Terveydenhoitajakoulutus (monimuoto-opinnot), syksy 2025: Kirurgisen hoitotyön syventävät opinnot
Code: RA72T25S
- Degree title
- Bachelor of Health Care
- Credits
- 240 ects
- Duration
- 4 years (240 cr)
- Start semester
- Autumn 2025
- Teaching language
- Finnish
Descriptions
TERVEYDENHOITAJA (AMK) 240 opintopistettä
OSAAMISKUVAUS JA KOULUTUKSEN PROFIILI
Terveydenhoitaja (AMK) -tutkinnon suoritettuasi olet terveydenhoitotyön asiantuntija ja sinut laillistetaan sekä sairaanhoitajana että terveydenhoitajana terveydenhuollon ammattihenkilöksi. Terveydenhoitaja (AMK)-tutkinnon koulutus täyttää Euroopan neuvoston sairaanhoitajakoulutuksesta antamien direktiivien vaatimukset ja sisältää yleissairaanhoidosta vastaavan sairaanhoitajan osaamisen. Koulutuksella saavutat näyttöön perustuvan terveydenhoitotyön osaamisen, jossa keskeistä on ihmisen kohtaaminen ja vuorovaikutus, terveyden ja toimintakyvyn tukeminen sekä terveyden edistäminen, sairauksien ja toiminnanvajavuuksien ehkäiseminen ja hoitaminen, toipumisen ja kuntoutumisen tukeminen sekä kärsimyksen lievittäminen.
Lapin ammattikorkeakoulun terveydenhoitajakoulutuksessa voit saavuttaa monipuolisen terveydenhoitotyön ja terveyden edistämisen sekä kansanterveystyön ammatillisen osaamisen erilaisissa työelämän harjoitteluympäristöissä, digitaalisilla oppimisalustoilla sekä Lapin ammattikorkeakoulun kampusten terveydenhoitotyön oppimis- ja kehittämisympäristöissä.
Terveydenhoitaja (AMK) työllistyy sosiaali- ja terveyspalveluiden erilaisiin tehtäviin julkisella ja yksityisellä sektorilla sekä järjestöissä. Terveydenhoitajat työskentelevät äitiys- ja lastenneuvoloissa sekä perhesuunnittelu- ja ehkäisyneuvoloissa, koulu- ja opiskeluterveydenhuollossa, työterveyshuollossa, avosairaanhoidon vastaanotoilla ja ikääntyneiden palveluissa, erilaisissa yhteisöissä, järjestöissä, asiantuntija-, koulutus- ja projektitehtävissä sekä itsenäisenä yrittäjänä. Työ edellyttää kykyä ja rohkeutta puuttua varhain asiakkaan tilanteeseen elämänkulun eri vaiheissa. Terveydenhoitajan asiantuntijuudessa korostuvat terveyden edistämisen osaaminen, kriittinen ajattelu, itsenäinen päätöksenteko ja vastuullisuus.
KOULUTUKSEN SISÄLTÖ
Terveydenhoitaja (AMK)-koulutuksen opinnot perustuvat hoitotieteen lisäksi muihin sitä tukeviin terveystieteisiin ja tieteenaloihin kuten luonnon- ja lääketieteeseen sekä yhteiskunta- ja käyttäytymistieteisiin. Opetussuunnitelma koostuu ydinosaamisesta, profiloivasta terveydenhoitotyön osaamisesta sekä tutkimus- ja kehittämisosaamisesta. Tutkimus- ja kehittämisosaamiseen sisältyy tutkimus-, kehittämis- ja innovaatio-opintoja sekä opinnäytetyö. Ydinosaamista on se osaaminen, joka sisältyy yleissairaanhoitajan osaamisvaatimuksiin ja sisältöihin. Osaamista voit täydentää myös ristiinopiskelulla eli valitsemalla opintoja muilta koulutusaloilta, Lapin yliopiston tarjonnasta sekä muiden korkeakoulujen tarjonnasta tai osallistumalla Lapin ammattikorkeakoulun hankkeisiin ja innovaatiotoimintaan.
Terveydenhoitotyön profiloivan osaamisen saavutat viimeisen lukuvuoden aikana. Terveydenhoitajakoulutuksen opintoihin sisältyy ammattitaitoa edistävää harjoittelua 105 opintopisteen laajuisesti, sisältäen käytännönläheisen opinnäytetyön (15 op). Sairaanhoitotyön keskeisiä ammattitaitoa edistävän harjoittelun toimintaympäristöjä ovat mm. sisätautien, kirurgian, mielenterveystyön, lasten, nuorten ja perheiden sekä ikääntyvien hoitotyön toimintaympäristöt. Lisäksi terveydenhoitajatyön ammattitaitoa edistävää harjoittelua suoritetaan 30 op, jotka toteutuvat seuraavissa ympäristöissä: äitiys- ja lastenneuvola, koulu- ja opiskeluterveydenhuolto sekä työterveyshuolto. Tämän ohella harjoittelua voi suorittaa avosairaanhoidon vastaanotoilla, äitiys-, lasten ja naistentautien poliklinikoilla ja osastoilla sekä synnytysosastoilla, sekä kansanterveys- ja potilasjärjestöissä. Terveydenhoitajatyön harjoittelujen loppuvaiheessa sinulla on mahdollisuus valita oman mielenkiintosi mukaan täydentävä terveydenhoitajatyön harjoittelu. Terveydenhoitajatyön ammattiopintoihin sisältyy lisäksi kehittämistyö (5 op), jonka tekeminen vahvistaa terveydenhoitajan työn ammatillista ja kehittämisosaamista.
Opetussuunnitelmassa opintojaksot muodostavat laajempia opintokokonaisuuksia eli moduuleja. Sairaanhoitajakoulutuksen moduulit tukevat sinua hoitotyön asiantuntijuuteen kehittymisessä. Koulutuksen sisältö rakentuu 1. lukuvuoden hoitotyön perehtyjästä 2. lukuvuoden hoitotyön harjaantujaksi ja 3. lukuvuoden hoitotyön soveltajan kautta 4. lukuvuoden terveydenhoitotyön osaajaksi ja kehittäjäksi. Ensimmäisen vuoden opinnoissa perehdyt asiakkaan ja potilaan kohtaamiseen sekä vuorovaikutukseen, sosiaali- ja terveysalan toimintaympäristöön, hoitotyön etiikkaan ja auttamismenetelmiin, hoitotyötä tukeviin monitieteisiin opintoihin sekä terveyden edistämiseen. Toisena opiskeluvuotena harjaannut näyttöön perustuvaan teoreettiseen ja kliiniseen hoitotyön osaamiseen, hoitotyön päätöksentekotaitoihin sekä ohjaus- ja opetusosaamiseen. Kolmannen vuoden opinnoissasi soveltajan tasolla painottuvat sosiaali- ja terveyspalveluiden laatuun ja turvallisuuteen liittyvä osaaminen. Viimeisen lukuvuoden aikana syvennyt eri ikäisten väestöryhmien terveydenhoitotyön ja terveyden edistämisen asiantuntijuuteen.
OSAAMISEN KEHITTYMINEN
Terveydenhoitajakoulutuksessa oppiminen on työelämäläheistä läpi koulutuksen, mikä toteutuu ammattitaitoa edistävässä harjoittelussa, opinnäytetyössä ja kampuksella simulaatioympäristöissä (Aurora tai SKY). Myös Lapin ammattikorkeakoulun terveysalan Hyvinvointipysäkki, ONNI-auto ja Hyvinvointipiste Vire mahdollistavat sinulle työelämätaitojen kehittämisen, työelämäläheisen oppimisen ja harjoittelun. Työelämäläheisessä koulutuksessa osaamisesi kehittyminen on yhteydessä omaan motivaatioon ja opintoihin sitoutumiseen. Opiskelu on teoriaopetuksen ja käytännön vuoropuhelua ja yhdistämistä, oppimista itsenäisesti ja ryhmässä. Koulutuksen alusta lähtien sinua tuetaan yhteisölliseen oppimiseen, jossa yksilöllisen osaamisen kehittymisen tukena toimii opetus- ja ohjaushenkilöstö. Henkilökohtaisten opintopolkujen suunnittelussa tukena toimivat erityisesti opinto-ohjaajat.
Työelämäläheisen oppimisen mahdollistaa myös opinnollistaminen, jolla tarkoitetaan työn ja opintojen yhdistämistä. Opinnollistamisesta laaditaan suunnitelma ja se dokumentoidaan koulutuksessa sovitulla tavalla. Kansainvälisyys koulutuksen aikana toteutuu eri muodoin, kuten kansainvälisen lähdemateriaalin hyödyntämisenä, kansainvälisiin seminaareihin osallistumalla, kotikansainvälistymisenä sekä halutessasi vaihto-opiskeluna ulkomailla. Vaihtoehtoisia opintojaksoja voit valita myös englanninkielisestä sairaanhoitajakoulutuksesta Kemin kampuksella. Voit hankkia osaamista myös vaihtoehtoisilla tai vapaasti valittavilla opinnoilla muista suomalaisista ja ulkomaisista korkeakouluista tai yliopistoista. Tutkintoosi voidaan myös hyväksilukea muualla suoritettuja korkeakouluopintoja.
Oppimista ohjataan kehittävän arvioinnin menetelmin, joihin osallistut itse, yhdessä toisten opiskelijoiden, opettajien ja työelämän ohjaajien kanssa. Arvioinnin perustana ovat kunkin opintojakson osaamistavoitteet ja arviointikriteerit, joiden avulla oppimistulokset voidaan tunnistaa. Osaamistavoitteet ja arviointikriteerit perustuvat työelämän edellyttämiin osaamiskokonaisuuksiin eli kompetensseihin, jotka jakautuvat kansallisesti määriteltyihin sairaanhoitaja- ja terveydenhoitajakoulutuksen kompetensseihin sekä AMK-tutkintojen yhteisiin kompetensseihin. Nämä kompetenssit muodostavat ammatillisen asiantuntijuuden perustan. Yhteiset kompetenssit ovat perusta työelämässä toimimiselle, yhteistyölle ja asiantuntijuuden kehittymiselle. Ensimmäisen kolmen vuoden opintojen jälkeen osaamistasi arvioidaan Yleissairaanhoitajan osaamisen arviointi (180op) valtakunnallisen kokeen avulla. Terveydenhoitajatyön opintojen arvioinnissa hyödynnetään valtakunnallisia terveydenhoitajatyön osaamisvaatimuksia.
Terveydenhoitajakoulutuksen opintoja tai niiden osia voit hyödyntää henkilökohtaisiin opintopolkuihin, jatkuvaan oppimiseen, työelämässä olevana osaamisen kehittämiseen sekä erilaisiin polku- ja väyläopintoihin. Urakehitystäsi tuetaan opintojen ajan. Terveydenhoitaja (AMK) -tutkinnon ja kahden vuoden työkokemuksen jälkeen voit hakea ylempään ammattikorkeakoulututkintoon (YAMK) johtavaan koulutukseen. Voit jatkaa opintoja myös yliopistojen maisterikoulutuksissa kotimaassa tai Master-tason koulutuksissa ulkomailla.
- Ikääntyneiden hoitotyön syventävät opinnot
- Kirurgisen hoitotyön syventävät opinnot
- Lasten ja nuorten hoitotyön syventävät opinnot
- Mielenterveys- ja riippuvuuksien hoitotyön syventävät opinnot
- Perioperatiivisen hoitotyön syventävät opinnot
- Päivystyshoitotyön syventävät opinnot
- Sisätautien hoitotyön syventävät opinnot
- Tehohoitotyön syventävät opinnot
Select timing, structure or classification view
Show study timings by semester, study year or period
Code | Name | Credits (cr) | 2025-2026 | 2026-2027 | 2027-2028 | 2028-2029 | Autumn 2025 | Spring 2026 | Autumn 2026 | Spring 2027 | Autumn 2027 | Spring 2028 | Autumn 2028 | Spring 2029 | 1. / 2025 | 2. / 2026 | 3. / 2026 | 1. / 2026 | 2. / 2027 | 3. / 2027 | 1. / 2027 | 2. / 2028 | 3. / 2028 | 1. / 2028 | 2. / 2029 | 3. / 2029 |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
YDINSH-1006 |
CORE COMPETENCE
(Choose all ) |
114 | ||||||||||||||||||||||||
A72MOD-97 |
Professional communication and education competence in nursing
(Choose all ) |
20 | ||||||||||||||||||||||||
A72H0001 | Evidence-based Competence in Nursing | 5 | 5 | 5 | 5 | |||||||||||||||||||||
A72H0002 | Professional Interaction and Communication in Multicultural Nursing | 5 | 5 | 5 | 5 | |||||||||||||||||||||
A72H0003 | Safety in Nursing | 5 | 5 | 5 | 5 | |||||||||||||||||||||
A72H0004 | Patient Education and Health Promotion | 5 | 5 | 5 | 5 | |||||||||||||||||||||
A72MOD-98 |
Competence in the Service Structures of Health and Social Services
(Choose all ) |
13 | ||||||||||||||||||||||||
A72H0006 | Leadership and Entrepreneurship in Social and Health Care | 5 | 5 | 5 | 5 | |||||||||||||||||||||
A72H0007 | Guided Practice in Transforming Social and in Health Care Environments | 8 | 8 | 8 | 8 | |||||||||||||||||||||
A72MOD-99 |
International competence
(Choose all ) |
10 | ||||||||||||||||||||||||
A72H0009 | English for Nursing and Health Care | 5 | 5 | 5 | 5 | |||||||||||||||||||||
A72H0010 | Swedish for Nursing and Health Care | 5 | 5 | 5 | 5 | |||||||||||||||||||||
A72MOD-100 |
Clinical skills and decision making in nursing
(Choose all ) |
20 | ||||||||||||||||||||||||
A72H0011 | Anatomy and Physiology | 5 | 5 | 5 | 5 | |||||||||||||||||||||
A72H0012 | Competency in the Fundamentals of Medication, Pharmaceutical Calculation and Pharmacology | 5 | 5 | 5 | 5 | |||||||||||||||||||||
A72H0013 | Guided Practice in Social and in Health Care Environments | 10 | 10 | 10 | 10 | |||||||||||||||||||||
A72MOD-101 |
Clinical competence in internal medicine and surgical nursing
(Choose all ) |
29 | ||||||||||||||||||||||||
A72H0014 | Clinical Competence in Medical Nursing | 7 | 7 | 7 | 7 | |||||||||||||||||||||
A72H0015 | Clinical Competence in Surgical Nursing | 6 | 6 | 6 | 6 | |||||||||||||||||||||
A72H0016 | Guided Practice in Medical Nursing | 8 | 8 | 8 | 8 | |||||||||||||||||||||
A72H0017 | Guided Practice in Surgical Nursing | 8 | 8 | 8 | 8 | |||||||||||||||||||||
A72MOD-102 |
Competence in family and outpatient services
(Choose all ) |
22 | ||||||||||||||||||||||||
A72H0022 | Promoting Health and Wellbeing of Children, Adolescents and Families | 7 | 7 | 7 | 7 | |||||||||||||||||||||
A72H0023 | Nursing in Emergency and Outpatient Services | 7 | 7 | 7 | 7 | |||||||||||||||||||||
A72H0024 | Guided Practice in Family Health Care and Outpatient Services | 8 | 8 | 8 | 8 | |||||||||||||||||||||
A72MOD-103 |
RESEARCH AND DEVELOPMENT COMPETENCE
(Choose all ) |
20 | ||||||||||||||||||||||||
A72H0060-1006 |
Free Choice Electives
(Choose ects: 5) |
5 | 5 | 5 | 5 | |||||||||||||||||||||
A72OK16-1006 |
Competence in R&D&I and thesis
(Choose all ) |
15 | ||||||||||||||||||||||||
AMKO001 | Planning Phase of the Bachelor´s Thesis | 5 | 5 | 5 | 5 | |||||||||||||||||||||
AMKO002 | Implementation Phase of the Bachelor´s Thesis | 5 | 5 | 5 | 5 | |||||||||||||||||||||
AMKO003 | Finishing Phase of the Bachelor´s Thesis | 5 | 5 | 5 | 5 | |||||||||||||||||||||
Total | 240 | 60 | 27 | 42 | 0 | 25 | 35 | 27 | 0 | 19 | 23 | 0 | 0 | 25 | 0 | 35 | 27 | 0 | 0 | 19 | 0 | 23 | 0 | 0 | 0 |
Due to the timing of optional and elective courses, credit accumulation per semester / academic year may vary.
Certificate structure
Todistusjäsentelyssä opintojaksot jakautuvat ammattikorkeakoulun asetuksen mukaisesti..
Bachelor of Health Care, Nursing,Competences (20243-)
Ammatillisuus ja eettisyys
• Osaa työskennellä hoitotyön arvojen, eettisten periaatteiden ja ohjeiden mukaisesti sekä osaa arvioida niiden toteutumista päivittäisessä työskentelyssä. |
Evidence-based Competence in Nursing |
Professional Interaction and Communication in Multicultural Nursing |
Competency in the Fundamentals of Medication, Pharmaceutical Calculation and Pharmacology |
Finishing Phase of the Bachelor´s Thesis |
Asiakaslähtöisyys
• Arvostaa asiakasta/ potilasta ja kohtaa hänet oman elämänsä asiantuntijana ja toimijana. |
Safety in Nursing |
Promoting Health and Wellbeing of Children, Adolescents and Families |
Ethics
The graduating student adheres to the ethical principles and values of their field of profession, taking the principles of equality and non-discrimination into account. |
Professional Interaction and Communication in Multicultural Nursing |
Guided Practice in Social and in Health Care Environments |
Finishing Phase of the Bachelor´s Thesis |
Proactive development
The graduating student is able to develop solutions that anticipate the future of their own field, applying existing knowledge and research and development methods. |
Planning Phase of the Bachelor´s Thesis |
Informaatioteknologia ja kirjaaminen
• Osaa tietojen luomisessa, käytössä, säilyttämisessä ja hävittämisessä noudattaa sosiaali- ja terveydenhuollon tietosuoja- ja turvallisuusvaatimuksia sekä niitä ohjaavia säädöksiä. |
Patient Education and Health Promotion |
Clinical Competence in Medical Nursing |
Nursing in Emergency and Outpatient Services |
Johtaminen ja työntekijyysosaaminen
• Osaa priorisoida työtehtäviään joustavasti tilanteen mukaan. |
Leadership and Entrepreneurship in Social and Health Care |
Implementation Phase of the Bachelor´s Thesis |
Internationality and multiculturalism
The graduating student is able to operate in multicultural and international operating environments and networks. |
Professional Interaction and Communication in Multicultural Nursing |
English for Nursing and Health Care |
Swedish for Nursing and Health Care |
Promoting Health and Wellbeing of Children, Adolescents and Families |
Implementation Phase of the Bachelor´s Thesis |
Sustainable development
The graduating student is familiar with the principles of sustainable development, promotes their implementation and acts responsibly as a professional and a member of society. |
Leadership and Entrepreneurship in Social and Health Care |
Guided Practice in Transforming Social and in Health Care Environments |
Clinical Competence in Medical Nursing |
Guided Practice in Medical Nursing |
Kliininen hoitotyö
• Osaa vastata asiakkaan/ potilaan tarpeisiin suunnittelemalla, toteuttamalla ja arvioimalla sopivan ja yksilöllisen hoidon yhteistyössä asiakkaan/ potilaan, läheisten ja muiden sosiaali- ja terveysalan ammattilaisten kanssa. |
Guided Practice in Transforming Social and in Health Care Environments |
Anatomy and Physiology |
Competency in the Fundamentals of Medication, Pharmaceutical Calculation and Pharmacology |
Guided Practice in Social and in Health Care Environments |
Clinical Competence in Medical Nursing |
Clinical Competence in Surgical Nursing |
Guided Practice in Medical Nursing |
Guided Practice in Surgical Nursing |
Kommunikointi ja moniammatillisuus
• Osaa viestiä ammatillisesti. |
English for Nursing and Health Care |
Swedish for Nursing and Health Care |
Nursing in Emergency and Outpatient Services |
Planning Phase of the Bachelor´s Thesis |
Laadun varmistus
• Arvioi hoitotyön laatua kehittääkseen asiakkaan/ potilaan hoitoa ja omaa työskentelyään. |
Social and Health Care Service System |
Näyttöön perustuva toiminta, tutkimustiedon hyödyntäminen ja päätöksenteko
• Ymmärtää sairaanhoitajan työskentelyn perustuvan näyttöön ja sitoutuu toteuttamaan sitä. |
Evidence-based Competence in Nursing |
Anatomy and Physiology |
Clinical Competence in Medical Nursing |
Clinical Competence in Surgical Nursing |
Guided Practice in Family Health Care and Outpatient Services |
Research, development and innovation skills |
Planning Phase of the Bachelor´s Thesis |
Implementation Phase of the Bachelor´s Thesis |
Finishing Phase of the Bachelor´s Thesis |
Ohjaus- ja opetusosaaminen sekä omahoidon tukeminen
• Osaa arvioida asiakkaan/ potilaan tarpeet, voimavarat sekä oman vastuun ohjauksen suunnittelussa ja omahoidossa. |
Patient Education and Health Promotion |
Clinical Competence in Surgical Nursing |
Promoting Health and Wellbeing of Children, Adolescents and Families |
Guided Practice in Family Health Care and Outpatient Services |
Learning to learn
The graduating student recognises the strengths and development areas of their competence and learning methods, and they utilise the opportunities communities and digitalisation provide in their learning. |
Start of University Studies |
Evidence-based Competence in Nursing |
Guided Practice in Social and in Health Care Environments |
Research, development and innovation skills |
Potilas- ja asiakasturvallisuus
• Hallitsee potilas- ja asiakasturvallisuuden keskeisen tietoperustan |
Safety in Nursing |
Competency in the Fundamentals of Medication, Pharmaceutical Calculation and Pharmacology |
Promoting Health and Wellbeing of Children, Adolescents and Families |
Sosiaali- ja terveydenhuollon palvelujärjestelmä
• Ymmärtää sosiaali- ja terveydenhuollon organisoinnin, palvelujen tuottamisen ja järjestämisen tavat sekä ohjauksen ja valvonnan Suomessa. |
Social and Health Care Service System |
Terveyden edistäminen
• Osaa soveltaa ajankohtaista terveyden edistämisen tutkimustietoa ja muuta näyttöä asia as/potilastyössä. |
Patient Education and Health Promotion |
Clinical Competence in Medical Nursing |
Promoting Health and Wellbeing of Children, Adolescents and Families |
Operating in a workplace
The graduating student has versatile working life skills and is able to operate in work communities of their field. |
Safety in Nursing |
Social and Health Care Service System |
Clinical Competence in Surgical Nursing |
Guided Practice in Surgical Nursing |
Nursing in Emergency and Outpatient Services |
Practical training in public health nursing for a family expecting a child |
Practical Training in Public Health Nursing for a Family with Children |
Practical Training in Public Health Nursing of Children of School Age, Adolescents and Students |
Practical Training in Occupational Health |
Practical Training in Optional, Complementary Competence in Public Health Nursing |
Yrittäjyys ja kehittäminen
• Ymmärtää sisäisen yrittäjyyden idean ja sitoutuu noudattamaan sitä työssään |
Leadership and Entrepreneurship in Social and Health Care |
Research, development and innovation skills |
Not grouped |
Swedish Written Language |
Swedish Oral Skills |
Radiation safety |
Public health nursing for a family expecting a child |
Public Health Nursing for a Family with Children |
Children of School-Age, Adolescent and Student Public Health Nursing |
Public Health Nursing for the Occupation Health |
Proactive Multidisciplinary Public Health Care |
Competence in the Development of Public Health Nursing |
Terveydenhoitajakoulutuksen kompetenssit (2024-)
Terveydenhoitajakoulutuksen kompetenssit tulevat sairaanhoitajakoulutuksen kompetenssien lisäksi