Svenska för el- och automationsingenjörerLaajuus (5 op)
Tunnus: K53SL011OJ
Laajuus
5 op
Opetuskieli
- suomi
Osaamistavoitteet
Tavoitteena on että opiskelija saavuttaa lainsäädännössä vaaditun ruotsin kielen kirjallisen ja suullisen osaamisen. Opiskelija osaa käyttää ruotsinkieltä sähkö- ja automaatiolan työtehtävissä ja tuntee alan ammatillista sanastoa. Opintojakso toteutetaan rakennussähköistyksen/automaation suunnitteluprojektien yhteydessä, jolloin sähkövoima- ja automaatioalan termistölle ja ruotsin kielen käytölle on selkeät teemat ja käyttötarpeet.
Sisältö
Opiskelu, työelämän viestintä, työnhaku, messut, tuote-esittely, alan tekstejä, suullinen esitelmä oman koulutusalan aiheesta.
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)
T (1) Opiskelija osaa kertoa lyhyesti ja yksipuolisesti koulutuksestaan, työkokemuksestaan ja -tehtävistään sekä alan yrityksistä ja palveluista. Opiskelija osaa toimia lähteitä apuna käyttäen ennakoitavissa toimenkuvansa viestintätilanteissa ja hakea tietoa helppolukuisista ruotsinkielisistä lähteistä.
T (2) Opiskelija osaa kertoa keskeisiä asioita koulutuksestaan, työkokemuksestaan ja -tehtävistään sekä alan yrityksistä ja palveluista. Opiskelija osaa toimia ruotsin kielellä ennakoitavissa toimenkuvansa viestintätilanteissa ja hakea tietoa helppolukuisista ruotsinkielisistä lähteistä.
Arviointikriteerit, hyvä (3)
H (3) Opiskelija osaa kertoa koulutuksestaan, työkokemuksistaan ja –tehtävistä sekä alansa organisaatioista eheänä kokonaisuutena ja sekä selviytyy kohtalaisen hyvin toimenkuvansa työelämäkontakteista, palvelutilanteista sekä tuntee ja hakee tietoa alansa ruotsinkielisistä lähteistä.
H (4) Opiskelija esittelee koulutustaan, työkokemustaan ja -tehtäviään monipuolisesti, esiintyy neuvottelutilanteissa sekä selviytyy työelämäkontakteista suhteellisen luontevasti ja asianomaisella tyylillä. Opiskelija hallitsee työnhaun ja osaa jäsentää itsenäisesti tietoa alansa eri ruotsinkielisistä lähteistä.
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
K (5) Opiskelija esittelee koulutustaan, työkokemustaan ja -tehtäviään monipuolisesti, esiintyy neuvottelutilanteissa sekä selviytyy työelämäkontakteista luontevasti asianomaisella tyylillä ja on aloitteellinen. Opiskelija hallitsee työnhaun ja osaa jäsentää itsenäisesti tietoa alansa ruotsinkielisistä lähteistä.
Lisätiedot
Suullinen ja kirjallinen taito arvioidaan erikseen.
Arvosana perustuu jatkuvaan näyttöön, harjoitustöihin, esitelmään ja tenttiin.
Läsnäolovelvollisuus 80% ja hyväksytysti suoritetut kotitehtävät
Ilmoittautumisaika
02.10.2023 - 07.01.2024
Ajoitus
08.01.2024 - 17.05.2024
Laajuus
5 op
Virtuaaliosuus (op)
4 op
Toteutustapa
20 % Lähiopetus, 80 % Etäopetus
Yksikkö
Insinöörikoulutus, sähkö- ja automaatiotekniikka
Toimipiste
Kosmos, Tietokatu 1, Kemi
Opetuskielet
- Suomi
Paikat
0 - 80
Tutkinto-ohjelma
- Sähkö- ja automaatiotekniikan koulutus
Opettaja
- Sanna Jylhä
Vastuuhenkilö
Sanna Jylhä
Opiskelijaryhmät
-
KA53S21SVInsinöörikoulutus, sähkö- ja automaatiotekniikka (monimuotototeutus), Kemi ,syksy 2021
-
KA53S21AUInsinöörikoulutus, sähkö- ja automaatiotekniikka (monimuotototeutus), Kemi ,syksy 2021
-
KA53S21SInsinöörikoulutus, sähkö- ja automaatiotekniikka (monimuotototeutus), Kemi ,syksy 2021
Tavoitteet
Tavoitteena on että opiskelija saavuttaa lainsäädännössä vaaditun ruotsin kielen kirjallisen ja suullisen osaamisen. Opiskelija osaa käyttää ruotsinkieltä sähkö- ja automaatiolan työtehtävissä ja tuntee alan ammatillista sanastoa. Opintojakso toteutetaan rakennussähköistyksen/automaation suunnitteluprojektien yhteydessä, jolloin sähkövoima- ja automaatioalan termistölle ja ruotsin kielen käytölle on selkeät teemat ja käyttötarpeet.
Sisältö
Opiskelu, työelämän viestintä, työnhaku, messut, tuote-esittely, alan tekstejä, suullinen esitelmä oman koulutusalan aiheesta.
Oppimateriaalit
Moodle-materiaali
Lisämateriaali: Verkkokurssit: Nätfräsch, Språknåt Kirjoja: Flexteknik, Flexhandel, Kontakt- Teknisk svenska, Perspektiv - svenska för högskolestudenter
Opetusmenetelmät
Materiaali löytyy Moodlesta ja opetus ZOOM-luokassa.
Lähitunnit kampuksella oppimistehtäviä varten.
Lisätietoja opiskelijoille
Aktiivinen osallistuminen on edellytys suullisten viestintätehtävien tekemiselle ja siten opintojakson suorittamiselle.
Poissaoloista on hyvä sopia opettajan kanssa etukäteen.
Arviointiasteikko
H-5
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)
T (1) Opiskelija osaa kertoa lyhyesti ja yksipuolisesti koulutuksestaan, työkokemuksestaan ja -tehtävistään sekä alan yrityksistä ja palveluista. Opiskelija osaa toimia lähteitä apuna käyttäen ennakoitavissa toimenkuvansa viestintätilanteissa ja hakea tietoa helppolukuisista ruotsinkielisistä lähteistä.
T (2) Opiskelija osaa kertoa keskeisiä asioita koulutuksestaan, työkokemuksestaan ja -tehtävistään sekä alan yrityksistä ja palveluista. Opiskelija osaa toimia ruotsin kielellä ennakoitavissa toimenkuvansa viestintätilanteissa ja hakea tietoa helppolukuisista ruotsinkielisistä lähteistä.
Arviointikriteerit, hyvä (3)
H (3) Opiskelija osaa kertoa koulutuksestaan, työkokemuksistaan ja –tehtävistä sekä alansa organisaatioista eheänä kokonaisuutena ja sekä selviytyy kohtalaisen hyvin toimenkuvansa työelämäkontakteista, palvelutilanteista sekä tuntee ja hakee tietoa alansa ruotsinkielisistä lähteistä.
H (4) Opiskelija esittelee koulutustaan, työkokemustaan ja -tehtäviään monipuolisesti, esiintyy neuvottelutilanteissa sekä selviytyy työelämäkontakteista suhteellisen luontevasti ja asianomaisella tyylillä. Opiskelija hallitsee työnhaun ja osaa jäsentää itsenäisesti tietoa alansa eri ruotsinkielisistä lähteistä.
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
K (5) Opiskelija esittelee koulutustaan, työkokemustaan ja -tehtäviään monipuolisesti, esiintyy neuvottelutilanteissa sekä selviytyy työelämäkontakteista luontevasti asianomaisella tyylillä ja on aloitteellinen. Opiskelija hallitsee työnhaun ja osaa jäsentää itsenäisesti tietoa alansa ruotsinkielisistä lähteistä.
Lisätiedot
Suullinen ja kirjallinen taito arvioidaan erikseen.
Arvosana perustuu jatkuvaan näyttöön, harjoitustöihin, esitelmään ja tenttiin.
Läsnäolovelvollisuus 80% ja hyväksytysti suoritetut kotitehtävät
Ilmoittautumisaika
03.10.2022 - 12.02.2023
Ajoitus
13.02.2023 - 15.05.2023
Laajuus
5 op
Virtuaaliosuus (op)
4 op
Toteutustapa
20 % Lähiopetus, 80 % Etäopetus
Yksikkö
Insinöörikoulutus, sähkö- ja automaatiotekniikka
Opetuskielet
- Suomi
Paikat
0 - 60
Tutkinto-ohjelma
- Sähkö- ja automaatiotekniikan koulutus
Opettaja
- Raija Lummi
Vastuuhenkilö
Sanna Jylhä
Opiskelijaryhmät
-
KA53S20SVSähkö- ja automaatiotekniikan koulutus (monimuoto-opiskelu) Kemi syksy 2020
-
KA53S20SSähkö- ja automaatiotekniikan koulutus (monimuoto-opiskelu) Kemi syksy 2020
-
KA53S20AUSähkö- ja automaatiotekniikan koulutus (monimuoto-opiskelu) Kemi syksy 2020
Tavoitteet
Tavoitteena on että opiskelija saavuttaa lainsäädännössä vaaditun ruotsin kielen kirjallisen ja suullisen osaamisen. Opiskelija osaa käyttää ruotsinkieltä sähkö- ja automaatiolan työtehtävissä ja tuntee alan ammatillista sanastoa. Opintojakso toteutetaan rakennussähköistyksen/automaation suunnitteluprojektien yhteydessä, jolloin sähkövoima- ja automaatioalan termistölle ja ruotsin kielen käytölle on selkeät teemat ja käyttötarpeet.
Sisältö
Opiskelu, työelämän viestintä, työnhaku, messut, tuote-esittely, alan tekstejä, suullinen esitelmä oman koulutusalan aiheesta.
Aika ja paikka
Zoom= kontakti ja Moodle = tehtävät ja lähipäivinä kontakti = Kosmos
Oppimateriaalit
Anna-Maija Pietilä: Kontakt, Teknisk svenska
Alan artikkeleita ja tekstejä, suullisia ja kirjallisia harjoituksia, Moodlen oppimisympäristö.
Opetusmenetelmät
Kontaktitunnit, itsenäinen työskentely, Moodlen oppimisympäristö, suulliset ja kirjalliset harjoitukset.
Kontaktitunnit= Zoom ja lähipäivät noin 80% läsnäolo tunneilla suullisen kielitaidon, joka arvioidaan, kehittymisen vuoksi.
Arviointiasteikko
H-5
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)
T (1) Opiskelija osaa kertoa lyhyesti ja yksipuolisesti koulutuksestaan, työkokemuksestaan ja -tehtävistään sekä alan yrityksistä ja palveluista. Opiskelija osaa toimia lähteitä apuna käyttäen ennakoitavissa toimenkuvansa viestintätilanteissa ja hakea tietoa helppolukuisista ruotsinkielisistä lähteistä.
T (2) Opiskelija osaa kertoa keskeisiä asioita koulutuksestaan, työkokemuksestaan ja -tehtävistään sekä alan yrityksistä ja palveluista. Opiskelija osaa toimia ruotsin kielellä ennakoitavissa toimenkuvansa viestintätilanteissa ja hakea tietoa helppolukuisista ruotsinkielisistä lähteistä.
Arviointikriteerit, hyvä (3)
H (3) Opiskelija osaa kertoa koulutuksestaan, työkokemuksistaan ja –tehtävistä sekä alansa organisaatioista eheänä kokonaisuutena ja sekä selviytyy kohtalaisen hyvin toimenkuvansa työelämäkontakteista, palvelutilanteista sekä tuntee ja hakee tietoa alansa ruotsinkielisistä lähteistä.
H (4) Opiskelija esittelee koulutustaan, työkokemustaan ja -tehtäviään monipuolisesti, esiintyy neuvottelutilanteissa sekä selviytyy työelämäkontakteista suhteellisen luontevasti ja asianomaisella tyylillä. Opiskelija hallitsee työnhaun ja osaa jäsentää itsenäisesti tietoa alansa eri ruotsinkielisistä lähteistä.
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
K (5) Opiskelija esittelee koulutustaan, työkokemustaan ja -tehtäviään monipuolisesti, esiintyy neuvottelutilanteissa sekä selviytyy työelämäkontakteista luontevasti asianomaisella tyylillä ja on aloitteellinen. Opiskelija hallitsee työnhaun ja osaa jäsentää itsenäisesti tietoa alansa ruotsinkielisistä lähteistä.
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Arviointi asteikolla 1-5
T (1) Kertoo lyhyesti ja yksipuolisesti koulutuksestaan, työkokemuksestaan ja -tehtävistään sekä alan yrityksistä ja palveluista. Osaa toimia lähteitä apuna käyttäen ennakoitavissa toimenkuvansa viestintätilanteissa ja hakea tietoa helppolukuisista ruotsinkielisistä lähteistä.
T (2) Osaa kertoa keskeisiä asioita koulutuksestaan, työkokemuksestaan ja -tehtävistään sekä alan yrityksistä ja palveluista. Osaa toimia ruotsin kielellä ennakoitavissa toimenkuvansa viestintätilanteissa ja hakea tietoa helppolukuisista ruotsinkielisistä lähteistä.
H (3) Osaa kertoa koulutuksestaan, työkokemuksistaan ja –tehtävistä sekä alansa organisaatioista eheänä kokonaisuutena ja sekä selviytyy kohtalaisen hyvin toimenkuvansa työelämäkontakteista, palvelutilanteista sekä tuntee ja hakee tietoa alansa ruotsinkielisistä lähteistä.
H (4) Esittelee koulutustaan, työkokemustaan ja -tehtäviään monipuolisesti, esiintyy neuvottelutilanteissa sekä selviytyy työelämäkontakteista suhteellisen luontevasti ja asianomaisella tyylillä. Hallitsee työnhaun ja osaa jäsentää itsenäisesti tietoa alansa eri ruotsinkielisistä lähteistä.
K (5) Esittelee koulutustaan, työkokemustaan ja -tehtäviään monipuolisesti, esiintyy neuvottelutilanteissa sekä selviytyy työelämäkontakteista luontevasti asianomaisella tyylillä ja on aloitteellinen. Hallitsee työnhaun ja osaa jäsentää itsenäisesti tietoa alansa ruotsinkielisistä lähteistä.
Suullinen ja kirjallinen taito arvioidaan erikseen.
Arvosana perustuu jatkuvaan näyttöön, harjoitustöihin, esitelmään ja tenttiin.
Läsnäolovelvollisuus 80% ja hyväksytysti suoritetut kotitehtävät
Kielilauseke:
4 ja 5 hyvä
1, 2 ja 3 tyydyttävä
Lisätiedot
Suullinen ja kirjallinen taito arvioidaan erikseen.
Arvosana perustuu jatkuvaan näyttöön, harjoitustöihin, esitelmään ja tenttiin.
Läsnäolovelvollisuus 80% ja hyväksytysti suoritetut kotitehtävät
Ilmoittautumisaika
01.09.2021 - 26.12.2021
Ajoitus
03.01.2022 - 15.05.2022
Laajuus
5 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Yksikkö
Insinöörikoulutus, sähkö- ja automaatiotekniikka
Toimipiste
Kosmos, Tietokatu 1, Kemi
Opetuskielet
- Suomi
Paikat
0 - 60
Tutkinto-ohjelma
- Sähkö- ja automaatiotekniikan koulutus
Opettaja
- Raija Lummi
Vastuuhenkilö
Raija Lummi
Opiskelijaryhmät
-
KA53S19SSähkö- ja automaatiotekniikan koulutus (monimuoto-opiskelu) Kemi syksy 2019
-
KA53S19SVSähkö- ja automaatiotekniikan koulutus (monimuoto-opiskelu) Kemi syksy 2019
-
KA53S19AUSähkö- ja automaatiotekniikan koulutus (monimuoto-opiskelu) Kemi syksy 2019
Tavoitteet
Tavoitteena on että opiskelija saavuttaa lainsäädännössä vaaditun ruotsin kielen kirjallisen ja suullisen osaamisen. Opiskelija osaa käyttää ruotsinkieltä sähkö- ja automaatiolan työtehtävissä ja tuntee alan ammatillista sanastoa. Opintojakso toteutetaan rakennussähköistyksen/automaation suunnitteluprojektien yhteydessä, jolloin sähkövoima- ja automaatioalan termistölle ja ruotsin kielen käytölle on selkeät teemat ja käyttötarpeet.
Sisältö
Opiskelu, työelämän viestintä, työnhaku, messut, tuote-esittely, alan tekstejä, suullinen esitelmä oman koulutusalan aiheesta.
Aika ja paikka
AC= kontakti ja Moodle = tehtävät ja lähipäivinä kontakti = Kosmos
Oppimateriaalit
Anna-Maija Pietilä: Kontakt, Teknisk svenska
Alan artikkeleita ja tekstejä, suullisia ja kirjallisia harjoituksia, Moodlen oppimisympäristö.
Opetusmenetelmät
Kontaktitunnit, itsenäinen työskentely, Moodlen oppimisympäristö, suulliset ja kirjalliset harjoitukset.
Arviointiasteikko
H-5
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)
T (1) Opiskelija osaa kertoa lyhyesti ja yksipuolisesti koulutuksestaan, työkokemuksestaan ja -tehtävistään sekä alan yrityksistä ja palveluista. Opiskelija osaa toimia lähteitä apuna käyttäen ennakoitavissa toimenkuvansa viestintätilanteissa ja hakea tietoa helppolukuisista ruotsinkielisistä lähteistä.
T (2) Opiskelija osaa kertoa keskeisiä asioita koulutuksestaan, työkokemuksestaan ja -tehtävistään sekä alan yrityksistä ja palveluista. Opiskelija osaa toimia ruotsin kielellä ennakoitavissa toimenkuvansa viestintätilanteissa ja hakea tietoa helppolukuisista ruotsinkielisistä lähteistä.
Arviointikriteerit, hyvä (3)
H (3) Opiskelija osaa kertoa koulutuksestaan, työkokemuksistaan ja –tehtävistä sekä alansa organisaatioista eheänä kokonaisuutena ja sekä selviytyy kohtalaisen hyvin toimenkuvansa työelämäkontakteista, palvelutilanteista sekä tuntee ja hakee tietoa alansa ruotsinkielisistä lähteistä.
H (4) Opiskelija esittelee koulutustaan, työkokemustaan ja -tehtäviään monipuolisesti, esiintyy neuvottelutilanteissa sekä selviytyy työelämäkontakteista suhteellisen luontevasti ja asianomaisella tyylillä. Opiskelija hallitsee työnhaun ja osaa jäsentää itsenäisesti tietoa alansa eri ruotsinkielisistä lähteistä.
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
K (5) Opiskelija esittelee koulutustaan, työkokemustaan ja -tehtäviään monipuolisesti, esiintyy neuvottelutilanteissa sekä selviytyy työelämäkontakteista luontevasti asianomaisella tyylillä ja on aloitteellinen. Opiskelija hallitsee työnhaun ja osaa jäsentää itsenäisesti tietoa alansa ruotsinkielisistä lähteistä.
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Arviointi asteikolla 1-5
T (1) Kertoo lyhyesti ja yksipuolisesti koulutuksestaan, työkokemuksestaan ja -tehtävistään sekä alan yrityksistä ja palveluista. Osaa toimia lähteitä apuna käyttäen ennakoitavissa toimenkuvansa viestintätilanteissa ja hakea tietoa helppolukuisista ruotsinkielisistä lähteistä.
T (2) Osaa kertoa keskeisiä asioita koulutuksestaan, työkokemuksestaan ja -tehtävistään sekä alan yrityksistä ja palveluista. Osaa toimia ruotsin kielellä ennakoitavissa toimenkuvansa viestintätilanteissa ja hakea tietoa helppolukuisista ruotsinkielisistä lähteistä.
H (3) Osaa kertoa koulutuksestaan, työkokemuksistaan ja –tehtävistä sekä alansa organisaatioista eheänä kokonaisuutena ja sekä selviytyy kohtalaisen hyvin toimenkuvansa työelämäkontakteista, palvelutilanteista sekä tuntee ja hakee tietoa alansa ruotsinkielisistä lähteistä.
H (4) Esittelee koulutustaan, työkokemustaan ja -tehtäviään monipuolisesti, esiintyy neuvottelutilanteissa sekä selviytyy työelämäkontakteista suhteellisen luontevasti ja asianomaisella tyylillä. Hallitsee työnhaun ja osaa jäsentää itsenäisesti tietoa alansa eri ruotsinkielisistä lähteistä.
K (5) Esittelee koulutustaan, työkokemustaan ja -tehtäviään monipuolisesti, esiintyy neuvottelutilanteissa sekä selviytyy työelämäkontakteista luontevasti asianomaisella tyylillä ja on aloitteellinen. Hallitsee työnhaun ja osaa jäsentää itsenäisesti tietoa alansa ruotsinkielisistä lähteistä.
Suullinen ja kirjallinen taito arvioidaan erikseen.
Arvosana perustuu jatkuvaan näyttöön, harjoitustöihin, esitelmään ja tenttiin.
Läsnäolovelvollisuus 80% ja hyväksytysti suoritetut kotitehtävät
Kielilauseke:
4 ja 5 hyvä
1, 2 ja 3 tyydyttävä
Lisätiedot
Suullinen ja kirjallinen taito arvioidaan erikseen.
Arvosana perustuu jatkuvaan näyttöön, harjoitustöihin, esitelmään ja tenttiin.
Läsnäolovelvollisuus 80% ja hyväksytysti suoritetut kotitehtävät