Bachelor of Social Services and Health Care, Elderly Care (Blended Studies), Autumn 2023: KA72G23S
Code: KA72G23S
- Degree title
- Bachelor of Social Services and Health Care
- Credits
- 210 ects
- Duration
- 3.5 years (210 cr)
- Start semester
- Autumn 2023
- Teaching language
- Finnish
Descriptions
SUORITETTAVA TUTKINTO Geronomi (AMK) 210 op
TUTKINNON YLEISKUVAUS JA KOULUTUKSEN PROFIILI
Geronomi (AMK) on sosiaali- ja terveysalan yhteinen ammattikorkeakoulututkinto, joka perustuu kansainvälisiin ja kansallisiin koulutuksen tasokuvauksiin, valtakunnallisiin vanhustyön strategioihin ja laatusuosituksiin, työelämälähtöisyyteen sekä monitieteiseen gerontologiaan. Tutkinnon suoritettuasi olet kokonaisvaltaisen vanhustyön asiantuntija, joka toiminnallaan kehittää tulevaisuuden vanhustyötä ja mahdollistaa iäkkään ihmisen mielekkään elämän, osallisuuden ja toimijuuden vahvistumisen. Valmistuttuasi kykenet johtamaan vanhustyötä sekä kehittämishankkeita ja toimimaan itsenäisesti alan asiantuntijatehtävissä. Voit työskennellä esimerkiksi kuntoutusyksiköissä, kotihoidossa, palvelukeskuksissa, hoiva- ja hoitopalveluyrittäjänä, palveluohjaajana, vanhustyön esimiestehtävissä, vanhuspalvelujen koordinointitehtävissä tai järjestö- ja yhdistyssektorilla.
Lapin korkeakoulukonsernin strategisista valinnoista vanhustyön koulutuksessa painottuvat erityisesti tulevaisuuden palvelut ja etäisyyksien hallinta sekä kehittämisen painopisteinä ikäihmisten terveyttä, toimintakykyä ja hyvinvointia edistävät ratkaisut pitkien etäisyyksien yhteisöissä. Monialainen toimintakyvyn arviointiosaaminen ja ennaltaehkäisevä toiminta vanhustyössä ovat opetussuunnitelman keskeisiä teemoja.
OPINTOJEN JA OPETUSSUUNNITELMAN RAKENNE
Geronomikoulutuksen opintojen rakenne ja tutkinnon laajuus ovat ammattikorkeakouluista annetun asetuksen (1129/2014) mukaisia. Tutkinnon laajuus on 210 opintopistettä, jotka jaetaan perus- ja ammattiopintoihin, vapaasti valittaviin opintoihin, ammattitaitoa edistävään harjoitteluun ja opinnäytetyöhön.
Perus- ja ammattiopinnoissasi tavoitteenasi on perehtyminen alan yleiseen teoreettiseen perustaan ja keskeisiin ammatillisiin tehtäväalueisiin sekä niiden tieteellisiin perusteisiin. Oppilaitoksen osoittamissa oppimisympäristöissä ja käytännön työelämässä tehtävässä ammattitaitoa edistävässä harjoittelussa sovellat ja vahvistat osaamistasi. Työelämäharjoittelussa perehdyt myös geronomin työelämän käytänteisiin ja vanhustyön ammattilaisen rooliin moniammatillisessa yhteistyössä. Vapaasti valittavien opintojen tavoitteena on syventää ja täydentää ammatillista osaamistasi. Vapaasti valittaviin opintoihin voit sisällyttää myös muiden korkeakoulujen ja muiden koulutusten opintoja. Opinnäytetyöprosessissa kehität valmiuksiasi soveltaa tietoja ja taitoja ammattiopintoihin liittyvässä käytännön asiantuntijatehtävässä. Opinnäytetyön toteutuksessa sinulla on mahdollisuus monialaiseen, koulutusten väliseen yhteistyöhön.
Lapin ammattikorkeakoulussa opetussuunnitelman rakenteen muodostavat vanhustyön ydinosaamisen, profiloivan osaamisen sekä tutkimus- ja kehittämisosaamisen opintokokonaisuudet.
Ydinosaamiseen liittyvissä opinnoissa tavoitteena on perehtyä ammattialan ammatillisiin tehtäväalueisiin ja niiden perusteisiin siten, että kykenet valmistuttuasi työskentelemään itsenäisesti alan asiantuntija- ja kehittämistehtävissä. Myös tutkintoon kuuluvat viestinnän ja sekä englannin ja ruotsin opinnot toteutuvat ydinosaamisen opintokokonaisuuden opintojaksoissa. Opintojen loppuvaiheen profiloivan osaamisen valinnoilla voit suunnata osaamistasi laajemmalle tai syventää osaamistasi. Tutkimus- ja kehittämisosaaminen sisältää tutkimus- ja kehittämisosaamisen opinnot (5 op) sekä opinnäytetyön suunnittelu, toteuttamis- ja viimeistelyvaiheen.
GERONOMIKOULUTUKSEN KOMPETENSSIT JA AMMATILLISEN KASVUN POLKU
Opetussuunnitelman perustana toimivat geronomin työelämän osaamisvaatimuksista johdetut laajat osaamisalueet eli kompetenssit ja Lapin ammattikorkeakoulun koulutusten yhteiset, yleiset työelämäkompetenssit. Koulutuskohtaiset ja yleiset työelämäkompetenssit integroituvat toisiinsa opetussuunnitelman teemoissa, osaamistavoitteissa ja toteutussuunnitelmissa, ja niiden arviointi toteutuu eri opintojaksoissa koulutuksen kompetenssimatriisin mukaisesti.
Yhteiset kompetenssit:
Eettisyys
Ennakoiva kehittäminen
Kansainvälisyys ja monikulttuurisuus
Kestävä kehitys
Oppimaan oppiminen
Työelämässä toimiminen
Geronomin (AMK) kompetenssit:
Gerontologinen osaaminen
Monialainen arviointiosaaminen
Ohjausosaaminen
Gerontologinen hoiva-, hoito- ja kuntoutusosaaminen
Palvelujärjestelmäosaaminen
Johtamis-, kehittämis- ja laadunhallintaosaaminen
Opetussuunnitelmassa koulutuksesi oppimisprosessi on tehty näkyväksi kuvaamalla geronomiopiskelijan ammatillinen kasvu perehtyjästä kehittäjäksi vuositeemojen avulla:
1.vuosi: Vanhustyön perehtyjä
Perehdyt vanhustyön perusteisiin ja gerontologiaan tieteenalana. Keskeisinä teemoina ovat monialainen orientaatio ikääntymiseen ja ikäihmisen kohtaamiseen, monialainen arviointisaaminen sekä gerontologisen kuntoutuksen menetelmät ja geronteknologiset ratkaisut ikäihmisen toimijuuden ja toimintakyvyn tukemisessa.
2. vuosi: Vanhustyön harjaantuja
Harjaannut edistämään ikäihmisen terveyttä ja hyvinvointia sekä osallisuutta ja toimijuutta ikääntyneiden palveluissa. Osaat ohjata ja neuvoa ikäihmistä sekä hänen läheisiään arjessa selviytymisessä. Keskeisiä sisältöjä ovat terveyden edistäminen, ohjausosaaminen sekä palveluohjauksen ja verkostotyön menetelmät.
3. vuosi: Vanhustyön soveltaja/kehittäjä
Osaat soveltaa tutkittua gerontologista tietoa ikääntyneen väestön palvelujen koordinointi-, johtamis- ja kehittämistyössä. Tunnistat työyhteisön sekä ikääntyvän väestön palveluiden kehittämistarpeita, ja osaat esittää niihin tarkoituksenmukaisia ja innovatiivisia kehittämisideoita.
4. vuosi: Vanhustyön kehittäjä
Syvennät yrittäjämäistä ajattelu- ja toimintatapaasi vanhuspalvelujen tuottamisessa ja kehittämisessä. Perehdyt yrittäjyyteen mahdollisena tulevaisuuden uravaihtoehtona.
OPINTOJEN TOTEUTTAMINEN JA ARVIOINTI
Geronomikoulutuksen opetussuunnitelma on osaamisperustainen, ja opiskelussa keskeistä on opiskelijoiden yhteinen tiedon hankkiminen, tuottaminen ja jakaminen sekä kyky soveltaa teoriatietoa käytännön työtilanteisiin. Opiskelu tapahtuu monimuotoisesti verkkoympäristöissä ja kampuksella sekä käytännön harjoittelussa, jota voit tehdä eri puolella Suomea olevissa harjoittelupaikoissa tai harjoitteluvaihdossa ulkomailla.
Vaihto-opiskelumahdollisuuden lisäksi kansainvälistymistä tuetaan kieliopinnoilla ja opintojen vieraskielisellä materiaalilla. Lisäksi voit osallistua kotikansainvälistymistä tukeviin tilaisuuksiin ja tapahtumiin sekä kansainvälisten opiskelijoiden tutorointiin.
Opiskeluasi ja ammatillista kehitystäsi tukevat ohjaus ja palaute, joita saat oppilaitoksen henkilöstöltä ja työelämäharjoitteluiden ohjaajilta. Tärkeää on oppia hyödyntämään myös itse- ja vertaisarviointia. Arvioinnissa hyödynnetään jatkuvaa arviointia, jossa arvioinnin kohteina ovat sekä oppimisprosessi että oppimisen tulos. Arvioinnin perustana ovat kunkin opintojakson osaamistavoitteet, jotka johdetaan koulutuksen kompetensseista. Oppimistulokset voidaan tunnistaa opetussuunnitelmaan kirjattujen arviointikriteerien avulla.
AMK- tutkinto antaa jatko-opintokelpoisuuden kahden vuoden työkokemuksen jälkeen ylemmän ammattikorkeakoulututkinnon (YAMK) suorittamiseen. Opintoja voi jatkaa myös yliopistojen maisterikoulutuksissa koti- tai ulkomailla.
Select timing, structure or classification view
Show study timings by semester, study year or period
Code | Name | Credits (cr) | 2023-2024 | 2024-2025 | 2025-2026 | 2026-2027 | Autumn 2023 | Spring 2024 | Autumn 2024 | Spring 2025 | Autumn 2025 | Spring 2026 | Autumn 2026 | 1. / 2023 | 2. / 2024 | 3. / 2024 | 1. / 2024 | 2. / 2025 | 3. / 2025 | 1. / 2025 | 2. / 2026 | 3. / 2026 | 1. / 2026 |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
YDIGER-1002 |
CORE COMPETENCE
(Choose all ) |
170 | 60 | 50 | 40 | 25 | 30 | 30 | 25 | 25 | 15 | 25 | 25 | 30 | 30 | 25 | 25 | 15 | 25 | 25 | |||
AMMMOD23 |
Professional Competence Foundation of Elderly Care
(Choose all ) |
30 | 30 | 30 | 30 | ||||||||||||||||||
AMKO006 | Start of University Studies | 5 | 5 | 5 | 5 | ||||||||||||||||||
K702G001 | Encountering an Aging Person, Interaction and Communication | 5 | 5 | 5 | 5 | ||||||||||||||||||
HYVO10 | Competence in Service Structures of Social and Health Care Environments | 5 | 5 | 5 | 5 | ||||||||||||||||||
K702G002 | Expertise in Multidisciplinary Gerontology | 10 | 10 | 10 | 10 | ||||||||||||||||||
K702G003H | Practical Training: Professional Interaction | 5 | 5 | 5 | 5 | ||||||||||||||||||
ARVMOD23 |
Competency in Multidisciplinary Assessment and Gerontological Rehabilitation
(Choose all ) |
30 | 30 | 30 | 30 | ||||||||||||||||||
K702G004 | Multidisciplinary Assessment Competency | 10 | 10 | 10 | 10 | ||||||||||||||||||
K702G005 | Gerontological Rehabilitation and Gerontechnology | 10 | 10 | 10 | 10 | ||||||||||||||||||
K702G006H | Practical Training: Multidisciplinary Assessment and Gerontological Rehabilitation | 10 | 10 | 10 | 10 | ||||||||||||||||||
HYVMOD23 |
Promoting the Well-being and Health of Ageing People
(Choose all ) |
20 | 20 | 20 | 20 | ||||||||||||||||||
K702G007 | Health promotion and Gerontological Care for Ageing | 10 | 10 | 10 | 10 | ||||||||||||||||||
K702G008 | Counseling in Geriatric Care | 10 | 10 | 10 | 10 | ||||||||||||||||||
GKIMOD23 |
Utilization of English and Swedish language Skills in Elderly Care
(Choose all ) |
10 | 10 | 5 | 5 | 5 | 5 | ||||||||||||||||
K702G009 | English for Elderly Care Professionals | 5 | 5 | 5 | 5 | ||||||||||||||||||
K702G010 | Swedish for Elderly Care Professionals | 5 | 5 | 5 | 5 | ||||||||||||||||||
RUOTSIK | Swedish Written Language | 0 | |||||||||||||||||||||
RUOTSIS | Swedish Oral Skills | 0 | |||||||||||||||||||||
PALMOD23 |
Service System and Customer Guidance Competence in Elderly Care
(Choose all ) |
30 | 20 | 10 | 20 | 10 | 20 | 10 | |||||||||||||||
K702G011 | Services and Case Management for the Ageing Population | 5 | 5 | 5 | 5 | ||||||||||||||||||
K702G012H | Practical Training: Service System and Customer Guidance Competence | 15 | 15 | 15 | 15 | ||||||||||||||||||
K702G013 | Developing Services for Elderly People | 10 | 10 | 10 | 10 | ||||||||||||||||||
JOHMOD23 |
Leadership in Elderly Care Services and Entrepreneurship in Social and Health Care
(Choose all ) |
20 | 10 | 10 | 10 | 10 | 10 | 10 | |||||||||||||||
K702G014 | Managing Services of Elderly People | 10 | 10 | 10 | 10 | ||||||||||||||||||
K702G015 | Entrepreneurship in Elderly Care and Financial Management | 10 | 10 | 10 | 10 | ||||||||||||||||||
GOSMOD23 |
Utilizing Gerontological Competence in the Working Life
(Choose all ) |
30 | 15 | 15 | 15 | 15 | 15 | 15 | |||||||||||||||
K702G016 | Practical Training: Competence in Developing and Managing Services for Elderly People | 15 | 15 | 15 | 15 | ||||||||||||||||||
K702G017 | Strengthening and Deepening Professional Skills in Practical Training | 15 | 15 | 15 | 15 | ||||||||||||||||||
PROGER-1011 |
PROFILING COMPETENCE
(Choose ects: 20) |
20 | 15 | 5 | 15 | 5 | 15 | 5 | |||||||||||||||
AKAS3115 | Guiding adults' and ageing population's digital competences | 5 | |||||||||||||||||||||
VAPGER |
Free-choice Electives
(Choose ects: 20) |
0 - 20 | 15 | 5 | 15 | 5 | 15 | 5 | |||||||||||||||
PROGER-1011-PROGER-1002 |
Entrepreneurship, Basic Module
(Choose ects: 20) |
0 - 20 | |||||||||||||||||||||
YRIT1111 | Opportunities for Entrepreneurship | 5 | |||||||||||||||||||||
YRIT1112 | From a Business Idea to Market | 5 | |||||||||||||||||||||
YRIT1113 | Digitalization and Entrepreneurship | 5 | |||||||||||||||||||||
YRIT1114 | Financial Management of a Small Company | 5 | |||||||||||||||||||||
YRIT1115 | Starting and Developing the Business | 5 | |||||||||||||||||||||
KA72G23S-TUTGER-1001 |
RESEARCH AND DEVELOPMENT COMPETENCE
(Choose all ) |
20 | 10 | 10 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | |||||||||||
HYVO2OJ | Research, Development and Innovation Competence | 5 | 5 | 5 | 5 | ||||||||||||||||||
KA72G23S-K702GL41OK-1003 |
Bachelor´s Thesis
(Choose all ) |
15 | 5 | 10 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | |||||||||||||
AMKO001 | Planning Phase of the Bachelor´s Thesis | 5 | 5 | 5 | 5 | ||||||||||||||||||
AMKO002 | Implementation Phase of the Bachelor´s Thesis | 5 | 5 | 5 | 5 | ||||||||||||||||||
AMKO003 | Finishing Phase of the Bachelor´s Thesis | 5 | 5 | 5 | 5 | ||||||||||||||||||
Total | 210 | 60 | 60 | 45 | 25 | 30 | 30 | 30 | 30 | 15 | 30 | 25 | 30 | 30 | 0 | 30 | 30 | 0 | 15 | 30 | 0 | 25 |
Due to the timing of optional and elective courses, credit accumulation per semester / academic year may vary.
Certificate structure
Todistusjäsentelyssä opintojaksot jakautuvat ammattikorkeakoulun asetuksen mukaisesti..
Elderly Care Competences (2023-)
Ethics
The graduating student adheres to the ethical principles and values of their field of profession, taking the principles of equality and non-discrimination into account. |
Encountering an Aging Person, Interaction and Communication |
Practical Training: Professional Interaction |
Multidisciplinary Assessment Competency |
Gerontological Rehabilitation and Gerontechnology |
Health promotion and Gerontological Care for Ageing |
Counseling in Geriatric Care |
Services and Case Management for the Ageing Population |
Developing Services for Elderly People |
Research, Development and Innovation Competence |
Proactive development
The graduating student is able to develop solutions that anticipate the future of their own field, applying existing knowledge and research and development methods. |
Gerontological Rehabilitation and Gerontechnology |
Counseling in Geriatric Care |
Practical Training: Service System and Customer Guidance Competence |
Developing Services for Elderly People |
Managing Services of Elderly People |
Practical Training: Competence in Developing and Managing Services for Elderly People |
Strengthening and Deepening Professional Skills in Practical Training |
Research, Development and Innovation Competence |
Planning Phase of the Bachelor´s Thesis |
Implementation Phase of the Bachelor´s Thesis |
Finishing Phase of the Bachelor´s Thesis |
Gerontologinen hoiva-, hoito- ja kuntoutusosaaminen
- Osaa edistää iäkkäiden ihmisten sosiaalista osallisuutta ja toimijuutta heidän hoidon, hoivan ja kuntoutuksen palveluissaan. |
Competence in Service Structures of Social and Health Care Environments |
Multidisciplinary Assessment Competency |
Gerontological Rehabilitation and Gerontechnology |
Practical Training: Multidisciplinary Assessment and Gerontological Rehabilitation |
Practical Training: Service System and Customer Guidance Competence |
Strengthening and Deepening Professional Skills in Practical Training |
Gerontologinen osaaminen
- Osaa soveltaa gerontologista monitieteistä tietoa ja osaamista vanhustyössä sekä ymmärtää vanhenemista yksilön ja hänen elämänkulkunsa sekä yhteisön ja yhteiskunnan näkökulmasta. |
Encountering an Aging Person, Interaction and Communication |
Expertise in Multidisciplinary Gerontology |
Multidisciplinary Assessment Competency |
Developing Services for Elderly People |
Research, Development and Innovation Competence |
Planning Phase of the Bachelor´s Thesis |
Implementation Phase of the Bachelor´s Thesis |
Finishing Phase of the Bachelor´s Thesis |
Johtamis-, kehittämis- ja laadunhallinta osaaminen
- Osaa kehittää ja johtaa vanhustyötä eettisesti ja asiakaslähtöisesti. |
Developing Services for Elderly People |
Managing Services of Elderly People |
Entrepreneurship in Elderly Care and Financial Management |
Practical Training: Competence in Developing and Managing Services for Elderly People |
Strengthening and Deepening Professional Skills in Practical Training |
Research, Development and Innovation Competence |
Planning Phase of the Bachelor´s Thesis |
Implementation Phase of the Bachelor´s Thesis |
Finishing Phase of the Bachelor´s Thesis |
Internationality and multiculturalism
The graduating student is able to operate in multicultural and international operating environments and networks. |
English for Elderly Care Professionals |
Swedish for Elderly Care Professionals |
Swedish Written Language |
Swedish Oral Skills |
Strengthening and Deepening Professional Skills in Practical Training |
Sustainable development
The graduating student is familiar with the principles of sustainable development, promotes their implementation and acts responsibly as a professional and a member of society. |
Encountering an Aging Person, Interaction and Communication |
Gerontological Rehabilitation and Gerontechnology |
Practical Training: Multidisciplinary Assessment and Gerontological Rehabilitation |
Practical Training: Service System and Customer Guidance Competence |
Developing Services for Elderly People |
Practical Training: Competence in Developing and Managing Services for Elderly People |
Strengthening and Deepening Professional Skills in Practical Training |
Monialainen arviointiosaaminen
- Osaa moniammatillisessa yhteistyössä arvioida, suunnitella ja toteuttaa ikäihmisten tarpeiden mukaisia palvelukokonaisuuksia. |
Multidisciplinary Assessment Competency |
Practical Training: Multidisciplinary Assessment and Gerontological Rehabilitation |
Managing Services of Elderly People |
Entrepreneurship in Elderly Care and Financial Management |
Strengthening and Deepening Professional Skills in Practical Training |
Ohjausosaaminen
- Osaa ohjaustyössään toimia ennakoivan ja ennaltaehkäisevän vanhustyön periaatteiden mukaisesti sekä edistää toiminnassaan ikäihmisen terveyttä ja hyvinvointia. |
Health promotion and Gerontological Care for Ageing |
Counseling in Geriatric Care |
English for Elderly Care Professionals |
Swedish for Elderly Care Professionals |
Swedish Oral Skills |
Services and Case Management for the Ageing Population |
Practical Training: Service System and Customer Guidance Competence |
Strengthening and Deepening Professional Skills in Practical Training |
Learning to learn
The graduating student recognises the strengths and development areas of their competence and learning methods, and they utilise the opportunities communities and digitalisation provide in their learning. |
Start of University Studies |
Encountering an Aging Person, Interaction and Communication |
Competence in Service Structures of Social and Health Care Environments |
Expertise in Multidisciplinary Gerontology |
Research, Development and Innovation Competence |
Planning Phase of the Bachelor´s Thesis |
Implementation Phase of the Bachelor´s Thesis |
Finishing Phase of the Bachelor´s Thesis |
Palvelujärjestelmäosaaminen
- Tuntee kansalliset ja keskeiset kansainväliset vanhuspoliittiset strategiat ja tavoitteet sekä kykenee kehittämään niiden pohjalta ikäihmisten palveluja ja niiden laatua. |
Competence in Service Structures of Social and Health Care Environments |
Services and Case Management for the Ageing Population |
Practical Training: Service System and Customer Guidance Competence |
Managing Services of Elderly People |
Entrepreneurship in Elderly Care and Financial Management |
Practical Training: Competence in Developing and Managing Services for Elderly People |
Strengthening and Deepening Professional Skills in Practical Training |
Operating in a workplace
The graduating student has versatile working life skills and is able to operate in work communities of their field. |
Practical Training: Professional Interaction |
Practical Training: Multidisciplinary Assessment and Gerontological Rehabilitation |
Practical Training: Service System and Customer Guidance Competence |
Developing Services for Elderly People |
Managing Services of Elderly People |
Entrepreneurship in Elderly Care and Financial Management |
Practical Training: Competence in Developing and Managing Services for Elderly People |
Strengthening and Deepening Professional Skills in Practical Training |
Not grouped |
Guiding adults' and ageing population's digital competences |
Opportunities for Entrepreneurship |
From a Business Idea to Market |
Digitalization and Entrepreneurship |
Financial Management of a Small Company |
Starting and Developing the Business |