Siirry suoraan sisältöön

Fysioterapiataitojen soveltaminen eri asiakasryhmissä IILaajuus (10 op)

Tunnus: R705FL30OJ

Laajuus

10 op

Osaamistavoitteet

Tiedät neurologisen asiakkaan kuntoutustoiminnan moniammatillisuuden ja sen tarjoamat mahdollisuudet kuntoutujan toimintakyvyn tukemisessa
Tiedät keskeisimpien neurologisten sairauksien aiheuttamat häiriöt yksilön toimintakyvylle
Hallitset tarkoituksenmukaisia toimintakyvyn arviointimenetelmiä fysioterapian suunnittelun ja toteutuksen pohjaksi
Osaat tukea neurologisen asiakkaan toimintakykyä fysioterapian eri menetelmin

Sisältö

Teema 1: Neurologisen asiakkaan moniammatillinen kuntoutus
Teema 2. Neurologisen asiakkaan toimintakyvyn tukeminen
Teema 3. Neurologinen asiakas fysioterapiassa

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)

T1
Tiedät neurologisen asiakkaan kuntoutustoiminnan moniammatillisuuden ja sen tarjoamat mahdollisuudet kuntoutujan toimintakyvyn tukemisessa
Tiedät keskeisimpien neurologisten sairauksien aiheuttamia häiriöitä yksilön toimintakyvylle
Hallitset tarkoituksenmukaisia toimintakyvyn arviointimenetelmiä fysioterapian suunnittelun ja toteutuksen pohjaksi
Osaat tukea neurologisen asiakkaan toimintakykyä fysioterapian eri menetelmin
T2
Osaat jäsentää neurologisen asiakkaan kuntoutustoiminnan moniammatillisuuden ja sen tarjoamat mahdollisuudet kuntoutujan toimintakyvyn tukemisessa
Osaat keskeisimpien neurologisten sairauksien aiheuttamat häiriöt yksilön toimintakyvylle
Hallitset hyvin tarkoituksenmukaisia toimintakyvyn arviointimenetelmiä fysioterapian suunnittelun ja toteutuksen pohjaksi
Osaat tukea neurologisen asiakkaan toimintakykyuseilla fysioterapian eri menetelmillä

Arviointikriteerit, hyvä (3)

H3
Osaat selittää neurologisen asiakkaan kuntoutustoiminnan moniammatillisuuden ja sen tarjoamat mahdollisuudet kuntoutujan toimintakyvyn tukemisessa
Osaat selittää keskeisimmät neurologisten sairauksien aiheuttamat häiriöt yksilön toimintakyvylle
Hallitset ja osaat valita tarkoituksenmukaisia toimintakyvyn arviointimenetelmiä fysioterapian suunnittelun ja toteutuksen pohjaksi
Osaat tukea neurologisen asiakkaan toimintakykyä monipuolisesti fysioterapian eri menetelmin
H4
Osaat selittää ja perustella neurologisen asiakkaan kuntoutustoiminnan moniammatillisuuden ja sen tarjoamat mahdollisuudet
Hallitset ja osaat perustellusti valita tarkoituksenmukaisia toimintakyvyn arviointimenetelmiä fysioterapian suunnittelun ja toteutuksen pohjaksi
Osaat selittää ja perustella keskeisimmät neurologisten sairauksien aiheuttamat häiriöt yksilön toimintakyvylle
Osaat tukea neurologisen asiakkaan toimintakykyä perustellusti valittujen fysioterapian eri menetelmin

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

Hallitset neurologisen asiakkaan kuntoutustoiminnan moniammatillisuuden ja sen tarjoamat mahdollisuudet
Hallitset keskeisimmät neurologisten sairauksien aiheuttamat häiriöt yksilön toimintakyvylle
Hallitset ja osaat kriittisesti valita tarkoituksenmukaisia toimintakyvyn arviointimenetelmiä fysioterapian suunnittelun ja toteutuksen pohjaksi
Osaat tukea neurologisen asiakkaan toimintakykyä kriittisesti valittujen fysioterapian eri menetelmin

Ilmoittautumisaika

02.10.2023 - 06.02.2024

Ajoitus

07.02.2024 - 10.04.2024

Laajuus

10 op

Toteutustapa

Lähiopetus

Yksikkö

Fysioterapeuttikoulutus

Opetuskielet
  • Suomi
Paikat

0 - 50

Tutkinto-ohjelma
  • Fysioterapeuttikoulutus
Opettaja
  • Riikka Köngäs
  • Anne Rautio
  • Tero Nikkarinen
  • Johanna Husa-Russell
Vastuuhenkilö

Johanna Husa-Russell

Opiskelijaryhmät
  • RA75F21S
    Fysioterapeuttikoulutus (monimuoto-opinnot), Rovaniemi, syksy 2021

Tavoitteet

Tiedät neurologisen asiakkaan kuntoutustoiminnan moniammatillisuuden ja sen tarjoamat mahdollisuudet kuntoutujan toimintakyvyn tukemisessa
Tiedät keskeisimpien neurologisten sairauksien aiheuttamat häiriöt yksilön toimintakyvylle
Hallitset tarkoituksenmukaisia toimintakyvyn arviointimenetelmiä fysioterapian suunnittelun ja toteutuksen pohjaksi
Osaat tukea neurologisen asiakkaan toimintakykyä fysioterapian eri menetelmin

Sisältö

Teema 1: Neurologisen asiakkaan moniammatillinen kuntoutus
Teema 2. Neurologisen asiakkaan toimintakyvyn tukeminen
Teema 3. Neurologinen asiakas fysioterapiassa

Oppimateriaalit

MONIAMMATILLINEN NEUROLOGINEN KUN TOUTUS: luentomateriaalit Sherborne SHERBORNE: työpajatunneilla jaettava materiaali FASILITOINTI: työpajatunneilla jaettava materiaali. KESKUS- JA ÄÄREISHERMOSTOSAIRAUKSIEN FYSIOTERAPIA, LAPSET: Fysioterapia 1/11 s. 43-45 Fysioterapia 4/11 s. 44-47 Fysioterapia 7/11 s. 42-46 Fysioterapia 3/12 s. 22-24 Fysioterapia 5/12 s. 18-22 Fysioterapia 7/12 s. 36-38 Fysioterapia 1/13 s. 10-14 Fysioterapia 1/13 s. 16-20. Fysioterapia 3/13 s. 35-36 Fysioterapia 4/13 s. 46-50 Fysioterapia 6/13 s. 40-45 Fysioterapia 4/14 s. 28-33. Fysioterapia 3/15 s. 12-18. Fysioterapia 4/15 s. 32-35. Fysioterapia 6/16 s. 34-39. Fysioterapia 2/17 Lasten fysioterapian teemanumero Fysioterapia 5/17 s.4-5. Fysioterapia 5/17 s.12-13. Fysioterapia 7/17 s.40-43. Fysioterapia 7/18 s.32-36. Kolar. 2013. Clinical Rehabilitation. Koskiniemi & Donner. 2004. Lapsen neurologinen kehitys ja tutkiminen Opetus- ja kulttuuriministeriö. 2016. Tieteelliset perusteet varhaisvuosien fyysisen aktiivisuuden suosituksille. Poutney. 2007. Physiotherapy for Children. Salpa & Autti-Rämö. 2010. Lapsen ensimmäinen vuosi – kehitys ei etene odotetusti, mitä tehdä. Sandström & Ahonen. 2011. Liikkuva ihminen- aivot, liikuntafysiologia ja sovellettu biomekaniikka. Mäenpää H. ym. 2012. Hajanaisista käytännöistä yhtenäisiin suosituksiin CP-lasten kuntoutuksessa. Suomen Lääkärilehti 67 (34); 2304-2310. Mustonen, Kirsi & Hermanson, Elina & von Wendt, Lennart 2006. Imeväisikäisten lasten kehityspoikkeavuuksien seulonta neuvolassa. Suomen lääkärilehti 61 (9); 963-968. Ayres, A. J. 2008. Aistimusten aallokossa: sensorisen integraation häiriö ja terapia. Tapola, Lari, kääntäjä. Luennoilla ja työpajoissa annettava materiaali. KESKUS- JA ÄÄREISHERMOSTOSAIRAUKSIEN FYSIOTERAPIA, AIKUISET: Eurooppalainen Parkinsonfysioterapian suositus Physiofile verkkokoulutussivusto. Jeglinsky I & Paltamaa J. Liikunnalla lisää toimintakykyä neurologiselle kuntoutujalle. Fysioterapia 6/2016, 34-39. Koskinen S, Särkämö T, Kullberg-Turtiainen M ym. Tanssikuntoutus ― uusia tuulia aivovammakuntoutuksessa. Fysioterapia 7/2015, 4-9. Laine M. Uusi suositus auttaa MS-potilaan kuntoutuksessa. Fysioterapia 4/2018, 36-41. Paltamaa J. Uudesta suosituksesta vaikuttavuutta Parkinson-fysioterapiaan. Fysioterapia 4/2015, 4-9. Luennoilla ja työpajoissa annettava materiaali.

Opetusmenetelmät

Lähiopetus, verkko-opetus, työpajat.
Työskentely uima-altaalla.

Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet

Tenttien ajankohdat eivät ole vielä tiedossa.

Arviointiasteikko

H-5

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)

T1
Tiedät neurologisen asiakkaan kuntoutustoiminnan moniammatillisuuden ja sen tarjoamat mahdollisuudet kuntoutujan toimintakyvyn tukemisessa
Tiedät keskeisimpien neurologisten sairauksien aiheuttamia häiriöitä yksilön toimintakyvylle
Hallitset tarkoituksenmukaisia toimintakyvyn arviointimenetelmiä fysioterapian suunnittelun ja toteutuksen pohjaksi
Osaat tukea neurologisen asiakkaan toimintakykyä fysioterapian eri menetelmin
T2
Osaat jäsentää neurologisen asiakkaan kuntoutustoiminnan moniammatillisuuden ja sen tarjoamat mahdollisuudet kuntoutujan toimintakyvyn tukemisessa
Osaat keskeisimpien neurologisten sairauksien aiheuttamat häiriöt yksilön toimintakyvylle
Hallitset hyvin tarkoituksenmukaisia toimintakyvyn arviointimenetelmiä fysioterapian suunnittelun ja toteutuksen pohjaksi
Osaat tukea neurologisen asiakkaan toimintakykyuseilla fysioterapian eri menetelmillä

Arviointikriteerit, hyvä (3)

H3
Osaat selittää neurologisen asiakkaan kuntoutustoiminnan moniammatillisuuden ja sen tarjoamat mahdollisuudet kuntoutujan toimintakyvyn tukemisessa
Osaat selittää keskeisimmät neurologisten sairauksien aiheuttamat häiriöt yksilön toimintakyvylle
Hallitset ja osaat valita tarkoituksenmukaisia toimintakyvyn arviointimenetelmiä fysioterapian suunnittelun ja toteutuksen pohjaksi
Osaat tukea neurologisen asiakkaan toimintakykyä monipuolisesti fysioterapian eri menetelmin
H4
Osaat selittää ja perustella neurologisen asiakkaan kuntoutustoiminnan moniammatillisuuden ja sen tarjoamat mahdollisuudet
Hallitset ja osaat perustellusti valita tarkoituksenmukaisia toimintakyvyn arviointimenetelmiä fysioterapian suunnittelun ja toteutuksen pohjaksi
Osaat selittää ja perustella keskeisimmät neurologisten sairauksien aiheuttamat häiriöt yksilön toimintakyvylle
Osaat tukea neurologisen asiakkaan toimintakykyä perustellusti valittujen fysioterapian eri menetelmin

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

Hallitset neurologisen asiakkaan kuntoutustoiminnan moniammatillisuuden ja sen tarjoamat mahdollisuudet
Hallitset keskeisimmät neurologisten sairauksien aiheuttamat häiriöt yksilön toimintakyvylle
Hallitset ja osaat kriittisesti valita tarkoituksenmukaisia toimintakyvyn arviointimenetelmiä fysioterapian suunnittelun ja toteutuksen pohjaksi
Osaat tukea neurologisen asiakkaan toimintakykyä kriittisesti valittujen fysioterapian eri menetelmin

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Lapsiasiakkaan neurologisen fysioterapian kirjallinen tentti, aikuisasiakkaan neurologisen fysoiterapian kirjallinen tentti.
Työpajoissa 100 % läsnäolovelvollisuus.
Syventävä ryhmätyö.

Ilmoittautumisaika

03.10.2022 - 31.12.2022

Ajoitus

01.01.2023 - 31.05.2023

Laajuus

10 op

Toteutustapa

Lähiopetus

Yksikkö

Fysioterapeuttikoulutus

Toimipiste

Rantavitikka, Jokiväylä 11, Rovaniemi

Opetuskielet
  • Suomi
Paikat

0 - 50

Tutkinto-ohjelma
  • Fysioterapeuttikoulutus
Opettaja
  • Tero Nikkarinen
  • Mika Rahkola
  • Anne Rautio
  • Sari Kilpeläinen
  • Johanna Husa-Russell
  • Heli Katajamäki
Vastuuhenkilö

Johanna Husa-Russell

Opiskelijaryhmät
  • R75F20S
    Fysioterapeuttikoulutus (päivätoteutus), Rovaniemi, syksy 2020

Tavoitteet

Tiedät neurologisen asiakkaan kuntoutustoiminnan moniammatillisuuden ja sen tarjoamat mahdollisuudet kuntoutujan toimintakyvyn tukemisessa
Tiedät keskeisimpien neurologisten sairauksien aiheuttamat häiriöt yksilön toimintakyvylle
Hallitset tarkoituksenmukaisia toimintakyvyn arviointimenetelmiä fysioterapian suunnittelun ja toteutuksen pohjaksi
Osaat tukea neurologisen asiakkaan toimintakykyä fysioterapian eri menetelmin

Sisältö

Teema 1: Neurologisen asiakkaan moniammatillinen kuntoutus
Teema 2. Neurologisen asiakkaan toimintakyvyn tukeminen
Teema 3. Neurologinen asiakas fysioterapiassa

Aika ja paikka

Tarkka aika ei ole vielä tiedossa.

Oppimateriaalit

MONIAMMATILLINEN NEUROLOGINEN KUN TOUTUS:
luentomateriaalit

Sherborne SHERBORNE:
työpajatunneilla jaettava materiaali

FASILITOINTI:
työpajatunneilla jaettava materiaali.

KESKUS- JA ÄÄREISHERMOSTOSAIRAUKSIEN FYSIOTERAPIA, LAPSET:
Fysioterapia 1/11 s. 43-45
Fysioterapia 4/11 s. 44-47
Fysioterapia 7/11 s. 42-46
Fysioterapia 3/12 s. 22-24
Fysioterapia 5/12 s. 18-22
Fysioterapia 7/12 s. 36-38
Fysioterapia 1/13 s. 10-14
Fysioterapia 1/13 s. 16-20.
Fysioterapia 3/13 s. 35-36
Fysioterapia 4/13 s. 46-50
Fysioterapia 6/13 s. 40-45
Fysioterapia 4/14 s. 28-33.
Fysioterapia 3/15 s. 12-18.
Fysioterapia 4/15 s. 32-35.
Fysioterapia 6/16 s. 34-39.
Fysioterapia 2/17 Lasten fysioterapian teemanumero
Fysioterapia 5/17 s.4-5.
Fysioterapia 5/17 s.12-13.
Fysioterapia 7/17 s.40-43.
Fysioterapia 7/18 s.32-36.

Kolar. 2013. Clinical Rehabilitation.
Koskiniemi & Donner. 2004. Lapsen neurologinen kehitys ja tutkiminen
Opetus- ja kulttuuriministeriö. 2016. Tieteelliset perusteet varhaisvuosien fyysisen aktiivisuuden suosituksille.
Poutney. 2007. Physiotherapy for Children.
Salpa & Autti-Rämö. 2010. Lapsen ensimmäinen vuosi – kehitys ei etene odotetusti, mitä tehdä.
Sandström & Ahonen. 2011. Liikkuva ihminen- aivot, liikuntafysiologia ja sovellettu biomekaniikka.
Mäenpää H. ym. 2012. Hajanaisista käytännöistä yhtenäisiin suosituksiin CP-lasten kuntoutuksessa. Suomen Lääkärilehti 67 (34); 2304-2310.
Mustonen, Kirsi & Hermanson, Elina & von Wendt, Lennart 2006. Imeväisikäisten lasten kehityspoikkeavuuksien seulonta neuvolassa. Suomen lääkärilehti 61 (9); 963-968.
Ayres, A. J. 2008. Aistimusten aallokossa: sensorisen integraation häiriö ja terapia. Tapola, Lari, kääntäjä.
Luennoilla ja työpajoissa annettava materiaali.

KESKUS- JA ÄÄREISHERMOSTOSAIRAUKSIEN FYSIOTERAPIA, AIKUISET:
Eurooppalainen Parkinsonfysioterapian suositus
Physiofile verkkokoulutussivusto.
Jeglinsky I & Paltamaa J. Liikunnalla lisää toimintakykyä neurologiselle kuntoutujalle. Fysioterapia 6/2016, 34-39.
Koskinen S, Särkämö T, Kullberg-Turtiainen M ym. Tanssikuntoutus ― uusia tuulia aivovammakuntoutuksessa. Fysioterapia 7/2015, 4-9.
Laine M. Uusi suositus auttaa MS-potilaan kuntoutuksessa. Fysioterapia 4/2018, 36-41.
Paltamaa J. Uudesta suosituksesta vaikuttavuutta Parkinson-fysioterapiaan. Fysioterapia 4/2015, 4-9.
Luennoilla ja työpajoissa annettava materiaali.

Opetusmenetelmät

Kolme pbl-sykliä ja niihin liittyvä opiskelijan toiminta.
Lähiopetus, verkko-opetus, työpajat.
Työskentely uima-altaalla.
Mahdolliset utustumiskäynnit.

Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö

Neurologisten aiheiden syventävä työ.

Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet

Tenttien ajankohdat eivät ole vielä tiedossa.

Arviointiasteikko

H-5

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)

T1
Tiedät neurologisen asiakkaan kuntoutustoiminnan moniammatillisuuden ja sen tarjoamat mahdollisuudet kuntoutujan toimintakyvyn tukemisessa
Tiedät keskeisimpien neurologisten sairauksien aiheuttamia häiriöitä yksilön toimintakyvylle
Hallitset tarkoituksenmukaisia toimintakyvyn arviointimenetelmiä fysioterapian suunnittelun ja toteutuksen pohjaksi
Osaat tukea neurologisen asiakkaan toimintakykyä fysioterapian eri menetelmin
T2
Osaat jäsentää neurologisen asiakkaan kuntoutustoiminnan moniammatillisuuden ja sen tarjoamat mahdollisuudet kuntoutujan toimintakyvyn tukemisessa
Osaat keskeisimpien neurologisten sairauksien aiheuttamat häiriöt yksilön toimintakyvylle
Hallitset hyvin tarkoituksenmukaisia toimintakyvyn arviointimenetelmiä fysioterapian suunnittelun ja toteutuksen pohjaksi
Osaat tukea neurologisen asiakkaan toimintakykyuseilla fysioterapian eri menetelmillä

Arviointikriteerit, hyvä (3)

H3
Osaat selittää neurologisen asiakkaan kuntoutustoiminnan moniammatillisuuden ja sen tarjoamat mahdollisuudet kuntoutujan toimintakyvyn tukemisessa
Osaat selittää keskeisimmät neurologisten sairauksien aiheuttamat häiriöt yksilön toimintakyvylle
Hallitset ja osaat valita tarkoituksenmukaisia toimintakyvyn arviointimenetelmiä fysioterapian suunnittelun ja toteutuksen pohjaksi
Osaat tukea neurologisen asiakkaan toimintakykyä monipuolisesti fysioterapian eri menetelmin
H4
Osaat selittää ja perustella neurologisen asiakkaan kuntoutustoiminnan moniammatillisuuden ja sen tarjoamat mahdollisuudet
Hallitset ja osaat perustellusti valita tarkoituksenmukaisia toimintakyvyn arviointimenetelmiä fysioterapian suunnittelun ja toteutuksen pohjaksi
Osaat selittää ja perustella keskeisimmät neurologisten sairauksien aiheuttamat häiriöt yksilön toimintakyvylle
Osaat tukea neurologisen asiakkaan toimintakykyä perustellusti valittujen fysioterapian eri menetelmin

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

Hallitset neurologisen asiakkaan kuntoutustoiminnan moniammatillisuuden ja sen tarjoamat mahdollisuudet
Hallitset keskeisimmät neurologisten sairauksien aiheuttamat häiriöt yksilön toimintakyvylle
Hallitset ja osaat kriittisesti valita tarkoituksenmukaisia toimintakyvyn arviointimenetelmiä fysioterapian suunnittelun ja toteutuksen pohjaksi
Osaat tukea neurologisen asiakkaan toimintakykyä kriittisesti valittujen fysioterapian eri menetelmin

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Lapsiasiakkaan neurologisen fysioterapian kirjallinen tentti, aikuisasiakkaan neurologisen fysoiterapian kirjallinen tentti.
Työpajossa 100 % läsnäolovelvollisuus.
Syventävä ryhmätyö.
Englanniksi

Ilmoittautumisaika

01.10.2021 - 02.02.2022

Ajoitus

09.02.2022 - 30.05.2022

Laajuus

10 op

Toteutustapa

Lähiopetus

Yksikkö

Fysioterapeuttikoulutus

Toimipiste

Rantavitikka, Jokiväylä 11, Rovaniemi

Opetuskielet
  • Suomi
Paikat

0 - 45

Tutkinto-ohjelma
  • Fysioterapeuttikoulutus
Opettaja
  • Tero Nikkarinen
  • Mika Rahkola
  • Johanna Husa-Russell
  • Sari Kilpeläinen
  • Heli Katajamäki
Vastuuhenkilö

Johanna Husa-Russell

Opiskelijaryhmät
  • R75F19S
    Fysioterapeuttikoulutus (päiväopiskelu) Rovaniemi syksy 2019

Tavoitteet

Tiedät neurologisen asiakkaan kuntoutustoiminnan moniammatillisuuden ja sen tarjoamat mahdollisuudet kuntoutujan toimintakyvyn tukemisessa
Tiedät keskeisimpien neurologisten sairauksien aiheuttamat häiriöt yksilön toimintakyvylle
Hallitset tarkoituksenmukaisia toimintakyvyn arviointimenetelmiä fysioterapian suunnittelun ja toteutuksen pohjaksi
Osaat tukea neurologisen asiakkaan toimintakykyä fysioterapian eri menetelmin

Sisältö

Teema 1: Neurologisen asiakkaan moniammatillinen kuntoutus
Teema 2. Neurologisen asiakkaan toimintakyvyn tukeminen
Teema 3. Neurologinen asiakas fysioterapiassa

Aika ja paikka

9.2.- 30.5.2022

Oppimateriaalit

MONIAMMATILLINEN NEUROLOGINEN KUN TOUTUS:
luentomateriaalit

Sherborne SHERBORNE:
työpajatunneilla jaettava materiaali

FASILITOINTI:
työpajatunneilla jaettava materiaali.

KESKUS- JA ÄÄREISHERMOSTOSAIRAUKSIEN FYSIOTERAPIA, LAPSET:
Fysioterapia 1/11 s. 43-45
Fysioterapia 4/11 s. 44-47
Fysioterapia 7/11 s. 42-46
Fysioterapia 3/12 s. 22-24
Fysioterapia 5/12 s. 18-22
Fysioterapia 7/12 s. 36-38
Fysioterapia 1/13 s. 10-14
Fysioterapia 1/13 s. 16-20.
Fysioterapia 3/13 s. 35-36
Fysioterapia 4/13 s. 46-50
Fysioterapia 6/13 s. 40-45
Fysioterapia 4/14 s. 28-33.
Fysioterapia 3/15 s. 12-18.
Fysioterapia 4/15 s. 32-35.
Fysioterapia 6/16 s. 34-39.
Fysioterapia 2/17 Lasten fysioterapian teemanumero
Fysioterapia 5/17 s.4-5.
Fysioterapia 5/17 s.12-13.
Fysioterapia 7/17 s.40-43.
Fysioterapia 7/18 s.32-36.

Kolar. 2013. Clinical Rehabilitation.
Koskiniemi & Donner. 2004. Lapsen neurologinen kehitys ja tutkiminen
Opetus- ja kulttuuriministeriö. 2016. Tieteelliset perusteet varhaisvuosien fyysisen aktiivisuuden suosituksille.
Poutney. 2007. Physiotherapy for Children.
Salpa & Autti-Rämö. 2010. Lapsen ensimmäinen vuosi – kehitys ei etene odotetusti, mitä tehdä.
Sandström & Ahonen. 2011. Liikkuva ihminen- aivot, liikuntafysiologia ja sovellettu biomekaniikka.
Mäenpää H. ym. 2012. Hajanaisista käytännöistä yhtenäisiin suosituksiin CP-lasten kuntoutuksessa. Suomen Lääkärilehti 67 (34); 2304-2310.
Mustonen, Kirsi & Hermanson, Elina & von Wendt, Lennart 2006. Imeväisikäisten lasten kehityspoikkeavuuksien seulonta neuvolassa. Suomen lääkärilehti 61 (9); 963-968.
Ayres, A. J. 2008. Aistimusten aallokossa: sensorisen integraation häiriö ja terapia. Tapola, Lari, kääntäjä.
Luennoilla ja työpajoissa annettava materiaali.

KESKUS- JA ÄÄREISHERMOSTOSAIRAUKSIEN FYSIOTERAPIA, AIKUISET:
Eurooppalainen Parkinsonfysioterapian suositus
Physiofile verkkokoulutussivusto.
Jeglinsky I & Paltamaa J. Liikunnalla lisää toimintakykyä neurologiselle kuntoutujalle. Fysioterapia 6/2016, 34-39.
Koskinen S, Särkämö T, Kullberg-Turtiainen M ym. Tanssikuntoutus ― uusia tuulia aivovammakuntoutuksessa. Fysioterapia 7/2015, 4-9.
Laine M. Uusi suositus auttaa MS-potilaan kuntoutuksessa. Fysioterapia 4/2018, 36-41.
Paltamaa J. Uudesta suosituksesta vaikuttavuutta Parkinson-fysioterapiaan. Fysioterapia 4/2015, 4-9.
Luennoilla ja työpajoissa annettava materiaali.

Opetusmenetelmät

Kolme pbl-sykliä ja niihin liittyvä opiskelijan toiminta.
Lähiopetus, verkko-opetus, työpajat.
Työskentely uima-altaalla.
Tutustumiskäynnit.

Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö

Neurologisten aiheiden syventävä työ.

Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet

Keskus- ja ääreishermostosairauksien fysioterapia, lapset tentti 22.3.2022.
Keskus- ja ääreishermostosairauksien fysioterapia, aikuiset tentti 30.3.2022.

1. mahdollinen uusinta 6. lukukaudella, 2. uusinta 7. lukukaudella.

Arviointiasteikko

H-5

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)

T1
Tiedät neurologisen asiakkaan kuntoutustoiminnan moniammatillisuuden ja sen tarjoamat mahdollisuudet kuntoutujan toimintakyvyn tukemisessa
Tiedät keskeisimpien neurologisten sairauksien aiheuttamia häiriöitä yksilön toimintakyvylle
Hallitset tarkoituksenmukaisia toimintakyvyn arviointimenetelmiä fysioterapian suunnittelun ja toteutuksen pohjaksi
Osaat tukea neurologisen asiakkaan toimintakykyä fysioterapian eri menetelmin
T2
Osaat jäsentää neurologisen asiakkaan kuntoutustoiminnan moniammatillisuuden ja sen tarjoamat mahdollisuudet kuntoutujan toimintakyvyn tukemisessa
Osaat keskeisimpien neurologisten sairauksien aiheuttamat häiriöt yksilön toimintakyvylle
Hallitset hyvin tarkoituksenmukaisia toimintakyvyn arviointimenetelmiä fysioterapian suunnittelun ja toteutuksen pohjaksi
Osaat tukea neurologisen asiakkaan toimintakykyuseilla fysioterapian eri menetelmillä

Arviointikriteerit, hyvä (3)

H3
Osaat selittää neurologisen asiakkaan kuntoutustoiminnan moniammatillisuuden ja sen tarjoamat mahdollisuudet kuntoutujan toimintakyvyn tukemisessa
Osaat selittää keskeisimmät neurologisten sairauksien aiheuttamat häiriöt yksilön toimintakyvylle
Hallitset ja osaat valita tarkoituksenmukaisia toimintakyvyn arviointimenetelmiä fysioterapian suunnittelun ja toteutuksen pohjaksi
Osaat tukea neurologisen asiakkaan toimintakykyä monipuolisesti fysioterapian eri menetelmin
H4
Osaat selittää ja perustella neurologisen asiakkaan kuntoutustoiminnan moniammatillisuuden ja sen tarjoamat mahdollisuudet
Hallitset ja osaat perustellusti valita tarkoituksenmukaisia toimintakyvyn arviointimenetelmiä fysioterapian suunnittelun ja toteutuksen pohjaksi
Osaat selittää ja perustella keskeisimmät neurologisten sairauksien aiheuttamat häiriöt yksilön toimintakyvylle
Osaat tukea neurologisen asiakkaan toimintakykyä perustellusti valittujen fysioterapian eri menetelmin

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

Hallitset neurologisen asiakkaan kuntoutustoiminnan moniammatillisuuden ja sen tarjoamat mahdollisuudet
Hallitset keskeisimmät neurologisten sairauksien aiheuttamat häiriöt yksilön toimintakyvylle
Hallitset ja osaat kriittisesti valita tarkoituksenmukaisia toimintakyvyn arviointimenetelmiä fysioterapian suunnittelun ja toteutuksen pohjaksi
Osaat tukea neurologisen asiakkaan toimintakykyä kriittisesti valittujen fysioterapian eri menetelmin

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Lapsiasiakkaan neurologisen fysioterapian kirjallinen tentti, aikuisasiakkaan neurologisen fysoiterapian kirjallinen tentti.
Työpajossa 100 % läsnäolovelvollisuus.
Syventävä ryhmätyö.