MetsänhoitoLaajuus (5 op)
Tunnus: R604ML88
Laajuus
5 op
Opetuskieli
- suomi
Vastuuhenkilö
Osaamistavoitteet
Opiskelija
- Osaa metsänkasvatuksen menetelmiä ja osaa soveltaa menetelmiä maastossa
- Tietää metsäkäsittelyn vaikutuksen puun raaka-aineominaisuuksiin
- Ymmärtää eri metsänhoitomenetelmien soveltuvuuden metsänomistajan tavoitteiden saavuttamiseksi
- Tietää kasvatusmetsien bioottiset ja abioottiset tuhot
- Tietää metsäluonnon arvokkaat elinympäristöt ja osaa ottaa niiden erityispiirteet huomioon metsänhoidon suunnittelussa
- Tietää lannoituksen vaikutuksen metsän kasvuun eri kohteissa
Sisältö
Jaksollinen metsän käsittely
Metsän jatkuva kasvatus
Puuntuotoskyvyn parantaminen
Metsätuhoriskit ja niiden hallinta
Kannattavuus ja kustannustehokkuus metsänhoidossa
Talousmetsien luonnonhoito
Metsälaki ja muut metsänhoitoon vaikuttavat säädökset sekä sertifiointi
Riistan huomioiminen metsänhoidossa
Metsänhoitoon liittyvät KEMERA-tuet
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)
1
Opiskelija osaa pohjoisen metsäluonnon kehitysprosessien pääperiaatteet ja osaa metsänuudistamisen ja -kasvatuksen perusmenetelmät. Hän osaa tärkeimmät metsätuhot ja niiden aiheuttajat. Hän osaa metsäluonnon arvokkaat elinympäristöt.
2
Opiskelija osaa pohjoisen metsäluonnon kehitysprosessien pääperiaatteet ja osaa metsänuudistamisen ja -kasvatuksen perusmenetelmät sekä osaa tunnistaa tärkeimmät metsätuhot ja niiden aiheuttajat. Hän osaa metsäluonnon arvokkaat elinympäristöt ja osaa hoitaa niitä.
Arviointikriteerit, hyvä (3)
3
Opiskelija tietää pohjoisen metsäluonnon kehitysprosessien pääperiaatteet ja tietää metsänuudistamisen ja -kasvatuksen perusteet ja menetelmät sekä niiden soveltamisen. Hän tietää puun tärkeimmät raaka-aineominaisuudet ja metsänkäsittelyn vaikutukset niihin. Hän tunnistaa laajasti metsien tuhonaiheuttajia sekä tuntee niiden torjuntaan liittyviä metsänhoito-ohjeita ja pystyy soveltamaan niitä käytäntöön. Hän osaa metsäluonnon arvokkaat elinympäristöt ja osaa hoitaa niitä säädösten, suositusten ja sertifiointiohjeiden mukaan.
4
Opiskelija ymmärtää pohjoisen metsäluonnon kehitysprosessien pääperiaatteet ja tietää metsänuudistamisen ja -kasvatuksen perusteet ja menetelmät sekä niiden soveltamisen. Hän tietää puun tärkeimmät raaka-aineominaisuudet ja metsänkäsittelyn vaikutukset niihin. Hän tunnistaa laajasti metsien tuhonaiheuttajia ja ymmärtää niiden ekologiaa sekä tuntee niiden torjuntaan liittyviä metsänhoito-ohjeita ja pystyy soveltamaan niitä käytäntöön. Hän osaa metsäluonnon arvokkaat elinympäristöt ja osaa hoitaa niitä säädösten, suositusten ja sertifiointiohjeiden mukaan.
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
5
Opiskelija ymmärtää pohjoisen metsäluonnon kehitysprosessien pääperiaatteet ja tietää metsänuudistamisen ja -kasvatuksen perusteet ja menetelmät. Hän osaa arvioida eri ratkaisuvaihtoehtojen mahdollisuuksia ja riskejä ja tarjota metsänomistajalle hänen tavoitteitaan edistäviä vaihtoehtoja. Hän tietää puun tärkeimmät raaka-aineominaisuudet ja metsänkäsittelyn vaikutukset niihin. Hän tunnistaa laajasti metsätuhojen aiheuttajat maassamme ja ymmärtää niiden ekologiaa. Hän tietää niiden torjuntaan liittyviä ohjeita ja säädöksiä ja osaa ottaa huomion niiden vaikutuksia metsänkäytönratkaisuja tehdessään. Hän osaa metsäluonnon arvokkaat elinympäristöt ja osaa hoitaa niitä säädösten, suositusten ja sertifiointiohjeiden mukaan.
Ilmoittautumisaika
13.03.2023 - 10.09.2023
Ajoitus
11.09.2023 - 30.11.2023
Laajuus
5 op
Virtuaaliosuus (op)
3 op
T&K-osuus
5 op
Toteutustapa
40 % Lähiopetus, 60 % Etäopetus
Yksikkö
Metsätalousinsinöörikoulutus
Opetuskielet
- Suomi
Paikat
0 - 40
Tutkinto-ohjelma
- Metsätalouden koulutus
Opettaja
- Minna Tuominen
- Kari Pasanen
Vastuuhenkilö
Kari Pasanen
Opiskelijaryhmät
-
RA64M23KMetsätalousinsinöörikoulutus (monimuoto-opinnot), Rovaniemi, kevät 2023
Tavoitteet
Opiskelija
- Osaa metsänkasvatuksen menetelmiä ja osaa soveltaa menetelmiä maastossa
- Tietää metsäkäsittelyn vaikutuksen puun raaka-aineominaisuuksiin
- Ymmärtää eri metsänhoitomenetelmien soveltuvuuden metsänomistajan tavoitteiden saavuttamiseksi
- Tietää kasvatusmetsien bioottiset ja abioottiset tuhot
- Tietää metsäluonnon arvokkaat elinympäristöt ja osaa ottaa niiden erityispiirteet huomioon metsänhoidon suunnittelussa
- Tietää lannoituksen vaikutuksen metsän kasvuun eri kohteissa
Sisältö
Jaksollinen metsän käsittely
Metsän jatkuva kasvatus
Puuntuotoskyvyn parantaminen
Metsätuhoriskit ja niiden hallinta
Kannattavuus ja kustannustehokkuus metsänhoidossa
Talousmetsien luonnonhoito
Metsälaki ja muut metsänhoitoon vaikuttavat säädökset sekä sertifiointi
Riistan huomioiminen metsänhoidossa
Metsänhoitoon liittyvät KEMERA-tuet
Aika ja paikka
Syksy 2023, etäyhteydellä (Zoom)
Oppimateriaalit
Huuskonen, S., Hynynen, J. ja Valkonen, S. 2014. Metsänkasvatus - menetelmät ja kannattavuus
Hynynen, J., Valkonen, S. ja Rantala, S. 2005. Tuottava metsänkasvatus
Luoranen, J., Saksa, T. ja Uotila, K. 2012. Metsänuudistaminen
Pukkala, T., Lähde, E. ja Laiho, O. 2011. Metsän jatkuva kasvatus
Uotila, K., Kasanen, R. ja Heliövaara, K. 2015. Metsätuhot
Äijälä, O. ym. (toim.) 2014.Hyvän metsänhoidon suositukset
Opetusmenetelmät
Yksilö- ja ryhmätehtävät, itsenäinen tiedonhaku, luentotallenteet. Etätunneilla ongelmanratkaisua, keskustelua, ohjausta.
Arviointiasteikko
H-5
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)
1
Opiskelija osaa pohjoisen metsäluonnon kehitysprosessien pääperiaatteet ja osaa metsänuudistamisen ja -kasvatuksen perusmenetelmät. Hän osaa tärkeimmät metsätuhot ja niiden aiheuttajat. Hän osaa metsäluonnon arvokkaat elinympäristöt.
2
Opiskelija osaa pohjoisen metsäluonnon kehitysprosessien pääperiaatteet ja osaa metsänuudistamisen ja -kasvatuksen perusmenetelmät sekä osaa tunnistaa tärkeimmät metsätuhot ja niiden aiheuttajat. Hän osaa metsäluonnon arvokkaat elinympäristöt ja osaa hoitaa niitä.
Arviointikriteerit, hyvä (3)
3
Opiskelija tietää pohjoisen metsäluonnon kehitysprosessien pääperiaatteet ja tietää metsänuudistamisen ja -kasvatuksen perusteet ja menetelmät sekä niiden soveltamisen. Hän tietää puun tärkeimmät raaka-aineominaisuudet ja metsänkäsittelyn vaikutukset niihin. Hän tunnistaa laajasti metsien tuhonaiheuttajia sekä tuntee niiden torjuntaan liittyviä metsänhoito-ohjeita ja pystyy soveltamaan niitä käytäntöön. Hän osaa metsäluonnon arvokkaat elinympäristöt ja osaa hoitaa niitä säädösten, suositusten ja sertifiointiohjeiden mukaan.
4
Opiskelija ymmärtää pohjoisen metsäluonnon kehitysprosessien pääperiaatteet ja tietää metsänuudistamisen ja -kasvatuksen perusteet ja menetelmät sekä niiden soveltamisen. Hän tietää puun tärkeimmät raaka-aineominaisuudet ja metsänkäsittelyn vaikutukset niihin. Hän tunnistaa laajasti metsien tuhonaiheuttajia ja ymmärtää niiden ekologiaa sekä tuntee niiden torjuntaan liittyviä metsänhoito-ohjeita ja pystyy soveltamaan niitä käytäntöön. Hän osaa metsäluonnon arvokkaat elinympäristöt ja osaa hoitaa niitä säädösten, suositusten ja sertifiointiohjeiden mukaan.
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
5
Opiskelija ymmärtää pohjoisen metsäluonnon kehitysprosessien pääperiaatteet ja tietää metsänuudistamisen ja -kasvatuksen perusteet ja menetelmät. Hän osaa arvioida eri ratkaisuvaihtoehtojen mahdollisuuksia ja riskejä ja tarjota metsänomistajalle hänen tavoitteitaan edistäviä vaihtoehtoja. Hän tietää puun tärkeimmät raaka-aineominaisuudet ja metsänkäsittelyn vaikutukset niihin. Hän tunnistaa laajasti metsätuhojen aiheuttajat maassamme ja ymmärtää niiden ekologiaa. Hän tietää niiden torjuntaan liittyviä ohjeita ja säädöksiä ja osaa ottaa huomion niiden vaikutuksia metsänkäytönratkaisuja tehdessään. Hän osaa metsäluonnon arvokkaat elinympäristöt ja osaa hoitaa niitä säädösten, suositusten ja sertifiointiohjeiden mukaan.
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Oppimistehtävät ja ryhmätyö
Verkkotentti metsänkäsittelymenetelmistä ja metsätuhoista
Ilmoittautumisaika
14.03.2022 - 25.08.2022
Ajoitus
01.09.2022 - 30.11.2022
Laajuus
5 op
Virtuaaliosuus (op)
4 op
T&K-osuus
5 op
Toteutustapa
20 % Lähiopetus, 80 % Etäopetus
Yksikkö
Metsätalousinsinöörikoulutus
Opetuskielet
- Suomi
Paikat
0 - 50
Tutkinto-ohjelma
- Metsätalouden koulutus
Opettaja
- Minna Tuominen
- Kari Pasanen
Vastuuhenkilö
Kari Pasanen
Opiskelijaryhmät
-
RA64M22KMetsätalousinsinöörikoulutus (monimuoto-opinnot), Rovaniemi, kevät 2022
Tavoitteet
Opiskelija
- Osaa metsänkasvatuksen menetelmiä ja osaa soveltaa menetelmiä maastossa
- Tietää metsäkäsittelyn vaikutuksen puun raaka-aineominaisuuksiin
- Ymmärtää eri metsänhoitomenetelmien soveltuvuuden metsänomistajan tavoitteiden saavuttamiseksi
- Tietää kasvatusmetsien bioottiset ja abioottiset tuhot
- Tietää metsäluonnon arvokkaat elinympäristöt ja osaa ottaa niiden erityispiirteet huomioon metsänhoidon suunnittelussa
- Tietää lannoituksen vaikutuksen metsän kasvuun eri kohteissa
Sisältö
Jaksollinen metsän käsittely
Metsän jatkuva kasvatus
Puuntuotoskyvyn parantaminen
Metsätuhoriskit ja niiden hallinta
Kannattavuus ja kustannustehokkuus metsänhoidossa
Talousmetsien luonnonhoito
Metsälaki ja muut metsänhoitoon vaikuttavat säädökset sekä sertifiointi
Riistan huomioiminen metsänhoidossa
Metsänhoitoon liittyvät KEMERA-tuet
Aika ja paikka
Syksy 2022
Oppimateriaalit
Huuskonen, S., Hynynen, J. ja Valkonen, S. 2014. Metsänkasvatus - menetelmät ja kannattavuus
Hynynen, J., Valkonen, S. ja Rantala, S. 2005. Tuottava metsänkasvatus
Luoranen, J., Saksa, T. ja Uotila, K. 2012. Metsänuudistaminen
Pukkala, T., Lähde, E. ja Laiho, O. 2011. Metsän jatkuva kasvatus
Uotila, K., Kasanen, R. ja Heliövaara, K. 2015. Metsätuhot
Äijälä, O. ym. (toim.) 2014.Hyvän metsänhoidon suositukset
Opetusmenetelmät
Yksilö- ja ryhmätehtävät, itsenäinen tiedonhaku, luennot (osa tallenteina etukäteen), ohjaustunnit, yksi maastopäivä
Arviointiasteikko
H-5
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)
1
Opiskelija osaa pohjoisen metsäluonnon kehitysprosessien pääperiaatteet ja osaa metsänuudistamisen ja -kasvatuksen perusmenetelmät. Hän osaa tärkeimmät metsätuhot ja niiden aiheuttajat. Hän osaa metsäluonnon arvokkaat elinympäristöt.
2
Opiskelija osaa pohjoisen metsäluonnon kehitysprosessien pääperiaatteet ja osaa metsänuudistamisen ja -kasvatuksen perusmenetelmät sekä osaa tunnistaa tärkeimmät metsätuhot ja niiden aiheuttajat. Hän osaa metsäluonnon arvokkaat elinympäristöt ja osaa hoitaa niitä.
Arviointikriteerit, hyvä (3)
3
Opiskelija tietää pohjoisen metsäluonnon kehitysprosessien pääperiaatteet ja tietää metsänuudistamisen ja -kasvatuksen perusteet ja menetelmät sekä niiden soveltamisen. Hän tietää puun tärkeimmät raaka-aineominaisuudet ja metsänkäsittelyn vaikutukset niihin. Hän tunnistaa laajasti metsien tuhonaiheuttajia sekä tuntee niiden torjuntaan liittyviä metsänhoito-ohjeita ja pystyy soveltamaan niitä käytäntöön. Hän osaa metsäluonnon arvokkaat elinympäristöt ja osaa hoitaa niitä säädösten, suositusten ja sertifiointiohjeiden mukaan.
4
Opiskelija ymmärtää pohjoisen metsäluonnon kehitysprosessien pääperiaatteet ja tietää metsänuudistamisen ja -kasvatuksen perusteet ja menetelmät sekä niiden soveltamisen. Hän tietää puun tärkeimmät raaka-aineominaisuudet ja metsänkäsittelyn vaikutukset niihin. Hän tunnistaa laajasti metsien tuhonaiheuttajia ja ymmärtää niiden ekologiaa sekä tuntee niiden torjuntaan liittyviä metsänhoito-ohjeita ja pystyy soveltamaan niitä käytäntöön. Hän osaa metsäluonnon arvokkaat elinympäristöt ja osaa hoitaa niitä säädösten, suositusten ja sertifiointiohjeiden mukaan.
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
5
Opiskelija ymmärtää pohjoisen metsäluonnon kehitysprosessien pääperiaatteet ja tietää metsänuudistamisen ja -kasvatuksen perusteet ja menetelmät. Hän osaa arvioida eri ratkaisuvaihtoehtojen mahdollisuuksia ja riskejä ja tarjota metsänomistajalle hänen tavoitteitaan edistäviä vaihtoehtoja. Hän tietää puun tärkeimmät raaka-aineominaisuudet ja metsänkäsittelyn vaikutukset niihin. Hän tunnistaa laajasti metsätuhojen aiheuttajat maassamme ja ymmärtää niiden ekologiaa. Hän tietää niiden torjuntaan liittyviä ohjeita ja säädöksiä ja osaa ottaa huomion niiden vaikutuksia metsänkäytönratkaisuja tehdessään. Hän osaa metsäluonnon arvokkaat elinympäristöt ja osaa hoitaa niitä säädösten, suositusten ja sertifiointiohjeiden mukaan.
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Kirjallinen tentti metsien käsittelymenetelmistä ja metsätuhoista
Oppimistehtävien arviointi