Fysioterapiataitojen soveltaminen eri asiakasryhmissä IILaajuus (10 op)
Tunnus: R705FL30OJ
Laajuus
10 op
Osaamistavoitteet
Tiedät neurologisen asiakkaan kuntoutustoiminnan moniammatillisuuden ja sen tarjoamat mahdollisuudet kuntoutujan toimintakyvyn tukemisessa
Tiedät keskeisimpien neurologisten sairauksien aiheuttamat häiriöt yksilön toimintakyvylle
Hallitset tarkoituksenmukaisia toimintakyvyn arviointimenetelmiä fysioterapian suunnittelun ja toteutuksen pohjaksi
Osaat tukea neurologisen asiakkaan toimintakykyä fysioterapian eri menetelmin
Sisältö
Teema 1: Neurologisen asiakkaan moniammatillinen kuntoutus
Teema 2. Neurologisen asiakkaan toimintakyvyn tukeminen
Teema 3. Neurologinen asiakas fysioterapiassa
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)
T1
Tiedät neurologisen asiakkaan kuntoutustoiminnan moniammatillisuuden ja sen tarjoamat mahdollisuudet kuntoutujan toimintakyvyn tukemisessa
Tiedät keskeisimpien neurologisten sairauksien aiheuttamia häiriöitä yksilön toimintakyvylle
Hallitset tarkoituksenmukaisia toimintakyvyn arviointimenetelmiä fysioterapian suunnittelun ja toteutuksen pohjaksi
Osaat tukea neurologisen asiakkaan toimintakykyä fysioterapian eri menetelmin
T2
Osaat jäsentää neurologisen asiakkaan kuntoutustoiminnan moniammatillisuuden ja sen tarjoamat mahdollisuudet kuntoutujan toimintakyvyn tukemisessa
Osaat keskeisimpien neurologisten sairauksien aiheuttamat häiriöt yksilön toimintakyvylle
Hallitset hyvin tarkoituksenmukaisia toimintakyvyn arviointimenetelmiä fysioterapian suunnittelun ja toteutuksen pohjaksi
Osaat tukea neurologisen asiakkaan toimintakykyuseilla fysioterapian eri menetelmillä
Arviointikriteerit, hyvä (3)
H3
Osaat selittää neurologisen asiakkaan kuntoutustoiminnan moniammatillisuuden ja sen tarjoamat mahdollisuudet kuntoutujan toimintakyvyn tukemisessa
Osaat selittää keskeisimmät neurologisten sairauksien aiheuttamat häiriöt yksilön toimintakyvylle
Hallitset ja osaat valita tarkoituksenmukaisia toimintakyvyn arviointimenetelmiä fysioterapian suunnittelun ja toteutuksen pohjaksi
Osaat tukea neurologisen asiakkaan toimintakykyä monipuolisesti fysioterapian eri menetelmin
H4
Osaat selittää ja perustella neurologisen asiakkaan kuntoutustoiminnan moniammatillisuuden ja sen tarjoamat mahdollisuudet
Hallitset ja osaat perustellusti valita tarkoituksenmukaisia toimintakyvyn arviointimenetelmiä fysioterapian suunnittelun ja toteutuksen pohjaksi
Osaat selittää ja perustella keskeisimmät neurologisten sairauksien aiheuttamat häiriöt yksilön toimintakyvylle
Osaat tukea neurologisen asiakkaan toimintakykyä perustellusti valittujen fysioterapian eri menetelmin
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
Hallitset neurologisen asiakkaan kuntoutustoiminnan moniammatillisuuden ja sen tarjoamat mahdollisuudet
Hallitset keskeisimmät neurologisten sairauksien aiheuttamat häiriöt yksilön toimintakyvylle
Hallitset ja osaat kriittisesti valita tarkoituksenmukaisia toimintakyvyn arviointimenetelmiä fysioterapian suunnittelun ja toteutuksen pohjaksi
Osaat tukea neurologisen asiakkaan toimintakykyä kriittisesti valittujen fysioterapian eri menetelmin
Ilmoittautumisaika
02.10.2023 - 06.02.2024
Ajoitus
07.02.2024 - 10.04.2024
Laajuus
10 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Yksikkö
Fysioterapeuttikoulutus
Opetuskielet
- Suomi
Paikat
0 - 50
Tutkinto-ohjelma
- Fysioterapeuttikoulutus
Opettaja
- Riikka Köngäs
- Anne Rautio
- Tero Nikkarinen
- Johanna Husa-Russell
Vastuuhenkilö
Johanna Husa-Russell
Opiskelijaryhmät
-
RA75F21SFysioterapeuttikoulutus (monimuoto-opinnot), Rovaniemi, syksy 2021
Tavoitteet
Tiedät neurologisen asiakkaan kuntoutustoiminnan moniammatillisuuden ja sen tarjoamat mahdollisuudet kuntoutujan toimintakyvyn tukemisessa
Tiedät keskeisimpien neurologisten sairauksien aiheuttamat häiriöt yksilön toimintakyvylle
Hallitset tarkoituksenmukaisia toimintakyvyn arviointimenetelmiä fysioterapian suunnittelun ja toteutuksen pohjaksi
Osaat tukea neurologisen asiakkaan toimintakykyä fysioterapian eri menetelmin
Sisältö
Teema 1: Neurologisen asiakkaan moniammatillinen kuntoutus
Teema 2. Neurologisen asiakkaan toimintakyvyn tukeminen
Teema 3. Neurologinen asiakas fysioterapiassa
Oppimateriaalit
MONIAMMATILLINEN NEUROLOGINEN KUN TOUTUS: luentomateriaalit Sherborne SHERBORNE: työpajatunneilla jaettava materiaali FASILITOINTI: työpajatunneilla jaettava materiaali. KESKUS- JA ÄÄREISHERMOSTOSAIRAUKSIEN FYSIOTERAPIA, LAPSET: Fysioterapia 1/11 s. 43-45 Fysioterapia 4/11 s. 44-47 Fysioterapia 7/11 s. 42-46 Fysioterapia 3/12 s. 22-24 Fysioterapia 5/12 s. 18-22 Fysioterapia 7/12 s. 36-38 Fysioterapia 1/13 s. 10-14 Fysioterapia 1/13 s. 16-20. Fysioterapia 3/13 s. 35-36 Fysioterapia 4/13 s. 46-50 Fysioterapia 6/13 s. 40-45 Fysioterapia 4/14 s. 28-33. Fysioterapia 3/15 s. 12-18. Fysioterapia 4/15 s. 32-35. Fysioterapia 6/16 s. 34-39. Fysioterapia 2/17 Lasten fysioterapian teemanumero Fysioterapia 5/17 s.4-5. Fysioterapia 5/17 s.12-13. Fysioterapia 7/17 s.40-43. Fysioterapia 7/18 s.32-36. Kolar. 2013. Clinical Rehabilitation. Koskiniemi & Donner. 2004. Lapsen neurologinen kehitys ja tutkiminen Opetus- ja kulttuuriministeriö. 2016. Tieteelliset perusteet varhaisvuosien fyysisen aktiivisuuden suosituksille. Poutney. 2007. Physiotherapy for Children. Salpa & Autti-Rämö. 2010. Lapsen ensimmäinen vuosi – kehitys ei etene odotetusti, mitä tehdä. Sandström & Ahonen. 2011. Liikkuva ihminen- aivot, liikuntafysiologia ja sovellettu biomekaniikka. Mäenpää H. ym. 2012. Hajanaisista käytännöistä yhtenäisiin suosituksiin CP-lasten kuntoutuksessa. Suomen Lääkärilehti 67 (34); 2304-2310. Mustonen, Kirsi & Hermanson, Elina & von Wendt, Lennart 2006. Imeväisikäisten lasten kehityspoikkeavuuksien seulonta neuvolassa. Suomen lääkärilehti 61 (9); 963-968. Ayres, A. J. 2008. Aistimusten aallokossa: sensorisen integraation häiriö ja terapia. Tapola, Lari, kääntäjä. Luennoilla ja työpajoissa annettava materiaali. KESKUS- JA ÄÄREISHERMOSTOSAIRAUKSIEN FYSIOTERAPIA, AIKUISET: Eurooppalainen Parkinsonfysioterapian suositus Physiofile verkkokoulutussivusto. Jeglinsky I & Paltamaa J. Liikunnalla lisää toimintakykyä neurologiselle kuntoutujalle. Fysioterapia 6/2016, 34-39. Koskinen S, Särkämö T, Kullberg-Turtiainen M ym. Tanssikuntoutus ― uusia tuulia aivovammakuntoutuksessa. Fysioterapia 7/2015, 4-9. Laine M. Uusi suositus auttaa MS-potilaan kuntoutuksessa. Fysioterapia 4/2018, 36-41. Paltamaa J. Uudesta suosituksesta vaikuttavuutta Parkinson-fysioterapiaan. Fysioterapia 4/2015, 4-9. Luennoilla ja työpajoissa annettava materiaali.
Opetusmenetelmät
Lähiopetus, verkko-opetus, työpajat.
Työskentely uima-altaalla.
Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet
Tenttien ajankohdat eivät ole vielä tiedossa.
Arviointiasteikko
H-5
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)
T1
Tiedät neurologisen asiakkaan kuntoutustoiminnan moniammatillisuuden ja sen tarjoamat mahdollisuudet kuntoutujan toimintakyvyn tukemisessa
Tiedät keskeisimpien neurologisten sairauksien aiheuttamia häiriöitä yksilön toimintakyvylle
Hallitset tarkoituksenmukaisia toimintakyvyn arviointimenetelmiä fysioterapian suunnittelun ja toteutuksen pohjaksi
Osaat tukea neurologisen asiakkaan toimintakykyä fysioterapian eri menetelmin
T2
Osaat jäsentää neurologisen asiakkaan kuntoutustoiminnan moniammatillisuuden ja sen tarjoamat mahdollisuudet kuntoutujan toimintakyvyn tukemisessa
Osaat keskeisimpien neurologisten sairauksien aiheuttamat häiriöt yksilön toimintakyvylle
Hallitset hyvin tarkoituksenmukaisia toimintakyvyn arviointimenetelmiä fysioterapian suunnittelun ja toteutuksen pohjaksi
Osaat tukea neurologisen asiakkaan toimintakykyuseilla fysioterapian eri menetelmillä
Arviointikriteerit, hyvä (3)
H3
Osaat selittää neurologisen asiakkaan kuntoutustoiminnan moniammatillisuuden ja sen tarjoamat mahdollisuudet kuntoutujan toimintakyvyn tukemisessa
Osaat selittää keskeisimmät neurologisten sairauksien aiheuttamat häiriöt yksilön toimintakyvylle
Hallitset ja osaat valita tarkoituksenmukaisia toimintakyvyn arviointimenetelmiä fysioterapian suunnittelun ja toteutuksen pohjaksi
Osaat tukea neurologisen asiakkaan toimintakykyä monipuolisesti fysioterapian eri menetelmin
H4
Osaat selittää ja perustella neurologisen asiakkaan kuntoutustoiminnan moniammatillisuuden ja sen tarjoamat mahdollisuudet
Hallitset ja osaat perustellusti valita tarkoituksenmukaisia toimintakyvyn arviointimenetelmiä fysioterapian suunnittelun ja toteutuksen pohjaksi
Osaat selittää ja perustella keskeisimmät neurologisten sairauksien aiheuttamat häiriöt yksilön toimintakyvylle
Osaat tukea neurologisen asiakkaan toimintakykyä perustellusti valittujen fysioterapian eri menetelmin
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
Hallitset neurologisen asiakkaan kuntoutustoiminnan moniammatillisuuden ja sen tarjoamat mahdollisuudet
Hallitset keskeisimmät neurologisten sairauksien aiheuttamat häiriöt yksilön toimintakyvylle
Hallitset ja osaat kriittisesti valita tarkoituksenmukaisia toimintakyvyn arviointimenetelmiä fysioterapian suunnittelun ja toteutuksen pohjaksi
Osaat tukea neurologisen asiakkaan toimintakykyä kriittisesti valittujen fysioterapian eri menetelmin
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Lapsiasiakkaan neurologisen fysioterapian kirjallinen tentti, aikuisasiakkaan neurologisen fysoiterapian kirjallinen tentti.
Työpajoissa 100 % läsnäolovelvollisuus.
Syventävä ryhmätyö.
Ilmoittautumisaika
03.10.2022 - 31.12.2022
Ajoitus
01.01.2023 - 31.05.2023
Laajuus
10 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Yksikkö
Fysioterapeuttikoulutus
Toimipiste
Rantavitikka, Jokiväylä 11, Rovaniemi
Opetuskielet
- Suomi
Paikat
0 - 50
Tutkinto-ohjelma
- Fysioterapeuttikoulutus
Opettaja
- Tero Nikkarinen
- Mika Rahkola
- Anne Rautio
- Sari Kilpeläinen
- Johanna Husa-Russell
- Heli Katajamäki
Vastuuhenkilö
Johanna Husa-Russell
Opiskelijaryhmät
-
R75F20SFysioterapeuttikoulutus (päivätoteutus), Rovaniemi, syksy 2020
Tavoitteet
Tiedät neurologisen asiakkaan kuntoutustoiminnan moniammatillisuuden ja sen tarjoamat mahdollisuudet kuntoutujan toimintakyvyn tukemisessa
Tiedät keskeisimpien neurologisten sairauksien aiheuttamat häiriöt yksilön toimintakyvylle
Hallitset tarkoituksenmukaisia toimintakyvyn arviointimenetelmiä fysioterapian suunnittelun ja toteutuksen pohjaksi
Osaat tukea neurologisen asiakkaan toimintakykyä fysioterapian eri menetelmin
Sisältö
Teema 1: Neurologisen asiakkaan moniammatillinen kuntoutus
Teema 2. Neurologisen asiakkaan toimintakyvyn tukeminen
Teema 3. Neurologinen asiakas fysioterapiassa
Aika ja paikka
Tarkka aika ei ole vielä tiedossa.
Oppimateriaalit
MONIAMMATILLINEN NEUROLOGINEN KUN TOUTUS:
luentomateriaalit
Sherborne SHERBORNE:
työpajatunneilla jaettava materiaali
FASILITOINTI:
työpajatunneilla jaettava materiaali.
KESKUS- JA ÄÄREISHERMOSTOSAIRAUKSIEN FYSIOTERAPIA, LAPSET:
Fysioterapia 1/11 s. 43-45
Fysioterapia 4/11 s. 44-47
Fysioterapia 7/11 s. 42-46
Fysioterapia 3/12 s. 22-24
Fysioterapia 5/12 s. 18-22
Fysioterapia 7/12 s. 36-38
Fysioterapia 1/13 s. 10-14
Fysioterapia 1/13 s. 16-20.
Fysioterapia 3/13 s. 35-36
Fysioterapia 4/13 s. 46-50
Fysioterapia 6/13 s. 40-45
Fysioterapia 4/14 s. 28-33.
Fysioterapia 3/15 s. 12-18.
Fysioterapia 4/15 s. 32-35.
Fysioterapia 6/16 s. 34-39.
Fysioterapia 2/17 Lasten fysioterapian teemanumero
Fysioterapia 5/17 s.4-5.
Fysioterapia 5/17 s.12-13.
Fysioterapia 7/17 s.40-43.
Fysioterapia 7/18 s.32-36.
Kolar. 2013. Clinical Rehabilitation.
Koskiniemi & Donner. 2004. Lapsen neurologinen kehitys ja tutkiminen
Opetus- ja kulttuuriministeriö. 2016. Tieteelliset perusteet varhaisvuosien fyysisen aktiivisuuden suosituksille.
Poutney. 2007. Physiotherapy for Children.
Salpa & Autti-Rämö. 2010. Lapsen ensimmäinen vuosi – kehitys ei etene odotetusti, mitä tehdä.
Sandström & Ahonen. 2011. Liikkuva ihminen- aivot, liikuntafysiologia ja sovellettu biomekaniikka.
Mäenpää H. ym. 2012. Hajanaisista käytännöistä yhtenäisiin suosituksiin CP-lasten kuntoutuksessa. Suomen Lääkärilehti 67 (34); 2304-2310.
Mustonen, Kirsi & Hermanson, Elina & von Wendt, Lennart 2006. Imeväisikäisten lasten kehityspoikkeavuuksien seulonta neuvolassa. Suomen lääkärilehti 61 (9); 963-968.
Ayres, A. J. 2008. Aistimusten aallokossa: sensorisen integraation häiriö ja terapia. Tapola, Lari, kääntäjä.
Luennoilla ja työpajoissa annettava materiaali.
KESKUS- JA ÄÄREISHERMOSTOSAIRAUKSIEN FYSIOTERAPIA, AIKUISET:
Eurooppalainen Parkinsonfysioterapian suositus
Physiofile verkkokoulutussivusto.
Jeglinsky I & Paltamaa J. Liikunnalla lisää toimintakykyä neurologiselle kuntoutujalle. Fysioterapia 6/2016, 34-39.
Koskinen S, Särkämö T, Kullberg-Turtiainen M ym. Tanssikuntoutus ― uusia tuulia aivovammakuntoutuksessa. Fysioterapia 7/2015, 4-9.
Laine M. Uusi suositus auttaa MS-potilaan kuntoutuksessa. Fysioterapia 4/2018, 36-41.
Paltamaa J. Uudesta suosituksesta vaikuttavuutta Parkinson-fysioterapiaan. Fysioterapia 4/2015, 4-9.
Luennoilla ja työpajoissa annettava materiaali.
Opetusmenetelmät
Kolme pbl-sykliä ja niihin liittyvä opiskelijan toiminta.
Lähiopetus, verkko-opetus, työpajat.
Työskentely uima-altaalla.
Mahdolliset utustumiskäynnit.
Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö
Neurologisten aiheiden syventävä työ.
Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet
Tenttien ajankohdat eivät ole vielä tiedossa.
Arviointiasteikko
H-5
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)
T1
Tiedät neurologisen asiakkaan kuntoutustoiminnan moniammatillisuuden ja sen tarjoamat mahdollisuudet kuntoutujan toimintakyvyn tukemisessa
Tiedät keskeisimpien neurologisten sairauksien aiheuttamia häiriöitä yksilön toimintakyvylle
Hallitset tarkoituksenmukaisia toimintakyvyn arviointimenetelmiä fysioterapian suunnittelun ja toteutuksen pohjaksi
Osaat tukea neurologisen asiakkaan toimintakykyä fysioterapian eri menetelmin
T2
Osaat jäsentää neurologisen asiakkaan kuntoutustoiminnan moniammatillisuuden ja sen tarjoamat mahdollisuudet kuntoutujan toimintakyvyn tukemisessa
Osaat keskeisimpien neurologisten sairauksien aiheuttamat häiriöt yksilön toimintakyvylle
Hallitset hyvin tarkoituksenmukaisia toimintakyvyn arviointimenetelmiä fysioterapian suunnittelun ja toteutuksen pohjaksi
Osaat tukea neurologisen asiakkaan toimintakykyuseilla fysioterapian eri menetelmillä
Arviointikriteerit, hyvä (3)
H3
Osaat selittää neurologisen asiakkaan kuntoutustoiminnan moniammatillisuuden ja sen tarjoamat mahdollisuudet kuntoutujan toimintakyvyn tukemisessa
Osaat selittää keskeisimmät neurologisten sairauksien aiheuttamat häiriöt yksilön toimintakyvylle
Hallitset ja osaat valita tarkoituksenmukaisia toimintakyvyn arviointimenetelmiä fysioterapian suunnittelun ja toteutuksen pohjaksi
Osaat tukea neurologisen asiakkaan toimintakykyä monipuolisesti fysioterapian eri menetelmin
H4
Osaat selittää ja perustella neurologisen asiakkaan kuntoutustoiminnan moniammatillisuuden ja sen tarjoamat mahdollisuudet
Hallitset ja osaat perustellusti valita tarkoituksenmukaisia toimintakyvyn arviointimenetelmiä fysioterapian suunnittelun ja toteutuksen pohjaksi
Osaat selittää ja perustella keskeisimmät neurologisten sairauksien aiheuttamat häiriöt yksilön toimintakyvylle
Osaat tukea neurologisen asiakkaan toimintakykyä perustellusti valittujen fysioterapian eri menetelmin
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
Hallitset neurologisen asiakkaan kuntoutustoiminnan moniammatillisuuden ja sen tarjoamat mahdollisuudet
Hallitset keskeisimmät neurologisten sairauksien aiheuttamat häiriöt yksilön toimintakyvylle
Hallitset ja osaat kriittisesti valita tarkoituksenmukaisia toimintakyvyn arviointimenetelmiä fysioterapian suunnittelun ja toteutuksen pohjaksi
Osaat tukea neurologisen asiakkaan toimintakykyä kriittisesti valittujen fysioterapian eri menetelmin
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Lapsiasiakkaan neurologisen fysioterapian kirjallinen tentti, aikuisasiakkaan neurologisen fysoiterapian kirjallinen tentti.
Työpajossa 100 % läsnäolovelvollisuus.
Syventävä ryhmätyö.
Englanniksi
Ilmoittautumisaika
01.10.2021 - 02.02.2022
Ajoitus
09.02.2022 - 30.05.2022
Laajuus
10 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Yksikkö
Fysioterapeuttikoulutus
Toimipiste
Rantavitikka, Jokiväylä 11, Rovaniemi
Opetuskielet
- Suomi
Paikat
0 - 45
Tutkinto-ohjelma
- Fysioterapeuttikoulutus
Opettaja
- Tero Nikkarinen
- Mika Rahkola
- Johanna Husa-Russell
- Sari Kilpeläinen
- Heli Katajamäki
Vastuuhenkilö
Johanna Husa-Russell
Opiskelijaryhmät
-
R75F19SFysioterapeuttikoulutus (päiväopiskelu) Rovaniemi syksy 2019
Tavoitteet
Tiedät neurologisen asiakkaan kuntoutustoiminnan moniammatillisuuden ja sen tarjoamat mahdollisuudet kuntoutujan toimintakyvyn tukemisessa
Tiedät keskeisimpien neurologisten sairauksien aiheuttamat häiriöt yksilön toimintakyvylle
Hallitset tarkoituksenmukaisia toimintakyvyn arviointimenetelmiä fysioterapian suunnittelun ja toteutuksen pohjaksi
Osaat tukea neurologisen asiakkaan toimintakykyä fysioterapian eri menetelmin
Sisältö
Teema 1: Neurologisen asiakkaan moniammatillinen kuntoutus
Teema 2. Neurologisen asiakkaan toimintakyvyn tukeminen
Teema 3. Neurologinen asiakas fysioterapiassa
Aika ja paikka
9.2.- 30.5.2022
Oppimateriaalit
MONIAMMATILLINEN NEUROLOGINEN KUN TOUTUS:
luentomateriaalit
Sherborne SHERBORNE:
työpajatunneilla jaettava materiaali
FASILITOINTI:
työpajatunneilla jaettava materiaali.
KESKUS- JA ÄÄREISHERMOSTOSAIRAUKSIEN FYSIOTERAPIA, LAPSET:
Fysioterapia 1/11 s. 43-45
Fysioterapia 4/11 s. 44-47
Fysioterapia 7/11 s. 42-46
Fysioterapia 3/12 s. 22-24
Fysioterapia 5/12 s. 18-22
Fysioterapia 7/12 s. 36-38
Fysioterapia 1/13 s. 10-14
Fysioterapia 1/13 s. 16-20.
Fysioterapia 3/13 s. 35-36
Fysioterapia 4/13 s. 46-50
Fysioterapia 6/13 s. 40-45
Fysioterapia 4/14 s. 28-33.
Fysioterapia 3/15 s. 12-18.
Fysioterapia 4/15 s. 32-35.
Fysioterapia 6/16 s. 34-39.
Fysioterapia 2/17 Lasten fysioterapian teemanumero
Fysioterapia 5/17 s.4-5.
Fysioterapia 5/17 s.12-13.
Fysioterapia 7/17 s.40-43.
Fysioterapia 7/18 s.32-36.
Kolar. 2013. Clinical Rehabilitation.
Koskiniemi & Donner. 2004. Lapsen neurologinen kehitys ja tutkiminen
Opetus- ja kulttuuriministeriö. 2016. Tieteelliset perusteet varhaisvuosien fyysisen aktiivisuuden suosituksille.
Poutney. 2007. Physiotherapy for Children.
Salpa & Autti-Rämö. 2010. Lapsen ensimmäinen vuosi – kehitys ei etene odotetusti, mitä tehdä.
Sandström & Ahonen. 2011. Liikkuva ihminen- aivot, liikuntafysiologia ja sovellettu biomekaniikka.
Mäenpää H. ym. 2012. Hajanaisista käytännöistä yhtenäisiin suosituksiin CP-lasten kuntoutuksessa. Suomen Lääkärilehti 67 (34); 2304-2310.
Mustonen, Kirsi & Hermanson, Elina & von Wendt, Lennart 2006. Imeväisikäisten lasten kehityspoikkeavuuksien seulonta neuvolassa. Suomen lääkärilehti 61 (9); 963-968.
Ayres, A. J. 2008. Aistimusten aallokossa: sensorisen integraation häiriö ja terapia. Tapola, Lari, kääntäjä.
Luennoilla ja työpajoissa annettava materiaali.
KESKUS- JA ÄÄREISHERMOSTOSAIRAUKSIEN FYSIOTERAPIA, AIKUISET:
Eurooppalainen Parkinsonfysioterapian suositus
Physiofile verkkokoulutussivusto.
Jeglinsky I & Paltamaa J. Liikunnalla lisää toimintakykyä neurologiselle kuntoutujalle. Fysioterapia 6/2016, 34-39.
Koskinen S, Särkämö T, Kullberg-Turtiainen M ym. Tanssikuntoutus ― uusia tuulia aivovammakuntoutuksessa. Fysioterapia 7/2015, 4-9.
Laine M. Uusi suositus auttaa MS-potilaan kuntoutuksessa. Fysioterapia 4/2018, 36-41.
Paltamaa J. Uudesta suosituksesta vaikuttavuutta Parkinson-fysioterapiaan. Fysioterapia 4/2015, 4-9.
Luennoilla ja työpajoissa annettava materiaali.
Opetusmenetelmät
Kolme pbl-sykliä ja niihin liittyvä opiskelijan toiminta.
Lähiopetus, verkko-opetus, työpajat.
Työskentely uima-altaalla.
Tutustumiskäynnit.
Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö
Neurologisten aiheiden syventävä työ.
Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet
Keskus- ja ääreishermostosairauksien fysioterapia, lapset tentti 22.3.2022.
Keskus- ja ääreishermostosairauksien fysioterapia, aikuiset tentti 30.3.2022.
1. mahdollinen uusinta 6. lukukaudella, 2. uusinta 7. lukukaudella.
Arviointiasteikko
H-5
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)
T1
Tiedät neurologisen asiakkaan kuntoutustoiminnan moniammatillisuuden ja sen tarjoamat mahdollisuudet kuntoutujan toimintakyvyn tukemisessa
Tiedät keskeisimpien neurologisten sairauksien aiheuttamia häiriöitä yksilön toimintakyvylle
Hallitset tarkoituksenmukaisia toimintakyvyn arviointimenetelmiä fysioterapian suunnittelun ja toteutuksen pohjaksi
Osaat tukea neurologisen asiakkaan toimintakykyä fysioterapian eri menetelmin
T2
Osaat jäsentää neurologisen asiakkaan kuntoutustoiminnan moniammatillisuuden ja sen tarjoamat mahdollisuudet kuntoutujan toimintakyvyn tukemisessa
Osaat keskeisimpien neurologisten sairauksien aiheuttamat häiriöt yksilön toimintakyvylle
Hallitset hyvin tarkoituksenmukaisia toimintakyvyn arviointimenetelmiä fysioterapian suunnittelun ja toteutuksen pohjaksi
Osaat tukea neurologisen asiakkaan toimintakykyuseilla fysioterapian eri menetelmillä
Arviointikriteerit, hyvä (3)
H3
Osaat selittää neurologisen asiakkaan kuntoutustoiminnan moniammatillisuuden ja sen tarjoamat mahdollisuudet kuntoutujan toimintakyvyn tukemisessa
Osaat selittää keskeisimmät neurologisten sairauksien aiheuttamat häiriöt yksilön toimintakyvylle
Hallitset ja osaat valita tarkoituksenmukaisia toimintakyvyn arviointimenetelmiä fysioterapian suunnittelun ja toteutuksen pohjaksi
Osaat tukea neurologisen asiakkaan toimintakykyä monipuolisesti fysioterapian eri menetelmin
H4
Osaat selittää ja perustella neurologisen asiakkaan kuntoutustoiminnan moniammatillisuuden ja sen tarjoamat mahdollisuudet
Hallitset ja osaat perustellusti valita tarkoituksenmukaisia toimintakyvyn arviointimenetelmiä fysioterapian suunnittelun ja toteutuksen pohjaksi
Osaat selittää ja perustella keskeisimmät neurologisten sairauksien aiheuttamat häiriöt yksilön toimintakyvylle
Osaat tukea neurologisen asiakkaan toimintakykyä perustellusti valittujen fysioterapian eri menetelmin
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
Hallitset neurologisen asiakkaan kuntoutustoiminnan moniammatillisuuden ja sen tarjoamat mahdollisuudet
Hallitset keskeisimmät neurologisten sairauksien aiheuttamat häiriöt yksilön toimintakyvylle
Hallitset ja osaat kriittisesti valita tarkoituksenmukaisia toimintakyvyn arviointimenetelmiä fysioterapian suunnittelun ja toteutuksen pohjaksi
Osaat tukea neurologisen asiakkaan toimintakykyä kriittisesti valittujen fysioterapian eri menetelmin
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Lapsiasiakkaan neurologisen fysioterapian kirjallinen tentti, aikuisasiakkaan neurologisen fysoiterapian kirjallinen tentti.
Työpajossa 100 % läsnäolovelvollisuus.
Syventävä ryhmätyö.