Terveyden tukeminen mielenterveys- ja päihdehoitotyössä Laajuus (5 op)
Tunnus: R702HL25OJ
Laajuus
5 op
Opetuskieli
- suomi
Vastuuhenkilö
- Seija Taattola
Osaamistavoitteet
Osaat jäsentää positiivisen mielenterveyden rakentumista ja kehittymistä stressi- ja kehitysteorioiden mukaan sekä biologisesta näkökulmasta. Osaat arvioida hoidon tarpeita ja tavoitteita mielenterveyden häiriön luonteen mukaisesti. Osaat kohdata ja ylläpitää hoidollista vuorovaikutusta mielenterveys- ja päihdeongelmaisen potilaan ja hänen läheisten kanssa eri hoitoympäristöissä mielenterveyttä edistävästi, mielenterveyden häiriöitä ehkäisevästi ja voimavaralähtöisesti. Osaat hyödyntää digitaalisia verkkopalveluita mielenterveys- ja päihdeongelmaisen potilaan hoitoprosessin eri vaiheissa. Ymmärrät mielenterveyden ja päihteiden käytön vaikutuksen ihmisen, hänen läheistensä, ympäristön ja yhteiskunnan hyvinvointiin.
Sisältö
Ehkäisevä ja tukeva mielenterveys- ja päihdehoitotyö
- Positiivinen mielenterveys
- Mielenterveyden edistäminen eri ikäkausina sekä lasten ja nuorten ehkäisevä mielenterveys- ja päihdehoitotyö
Päihdehoitotyö
- Puheeksiottaminen, mini-interventio ja motivoiva haastattelu
- Riippuvuudet ja päihdehoitotyön erityispiirteet
Kriisityö
- Erilaiset kriisit ja kriisityön menetelmät
- Mielenterveyden kehitykseen vaikuttavat tekijät: stressi- ja traumateoriat, persoonallisuuden kehitysteoriat ja biologinen näkökulma
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)
Kuvaat positiivisen mielenterveyden rakentumisen ja kehittymisen eri näkökulmista.
Tunnistat mielenterveyspotilaan hoidon tarpeita ja tavoitteita mielenterveyden häiriön luonteen mukaisesti.
Määrittelet hoidollisen vuorovaikutuksen mielenterveys- ja päihdeongelmaisen sekä hänen läheistensä eri hoitoympäristöissä mielenterveyttä edistävästi, häiriöitä ehkäisevästi ja voimavaralähtöisesti.
Määrittelet mielenterveyden ja päihteiden käytön vaikutuksen ihmiseen ja hänen perheeseensä sekä ympäristön, yhteiskunnan ja kulttuurien hyvinvointiin.
Tunnistat digitaalisia verkkopalveluita mielenterveys- ja päihdeongelmaisen potilaan hoitoprosessin eri vaiheissa.
Tunnistat akuutissa kriisissä olevan potilaan
Arviointikriteerit, hyvä (3)
Jäsennät positiivisen mielenterveyden rakentumisen ja kehittymisen eri näkökulmista.
Jäsennät mielenterveyspotilaan hoidon tarpeita ja tavoitteita mielenterveyden häiriön luonteen mukaisesti.
Toteutat perustellen hoidollista ja vuorovaikutusta mielenterveys- ja päihdeongelmaisen sekä hänen läheistensä eri hoitoympäristöissä mielenterveyttä edistävästi, häiriöitä ehkäisevästi ja voimavaralähtöisesti.
Sovellat tietoa mielenterveyden ja päihteiden käytön vaikutuksesta ihmiseen ja hänen perheeseensä sekä ympäristön, yhteiskunnan ja kulttuurien hyvinvointiin.
Osaat käyttää digitaalisia verkkopalveluita mielenterveys- ja päihdeongelmaisen potilaan hoitoprosessin eri vaiheissa.
Kohtaat akuutissa kriisissä olevan potilaan.
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
Arvioit eri näkökulmista merkityksen positiivisen mielenterveyden rakentumisen ja kehittymisen.
Arvioit mielenterveyspotilaan hoidon tarpeita ja tavoitteita mielenterveyden häiriön luonteen mukaisesti.
Kohtaat ja ylläpidät hoidollista vuorovaikutusta mielenterveys- ja päihdeongelmaisen sekä hänen läheistensä eri hoitoympäristöissä mielenterveyttä edistävästi, häiriöitä ehkäisevästi ja voimavaralähtöisesti.
Yhdistät mielenterveyden ja päihteiden käytön vaikutuksen ihmiseen ja hänen perheeseensä sekä ympäristön, yhteiskunnan ja kulttuurien hyvinvointiin.
Osaat käyttää ja soveltaa digitaalisia verkkopalveluita mielenterveys- ja päihdeongelmaisen potilaan hoitoprosessin eri vaiheissa.
Tuet akuutissa kriisissä olevaa potilasta.
Ilmoittautumisaika
02.10.2023 - 07.04.2024
Ajoitus
08.04.2024 - 05.05.2024
Laajuus
5 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Yksikkö
Sairaanhoitaja- ja terveydenhoitajakoulutus R
Toimipiste
Rantavitikka, Jokiväylä 11, Rovaniemi
Opetuskielet
- Suomi
Paikat
0 - 60
Tutkinto-ohjelma
- Sairaanhoitajakoulutus, Rovaniemi
Opettaja
- Johanna Rintala
- Leena Välimaa
- Niina Määttä
- Heidi Jaakola
- Paula Yliniemi
- Sari Petäjä
Vastuuhenkilö
Paula Yliniemi
Opiskelijaryhmät
-
RA72H23KSairaanhoitajakoulutus (monimuoto-opinnot), Rovaniemi, kevät 2023
Tavoitteet
Osaat jäsentää positiivisen mielenterveyden rakentumista ja kehittymistä stressi- ja kehitysteorioiden mukaan sekä biologisesta näkökulmasta. Osaat arvioida hoidon tarpeita ja tavoitteita mielenterveyden häiriön luonteen mukaisesti. Osaat kohdata ja ylläpitää hoidollista vuorovaikutusta mielenterveys- ja päihdeongelmaisen potilaan ja hänen läheisten kanssa eri hoitoympäristöissä mielenterveyttä edistävästi, mielenterveyden häiriöitä ehkäisevästi ja voimavaralähtöisesti. Osaat hyödyntää digitaalisia verkkopalveluita mielenterveys- ja päihdeongelmaisen potilaan hoitoprosessin eri vaiheissa. Ymmärrät mielenterveyden ja päihteiden käytön vaikutuksen ihmisen, hänen läheistensä, ympäristön ja yhteiskunnan hyvinvointiin.
Sisältö
Ehkäisevä ja tukeva mielenterveys- ja päihdehoitotyö
- Positiivinen mielenterveys
- Mielenterveyden edistäminen eri ikäkausina sekä lasten ja nuorten ehkäisevä mielenterveys- ja päihdehoitotyö
Päihdehoitotyö
- Puheeksiottaminen, mini-interventio ja motivoiva haastattelu
- Riippuvuudet ja päihdehoitotyön erityispiirteet
Kriisityö
- Erilaiset kriisit ja kriisityön menetelmät
- Mielenterveyden kehitykseen vaikuttavat tekijät: stressi- ja traumateoriat, persoonallisuuden kehitysteoriat ja biologinen näkökulma
Aika ja paikka
8.4-5.5.2024
Tästä löytyy linkki toteutussuunnitelmaan (kopioi linkki)
https://lucit-my.sharepoint.com/:w:/g/personal/paula_yliniemi_lapinamk_fi/EaKB6dZr8LtIptzZcuVqrdgB1_ePgJEHvzTuqaGVhlbrcQ?e=6arUWO
Työpajapäivät, /kampus:
12.4.2024 klo 9.00-15.00, Green Care & perhe- ja verkostotyö
22.4.2024, klo 9.00-15.00, Motivoiva haastattelu & mini-interventio
23.4.2024, klo 9.00 -15.00, Ventropaja & simulaatiot
2.5.2024, klo 9.00 - 15.00, Podcastien purku & Lähisuhdeväkivaltaa kokeneen asiakkaan kohtaaminen
Webinaarit/ Zoom:
8.4.2024 klo 15.30-17.00, Opintojakson info
9.4.2024 klo 8.15-11.45 Positiivinen mielenterveys & Green Care
17.4.2024 klo 15.30 - 18.00, Päihdetyö + koko
25.4.2024, 14.00 - 17.00, Lähisuhdeväkivalta & kriisihoito
Webinaari/ Teams
3.5.2024 klo 9.00 - 11.15, Ryhmätentti
Oppimateriaalit
Oppimateriaali löytyy Moodlesta ja toteutussuunnitelmasta
Opetusmenetelmät
Webinaarit
Työpajat
Simulaatiot
Verkkokurssit
Itsenäinen opiskelu
Verkkotentti
Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet
3.5.2024 klo 9.00 - 11.15 Ryhmätentti verkossa
Yksilö uusintatentti, joka sovitaan erikseen
Arviointiasteikko
H-5
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)
Kuvaat positiivisen mielenterveyden rakentumisen ja kehittymisen eri näkökulmista.
Tunnistat mielenterveyspotilaan hoidon tarpeita ja tavoitteita mielenterveyden häiriön luonteen mukaisesti.
Määrittelet hoidollisen vuorovaikutuksen mielenterveys- ja päihdeongelmaisen sekä hänen läheistensä eri hoitoympäristöissä mielenterveyttä edistävästi, häiriöitä ehkäisevästi ja voimavaralähtöisesti.
Määrittelet mielenterveyden ja päihteiden käytön vaikutuksen ihmiseen ja hänen perheeseensä sekä ympäristön, yhteiskunnan ja kulttuurien hyvinvointiin.
Tunnistat digitaalisia verkkopalveluita mielenterveys- ja päihdeongelmaisen potilaan hoitoprosessin eri vaiheissa.
Tunnistat akuutissa kriisissä olevan potilaan
Arviointikriteerit, hyvä (3)
Jäsennät positiivisen mielenterveyden rakentumisen ja kehittymisen eri näkökulmista.
Jäsennät mielenterveyspotilaan hoidon tarpeita ja tavoitteita mielenterveyden häiriön luonteen mukaisesti.
Toteutat perustellen hoidollista ja vuorovaikutusta mielenterveys- ja päihdeongelmaisen sekä hänen läheistensä eri hoitoympäristöissä mielenterveyttä edistävästi, häiriöitä ehkäisevästi ja voimavaralähtöisesti.
Sovellat tietoa mielenterveyden ja päihteiden käytön vaikutuksesta ihmiseen ja hänen perheeseensä sekä ympäristön, yhteiskunnan ja kulttuurien hyvinvointiin.
Osaat käyttää digitaalisia verkkopalveluita mielenterveys- ja päihdeongelmaisen potilaan hoitoprosessin eri vaiheissa.
Kohtaat akuutissa kriisissä olevan potilaan.
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
Arvioit eri näkökulmista merkityksen positiivisen mielenterveyden rakentumisen ja kehittymisen.
Arvioit mielenterveyspotilaan hoidon tarpeita ja tavoitteita mielenterveyden häiriön luonteen mukaisesti.
Kohtaat ja ylläpidät hoidollista vuorovaikutusta mielenterveys- ja päihdeongelmaisen sekä hänen läheistensä eri hoitoympäristöissä mielenterveyttä edistävästi, häiriöitä ehkäisevästi ja voimavaralähtöisesti.
Yhdistät mielenterveyden ja päihteiden käytön vaikutuksen ihmiseen ja hänen perheeseensä sekä ympäristön, yhteiskunnan ja kulttuurien hyvinvointiin.
Osaat käyttää ja soveltaa digitaalisia verkkopalveluita mielenterveys- ja päihdeongelmaisen potilaan hoitoprosessin eri vaiheissa.
Tuet akuutissa kriisissä olevaa potilasta.
Ilmoittautumisaika
02.10.2023 - 04.02.2024
Ajoitus
05.02.2024 - 03.03.2024
Laajuus
5 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Yksikkö
Sairaanhoitaja- ja terveydenhoitajakoulutus R
Toimipiste
Rantavitikka, Jokiväylä 11, Rovaniemi
Opetuskielet
- Suomi
Paikat
0 - 50
Tutkinto-ohjelma
- Sairaanhoitajakoulutus, Rovaniemi
Opettaja
- Johanna Rintala
- Leena Välimaa
- Niina Määttä
- Heidi Jaakola
- Paula Yliniemi
Vastuuhenkilö
Paula Yliniemi
Opiskelijaryhmät
-
RA72H23KTSairaanhoitajakoulutus (monimuoto-opinnot) 2, Rovaniemi, kevät 2023
Tavoitteet
Osaat jäsentää positiivisen mielenterveyden rakentumista ja kehittymistä stressi- ja kehitysteorioiden mukaan sekä biologisesta näkökulmasta. Osaat arvioida hoidon tarpeita ja tavoitteita mielenterveyden häiriön luonteen mukaisesti. Osaat kohdata ja ylläpitää hoidollista vuorovaikutusta mielenterveys- ja päihdeongelmaisen potilaan ja hänen läheisten kanssa eri hoitoympäristöissä mielenterveyttä edistävästi, mielenterveyden häiriöitä ehkäisevästi ja voimavaralähtöisesti. Osaat hyödyntää digitaalisia verkkopalveluita mielenterveys- ja päihdeongelmaisen potilaan hoitoprosessin eri vaiheissa. Ymmärrät mielenterveyden ja päihteiden käytön vaikutuksen ihmisen, hänen läheistensä, ympäristön ja yhteiskunnan hyvinvointiin.
Sisältö
Ehkäisevä ja tukeva mielenterveys- ja päihdehoitotyö
- Positiivinen mielenterveys
- Mielenterveyden edistäminen eri ikäkausina sekä lasten ja nuorten ehkäisevä mielenterveys- ja päihdehoitotyö
Päihdehoitotyö
- Puheeksiottaminen, mini-interventio ja motivoiva haastattelu
- Riippuvuudet ja päihdehoitotyön erityispiirteet
Kriisityö
- Erilaiset kriisit ja kriisityön menetelmät
- Mielenterveyden kehitykseen vaikuttavat tekijät: stressi- ja traumateoriat, persoonallisuuden kehitysteoriat ja biologinen näkökulma
Aika ja paikka
5.2-3.3.2024
Aikataulutus löytyy linkistä (kopioi linkki)
https://lucit-my.sharepoint.com/:w:/g/personal/paula_yliniemi_lapinamk_fi/ESy8eSihpEdEpk37IzvW2Z0B3ikSJ6gxctRMJ1PaaCV3AA?e=QdBmul
Työpajapäivät:
14.2.2024 klo 9-15.00, Työpaja/kampus, Green Care & Perhe- ja verkostotyö
21.2.2024 klo 9-15.00, Työpaja/kamps, Motivoiva keskustelu & mini-interventio
22.2.2024 klo 9- 15.00, Työpaja/kampus, Ventropaja & simulaatiot
29.2.2024 klo 9 - 15.00, Työpaja/kampus, Lähisuhdeväkivalta
Webinaarit, Zoom:
5.2.2024 klo 15.30-17.00, Opintojakson info
7.2.2024 klo 8.15-11.45, Positiivinen mielenterveys & Green Care
15.2.2024 klo 15.30-18.00 Päihdetyö + koko
26.2.2024 klo 14.00 - 15.30 Kriisihoito & podcast
Webinaari, Teams:
1.3.2024 klo 9.00 - 11.15, Ryhmätentti
Oppimateriaalit
Opiskeltava materiaali löytyy Moodlesta ja toteutussuunitelmasta
Opetusmenetelmät
Webinaarit
Työpajat
Simulaatiot
Verkkokurssit
Itsenäinen opiskelu
Verkkotentti
Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet
1.3.2024 Ryhmätentti verkossa
Yksilö uusintatentti, joka sovitaan erikseen
Arviointiasteikko
H-5
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)
Kuvaat positiivisen mielenterveyden rakentumisen ja kehittymisen eri näkökulmista.
Tunnistat mielenterveyspotilaan hoidon tarpeita ja tavoitteita mielenterveyden häiriön luonteen mukaisesti.
Määrittelet hoidollisen vuorovaikutuksen mielenterveys- ja päihdeongelmaisen sekä hänen läheistensä eri hoitoympäristöissä mielenterveyttä edistävästi, häiriöitä ehkäisevästi ja voimavaralähtöisesti.
Määrittelet mielenterveyden ja päihteiden käytön vaikutuksen ihmiseen ja hänen perheeseensä sekä ympäristön, yhteiskunnan ja kulttuurien hyvinvointiin.
Tunnistat digitaalisia verkkopalveluita mielenterveys- ja päihdeongelmaisen potilaan hoitoprosessin eri vaiheissa.
Tunnistat akuutissa kriisissä olevan potilaan
Arviointikriteerit, hyvä (3)
Jäsennät positiivisen mielenterveyden rakentumisen ja kehittymisen eri näkökulmista.
Jäsennät mielenterveyspotilaan hoidon tarpeita ja tavoitteita mielenterveyden häiriön luonteen mukaisesti.
Toteutat perustellen hoidollista ja vuorovaikutusta mielenterveys- ja päihdeongelmaisen sekä hänen läheistensä eri hoitoympäristöissä mielenterveyttä edistävästi, häiriöitä ehkäisevästi ja voimavaralähtöisesti.
Sovellat tietoa mielenterveyden ja päihteiden käytön vaikutuksesta ihmiseen ja hänen perheeseensä sekä ympäristön, yhteiskunnan ja kulttuurien hyvinvointiin.
Osaat käyttää digitaalisia verkkopalveluita mielenterveys- ja päihdeongelmaisen potilaan hoitoprosessin eri vaiheissa.
Kohtaat akuutissa kriisissä olevan potilaan.
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
Arvioit eri näkökulmista merkityksen positiivisen mielenterveyden rakentumisen ja kehittymisen.
Arvioit mielenterveyspotilaan hoidon tarpeita ja tavoitteita mielenterveyden häiriön luonteen mukaisesti.
Kohtaat ja ylläpidät hoidollista vuorovaikutusta mielenterveys- ja päihdeongelmaisen sekä hänen läheistensä eri hoitoympäristöissä mielenterveyttä edistävästi, häiriöitä ehkäisevästi ja voimavaralähtöisesti.
Yhdistät mielenterveyden ja päihteiden käytön vaikutuksen ihmiseen ja hänen perheeseensä sekä ympäristön, yhteiskunnan ja kulttuurien hyvinvointiin.
Osaat käyttää ja soveltaa digitaalisia verkkopalveluita mielenterveys- ja päihdeongelmaisen potilaan hoitoprosessin eri vaiheissa.
Tuet akuutissa kriisissä olevaa potilasta.
Ilmoittautumisaika
13.03.2023 - 05.11.2023
Ajoitus
06.11.2023 - 04.12.2023
Laajuus
5 op
Virtuaaliosuus (op)
3 op
Toteutustapa
40 % Lähiopetus, 60 % Etäopetus
Yksikkö
Sairaanhoitaja- ja terveydenhoitajakoulutus R
Toimipiste
Rantavitikka, Jokiväylä 11, Rovaniemi
Opetuskielet
- Suomi
Paikat
0 - 60
Tutkinto-ohjelma
- Sairaanhoitajakoulutus, Rovaniemi
Opettaja
- Niina Määttä
- Leena Välimaa
- Heidi Jaakola
- Sari Petäjä
- Paula Yliniemi
- Anna-Leena Nousiainen
Vastuuhenkilö
Paula Yliniemi
Opiskelijaryhmät
-
RA72H22SSairaanhoitajakoulutus (monimuoto-opinnot), Rovaniemi, syksy 2022
Tavoitteet
Osaat jäsentää positiivisen mielenterveyden rakentumista ja kehittymistä stressi- ja kehitysteorioiden mukaan sekä biologisesta näkökulmasta. Osaat arvioida hoidon tarpeita ja tavoitteita mielenterveyden häiriön luonteen mukaisesti. Osaat kohdata ja ylläpitää hoidollista vuorovaikutusta mielenterveys- ja päihdeongelmaisen potilaan ja hänen läheisten kanssa eri hoitoympäristöissä mielenterveyttä edistävästi, mielenterveyden häiriöitä ehkäisevästi ja voimavaralähtöisesti. Osaat hyödyntää digitaalisia verkkopalveluita mielenterveys- ja päihdeongelmaisen potilaan hoitoprosessin eri vaiheissa. Ymmärrät mielenterveyden ja päihteiden käytön vaikutuksen ihmisen, hänen läheistensä, ympäristön ja yhteiskunnan hyvinvointiin.
Sisältö
Ehkäisevä ja tukeva mielenterveys- ja päihdehoitotyö
- Positiivinen mielenterveys
- Mielenterveyden edistäminen eri ikäkausina sekä lasten ja nuorten ehkäisevä mielenterveys- ja päihdehoitotyö
Päihdehoitotyö
- Puheeksiottaminen, mini-interventio ja motivoiva haastattelu
- Riippuvuudet ja päihdehoitotyön erityispiirteet
Kriisityö
- Erilaiset kriisit ja kriisityön menetelmät
- Mielenterveyden kehitykseen vaikuttavat tekijät: stressi- ja traumateoriat, persoonallisuuden kehitysteoriat ja biologinen näkökulma
Aika ja paikka
Toteutussuunnitelman löydät täältä:
https://lucit-my.sharepoint.com/:w:/g/personal/tiina_pekkala_lapinamk_fi/EU6S9131rUZJmDf1x-bQjNkBcpiwXZDfsZw93_FF65fgxg?e=77mfYi
Opetusmenetelmät
-Itsenäinen opiskelu
-Työpajatyöskentely
-Webinaarit
-Simulaatiot
-Verkkokurssit
-Ryhmätyöt
Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet
Ryhmätentti Zoomissa 4.12. klo 9.00-11.15.
Uusintatentti yksilötenttinä sovitusti.
Arviointiasteikko
H-5
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)
Kuvaat positiivisen mielenterveyden rakentumisen ja kehittymisen eri näkökulmista.
Tunnistat mielenterveyspotilaan hoidon tarpeita ja tavoitteita mielenterveyden häiriön luonteen mukaisesti.
Määrittelet hoidollisen vuorovaikutuksen mielenterveys- ja päihdeongelmaisen sekä hänen läheistensä eri hoitoympäristöissä mielenterveyttä edistävästi, häiriöitä ehkäisevästi ja voimavaralähtöisesti.
Määrittelet mielenterveyden ja päihteiden käytön vaikutuksen ihmiseen ja hänen perheeseensä sekä ympäristön, yhteiskunnan ja kulttuurien hyvinvointiin.
Tunnistat digitaalisia verkkopalveluita mielenterveys- ja päihdeongelmaisen potilaan hoitoprosessin eri vaiheissa.
Tunnistat akuutissa kriisissä olevan potilaan
Arviointikriteerit, hyvä (3)
Jäsennät positiivisen mielenterveyden rakentumisen ja kehittymisen eri näkökulmista.
Jäsennät mielenterveyspotilaan hoidon tarpeita ja tavoitteita mielenterveyden häiriön luonteen mukaisesti.
Toteutat perustellen hoidollista ja vuorovaikutusta mielenterveys- ja päihdeongelmaisen sekä hänen läheistensä eri hoitoympäristöissä mielenterveyttä edistävästi, häiriöitä ehkäisevästi ja voimavaralähtöisesti.
Sovellat tietoa mielenterveyden ja päihteiden käytön vaikutuksesta ihmiseen ja hänen perheeseensä sekä ympäristön, yhteiskunnan ja kulttuurien hyvinvointiin.
Osaat käyttää digitaalisia verkkopalveluita mielenterveys- ja päihdeongelmaisen potilaan hoitoprosessin eri vaiheissa.
Kohtaat akuutissa kriisissä olevan potilaan.
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
Arvioit eri näkökulmista merkityksen positiivisen mielenterveyden rakentumisen ja kehittymisen.
Arvioit mielenterveyspotilaan hoidon tarpeita ja tavoitteita mielenterveyden häiriön luonteen mukaisesti.
Kohtaat ja ylläpidät hoidollista vuorovaikutusta mielenterveys- ja päihdeongelmaisen sekä hänen läheistensä eri hoitoympäristöissä mielenterveyttä edistävästi, häiriöitä ehkäisevästi ja voimavaralähtöisesti.
Yhdistät mielenterveyden ja päihteiden käytön vaikutuksen ihmiseen ja hänen perheeseensä sekä ympäristön, yhteiskunnan ja kulttuurien hyvinvointiin.
Osaat käyttää ja soveltaa digitaalisia verkkopalveluita mielenterveys- ja päihdeongelmaisen potilaan hoitoprosessin eri vaiheissa.
Tuet akuutissa kriisissä olevaa potilasta.
Ilmoittautumisaika
03.10.2022 - 23.04.2023
Ajoitus
24.04.2023 - 28.05.2023
Laajuus
5 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Yksikkö
Sairaanhoitaja- ja terveydenhoitajakoulutus R
Toimipiste
Rantavitikka, Jokiväylä 11, Rovaniemi
Opetuskielet
- Suomi
Paikat
0 - 60
Tutkinto-ohjelma
- Sairaanhoitajakoulutus, Rovaniemi
Opettaja
- Tiina Pekkala
- Johanna Rintala
- Niina Määttä
- Leena Välimaa
- Heidi Jaakola
- Paula Yliniemi
- Sari Petäjä
Vastuuhenkilö
Tiina Pekkala
Opiskelijaryhmät
-
RA72H22KTSairaanhoitajakoulutus (monimuoto-opinnot) 2, Rovaniemi, kevät 2022
Tavoitteet
Osaat jäsentää positiivisen mielenterveyden rakentumista ja kehittymistä stressi- ja kehitysteorioiden mukaan sekä biologisesta näkökulmasta. Osaat arvioida hoidon tarpeita ja tavoitteita mielenterveyden häiriön luonteen mukaisesti. Osaat kohdata ja ylläpitää hoidollista vuorovaikutusta mielenterveys- ja päihdeongelmaisen potilaan ja hänen läheisten kanssa eri hoitoympäristöissä mielenterveyttä edistävästi, mielenterveyden häiriöitä ehkäisevästi ja voimavaralähtöisesti. Osaat hyödyntää digitaalisia verkkopalveluita mielenterveys- ja päihdeongelmaisen potilaan hoitoprosessin eri vaiheissa. Ymmärrät mielenterveyden ja päihteiden käytön vaikutuksen ihmisen, hänen läheistensä, ympäristön ja yhteiskunnan hyvinvointiin.
Sisältö
Ehkäisevä ja tukeva mielenterveys- ja päihdehoitotyö
- Positiivinen mielenterveys
- Mielenterveyden edistäminen eri ikäkausina sekä lasten ja nuorten ehkäisevä mielenterveys- ja päihdehoitotyö
Päihdehoitotyö
- Puheeksiottaminen, mini-interventio ja motivoiva haastattelu
- Riippuvuudet ja päihdehoitotyön erityispiirteet
Kriisityö
- Erilaiset kriisit ja kriisityön menetelmät
- Mielenterveyden kehitykseen vaikuttavat tekijät: stressi- ja traumateoriat, persoonallisuuden kehitysteoriat ja biologinen näkökulma
Aika ja paikka
Toteutussuunnitelman löydät täältä:
https://lucit-my.sharepoint.com/:w:/g/personal/leena_valimaa_lapinamk_fi/Eea_p4-BYUpAqAPYAUsoLRcBMN0DQ-9pHOlR5AepnoQL7A?e=QRlznL
Arviointiasteikko
H-5
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)
Kuvaat positiivisen mielenterveyden rakentumisen ja kehittymisen eri näkökulmista.
Tunnistat mielenterveyspotilaan hoidon tarpeita ja tavoitteita mielenterveyden häiriön luonteen mukaisesti.
Määrittelet hoidollisen vuorovaikutuksen mielenterveys- ja päihdeongelmaisen sekä hänen läheistensä eri hoitoympäristöissä mielenterveyttä edistävästi, häiriöitä ehkäisevästi ja voimavaralähtöisesti.
Määrittelet mielenterveyden ja päihteiden käytön vaikutuksen ihmiseen ja hänen perheeseensä sekä ympäristön, yhteiskunnan ja kulttuurien hyvinvointiin.
Tunnistat digitaalisia verkkopalveluita mielenterveys- ja päihdeongelmaisen potilaan hoitoprosessin eri vaiheissa.
Tunnistat akuutissa kriisissä olevan potilaan
Arviointikriteerit, hyvä (3)
Jäsennät positiivisen mielenterveyden rakentumisen ja kehittymisen eri näkökulmista.
Jäsennät mielenterveyspotilaan hoidon tarpeita ja tavoitteita mielenterveyden häiriön luonteen mukaisesti.
Toteutat perustellen hoidollista ja vuorovaikutusta mielenterveys- ja päihdeongelmaisen sekä hänen läheistensä eri hoitoympäristöissä mielenterveyttä edistävästi, häiriöitä ehkäisevästi ja voimavaralähtöisesti.
Sovellat tietoa mielenterveyden ja päihteiden käytön vaikutuksesta ihmiseen ja hänen perheeseensä sekä ympäristön, yhteiskunnan ja kulttuurien hyvinvointiin.
Osaat käyttää digitaalisia verkkopalveluita mielenterveys- ja päihdeongelmaisen potilaan hoitoprosessin eri vaiheissa.
Kohtaat akuutissa kriisissä olevan potilaan.
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
Arvioit eri näkökulmista merkityksen positiivisen mielenterveyden rakentumisen ja kehittymisen.
Arvioit mielenterveyspotilaan hoidon tarpeita ja tavoitteita mielenterveyden häiriön luonteen mukaisesti.
Kohtaat ja ylläpidät hoidollista vuorovaikutusta mielenterveys- ja päihdeongelmaisen sekä hänen läheistensä eri hoitoympäristöissä mielenterveyttä edistävästi, häiriöitä ehkäisevästi ja voimavaralähtöisesti.
Yhdistät mielenterveyden ja päihteiden käytön vaikutuksen ihmiseen ja hänen perheeseensä sekä ympäristön, yhteiskunnan ja kulttuurien hyvinvointiin.
Osaat käyttää ja soveltaa digitaalisia verkkopalveluita mielenterveys- ja päihdeongelmaisen potilaan hoitoprosessin eri vaiheissa.
Tuet akuutissa kriisissä olevaa potilasta.
Ilmoittautumisaika
03.10.2022 - 09.04.2023
Ajoitus
10.04.2023 - 07.05.2023
Laajuus
5 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Yksikkö
Sairaanhoitaja- ja terveydenhoitajakoulutus R
Toimipiste
Rantavitikka, Jokiväylä 11, Rovaniemi
Opetuskielet
- Suomi
Paikat
0 - 60
Tutkinto-ohjelma
- Sairaanhoitajakoulutus, Rovaniemi
Opettaja
- Jaana Pulkkinen
- Tiina Pekkala
- Niina Määttä
- Leena Välimaa
- Linnea Pekkarinen
Vastuuhenkilö
Tiina Pekkala
Opiskelijaryhmät
-
RA72H22KSairaanhoitajakoulutus (monimuoto-opinnot), Rovaniemi, kevät 2022
Tavoitteet
Osaat jäsentää positiivisen mielenterveyden rakentumista ja kehittymistä stressi- ja kehitysteorioiden mukaan sekä biologisesta näkökulmasta. Osaat arvioida hoidon tarpeita ja tavoitteita mielenterveyden häiriön luonteen mukaisesti. Osaat kohdata ja ylläpitää hoidollista vuorovaikutusta mielenterveys- ja päihdeongelmaisen potilaan ja hänen läheisten kanssa eri hoitoympäristöissä mielenterveyttä edistävästi, mielenterveyden häiriöitä ehkäisevästi ja voimavaralähtöisesti. Osaat hyödyntää digitaalisia verkkopalveluita mielenterveys- ja päihdeongelmaisen potilaan hoitoprosessin eri vaiheissa. Ymmärrät mielenterveyden ja päihteiden käytön vaikutuksen ihmisen, hänen läheistensä, ympäristön ja yhteiskunnan hyvinvointiin.
Sisältö
Ehkäisevä ja tukeva mielenterveys- ja päihdehoitotyö
- Positiivinen mielenterveys
- Mielenterveyden edistäminen eri ikäkausina sekä lasten ja nuorten ehkäisevä mielenterveys- ja päihdehoitotyö
Päihdehoitotyö
- Puheeksiottaminen, mini-interventio ja motivoiva haastattelu
- Riippuvuudet ja päihdehoitotyön erityispiirteet
Kriisityö
- Erilaiset kriisit ja kriisityön menetelmät
- Mielenterveyden kehitykseen vaikuttavat tekijät: stressi- ja traumateoriat, persoonallisuuden kehitysteoriat ja biologinen näkökulma
Aika ja paikka
Toteutussuunnitelman löydät täältä:
https://lucit-my.sharepoint.com/:w:/g/personal/leena_valimaa_lapinamk_fi/EWfcSWtIHJxLjjMaFQW5puEB6QkpZL5vW5hPlW85Mvi34g?e=wL5x2F
Arviointiasteikko
H-5
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)
Kuvaat positiivisen mielenterveyden rakentumisen ja kehittymisen eri näkökulmista.
Tunnistat mielenterveyspotilaan hoidon tarpeita ja tavoitteita mielenterveyden häiriön luonteen mukaisesti.
Määrittelet hoidollisen vuorovaikutuksen mielenterveys- ja päihdeongelmaisen sekä hänen läheistensä eri hoitoympäristöissä mielenterveyttä edistävästi, häiriöitä ehkäisevästi ja voimavaralähtöisesti.
Määrittelet mielenterveyden ja päihteiden käytön vaikutuksen ihmiseen ja hänen perheeseensä sekä ympäristön, yhteiskunnan ja kulttuurien hyvinvointiin.
Tunnistat digitaalisia verkkopalveluita mielenterveys- ja päihdeongelmaisen potilaan hoitoprosessin eri vaiheissa.
Tunnistat akuutissa kriisissä olevan potilaan
Arviointikriteerit, hyvä (3)
Jäsennät positiivisen mielenterveyden rakentumisen ja kehittymisen eri näkökulmista.
Jäsennät mielenterveyspotilaan hoidon tarpeita ja tavoitteita mielenterveyden häiriön luonteen mukaisesti.
Toteutat perustellen hoidollista ja vuorovaikutusta mielenterveys- ja päihdeongelmaisen sekä hänen läheistensä eri hoitoympäristöissä mielenterveyttä edistävästi, häiriöitä ehkäisevästi ja voimavaralähtöisesti.
Sovellat tietoa mielenterveyden ja päihteiden käytön vaikutuksesta ihmiseen ja hänen perheeseensä sekä ympäristön, yhteiskunnan ja kulttuurien hyvinvointiin.
Osaat käyttää digitaalisia verkkopalveluita mielenterveys- ja päihdeongelmaisen potilaan hoitoprosessin eri vaiheissa.
Kohtaat akuutissa kriisissä olevan potilaan.
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
Arvioit eri näkökulmista merkityksen positiivisen mielenterveyden rakentumisen ja kehittymisen.
Arvioit mielenterveyspotilaan hoidon tarpeita ja tavoitteita mielenterveyden häiriön luonteen mukaisesti.
Kohtaat ja ylläpidät hoidollista vuorovaikutusta mielenterveys- ja päihdeongelmaisen sekä hänen läheistensä eri hoitoympäristöissä mielenterveyttä edistävästi, häiriöitä ehkäisevästi ja voimavaralähtöisesti.
Yhdistät mielenterveyden ja päihteiden käytön vaikutuksen ihmiseen ja hänen perheeseensä sekä ympäristön, yhteiskunnan ja kulttuurien hyvinvointiin.
Osaat käyttää ja soveltaa digitaalisia verkkopalveluita mielenterveys- ja päihdeongelmaisen potilaan hoitoprosessin eri vaiheissa.
Tuet akuutissa kriisissä olevaa potilasta.
Ilmoittautumisaika
14.03.2022 - 31.10.2022
Ajoitus
07.11.2022 - 04.12.2022
Laajuus
5 op
Virtuaaliosuus (op)
3 op
Toteutustapa
40 % Lähiopetus, 60 % Etäopetus
Yksikkö
Sairaanhoitaja- ja terveydenhoitajakoulutus R
Toimipiste
Rantavitikka, Jokiväylä 11, Rovaniemi
Opetuskielet
- Suomi
Paikat
0 - 100
Tutkinto-ohjelma
- Sairaanhoitajakoulutus, Rovaniemi
- Terveydenhoitajakoulutus, Rovaniemi
Opettaja
- Tiina Pekkala
- Johanna Rintala
- Niina Määttä
- Linnea Pekkarinen
- Leena Välimaa
- Jaana Pätsi
- Heidi Jaakola
Vastuuhenkilö
Leena Välimaa
Ajoitusryhmät
- Verkkoryhmä1 (Koko: 35. Avoin AMK: 0.)
- Verkkoryhmä 2 (Koko: 35. Avoin AMK: 0.)
- Campusryhmä (Koko: 35. Avoin AMK: 0.)
Opiskelijaryhmät
-
RA72H21SSairaanhoitajakoulutus, Rovaniemi, syksy 2021
-
RA72T21STerveydenhoitajakoulutus, Rovaniemi syksy 2021
Koulutusryhmat
- Verkkoryhmä1
- Verkkoryhmä 2
- Campusryhmä
Tavoitteet
Osaat jäsentää positiivisen mielenterveyden rakentumista ja kehittymistä stressi- ja kehitysteorioiden mukaan sekä biologisesta näkökulmasta. Osaat arvioida hoidon tarpeita ja tavoitteita mielenterveyden häiriön luonteen mukaisesti. Osaat kohdata ja ylläpitää hoidollista vuorovaikutusta mielenterveys- ja päihdeongelmaisen potilaan ja hänen läheisten kanssa eri hoitoympäristöissä mielenterveyttä edistävästi, mielenterveyden häiriöitä ehkäisevästi ja voimavaralähtöisesti. Osaat hyödyntää digitaalisia verkkopalveluita mielenterveys- ja päihdeongelmaisen potilaan hoitoprosessin eri vaiheissa. Ymmärrät mielenterveyden ja päihteiden käytön vaikutuksen ihmisen, hänen läheistensä, ympäristön ja yhteiskunnan hyvinvointiin.
Sisältö
Ehkäisevä ja tukeva mielenterveys- ja päihdehoitotyö
- Positiivinen mielenterveys
- Mielenterveyden edistäminen eri ikäkausina sekä lasten ja nuorten ehkäisevä mielenterveys- ja päihdehoitotyö
Päihdehoitotyö
- Puheeksiottaminen, mini-interventio ja motivoiva haastattelu
- Riippuvuudet ja päihdehoitotyön erityispiirteet
Kriisityö
- Erilaiset kriisit ja kriisityön menetelmät
- Mielenterveyden kehitykseen vaikuttavat tekijät: stressi- ja traumateoriat, persoonallisuuden kehitysteoriat ja biologinen näkökulma
Aika ja paikka
Toteutussuunnitelman löydät täältä
Kampusryhmän toteutussuunnitelma: https://lucit-my.sharepoint.com/:w:/g/personal/leena_valimaa_lapinamk_fi/EQY0AY6IwqtKmhtE6icmitQBZQaxQfslfDmhAcNv-5thig?e=QI2xuM
Verkkoryhmien toteutussuunnitelma: https://lucit-my.sharepoint.com/:w:/g/personal/leena_valimaa_lapinamk_fi/EfVWaRJizTNFh9TElHAFDwYBYfHhvLG7REOQOhpADpxE3Q?e=f8KDxy
Opetusmenetelmät
Osaamisperustaiset opetusmenetelmät: pienryhmätyöskentely, verkkokurssit, työpajatyöskentely, simulaatiot, käänteinen oppiminen (ennakkomateriaalit), yksilö- ja ryhmänohjaus.
Opiskelijan oppimisen ohjaus tapahtuu yksilö- ja ryhmäohjauksena. Opiskelija saa suullista, kirjallista ja vertaisarviointi palautetta opintojakson aikana. Oppimisympäristönä toimii ENVI, Moodle ja muut virtuaaliympäristöt: mm. Oppiportti, Mielenterveystalo, Zoom.
Työpajoissa 100% läsnäolo-oikeus, vaihtoehtoinen mahdollisuus autenttinen videointi työpajan sisällöstä ENVI ympäristössä tai muussa asianmukaisessa ympäristössä. Muiden tehtävien aikataulutettu suorittaminen opintojakson aikana.
Sähköinen ryhmätentti annetun materiaalin pohjalta verkkoryhmällä, Campusryhmällä perinteinen paperinen ryhmätentti.
Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö
Kokemusasiantuntijat osallistuvat opintojakson toteutukseen ja työelämän asiantuntijat toimivat konsultaatioapuna tai osallistuvat opintojakson toteutukseen.
Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet
Ryhmätentti on opintojakson lopussa.
Tenttien uusintamahdollisuus exam tenttipalvelussa.
Toteutuksen valinnaiset suoritustavat
Työpajojen vaihtoehtoinen suoritustapa: autenttinen videointi työpajan sisällöstä ENVI- tai muussa harjoitteluympäristössä.
Lisätietoja opiskelijoille
Opintojaksolla on kolme ryhmää, joista opiskelija valitsee yhden:
1.ryhmä = verkkoryhmä
2.ryhmä= verkkoryhmä
3.ryhmä= campusryhmä
1. ja 2. ryhmällä lähipäiviä koululla on 3 päivää/ kk. Campusryhmällä lähiopetusta koululla on enemmän.
Arviointiasteikko
H-5
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)
Kuvaat positiivisen mielenterveyden rakentumisen ja kehittymisen eri näkökulmista.
Tunnistat mielenterveyspotilaan hoidon tarpeita ja tavoitteita mielenterveyden häiriön luonteen mukaisesti.
Määrittelet hoidollisen vuorovaikutuksen mielenterveys- ja päihdeongelmaisen sekä hänen läheistensä eri hoitoympäristöissä mielenterveyttä edistävästi, häiriöitä ehkäisevästi ja voimavaralähtöisesti.
Määrittelet mielenterveyden ja päihteiden käytön vaikutuksen ihmiseen ja hänen perheeseensä sekä ympäristön, yhteiskunnan ja kulttuurien hyvinvointiin.
Tunnistat digitaalisia verkkopalveluita mielenterveys- ja päihdeongelmaisen potilaan hoitoprosessin eri vaiheissa.
Tunnistat akuutissa kriisissä olevan potilaan
Arviointikriteerit, hyvä (3)
Jäsennät positiivisen mielenterveyden rakentumisen ja kehittymisen eri näkökulmista.
Jäsennät mielenterveyspotilaan hoidon tarpeita ja tavoitteita mielenterveyden häiriön luonteen mukaisesti.
Toteutat perustellen hoidollista ja vuorovaikutusta mielenterveys- ja päihdeongelmaisen sekä hänen läheistensä eri hoitoympäristöissä mielenterveyttä edistävästi, häiriöitä ehkäisevästi ja voimavaralähtöisesti.
Sovellat tietoa mielenterveyden ja päihteiden käytön vaikutuksesta ihmiseen ja hänen perheeseensä sekä ympäristön, yhteiskunnan ja kulttuurien hyvinvointiin.
Osaat käyttää digitaalisia verkkopalveluita mielenterveys- ja päihdeongelmaisen potilaan hoitoprosessin eri vaiheissa.
Kohtaat akuutissa kriisissä olevan potilaan.
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
Arvioit eri näkökulmista merkityksen positiivisen mielenterveyden rakentumisen ja kehittymisen.
Arvioit mielenterveyspotilaan hoidon tarpeita ja tavoitteita mielenterveyden häiriön luonteen mukaisesti.
Kohtaat ja ylläpidät hoidollista vuorovaikutusta mielenterveys- ja päihdeongelmaisen sekä hänen läheistensä eri hoitoympäristöissä mielenterveyttä edistävästi, häiriöitä ehkäisevästi ja voimavaralähtöisesti.
Yhdistät mielenterveyden ja päihteiden käytön vaikutuksen ihmiseen ja hänen perheeseensä sekä ympäristön, yhteiskunnan ja kulttuurien hyvinvointiin.
Osaat käyttää ja soveltaa digitaalisia verkkopalveluita mielenterveys- ja päihdeongelmaisen potilaan hoitoprosessin eri vaiheissa.
Tuet akuutissa kriisissä olevaa potilasta.
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Arviointivaiheen suoritus 5 op on hyväksytty, kun opiskelja on:
- suorittanut verkkokurssit:
THL:n (thl.fi)
o Luo luottamusta - puutu väkivaltaan
o Luo luottamusta - suojele lasta
o Lopputentti puutu väkivaltaan verkkokoulutus
o Linity menetelmä itsemurhien ehkäisyyn ( www. mieli.fi )
o Itsemurhaa yrittäneen turvasuunnitelma
o Itsemurhavaaran ja sen arviointi
o Itseään vahingoittavan ja itsetuhoisen potilaan hoito
o Lopputentti Itsemurhien ehkäisyn verkkokoulu
Oppiportin (www.oppiportti.fi)
o Motivoiva keskustelu verkkokoulu
- suorittanut Green Care tehtävän
- suorittanut verkkotentin hyväksytysti
- on osallistunut työpajoihin tai tehnyt vaihtoehtoisen suorituksen
Hylätty (0)
1. Selittää epätarkasti mielenterveyteen vaikuttavia tekijöitä
2. Ei osaa kuvata potilaslähtöistä hoitotyötä ja ammatillinen tietoperusta puuttuu
3. Ammattieettisten periaatteiden, potilasturvallisuuden ja lainsäädännön tuntemus puuttuu
4. Mielenterveystyön päihde- ja palvelujärjestelmän tuntemus on epäselvä
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2)
1. Selittää mielenterveyteen keskeisesti vaikuttavia tekijöitä
2. Potilaslähtöinen hoitotyö ja ammatillinen tietoperusta on hajanainen
3. Osaa kuvailla ammattieettisiä periaatteita, potilasturvallisuutta ja lainsäädäntöä
4. Osaa nimetä mielenterveystyön päihde- ja palvelujärjestelmän osia ja yhteistyökumppaneita
Arviointikriteerit, hyvä (3-4)
1. Selittää ja perustelee mielenterveyteen keskeisesti vaikuttavia tekijöitä
2. Osaa kuvata potilaslähtöistä hoitotyötä ammatilliseen tietoon perustuen
3. Osaa kuvailla perustellen ammattieettisiä periaatteita, turvallisuutta ja lainsäädäntöä
4. Tuntee mielenterveystyön päihde- ja palvelujärjestelmän ja yhteistyökumppanit pääpiireittäin
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
1. Osaa selittää ja perustella mielenterveyteen vaikuttavia tekijöitä hoitotyön näkökulmasta
2. Osaa soveltaa potilaslähtöistä hoitotyötä ammatillisella tietoperustalla perustellen
3. Osaa noudattaa ja soveltaa työssä ammattieettisiä periaatteita, turvallisuutta ja lainsäädäntöä
4. Tuntee mielenterveystyön päihde- ja palvelujärjestelmän ja yhteistyökumppanit laaja-alaisesti
Ilmoittautumisaika
01.10.2021 - 04.04.2022
Ajoitus
11.04.2022 - 08.05.2022
Laajuus
5 op
Virtuaaliosuus (op)
3 op
Toteutustapa
40 % Lähiopetus, 60 % Etäopetus
Yksikkö
Sairaanhoitaja- ja terveydenhoitajakoulutus R
Toimipiste
Rantavitikka, Jokiväylä 11, Rovaniemi
Opetuskielet
- Suomi
Paikat
0 - 70
Tutkinto-ohjelma
- Sairaanhoitajakoulutus, Rovaniemi
Opettaja
- Johanna Rintala
- Linnea Pekkarinen
- Leena Välimaa
- Jaana Pätsi
- Heidi Jaakola
- Paula Yliniemi
Vastuuhenkilö
Marika Kunnari
Ajoitusryhmät
- Kampusryhmä 1 (Koko: 20. Avoin AMK: 0.)
- Verkkoryhmä 1 (Koko: 20. Avoin AMK: 0.)
Opiskelijaryhmät
-
RA72H21KSairaanhoitajakoulutus (monimuotototeutus), Rovaniemi, kevät 2021
Koulutusryhmat
- Kampusryhmä 1
- Verkkoryhmä 1
Tavoitteet
Osaat jäsentää positiivisen mielenterveyden rakentumista ja kehittymistä stressi- ja kehitysteorioiden mukaan sekä biologisesta näkökulmasta. Osaat arvioida hoidon tarpeita ja tavoitteita mielenterveyden häiriön luonteen mukaisesti. Osaat kohdata ja ylläpitää hoidollista vuorovaikutusta mielenterveys- ja päihdeongelmaisen potilaan ja hänen läheisten kanssa eri hoitoympäristöissä mielenterveyttä edistävästi, mielenterveyden häiriöitä ehkäisevästi ja voimavaralähtöisesti. Osaat hyödyntää digitaalisia verkkopalveluita mielenterveys- ja päihdeongelmaisen potilaan hoitoprosessin eri vaiheissa. Ymmärrät mielenterveyden ja päihteiden käytön vaikutuksen ihmisen, hänen läheistensä, ympäristön ja yhteiskunnan hyvinvointiin.
Sisältö
Ehkäisevä ja tukeva mielenterveys- ja päihdehoitotyö
- Positiivinen mielenterveys
- Mielenterveyden edistäminen eri ikäkausina sekä lasten ja nuorten ehkäisevä mielenterveys- ja päihdehoitotyö
Päihdehoitotyö
- Puheeksiottaminen, mini-interventio ja motivoiva haastattelu
- Riippuvuudet ja päihdehoitotyön erityispiirteet
Kriisityö
- Erilaiset kriisit ja kriisityön menetelmät
- Mielenterveyden kehitykseen vaikuttavat tekijät: stressi- ja traumateoriat, persoonallisuuden kehitysteoriat ja biologinen näkökulma
Aika ja paikka
Verkkoryhmän toteutus:
https://lucit-my.sharepoint.com/:w:/r/personal/paula_yliniemi_lapinamk_fi/_layouts/15/Doc.aspx?sourcedoc=%7BA5AD7126-8982-49B6-95B9-96499B911E44%7D&file=Mtt%20RA72H21K%20verkkoryhm%C3%A4%2011.4-8.5.2022.docx&action=default&mobileredirect=true&DefaultItemOpen=1&ct=1647267762042&wdOrigin=OFFICECOM-WEB.START.EDGEWORTH&cid=5fa0c419-1e97-4ae2-ba05-97afc7afcdc5
Kampusryhmän toteutus:
https://lucit-my.sharepoint.com/:w:/g/personal/paula_yliniemi_lapinamk_fi/EW7b3iPNdlNDh_AHAXrsm7wBZp372zI_qo8tH--HyYOvLg?e=dIqgaM
Oppimateriaalit
Mielenterveystalo.fi
Taitoja toipumiseen opas
http://ammattilaiset.mielenterveystalo.fi/tyokalut/koulutuspankki/koulutusmateriaali/Documents/Taitoja%20mielen%20toipumiseen_opas%20tyontekijalle.pdf
www.thl.fi
Luo luottamusta - puutu väkivaltaan (verkkokoulu)
www.terveysportti.fi, Sairaanhoitajan käsikirja. ja www.päihdelinkki.fi
o alkoholin riskikäyttäjän tunnistaminen ja lyhytneuvonta (mini-interventio)
o alkoholivieroitustilan hoito
o lääkeriippuvaisen potilaan hoito
o huumeiden käyttäjän tunnistaminen
o päihdekuntoutus
mielenterveystalo.fi – ”Riippuvuuksien psykososiaalinen hoito” & ”Opioidikorvaushoidon käytännön opas”
Shkole
- Motioiva haastattelu
- Luentomateriaalit
- www.gcfinland.fi
Opetusmenetelmät
Osaamisperustaiset opetusmenetelmät: pienryhmätyöskentely, verkkokurssit, työpajatyöskentely, simulaatiot, käänteinen oppiminen (ennakkomateriaalit), yksilö- ja ryhmänohjaus.
Opiskelijan oppimisen ohjaus tapahtuu yksilö- ja ryhmäohjauksena. Opiskelija saa suullista, kirjallista ja vertaisarviointi palautetta opintojakson aikana. Oppimisympäristönä toimii ENVI, Moodle ja muut virtuaaliympäristöt: mm. Oppiportti, Mielenterveystalo, AC.
Työpajoissa 100% läsnäolo- oikeus, vaihtoehtoinen mahdollisuus autenttinen videointi työpajan sisällöstä ENVI ympäristössä tai muussa asianmukaisessa ympäristössä. Muiden tehtävien aikataulutettu suorittaminen opintojakson aikana.
Sähköinen tentti annetun materiaalin pohjalta
Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö
Työpajojen vaihtoehtoinen suoritustapa: autenttinen videointi työpajan sisällöstä ENVI- tai muussa harjoitteluympäristössä.
Työelämän asiantuntijat opettavat erityiskysymyksiä luennoimalla ja työpajassa
Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet
Tentti on opintojakson lopussa.
Tenttien uusintamahdollisuus exam tenttipalvelussa
Lisätietoja opiskelijoille
Opintojaksolla on kaksi ryhmää, joista opiskelija valitsee toisen:
1. ryhmä = verkkoryhmä
2. ryhmä = kampusryhmä
Arviointiasteikko
H-5
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)
Kuvaat positiivisen mielenterveyden rakentumisen ja kehittymisen eri näkökulmista.
Tunnistat mielenterveyspotilaan hoidon tarpeita ja tavoitteita mielenterveyden häiriön luonteen mukaisesti.
Määrittelet hoidollisen vuorovaikutuksen mielenterveys- ja päihdeongelmaisen sekä hänen läheistensä eri hoitoympäristöissä mielenterveyttä edistävästi, häiriöitä ehkäisevästi ja voimavaralähtöisesti.
Määrittelet mielenterveyden ja päihteiden käytön vaikutuksen ihmiseen ja hänen perheeseensä sekä ympäristön, yhteiskunnan ja kulttuurien hyvinvointiin.
Tunnistat digitaalisia verkkopalveluita mielenterveys- ja päihdeongelmaisen potilaan hoitoprosessin eri vaiheissa.
Tunnistat akuutissa kriisissä olevan potilaan
Arviointikriteerit, hyvä (3)
Jäsennät positiivisen mielenterveyden rakentumisen ja kehittymisen eri näkökulmista.
Jäsennät mielenterveyspotilaan hoidon tarpeita ja tavoitteita mielenterveyden häiriön luonteen mukaisesti.
Toteutat perustellen hoidollista ja vuorovaikutusta mielenterveys- ja päihdeongelmaisen sekä hänen läheistensä eri hoitoympäristöissä mielenterveyttä edistävästi, häiriöitä ehkäisevästi ja voimavaralähtöisesti.
Sovellat tietoa mielenterveyden ja päihteiden käytön vaikutuksesta ihmiseen ja hänen perheeseensä sekä ympäristön, yhteiskunnan ja kulttuurien hyvinvointiin.
Osaat käyttää digitaalisia verkkopalveluita mielenterveys- ja päihdeongelmaisen potilaan hoitoprosessin eri vaiheissa.
Kohtaat akuutissa kriisissä olevan potilaan.
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
Arvioit eri näkökulmista merkityksen positiivisen mielenterveyden rakentumisen ja kehittymisen.
Arvioit mielenterveyspotilaan hoidon tarpeita ja tavoitteita mielenterveyden häiriön luonteen mukaisesti.
Kohtaat ja ylläpidät hoidollista vuorovaikutusta mielenterveys- ja päihdeongelmaisen sekä hänen läheistensä eri hoitoympäristöissä mielenterveyttä edistävästi, häiriöitä ehkäisevästi ja voimavaralähtöisesti.
Yhdistät mielenterveyden ja päihteiden käytön vaikutuksen ihmiseen ja hänen perheeseensä sekä ympäristön, yhteiskunnan ja kulttuurien hyvinvointiin.
Osaat käyttää ja soveltaa digitaalisia verkkopalveluita mielenterveys- ja päihdeongelmaisen potilaan hoitoprosessin eri vaiheissa.
Tuet akuutissa kriisissä olevaa potilasta.
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Arviointivaiheen suoritus 5 op on hyväksytty, kun opiskelja on:
- suorittanut verkkokurssit: Luo luottamusta - puutu väkivaltaan , Motivoiva keskustelu verkkokoulu, Luo luottamusta - suojele lasta, THL:n Itsemurhien ehkäisyn verkkokoulu
- suorittanut Green Care itsenäisen tehtävän
- suorittanut verkkotentin hyväksytysti
- on osallistunut työpajoihin tai tehnyt vaihtoehtoisen suorituksen
Hylätty (0)
Opiskelija
• selittää epätarkasti mielenterveyteen vaikuttavia tekijöitä
• ei osaa kuvata potilaslähtöistä hoitotyötä ja ammatillinen tietoperusta puuttuu
• ammattieettisten periaatteiden, potilasturvallisuuden ja lainsäädännön tuntemus puuttuu
• mielenterveystyön päihde- ja palvelujärjestelmän tuntemus on epäselvä
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2)
Opiskelija
• selittää mielenterveyteen keskeisesti vaikuttavia tekijöitä
• potilaslähtöinen hoitotyö ja ammatillinen tietoperusta on hajanainen
• osaa kuvailla ammattieettisiä periaatteita, potilasturvallisuutta ja lainsäädäntöä
• osaa nimetä mielenterveystyön päihde- ja palvelujärjestelmän osia ja yhteistyökumppaneita
Arviointikriteerit, hyvä (3-4)
Opiskelija
• selittää ja perustelee mielenterveyteen keskeisesti vaikuttavia tekijöitä
• osaa kuvata potilaslähtöistä hoitotyötä ammatilliseen tietoon perustuen
• osaa kuvailla perustellen ammattieettisiä periaatteita, turvallisuutta ja lainsäädäntöä
• tuntee mielenterveystyön päihde- ja palvelujärjestelmän ja yhteistyökumppanit pääpiireittäin
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
Opiskelija
• osaa selittää ja perustella mielenterveyteen vaikuttavia tekijöitä hoitotyön näkökulmasta
• osaa soveltaa potilaslähtöistä hoitotyötä ammatillisella tietoperustalla perustellen
• osaa noudattaa ja soveltaa työssä ammattieettisiä periaatteita, turvallisuutta ja lainsäädäntöä
• tuntee mielenterveystyön päihde- ja palvelujärjestelmän ja yhteistyökumppanit laaja-alaisesti
Ilmoittautumisaika
01.10.2021 - 22.02.2022
Ajoitus
01.03.2022 - 03.04.2022
Laajuus
5 op
Virtuaaliosuus (op)
3 op
Toteutustapa
40 % Lähiopetus, 60 % Etäopetus
Yksikkö
Sairaanhoitaja- ja terveydenhoitajakoulutus R
Toimipiste
Rantavitikka, Jokiväylä 11, Rovaniemi
Opetuskielet
- Suomi
Paikat
0 - 65
Tutkinto-ohjelma
- Sairaanhoitajakoulutus, Rovaniemi
Opettaja
- Johanna Rintala
- Linnea Pekkarinen
- Leena Välimaa
- Jaana Pätsi
- Heidi Jaakola
- Paula Yliniemi
- Sari Petäjä
Vastuuhenkilö
Marika Kunnari
Opiskelijaryhmät
-
RA72H21KTSairaanhoitajakoulutus (monimuoto-opinnot) 2, Rovaniemi, kevät 2021
Tavoitteet
Osaat jäsentää positiivisen mielenterveyden rakentumista ja kehittymistä stressi- ja kehitysteorioiden mukaan sekä biologisesta näkökulmasta. Osaat arvioida hoidon tarpeita ja tavoitteita mielenterveyden häiriön luonteen mukaisesti. Osaat kohdata ja ylläpitää hoidollista vuorovaikutusta mielenterveys- ja päihdeongelmaisen potilaan ja hänen läheisten kanssa eri hoitoympäristöissä mielenterveyttä edistävästi, mielenterveyden häiriöitä ehkäisevästi ja voimavaralähtöisesti. Osaat hyödyntää digitaalisia verkkopalveluita mielenterveys- ja päihdeongelmaisen potilaan hoitoprosessin eri vaiheissa. Ymmärrät mielenterveyden ja päihteiden käytön vaikutuksen ihmisen, hänen läheistensä, ympäristön ja yhteiskunnan hyvinvointiin.
Sisältö
Ehkäisevä ja tukeva mielenterveys- ja päihdehoitotyö
- Positiivinen mielenterveys
- Mielenterveyden edistäminen eri ikäkausina sekä lasten ja nuorten ehkäisevä mielenterveys- ja päihdehoitotyö
Päihdehoitotyö
- Puheeksiottaminen, mini-interventio ja motivoiva haastattelu
- Riippuvuudet ja päihdehoitotyön erityispiirteet
Kriisityö
- Erilaiset kriisit ja kriisityön menetelmät
- Mielenterveyden kehitykseen vaikuttavat tekijät: stressi- ja traumateoriat, persoonallisuuden kehitysteoriat ja biologinen näkökulma
Aika ja paikka
Täältä löytyy opintojakson toteutussuunnitelma:
https://lucit-my.sharepoint.com/:w:/g/personal/paula_yliniemi_lapinamk_fi/EQb65iWrKf5BiVVWOoS84rEBgZ2t4Ha6p3kYjqF27bmurA?e=w8zluQ
Oppimateriaalit
Mielenterveystalo.fi
Taitoja toipumiseen opas
http://ammattilaiset.mielenterveystalo.fi/tyokalut/koulutuspankki/koulutusmateriaali/Documents/Taitoja%20mielen%20toipumiseen_opas%20tyontekijalle.pdf
www.thl.fi
Luo luottamusta - puutu väkivaltaan (verkkokoulu)
www.terveysportti.fi, Sairaanhoitajan käsikirja. ja www.päihdelinkki.fi
o alkoholin riskikäyttäjän tunnistaminen ja lyhytneuvonta (mini-interventio)
o alkoholivieroitustilan hoito
o lääkeriippuvaisen potilaan hoito
o huumeiden käyttäjän tunnistaminen
o päihdekuntoutus
mielenterveystalo.fi – ”Riippuvuuksien psykososiaalinen hoito” & ”Opioidikorvaushoidon käytännön opas”
Shkole
- Motioiva haastattelu
- Luentomateriaalit
- www.gcfinland.fi
Opetusmenetelmät
Osaamisperustaiset opetusmenetelmät: pienryhmätyöskentely, verkkokurssit, työpajatyöskentely, simulaatiot, käänteinen oppiminen (ennakkomateriaalit), yksilö- ja ryhmänohjaus.
Opiskelijan oppimisen ohjaus tapahtuu yksilö- ja ryhmäohjauksena. Opiskelija saa suullista, kirjallista ja vertaisarviointi palautetta opintojakson aikana. Oppimisympäristönä toimii ENVI, Moodle ja muut virtuaaliympäristöt: mm. Oppiportti, Mielenterveystalo, AC.
Työpajoissa 100% läsnäolo- oikeus, vaihtoehtoinen mahdollisuus autenttinen videointi työpajan sisällöstä ENVI ympäristössä tai muussa asianmukaisessa ympäristössä. Muiden tehtävien aikataulutettu suorittaminen opintojakson aikana.
Sähköinen tentti annetun materiaalin pohjalta
Englanniksi
Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö
Työpajojen vaihtoehtoinen suoritustapa: autenttinen videointi työpajan sisällöstä ENVI- tai muussa harjoitteluympäristössä.
Työelämän asiantuntijat opettavat erityiskysymyksiä luennoimalla ja työpajassa
Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet
Tentti on opintojakson lopussa.
Tenttien uusintamahdollisuus exam tenttipalvelussa
Lisätietoja opiskelijoille
Opintojaksolla on yksi toteutus verkkoryhmä
Arviointiasteikko
H-5
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)
Kuvaat positiivisen mielenterveyden rakentumisen ja kehittymisen eri näkökulmista.
Tunnistat mielenterveyspotilaan hoidon tarpeita ja tavoitteita mielenterveyden häiriön luonteen mukaisesti.
Määrittelet hoidollisen vuorovaikutuksen mielenterveys- ja päihdeongelmaisen sekä hänen läheistensä eri hoitoympäristöissä mielenterveyttä edistävästi, häiriöitä ehkäisevästi ja voimavaralähtöisesti.
Määrittelet mielenterveyden ja päihteiden käytön vaikutuksen ihmiseen ja hänen perheeseensä sekä ympäristön, yhteiskunnan ja kulttuurien hyvinvointiin.
Tunnistat digitaalisia verkkopalveluita mielenterveys- ja päihdeongelmaisen potilaan hoitoprosessin eri vaiheissa.
Tunnistat akuutissa kriisissä olevan potilaan
Arviointikriteerit, hyvä (3)
Jäsennät positiivisen mielenterveyden rakentumisen ja kehittymisen eri näkökulmista.
Jäsennät mielenterveyspotilaan hoidon tarpeita ja tavoitteita mielenterveyden häiriön luonteen mukaisesti.
Toteutat perustellen hoidollista ja vuorovaikutusta mielenterveys- ja päihdeongelmaisen sekä hänen läheistensä eri hoitoympäristöissä mielenterveyttä edistävästi, häiriöitä ehkäisevästi ja voimavaralähtöisesti.
Sovellat tietoa mielenterveyden ja päihteiden käytön vaikutuksesta ihmiseen ja hänen perheeseensä sekä ympäristön, yhteiskunnan ja kulttuurien hyvinvointiin.
Osaat käyttää digitaalisia verkkopalveluita mielenterveys- ja päihdeongelmaisen potilaan hoitoprosessin eri vaiheissa.
Kohtaat akuutissa kriisissä olevan potilaan.
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
Arvioit eri näkökulmista merkityksen positiivisen mielenterveyden rakentumisen ja kehittymisen.
Arvioit mielenterveyspotilaan hoidon tarpeita ja tavoitteita mielenterveyden häiriön luonteen mukaisesti.
Kohtaat ja ylläpidät hoidollista vuorovaikutusta mielenterveys- ja päihdeongelmaisen sekä hänen läheistensä eri hoitoympäristöissä mielenterveyttä edistävästi, häiriöitä ehkäisevästi ja voimavaralähtöisesti.
Yhdistät mielenterveyden ja päihteiden käytön vaikutuksen ihmiseen ja hänen perheeseensä sekä ympäristön, yhteiskunnan ja kulttuurien hyvinvointiin.
Osaat käyttää ja soveltaa digitaalisia verkkopalveluita mielenterveys- ja päihdeongelmaisen potilaan hoitoprosessin eri vaiheissa.
Tuet akuutissa kriisissä olevaa potilasta.
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Arviointivaiheen suoritus 5 op on hyväksytty, kun opiskelja on:
- suorittanut verkkokurssit: Luo luottamusta - puutu väkivaltaan , Motivoiva keskustelu verkkokoulu, Luo luottamusta - suojele lasta, THL:n Itsemurhien ehkäisyn verkkokoulu
- opiskelija on suorittanut itsenäisen Green Care tehtävän
- suorittanut verkkotentin hyväksytysti
- on osallistunut työpajoihin tai tehnyt vaihtoehtoisen suorituksen