Markkinointi ja asiakaspalveluLaajuus (5 op)
Opintojakson tunnus: R601ML118
Opintojakson perustiedot
- Laajuus
- 5 op
- Opetuskieli
- suomi
- Korkeakoulu
- Peppi
Osaamistavoitteet
Opiskelija
- Sisäistää markkinoinnin jatkuvan uusiutumisen ja kehittymisen tarpeen markkinointiympäristön ja asiakkaiden odotusten ja käyttäytymisen muuttuessa
- Tietää markkinointiym-päristön, asiakaskäyttäytymisen ja markkinoiden segmentoinnin sisällöt
- Sisäistää asiakaslähtöisen markkinointiajattelun ja ymmärtää asiakaspalvelun ja sen kehittämisen merkityksen markkinoinnissa
- Tuntee markkinoinnin suunnittelun kokonaisuuden ja markkinoinnin kilpailukeinot.
- Osaa laatia markkinointisuunnitelman omalle alalleen
- Osaa liikeviestinnän ja markkinointiviestinnän sen kaikilla osa-alueilla, oppii tuloksekkaan myyntityön valmistautumisesta kaupan päättämiseen ja jälkihoitoon, osaa toimia asiakaskontakteissa
- Perehtyy palveluliiketoiminnan toimintamalleihin ja palvelujen markkinoinnin suunnitteluun ja palvelujen tuotteistamiseen.
Sisältö
Markkinointiajattelun kehittyminen, markkinoinnin uusiutuminen
Markkinointiympäristö, asiakaskäyttäytyminen ja segmentointi
Asiakaslähtöisen markkinoinnin sisältö ja tehtävät, sisäinen markkinointi. Arvon luominen asiakkaalle, arvolupauskanvaasi. Asiakkuuksien hallinta.
Markkinoinnin suunnittelu, markkinointistrategia ja kilpailukeinot, markkinointisuunnitelman laadinta.
Henkilöstö ja asiakaspalvelu ja sen kehittäminen kilpailukeinona, palvelualustat ja niillä toimiminen
Tuote- ja tarjooma kilpailukeinona, hinta kilpailukeinona
Saatavuus kilpailukeinona, verkkokauppa ja muu suoramarkkinointi, verkostot
Markkinointiviestintä kilpailukeinona
Liike- ja verkkoviestintä, sosiaalinen media
Tuloksellinen myyntityö: Myyntityön muodot, myyjän tehtävät ja ominaisuudet, myyntityön vaiheet, asiakaskontakteissa toimiminen, myynnin etiikka
Palveluliiketoiminnan mallit, palvelujen suunnittelu ja tuotteistaminen, palvelumuotoilu, palvelun laatu
Opintojakso sisältää viestintää 1 op.
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)
1-2
Opiskelija tuntee markkinoinnin, myynnin ja asiakaspalvelun perusteita ja niiden merkityksiä yritystoiminnassa. Asennoitumisessa on kehitettävää.
Arviointikriteerit, hyvä (3)
3-4
Opiskelija tuntee kattavasti ja syvällisesti markkinoinnin, myynnin ja asiakaspalvelun perusteita ja niiden merkityksiä yritystoiminnassa. Asennoituminen ja markkinoinnin, myynnin ja asiakaspalvelun merkityksen sisäistäminen yritystoiminnassa ovat hyvällä tasolla.
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
5
Opiskelija tuntee kattavasti ja syvällisesti markkinoinnin, myynnin ja asiakaspalvelun perusteita ja niiden merkityksiä metsätalousinsinöörin ja agrologin tehtävissä. Asennoituminen ja markkinoinnin, myynnin ja asiakaspalvelun merkityksen sisäistäminen yritystoiminnassa ovat erinomaisella tasolla.