Liikkuva ja toimiva yksilö fysioterapian asiakkaanaLaajuus (5 op)
Tunnus: R705FL121
Laajuus
5 op
Opetuskieli
- suomi
Osaamistavoitteet
Osaat yksilön kasvun ja kehityksen päälinjat, lainalaisuudet, motorisen kehityksen ja säätelyn osana sitä.
Osaat yksilön motorisen toiminnan biomekaanisen perustan.
Osaat motorisen oppimisen ja opettamisen periaatteet.
Osaat hyödyntää ja käyttää tarkoituksenmukaisesti erilaisia tarjolla olevia koti- ja ulkomaisia tietolähteitä (integroituen opintojakson tehtäviin).
Sisältö
Teema 1. Ihmisen kasvu ja kehitys
Yksilön psykomotorinen kehitys
Motorisen toiminnan säätely
Teema 2. Asennon, liikkeen ja liikkumisen biomekaniikka
Asennon, liikkeen ja liikkumisen biomekaniikka
Perusliikkuminen
Teema 3. Ihmisen motorinen oppiminen
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)
T1
Tiedät yksilön kasvun ja kehityksen päälinjat, lainalaisuudet, motorisen kehityksen ja säätelyn osana sitä.
Tiedät motorisen oppimisen ja opettamisen periaatteet.
Tiedät yksilön motorisen toiminnan biomekaanisen perustan.
T2
Tunnistat yksilön kasvun ja kehityksen päälinjat, lainalaisuudet, motorisen kehityksen ja säätelyn osana sitä.
Tunnistat yksilön motorisen oppimisen ja opettamisen periaatteet.
Tunnistat yksilön motorisen toiminnan biomekaanisen perustan.
Arviointikriteerit, hyvä (3)
H3
Osaat selittää yksilön kasvun ja kehityksen päälinjat, lainalaisuudet, motorisen kehityksen ja säätelyn osana sitä.
Osaat selittää yksilön motorisen oppimisen ja opettamisen periaatteet.
Osaat selittää yksilön motorisen toiminnan biomekaanisen perustan.
H4
Osaat selittää ja perustella yksilön kasvun ja kehityksen päälinjat, lainalaisuudet, motorisen kehityksen ja säätelyn osana sitä.
Osaat selittää ja perustella yksilön motorisen oppimisen ja opettamisen periaatteet.
Osaat selittää ja perustella yksilön motorisen toiminnan biomekaanisen perustan.
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
Osaat arvioida ja analysoida yksilön kasvua ja kehitystä, sekä motorista toimintaa.
Osaat arvioida ja analysoida yksilön motorista oppimista ja opettamista.
Osaat arvioida ja analysoida yksilön motorisen toiminnan biomekaanista perustaa.
Ilmoittautumisaika
14.03.2022 - 31.08.2022
Ajoitus
01.08.2022 - 02.11.2022
Laajuus
5 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Yksikkö
Fysioterapeuttikoulutus
Toimipiste
Rantavitikka, Jokiväylä 11, Rovaniemi
Opetuskielet
- Suomi
Paikat
0 - 65
Tutkinto-ohjelma
- Fysioterapeuttikoulutus
Opettaja
- Paula Korteniemi
- Erja Rahkola
- Anne Rautio
- Johanna Husa-Russell
- Sari Kilpeläinen
Vastuuhenkilö
Johanna Husa-Russell
Opiskelijaryhmät
-
RA75F22SFysioterapeuttikoulutus (monimuoto-opinnot), Rovaniemi, syksy 2022
Tavoitteet
Osaat yksilön kasvun ja kehityksen päälinjat, lainalaisuudet, motorisen kehityksen ja säätelyn osana sitä.
Osaat yksilön motorisen toiminnan biomekaanisen perustan.
Osaat motorisen oppimisen ja opettamisen periaatteet.
Osaat hyödyntää ja käyttää tarkoituksenmukaisesti erilaisia tarjolla olevia koti- ja ulkomaisia tietolähteitä (integroituen opintojakson tehtäviin).
Sisältö
Teema 1. Ihmisen kasvu ja kehitys
Yksilön psykomotorinen kehitys
Motorisen toiminnan säätely
Teema 2. Asennon, liikkeen ja liikkumisen biomekaniikka
Asennon, liikkeen ja liikkumisen biomekaniikka
Perusliikkuminen
Teema 3. Ihmisen motorinen oppiminen
Aika ja paikka
26.9. -2.11. 2022, Lapin AMK Moodle verkko-ympäristö.
Oppimateriaalit
Gilroy, A. M. MacPherson, B. R. Ross, L. M. Atlas of Anatomy (Latin Nomenclature). Thieme. New York, Stuttgart.
Haywood K. M., Roberton M. A. & Getchell N. 2012. Advanced Analysis of Motor Development. Human Kinetics, Champaign, IL.
Karvonen P. 2000. Hyppää pois! Lapsen motoriikan arviointi ja kehittäminen. Tammi.
Kauranen K. 2011. Motoriikan säätely ja motorinen oppiminen. Liikuntatieteellisen Seuran julkaisu nro 167. Tammerprint Oy, Tampere.
Kauranen K.& Nurkka N. 2010. Biomekaniikkaa liikunnan ja terveydenhuollon ammattilaisille. Liikuntatieteellisen Seuran julkaisu nro 166. Tammerprint Oy, Tampere 2010.
Leppäluoto, J. Kettunen, R. Rintamäki, H. Vakkuri, O. Vierimaa, H. Lätti, S. Anatomia ja fysiologia rakenteesta toimintaan. Wsoy. Helsinki.
Physiofile verkkokoulutus-sivusto. www.physiofile.fi. Sisäänkirjautuminen; sähköposti: opiskelija@lapinamk.fi , salasana: fysio2016
Salpa P. 2007. Lapsen liikkumisen kehitys. Ensimmäinen vuosi. Tammi.
Sandström M. & Ahonen J. 2011. Liikkuva ihminen -- aivot, liikuntafysiologia ja sovellettu biomekaniikka. VK-Kustannus Oy. Otavan kirjapaino Oy, Keuruu 2011.
Opetusmenetelmät
Opintojakson sisältö integroidaan opintojaksoon R75FL41 Liikkuva ja toimiva yksilö fysioterapeutin asiakkaana, harjoittelu.
Opiskelu toteutuu verkossa opettajan johdolla ja itsenäisesti (yksin ja pienryhmissä).
Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet
Tarkentuvat myöhemmin.
Arviointiasteikko
H-5
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)
T1
Tiedät yksilön kasvun ja kehityksen päälinjat, lainalaisuudet, motorisen kehityksen ja säätelyn osana sitä.
Tiedät motorisen oppimisen ja opettamisen periaatteet.
Tiedät yksilön motorisen toiminnan biomekaanisen perustan.
T2
Tunnistat yksilön kasvun ja kehityksen päälinjat, lainalaisuudet, motorisen kehityksen ja säätelyn osana sitä.
Tunnistat yksilön motorisen oppimisen ja opettamisen periaatteet.
Tunnistat yksilön motorisen toiminnan biomekaanisen perustan.
Arviointikriteerit, hyvä (3)
H3
Osaat selittää yksilön kasvun ja kehityksen päälinjat, lainalaisuudet, motorisen kehityksen ja säätelyn osana sitä.
Osaat selittää yksilön motorisen oppimisen ja opettamisen periaatteet.
Osaat selittää yksilön motorisen toiminnan biomekaanisen perustan.
H4
Osaat selittää ja perustella yksilön kasvun ja kehityksen päälinjat, lainalaisuudet, motorisen kehityksen ja säätelyn osana sitä.
Osaat selittää ja perustella yksilön motorisen oppimisen ja opettamisen periaatteet.
Osaat selittää ja perustella yksilön motorisen toiminnan biomekaanisen perustan.
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
Osaat arvioida ja analysoida yksilön kasvua ja kehitystä, sekä motorista toimintaa.
Osaat arvioida ja analysoida yksilön motorista oppimista ja opettamista.
Osaat arvioida ja analysoida yksilön motorisen toiminnan biomekaanista perustaa.