Skip to main content

Bachelor's Degree Programme in Applied Gerontology (Blended Studies), Autumn 2024: KA72G24S

Code: KA72G24S

Degree title
Bachelor of Social Services and Health Care
Credits
210 ects
Duration
3.5 years (210 cr)
Start semester
Autumn 2024
Teaching language
Finnish

Descriptions

SUORITETTAVA TUTKINTO Geronomi (AMK) 210 op

TUTKINNON YLEISKUVAUS JA KOULUTUKSEN PROFIILI

Geronomi (AMK) on sosiaali- ja terveysalan yhteinen ammattikorkeakoulututkinto, joka perustuu kansainvälisiin ja kansallisiin koulutuksen tasokuvauksiin, valtakunnallisiin vanhustyön strategioihin ja laatusuosituksiin, työelämälähtöisyyteen sekä monitieteiseen gerontologiaan. Tutkinnon suoritettuasi olet kokonaisvaltaisen vanhustyön asiantuntija, joka toiminnallaan kehittää tulevaisuuden vanhustyötä ja mahdollistaa iäkkään ihmisen mielekkään elämän, osallisuuden ja toimijuuden vahvistumisen. Valmistuttuasi kykenet johtamaan vanhustyötä sekä kehittämishankkeita ja toimimaan itsenäisesti alan asiantuntijatehtävissä. Voit työskennellä esimerkiksi kuntoutusyksiköissä, kotihoidossa, palvelukeskuksissa, hoiva- ja hoitopalveluyrittäjänä, palveluohjaajana, vanhustyön esimiestehtävissä, vanhuspalvelujen koordinointitehtävissä tai järjestö- ja yhdistyssektorilla.

Lapin korkeakoulukonsernin strategisista valinnoista geronomikoulutuksessa painottuvat erityisesti tulevaisuuden palvelut ja etäisyyksien hallinta sekä kehittämisen painopisteinä ikäihmisten terveyttä, toimintakykyä ja hyvinvointia edistävät ratkaisut pitkien etäisyyksien yhteisöissä.
Monialainen toimintakyvyn arviointiosaaminen ja ennaltaehkäisevä toiminta vanhustyössä ovat opetussuunnitelman keskeisiä teemoja.

OPINTOJEN JA OPETUSSUUNNITELMAN RAKENNE

Geronomikoulutuksen opintojen rakenne ja tutkinnon laajuus ovat ammattikorkeakouluista annetun asetuksen (1129/2014) mukaisia. Tutkinnon laajuus on 210 opintopistettä, jotka jaetaan perus- ja ammattiopintoihin, vapaasti valittaviin opintoihin, ammattitaitoa edistävään harjoitteluun ja opinnäytetyöhön.

Perus- ja ammattiopinnoissasi tavoitteenasi on perehtyminen alan yleiseen teoreettiseen perustaan ja keskeisiin ammatillisiin tehtäväalueisiin sekä niiden tieteellisiin perusteisiin. Oppilaitoksen osoittamissa oppimisympäristöissä ja käytännön työelämässä tehtävässä ammattitaitoa edistävässä harjoittelussa sovellat ja vahvistat osaamistasi. Työelämäharjoittelussa perehdyt myös geronomin työelämän käytänteisiin ja ammattilaisen rooliin moniammatillisessa yhteistyössä.
Vapaasti valittavien opintojen tavoitteena on syventää ja täydentää ammatillista osaamistasi. Vapaasti valittaviin opintoihin voit sisällyttää myös muiden korkeakoulujen ja muiden koulutusten opintoja. Opinnäytetyöprosessissa kehität valmiuksiasi soveltaa tietoja ja taitoja ammattiopintoihin liittyvässä käytännön asiantuntijatehtävässä. Opinnäytetyön toteutuksessa sinulla on mahdollisuus monialaiseen, koulutusten väliseen yhteistyöhön.

Lapin ammattikorkeakoulussa opetussuunnitelman rakenteen muodostavat geronomikoulutuksen ydinosaamisen, profiloivan osaamisen sekä tutkimus- ja kehittämisosaamisen opintokokonaisuudet.

Ydinosaamiseen liittyvissä opinnoissa tavoitteena on perehtyä ammattialan ammatillisiin tehtäväalueisiin ja niiden perusteisiin siten, että kykenet valmistuttuasi työskentelemään itsenäisesti alan asiantuntija- ja kehittämistehtävissä. Myös tutkintoon kuuluvat viestinnän ja sekä englannin ja ruotsin opinnot toteutuvat ydinosaamisen opintokokonaisuuden opintojaksoissa. Opintojen

loppuvaiheen profiloivan osaamisen valinnoilla voit suunnata osaamistasi laajemmalle tai syventää osaamistasi. Tutkimus- ja kehittämisosaaminen sisältää tutkimus- ja kehittämisosaamisen opinnot (5 op) sekä opinnäytetyön suunnittelu, toteuttamis- ja viimeistelyvaiheen.

GERONOMIKOULUTUKSEN KOMPETENSSIT JA AMMATILLISEN KASVUN POLKU

Opetussuunnitelman perustana toimivat geronomin työelämän osaamisvaatimuksista johdetut laajat osaamisalueet eli kompetenssit ja Lapin ammattikorkeakoulun koulutusten yhteiset, yleiset työelämäkompetenssit. Koulutuskohtaiset ja yleiset työelämäkompetenssit integroituvat toisiinsa opetussuunnitelman teemoissa, osaamistavoitteissa ja toteutussuunnitelmissa, ja niiden arviointi toteutuu eri opintojaksoissa koulutuksen kompetenssimatriisin mukaisesti.

Yhteiset kompetenssit:
Eettisyys
Ennakoiva kehittäminen
Kansainvälisyys ja monikulttuurisuus
Kestävä kehitys
Oppimaan oppiminen
Työelämässä toimiminen

Geronomin (AMK) kompetenssit:
Gerontologinen osaaminen
Monialainen arviointiosaaminen
Ohjausosaaminen
Gerontologinen hoiva-, hoito- ja kuntoutusosaaminen
Palvelujärjestelmäosaaminen
Johtamis-, kehittämis- ja laadunhallintaosaaminen

Opetussuunnitelmassa koulutuksesi oppimisprosessi on tehty näkyväksi kuvaamalla geronomiopiskelijan ammatillinen kasvu perehtyjästä kehittäjäksi vuositeemojen avulla:

1. vuosi: Geronomin työhön perehtyjä
Perehdyt geronomin työn perusteisiin ja gerontologiaan tieteenalana. Keskeisinä teemoina ovat monialainen orientaatio ikääntymiseen ja ikäihmisen kohtaamiseen, monialainen arviointisaaminen sekä gerontologisen kuntoutuksen menetelmät ja geronteknologiset ratkaisut ikäihmisen toimijuuden ja toimintakyvyn tukemisessa.

2. vuosi: Geronomin työhön harjaantuja
Harjaannut edistämään ikäihmisen terveyttä ja hyvinvointia sekä osallisuutta ja toimijuutta ikääntyneiden palveluissa. Osaat ohjata ja neuvoa ikäihmistä sekä hänen läheisiään arjessa selviytymisessä. Keskeisiä sisältöjä ovat terveyden edistäminen, ohjausosaaminen sekä palveluohjauksen ja verkostotyön menetelmät.

3. vuosi: Geronomin työn soveltaja
Osaat soveltaa tutkittua gerontologista tietoa ikääntyneen väestön palvelujen koordinointi-, johtamis- ja kehittämistyössä. Tunnistat työyhteisön sekä ikääntyvän väestön palveluiden kehittämistarpeita, ja osaat esittää niihin tarkoituksenmukaisia ja innovatiivisia kehittämisideoita.

4. vuosi: Geronomin työn kehittäjä
Syvennät yrittäjämäistä ajattelu- ja toimintatapaasi vanhuspalvelujen tuottamisessa ja kehittämisessä. Perehdyt yrittäjyyteen mahdollisena tulevaisuuden uravaihtoehtona.


OPINTOJEN TOTEUTTAMINEN JA ARVIOINTI

Geronomikoulutuksen opetussuunnitelma on osaamisperustainen, ja opiskelussa keskeistä on opiskelijoiden yhteinen tiedon hankkiminen, tuottaminen ja jakaminen sekä kyky soveltaa teoriatietoa käytännön työtilanteisiin. Opiskelu tapahtuu monimuotoisesti verkkoympäristöissä ja kampuksella sekä käytännön harjoittelussa, jota voit tehdä eri puolella Suomea olevissa harjoittelupaikoissa tai harjoitteluvaihdossa ulkomailla.

Vaihto-opiskelumahdollisuuden lisäksi kansainvälistymistä tuetaan kieliopinnoilla ja opintojen vieraskielisellä materiaalilla. Lisäksi voit osallistua kotikansainvälistymistä tukeviin tilaisuuksiin ja tapahtumiin sekä kansainvälisten opiskelijoiden tutorointiin.

Opiskeluasi ja ammatillista kehitystäsi tukevat ohjaus ja palaute, joita saat oppilaitoksen henkilöstöltä ja työelämäharjoitteluiden ohjaajilta. Tärkeää on oppia hyödyntämään myös itse- ja vertaisarviointia. Arvioinnissa hyödynnetään jatkuvaa arviointia, jossa arvioinnin kohteina ovat sekä oppimisprosessi että oppimisen tulos. Arvioinnin perustana ovat kunkin opintojakson osaamistavoitteet, jotka johdetaan koulutuksen kompetensseista. Oppimistulokset voidaan tunnistaa opetussuunnitelmaan kirjattujen arviointikriteerien avulla.

AMK- tutkinto antaa jatko-opintokelpoisuuden kahden vuoden työkokemuksen jälkeen ylemmän ammattikorkeakoulututkinnon (YAMK) suorittamiseen. Opintoja voi jatkaa myös yliopistojen maisterikoulutuksissa koti- tai ulkomailla.

Show study timings by semester, study year or period

Code Name Credits (cr) 2024-2025 2025-2026 2026-2027 2027-2028 Autumn 2024 Spring 2025 Autumn 2025 Spring 2026 Autumn 2026 Spring 2027 Autumn 2027 1. / 2024 2. / 2025 3. / 2025 1. / 2025 2. / 2026 3. / 2026 1. / 2026 2. / 2027 3. / 2027 1. / 2027
YDIGER-1003
CORE COMPETENCE

(Choose all )

170 60 50 35 30 30 25 25 10 25 30 30 25 25 10 25
AMMMOD24
Professional Competence Foundation of Applied Gerontology

(Choose all )

30 30 30 30
AMKO006 Start of University Studies 5 5 5 5
K72GE001 Encountering an Aging Person, Interaction and Communication 5 5 5 5
HYVO10 Competence in Service Structures of Social and Health Care Environments 5 5 5 5
K72GE002 Expertise in Multidisciplinary Gerontology 10 10 10 10
K72GE003H Practical Training: Professional Interaction 5 5 5 5
ARVMOD24
Competency in Multidisciplinary Assessment and Gerontological Rehabilitation

(Choose all )

30 30 30 30
K72GE004 Multidisciplinary Assessment Competency 10 10 10 10
K72GE005 Gerontological Rehabilitation and Gerontechnology 10 10 10 10
K72GE006H Practical Training: Multidisciplinary assessment and gerontological rehabilitation 10 10 10 10
HYVMOD24
Promoting the Well-being and Health of Older People

(Choose all )

20 20 20 20
K72GE007 Health promotion and Gerontological Care for Older People 10 10 10 10
K72GE008 Counselling in the work of professionals in Applied Gerontology 10 10 10 10
GKIMOD24
Utilization of English and Swedish language Skills in the work of Applied Gerontology professionals

(Choose all )

10 10 5 5 5 5
K72GE009 English at Work for Applied Gerontology Professionals 5 5 5 5
K72GE010 Swedish at Work for Applied Gerontology Professionals 5 5 5 5
RUOTSIK Swedish Written Language 0
RUOTSIS Swedish Oral Skills 0
PALMOD24
Service System and Customer Guidance Competence

(Choose all )

30 20 10 20 10 20 10
K72GE011 Services and Case Management for the Older Population 5 5 5 5
K72GE012H Practical Training: Service System and Customer Guidance Competence 15 15 15 15
K72GE013 Developing Services for Older People 10 10 10 10
JOHMOD24
Leadership in Care Sector Services and Entrepreneurship in Social and Health Care

(Choose all )

20 10 10 10 10 10 10
K72GE014 Ikääntyvän väestön palveluiden johtaminen 10 10 10 10
K72GE015 Entrepreneurship in the Care Sector and Financial Management 10 10 10 10
GOSMOD24
Utilizing Gerontological Competence in the Working Life

(Choose all )

30 15 15 15 15 15 15
K72GE016H Practical Training: Competence in Developing and Managing Services for Older People 15 15 15 15
K72GE017H Practical Training: Strengthening and Deepening Professional Skills 15 15 15 15
PROGER-1003
PROFILING COMPETENCE

(Choose ects: 20)

20 15 5 15 5 15 5
VAPGER-001
Free-choice Electives

(Choose ects: 20)

0 - 20 15 5 15 5 15 5
AKAS3115 Guiding adults' and ageing population's digital competences 5
TUTGER-1003
RESEARCH AND DEVELOPMENT COMPETENCE

(Choose all )

20 10 10 5 5 5 5 5 5 5 5
HYVO2OJ Research, Development and Innovation Competence 5 5 5 5
KA72G24S-1004
Bachelor´s Thesis

(Choose all )

15 5 10 5 5 5 5 5 5
AMKO001 Planning Phase of the Bachelor´s Thesis 5 5 5 5
AMKO002 Implementation Phase of the Bachelor´s Thesis 5 5 5 5
AMKO003 Finishing Phase of the Bachelor´s Thesis 5 5 5 5
Total 210 60 60 45 25 30 30 30 30 15 30 25 30 30 0 30 30 0 15 30 0 25

Due to the timing of optional and elective courses, credit accumulation per semester / academic year may vary.

Certificate structure

Todistusjäsentelyssä opintojaksot jakautuvat ammattikorkeakoulun asetuksen mukaisesti..

Professional studies
Expertise in Multidisciplinary Gerontology
Multidisciplinary Assessment Competency
Gerontological Rehabilitation and Gerontechnology
Health promotion and Gerontological Care for Older People
Counselling in the work of professionals in Applied Gerontology
English at Work for Applied Gerontology Professionals
Swedish at Work for Applied Gerontology Professionals
Swedish Written Language
Swedish Oral Skills
Services and Case Management for the Older Population
Developing Services for Older People
Ikääntyvän väestön palveluiden johtaminen
Entrepreneurship in the Care Sector and Financial Management
Research, Development and Innovation Competence
Professional Training
Practical Training: Professional Interaction
Practical Training: Multidisciplinary assessment and gerontological rehabilitation
Practical Training: Service System and Customer Guidance Competence
Practical Training: Competence in Developing and Managing Services for Older People
Practical Training: Strengthening and Deepening Professional Skills
Bachelor's Thesis
Planning Phase of the Bachelor´s Thesis
Implementation Phase of the Bachelor´s Thesis
Finishing Phase of the Bachelor´s Thesis
Basic studies
Start of University Studies
Encountering an Aging Person, Interaction and Communication
Competence in Service Structures of Social and Health Care Environments
Free-choice electives
Guiding adults' and ageing population's digital competences
Not grouped

Elderly Care Competences (2023-)

Ethics

The graduating student adheres to the ethical principles and values of their field of profession, taking the principles of equality and non-discrimination into account.
• Is able to take responsibility for their own actions and their consequences and reflects on them in accordance with the ethical principles and values of their field.
• Takes others into account and promotes equality and non-discrimination.
• Take into account the realisation of diversity and accessibility in their actions.
• Understands the principles of responsible conduct of research and adheres to them.
• Is able to influence society based on ethical values

Encountering an Aging Person, Interaction and Communication
Practical Training: Professional Interaction
Gerontological Rehabilitation and Gerontechnology
Health promotion and Gerontological Care for Older People
Services and Case Management for the Older Population
Developing Services for Older People
Ikääntyvän väestön palveluiden johtaminen
Research, Development and Innovation Competence
Proactive development

The graduating student is able to develop solutions that anticipate the future of their own field, applying existing knowledge and research and development methods.
• Solves problem situations creatively and reforms operating methods together with others.
• Is able to work in projects in cooperation with actors of different fields.
• Is able to apply existing knowledge in the field in development and utilises research and development methods.
• Is able to seek customer-oriented, sustainable and economically viable solutions, anticipating the future of their field

Gerontological Rehabilitation and Gerontechnology
Practical Training: Multidisciplinary assessment and gerontological rehabilitation
Developing Services for Older People
Ikääntyvän väestön palveluiden johtaminen
Practical Training: Competence in Developing and Managing Services for Older People
Practical Training: Strengthening and Deepening Professional Skills
Research, Development and Innovation Competence
Planning Phase of the Bachelor´s Thesis
Implementation Phase of the Bachelor´s Thesis
Finishing Phase of the Bachelor´s Thesis
Gerontologinen hoiva-, hoito- ja kuntoutusosaaminen

- Osaa edistää iäkkäiden ihmisten sosiaalista osallisuutta ja toimijuutta heidän hoidon, hoivan ja kuntoutuksen palveluissaan.
- Omaa voimavaralähtöisen ja kuntouttavan työotteen ja osaa soveltaa keskeisiä vanhustyön menetelmiä yksilö- ja ryhmätoiminnassa.
- Osaa hyödyntää informaatio- ja hyvinvointiteknologiaa toimintaympäristön toimivuuden ja turvallisuuden edistämisessä.
- Osaa käyttää sosiokulttuurisia ja toiminnallisia menetelmiä sekä vahvistaa yhteisöllisyyttä osana hoivaa, hoitoa ja kuntoutusta.
- Osaa toteuttaa ja arvioida iäkkään ihmisen turvallista lääkehoitoa.
- Tunnistaa ikäihmisen tavallisimmat sairaudet ja niiden vaikutukset vanhan ihmisen toimintakykyyn sekä osaa ohjata ikäihmistä sairauksien hoidossa ja kuntoutuksessa.
- Osaa muistisairaan ihmisen hoidon, tukemisen ja kuntoutumisen menetelmiä sekä osaa kehittää muistisairaiden palveluja.
- Osaa tukea kotona asuvaa ikäihmistä ja omaishoitoperheitä sekä kehittää heitä tukevia palveluita.

Gerontological Rehabilitation and Gerontechnology
Practical Training: Multidisciplinary assessment and gerontological rehabilitation
Health promotion and Gerontological Care for Older People
Practical Training: Service System and Customer Guidance Competence
Practical Training: Strengthening and Deepening Professional Skills
Gerontologinen osaaminen

- Osaa soveltaa gerontologista monitieteistä tietoa ja osaamista vanhustyössä sekä ymmärtää vanhenemista yksilön ja hänen elämänkulkunsa sekä yhteisön ja yhteiskunnan näkökulmasta.
- On sisäistänyt voimavaralähtöisen vanhuskäsityksen geronomin työn lähtökohdaksi.
- Osaa toimia vanhustyön eettisten periaatteiden mukaisesti ja edistää niiden toteutumista.
- Edistää iäkkään ihmisen itsemääräämisoikeutta, oikeudenmukaisuutta ja yksilöllisyyttä ihmisarvoisen vanhuuden turvaamiseksi.
- Kykenee hyväksyvään empaattiseen, dialogiseen ja reflektiiviseen vuorovaikutukseen ja kohtaamiseen erilaisten ihmisten kanssa.
- Osaa toimia kulttuuritaustoiltaan erilaisten ikääntyvien ihmisten kanssa.
- Osaa toimia kokonaisvaltaisesti ja monialaisesti huomioiden iäkkään ihmisen yksilölliset lähtökohdat vanhustyön erilaisissa toimintaympäristöissä

Expertise in Multidisciplinary Gerontology
Multidisciplinary Assessment Competency
Health promotion and Gerontological Care for Older People
Research, Development and Innovation Competence
Planning Phase of the Bachelor´s Thesis
Implementation Phase of the Bachelor´s Thesis
Finishing Phase of the Bachelor´s Thesis
Johtamis-, kehittämis- ja laadunhallinta osaaminen

- Osaa kehittää ja johtaa vanhustyötä eettisesti ja asiakaslähtöisesti.
- Osaa arvioida vanhuspalveluiden laatua ja käyttää keskeisiä laatutyön välineitä.
- Osaa toimia dialogisesti ja joustavasti työyhteisössä sekä hallitsee neuvottelu-, tiedotus- ja ohjaustaitoja.
- Omaa yrittäjämäisen toimintatavan.
- Kykenee toimimaan esimiestehtävissä sekä tuntee talousosaamisen ja markkinoinnin perusteet.
, Osaa tukea henkilöstön työhyvinvointia.
•Osaa soveltaa tutkimus- ,kehittämis- ja innovaatiotoiminnan menetelmiä vanhuspalvelujen ja työyhteisöjen kehittämissä.
- Kykenee toimimaan projekteissa.
- Osaa hyödyntää gerontologista tutkimusta ja tietoa kehittämisessä ja johtamisessa.
- Kykenee tuottamaan tietoa vanhuspalvelujen ennakointiin ja kehittämiseen.

Developing Services for Older People
Ikääntyvän väestön palveluiden johtaminen
Entrepreneurship in the Care Sector and Financial Management
Practical Training: Competence in Developing and Managing Services for Older People
Practical Training: Strengthening and Deepening Professional Skills
Research, Development and Innovation Competence
Planning Phase of the Bachelor´s Thesis
Implementation Phase of the Bachelor´s Thesis
Finishing Phase of the Bachelor´s Thesis
Internationality and multiculturalism

The graduating student is able to operate in multicultural and international operating environments and networks.
• Is familiar with the impacts of their cultural background on their activities and is able to develop operating methods that take multiculturalism into account in their work community.
• Is able to monitor and utilise the international development of their field in their work.
• Is able to communicate internationally in their work tasks.

English at Work for Applied Gerontology Professionals
Swedish at Work for Applied Gerontology Professionals
Swedish Written Language
Swedish Oral Skills
Sustainable development

The graduating student is familiar with the principles of sustainable development, promotes their implementation and acts responsibly as a professional and a member of society.
• Is able to use information related to their field in finding, implementing and establishing sustainable solutions and operating models.
• Understands sustainability challenges, their interdependencies and the various aspects of issues and problems.

Developing Services for Older People
Ikääntyvän väestön palveluiden johtaminen
Entrepreneurship in the Care Sector and Financial Management
Practical Training: Competence in Developing and Managing Services for Older People
Monialainen arviointiosaaminen

- Osaa moniammatillisessa yhteistyössä arvioida, suunnitella ja toteuttaa ikäihmisten tarpeiden mukaisia palvelukokonaisuuksia.
- Osaa arvioida ja ennakoida ikäihmisen laaja-alaista hyvinvointia ja toimintakykyä sekä palvelutarvetta suhteessa yksilön voimavaroihin, yksilölliseen elämään ja omassa ympäristössä selviytymiseen.
- Osaa arvioida, toteuttaa ja koordinoida monialaisesti ikäihmisen yksilöllisiä palveluja.
- Osaa hyödyntää toimintakyvyn arvioinnin menetelmiä ja tietoa ikäihmisten hyvinvointia edistävien toimintojen vaikuttavuudesta.
- Tunnistaa ikäihmisen hyvinvointia ja toimintakykyä uhkaavia sosiaalisia ja terveydellisiä riskejä sekä niiden taustatekijöitä.
- Osaa arvioida erilaisten apuvälineiden tarvetta yhdessä muiden ammattilaisten kanssa ja tukea ikäihmistä apuvälineiden käytössä.

Encountering an Aging Person, Interaction and Communication
Multidisciplinary Assessment Competency
Practical Training: Multidisciplinary assessment and gerontological rehabilitation
Ohjausosaaminen

- Osaa ohjaustyössään toimia ennakoivan ja ennaltaehkäisevän vanhustyön periaatteiden mukaisesti sekä edistää toiminnassaan ikäihmisen terveyttä ja hyvinvointia.
- Kykenee ehkäisemään toiminnallaan ikäihmisten syrjäytymistä ja vaikuttamaan sen riskeihin.
- Osaa tiedottaa ikäihmisten terveyteen ja hyvinvointiin liittyvistä tekijöistä.
- Hallitsee palveluohjauksellisen työotteen sekä hyödyntää erilaisia palveluohjauksen ja verkostotyön menetelmiä ohjatessaan yksilöitä ja ryhmiä.
- Kykenee ohjauksellaan osallistamaan ja voimaannuttamaan iäkästä ihmistä hänen itsemäärämisoikeuttaan kunnioittaen.
- Osaa soveltaa ohjaustyössään yhteisöllisiä ja tavoitteellisen ryhmänohjaamisen menetelmiä.
- Osaa ohjata ja neuvoa ikäihmistä sekä hänen omaisiaan, perhettään ja läheisiään heidän yksilöllisissä tarpeissaan ja arjessa selviytymisessään.
- Hallitsee iäkkäiden ihmisten ohjaamisen erityiskysymyksiä ja osaa toteuttaa ohjausprosessin huomioiden ikäihmisen yksilölliset tarpeet.

Health promotion and Gerontological Care for Older People
Counselling in the work of professionals in Applied Gerontology
English at Work for Applied Gerontology Professionals
Swedish at Work for Applied Gerontology Professionals
Swedish Oral Skills
Services and Case Management for the Older Population
Practical Training: Service System and Customer Guidance Competence
Learning to learn

The graduating student recognises the strengths and development areas of their competence and learning methods, and they utilise the opportunities communities and digitalisation provide in their learning.
• Assesses and develops their competence and learning methods in different learning environments.
• Is able to acquire, critically assess and appropriately apply the national and international knowledge base and practices of their field.
• Also takes responsibility for group learning and sharing what has been learned.

Start of University Studies
Practical Training: Professional Interaction
Practical Training: Multidisciplinary assessment and gerontological rehabilitation
Practical Training: Service System and Customer Guidance Competence
Practical Training: Competence in Developing and Managing Services for Older People
Practical Training: Strengthening and Deepening Professional Skills
Palvelujärjestelmäosaaminen

- Tuntee kansalliset ja keskeiset kansainväliset vanhuspoliittiset strategiat ja tavoitteet sekä kykenee kehittämään niiden pohjalta ikäihmisten palveluja ja niiden laatua.
- Pystyy osallistumaan yhteiskunnalliseen keskusteluun ikäihmisten asemasta yhteiskunnassa ja vanhuspalveluissa sekä vaikuttamaan siihen omalla asiantuntijuudellaan.
- Hallitsee vanhuspalvelujen toimintaympäristöt ja palvelurakenteen (julkinen, yksityinen ja kolmas sektori) sekä osaa soveltaa tietojaan palvelujen järjestämisessä, tuottamisessa ja kehittämisessä.
- Hallitsee ikäihmisten sosiaali-, terveys- ja kuntoutuspalvelut ja niihin liittyvän lainsäädännön, suositukset ja ohjelmat siten, että pystyy soveltamaan tietojaan sekä palvelujen kehittämisessä että asiakastyössä.
- Osaa hyödyntää monipuolisesti kulttuuri- ja liikuntapalvelujen mahdollisuuksia iäkkäiden ihmisten toimintakyvyn ja hyvinvoinnin tukemisessa.
- Kykenee koordinoimaan moniammattillista yhteistyötä ikäihmisten tarpeita vastaavien palvelujen kehittämisessä, suunnittelussa, ja toteuttamisessa.

Competence in Service Structures of Social and Health Care Environments
Services and Case Management for the Older Population
Practical Training: Service System and Customer Guidance Competence
Ikääntyvän väestön palveluiden johtaminen
Operating in a workplace

The graduating student has versatile working life skills and is able to operate in work communities of their field.
• Is able to work constructively in a work community and promotes their own and their work community’s well-being.
• Is able to act professionally in communication and interaction situations at a workplace.
• Utilises the opportunities offered by technology and digitalisation in their work.
• Understands the complexity of changing working life and their own resilience in changing working life situations.
• Has capabilities for an entrepreneurial approach

Practical Training: Professional Interaction
Gerontological Rehabilitation and Gerontechnology
Practical Training: Multidisciplinary assessment and gerontological rehabilitation
Practical Training: Service System and Customer Guidance Competence
Developing Services for Older People
Ikääntyvän väestön palveluiden johtaminen
Entrepreneurship in the Care Sector and Financial Management
Practical Training: Competence in Developing and Managing Services for Older People
Practical Training: Strengthening and Deepening Professional Skills
Not grouped
Guiding adults' and ageing population's digital competences

Code Name Credits (cr)
YDIGER-1003
CORE COMPETENCE

(Choose all )

170
AMMMOD24
Professional Competence Foundation of Applied Gerontology

(Choose all )

30
AMKO006 Start of University Studies 5
K72GE001 Encountering an Aging Person, Interaction and Communication 5
HYVO10 Competence in Service Structures of Social and Health Care Environments 5
K72GE002 Expertise in Multidisciplinary Gerontology 10
K72GE003H Practical Training: Professional Interaction 5
ARVMOD24
Competency in Multidisciplinary Assessment and Gerontological Rehabilitation

(Choose all )

30
K72GE004 Multidisciplinary Assessment Competency 10
K72GE005 Gerontological Rehabilitation and Gerontechnology 10
K72GE006H Practical Training: Multidisciplinary assessment and gerontological rehabilitation 10
HYVMOD24
Promoting the Well-being and Health of Older People

(Choose all )

20
K72GE007 Health promotion and Gerontological Care for Older People 10
K72GE008 Counselling in the work of professionals in Applied Gerontology 10
GKIMOD24
Utilization of English and Swedish language Skills in the work of Applied Gerontology professionals

(Choose all )

10
K72GE009 English at Work for Applied Gerontology Professionals 5
K72GE010 Swedish at Work for Applied Gerontology Professionals 5
RUOTSIK Swedish Written Language 0
RUOTSIS Swedish Oral Skills 0
PALMOD24
Service System and Customer Guidance Competence

(Choose all )

30
K72GE011 Services and Case Management for the Older Population 5
K72GE012H Practical Training: Service System and Customer Guidance Competence 15
K72GE013 Developing Services for Older People 10
JOHMOD24
Leadership in Care Sector Services and Entrepreneurship in Social and Health Care

(Choose all )

20
K72GE014 Ikääntyvän väestön palveluiden johtaminen 10
K72GE015 Entrepreneurship in the Care Sector and Financial Management 10
GOSMOD24
Utilizing Gerontological Competence in the Working Life

(Choose all )

30
K72GE016H Practical Training: Competence in Developing and Managing Services for Older People 15
K72GE017H Practical Training: Strengthening and Deepening Professional Skills 15
PROGER-1003
PROFILING COMPETENCE

(Choose ects: 20 )

20
VAPGER-001
Free-choice Electives

(Choose ects: 20 )

0 - 20
AKAS3115 Guiding adults' and ageing population's digital competences 5
TUTGER-1003
RESEARCH AND DEVELOPMENT COMPETENCE

(Choose all )

20
HYVO2OJ Research, Development and Innovation Competence 5
KA72G24S-1004
Bachelor´s Thesis

(Choose all )

15
AMKO001 Planning Phase of the Bachelor´s Thesis 5
AMKO002 Implementation Phase of the Bachelor´s Thesis 5
AMKO003 Finishing Phase of the Bachelor´s Thesis 5
Go back to top of page