MielenterveystyöLaajuus (5 op)
Tunnus: K701SL21OJ
Laajuus
5 op
Opetuskieli
- suomi
Osaamistavoitteet
Osaamistavoitteet:
Opiskelija
- tunnistaa mielenterveyteen vaikuttavat sosiaaliset, kulttuuriset ja ympäristölliset tekijät (TO)
- tunnistaa yleisimmät mielenterveyshäiriöt ja niihin liittyvät hoitopalvelut (EH)
- tietää kriisityön periaatteet ja osaa ohjata asiakkaita kriisitilanteissa (TO)
- osaa ohjata asiakkaita mielenterveyskuntoutuspalveluihin (EH)
Sisältö:
- hyvän mielenterveyden rakentuminen
- kriisit ja kriisityö
- mielenterveyshäiriöt ja mielenterveyspalvelut
- mielenterveyskuntoutus
- mielenterveystyöhön liittyvä lainsäädäntö
Sisältö
Hyvän mielenterveyden rakentuminen
Suomalaisten mielenterveydentila
Tärkeimmät mielenterveyden häiriöt sekä niiden hoitomuodot
Palvelujärjestelmä sekä keskeinen lainsäädäntö
Kriisityö sekä mielenterveyskuntoutus
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)
Opiskelija osaa kuvata mielenterveyteen vaikuttavat tekijät ja tukea positiivisen mielenterveyden vahvistumista. Hän tunnistaa yleisimmät mielenterveyshäiröt ja niihin liittyvät hoito-ja kuntoutuspalvelut.
Arviointikriteerit, hyvä (3)
Opiskelija osaa selittää millä tavoin sosiaaliset, kulttuuriset ja ympäristölliset tekijät vaikuttavat sekä mielenterveyden rakentumiseen että sen häiriintymiseen. Hän osaa tukea positiivisen mielenterveyden vahvistumista ja tuntee yleisimmät mielenterveyshäiriöt ja niihin liittyvät hoito-ja kuntoutuspalvelut ja osaa ohjata asiakkaita niiden piiriin.
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
Opiskelija ymmärtää sosiaalisten, kulttuuristen ja ympäristöllisten tekijöiden merkityksen mielenterveyden rakentumisessa sekä häiriintymisessä. Hän osaa tukea positiivisen mielenterveyden vahvistumista ja soveltaa osaamistaan kriisityön ja kuntoutuksen alueella.
Ilmoittautumisaika
14.03.2022 - 18.10.2022
Ajoitus
25.10.2022 - 20.12.2022
Laajuus
5 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Yksikkö
Sosionomikoulutus
Toimipiste
Kosmos, Tietokatu 1, Kemi
Opetuskielet
- Suomi
Paikat
0 - 40
Tutkinto-ohjelma
- Sosionomikoulutus
Opettaja
- Virpi Piira
Vastuuhenkilö
Leena Seppälä
Opiskelijaryhmät
-
K71S21SSosionomikoulutus (päiväopinnot) Kemi syksy 2021
Tavoitteet
Osaamistavoitteet:
Opiskelija
- tunnistaa mielenterveyteen vaikuttavat sosiaaliset, kulttuuriset ja ympäristölliset tekijät (TO)
- tunnistaa yleisimmät mielenterveyshäiriöt ja niihin liittyvät hoitopalvelut (EH)
- tietää kriisityön periaatteet ja osaa ohjata asiakkaita kriisitilanteissa (TO)
- osaa ohjata asiakkaita mielenterveyskuntoutuspalveluihin (EH)
Sisältö:
- hyvän mielenterveyden rakentuminen
- kriisit ja kriisityö
- mielenterveyshäiriöt ja mielenterveyspalvelut
- mielenterveyskuntoutus
- mielenterveystyöhön liittyvä lainsäädäntö
Sisältö
Hyvän mielenterveyden rakentuminen
Suomalaisten mielenterveydentila
Tärkeimmät mielenterveyden häiriöt sekä niiden hoitomuodot
Palvelujärjestelmä sekä keskeinen lainsäädäntö
Kriisityö sekä mielenterveyskuntoutus
Aika ja paikka
Lähiopetus Lapin ammattikorkeakoulun Kemin Kampuksella.
Oppimateriaalit
Mielenterveystyö:
Noppari Eija, Kiiltomäki Aliisa, Pesonen Arja 2007; Mielenterveystyö perusterveydenhuollossa.
Kuhanen Carita, Oittinen Pirkko, Kanerva Anne, Seuri Tarja, Schubert Carla 2010, 2017; Mielenterveyshoitotyö
Vuorilehto, Larri, Kurki, Hätönen 2014; Uudistuva mielenterveystyö
Toivio Timo, Nordling Esa 2013; Mielenterveyden psykologia
Kriisit ja kriisityö:
Poijula Soile 2018; Resilienssi
Hammarlund Claes-Otto 2004, 2010; Kriisikeskustelu, kriisituki, jälkipuinti, stressin – ja konfliktinhallinta.
www.traumaterapiakeskus.fi
Kirjallisuuskeskusteluseminaariin soveltuvat teokset:
Koskisuu Jari 2004: Eri teitä perille. Mitä mielenterveyskuntoutus on?
Koskisuu Jari, Kulola Tarja 2005: Yhdessä yksin? Mielenterveysongelma parisuhteessa ja perheessä.
Rissanen Päivi 2015: Toivoton tapaus? Autoetnografia sairastumisesta ja kuntoutumisesta. https://kuntoutussaatio.fi/files/2116/Paivi_Rissanen.pdf
Toivio Timo,Nordling Esa 2013;Mielenterveyden psykologia. Erityisesti Psykososiaalinen kuntoutus s.300-332
Opetusmenetelmät
Opintojakso toteutuu lähiopetuksena, pienryhmätyöskentelynä sekä itsenäisenä opiskeluna.
Opintojakso sisältää vierailukäynnin/tutustumiskäynnin tai kokemusasiantuntijan vierailun, josta kirjoitetaan raportti (arvioidaan asteikolla H-5).
Opintojakso jakautuu neljään osioon:
1. Mielenterveystyön osiossa opiskelija kirjoittaa jokaisen luentopäivän jälkeen luento-/oppimispäiväkirja blogitekstin, johon vaaditaan luotettavia kirjallisuuslähteitä oman pohdinnan tueksi lähdeviittauksin. Opiskelijan tulee kommentoida toisen opiskelijan blogipohdintaa omalla argumentoinnilla. Arvioidaan asteikolla H-5.
2. Opintojakso sisältää vierailukäynnin/tutustumiskäynnin tai kokemusasiantuntijan vierailun, josta kirjoitetaan raportti (arvioidaan asteikolla H-5).
3. Kriisit ja kriisityön osiossa erillinen tehtävä. Arvioidaan asteikolla hyväksytty/hylätty.
4. Opintojakso päättyy mielenterveyskuntoutuksen osioon, josta suorituksena on osallistuminen luetun kirjan pohjalta käytävään kirjallisuuskeskusteluseminaariin. Arvioidaan asteikolla hyväksytty/hylätty.
Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö
Opintojakso voi sisältää vierailukäynnin/tutustumiskäynnin ja/ tai kokemusasiantuntijan vierailun, josta kirjoitetaan raportti. Arvioidaan asteikolla H-5.
Opintojakso voi sisältää yhteistyötä Lapin amk:n hankkeiden kanssa.
Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet
Palautettavat tehtävät palautetaan opintojakson lopussa. Lisäksi palautettavilla tehtävillä kaksi uusintapalautusajankohtaa: 01/2023 ja 02/2023.
Kansainvälisyys
Opintojakso voi sisältää yhteistyötä Lapin amk:n kansainvälisten yhteistyöorganisaatioiden kanssa.
Arviointiasteikko
H-5
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)
Opiskelija osaa kuvata mielenterveyteen vaikuttavat tekijät ja tukea positiivisen mielenterveyden vahvistumista. Hän tunnistaa yleisimmät mielenterveyshäiröt ja niihin liittyvät hoito-ja kuntoutuspalvelut.
Arviointikriteerit, hyvä (3)
Opiskelija osaa selittää millä tavoin sosiaaliset, kulttuuriset ja ympäristölliset tekijät vaikuttavat sekä mielenterveyden rakentumiseen että sen häiriintymiseen. Hän osaa tukea positiivisen mielenterveyden vahvistumista ja tuntee yleisimmät mielenterveyshäiriöt ja niihin liittyvät hoito-ja kuntoutuspalvelut ja osaa ohjata asiakkaita niiden piiriin.
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
Opiskelija ymmärtää sosiaalisten, kulttuuristen ja ympäristöllisten tekijöiden merkityksen mielenterveyden rakentumisessa sekä häiriintymisessä. Hän osaa tukea positiivisen mielenterveyden vahvistumista ja soveltaa osaamistaan kriisityön ja kuntoutuksen alueella.
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Arviointiin vaikuttavat hyväksytysti suoritetut oppimistehtävät ja tuntitehtävät. Lopullinen arvosana muodostuu numeerisesti arvioitavien tehtävien keskiarvosta (pyöristys ylöspäin).
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2)
Arviointikriteerit - tyydyttävä (1-2)
Opiskelija osaa kuvata mielenterveyteen vaikuttavat tekijät ja tukea positiivisen mielenterveyden vahvistumista. Hän tunnistaa yleisimmät mielenterveyshäiröt ja niihin liittyvät hoito-ja kuntoutuspalvelut.
Arviointikriteerit, hyvä (3-4)
Arviointikriteerit - hyvä (3-4)
Opiskelija osaa selittää millä tavoin sosiaaliset, kulttuuriset ja ympäristölliset tekijät vaikuttavat sekä mielenterveyden rakentumiseen että sen häiriintymiseen. Hän osaa tukea positiivisen mielenterveyden vahvistumista ja tuntee yleisimmät mielenterveyshäiriöt ja niihin liittyvät hoito-ja kuntoutuspalvelut ja osaa ohjata asiakkaita niiden piiriin.
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
Arviointikriteerit - kiitettävä (5)
Opiskelija ymmärtää sosiaalisten, kulttuuristen ja ympäristöllisten tekijöiden merkityksen mielenterveyden rakentumisessa sekä häiriintymisessä. Hän osaa tukea positiivisen mielenterveyden vahvistumista ja soveltaa osaamistaan kriisityön ja kuntoutuksen alueella.
Ilmoittautumisaika
14.03.2022 - 29.09.2022
Ajoitus
06.10.2022 - 20.12.2022
Laajuus
5 op
Virtuaaliosuus (op)
4 op
Toteutustapa
20 % Lähiopetus, 80 % Etäopetus
Yksikkö
Sosionomikoulutus
Toimipiste
Kosmos, Tietokatu 1, Kemi
Opetuskielet
- Suomi
Paikat
0 - 40
Tutkinto-ohjelma
- Sosionomikoulutus
Opettaja
- Leena Seppälä
Opiskelijaryhmät
-
KA71S21S_2Sosionomikoulutus 2 (monimuoto-opiskelu) Kemi syksy 2021
Tavoitteet
Osaamistavoitteet:
Opiskelija
- tunnistaa mielenterveyteen vaikuttavat sosiaaliset, kulttuuriset ja ympäristölliset tekijät (TO)
- tunnistaa yleisimmät mielenterveyshäiriöt ja niihin liittyvät hoitopalvelut (EH)
- tietää kriisityön periaatteet ja osaa ohjata asiakkaita kriisitilanteissa (TO)
- osaa ohjata asiakkaita mielenterveyskuntoutuspalveluihin (EH)
Sisältö:
- hyvän mielenterveyden rakentuminen
- kriisit ja kriisityö
- mielenterveyshäiriöt ja mielenterveyspalvelut
- mielenterveyskuntoutus
- mielenterveystyöhön liittyvä lainsäädäntö
Sisältö
Hyvän mielenterveyden rakentuminen
Suomalaisten mielenterveydentila
Tärkeimmät mielenterveyden häiriöt sekä niiden hoitomuodot
Palvelujärjestelmä sekä keskeinen lainsäädäntö
Kriisityö sekä mielenterveyskuntoutus
Arviointiasteikko
H-5
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)
Opiskelija osaa kuvata mielenterveyteen vaikuttavat tekijät ja tukea positiivisen mielenterveyden vahvistumista. Hän tunnistaa yleisimmät mielenterveyshäiröt ja niihin liittyvät hoito-ja kuntoutuspalvelut.
Arviointikriteerit, hyvä (3)
Opiskelija osaa selittää millä tavoin sosiaaliset, kulttuuriset ja ympäristölliset tekijät vaikuttavat sekä mielenterveyden rakentumiseen että sen häiriintymiseen. Hän osaa tukea positiivisen mielenterveyden vahvistumista ja tuntee yleisimmät mielenterveyshäiriöt ja niihin liittyvät hoito-ja kuntoutuspalvelut ja osaa ohjata asiakkaita niiden piiriin.
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
Opiskelija ymmärtää sosiaalisten, kulttuuristen ja ympäristöllisten tekijöiden merkityksen mielenterveyden rakentumisessa sekä häiriintymisessä. Hän osaa tukea positiivisen mielenterveyden vahvistumista ja soveltaa osaamistaan kriisityön ja kuntoutuksen alueella.
Ilmoittautumisaika
14.03.2022 - 26.09.2022
Ajoitus
03.10.2022 - 20.12.2022
Laajuus
5 op
Virtuaaliosuus (op)
4 op
Toteutustapa
20 % Lähiopetus, 80 % Etäopetus
Yksikkö
Sosionomikoulutus
Toimipiste
Kosmos, Tietokatu 1, Kemi
Opetuskielet
- Suomi
Paikat
0 - 40
Tutkinto-ohjelma
- Sosionomikoulutus
Opettaja
- Leena Seppälä
Opiskelijaryhmät
-
KA71S21S_1Sosionomikoulutus 1 (monimuoto-opiskelu) Kemi syksy 2021
Tavoitteet
Osaamistavoitteet:
Opiskelija
- tunnistaa mielenterveyteen vaikuttavat sosiaaliset, kulttuuriset ja ympäristölliset tekijät (TO)
- tunnistaa yleisimmät mielenterveyshäiriöt ja niihin liittyvät hoitopalvelut (EH)
- tietää kriisityön periaatteet ja osaa ohjata asiakkaita kriisitilanteissa (TO)
- osaa ohjata asiakkaita mielenterveyskuntoutuspalveluihin (EH)
Sisältö:
- hyvän mielenterveyden rakentuminen
- kriisit ja kriisityö
- mielenterveyshäiriöt ja mielenterveyspalvelut
- mielenterveyskuntoutus
- mielenterveystyöhön liittyvä lainsäädäntö
Sisältö
Hyvän mielenterveyden rakentuminen
Suomalaisten mielenterveydentila
Tärkeimmät mielenterveyden häiriöt sekä niiden hoitomuodot
Palvelujärjestelmä sekä keskeinen lainsäädäntö
Kriisityö sekä mielenterveyskuntoutus
Oppimateriaalit
Moodlessa oleva materiaali kurssiympäristön avautuessa. Erillinen kirjatentti. Tenttimateriaali sovitaan kurssin alussa. Kuntoutusosion loppukeskusteluun luetaan teos.Teosluettelo on saatavilla kurssiympäristön avautuessa.
Opetusmenetelmät
Opintojakso toteutuu luento-opintoina, pienryhmätyöskentelynä sekä itsenäisenä opiskeluna. Opintojakso voi sisältää myös vierailukäynnin tai kokemusasiantuntijan vierailun.
Opinnot alkavat mielenterveys- ja kriisityön osuudella. Mielenterveystyön osalta ryhmätentti ja kriisityön osalta erillinen tehtävä. Opintojakso päättyy mielenterveyskuntoutuksen osioon, josta suorituksena on osallistuminen luetun kirjan pohjalta käytävään keskusteluun kontaktijaksolla tai toiminnallinen tehtävä ja sen esittely loppukeskustelussa. Läsnäolo on pakollinen kuntoutusosion loppukeskustelussa.
Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet
Tarkka tenttiajankohta sovitaan opintojakson alussa. Ajoitus marraskuu todennäköisesti 16.11.2022
Uusintamahdollisuus joulukuussa 2022 ja tammikuussa 2023. Tarkat päivät sovitaan opintojakson alussa.
Arviointiasteikko
H-5
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)
Opiskelija osaa kuvata mielenterveyteen vaikuttavat tekijät ja tukea positiivisen mielenterveyden vahvistumista. Hän tunnistaa yleisimmät mielenterveyshäiröt ja niihin liittyvät hoito-ja kuntoutuspalvelut.
Arviointikriteerit, hyvä (3)
Opiskelija osaa selittää millä tavoin sosiaaliset, kulttuuriset ja ympäristölliset tekijät vaikuttavat sekä mielenterveyden rakentumiseen että sen häiriintymiseen. Hän osaa tukea positiivisen mielenterveyden vahvistumista ja tuntee yleisimmät mielenterveyshäiriöt ja niihin liittyvät hoito-ja kuntoutuspalvelut ja osaa ohjata asiakkaita niiden piiriin.
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
Opiskelija ymmärtää sosiaalisten, kulttuuristen ja ympäristöllisten tekijöiden merkityksen mielenterveyden rakentumisessa sekä häiriintymisessä. Hän osaa tukea positiivisen mielenterveyden vahvistumista ja soveltaa osaamistaan kriisityön ja kuntoutuksen alueella.
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Kirjatentti asteikolla 0-5. Muut tehtävät asteikolla hyväksytty- täydennettävää.
Arviointikriteerit kirjallisen työn osalta:
0= hylätty
1-2=Vastaus on suppea. Opiskelija hallitsee aiheen varsin pintapuolisesti. Toteutus on suppea. Lähdettä on hyödynnetty niukasti. Kirjoittaminen on ymmärrettävää, mutta huolittelematonta (kielenhuollollisia virheitä).
3-4=Vastaukseen on paneuduttu ohjeiden mukaisesti.Vastaus on mietitty ja hyvin suunniteltu ja sitä pohditaan tehtäväksi annon mukaisesti. Analyyttisyys ja reflektiivisyys on niukkaa.Lähdettä ja muuta materiaalia on hyödynnetty, mutta niiden anti suhteessa toteutukseen jää niukaksi. Kirjoittaminen on sujuvaa, muttei virheetöntä.
5= Keskeisten sisältöjen ymmärtäminen vastauksessa on perusteellista, kriittistä ja pohdittua. Vastaus on hyvin rakennettu ja sisältää oivalluksia. Analyyttisyys ja reflektiivisyys on vastauksessa vahvaa. Opiskelija kirjoittaa sujuvasti ja kirjoitusasu on huoliteltu ja viimeistelty.
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2)
Tyydyttävä (1-2):
Opiskelija osaa kuvata mielenterveyteen vaikuttavat tekijät ja tukea positiivisen mielenterveyden vahvistumista. Hän tunnistaa yleisimmät mielenterveyshäiröt ja niihin liittyvät hoito-ja kuntoutuspalvelut.
Arviointikriteerit, hyvä (3-4)
Hyvä (3-4):
Opiskelija osaa selittää millä tavoin sosiaaliset, kulttuuriset ja ympäristölliset tekijät vaikuttavat sekä mielenterveyden rakentumiseen että sen häiriintymiseen. Hän osaa tukea positiivisen mielenterveyden vahvistumista ja tuntee yleisimmät mielenterveyshäiriöt ja niihin liittyvät hoito-ja kuntoutuspalvelut ja osaa ohjata asiakkaita niiden piiriin.
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
Kiitettävä (5):
Opiskelija ymmärtää sosiaalisten, kulttuuristen ja ympäristöllisten tekijöiden merkityksen mielenterveyden rakentumisessa sekä häiriintymisessä. Hän osaa tukea positiivisen mielenterveyden vahvistumista ja soveltaa osaamistaan kriisityön ja kuntoutuksen alueella.
Ilmoittautumisaika
01.10.2021 - 14.01.2022
Ajoitus
21.01.2022 - 30.04.2022
Laajuus
5 op
Virtuaaliosuus (op)
5 op
Toteutustapa
Etäopetus
Yksikkö
Sosionomikoulutus
Toimipiste
Kosmos, Tietokatu 1, Kemi
Opetuskielet
- Suomi
Paikat
0 - 40
Tutkinto-ohjelma
- Sosionomikoulutus
Opettaja
- Virpi Piira
Vastuuhenkilö
Virpi Piira
Opiskelijaryhmät
-
KA71S21KSosionomikoulutus (verkkototeutus) Kemi kevät 2021
Tavoitteet
Osaamistavoitteet:
Opiskelija
- tunnistaa mielenterveyteen vaikuttavat sosiaaliset, kulttuuriset ja ympäristölliset tekijät (TO)
- tunnistaa yleisimmät mielenterveyshäiriöt ja niihin liittyvät hoitopalvelut (EH)
- tietää kriisityön periaatteet ja osaa ohjata asiakkaita kriisitilanteissa (TO)
- osaa ohjata asiakkaita mielenterveyskuntoutuspalveluihin (EH)
Sisältö:
- hyvän mielenterveyden rakentuminen
- kriisit ja kriisityö
- mielenterveyshäiriöt ja mielenterveyspalvelut
- mielenterveyskuntoutus
- mielenterveystyöhön liittyvä lainsäädäntö
Sisältö
Hyvän mielenterveyden rakentuminen
Suomalaisten mielenterveydentila
Tärkeimmät mielenterveyden häiriöt sekä niiden hoitomuodot
Palvelujärjestelmä sekä keskeinen lainsäädäntö
Kriisityö sekä mielenterveyskuntoutus
Arviointiasteikko
H-5
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)
Opiskelija osaa kuvata mielenterveyteen vaikuttavat tekijät ja tukea positiivisen mielenterveyden vahvistumista. Hän tunnistaa yleisimmät mielenterveyshäiröt ja niihin liittyvät hoito-ja kuntoutuspalvelut.
Arviointikriteerit, hyvä (3)
Opiskelija osaa selittää millä tavoin sosiaaliset, kulttuuriset ja ympäristölliset tekijät vaikuttavat sekä mielenterveyden rakentumiseen että sen häiriintymiseen. Hän osaa tukea positiivisen mielenterveyden vahvistumista ja tuntee yleisimmät mielenterveyshäiriöt ja niihin liittyvät hoito-ja kuntoutuspalvelut ja osaa ohjata asiakkaita niiden piiriin.
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
Opiskelija ymmärtää sosiaalisten, kulttuuristen ja ympäristöllisten tekijöiden merkityksen mielenterveyden rakentumisessa sekä häiriintymisessä. Hän osaa tukea positiivisen mielenterveyden vahvistumista ja soveltaa osaamistaan kriisityön ja kuntoutuksen alueella.
Ilmoittautumisaika
19.03.2021 - 11.10.2021
Ajoitus
18.10.2021 - 30.04.2022
Laajuus
5 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Yksikkö
Sosionomikoulutus
Toimipiste
Kosmos, Tietokatu 1, Kemi
Opetuskielet
- Suomi
Paikat
0 - 18
Tutkinto-ohjelma
- Sosiaalialan koulutus, Kemi
Tavoitteet
Osaamistavoitteet:
Opiskelija
- tunnistaa mielenterveyteen vaikuttavat sosiaaliset, kulttuuriset ja ympäristölliset tekijät (TO)
- tunnistaa yleisimmät mielenterveyshäiriöt ja niihin liittyvät hoitopalvelut (EH)
- tietää kriisityön periaatteet ja osaa ohjata asiakkaita kriisitilanteissa (TO)
- osaa ohjata asiakkaita mielenterveyskuntoutuspalveluihin (EH)
Sisältö:
- hyvän mielenterveyden rakentuminen
- kriisit ja kriisityö
- mielenterveyshäiriöt ja mielenterveyspalvelut
- mielenterveyskuntoutus
- mielenterveystyöhön liittyvä lainsäädäntö
Sisältö
Hyvän mielenterveyden rakentuminen
Suomalaisten mielenterveydentila
Tärkeimmät mielenterveyden häiriöt sekä niiden hoitomuodot
Palvelujärjestelmä sekä keskeinen lainsäädäntö
Kriisityö sekä mielenterveyskuntoutus
Aika ja paikka
Rovalan toteutus lv 2021-2022
Arviointiasteikko
H-5
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)
Opiskelija osaa kuvata mielenterveyteen vaikuttavat tekijät ja tukea positiivisen mielenterveyden vahvistumista. Hän tunnistaa yleisimmät mielenterveyshäiröt ja niihin liittyvät hoito-ja kuntoutuspalvelut.
Arviointikriteerit, hyvä (3)
Opiskelija osaa selittää millä tavoin sosiaaliset, kulttuuriset ja ympäristölliset tekijät vaikuttavat sekä mielenterveyden rakentumiseen että sen häiriintymiseen. Hän osaa tukea positiivisen mielenterveyden vahvistumista ja tuntee yleisimmät mielenterveyshäiriöt ja niihin liittyvät hoito-ja kuntoutuspalvelut ja osaa ohjata asiakkaita niiden piiriin.
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
Opiskelija ymmärtää sosiaalisten, kulttuuristen ja ympäristöllisten tekijöiden merkityksen mielenterveyden rakentumisessa sekä häiriintymisessä. Hän osaa tukea positiivisen mielenterveyden vahvistumista ja soveltaa osaamistaan kriisityön ja kuntoutuksen alueella.