Gerontologinen kuntoutus ja geronteknologiaLaajuus (10 op)
Opintojakson tunnus: K702GL125
Opintojakson perustiedot
- Laajuus
- 10 op
- Opetuskieli
- suomi
- Korkeakoulu
- Peppi
Osaamistavoitteet
Opiskelija osaa kuvata kuntoutuksen, gerontologisen kuntoutuksen, kuntoutumista edistävän työtavan ja geronteknologian käsitteet. Opiskelija osaa kuvata kuntoutumisprosessin eri vaiheet; toimintakyvyn ja toimijuuden arviointi, tavoitteiden asettaminen, suunnitelman laatiminen, menetelmien valinta ja toteutus sekä arviointi / seuranta. Opiskelija osaa laatia ikäihmisen osallisuutta ja hyvinvointia edistävän yksilöllisen suunnitelman, joka perustuu monialaiseen toimintakyvyn ja toimijuuden arviointiin. Opiskelija osaa hyödyntää monialaisia kuntouttavia menetelmiä ja geronteknologisia ratkaisuja ikäihmisen toimintakyvyn ja toimijuuden tukemisessa. Opiskelija osaa arvioida teknologisten ratkaisujen ja apuvälineiden tarvetta yhdessä muiden ammattilaisten kanssa ja tukea ikäihmistä niiden käytössä. Opiskelija osaa käyttää kansallista ja kansainvälistä tutkimustietoa toimintatapojen kehittämisessä.
Sisältö
Kuntoutus, gerontologinen kuntoutus ja kuntoutumista edistävä työ
Ikääntyneen toimintakyvyn fyysisiä edellytyksiä tukevat menetelmät
Ikääntyneen toimintakyvyn psyykkisiä edellytyksiä tukevat menetelmät
Ikääntyneen toimintakyvyn sosiaaliset edellytyksiä tukevat menetelmät
Geronteknologia
Ympäristön merkitys hyvinvoinnin ja toimintakyvyn edistämisessä
Apuvälinepalvelut ja niihin liittyvä lainsäädäntö
Erilaisia geronteknologian ratkaisuja ikääntyneelle
Apuvälineiden ja teknologian käyttöön liittyvä turvallisuus ja eettiset kysymykset
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)
Opiskelija kuvaa kuntoutuksen, gerontologisen kuntoutuksen, kuntoutumista edistävän työtavan ja geronteknologian käsitteet suppeasti ja viittaus teoriaan puuttuu.
Opiskelija osaa kuvata kuntoutumisprosessin ja laatia ikäihmisen osallisuutta ja hyvinvointia edistävän suunnitelman. Kuntouttavien menetelmien ja geronteknologisten ratkaisujen hyödyntäminen on vähäistä ja valintojen perustelu tutkitulla tiedolla puuttuu.
Opiskelija osaa arvioida teknologisten ratkaisujen ja apuvälineiden tarvetta yhdessä muiden ammattilaisten kanssa ja tukea ikäihmistä niiden käytössä.
Opiskelija ei hyödynnä kansallista ja kansainvälistä tutkimustietoa.
Arviointikriteerit, hyvä (3)
Opiskelija kuvaa kuntoutuksen, gerontologisen kuntoutuksen, kuntoutumista edistävän työtavan ja geronteknologian käsitteet viitaten teoriaan.
Opiskelija osaa kuvata kuntoutumisprosessin ja laatia ikäihmisen osallisuutta ja hyvinvointia edistävän yksilöllisen suunnitelman, jossa hyödyntää joitakin kuntouttavia menetelmiä ja geronteknologisia ratkaisuja ja perustelee valintoja viitaten tutkittuun tietoon.
Opiskelija osaa arvioida teknologisten ratkaisujen ja apuvälineiden tarvetta ja tukea ikäihmistä niiden käytössä.
Opiskelija ei hyödynnä kansallista ja kansainvälistä tutkimustietoa.
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
Opiskelija osaa kuvata kuntoutuksen, gerontologisen kuntoutuksen, kuntoutumista edistävän työtavan ja geronteknologian käsitteet monialaisesti viitaten teoriaan.
Opiskelija osaa kuvata kuntoutumisprosessin ja laatia ikäihmisen osallisuutta ja hyvinvointia edistävän yksilöllisen suunnitelman, jossa hyödyntää monialaisesti kuntouttavia menetelmiä ja geronteknologisia ratkaisuja perustellen valintoja viitaten tutkittuun tietoon.
Opiskelija osaa arvioida itsenäisesti teknologisten ratkaisujen ja apuvälineiden tarvetta ja tukea ikäihmistä niiden käytössä.
Opiskelija osaa käyttää ja hyödyntää kansallista ja kansainvälistä tutkimustietoa.
Suoritustavat
Toteutuu monimuoto-opetuksena
Toteutus linkittyy englannin kielen opintojaksoon - LINKITTYYKÖ?