Lapsi- ja perhetyön menetelmätLaajuus (5 op)
Opintojakson tunnus: K700BE30
Opintojakson perustiedot
- Laajuus
- 5 op
- Opetuskieli
- suomi
- Korkeakoulu
- Peppi
Osaamistavoitteet
Osaamistavoitteet:
Opiskelija
- tuntee perhetyön työmuotoja ja taustateorioita
- osaa soveltaa keskeisiä lapsi- ja perhelähtöisiä työmenetelmiä
Sisältö
Sisältö:
- perhetyön teoreettiset lähtökohdat
- perhetyön eri muodot
- lapsi- ja perhetyön menetelmät
Esitietovaatimukset
NULL
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)
Tyydyttävä (1)
Ammatillinen tietoperusta ja käsitteet:
Opiskelija muistaa perhetyön taustalla olevia yksilöllisiä ja yhteiskunnallisia tekijöitä. Opiskelija ymmärtää perhetyön merkitystä sosiaalityössä.
Ammatillinen toiminta:
Opiskelija tunnistaa perhetyössä käytettäviä keskeisiä työmenetelmiä.
Eettinen osaaminen ja vastuullisuus:
Opiskelija ymmärtää oikeudenmukaisuuden ja ihmisarvon loukkaamattomuuden merkityksen. Opiskelija muistaa lasten ja vanhempien osallisuuden, toimijuuden ja itsemääräämisoikeuden tukemisen merkityksen perhetyössä.
Tyydyttävä (2)
Ammatillinen tietoperusta ja käsitteet:
Opiskelija ymmärtää sosiaalihuoltolain ja lastensuojelulain mukaisen perhetyön tarpeen taustalla olevia yksilöllisiä ja yhteiskunnallisia tekijöitä. Opiskelija ymmärtää perhetyön merkityksen sosiaalityössä. Opiskelija osaa hyödyntää teoriatietoa perhetyössä.
Ammatillinen toiminta:
Opiskelija tietää perhetyön keskeisiä työmenetelmiä.
Eettinen osaaminen ja vastuullisuus:
Opiskelija ymmärtää oikeudenmukaisuuden ja ihmisarvon loukkaamattomuuden merkityksen. Opiskelija ymmärtää lasten ja vanhempien osallisuuden, toimijuuden ja itsemääräämisoikeuden tukemisen merkityksen perhetyössä. Opiskelija osaa toimia ammattialan arvojen ja eettisten periaatteiden mukaisesti.
Arviointikriteerit, hyvä (3)
Hyvä (3)
Ammatillinen tietoperusta ja käsitteet:
Opiskelija osaa soveltaa sosiaalihuoltolain ja lastensuojelulain mukaisen perhetyön tarpeen taustalla olevia yksilöllisiä ja yhteiskunnallisia tekijöitä. Opiskelija ymmärtää perhetyön merkityksen sosiaalityössä. Opiskelija osaa soveltaa teoriatietoa perhetyössä.
Ammatillinen toiminta:
Opiskelija osaa soveltaa perhetyössä käytettäviä keskeisiä työmenetelmiä.
Eettinen osaaminen ja vastuullisuus:
Opiskelija ymmärtää oikeudenmukaisuuden ja ihmisarvon loukkaamattomuuden merkityksen. Opiskelija osaa soveltaa osaamistaan lasten ja vanhempien osallisuuden, toimijuuden ja itsemääräämisoikeuden tukemiseksi perhetyössä. Opiskelija osaa toimia ammattialan arvojen ja eettisten periaatteiden mukaisesti.
Hyvä (4)
Ammatillinen tietoperusta ja käsitteet:
Opiskelija osaa analysoida sosiaalihuoltolain ja lastensuojelulain mukaisen perhetyön tarpeen taustalla olevia yksilöllisiä ja yhteiskunnallisia tekijöitä. Opiskelija osaa analysoida perhetyön merkitystä sosiaalityössä. Opiskelija osaa arvioida perhetyön viitekehystä sosiaalihuoltolain ja lastensuojelulain mukaisesti.
Ammatillinen toiminta:
Opiskelija osaa analysoida lapsi- ja perhetyön keskeisiä työmenetelmiä ja niiden soveltamista perhetyössä.
Eettinen osaaminen ja vastuullisuus:
Opiskelija vahvistaa toiminnallaan oikeudenmukaisuuden ja ihmisarvon loukkaamattomuuden toteutumista. Opiskelija osaa analysoida lasten ja vanhempein osallisuutta, toimijuutta ja itsemääräämisoikeutta perhetyössä. Opiskelija osaa analysoida omaa toimintaansa ammattialan arvojen ja eettisten periaatteiden mukaisesti.
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
Kiitettävä (5)
Ammatillinen tietoperusta ja käsitteet:
Opiskelija osaa arvioida sosiaalihuoltolain ja lastensuojelulain mukaisen perhetyön tarpeen taustalla olevia yksilöllisiä ja yhteiskunnallisia tekijöitä. Opiskelija osaa arvioida ja analysoida perhetyön merkitystä sosiaalityössä. Opiskelija osaa luoda teoriatietoon perustuvan viitekehyksen sosiaalihuoltolain ja lastensuojelulain mukaisesta perhetyötä.
Ammatillinen toiminta:
Opiskelija osaa arvioida lapsi- ja perhetyön keskeisiä työmenetelmiä ja niiden soveltamista perhetyössä.
Eettinen osaaminen ja vastuullisuus:
Opiskelija vahvistaa toiminnallaan oikeudenmukaisuuden ja ihmisarvon loukkaamattomuuden toteutumista. Opiskelija osaa arvioida lasten ja vanhempien osallisuutta, toimijuutta ja itsemääräämisoikeutta perhetyössä. Opiskelija osaa arvioida omaa toimintaansa ammattialan arvojen ja eettisten periaatteiden mukaisesti.