Bachelor's Degree Programme in Applied Gerontology (Blended Studies), Autumn 2024: KA72G24S
Code: KA72G24S
- Degree title
- Bachelor of Social Services and Health Care
- Credits
- 210 ects
- Duration
- 3.5 years (210 cr)
- Start semester
- Autumn 2024
- Teaching language
- Finnish
Descriptions
SUORITETTAVA TUTKINTO Geronomi (AMK) 210 op
TUTKINNON YLEISKUVAUS JA KOULUTUKSEN PROFIILI
Geronomi (AMK) on sosiaali- ja terveysalan yhteinen ammattikorkeakoulututkinto, joka perustuu kansainvälisiin ja kansallisiin koulutuksen tasokuvauksiin, valtakunnallisiin vanhustyön strategioihin ja laatusuosituksiin, työelämälähtöisyyteen sekä monitieteiseen gerontologiaan. Tutkinnon suoritettuasi olet kokonaisvaltaisen vanhustyön asiantuntija, joka toiminnallaan kehittää tulevaisuuden vanhustyötä ja mahdollistaa iäkkään ihmisen mielekkään elämän, osallisuuden ja toimijuuden vahvistumisen. Valmistuttuasi kykenet johtamaan vanhustyötä sekä kehittämishankkeita ja toimimaan itsenäisesti alan asiantuntijatehtävissä. Voit työskennellä esimerkiksi kuntoutusyksiköissä, kotihoidossa, palvelukeskuksissa, hoiva- ja hoitopalveluyrittäjänä, palveluohjaajana, vanhustyön esimiestehtävissä, vanhuspalvelujen koordinointitehtävissä tai järjestö- ja yhdistyssektorilla.
Lapin korkeakoulukonsernin strategisista valinnoista geronomikoulutuksessa painottuvat erityisesti tulevaisuuden palvelut ja etäisyyksien hallinta sekä kehittämisen painopisteinä ikäihmisten terveyttä, toimintakykyä ja hyvinvointia edistävät ratkaisut pitkien etäisyyksien yhteisöissä.
Monialainen toimintakyvyn arviointiosaaminen ja ennaltaehkäisevä toiminta vanhustyössä ovat opetussuunnitelman keskeisiä teemoja.
OPINTOJEN JA OPETUSSUUNNITELMAN RAKENNE
Geronomikoulutuksen opintojen rakenne ja tutkinnon laajuus ovat ammattikorkeakouluista annetun asetuksen (1129/2014) mukaisia. Tutkinnon laajuus on 210 opintopistettä, jotka jaetaan perus- ja ammattiopintoihin, vapaasti valittaviin opintoihin, ammattitaitoa edistävään harjoitteluun ja opinnäytetyöhön.
Perus- ja ammattiopinnoissasi tavoitteenasi on perehtyminen alan yleiseen teoreettiseen perustaan ja keskeisiin ammatillisiin tehtäväalueisiin sekä niiden tieteellisiin perusteisiin. Oppilaitoksen osoittamissa oppimisympäristöissä ja käytännön työelämässä tehtävässä ammattitaitoa edistävässä harjoittelussa sovellat ja vahvistat osaamistasi. Työelämäharjoittelussa perehdyt myös geronomin työelämän käytänteisiin ja ammattilaisen rooliin moniammatillisessa yhteistyössä.
Vapaasti valittavien opintojen tavoitteena on syventää ja täydentää ammatillista osaamistasi. Vapaasti valittaviin opintoihin voit sisällyttää myös muiden korkeakoulujen ja muiden koulutusten opintoja. Opinnäytetyöprosessissa kehität valmiuksiasi soveltaa tietoja ja taitoja ammattiopintoihin liittyvässä käytännön asiantuntijatehtävässä. Opinnäytetyön toteutuksessa sinulla on mahdollisuus monialaiseen, koulutusten väliseen yhteistyöhön.
Lapin ammattikorkeakoulussa opetussuunnitelman rakenteen muodostavat geronomikoulutuksen ydinosaamisen, profiloivan osaamisen sekä tutkimus- ja kehittämisosaamisen opintokokonaisuudet.
Ydinosaamiseen liittyvissä opinnoissa tavoitteena on perehtyä ammattialan ammatillisiin tehtäväalueisiin ja niiden perusteisiin siten, että kykenet valmistuttuasi työskentelemään itsenäisesti alan asiantuntija- ja kehittämistehtävissä. Myös tutkintoon kuuluvat viestinnän ja sekä englannin ja ruotsin opinnot toteutuvat ydinosaamisen opintokokonaisuuden opintojaksoissa. Opintojen
loppuvaiheen profiloivan osaamisen valinnoilla voit suunnata osaamistasi laajemmalle tai syventää osaamistasi. Tutkimus- ja kehittämisosaaminen sisältää tutkimus- ja kehittämisosaamisen opinnot (5 op) sekä opinnäytetyön suunnittelu, toteuttamis- ja viimeistelyvaiheen.
GERONOMIKOULUTUKSEN KOMPETENSSIT JA AMMATILLISEN KASVUN POLKU
Opetussuunnitelman perustana toimivat geronomin työelämän osaamisvaatimuksista johdetut laajat osaamisalueet eli kompetenssit ja Lapin ammattikorkeakoulun koulutusten yhteiset, yleiset työelämäkompetenssit. Koulutuskohtaiset ja yleiset työelämäkompetenssit integroituvat toisiinsa opetussuunnitelman teemoissa, osaamistavoitteissa ja toteutussuunnitelmissa, ja niiden arviointi toteutuu eri opintojaksoissa koulutuksen kompetenssimatriisin mukaisesti.
Yhteiset kompetenssit:
Eettisyys
Ennakoiva kehittäminen
Kansainvälisyys ja monikulttuurisuus
Kestävä kehitys
Oppimaan oppiminen
Työelämässä toimiminen
Geronomin (AMK) kompetenssit:
Gerontologinen osaaminen
Monialainen arviointiosaaminen
Ohjausosaaminen
Gerontologinen hoiva-, hoito- ja kuntoutusosaaminen
Palvelujärjestelmäosaaminen
Johtamis-, kehittämis- ja laadunhallintaosaaminen
Opetussuunnitelmassa koulutuksesi oppimisprosessi on tehty näkyväksi kuvaamalla geronomiopiskelijan ammatillinen kasvu perehtyjästä kehittäjäksi vuositeemojen avulla:
1. vuosi: Geronomin työhön perehtyjä
Perehdyt geronomin työn perusteisiin ja gerontologiaan tieteenalana. Keskeisinä teemoina ovat monialainen orientaatio ikääntymiseen ja ikäihmisen kohtaamiseen, monialainen arviointisaaminen sekä gerontologisen kuntoutuksen menetelmät ja geronteknologiset ratkaisut ikäihmisen toimijuuden ja toimintakyvyn tukemisessa.
2. vuosi: Geronomin työhön harjaantuja
Harjaannut edistämään ikäihmisen terveyttä ja hyvinvointia sekä osallisuutta ja toimijuutta ikääntyneiden palveluissa. Osaat ohjata ja neuvoa ikäihmistä sekä hänen läheisiään arjessa selviytymisessä. Keskeisiä sisältöjä ovat terveyden edistäminen, ohjausosaaminen sekä palveluohjauksen ja verkostotyön menetelmät.
3. vuosi: Geronomin työn soveltaja
Osaat soveltaa tutkittua gerontologista tietoa ikääntyneen väestön palvelujen koordinointi-, johtamis- ja kehittämistyössä. Tunnistat työyhteisön sekä ikääntyvän väestön palveluiden kehittämistarpeita, ja osaat esittää niihin tarkoituksenmukaisia ja innovatiivisia kehittämisideoita.
4. vuosi: Geronomin työn kehittäjä
Syvennät yrittäjämäistä ajattelu- ja toimintatapaasi vanhuspalvelujen tuottamisessa ja kehittämisessä. Perehdyt yrittäjyyteen mahdollisena tulevaisuuden uravaihtoehtona.
OPINTOJEN TOTEUTTAMINEN JA ARVIOINTI
Geronomikoulutuksen opetussuunnitelma on osaamisperustainen, ja opiskelussa keskeistä on opiskelijoiden yhteinen tiedon hankkiminen, tuottaminen ja jakaminen sekä kyky soveltaa teoriatietoa käytännön työtilanteisiin. Opiskelu tapahtuu monimuotoisesti verkkoympäristöissä ja kampuksella sekä käytännön harjoittelussa, jota voit tehdä eri puolella Suomea olevissa harjoittelupaikoissa tai harjoitteluvaihdossa ulkomailla.
Vaihto-opiskelumahdollisuuden lisäksi kansainvälistymistä tuetaan kieliopinnoilla ja opintojen vieraskielisellä materiaalilla. Lisäksi voit osallistua kotikansainvälistymistä tukeviin tilaisuuksiin ja tapahtumiin sekä kansainvälisten opiskelijoiden tutorointiin.
Opiskeluasi ja ammatillista kehitystäsi tukevat ohjaus ja palaute, joita saat oppilaitoksen henkilöstöltä ja työelämäharjoitteluiden ohjaajilta. Tärkeää on oppia hyödyntämään myös itse- ja vertaisarviointia. Arvioinnissa hyödynnetään jatkuvaa arviointia, jossa arvioinnin kohteina ovat sekä oppimisprosessi että oppimisen tulos. Arvioinnin perustana ovat kunkin opintojakson osaamistavoitteet, jotka johdetaan koulutuksen kompetensseista. Oppimistulokset voidaan tunnistaa opetussuunnitelmaan kirjattujen arviointikriteerien avulla.
AMK- tutkinto antaa jatko-opintokelpoisuuden kahden vuoden työkokemuksen jälkeen ylemmän ammattikorkeakoulututkinnon (YAMK) suorittamiseen. Opintoja voi jatkaa myös yliopistojen maisterikoulutuksissa koti- tai ulkomailla.
Select timing, structure or classification view
Show study timings by semester, study year or period
Code | Name | Credits (cr) | 2024-2025 | 2025-2026 | 2026-2027 | 2027-2028 | Autumn 2024 | Spring 2025 | Autumn 2025 | Spring 2026 | Autumn 2026 | Spring 2027 | Autumn 2027 | 1. / 2024 | 2. / 2025 | 3. / 2025 | 1. / 2025 | 2. / 2026 | 3. / 2026 | 1. / 2026 | 2. / 2027 | 3. / 2027 | 1. / 2027 |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
YDIGER-1003 |
CORE COMPETENCE
(Choose all ) |
170 | 60 | 50 | 35 | 30 | 30 | 25 | 25 | 10 | 25 | 30 | 30 | 25 | 25 | 10 | 25 | ||||||
AMMMOD24 |
Professional Competence Foundation of Applied Gerontology
(Choose all ) |
30 | 30 | 30 | 30 | ||||||||||||||||||
AMKO006 | Start of University Studies | 5 | 5 | 5 | 5 | ||||||||||||||||||
K72GE001 | Encountering an Aging Person, Interaction and Communication | 5 | 5 | 5 | 5 | ||||||||||||||||||
HYVO10 | Competence in Service Structures of Social and Health Care Environments | 5 | 5 | 5 | 5 | ||||||||||||||||||
K72GE002 | Expertise in Multidisciplinary Gerontology | 10 | 10 | 10 | 10 | ||||||||||||||||||
K72GE003H | Practical Training: Professional Interaction | 5 | 5 | 5 | 5 | ||||||||||||||||||
ARVMOD24 |
Competency in Multidisciplinary Assessment and Gerontological Rehabilitation
(Choose all ) |
30 | 30 | 30 | 30 | ||||||||||||||||||
K72GE004 | Multidisciplinary Assessment Competency | 10 | 10 | 10 | 10 | ||||||||||||||||||
K72GE005 | Gerontological Rehabilitation and Gerontechnology | 10 | 10 | 10 | 10 | ||||||||||||||||||
K72GE006H | Practical Training: Multidisciplinary assessment and gerontological rehabilitation | 10 | 10 | 10 | 10 | ||||||||||||||||||
HYVMOD24 |
Promoting the Well-being and Health of Older People
(Choose all ) |
20 | 20 | 20 | 20 | ||||||||||||||||||
K72GE007 | Health promotion and Gerontological Care for Older People | 10 | 10 | 10 | 10 | ||||||||||||||||||
K72GE008 | Counselling in the work of professionals in Applied Gerontology | 10 | 10 | 10 | 10 | ||||||||||||||||||
GKIMOD24 |
Utilization of English and Swedish language Skills in the work of Applied Gerontology professionals
(Choose all ) |
10 | 10 | 5 | 5 | 5 | 5 | ||||||||||||||||
K72GE009 | English at Work for Applied Gerontology Professionals | 5 | 5 | 5 | 5 | ||||||||||||||||||
K72GE010 | Swedish at Work for Applied Gerontology Professionals | 5 | 5 | 5 | 5 | ||||||||||||||||||
RUOTSIK | Swedish Written Language | 0 | |||||||||||||||||||||
RUOTSIS | Swedish Oral Skills | 0 | |||||||||||||||||||||
PALMOD24 |
Service System and Customer Guidance Competence
(Choose all ) |
30 | 20 | 10 | 20 | 10 | 20 | 10 | |||||||||||||||
K72GE011 | Services and Case Management for the Older Population | 5 | 5 | 5 | 5 | ||||||||||||||||||
K72GE012H | Practical Training: Service System and Customer Guidance Competence | 15 | 15 | 15 | 15 | ||||||||||||||||||
K72GE013 | Developing Services for Older People | 10 | 10 | 10 | 10 | ||||||||||||||||||
JOHMOD24 |
Leadership in Care Sector Services and Entrepreneurship in Social and Health Care
(Choose all ) |
20 | 10 | 10 | 10 | 10 | 10 | 10 | |||||||||||||||
K72GE014 | Ikääntyvän väestön palveluiden johtaminen | 10 | 10 | 10 | 10 | ||||||||||||||||||
K72GE015 | Entrepreneurship in the Care Sector and Financial Management | 10 | 10 | 10 | 10 | ||||||||||||||||||
GOSMOD24 |
Utilizing Gerontological Competence in the Working Life
(Choose all ) |
30 | 15 | 15 | 15 | 15 | 15 | 15 | |||||||||||||||
K72GE016H | Practical Training: Competence in Developing and Managing Services for Older People | 15 | 15 | 15 | 15 | ||||||||||||||||||
K72GE017H | Practical Training: Strengthening and Deepening Professional Skills | 15 | 15 | 15 | 15 | ||||||||||||||||||
PROGER-1003 |
PROFILING COMPETENCE
(Choose ects: 20) |
20 | 15 | 5 | 15 | 5 | 15 | 5 | |||||||||||||||
VAPGER-001 |
Free-choice Electives
(Choose ects: 20) |
0 - 20 | 15 | 5 | 15 | 5 | 15 | 5 | |||||||||||||||
AKAS3115 | Guiding adults' and ageing population's digital competences | 5 | |||||||||||||||||||||
TUTGER-1003 |
RESEARCH AND DEVELOPMENT COMPETENCE
(Choose all ) |
20 | 10 | 10 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | |||||||||||
HYVO2OJ | Research, Development and Innovation Competence | 5 | 5 | 5 | 5 | ||||||||||||||||||
KA72G24S-1004 |
Bachelor´s Thesis
(Choose all ) |
15 | 5 | 10 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | |||||||||||||
AMKO001 | Planning Phase of the Bachelor´s Thesis | 5 | 5 | 5 | 5 | ||||||||||||||||||
AMKO002 | Implementation Phase of the Bachelor´s Thesis | 5 | 5 | 5 | 5 | ||||||||||||||||||
AMKO003 | Finishing Phase of the Bachelor´s Thesis | 5 | 5 | 5 | 5 | ||||||||||||||||||
Total | 210 | 60 | 60 | 45 | 25 | 30 | 30 | 30 | 30 | 15 | 30 | 25 | 30 | 30 | 0 | 30 | 30 | 0 | 15 | 30 | 0 | 25 |
Due to the timing of optional and elective courses, credit accumulation per semester / academic year may vary.
Certificate structure
Todistusjäsentelyssä opintojaksot jakautuvat ammattikorkeakoulun asetuksen mukaisesti..
Elderly Care Competences (2023-)
Ethics
The graduating student adheres to the ethical principles and values of their field of profession, taking the principles of equality and non-discrimination into account. |
Encountering an Aging Person, Interaction and Communication |
Practical Training: Professional Interaction |
Gerontological Rehabilitation and Gerontechnology |
Health promotion and Gerontological Care for Older People |
Services and Case Management for the Older Population |
Developing Services for Older People |
Ikääntyvän väestön palveluiden johtaminen |
Research, Development and Innovation Competence |
Proactive development
The graduating student is able to develop solutions that anticipate the future of their own field, applying existing knowledge and research and development methods. |
Gerontological Rehabilitation and Gerontechnology |
Practical Training: Multidisciplinary assessment and gerontological rehabilitation |
Developing Services for Older People |
Ikääntyvän väestön palveluiden johtaminen |
Practical Training: Competence in Developing and Managing Services for Older People |
Practical Training: Strengthening and Deepening Professional Skills |
Research, Development and Innovation Competence |
Planning Phase of the Bachelor´s Thesis |
Implementation Phase of the Bachelor´s Thesis |
Finishing Phase of the Bachelor´s Thesis |
Gerontologinen hoiva-, hoito- ja kuntoutusosaaminen
- Osaa edistää iäkkäiden ihmisten sosiaalista osallisuutta ja toimijuutta heidän hoidon, hoivan ja kuntoutuksen palveluissaan. |
Gerontological Rehabilitation and Gerontechnology |
Practical Training: Multidisciplinary assessment and gerontological rehabilitation |
Health promotion and Gerontological Care for Older People |
Practical Training: Service System and Customer Guidance Competence |
Practical Training: Strengthening and Deepening Professional Skills |
Gerontologinen osaaminen
- Osaa soveltaa gerontologista monitieteistä tietoa ja osaamista vanhustyössä sekä ymmärtää vanhenemista yksilön ja hänen elämänkulkunsa sekä yhteisön ja yhteiskunnan näkökulmasta. |
Expertise in Multidisciplinary Gerontology |
Multidisciplinary Assessment Competency |
Health promotion and Gerontological Care for Older People |
Research, Development and Innovation Competence |
Planning Phase of the Bachelor´s Thesis |
Implementation Phase of the Bachelor´s Thesis |
Finishing Phase of the Bachelor´s Thesis |
Johtamis-, kehittämis- ja laadunhallinta osaaminen
- Osaa kehittää ja johtaa vanhustyötä eettisesti ja asiakaslähtöisesti. |
Developing Services for Older People |
Ikääntyvän väestön palveluiden johtaminen |
Entrepreneurship in the Care Sector and Financial Management |
Practical Training: Competence in Developing and Managing Services for Older People |
Practical Training: Strengthening and Deepening Professional Skills |
Research, Development and Innovation Competence |
Planning Phase of the Bachelor´s Thesis |
Implementation Phase of the Bachelor´s Thesis |
Finishing Phase of the Bachelor´s Thesis |
Internationality and multiculturalism
The graduating student is able to operate in multicultural and international operating environments and networks. |
English at Work for Applied Gerontology Professionals |
Swedish at Work for Applied Gerontology Professionals |
Swedish Written Language |
Swedish Oral Skills |
Sustainable development
The graduating student is familiar with the principles of sustainable development, promotes their implementation and acts responsibly as a professional and a member of society. |
Developing Services for Older People |
Ikääntyvän väestön palveluiden johtaminen |
Entrepreneurship in the Care Sector and Financial Management |
Practical Training: Competence in Developing and Managing Services for Older People |
Monialainen arviointiosaaminen
- Osaa moniammatillisessa yhteistyössä arvioida, suunnitella ja toteuttaa ikäihmisten tarpeiden mukaisia palvelukokonaisuuksia. |
Encountering an Aging Person, Interaction and Communication |
Multidisciplinary Assessment Competency |
Practical Training: Multidisciplinary assessment and gerontological rehabilitation |
Ohjausosaaminen
- Osaa ohjaustyössään toimia ennakoivan ja ennaltaehkäisevän vanhustyön periaatteiden mukaisesti sekä edistää toiminnassaan ikäihmisen terveyttä ja hyvinvointia. |
Health promotion and Gerontological Care for Older People |
Counselling in the work of professionals in Applied Gerontology |
English at Work for Applied Gerontology Professionals |
Swedish at Work for Applied Gerontology Professionals |
Swedish Oral Skills |
Services and Case Management for the Older Population |
Practical Training: Service System and Customer Guidance Competence |
Learning to learn
The graduating student recognises the strengths and development areas of their competence and learning methods, and they utilise the opportunities communities and digitalisation provide in their learning. |
Start of University Studies |
Practical Training: Professional Interaction |
Practical Training: Multidisciplinary assessment and gerontological rehabilitation |
Practical Training: Service System and Customer Guidance Competence |
Practical Training: Competence in Developing and Managing Services for Older People |
Practical Training: Strengthening and Deepening Professional Skills |
Palvelujärjestelmäosaaminen
- Tuntee kansalliset ja keskeiset kansainväliset vanhuspoliittiset strategiat ja tavoitteet sekä kykenee kehittämään niiden pohjalta ikäihmisten palveluja ja niiden laatua. |
Competence in Service Structures of Social and Health Care Environments |
Services and Case Management for the Older Population |
Practical Training: Service System and Customer Guidance Competence |
Ikääntyvän väestön palveluiden johtaminen |
Operating in a workplace
The graduating student has versatile working life skills and is able to operate in work communities of their field. |
Practical Training: Professional Interaction |
Gerontological Rehabilitation and Gerontechnology |
Practical Training: Multidisciplinary assessment and gerontological rehabilitation |
Practical Training: Service System and Customer Guidance Competence |
Developing Services for Older People |
Ikääntyvän väestön palveluiden johtaminen |
Entrepreneurship in the Care Sector and Financial Management |
Practical Training: Competence in Developing and Managing Services for Older People |
Practical Training: Strengthening and Deepening Professional Skills |
Not grouped |
Guiding adults' and ageing population's digital competences |