Skip to main content

Work with Young PeopleLaajuus (5 cr)

Course unit code: K701S028

General information


Credits
5 cr
Teaching language
Finnish
Institution
Peppi

Objective

Student
• know individual and social phenomena and special issues related to youth
• knows the factors of young people's growth and development and youth as an age stage
• understand the specificity of the young person's encounter and the meaning of participation and inclusion
• knows the legislation of work with young people
• knows the different operating environments of work with young people.

Content

• nuoruus ikävaiheena
• nuoruuteen liittyvät ilmiöt ja erityiskysymykset
• nuorten kohtaaminen ja osallisuuden tukeminen
• työn tekemistä ohjaava lainsäädäntö (esim. nuorisolaki)
• nuorten kanssa tehtävän työn toimintaympäristöt

Assessment criteria, satisfactory (1)

Tyydyttävä (1):

Opiskelija
- tunnistaa ja tietää nuoruuteen liittyviä keskeisiä yksilöllisiä ja yhteiskunnallisia ilmiöitä ja erityiskysymyksiä
- tunnistaa ja tietää keskeiset tekijät nuoren kasvussa ja kehityksessä ja osaa kuvata nuoruutta ikävaiheena
- tunnistaa ja tietää nuoren kohtaamisen erityisyyden ja osallisuuden tukemisen merkityksen siinä
- tunnistaa ja tietää nuorten parissa tehtävän työn lainsäädäntöä
- tunnistaa ja tietää nuorten kanssa tehtävän työn moninaiset toimintaympäristöt.

Tyydyttävä (2):

Opiskelija
- osaa antaa esimerkkejä nuoruuteen liittyvistä yksilöllisistä ja yhteiskunnallisistaa ilmiöistä ja erityiskysymyksistä ymmärtäen niiden huomioimisen merkityksen nuorten kanssa tehtävässä työssä
- osaa kuvata nuoren kasvun ja kehitykseen liittyviä keskeisiä tekijöitä ja ymmärtää nuoruuden erityisenä ikävaiheena
- ymmärtää nuoren kohtaamisen erityisyyden ja osallisuuden tukemisen merkityksen siinä
- ymmärtää nuorten parissa tehtävän työn taustalla olevan lainsäädännön merkityksen
- ymmärtää nuorten kanssa tehtävän työn moninaiset toimintaympäristöt.

Assessment criteria, good (3)

Hyvä (3):

Opiskelija
- osaa huomioida työskentelyotteessaan ja työmenetelmien valinnassa nuoruuteen liittyvät yksilölliset ja yhteiskunnalliset ilmiöt ja erityiskysymykset
- osaa selittää nuoren kasvuun ja kehitykseen liittyviä tekijöitä huomioiden nuoruuden omana erityisenä ikävaiheenaan
- osaa soveltaa tietoa nuoren kohtaamisen erityisyydestä tukiessaan nuoren osallisuutta
- ymmärtää ja osaa soveltaa nuorten parissa tehtävän työn lainsäädäntöä
- ymmärtää ja osaa soveltaa tietoperustaa nuorten kanssa tehtävän työn moninaisissa toimintaympäristöissä.

Hyvä (4):

Opiskelija
- osaa analysoida nuoruuteen liittyviä yksilöllisiä ja yhteiskunnallisia ilmiöitä ja erityiskysymyksiä ja analysoinnin perusteella soveltaa tietämystään työskentelyotteeseen
- osaa analysoida nuoren kasvun ja kehitykseen liittyvien tekijöiden perusteella nuoruutta ikävaiheena ja tehdä perusteltuja näkökulmia niiden merkityksestä nuorten kanssa tehtävään työhön.
- osaa analysoida nuoren kohtaamiseen liittyvää erityisyyttä ja osallisuuden merkitystä kohtaamisessa
- osaa soveltaa ja analysoida nuorten parissa tehtävää työtä ja lainsäädännön merkitystä siinä
- osaa analysoida ja vertailla nuorten kanssa tehtävän työn moninaisia toimintaympäristöjä ja soveltaa tietoperustaa erilaisissa toimintaympäristöissä.

Assessment criteria, excellent (5)

Kiitettävä (5):

Opiskelija
- osaa kokonaisvaltaisesti arvioida nuoruuteen liittyvien yksilöllisten ja yhteiskunnallisten ilmiöiden sekä erityiskysymysten merkitystä ja ehdottaa uusia näkökulmia nuorten parissa työskentelyyn
- osaa teoriatietoon pohjautuen arvioida nuoren kasvua ja kehitystä ja tehdä sen pohjalta perusteltuja johtopäätöksiä nuoruuden ikävaiheen tukemiseksi sekä nuorten kanssa tehtävään työhön
- osaa tietoon pohjautuen analysoida nuoren kohtaamisen erityisyyttä ja analysoinnin perusteella ehdottaa uusia näkökulmia nuoren kohtaamiseen ja osallisuuden tukemiseen
- osaa kriittisesti analysoida nuorten parissa tehtävää työtä ehdottaen uusia näkökulmia ja huomioiden kokonaisvaltaisesti ja laajasti lainsäädännön
- osaa kriittisesti analysoida nuorten kanssa tehtävän työn moninaisia toimintaympäristöjä sekä kehittää niissä työskentelyä ehdottaen työhön uusia näkökulmia

Go back to top of page