Siirry suoraan sisältöön

Tutkimus-, kehittämis- ja innovaatio-osaaminenLaajuus (5 op)

Opintojakson tunnus: HY00BE36

Opintojakson perustiedot


Laajuus
5 op
Opetuskieli
suomi
Korkeakoulu
Peppi

Osaamistavoitteet

Osaamistavoitteet

Opiskelija
- tietää tutkimus- ja kehittämistoimintaan liittyvät peruskäsitteet sekä tutkimusprosessin eri vaiheet ja niihin liittyvät periaatteet ja valinnat.
- tietää hyvää tieteellistä käytäntöä ja tutkimustoimintaa ohjaavat eettiset periaatteet.
- tietää yleisimmät tiedonhankinta- ja analysointitavat.
- osaa lukea ja arvioida kriittisesti tieteellisiä julkaisuja.

Sisältö

Teemat ja keskeiset sisällöt:

Tutkimus- ja kehittämisprosessi
- tutkimus- ja kehittämisprosessin vaiheet
- hyvä tieteellinen käytäntö ja tutkimus- ja kehittämistyön etiikka

Tutkimusotteet ja -menetelmät
- tutkimustoiminnan peruskäsitteet
- yleisimmät aineistonkeruumenetelmät
- yleisimmät analyysimenetelmät
- tieteellinen kirjoittaminen ja vakuuttamisen taito

Esitietovaatimukset

NULL

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)

Hylätty (0)

Opiskelija ei osaa nimetä tutkimustoiminnan peruskäsitteitä eikä tunnista tutkimusprosessin eri vaiheita. Opiskelija ei osaa nimetä hyvää tieteellistä käytäntöä ja tutkimusetiikka koskevia periaatteita eikä osaa niitä soveltaa. Opiskelija ei osaa nimetä keskeisiä tiedonhankinta- ja analyysimenetelmiä eikä osaa hyödyntää tutkimustietoa oman ajattelun tukena.

Tyydyttävä (1)

Opiskelija osaa nimetä tutkimustoiminnan peruskäsitteitä ja tunnistaa prosessin vaiheita. Opiskelija nimeää jossakin määrin hyvää tieteellistä käytäntöä ja tutkimusetiikkaa koskevia periaatteita ja soveltaa niitä. Opiskelija osaa nimetä keskeisiä tiedonhankinta- ja analyysimenetelmiä. Hän osaa hyödyntää tutkimustietoa jossakin määrin ajattelun tukena.

Tyydyttävä (2)

Opiskelija osaa nimetä tutkimustoiminnan peruskäsitteitä ja tunnistaa tutkimusprosessin vaiheita. Opiskelija nimeää hyvää tieteellistä käytäntöä ja tutkimusetiikkaa koskevia periaatteita ja soveltaa niitä jossakin määrin. Hän osaa nimetä keskeisiä tiedonhankinta- ja analyysimenetelmiä ja tunnistat niihin liittyviä käytäntöjä jossakin määrin. Opiskelija tarkastelee tarkastella jossakin määrin kriittisesti tutkimustietoa ja hyödynnät sitä ajattelun tukena.

Arviointikriteerit, hyvä (3)

Hyvä (3)

Opiskelija osoittaa tietävänsä varsin hyvin tutkimustoiminnan peruskäsitteet ja prosessin. Opiskeilja tuntee varsin hyvin hyvää tieteellistä käytäntöä ja tutkimusetiikkaa koskevat periaatteet ja merkityksen ja soveltaa niitä varsin hyvin. Hän osoittaa tietävänsä varsin hyvin keskeisiä tiedonhankinta- ja analyysimenetelmiä ja tunnistaa niihin liittyviä käytäntöjä. Opiskelija osaa tarkastella varsin kriittisesti tutkimustietoa ja hyödyntää sitä ajattelun tukena.

Hyvä (4)

Opiskelija osoittaa tietävänsä hyvin tutkimustoiminnan peruskäsitteet ja prosessin. Hän osoittaa tuntevansa hyvin hyvää tieteellistä käytäntöä ja tutkimusetiikkaa koskevat periaatteet ja merkityksen ja soveltaa niitä hyvin. Opiskelija tietää hyvin keskeisiä tiedonhankinta- ja analyysimenetelmiä ja niihin liittyviä valintoja ja käytäntöjä. Hän osaa tarkastella kriittisesti tutkimustietoa ja hyödyntää sitä ajattelun tukena.

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

Kiitettävä (5)

Opiskelija osoittaa tietävänsä erinomaisesti tutkimustoiminnan peruskäsitteet ja prosessin. Opiskelija kykenee tarkastelemaan prosessin valintoja myös kriittisesti. Hän osoittaa tuntevansa erinomaisesti hyvää tieteellistä käytäntöä ja tutkimusetiikkaa koskevat periaatteet ja merkityksen ja soveltaa niitä erinomaisesti. Opiskelija tietää erinomaisesti keskeisiä tiedonhankinta- ja analyysimenetelmiä ja osaa tarkastella niihin liittyviä valintoja ja käytäntöjä kriittisesti. Opiskelija tarkastelee kriittisesti tutkimustietoa ja yhdistää ja hyödyntää sitä laajasti ajattelun tukena.

Siirry alkuun