Siirry suoraan sisältöön

Ohjaaminen vanhustyössäLaajuus (10 op)

Opintojakson tunnus: K702GL37

Opintojakson perustiedot


Laajuus
10 op
Opetuskieli
suomi
Korkeakoulu
Peppi

Osaamistavoitteet

Opiskelija osaa tiedottaa, neuvoa ja ohjata ikäihmistä sekä hänen omaisiaan ja läheisiään heidän yksilöllisissä tarpeissaan ja päivittäisistä toiminnoista selviytymisessä. Opiskelija osaa kuvata palveluohjauksen osana ikäihmisen neuvontaa ja ohjausta. Opiskelija osaa soveltaa ohjaustyössään yhteisöllisiä ja tavoitteellisia yksilö- ja ryhmänohjaamisen menetelmiä. Opiskelija hallitsee iäkkäiden ihmisten ohjaamisen erityiskysymyksiä ja osaa toteuttaa ohjausprosessin huomioiden ikäihmisen yksilölliset tarpeet. Opiskelija hallitsee etäohjauksen perusteet ja osaa hyödyntää etäohjausta ikäihmisten neuvonnassa ja ohjauksessa. Opiskelija osaa soveltaa neuvontaa ja ohjausta ikäihmisen terveyden ja hyvinvoinnin edistämisessä.

Sisältö

Tiedottaminen, neuvonta ja ohjaus
Palveluohjauksen perusteet
Yksilö- ja ryhmänohjaaminen ja ryhmädynamiikka
Erityisryhmien ohjaaminen, ohjaaminen haasteellisissa elämäntilanteissa
Etäohjaus ja etäpalvelut
Neuvonta ja ohjaus ikäihmisen terveyden ja hyvinvoinnin edistämisessä

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)

Opiskelija osaa kuvata tieto-, neuvonta- ja ohjauspalveluja ikäihmisen sekä hänen omaistensa ja läheistensä ohjauksessa heidän tarpeissaan ja päivittäisistä toiminnoista selviytymisessä.
Opiskelija osaa kuvata palveluohjauksen osana ikäihmisen neuvontaa ja ohjausta.
Opiskelija osaa hyödyntää joitakin yksilö- ja ryhmänohjaamisen menetelmiä.
Opiskelija osaa luetella iäkkäiden ihmisten ohjaamisen erityiskysymyksiä.
Opiskelija hallitsee etäohjauksen perusteet ja osaa hyödyntää joitakin etäohjauksen muotoja ikäihmisten neuvonnassa ja ohjauksessa.
Opiskelija osaa kuvata neuvonnan ja ohjauksen ikäihmisten terveyden ja hyvinvoinnin edistämisessä

Arviointikriteerit, hyvä (3)

Opiskelija osaa hyödyntää tieto-, neuvonta- ja ohjauspalveluja ikäihmisen sekä hänen omaistensa ja läheistensä ohjauksessa heidän tarpeissaan ja päivittäisistä toiminnoista selviytymisessä.
Opiskelija osaa kuvata palveluohjauksen osana ikäihmisen neuvontaa ja ohjausta.
Opiskelija osaa soveltaa ja valita tarkoituksenmukaisia yhteisöllisiä ja tavoitteellisia yksilö- ja ryhmänohjaamisen menetelmiä ja perustella niiden käyttöä viitaten tutkittuun tietoon.
Opiskelija hallitsee iäkkäiden ihmisten ohjaamisen erityiskysymyksiä ja osaa toteuttaa ohjausprosessin huomioiden ikäihmisen yksilölliset tarpeet.
Opiskelija hallitsee etäohjauksen perusteet ja osaa hyödyntää ja soveltaa etäohjausta ikäihmisten neuvonnassa ja ohjauksessa ja tunnistaa kehittämistarpeita.
Opiskelija osaa soveltaa neuvontaa ja ohjausta ikäihmisen terveyden ja hyvinvoinnin edistämisessä.

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

Opiskelija osaa hyödyntää, soveltaa ja arvioida ikäihmisten tieto-, neuvonta- ja ohjauspalveluja ikäihmisen sekä hänen omaistensa ja läheistensä ohjauksessa heidän yksilöllisissä tarpeissaan ja päivittäisistä toiminnoista selviytymisessä.
Opiskelija osaa kuvata palveluohjauksen osana ikäihmisen neuvontaa ja ohjausta.
Opiskelija osaa ohjaustyössään soveltaa ja valita tarkoituksenmukaisia sekä kehittää yhteisöllisiä ja tavoitteellisia yksilö- ja ryhmänohjaamisen menetelmiä ja perustella niiden käyttöä viitaten tutkittuun tietoon.
Opiskelija hallitsee iäkkäiden ihmisten ohjaamisen erityiskysymyksiä ja osaa toteuttaa ohjausprosessin huomioiden ikäihmisen yksilölliset tarpeet ja kykenee esittämään kehittämistarpeita ohjaamisen menetelmiin viitaten tutkittuun tietoon.
Opiskelija hallitsee etäohjauksen perusteet ja osaa hyödyntää ja soveltaa etäohjausta ikäihmisten neuvonnassa ja ohjauksessa sekä kehittää etäohjauksen menetelmiä viitaten teoriaan.
Opiskelija osaa soveltaa perustellusti neuvontaa ja ohjausta ikäihmisen terveyden ja hyvinvoinnin edistämisessä.

Suoritustavat

Toteutuu monimuoto-opetuksena
Toteutus linkittyy englannin kielen opintojaksoon

Siirry alkuun