppeasti. Opiskelija tuntee joitakin sijaishuollon rajoitustoimenpiteitä ja niihin liittyvää lainsäädäntöä suppeasti.
Ammatillinen toiminta
Opiskelija tuntee sijaishuollon ammatillista työtä ja toimijoiden erilaisia rooleja suppeasti.
Eettinen osaaminen ja vastuullisuus
Opiskelija tuntee suppeasti sijaishuollon lähtökohtia tai periaatteita.
Arviointikriteerit, hyvä (3)
Hyvä (3)
Ammatillinen tietoperusta ja käsitteet
Opiskelija tunnistaa suomalaisen lastensuojelun sijaishuollon erityispiirteitä ja lähtökohtia sekä lapsen ja huoltajien aseman piirteitä. Opiskelija tunnistaa sijaishuollon rajoitustoimenpiteitä ja niihin liittyvää lainsäädäntöä.
Ammatillinen toiminta
Opiskelija ymmärtää lastensuojelun sijaishuollon ammatillista työtä ja toimijoiden erilaisia rooleja.
Eettinen osaaminen ja vastuullisuus
Opiskelija tunnistaa sijaishuollon lähtökohtia ja näkökulmia.
Hyvä (4)
Ammatillinen tietoperusta ja käsitteet
Opiskelija tietää suomalaisen lastensuojelun sijaishuollon erityisyyden ja lähtökohtia sekä lapsen ja huoltajien aseman piirteitä hyvin. Opiskelija tietää sijaishuollon rajoitustoimenpiteet ja niihin liittyvän lainsäädännön.
Ammatillinen toiminta
Opiskelija osoittaa ymmärtävänsä lastensuojelun sijaishuollon ammatillista työtä ja toimijoiden erilaisia rooleja hyvin.
Eettinen osaaminen ja vastuullisuus
Opiskelija osaa tarkastella sijaishuollon lähtökohtia ja näkökulmia esiin nostaen.
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
Kiitettävä (5)
Ammatillinen tietoperusta ja käsitteet
Opiskelija osoittaa tietävänsä suomalaisen lastensuojelun sijaishuollon erityisyyden ja lähtökohdat sekä lapsen ja huoltajien aseman piirteet erinomaisesti. Opiskelija osoittaa tietävänsä sijaishuollon rajoitustoimenpiteet ja niihin liittyvän lainsäädännön.
Ammatillinen toiminta
Opiskelija osoittaa ymmärtävänsä lastensuojelun sijaishuollon ammatillista työtä ja toimijoiden erilaiset roolit erinomaisesti.
Eettinen osaaminen ja vastuullisuus
Opiskelija osaa tarkastella sijaishuollon lähtökohtia ja näkökulmia kriittisesti esiin nostaen.
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Kiitettävä (5):
Opiskelija osoittaa tietävänsä suomalaisen sijaishuollon erityispiirteitä ja lähtökohtia erinomaisesti. Opiskelija osoittaa ymmärtävänsä sijaishuollon ammatillista toimintaa ja toimijoiden erilaisia rooleja erinomaisesti ja kriittisiä näkökulmia esiin nostaen.
Hyvä (3-4):
Opiskelija osoittaa tietävänsä suomalaisen sijaishuollon erityispiirteitä ja lähtökohtia hyvin. Opiskelija osoittaa ymmärtävänsä sijaishuollon ammatillista toimintaa ja toimijoiden erilaisia rooleja laajasti
Tyydyttävä (1-2):
Opiskelija osoittaa tietävänsä suomalaisen sijaishuollon erityispiirteitä ja lähtökohtia suppeasti. Opiskelija osoittaa ymmärtävänsä sijaishuollon ammatillista toimintaa ja toimijoiden erilaisia rooleja kapeasti.
Hylätty
Opiskelija ei tiedä suomalaisen sijaishuollon erityispiirteitä ja lähtökohtia. Opiskelija ei osoita ymmärtäneensä sijaishuollon ammatillista toimintaa ja toimijoiden erilaisia rooleja.
Ilmoittautumisaika
02.10.2023 - 25.02.2024
Ajoitus
26.02.2024 - 14.05.2024
Laajuus
5 op
Virtuaaliosuus (op)
4 op
Toteutustapa
20 % Lähiopetus, 80 % Etäopetus
Yksikkö
Sosionomikoulutus
Toimipiste
Kosmos, Tietokatu 1, Kemi
Opetuskielet
- Suomi
Paikat
0 - 45
Tutkinto-ohjelma
- Sosionomikoulutus
Opettaja
- Sari Halttunen
Vastuuhenkilö
Sari Halttunen
Opiskelijaryhmät
-
KA71S22S_2Sosionomikoulutus 2 (monimuoto-opinnot) Kemi, syksy 2022
-
KA71S22S_1Sosionomikoulutus 1 (monimuoto-opinnot) Kemi, syksy 2022
Tavoitteet
Osaamistavoitteet:
Opiskelija
- tietää suomalaisen sijaishuollon erityisyyden
- tietää lapsen ja vanhempien/huoltajien aseman sijaishuollossa
- ymmärtää lastensuojelun sijaishuollon ammatillisen työn ja toimijoiden erilaiset roolit
- tietää rajoitustoimenpiteet ja niihin liittyvän lainsäädännön
Sisältö
Sisältö:
- suomalainen sijaishuolto ja sen erityispiirteet
- lapsen asema sijaishuollossa
- vanhempien/huoltajien asema sijaishuollossa
- sijaishuolto kokemuksena
- sijaishuolto ammatillisena toimintana
- sijaishuollossa käytettävät rajoitustoimenpiteet
- sijaishuollon valvonta
- jälkihuolto
Edeltävät opinnot: Lastensuojelun lähtökohdat ja prosessit 5 op
Aika ja paikka
Opintojakson toteutus kevään 2024 II periodilla
Oppimateriaalit
Opintojakso pohjautuu uusimpaan lastensuojelun sijaishuoltoa koskevaan tutkimustietoon, jota esitellään opintojakson sisältöihin liittyen. Arvioitavassa tehtävässä pakollisena lähteenä valinnaisten lähteiden lisäksi: Enroos,R & Heino,T & Pösö,T. (toim.) 2016. Huostaanotto. Lastensuojelun vaativin tehtävä. Tampere:Vastapaino
Lisäksi opintojaksolla hyödynnetään lähdettä: Helavirta,S. & Halttunen,S. & Laakso,R.(toim. 2021). Sijaishuollon rajoitustoimenpiteet ammatillisina käytäntöinä ja kokemuksina. Rovaniemi:Lapin ammattikorkeakoulun julkaisuja. Sarja B. Tutkimusraportit ja kokoomateokset 12/2021
Opetusmenetelmät
Ennakkotehtävä
Luennot ja tuntiharjoitteet
Seminaari
Työelämävierailijat
Ryhmätehtävät
Itsenäinen opiskelu
Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet
Opintojakson tehtävien palautusajankohdat sovitaan opintojakson alussa.
Hylätyn arvosanan uusimisen tai hyväksytyn arvosanan korottamisen osalta noudatetaan Lapin ammattikorkeakoulun tutkintosääntöä.
Lisätietoja opiskelijoille
Edeltävät opinnot: Lastensuojelun lähtökohdat ja prosessit 5 op
Arviointiasteikko
H-5
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)
Hylätty 0)
Opiskelija ei ole osallistunut opetukseen tai saavuttanut opintojakson tavoitteita.
Tyydyttävä (1)
Ammatillinen tietoperusta ja käsitteet
Opiskelija tuntee suomalaisen lastensuojelun sijaishuollon erityispiirteitä ja lähtökohtia sekä lapsen ja huoltajien aseman piirteitä heikosti. Opiskelija tuntee sijaishuollon rajoitustoimenpiteitä ja niihin liittyvää lainsäädäntöä heikosti.
Ammatillinen toiminta
Opiskelija tuntee sijaishuollon ammatillista työtä ja toimijoiden erilaisia rooleja heikosti.
Eettinen osaaminen ja vastuullisuus
Opiskelija tuntee heikosti sijaishuollon lähtökotia tai periaatteita.
Tyydyttävä (2)
Ammatillinen tietoperusta ja käsitteet
Opiskelija tuntee suomalaisen lastensuojelun sijaishuollon erityispiirteitä ja lähtökohtia sekä lapsen ja huoltajien aseman piirteitä suppeasti. Opiskelija tuntee joitakin sijaishuollon rajoitustoimenpiteitä ja niihin liittyvää lainsäädäntöä suppeasti.
Ammatillinen toiminta
Opiskelija tuntee sijaishuollon ammatillista työtä ja toimijoiden erilaisia rooleja suppeasti.
Eettinen osaaminen ja vastuullisuus
Opiskelija tuntee suppeasti sijaishuollon lähtökohtia tai periaatteita.
Arviointikriteerit, hyvä (3)
Hyvä (3)
Ammatillinen tietoperusta ja käsitteet
Opiskelija tunnistaa suomalaisen lastensuojelun sijaishuollon erityispiirteitä ja lähtökohtia sekä lapsen ja huoltajien aseman piirteitä. Opiskelija tunnistaa sijaishuollon rajoitustoimenpiteitä ja niihin liittyvää lainsäädäntöä.
Ammatillinen toiminta
Opiskelija ymmärtää lastensuojelun sijaishuollon ammatillista työtä ja toimijoiden erilaisia rooleja.
Eettinen osaaminen ja vastuullisuus
Opiskelija tunnistaa sijaishuollon lähtökohtia ja näkökulmia.
Hyvä (4)
Ammatillinen tietoperusta ja käsitteet
Opiskelija tietää suomalaisen lastensuojelun sijaishuollon erityisyyden ja lähtökohtia sekä lapsen ja huoltajien aseman piirteitä hyvin. Opiskelija tietää sijaishuollon rajoitustoimenpiteet ja niihin liittyvän lainsäädännön.
Ammatillinen toiminta
Opiskelija osoittaa ymmärtävänsä lastensuojelun sijaishuollon ammatillista työtä ja toimijoiden erilaisia rooleja hyvin.
Eettinen osaaminen ja vastuullisuus
Opiskelija osaa tarkastella sijaishuollon lähtökohtia ja näkökulmia esiin nostaen.
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
Kiitettävä (5)
Ammatillinen tietoperusta ja käsitteet
Opiskelija osoittaa tietävänsä suomalaisen lastensuojelun sijaishuollon erityisyyden ja lähtökohdat sekä lapsen ja huoltajien aseman piirteet erinomaisesti. Opiskelija osoittaa tietävänsä sijaishuollon rajoitustoimenpiteet ja niihin liittyvän lainsäädännön.
Ammatillinen toiminta
Opiskelija osoittaa ymmärtävänsä lastensuojelun sijaishuollon ammatillista työtä ja toimijoiden erilaiset roolit erinomaisesti.
Eettinen osaaminen ja vastuullisuus
Opiskelija osaa tarkastella sijaishuollon lähtökohtia ja näkökulmia kriittisesti esiin nostaen.
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Kiitettävä (5):
Opiskelija osoittaa tietävänsä suomalaisen sijaishuollon erityispiirteitä ja lähtökohtia erinomaisesti. Opiskelija osoittaa ymmärtävänsä sijaishuollon ammatillista toimintaa ja toimijoiden erilaisia rooleja erinomaisesti ja kriittisiä näkökulmia esiin nostaen.
Hyvä (3-4):
Opiskelija osoittaa tietävänsä suomalaisen sijaishuollon erityispiirteitä ja lähtökohtia hyvin. Opiskelija osoittaa ymmärtävänsä sijaishuollon ammatillista toimintaa ja toimijoiden erilaisia rooleja laajasti
Tyydyttävä (1-2):
Opiskelija osoittaa tietävänsä suomalaisen sijaishuollon erityispiirteitä ja lähtökohtia suppeasti. Opiskelija osoittaa ymmärtävänsä sijaishuollon ammatillista toimintaa ja toimijoiden erilaisia rooleja kapeasti.
Hylätty
Ilmoittautumisaika
13.03.2023 - 20.10.2023
Ajoitus
27.10.2023 - 17.12.2023
Laajuus
5 op
Virtuaaliosuus (op)
5 op
Toteutustapa
Etäopetus
Yksikkö
Sosionomikoulutus
Toimipiste
Kosmos, Tietokatu 1, Kemi
Opetuskielet
- Suomi
Paikat
0 - 45
Tutkinto-ohjelma
- Sosionomikoulutus
Opettaja
- Susanna Helavirta
- Sari Halttunen
Vastuuhenkilö
Sari Halttunen
Opiskelijaryhmät
-
KA71S22KSosionomikoulutus,Kemi kevät 2022
Tavoitteet
Osaamistavoitteet:
Opiskelija
- tietää suomalaisen sijaishuollon erityisyyden
- tietää lapsen ja vanhempien/huoltajien aseman sijaishuollossa
- ymmärtää lastensuojelun sijaishuollon ammatillisen työn ja toimijoiden erilaiset roolit
- tietää rajoitustoimenpiteet ja niihin liittyvän lainsäädännön
Sisältö
Sisältö:
- suomalainen sijaishuolto ja sen erityispiirteet
- lapsen asema sijaishuollossa
- vanhempien/huoltajien asema sijaishuollossa
- sijaishuolto kokemuksena
- sijaishuolto ammatillisena toimintana
- sijaishuollossa käytettävät rajoitustoimenpiteet
- sijaishuollon valvonta
- jälkihuolto
Edeltävät opinnot: Lastensuojelun lähtökohdat ja prosessit 5 op
Aika ja paikka
Opintojakson toteutus syksyn 2023 II periodilla
Oppimateriaalit
Opintojakso pohjautuu uusimpaan lastensuojelun sijaishuoltoa koskevaan tutkimustietoon, jota esitellään opintojakson sisältöihin liittyen.
Arvioitavassa tehtävässä pakollisena lähteenä valinnaisten lähteiden lisäksi: Enroos,R & Heino,T & Pösö,T. (toim.) 2016. Huostaanotto. Lastensuojelun vaativin tehtävä. Tampere:Vastapaino
Opetusmenetelmät
Luennot ja luentotallenteet
Seminaari
Itsenäinen opiskelu
Ennakko- ja ryhmätehtävät
Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet
Opintojakson tehtävien palautusajankohdat sovitaan opintojakson alussa.
Hylätyn arvosanan uusimisen tai hyväksytyn arvosanan korottamisen osalta noudatetaan Lapin ammattikorkeakoulun tutkintosääntöä.
Lisätietoja opiskelijoille
Edeltävät opinnot: Lastensuojelun lähtökohdat ja prosessit 5 op
Arviointiasteikko
H-5
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)
Hylätty 0)
Opiskelija ei ole osallistunut opetukseen tai saavuttanut opintojakson tavoitteita.
Tyydyttävä (1)
Ammatillinen tietoperusta ja käsitteet
Opiskelija tuntee suomalaisen lastensuojelun sijaishuollon erityispiirteitä ja lähtökohtia sekä lapsen ja huoltajien aseman piirteitä heikosti. Opiskelija tuntee sijaishuollon rajoitustoimenpiteitä ja niihin liittyvää lainsäädäntöä heikosti.
Ammatillinen toiminta
Opiskelija tuntee sijaishuollon ammatillista työtä ja toimijoiden erilaisia rooleja heikosti.
Eettinen osaaminen ja vastuullisuus
Opiskelija tuntee heikosti sijaishuollon lähtökotia tai periaatteita.
Tyydyttävä (2)
Ammatillinen tietoperusta ja käsitteet
Opiskelija tuntee suomalaisen lastensuojelun sijaishuollon erityispiirteitä ja lähtökohtia sekä lapsen ja huoltajien aseman piirteitä suppeasti. Opiskelija tuntee joitakin sijaishuollon rajoitustoimenpiteitä ja niihin liittyvää lainsäädäntöä suppeasti.
Ammatillinen toiminta
Opiskelija tuntee sijaishuollon ammatillista työtä ja toimijoiden erilaisia rooleja suppeasti.
Eettinen osaaminen ja vastuullisuus
Opiskelija tuntee suppeasti sijaishuollon lähtökohtia tai periaatteita.
Arviointikriteerit, hyvä (3)
Hyvä (3)
Ammatillinen tietoperusta ja käsitteet
Opiskelija tunnistaa suomalaisen lastensuojelun sijaishuollon erityispiirteitä ja lähtökohtia sekä lapsen ja huoltajien aseman piirteitä. Opiskelija tunnistaa sijaishuollon rajoitustoimenpiteitä ja niihin liittyvää lainsäädäntöä.
Ammatillinen toiminta
Opiskelija ymmärtää lastensuojelun sijaishuollon ammatillista työtä ja toimijoiden erilaisia rooleja.
Eettinen osaaminen ja vastuullisuus
Opiskelija tunnistaa sijaishuollon lähtökohtia ja näkökulmia.
Hyvä (4)
Ammatillinen tietoperusta ja käsitteet
Opiskelija tietää suomalaisen lastensuojelun sijaishuollon erityisyyden ja lähtökohtia sekä lapsen ja huoltajien aseman piirteitä hyvin. Opiskelija tietää sijaishuollon rajoitustoimenpiteet ja niihin liittyvän lainsäädännön.
Ammatillinen toiminta
Opiskelija osoittaa ymmärtävänsä lastensuojelun sijaishuollon ammatillista työtä ja toimijoiden erilaisia rooleja hyvin.
Eettinen osaaminen ja vastuullisuus
Opiskelija osaa tarkastella sijaishuollon lähtökohtia ja näkökulmia esiin nostaen.
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
Kiitettävä (5)
Ammatillinen tietoperusta ja käsitteet
Opiskelija osoittaa tietävänsä suomalaisen lastensuojelun sijaishuollon erityisyyden ja lähtökohdat sekä lapsen ja huoltajien aseman piirteet erinomaisesti. Opiskelija osoittaa tietävänsä sijaishuollon rajoitustoimenpiteet ja niihin liittyvän lainsäädännön.
Ammatillinen toiminta
Opiskelija osoittaa ymmärtävänsä lastensuojelun sijaishuollon ammatillista työtä ja toimijoiden erilaiset roolit erinomaisesti.
Eettinen osaaminen ja vastuullisuus
Opiskelija osaa tarkastella sijaishuollon lähtökohtia ja näkökulmia kriittisesti esiin nostaen.
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Kiitettävä (5):
Opiskelija osoittaa tietävänsä suomalaisen sijaishuollon erityispiirteitä ja lähtökohtia erinomaisesti. Opiskelija osoittaa ymmärtävänsä sijaishuollon ammatillista toimintaa ja toimijoiden erilaisia rooleja erinomaisesti ja kriittisiä näkökulmia esiin nostaen.
Hyvä (3-4):
Opiskelija osoittaa tietävänsä suomalaisen sijaishuollon erityispiirteitä ja lähtökohtia hyvin. Opiskelija osoittaa ymmärtävänsä sijaishuollon ammatillista toimintaa ja toimijoiden erilaisia rooleja laajasti
Tyydyttävä (1-2):
Opiskelija osoittaa tietävänsä suomalaisen sijaishuollon erityispiirteitä ja lähtökohtia suppeasti. Opiskelija osoittaa ymmärtävänsä sijaishuollon ammatillista toimintaa ja toimijoiden erilaisia rooleja kapeasti.
Hylätty
Opiskelija ei tiedä suomalaisen sijaishuollon erityispiirteitä ja lähtökohtia. Opiskelija ei osoita ymmärtäneensä sijaishuollon ammatillista toimintaa ja toimijoiden erilaisia rooleja.