Siirry suoraan sisältöön

Erityistä tukea tarvitsevat lapset ja nuoretLaajuus (5 op)

Tunnus: K701S023

Laajuus

5 op

Opetuskieli

  • suomi

Osaamistavoitteet

Opiskelija
• osaa tunnistaa ja arvioida erityistä tukea tarvitsevan tai vammaisen lapsen ja nuoren erityistarpeita
• tietää ensitiedon ja varhaiskuntoutuksen merkityksen ja periaatteita ohjaus- ja neuvontatyössä
• osaa käyttää ja soveltaa lapsi- ja perhelähtöisiä työskentelymuotoja
• edistää esteettömyyden ja saavutettavuuden toteutumista inkluusion periaatteiden mukaisesti.

Sisältö

• erityisen tuen tarpeiden tunnistaminen ja palvelutarpeen arviointi
• ensitieto ja varhaiskuntoutus
• ohjaus- ja neuvontatyö sekä lapsi- ja perhelähtöiset työtavat
• vertaistuen merkitys/kolmannen sektorin tarjoamat mahdollisuudet
• lainsäädännön merkitys

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)

Tyydyttävä (1):

Opiskelija
- osaa nimetä joitakin eritystä tukea tarvitsevan tai vammaisen lapsen ja nuoren erityistarpeita
- tiedostaa ensitiedon ja varhaiskuntoutuksen merkityksen ja joitakin periaatteita ohjaus- ja neuvontatyössä
- tunnistaa lapsi- ja perhelähtöisiä työskentelymuotoja
- ymmärtää esteettömyyden ja saavutettavuuden merkityksen.

Tyydyttävä (2):

Opiskelija
- antaa esimerkkejä erityistä tukea tarvitsevan tai vammaisen lapsen ja nuoren erityistarpeista
- osaa kuvata ensitiedon ja varhaiskuntoutuksen merkitystä ja jossain määrin toteuttaa näitä periaatteita ohjaus- ja neuvontatyössä
- tietää joitakin lapsi- ja perhelähtöisiä työskentelymuotoja
- osaa perustella esteettömyyden ja saavutettavuuden toteutumista ja sen merkitystä.

Arviointikriteerit, hyvä (3)

Hyvä (3):

Opiskelija
- osaa soveltaa ja hyödyntää tietoperustaa toimintaansa erityistä tukea tarvitsevan tai vammaisen lapsen ja nuoren erityistarpeista
- osaa kuvata ja hyödyntää ensitiedon ja varhaiskuntouksen toteutumisen merkitystä sekä suunnitella toimintaa näillä periaatteilla ohjaus- ja neuvontatyössä
- osaa käyttää ja hyödyntää lapsi- ja perhelähtöisiä työskentelymuotoja
- osaa tehdä johtopäätelmiä esteettömyyden ja saavutettavuuden toteutumisesta ja huomioi toiminnassaan niiden periaatteet.

Hyvä (4):

Opiskelija
- osaa analysoida erityistä tukea tarvitsevan tai vammaisen lapsen ja nuoren erityistarpeita teoriatiedon avulla
- osaa analysoida ensitiedon ja varhaiskuntoutuksen toteutumisen sekä suunnitella toimintaa perustellen näillä periaatteilla ohjaus- ja neuvontatyötään
- osaa osittain soveltaa lapsi- ja perhelähtöisiä työskentelymuotoja
- osaa vertailla esteettömyyden ja saavutettavuuden toteutumista perustellen toimintaansa näiden periaatteiden pohjalta.

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

Kiitettävä (5):

Opiskelija
- osaa arvioida ja kehittää toimintaansa hyödyntäen tietoperustaa erityistä tukea tarvitsevan tai vammaisen lapsen ja nuoren erityistarpeista
- osaa arvioida ja kehittää ensitiedon ja varhaiskuntoutuksen toteutumista ohjaus- ja neuvontatyössä sekä soveltaa toimintaa kehittävällä otteella huomioiden nämä periaatteet
- osaa soveltaa lapsi- ja perhelähtöisiä työskentelymuotoja kehittävällä työotteella
- osaa arvioida ja vertailla esteettömyyden ja saavutettavuuden toteutumista yleisesti sekä arvioida niitä omassa toiminnassa tai esimerkillään
- perustelee toimintaansa kriittisesti ja tietoperustan avulla.