Ammatillinen vuorovaikutus ja eettisyysLaajuus (5 op)
Tunnus: R702HL63
Laajuus
5 op
Opetuskieli
- suomi
Vastuuhenkilö
- Seija Taattola
Osaamistavoitteet
Osaat kohdata ja vuorovaikuttaa ammatillisesti eri-ikäisten ja eri taustaisten asiakkaiden ja potilaiden sekä heidän läheistensä kanssa. Tiedät voimavaralähtöisen vuorovaikutuksen merkityksen hoitotyössä. Osaat toimia työyhteisötaitojen mukaisesti tiimityössä. Osaat toimia ammatillisesti ja eettisesti erilaisissa vuorovaikutustilanteissa myös sähköisissä toimintaympäristöissä. Osaat toimia hoitotyön arvojen, eettisten periaatteiden ja ohjeiden mukaisesti. Osaat tunnistaa
hoitotyön eettisiä ongelmia ja keskustella niiden ratkaisemisesta.
Sisältö
- Ammatillinen kohtaaminen ja vuorovaikutus
- Asiakas oman elämänsä asiantuntijana ja voimavaralähtöisyys
- Ammatillinen rooli viestinnässä, vaitiolovelvollisuus
- Suomen kieli ja viestintä; viestintätaidot työyhteisöissä ja digitaalisissa palveluissa
- Eettiset arvot, periaatteet ja ammattieettiset ohjeet hoitotyössä
- Eettiset ongelmat ja niiden käsittely hoitotyössä
- Vastuu ja vastuullisuus hoitotyössä
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)
Määrittelet ammatillisen, hoidollisen ja voimavaralähtöisen vuorovaikutuksen lähtökohdat. Toimit ammattietiikan mukaisesti vastuullisesti. Tiedät hoitotyön arvoperustan, johon asiakkaan/potilaan arvostava kohtaaminen ja ammatillinen vuorovaikutus perustuvat. Tunnistat erilaisia eettisiä ongelmia hoitotyössä ja esität niihin ratkaisuja.
Arviointikriteerit, hyvä (3)
Selität ammatillisen, hoidollisen ja voimavaralähtöisen vuorovaikutuksen merkityksen huomioiden eri-ikäiset ja erilaiset yksilöt. Toimit ammattietiikan mukaisesti vastuullisesti ja perustellen. Osaat yhdistää käytäntöön hoitotyön arvoperustan, johon asiakkaan/potilaan arvostava kohtaaminen ja ammatillinen vuorovaikutus perustuvat. Tunnistat erilaisia eettisiä ongelmia hoitotyössä ja esität niihin perusteltuja ratkaisuja.
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
Arvioit ammatillisen, hoidollisen ja voimavaralähtöisen vuorovaikutuksen merkityksiä eri-ikäisten ja erilaisten asiakkaiden sekä heidän läheistensä kanssa. Toimit ammattietiikan mukaisesti vastuullisesti, perustellen ja eri vaihtoehtoja analysoiden. Osaat perustellen yhdistää käytäntöön hoitotyön arvoperustan, johon asiakkaan/potilaan arvostava kohtaaminen ja ammatillinen vuorovaikutus perustuvat. Tarkastelet ja pohdit erilaisia eettisiä ongelmia hoitotyössä ja esität niihin perusteltuja ratkaisuja.
Ilmoittautumisaika
02.10.2023 - 03.03.2024
Ajoitus
04.03.2024 - 31.03.2024
Laajuus
5 op
Virtuaaliosuus (op)
2 op
Toteutustapa
60 % Lähiopetus, 40 % Etäopetus
Yksikkö
Sairaanhoitaja- ja terveydenhoitajakoulutus R
Opetuskielet
- Suomi
Paikat
0 - 100
Tutkinto-ohjelma
- Sairaanhoitajakoulutus, Rovaniemi
Opettaja
- Johanna Rintala
- Outi Mikkola
- Tiina Siro
- Paula Korteniemi
- Sari Petäjä
Vastuuhenkilö
Johanna Rintala
Opiskelijaryhmät
-
RA72H23SSairaanhoitajakoulutus (monimuoto-opinnot), Rovaniemi, Syksy 2023
-
RA72T23STerveydenhoitajakoulutus (monimuoto-opinnot) Rovaniemi, Syksy 2023
Tavoitteet
Osaat kohdata ja vuorovaikuttaa ammatillisesti eri-ikäisten ja eri taustaisten asiakkaiden ja potilaiden sekä heidän läheistensä kanssa. Tiedät voimavaralähtöisen vuorovaikutuksen merkityksen hoitotyössä. Osaat toimia työyhteisötaitojen mukaisesti tiimityössä. Osaat toimia ammatillisesti ja eettisesti erilaisissa vuorovaikutustilanteissa myös sähköisissä toimintaympäristöissä. Osaat toimia hoitotyön arvojen, eettisten periaatteiden ja ohjeiden mukaisesti. Osaat tunnistaa
hoitotyön eettisiä ongelmia ja keskustella niiden ratkaisemisesta.
Sisältö
- Ammatillinen kohtaaminen ja vuorovaikutus
- Asiakas oman elämänsä asiantuntijana ja voimavaralähtöisyys
- Ammatillinen rooli viestinnässä, vaitiolovelvollisuus
- Suomen kieli ja viestintä; viestintätaidot työyhteisöissä ja digitaalisissa palveluissa
- Eettiset arvot, periaatteet ja ammattieettiset ohjeet hoitotyössä
- Eettiset ongelmat ja niiden käsittely hoitotyössä
- Vastuu ja vastuullisuus hoitotyössä
Aika ja paikka
Toteutussuunnitelma:
https://lucit-my.sharepoint.com/:w:/g/personal/johanna_rintala_lapinamk_fi/ETk0cRv73cVPpM75QbtFGpQBjqLJRVJKsTZvesQzezgkgw?e=zoSmj9
Kopioi linkki.
Linkki avautuu nettiselaimessa.
Pakollisia ovat työpajat ja opintojakson info
Oppimateriaalit
ETENE Julkaisu 1. Terveydenhuollon yhteinen arvopohja, yhteiset tavoitteet ja periaatteet www.etene.fi
Leino-Kilpi,H & Välimäki,M 2009, 2012 tai 2014 WSOY, Osio 1. Mitä etiikka on?
-Juujärvi, S., & Häkkinen, M. 2019 Vanhustenhoidon tila haastaa kehittämään laaja-alaista eettistä osaamista. Artikkeli www.julkari.fi
-Haapala, P., Burakoff, K. & Martikainen, K. 2013. Tietoisuus toimivista vuorovaikutustavoista muuttaa muistisairaan ihmisen ja hoitajan kohtaamista
Lisämateriaalia: - Abdelhamid, P., Juntunen, A. & Koskinen, L. Monikulttuurinen hoitotyö. Helsinki: WSOYpro Oy. - Juujärvi, S. & Myyry. L. & Pesso K. 2007. Eettinen herkkyys ammatillisessa toiminnassa. Tammi. - Leino-Kilpi, H.& Välimäki, M. 2009 tai 2012. Etiikka hoitotyössä. Helsinki: WSOY. - Louhiala, P. & Launis, V. 2009. Parantamisen ja hoitamisen etiikka. Helsinki: Edita Prima Oy. - Sairaanhoitajan eettiset pelisäännöt. Hoitotyön vuosikirja 2012. Sairaanhoitajaliitto. Fioca. - Sarvimäki, A. & Stenbock-Hult, B. 2009. Hoitotyön etiikka. Helsinki: Edita Prima Oy. - Wellman, E. 2017. Eri kulttuurien tuntemus hoitotyössä. Jyväskylä. T:mi Eija Wellman - Verkkomateriaali:Skhole
Opetusmenetelmät
Pedagogiset järjestelyt:
Kampuksella: lähiopetus ja työpajat
Verkko-opinnoissa: luennot, työpajat ja pienryhmätyöskentely
Itsenäinen opiskelu
Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet
Kirjallinen yksilötentti ja uusintatentit Moodlessa.
Lisätietoja opiskelijoille
Työpajoissa toimii kolmeen ryhmään jako.
Ryhmä 3 on Sari Petäjän pienryhmäläiset ja ryhmät 1 ja kaksi ovat Leena Välimaan ja Panu Huczkowskin. Lähipäivät työpajoissa jakautuvat näiden ryhmien mukaan. Kts.toteutussuunnitelma.
Arviointiasteikko
H-5
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)
Määrittelet ammatillisen, hoidollisen ja voimavaralähtöisen vuorovaikutuksen lähtökohdat. Toimit ammattietiikan mukaisesti vastuullisesti. Tiedät hoitotyön arvoperustan, johon asiakkaan/potilaan arvostava kohtaaminen ja ammatillinen vuorovaikutus perustuvat. Tunnistat erilaisia eettisiä ongelmia hoitotyössä ja esität niihin ratkaisuja.
Arviointikriteerit, hyvä (3)
Selität ammatillisen, hoidollisen ja voimavaralähtöisen vuorovaikutuksen merkityksen huomioiden eri-ikäiset ja erilaiset yksilöt. Toimit ammattietiikan mukaisesti vastuullisesti ja perustellen. Osaat yhdistää käytäntöön hoitotyön arvoperustan, johon asiakkaan/potilaan arvostava kohtaaminen ja ammatillinen vuorovaikutus perustuvat. Tunnistat erilaisia eettisiä ongelmia hoitotyössä ja esität niihin perusteltuja ratkaisuja.
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
Arvioit ammatillisen, hoidollisen ja voimavaralähtöisen vuorovaikutuksen merkityksiä eri-ikäisten ja erilaisten asiakkaiden sekä heidän läheistensä kanssa. Toimit ammattietiikan mukaisesti vastuullisesti, perustellen ja eri vaihtoehtoja analysoiden. Osaat perustellen yhdistää käytäntöön hoitotyön arvoperustan, johon asiakkaan/potilaan arvostava kohtaaminen ja ammatillinen vuorovaikutus perustuvat. Tarkastelet ja pohdit erilaisia eettisiä ongelmia hoitotyössä ja esität niihin perusteltuja ratkaisuja.
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Suoritusvaatimukset:
1. Itsenäisen opiskelun viikko
• lukupiiritehtävä vuorovaikutuksesta
• hoitotyön etiikan videomateriaaleihin perehtyminen ja etiikan keskustelutehtävän aloitus
• asiakaspalvelutilanteet hoitotyössä Oppiportin verkkokurssi
2. Työpajat, joissa läsnäolo välttämätön
• Vuorovaikutuksen ja viestinnän työpaja kampuksella
• Verkkovuorovaikutuksen työpaja verkossa
• Hoitosuhdetyöskentelyn työpaja kampuksella
• Tiimityön työpaja kampuksella
• Etiikan työpaja kampuksella
• Informaatiolukutaitoon liittyvä työpaja verkossa
Monikulttuurisuustyöpaja
3. Kirjallinen yksilötentti
Hylätty (0)
Hylätty
Opiskelija ei saavuta tyydyttävää tasoa.
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2)
Tyydyttävä (1-2)
Määrittelet ammatillisen, hoidollisen ja voimavaralähtöisen vuorovaikutuksen lähtökohdat.
Toimit ammattietiikan mukaisesti vastuullisesti.
Arviointikriteerit, hyvä (3-4)
Hyvä (3-4)
Selität ammatillisen, hoidollisen ja voimavaralähtöisen vuorovaikutuksen merkityksen huomioiden eri-ikäiset ja erilaiset yksilöt.
Toimit ammattietiikan mukaisesti vastuullisesti ja perustellen.
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
Kiitettävä (5)
Arvioit ammatillisen, hoidollisen ja voimavaralähtöisen vuorovaikutuksen merkityksiä eri-ikäisten ja erilaisten asiakkaiden sekä heidän läheistensä kanssa.
Toimit ammattietiikan mukaisesti vastuullisesti, perustellen ja eri vaihtoehtoja analysoiden.
Ilmoittautumisaika
13.03.2023 - 01.10.2023
Ajoitus
02.10.2023 - 29.10.2023
Laajuus
5 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Yksikkö
Sairaanhoitaja- ja terveydenhoitajakoulutus R
Toimipiste
Rantavitikka, Jokiväylä 11, Rovaniemi
Opetuskielet
- Suomi
Paikat
0 - 70
Tutkinto-ohjelma
- Sairaanhoitajakoulutus, Rovaniemi
Opettaja
- Johanna Rintala
- Outi Mikkola
- Tiina Siro
- Paula Korteniemi
- Heidi Jaakola
- Sari Petäjä
Vastuuhenkilö
Johanna Rintala
Opiskelijaryhmät
-
RA72H23KSairaanhoitajakoulutus (monimuoto-opinnot), Rovaniemi, kevät 2023
Tavoitteet
Osaat kohdata ja vuorovaikuttaa ammatillisesti eri-ikäisten ja eri taustaisten asiakkaiden ja potilaiden sekä heidän läheistensä kanssa. Tiedät voimavaralähtöisen vuorovaikutuksen merkityksen hoitotyössä. Osaat toimia työyhteisötaitojen mukaisesti tiimityössä. Osaat toimia ammatillisesti ja eettisesti erilaisissa vuorovaikutustilanteissa myös sähköisissä toimintaympäristöissä. Osaat toimia hoitotyön arvojen, eettisten periaatteiden ja ohjeiden mukaisesti. Osaat tunnistaa
hoitotyön eettisiä ongelmia ja keskustella niiden ratkaisemisesta.
Sisältö
- Ammatillinen kohtaaminen ja vuorovaikutus
- Asiakas oman elämänsä asiantuntijana ja voimavaralähtöisyys
- Ammatillinen rooli viestinnässä, vaitiolovelvollisuus
- Suomen kieli ja viestintä; viestintätaidot työyhteisöissä ja digitaalisissa palveluissa
- Eettiset arvot, periaatteet ja ammattieettiset ohjeet hoitotyössä
- Eettiset ongelmat ja niiden käsittely hoitotyössä
- Vastuu ja vastuullisuus hoitotyössä
Aika ja paikka
Syksy 1/2023
Rovaniemen kampus ja virtuaaliympäristö
2.10 klo 14.00-15.00 Opintojakson info, Zoom
2.10 klo 15.30-16.30 Luento, Zoom
3.10 klo 16.45-18.15 Luento, TEAMS
4.10 klo 8.15-9.45 Luento, eettinen ongelmanratkaisu, Zoom
klo 10.00-11.00 Luento, Zoom
klo 12.00-13.00 Luento, Zoom
5.-6.10 itsenäinen opiskelu , vuorovaikutus ja viestintä
9.10 klo 15.30-17.00 Työpaja, informaatiolukutaito
10.10 klo 10.30-11.30 Luento, Kampus
klo 12.30-16.00 Työpaja , tiimityö ja viestintä, Kampus
11.10 klo 9.30-11.45 Työpaja , Hoitosuhde, Kampus
klo 12.30-15.00 Työpaja, etiikka, Kampus
klo 15.30-17.45 Työpaja vaihtoehtoiset kommunikaatiomenetelmät, Kampus
12.10 klo 16.00-18.00 Työpaja, viestintä, Zoom
13.10 klo 8.15-9.45 Työpaja , informaatiolukutaito, Zoom
16.-20.10 Itsenäisen työskentelyn viikko, erillinen ohjelma
26.10 klo 10.15-11.45 Tentti, Kampus
klo 12.30-15.00 Monikulttuurisuustyöpaja, Kampus
8.11 klo 15.30-18.30 Uusintatentti I, Moodle
22.11 klo 15.30-18.30 Uusintatentti II, Moodle
Oppimateriaalit
Leino-Kilpi H.,&Välimäki M.. 2014. Etiikka hoitotyössä. Osio 1 Mitä etiikka on. WSOY. -ETENE Julkaisu 1. Terveydenhuollon yhteinen arvopohja, yhteiset tavoitteet ja periaatteet www.etene.fi -Juujärvi, S., & Häkkinen, M. 2019 Vanhustenhoidon tila haastaa kehittämään laaja-alaista eettistä osaamista. Artikkeli www.julkari.fi -Haapala, P., Burakoff, K. & Martikainen, K. 2013. Tietoisuus toimivista vuorovaikutustavoista muuttaa muistisairaan ihmisen ja hoitajan kohtaamista Lisämateriaalia: - Abdelhamid, P., Juntunen, A. & Koskinen, L. Monikulttuurinen hoitotyö. Helsinki: WSOYpro Oy. - Juujärvi, S. & Myyry. L. & Pesso K. 2007. Eettinen herkkyys ammatillisessa toiminnassa. Tammi. - Leino-Kilpi, H.& Välimäki, M. 2009 tai 2012. Etiikka hoitotyössä. Helsinki: WSOY. - Louhiala, P. & Launis, V. 2009. Parantamisen ja hoitamisen etiikka. Helsinki: Edita Prima Oy. - Sairaanhoitajan eettiset pelisäännöt. Hoitotyön vuosikirja 2012. Sairaanhoitajaliitto. Fioca. - Sarvimäki, A. & Stenbock-Hult, B. 2009. Hoitotyön etiikka. Helsinki: Edita Prima Oy. - Wellman, E. 2017. Eri kulttuurien tuntemus hoitotyössä. Jyväskylä. T:mi Eija Wellman - Verkkomateriaali:Skhole
Opetusmenetelmät
Pedagogiset järjestelyt:
Kampuksella: lähiopetus ja työpajat
Verkko-opinnoissa: luennot, työpajat ja pienryhmätyöskentely
Itsenäinen opiskelu
Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet
Kirjallinen yksilötentti 26.10 klo 10.15-11.45 Kampuksella
Uusintatentit suoritetaan Moodlessa:
Uusintatentti I 8.11 klo 15.30-18.30
Uusintatentti II 22.11 klo 15.30-18.30
Arviointiasteikko
H-5
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)
Määrittelet ammatillisen, hoidollisen ja voimavaralähtöisen vuorovaikutuksen lähtökohdat. Toimit ammattietiikan mukaisesti vastuullisesti. Tiedät hoitotyön arvoperustan, johon asiakkaan/potilaan arvostava kohtaaminen ja ammatillinen vuorovaikutus perustuvat. Tunnistat erilaisia eettisiä ongelmia hoitotyössä ja esität niihin ratkaisuja.
Arviointikriteerit, hyvä (3)
Selität ammatillisen, hoidollisen ja voimavaralähtöisen vuorovaikutuksen merkityksen huomioiden eri-ikäiset ja erilaiset yksilöt. Toimit ammattietiikan mukaisesti vastuullisesti ja perustellen. Osaat yhdistää käytäntöön hoitotyön arvoperustan, johon asiakkaan/potilaan arvostava kohtaaminen ja ammatillinen vuorovaikutus perustuvat. Tunnistat erilaisia eettisiä ongelmia hoitotyössä ja esität niihin perusteltuja ratkaisuja.
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
Arvioit ammatillisen, hoidollisen ja voimavaralähtöisen vuorovaikutuksen merkityksiä eri-ikäisten ja erilaisten asiakkaiden sekä heidän läheistensä kanssa. Toimit ammattietiikan mukaisesti vastuullisesti, perustellen ja eri vaihtoehtoja analysoiden. Osaat perustellen yhdistää käytäntöön hoitotyön arvoperustan, johon asiakkaan/potilaan arvostava kohtaaminen ja ammatillinen vuorovaikutus perustuvat. Tarkastelet ja pohdit erilaisia eettisiä ongelmia hoitotyössä ja esität niihin perusteltuja ratkaisuja.
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Suoritusvaatimukset:
1. Itsenäisen opiskelun viikko
• lukupiiritehtävä vuorovaikutuksesta
• hoitotyön etiikan videomateriaaleihin perehtyminen ja etiikan keskustelutehtävän aloitus
• asiakaspalvelutilanteet hoitotyössä Oppiportin verkkokurssi
2. Työpajat, joissa läsnäolo välttämätön
• Vuorovaikutuksen ja viestinnän työpaja kampuksella
• Verkkovuorovaikutuksen työpaja verkossa
• Hoitosuhdetyöskentelyn työpaja kampuksella
• Tiimityön työpaja kampuksella
• Etiikan työpaja kampuksella
• Informaatiolukutaitoon liittyvä työpaja verkossa
Monikulttuurisuustyöpaja
3. Kirjallinen yksilötentti
Hylätty (0)
Hylätty
Opiskelija ei saavuta tyydyttävää tasoa.
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2)
Tyydyttävä (1-2)
Määrittelet ammatillisen, hoidollisen ja voimavaralähtöisen vuorovaikutuksen lähtökohdat.
Toimit ammattietiikan mukaisesti vastuullisesti.
Arviointikriteerit, hyvä (3-4)
Hyvä (3-4)
Selität ammatillisen, hoidollisen ja voimavaralähtöisen vuorovaikutuksen merkityksen huomioiden eri-ikäiset ja erilaiset yksilöt.
Toimit ammattietiikan mukaisesti vastuullisesti ja perustellen.
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
Kiitettävä (5)
Arvioit ammatillisen, hoidollisen ja voimavaralähtöisen vuorovaikutuksen merkityksiä eri-ikäisten ja erilaisten asiakkaiden sekä heidän läheistensä kanssa.
Toimit ammattietiikan mukaisesti vastuullisesti, perustellen ja eri vaihtoehtoja analysoiden.
Ilmoittautumisaika
13.03.2023 - 06.08.2023
Ajoitus
30.05.2023 - 15.10.2023
Laajuus
5 op
Virtuaaliosuus (op)
3 op
Toteutustapa
40 % Lähiopetus, 60 % Etäopetus
Yksikkö
Sairaanhoitaja- ja terveydenhoitajakoulutus R
Toimipiste
Rantavitikka, Jokiväylä 11, Rovaniemi
Opetuskielet
- Suomi
Tutkinto-ohjelma
- Sairaanhoitajakoulutus, Rovaniemi
Opettaja
- Tiina Pekkala
- Johanna Rintala
- Outi Mikkola
- Tiina Siro
- Paula Korteniemi
- Heidi Jaakola
- Paula Yliniemi
Vastuuhenkilö
Johanna Rintala
Opiskelijaryhmät
-
RA72H23KTSairaanhoitajakoulutus (monimuoto-opinnot) 2, Rovaniemi, kevät 2023
Tavoitteet
Osaat kohdata ja vuorovaikuttaa ammatillisesti eri-ikäisten ja eri taustaisten asiakkaiden ja potilaiden sekä heidän läheistensä kanssa. Tiedät voimavaralähtöisen vuorovaikutuksen merkityksen hoitotyössä. Osaat toimia työyhteisötaitojen mukaisesti tiimityössä. Osaat toimia ammatillisesti ja eettisesti erilaisissa vuorovaikutustilanteissa myös sähköisissä toimintaympäristöissä. Osaat toimia hoitotyön arvojen, eettisten periaatteiden ja ohjeiden mukaisesti. Osaat tunnistaa
hoitotyön eettisiä ongelmia ja keskustella niiden ratkaisemisesta.
Sisältö
- Ammatillinen kohtaaminen ja vuorovaikutus
- Asiakas oman elämänsä asiantuntijana ja voimavaralähtöisyys
- Ammatillinen rooli viestinnässä, vaitiolovelvollisuus
- Suomen kieli ja viestintä; viestintätaidot työyhteisöissä ja digitaalisissa palveluissa
- Eettiset arvot, periaatteet ja ammattieettiset ohjeet hoitotyössä
- Eettiset ongelmat ja niiden käsittely hoitotyössä
- Vastuu ja vastuullisuus hoitotyössä
Aika ja paikka
Syksy 1/2023
Rovaniemen kampus ja virtuaaliympäristö
30.5. klo 12.30-13.30 Opintojakson info, Zoom
7.8-11.8 itsenäisen työskentelyn viikko, oma ohjelma
10.8 klo 16.00-17.30 Työpaja, informaatiolukutaito, Zoom
16.8 klo 15.30-17.00 Luento, Zoom
16.8 klo 17.15-18.45 Luento Zoom
17.8 klo 12.30-16.00 Työpaja tiimityö ja viestintä, Kampus
18.8 klo 8.15-10.15 Työpaja, Hoitosuhde; Kampus
18.8 klo 10.45-15.00 Työpaja, etiikka, Kampus
21.8 klo 15.30-17.00 Työpaja, informaatiolukutaito, Zoom
21.8 klo 17.15-18.15 Luento
23.8 klo 17.15-19.15 Työpaja, viestintä, Zoom
13.9 klo 9.30-11.15 Tentti, Kampus
13.9 klo 12.00-15.00 Työpaja monikulttuurisuus, Kampus
21.9 klo 15.30-18.30 Uusintatentti I , Moodle
2.10 klo 15.30-18.30 UUsintatentti II, Moodle
Pakollisia työpajat ja opintojakson info
Oppimateriaalit
ETENE Julkaisu 1. Terveydenhuollon yhteinen arvopohja, yhteiset tavoitteet ja periaatteet www.etene.fi
Leino-Kilpi,H & Välimäki,M 2009, 2012 tai 2014 WSOY, Osio 1. Mitä etiikka on?
-Juujärvi, S., & Häkkinen, M. 2019 Vanhustenhoidon tila haastaa kehittämään laaja-alaista eettistä osaamista. Artikkeli www.julkari.fi
-Haapala, P., Burakoff, K. & Martikainen, K. 2013. Tietoisuus toimivista vuorovaikutustavoista muuttaa muistisairaan ihmisen ja hoitajan kohtaamista
Lisämateriaalia: - Abdelhamid, P., Juntunen, A. & Koskinen, L. Monikulttuurinen hoitotyö. Helsinki: WSOYpro Oy. - Juujärvi, S. & Myyry. L. & Pesso K. 2007. Eettinen herkkyys ammatillisessa toiminnassa. Tammi. - Leino-Kilpi, H.& Välimäki, M. 2009 tai 2012. Etiikka hoitotyössä. Helsinki: WSOY. - Louhiala, P. & Launis, V. 2009. Parantamisen ja hoitamisen etiikka. Helsinki: Edita Prima Oy. - Sairaanhoitajan eettiset pelisäännöt. Hoitotyön vuosikirja 2012. Sairaanhoitajaliitto. Fioca. - Sarvimäki, A. & Stenbock-Hult, B. 2009. Hoitotyön etiikka. Helsinki: Edita Prima Oy. - Wellman, E. 2017. Eri kulttuurien tuntemus hoitotyössä. Jyväskylä. T:mi Eija Wellman - Verkkomateriaali:Skhole
Opetusmenetelmät
Pedagogiset järjestelyt:
Kampuksella: lähiopetus ja työpajat
Verkko-opinnoissa: luennot, työpajat ja pienryhmätyöskentely
Itsenäinen opiskelu
Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet
Kirjallinen yksilötentti 13.9 klo 9.30-11.15 Kampuksella
Uusintatentit suoritetaan Moodlessa:
Uusintatentti I 21.9 klo 15.30-18.30
Uusintatentti II 2.10 klo 15.30-18.30
Arviointiasteikko
H-5
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)
Määrittelet ammatillisen, hoidollisen ja voimavaralähtöisen vuorovaikutuksen lähtökohdat. Toimit ammattietiikan mukaisesti vastuullisesti. Tiedät hoitotyön arvoperustan, johon asiakkaan/potilaan arvostava kohtaaminen ja ammatillinen vuorovaikutus perustuvat. Tunnistat erilaisia eettisiä ongelmia hoitotyössä ja esität niihin ratkaisuja.
Arviointikriteerit, hyvä (3)
Selität ammatillisen, hoidollisen ja voimavaralähtöisen vuorovaikutuksen merkityksen huomioiden eri-ikäiset ja erilaiset yksilöt. Toimit ammattietiikan mukaisesti vastuullisesti ja perustellen. Osaat yhdistää käytäntöön hoitotyön arvoperustan, johon asiakkaan/potilaan arvostava kohtaaminen ja ammatillinen vuorovaikutus perustuvat. Tunnistat erilaisia eettisiä ongelmia hoitotyössä ja esität niihin perusteltuja ratkaisuja.
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
Arvioit ammatillisen, hoidollisen ja voimavaralähtöisen vuorovaikutuksen merkityksiä eri-ikäisten ja erilaisten asiakkaiden sekä heidän läheistensä kanssa. Toimit ammattietiikan mukaisesti vastuullisesti, perustellen ja eri vaihtoehtoja analysoiden. Osaat perustellen yhdistää käytäntöön hoitotyön arvoperustan, johon asiakkaan/potilaan arvostava kohtaaminen ja ammatillinen vuorovaikutus perustuvat. Tarkastelet ja pohdit erilaisia eettisiä ongelmia hoitotyössä ja esität niihin perusteltuja ratkaisuja.
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Suoritusvaatimukset:
1. Itsenäisen opiskelun viikko
• lukupiiritehtävä vuorovaikutuksesta
• hoitotyön etiikan videomateriaaleihin perehtyminen ja etiikan keskustelutehtävän aloitus
• asiakaspalvelutilanteet hoitotyössä Oppiportin verkkokurssi
2. Työpajat, joissa läsnäolo välttämätön
• Vuorovaikutuksen ja viestinnän työpaja kampuksella
• Verkkovuorovaikutuksen työpaja verkossa
• Hoitosuhdetyöskentelyn työpaja kampuksella
• Tiimityön työpaja kampuksella
• Etiikan työpaja kampuksella
• Informaatiolukutaitoon liittyvä työpaja verkossa
Monikulttuurisyystyöpaja
3. Kirjallinen yksilötentti
Hylätty (0)
Hylätty
Opiskelija ei saavuta tyydyttävää tasoa.
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2)
Tyydyttävä (1-2)
Määrittelet ammatillisen, hoidollisen ja voimavaralähtöisen vuorovaikutuksen lähtökohdat.
Toimit ammattietiikan mukaisesti vastuullisesti.
Arviointikriteerit, hyvä (3-4)
Hyvä (3-4)
Selität ammatillisen, hoidollisen ja voimavaralähtöisen vuorovaikutuksen merkityksen huomioiden eri-ikäiset ja erilaiset yksilöt.
Toimit ammattietiikan mukaisesti vastuullisesti ja perustellen.
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
Kiitettävä (5)
Arvioit ammatillisen, hoidollisen ja voimavaralähtöisen vuorovaikutuksen merkityksiä eri-ikäisten ja erilaisten asiakkaiden sekä heidän läheistensä kanssa.
Toimit ammattietiikan mukaisesti vastuullisesti, perustellen ja eri vaihtoehtoja analysoiden.
Ilmoittautumisaika
01.02.2023 - 28.02.2023
Ajoitus
01.03.2023 - 31.05.2023
Laajuus
5 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Yksikkö
Sairaanhoitaja- ja terveydenhoitajakoulutus K
Toimipiste
Rantavitikka, Jokiväylä 11, Rovaniemi
Opetuskielet
- Suomi
Paikat
0 - 20
Tutkinto-ohjelma
- Sairaanhoitajakoulutus, Rovaniemi
Opettaja
- Johanna Rintala
- Tiina Siro
Vastuuhenkilö
Johanna Rintala
Opiskelijaryhmät
-
RA72H23KSairaanhoitajakoulutus (monimuoto-opinnot), Rovaniemi, kevät 2023
Tavoitteet
Osaat kohdata ja vuorovaikuttaa ammatillisesti eri-ikäisten ja eri taustaisten asiakkaiden ja potilaiden sekä heidän läheistensä kanssa. Tiedät voimavaralähtöisen vuorovaikutuksen merkityksen hoitotyössä. Osaat toimia työyhteisötaitojen mukaisesti tiimityössä. Osaat toimia ammatillisesti ja eettisesti erilaisissa vuorovaikutustilanteissa myös sähköisissä toimintaympäristöissä. Osaat toimia hoitotyön arvojen, eettisten periaatteiden ja ohjeiden mukaisesti. Osaat tunnistaa
hoitotyön eettisiä ongelmia ja keskustella niiden ratkaisemisesta.
Sisältö
- Ammatillinen kohtaaminen ja vuorovaikutus
- Asiakas oman elämänsä asiantuntijana ja voimavaralähtöisyys
- Ammatillinen rooli viestinnässä, vaitiolovelvollisuus
- Suomen kieli ja viestintä; viestintätaidot työyhteisöissä ja digitaalisissa palveluissa
- Eettiset arvot, periaatteet ja ammattieettiset ohjeet hoitotyössä
- Eettiset ongelmat ja niiden käsittely hoitotyössä
- Vastuu ja vastuullisuus hoitotyössä
Aika ja paikka
Kevät 3/2023
Aikataulut
27.2 klo 16.15-17.15 Opintojakson info, Teams, Johanna Rintala
14.3 klo 14.30-16.00 Työpaja, informaatiolukutaito, Zoom, Tiina Siro
29.3 klo 16.00-17.45 Työpaja, informaatiolukutaito, Zoom, Tiina Siro
3.5 klo 15.30-18.30 Tentti Moodle Johanna Rintala
16.5 klo 15.30-18.30 Uusintatentti I , Moodle, Johanna Rintala
23.5 klo 15.30-18.30 Uusintatentti II, Moodle, Johanna Rintala
Oppimateriaalit
Leino-Kilpi H., 2014. Etiikka Hoitotyössä. Helsinki. WSOY. Osio 1. Mitä on etiikka.
-ETENE Julkaisu 1. Terveydenhuollon yhteinen arvopohja, yhteiset tavoitteet ja periaatteet www.etene.fi
-Juujärvi, S., & Häkkinen, M. 2019 Vanhustenhoidon tila haastaa kehittämään laaja-alaista eettistä osaamista. Artikkeli www.julkari.fi
-Haapala, P., Burakoff, K. & Martikainen, K. 2013. Tietoisuus toimivista vuorovaikutustavoista muuttaa muistisairaan ihmisen ja hoitajan kohtaamista
-Moodlen luennot ja verkkoviestinnän linkit sekä etiikan videot
Lisämateriaalia:
- Abdelhamid, P., Juntunen, A. & Koskinen, L. Monikulttuurinen hoitotyö. Helsinki: WSOYpro Oy.
- Juujärvi, S. & Myyry. L. & Pesso K. 2007. Eettinen herkkyys ammatillisessa toiminnassa. Tammi.
-- Louhiala, P. & Launis, V. 2009. Parantamisen ja hoitamisen etiikka. Helsinki: Edita Prima Oy.
- Sairaanhoitajan eettiset pelisäännöt. Hoitotyön vuosikirja 2012. Sairaanhoitajaliitto. Fioca.
- Sarvimäki, A. & Stenbock-Hult, B. 2009. Hoitotyön etiikka. Helsinki: Edita Prima Oy.
- Wellman, E. 2017. Eri kulttuurien tuntemus hoitotyössä. Jyväskylä. T:mi Eija Wellman
- Verkkomateriaali:Skhole
Opetusmenetelmät
Verkko-opinnot, luentomateriaali
Itsenäinen opiskelu
Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet
Tentti Moodle 3.5 klo 15.30-18.30
Uusintatentti I Moodle 16.5 klo 15.30-18.30
Uusintatentti II Moodle 23.5 klo 15.30-18.30
Arviointiasteikko
H-5
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)
Määrittelet ammatillisen, hoidollisen ja voimavaralähtöisen vuorovaikutuksen lähtökohdat. Toimit ammattietiikan mukaisesti vastuullisesti. Tiedät hoitotyön arvoperustan, johon asiakkaan/potilaan arvostava kohtaaminen ja ammatillinen vuorovaikutus perustuvat. Tunnistat erilaisia eettisiä ongelmia hoitotyössä ja esität niihin ratkaisuja.
Arviointikriteerit, hyvä (3)
Selität ammatillisen, hoidollisen ja voimavaralähtöisen vuorovaikutuksen merkityksen huomioiden eri-ikäiset ja erilaiset yksilöt. Toimit ammattietiikan mukaisesti vastuullisesti ja perustellen. Osaat yhdistää käytäntöön hoitotyön arvoperustan, johon asiakkaan/potilaan arvostava kohtaaminen ja ammatillinen vuorovaikutus perustuvat. Tunnistat erilaisia eettisiä ongelmia hoitotyössä ja esität niihin perusteltuja ratkaisuja.
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
Arvioit ammatillisen, hoidollisen ja voimavaralähtöisen vuorovaikutuksen merkityksiä eri-ikäisten ja erilaisten asiakkaiden sekä heidän läheistensä kanssa. Toimit ammattietiikan mukaisesti vastuullisesti, perustellen ja eri vaihtoehtoja analysoiden. Osaat perustellen yhdistää käytäntöön hoitotyön arvoperustan, johon asiakkaan/potilaan arvostava kohtaaminen ja ammatillinen vuorovaikutus perustuvat. Tarkastelet ja pohdit erilaisia eettisiä ongelmia hoitotyössä ja esität niihin perusteltuja ratkaisuja.
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
1. Asiakaspalvelutilanteet hoitotyössä Oppiportin verkkokurssi
2..Työpaja ja luento, joissa läsnäolo välttämätön
• Informaatiolukutaitoon liittyvä työpaja verkossa
3. Etiikan keskustelualueen tehtävä; kaksi osiota
4. Tentti
Ilmoittautumisaika
14.03.2022 - 20.09.2022
Ajoitus
27.09.2022 - 20.11.2022
Laajuus
5 op
Virtuaaliosuus (op)
3 op
Toteutustapa
40 % Lähiopetus, 60 % Etäopetus
Yksikkö
Sairaanhoitaja- ja terveydenhoitajakoulutus R
Toimipiste
Rantavitikka, Jokiväylä 11, Rovaniemi
Opetuskielet
- Suomi
Paikat
0 - 85
Tutkinto-ohjelma
- Sairaanhoitajakoulutus, Rovaniemi
Opettaja
- Johanna Rintala
- Tiina Siro
- Paula Korteniemi
- Leena Välimaa
- Hoitotyö SH X1, Rovaniemi AMK
- Susanna Kantola
- Jaana Pätsi
Vastuuhenkilö
Susanna Kantola
Ajoitusryhmät
- Kampusryhmä (Koko: 50. Avoin AMK: 0.)
- Verkkoryhmä (Koko: 50. Avoin AMK: 0.)
Opiskelijaryhmät
-
RA72H22SSairaanhoitajakoulutus (monimuoto-opinnot), Rovaniemi, syksy 2022
Koulutusryhmat
- Kampusryhmä
- Verkkoryhmä
Tavoitteet
Osaat kohdata ja vuorovaikuttaa ammatillisesti eri-ikäisten ja eri taustaisten asiakkaiden ja potilaiden sekä heidän läheistensä kanssa. Tiedät voimavaralähtöisen vuorovaikutuksen merkityksen hoitotyössä. Osaat toimia työyhteisötaitojen mukaisesti tiimityössä. Osaat toimia ammatillisesti ja eettisesti erilaisissa vuorovaikutustilanteissa myös sähköisissä toimintaympäristöissä. Osaat toimia hoitotyön arvojen, eettisten periaatteiden ja ohjeiden mukaisesti. Osaat tunnistaa
hoitotyön eettisiä ongelmia ja keskustella niiden ratkaisemisesta.
Sisältö
- Ammatillinen kohtaaminen ja vuorovaikutus
- Asiakas oman elämänsä asiantuntijana ja voimavaralähtöisyys
- Ammatillinen rooli viestinnässä, vaitiolovelvollisuus
- Suomen kieli ja viestintä; viestintätaidot työyhteisöissä ja digitaalisissa palveluissa
- Eettiset arvot, periaatteet ja ammattieettiset ohjeet hoitotyössä
- Eettiset ongelmat ja niiden käsittely hoitotyössä
- Vastuu ja vastuullisuus hoitotyössä
Aika ja paikka
Syksy 2/2022
Rovaniemen kampus ja virtuaaliympäristö
Oppimateriaalit
-Haho, A. 2020. Mitä kärsimys opettaa elämästä. Tuuma-kustannus. Kirja löytyy myös e-oppikirjana. Tenttiin luetaan koko kirja.
-Väisänen, L., Niemelä, M. & Suua, P. 2009. Sanat työssä – vuorovaikutus ammattitaitona, sivut 9 – 65.
-ETENE Julkaisu 1. Terveydenhuollon yhteinen arvopohja, yhteiset tavoitteet ja periaatteet www.etene.fi
-Juujärvi, S., & Häkkinen, M. 2019 Vanhustenhoidon tila haastaa kehittämään laaja-alaista eettistä osaamista. Artikkeli www.julkari.fi
-Haapala, P., Burakoff, K. & Martikainen, K. 2013. Tietoisuus toimivista vuorovaikutustavoista muuttaa muistisairaan ihmisen ja hoitajan kohtaamista
Lisämateriaalia:
- Abdelhamid, P., Juntunen, A. & Koskinen, L. Monikulttuurinen hoitotyö. Helsinki: WSOYpro Oy.
- Juujärvi, S. & Myyry. L. & Pesso K. 2007. Eettinen herkkyys ammatillisessa toiminnassa. Tammi.
- Leino-Kilpi, H.& Välimäki, M. 2009 tai 2012. Etiikka hoitotyössä. Helsinki: WSOY.
- Louhiala, P. & Launis, V. 2009. Parantamisen ja hoitamisen etiikka. Helsinki: Edita Prima Oy.
- Sairaanhoitajan eettiset pelisäännöt. Hoitotyön vuosikirja 2012. Sairaanhoitajaliitto. Fioca.
- Sarvimäki, A. & Stenbock-Hult, B. 2009. Hoitotyön etiikka. Helsinki: Edita Prima Oy.
- Wellman, E. 2017. Eri kulttuurien tuntemus hoitotyössä. Jyväskylä. T:mi Eija Wellman
- Verkkomateriaali:Skhole
Opetusmenetelmät
Pedagogiset järjestelyt:
Kampuksella: lähiopetus ja työpajat
Verkko-opinnoissa: luennot, työpajat ja pienryhmätyöskentely
Itsenäinen opiskelu
Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet
Kirjallinen yksilötentti marraskuussa 2022.
Tutkintosäännön mukaiset tenttikerrat Exam - järjestelmässä.
Uusintatentti toteutetaan kirjallisena yksilötenttinä.
Arviointiasteikko
H-5
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)
Määrittelet ammatillisen, hoidollisen ja voimavaralähtöisen vuorovaikutuksen lähtökohdat. Toimit ammattietiikan mukaisesti vastuullisesti. Tiedät hoitotyön arvoperustan, johon asiakkaan/potilaan arvostava kohtaaminen ja ammatillinen vuorovaikutus perustuvat. Tunnistat erilaisia eettisiä ongelmia hoitotyössä ja esität niihin ratkaisuja.
Arviointikriteerit, hyvä (3)
Selität ammatillisen, hoidollisen ja voimavaralähtöisen vuorovaikutuksen merkityksen huomioiden eri-ikäiset ja erilaiset yksilöt. Toimit ammattietiikan mukaisesti vastuullisesti ja perustellen. Osaat yhdistää käytäntöön hoitotyön arvoperustan, johon asiakkaan/potilaan arvostava kohtaaminen ja ammatillinen vuorovaikutus perustuvat. Tunnistat erilaisia eettisiä ongelmia hoitotyössä ja esität niihin perusteltuja ratkaisuja.
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
Arvioit ammatillisen, hoidollisen ja voimavaralähtöisen vuorovaikutuksen merkityksiä eri-ikäisten ja erilaisten asiakkaiden sekä heidän läheistensä kanssa. Toimit ammattietiikan mukaisesti vastuullisesti, perustellen ja eri vaihtoehtoja analysoiden. Osaat perustellen yhdistää käytäntöön hoitotyön arvoperustan, johon asiakkaan/potilaan arvostava kohtaaminen ja ammatillinen vuorovaikutus perustuvat. Tarkastelet ja pohdit erilaisia eettisiä ongelmia hoitotyössä ja esität niihin perusteltuja ratkaisuja.
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Suoritusvaatimukset:
1. Itsenäisen opiskelun viikko
• lukupiiritehtävä vuorovaikutuksesta
• hoitotyön etiikan videomateriaaleihin perehtyminen ja etiikan keskustelutehtävän aloitus
• asiakaspalvelutilanteet hoitotyössä Oppiportin verkkokurssi
2. Työpajat, joissa läsnäolo välttämätön
• Vuorovaikutuksen ja viestinnän työpaja kampuksella
• Verkkovuorovaikutuksen työpaja verkossa
• Hoitosuhdetyöskentelyn työpaja kampuksella
• Tiimityön työpaja kampuksella
• Etiikan työpajat kampuksella
• Informaatiolukutaitoon liittyvä työpaja verkossa
3. Kirjallinen yksilötentti
Hylätty (0)
Hylätty
Opiskelija ei saavuta tyydyttävää tasoa.
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2)
Tyydyttävä (1-2)
Määrittelet ammatillisen, hoidollisen ja voimavaralähtöisen vuorovaikutuksen lähtökohdat.
Toimit ammattietiikan mukaisesti vastuullisesti.
Arviointikriteerit, hyvä (3-4)
Hyvä (3-4)
Selität ammatillisen, hoidollisen ja voimavaralähtöisen vuorovaikutuksen merkityksen huomioiden eri-ikäiset ja erilaiset yksilöt.
Toimit ammattietiikan mukaisesti vastuullisesti ja perustellen.
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
Kiitettävä (5)
Arvioit ammatillisen, hoidollisen ja voimavaralähtöisen vuorovaikutuksen merkityksiä eri-ikäisten ja erilaisten asiakkaiden sekä heidän läheistensä kanssa.
Toimit ammattietiikan mukaisesti vastuullisesti, perustellen ja eri vaihtoehtoja analysoiden.
Ilmoittautumisaika
14.03.2022 - 28.03.2022
Ajoitus
04.05.2022 - 31.08.2022
Laajuus
5 op
Virtuaaliosuus (op)
3 op
Toteutustapa
40 % Lähiopetus, 60 % Etäopetus
Yksikkö
Sairaanhoitaja- ja terveydenhoitajakoulutus R
Toimipiste
Rantavitikka, Jokiväylä 11, Rovaniemi
Opetuskielet
- Suomi
Paikat
0 - 45
Tutkinto-ohjelma
- Sairaanhoitajakoulutus, Rovaniemi
Opettaja
- Noora Majava
- Outi Mattila
- Johanna Rintala
- Tiina Siro
- Paula Korteniemi
- Susanna Kantola
- Paula Yliniemi
Vastuuhenkilö
Marika Kunnari
Opiskelijaryhmät
-
RA72H22KTSairaanhoitajakoulutus (monimuoto-opinnot) 2, Rovaniemi, kevät 2022
Tavoitteet
Osaat kohdata ja vuorovaikuttaa ammatillisesti eri-ikäisten ja eri taustaisten asiakkaiden ja potilaiden sekä heidän läheistensä kanssa. Tiedät voimavaralähtöisen vuorovaikutuksen merkityksen hoitotyössä. Osaat toimia työyhteisötaitojen mukaisesti tiimityössä. Osaat toimia ammatillisesti ja eettisesti erilaisissa vuorovaikutustilanteissa myös sähköisissä toimintaympäristöissä. Osaat toimia hoitotyön arvojen, eettisten periaatteiden ja ohjeiden mukaisesti. Osaat tunnistaa
hoitotyön eettisiä ongelmia ja keskustella niiden ratkaisemisesta.
Sisältö
- Ammatillinen kohtaaminen ja vuorovaikutus
- Asiakas oman elämänsä asiantuntijana ja voimavaralähtöisyys
- Ammatillinen rooli viestinnässä, vaitiolovelvollisuus
- Suomen kieli ja viestintä; viestintätaidot työyhteisöissä ja digitaalisissa palveluissa
- Eettiset arvot, periaatteet ja ammattieettiset ohjeet hoitotyössä
- Eettiset ongelmat ja niiden käsittely hoitotyössä
- Vastuu ja vastuullisuus hoitotyössä
Aika ja paikka
Kevät 2/2022 ja syksy 1/2022
Rovaniemen kampus ja virtuaaliympäristö
Oppimateriaalit
-Haho, A. 2020. Mitä kärsimys opettaa elämästä. Tuuma-kustannus. Kirja löytyy myös e-oppikirjana. Tenttiin luetaan koko kirja.
-Väisänen, L., Niemelä, M. & Suua, P. 2009. Sanat työssä – vuorovaikutus ammattitaitona, sivut 9 – 65.
-ETENE Julkaisu 1. Terveydenhuollon yhteinen arvopohja, yhteiset tavoitteet ja periaatteet www.etene.fi
-Juujärvi, S., & Häkkinen, M. 2019 Vanhustenhoidon tila haastaa kehittämään laaja-alaista eettistä osaamista. Artikkeli www.julkari.fi
-Haapala, P., Burakoff, K. & Martikainen, K. 2013. Tietoisuus toimivista vuorovaikutustavoista muuttaa muistisairaan ihmisen ja hoitajan kohtaamista
Lisämateriaalia:
- Abdelhamid, P., Juntunen, A. & Koskinen, L. Monikulttuurinen hoitotyö. Helsinki: WSOYpro Oy.
- Juujärvi, S. & Myyry. L. & Pesso K. 2007. Eettinen herkkyys ammatillisessa toiminnassa. Tammi.
- Leino-Kilpi, H.& Välimäki, M. 2009 tai 2012. Etiikka hoitotyössä. Helsinki: WSOY.
- Louhiala, P. & Launis, V. 2009. Parantamisen ja hoitamisen etiikka. Helsinki: Edita Prima Oy.
- Sairaanhoitajan eettiset pelisäännöt. Hoitotyön vuosikirja 2012. Sairaanhoitajaliitto. Fioca.
- Sarvimäki, A. & Stenbock-Hult, B. 2009. Hoitotyön etiikka. Helsinki: Edita Prima Oy.
- Wellman, E. 2017. Eri kulttuurien tuntemus hoitotyössä. Jyväskylä. T:mi Eija Wellman
- Verkkomateriaali:Skhole
Opetusmenetelmät
Pedagogiset järjestelyt:
Kampuksella: lähiopetus ja työpajat
Verkko-opinnoissa: luennot, työpajat ja pienryhmätyöskentely
Itsenäinen opiskelu
Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet
Kirjallinen yksilötentti elokuussa 2022.
Tutkintosäännön mukaiset tenttikerrat Exam - järjestelmässä.
Uusintatentti toteutetaan kirjallisena yksilötenttinä.
Arviointiasteikko
H-5
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)
Määrittelet ammatillisen, hoidollisen ja voimavaralähtöisen vuorovaikutuksen lähtökohdat. Toimit ammattietiikan mukaisesti vastuullisesti. Tiedät hoitotyön arvoperustan, johon asiakkaan/potilaan arvostava kohtaaminen ja ammatillinen vuorovaikutus perustuvat. Tunnistat erilaisia eettisiä ongelmia hoitotyössä ja esität niihin ratkaisuja.
Arviointikriteerit, hyvä (3)
Selität ammatillisen, hoidollisen ja voimavaralähtöisen vuorovaikutuksen merkityksen huomioiden eri-ikäiset ja erilaiset yksilöt. Toimit ammattietiikan mukaisesti vastuullisesti ja perustellen. Osaat yhdistää käytäntöön hoitotyön arvoperustan, johon asiakkaan/potilaan arvostava kohtaaminen ja ammatillinen vuorovaikutus perustuvat. Tunnistat erilaisia eettisiä ongelmia hoitotyössä ja esität niihin perusteltuja ratkaisuja.
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
Arvioit ammatillisen, hoidollisen ja voimavaralähtöisen vuorovaikutuksen merkityksiä eri-ikäisten ja erilaisten asiakkaiden sekä heidän läheistensä kanssa. Toimit ammattietiikan mukaisesti vastuullisesti, perustellen ja eri vaihtoehtoja analysoiden. Osaat perustellen yhdistää käytäntöön hoitotyön arvoperustan, johon asiakkaan/potilaan arvostava kohtaaminen ja ammatillinen vuorovaikutus perustuvat. Tarkastelet ja pohdit erilaisia eettisiä ongelmia hoitotyössä ja esität niihin perusteltuja ratkaisuja.
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Suoritusvaatimukset:
1. Itsenäisen opiskelun viikko
• lukupiiritehtävä vuorovaikutuksesta
• hoitotyön etiikan videomateriaaleihin perehtyminen ja etiikan keskustelutehtävän aloitus
• asiakaspalvelutilanteet hoitotyössä Oppiportin verkkokurssi
2. Työpajat, joissa läsnäolo välttämätön
• Vuorovaikutuksen ja viestinnän työpaja kampuksella
• Verkkovuorovaikutuksen työpaja verkossa
• Hoitosuhdetyöskentelyn työpaja kampuksella
• Tiimityön työpaja kampuksella
• Etiikan työpajat kampuksella
• Informaatiolukutaitoon liittyvä työpaja verkossa
3. Kirjallinen yksilötentti
Hylätty (0)
Hylätty
Opiskelija ei saavuta tyydyttävää tasoa.
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2)
Tyydyttävä (1-2)
Määrittelet ammatillisen, hoidollisen ja voimavaralähtöisen vuorovaikutuksen lähtökohdat.
Toimit ammattietiikan mukaisesti vastuullisesti.
Arviointikriteerit, hyvä (3-4)
Hyvä (3-4)
Selität ammatillisen, hoidollisen ja voimavaralähtöisen vuorovaikutuksen merkityksen huomioiden eri-ikäiset ja erilaiset yksilöt.
Toimit ammattietiikan mukaisesti vastuullisesti ja perustellen.
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
Kiitettävä (5)
Arvioit ammatillisen, hoidollisen ja voimavaralähtöisen vuorovaikutuksen merkityksiä eri-ikäisten ja erilaisten asiakkaiden sekä heidän läheistensä kanssa.
Toimit ammattietiikan mukaisesti vastuullisesti, perustellen ja eri vaihtoehtoja analysoiden.
Ilmoittautumisaika
11.10.2021 - 28.02.2022
Ajoitus
16.02.2022 - 24.04.2022
Laajuus
5 op
Virtuaaliosuus (op)
3 op
T&K-osuus
1 op
Toteutustapa
40 % Lähiopetus, 60 % Etäopetus
Yksikkö
Sairaanhoitaja- ja terveydenhoitajakoulutus R
Toimipiste
Rantavitikka, Jokiväylä 11, Rovaniemi
Opetuskielet
- Suomi
Paikat
0 - 75
Tutkinto-ohjelma
- Sairaanhoitajakoulutus, Rovaniemi
Opettaja
- Noora Majava
- Johanna Rintala
- Outi Mattila
- Tiina Siro
- Paula Korteniemi
- Susanna Kantola
- Paula Yliniemi
Vastuuhenkilö
Johanna Rintala
Opiskelijaryhmät
-
RA72H22KSairaanhoitajakoulutus (monimuoto-opinnot), Rovaniemi, kevät 2022
Tavoitteet
Osaat kohdata ja vuorovaikuttaa ammatillisesti eri-ikäisten ja eri taustaisten asiakkaiden ja potilaiden sekä heidän läheistensä kanssa. Tiedät voimavaralähtöisen vuorovaikutuksen merkityksen hoitotyössä. Osaat toimia työyhteisötaitojen mukaisesti tiimityössä. Osaat toimia ammatillisesti ja eettisesti erilaisissa vuorovaikutustilanteissa myös sähköisissä toimintaympäristöissä. Osaat toimia hoitotyön arvojen, eettisten periaatteiden ja ohjeiden mukaisesti. Osaat tunnistaa
hoitotyön eettisiä ongelmia ja keskustella niiden ratkaisemisesta.
Sisältö
- Ammatillinen kohtaaminen ja vuorovaikutus
- Asiakas oman elämänsä asiantuntijana ja voimavaralähtöisyys
- Ammatillinen rooli viestinnässä, vaitiolovelvollisuus
- Suomen kieli ja viestintä; viestintätaidot työyhteisöissä ja digitaalisissa palveluissa
- Eettiset arvot, periaatteet ja ammattieettiset ohjeet hoitotyössä
- Eettiset ongelmat ja niiden käsittely hoitotyössä
- Vastuu ja vastuullisuus hoitotyössä
Aika ja paikka
Kevät 2/2022
Rovaniemen kampus ja virtuaaliympäristö
Oppimateriaalit
-Haho, A. 2020. Mitä kärsimys opettaa elämästä. Tuuma-kustannus. Kirja löytyy myös e-oppikirjana. Tenttiin luetaan koko kirja.
-Väisänen, L., Niemelä, M. & Suua, P. 2009. Sanat työssä – vuorovaikutus ammattitaitona, sivut 9 – 65.
-ETENE Julkaisu 1. Terveydenhuollon yhteinen arvopohja, yhteiset tavoitteet ja periaatteet www.etene.fi
-Juujärvi, S., & Häkkinen, M. 2019 Vanhustenhoidon tila haastaa kehittämään laaja-alaista eettistä osaamista. Artikkeli www.julkari.fi
-Haapala, P., Burakoff, K. & Martikainen, K. 2013. Tietoisuus toimivista vuorovaikutustavoista muuttaa muistisairaan ihmisen ja hoitajan kohtaamista
Lisämateriaalia:
- Abdelhamid, P., Juntunen, A. & Koskinen, L. Monikulttuurinen hoitotyö. Helsinki: WSOYpro Oy.
- Juujärvi, S. & Myyry. L. & Pesso K. 2007. Eettinen herkkyys ammatillisessa toiminnassa. Tammi.
- Leino-Kilpi, H.& Välimäki, M. 2009 tai 2012. Etiikka hoitotyössä. Helsinki: WSOY.
- Louhiala, P. & Launis, V. 2009. Parantamisen ja hoitamisen etiikka. Helsinki: Edita Prima Oy.
- Sairaanhoitajan eettiset pelisäännöt. Hoitotyön vuosikirja 2012. Sairaanhoitajaliitto. Fioca.
- Sarvimäki, A. & Stenbock-Hult, B. 2009. Hoitotyön etiikka. Helsinki: Edita Prima Oy.
- Wellman, E. 2017. Eri kulttuurien tuntemus hoitotyössä. Jyväskylä. T:mi Eija Wellman
- Verkkomateriaali:Skhole
Opetusmenetelmät
Pedagogiset järjestelyt:
Kampuksella: lähiopetus ja työpajat
Verkko-opinnoissa: luennot, työpajat ja pienryhmätyöskentely
Itsenäinen opiskelu
Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet
Kirjallinen yksilötentti huhtikuussa 2022.
Tutkintosäännön mukaiset tenttikerrat Exam - järjestelmässä.
Uusintatentti toteutetaan kirjallisena yksilötenttinä.
Arviointiasteikko
H-5
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)
Määrittelet ammatillisen, hoidollisen ja voimavaralähtöisen vuorovaikutuksen lähtökohdat. Toimit ammattietiikan mukaisesti vastuullisesti. Tiedät hoitotyön arvoperustan, johon asiakkaan/potilaan arvostava kohtaaminen ja ammatillinen vuorovaikutus perustuvat. Tunnistat erilaisia eettisiä ongelmia hoitotyössä ja esität niihin ratkaisuja.
Arviointikriteerit, hyvä (3)
Selität ammatillisen, hoidollisen ja voimavaralähtöisen vuorovaikutuksen merkityksen huomioiden eri-ikäiset ja erilaiset yksilöt. Toimit ammattietiikan mukaisesti vastuullisesti ja perustellen. Osaat yhdistää käytäntöön hoitotyön arvoperustan, johon asiakkaan/potilaan arvostava kohtaaminen ja ammatillinen vuorovaikutus perustuvat. Tunnistat erilaisia eettisiä ongelmia hoitotyössä ja esität niihin perusteltuja ratkaisuja.
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
Arvioit ammatillisen, hoidollisen ja voimavaralähtöisen vuorovaikutuksen merkityksiä eri-ikäisten ja erilaisten asiakkaiden sekä heidän läheistensä kanssa. Toimit ammattietiikan mukaisesti vastuullisesti, perustellen ja eri vaihtoehtoja analysoiden. Osaat perustellen yhdistää käytäntöön hoitotyön arvoperustan, johon asiakkaan/potilaan arvostava kohtaaminen ja ammatillinen vuorovaikutus perustuvat. Tarkastelet ja pohdit erilaisia eettisiä ongelmia hoitotyössä ja esität niihin perusteltuja ratkaisuja.
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Suoritusvaatimukset:
1. Itsenäisen opiskelun viikko
• lukupiiritehtävä vuorovaikutuksesta
• hoitotyön etiikan videomateriaaleihin perehtyminen ja etiikan keskustelutehtävän aloitus
• asiakaspalvelutilanteet hoitotyössä Oppiportin verkkokurssi
2. Työpajat, joissa läsnäolo välttämätön
• Vuorovaikutuksen ja viestinnän työpaja kampuksella
• Verkkovuorovaikutuksen työpaja verkossa
• Hoitosuhdetyöskentelyn työpaja kampuksella
• Tiimityön työpaja kampuksella
• Etiikan työpajat kampuksella
• Informaatiolukutaitoon liittyvä työpaja verkossa
3. Kirjallinen yksilötentti
Hylätty (0)
Hylätty
Opiskelija ei saavuta tyydyttävää tasoa.
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2)
Tyydyttävä (1-2)
Määrittelet ammatillisen, hoidollisen ja voimavaralähtöisen vuorovaikutuksen lähtökohdat.
Toimit ammattietiikan mukaisesti vastuullisesti.
Arviointikriteerit, hyvä (3-4)
Hyvä (3-4)
Selität ammatillisen, hoidollisen ja voimavaralähtöisen vuorovaikutuksen merkityksen huomioiden eri-ikäiset ja erilaiset yksilöt.
Toimit ammattietiikan mukaisesti vastuullisesti ja perustellen.
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
Kiitettävä (5)
Arvioit ammatillisen, hoidollisen ja voimavaralähtöisen vuorovaikutuksen merkityksiä eri-ikäisten ja erilaisten asiakkaiden sekä heidän läheistensä kanssa.
Toimit ammattietiikan mukaisesti vastuullisesti, perustellen ja eri vaihtoehtoja analysoiden.