Sähkönjakelun suunnitteluprojektiLaajuus (5 op)
Tunnus: K53SL211OJ
Laajuus
5 op
Opetuskieli
- suomi
Osaamistavoitteet
Opiskelija tuntee sähkönjakeluverkon toteutuksen ja mitoituksen periaatteet ja käytännön toteutuksen niin sähköasemilla kuin keskijänniteverkossa, muuntamoilla ja pienjännitejakeluverkossa. Opiskelija tuntee sähkönjakeluverkon toteutuksen suunnittelussa ja käytössä tarvittavan dokumentaation ja osaa laatia keskeisiä toteutuksessa tarvittavia dokumentteja. Opiskelija osaa käyttää tietokoneavusteisia suunnittelumenetelmiä ja suunnitteluohjelmia sekä toteuttaa laajan sähkönjakelun suunnitteluprojektin.
Sisältö
- projektiohjeistukseen perehtyminen
- projektisuunnitelman laatiminen
- projektin toteutus (ryhmät 1-3 opiskelijaa)
- sähkönjakeluverkon yleissuunnittelu,
- jakeluverkon toteutusratkaisut ja jännitevalinnat
- nykyarvomenetelmän ja vuosikustannusmenetelmän perusteet investointien kannattavuuden arvioinnissa
- kaapeleiden johdinpoikkipintojen taloudellinen valinta
- johdinvaihdon kannattavuuden arviointi
- jakelumuuntajan taloudellinen mitoittaminen
- suunnitteluohjeet
- verkkotietojärjestelmät ja suunnitteluohjelmistot
- säävarmennettu verkko ja käyttövarmuuden arviointi
- suunnitteluopintojakson laskuharjoitukset ja suunnitteluohjeistukset
- projektin raportointi ja esittely
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)
Opintojakson arviointi asteikolla hylätty - 5.
Opintojakson arviointituotokset muodostuvat harjoitustehtävistä, raportista ja tentistä.
Arviointikriteerit, hyvä (3)
Opintojakson arviointi asteikolla hylätty - 5.
Opintojakson arviointituotokset muodostuvat harjoitustehtävistä, raportista ja tentistä.
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
Opintojakson arviointi asteikolla hylätty - 5.
Opintojakson arviointituotokset muodostuvat harjoitustehtävistä, raportista ja tentistä.
Arviointikriteeri, hyväksytty/hylätty
Opintojakson arviointi asteikolla hylätty - 5.
Opintojakson arviointituotokset muodostuvat harjoitustehtävistä, raportista ja tentistä.
Ilmoittautumisaika
03.01.2022 - 12.09.2022
Ajoitus
19.09.2022 - 03.12.2022
Laajuus
5 op
Virtuaaliosuus (op)
4 op
T&K-osuus
3 op
Toteutustapa
20 % Lähiopetus, 80 % Etäopetus
Yksikkö
Insinöörikoulutus, sähkö- ja automaatiotekniikka
Opetuskielet
- Suomi
Paikat
0 - 40
Tutkinto-ohjelma
- Sähkö- ja automaatiotekniikan koulutus
Opettaja
- Kari Kenttä
- Veli-Matti Vikström
- Veli-Matti Vikström
Vastuuhenkilö
Veli-Matti Vikström
Opiskelijaryhmät
-
KA53S20SVSähkö- ja automaatiotekniikan koulutus (monimuoto-opiskelu) Kemi syksy 2020
Tavoitteet
Opiskelija tuntee sähkönjakeluverkon toteutuksen ja mitoituksen periaatteet ja käytännön toteutuksen niin sähköasemilla kuin keskijänniteverkossa, muuntamoilla ja pienjännitejakeluverkossa. Opiskelija tuntee sähkönjakeluverkon toteutuksen suunnittelussa ja käytössä tarvittavan dokumentaation ja osaa laatia keskeisiä toteutuksessa tarvittavia dokumentteja. Opiskelija osaa käyttää tietokoneavusteisia suunnittelumenetelmiä ja suunnitteluohjelmia sekä toteuttaa laajan sähkönjakelun suunnitteluprojektin.
Sisältö
- projektiohjeistukseen perehtyminen
- projektisuunnitelman laatiminen
- projektin toteutus (ryhmät 1-3 opiskelijaa)
- sähkönjakeluverkon yleissuunnittelu,
- jakeluverkon toteutusratkaisut ja jännitevalinnat
- nykyarvomenetelmän ja vuosikustannusmenetelmän perusteet investointien kannattavuuden arvioinnissa
- kaapeleiden johdinpoikkipintojen taloudellinen valinta
- johdinvaihdon kannattavuuden arviointi
- jakelumuuntajan taloudellinen mitoittaminen
- suunnitteluohjeet
- verkkotietojärjestelmät ja suunnitteluohjelmistot
- säävarmennettu verkko ja käyttövarmuuden arviointi
- suunnitteluopintojakson laskuharjoitukset ja suunnitteluohjeistukset
- projektin raportointi ja esittely
Aika ja paikka
Opetuksena ja ohjauksena kokonaan verkossa
Oppimateriaalit
- Sähkönjakelutekniikka opintojakson materiaalit
- Oppikirja; Partanen, Lakervi: Sähkönjakelutekniikka
- moodle (opinnäytetyöt, ohjeet, laskentaexel, laskuesimerkit, oppimateriaali, palautuspaikat, ...)
- projektityön ohjeistusmateriaali
- adato, SLY
- opinnäytetyöt, internet, valmistajien esitteet ja manuaalit
- muut opiskelumateriaalit
Opetusmenetelmät
Verkko-opetuksena/ohjauksena projektisuunnitelman ja projektitehtävientekemisen ohjaus ja raportoinnin arviointi ja palaute
projektisuunnitelma
projektin toteutus (suunnitteluohjeistus, suunnittelutehtävät)
projektitehtävien raportointi
projektituotosten esittely
Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet
EI TENTTIÄ
Arviointiasteikko
H-5
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)
Opintojakson arviointi asteikolla hylätty - 5.
Opintojakson arviointituotokset muodostuvat harjoitustehtävistä, raportista ja tentistä.
Arviointikriteerit, hyvä (3)
Opintojakson arviointi asteikolla hylätty - 5.
Opintojakson arviointituotokset muodostuvat harjoitustehtävistä, raportista ja tentistä.
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
Opintojakson arviointi asteikolla hylätty - 5.
Opintojakson arviointituotokset muodostuvat harjoitustehtävistä, raportista ja tentistä.
Arviointikriteeri, hyväksytty/hylätty
Opintojakson arviointi asteikolla hylätty - 5.
Opintojakson arviointituotokset muodostuvat harjoitustehtävistä, raportista ja tentistä.
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Projektityöskentelyn prosessien osaaminen, työskentelyaktiivisuus ja tavoitteiden saavuttaminen arvioidaan asteikolla 0...5
Arviointi muodostuu: projektitehtävien raportointi 60%, ohjeistustehtävä 20% ja projektisuunnitelma/esitys ppt/esitys 20%
Hylätty (0)
Opintojakso hylätään jos:
-projektisuunnitelma hyväksymättä
-projektitehtävien raportti tai sen osat ovat palauttamatta tai liian puutteellisia eli siten hyväksymättä
-suunnitteluohjeistus puutteellinen tai palauttamatta
-esitysmateriaali palauttamatta ja esitys pitämättä tai sisältö on liian puutteellinen
puutteista palaute tuotosten täydentämiseksi
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2)
Tyydyttävä (1-2)
Projektin hallinta on puutteellista ja vaatii ohjaajan laajaa eri osa-alueiden opastusta ja ohjausta työn edetessä.
Projektin viestintä, raportointi ja dokumentointi ovat puutteellisia ja sisältävät asia- ja kielivirheitä
Tuotostavoitteet projektin eri osa-alueilla ja ohjeistustehtävässä jäävät puutteellisiksi ja saavutetaan osin itsenäisesti ja osin ohjaajan opastuksella ja ohjeistuksella.
Opiskelija on osallistunut projektityöskentelyyn, mutta työskentely on ollut sunnittelematonta ja passiivista
Projektin tavoitteet ovat suurelta osin saavutettu puutteellisesti (vähintään 75% projektin osien tavoitteista on saavutettava hyväksyttävällä tasolla, muuten täydennettävä)
Arviointikriteerit, hyvä (3-4)
Hyvä (3-4)
Projektin hallinta on pääosin itsenäistä ja ohjaajan opastusta tarvitaan vain osassa osa-alueiden tehtävissä työn edetessä muuten itsenäisesti.
Projektin viestintä, raportointi ja dokumentointi ovat hyvää tai erittäin hyvää asia- ja ammattikieltä noudattaen ohjeistusta
Tuotostavoitteet projektin eri osa-alueilla ja ohjeistustehtävässä ovat hyvää tai erittäin hyvää tasoa.
Opiskelija on osallistunut projektityöskentelyyn ja työskentely on ollut pääosin suunnitelmallista ja hallinnassa
Projektin tavoitteet ovat suurelta osin saavutettu hyvin tai erittäin hyvin.
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
Kiitettävä (5)
Projektin hallinta on ollut omatoimista, itsenäistä ja systemaattista.
Projektin viestintä, raportointi ja dokumentointi ovat olleet analyyttista, perustelevaa ja hyvää asia- ja ammattikieltä.
Tuotostavoitteet projektin eri osa-alueilla ja ohjeistustehtävässä ovat saavutettu ja ovat kiitettävää tai erittäin hyvää tasoa.
Opiskelija on osallistunut projektityöskentelyyn ja työskentely on ollut suunnitelmallista ja hallinnassa
Projektin tavoitteet ovat suurelta osin saavutettu itsenäisesti ja asiantuntevasti.
Ilmoittautumisaika
01.09.2021 - 14.02.2022
Ajoitus
21.02.2022 - 22.04.2022
Laajuus
5 op
Virtuaaliosuus (op)
2 op
T&K-osuus
3 op
Toteutustapa
60 % Lähiopetus, 40 % Etäopetus
Yksikkö
Insinöörikoulutus, sähkö- ja automaatiotekniikka
Toimipiste
Kosmos, Tietokatu 1, Kemi
Opetuskielet
- Suomi
Paikat
0 - 20
Tutkinto-ohjelma
- Sähkö- ja automaatiotekniikan koulutus
Opettaja
- Jaakko Etto
Vastuuhenkilö
Jaakko Etto
Opiskelijaryhmät
-
K53S19SVSähkö- ja automaatiotekniikan koulutus (päiväopiskelu) Kemi syksy 2019
Tavoitteet
Opiskelija tuntee sähkönjakeluverkon toteutuksen ja mitoituksen periaatteet ja käytännön toteutuksen niin sähköasemilla kuin keskijänniteverkossa, muuntamoilla ja pienjännitejakeluverkossa. Opiskelija tuntee sähkönjakeluverkon toteutuksen suunnittelussa ja käytössä tarvittavan dokumentaation ja osaa laatia keskeisiä toteutuksessa tarvittavia dokumentteja. Opiskelija osaa käyttää tietokoneavusteisia suunnittelumenetelmiä ja suunnitteluohjelmia sekä toteuttaa laajan sähkönjakelun suunnitteluprojektin.
Sisältö
- projektiohjeistukseen perehtyminen
- projektisuunnitelman laatiminen
- projektin toteutus (ryhmät 1-3 opiskelijaa)
- sähkönjakeluverkon yleissuunnittelu,
- jakeluverkon toteutusratkaisut ja jännitevalinnat
- nykyarvomenetelmän ja vuosikustannusmenetelmän perusteet investointien kannattavuuden arvioinnissa
- kaapeleiden johdinpoikkipintojen taloudellinen valinta
- johdinvaihdon kannattavuuden arviointi
- jakelumuuntajan taloudellinen mitoittaminen
- suunnitteluohjeet
- verkkotietojärjestelmät ja suunnitteluohjelmistot
- säävarmennettu verkko ja käyttövarmuuden arviointi
- suunnitteluopintojakson laskuharjoitukset ja suunnitteluohjeistukset
- projektin raportointi ja esittely
Aika ja paikka
Kemissä kontakti- ja etäopetuksena
Oppimateriaalit
- Sähkönjakelutekniikka opintojakson materiaalit
- Partanen, Lakervi: Sähkönjakelutekniikka
- moodle (opinnäytetyöt, ohjeet, laskentaexel, laskuesimerkit, oppimateriaali, palautuspaikat, ...)
- projektityön ohjeistusmateriaali
- adato, SLY
- opinnäytetyöt, internet, valmistajien esitteet ja manuaalit
- muut opiskelumateriaalit suunnittelutehtävistä riippuen
Opetusmenetelmät
Tietoiskut, ohjaus ja ohjausmuistiot opetus- ja ohjaustunteina
projektisuunnitelman ja projektiraportin toteuttaminen ja niiden arviointi ja palaute
projektimuotoinen sähkönjakelun suunnittelutehtävä:
tehtäväksianto + ohjeistus
projektisuunnitelman laatiminen ja palaute
projektin toteutus (selvitystyö, laskelmat, ym.)
projektin raportointi
projektin esittely
palaute + projektityön kehittäminen
Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö
Mallit, esimerkit ja ohjeet suunnitteluprojektille työelämästä yrityksiltä ja toimijoilta käytännön toteutusratkaisuista, ohjeistuksista ja parhaista käytännöistä
Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet
Ei tenttejä
Arviointiasteikko
H-5
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)
Opintojakson arviointi asteikolla hylätty - 5.
Opintojakson arviointituotokset muodostuvat harjoitustehtävistä, raportista ja tentistä.
Arviointikriteerit, hyvä (3)
Opintojakson arviointi asteikolla hylätty - 5.
Opintojakson arviointituotokset muodostuvat harjoitustehtävistä, raportista ja tentistä.
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
Opintojakson arviointi asteikolla hylätty - 5.
Opintojakson arviointituotokset muodostuvat harjoitustehtävistä, raportista ja tentistä.
Arviointikriteeri, hyväksytty/hylätty
Opintojakson arviointi asteikolla hylätty - 5.
Opintojakson arviointituotokset muodostuvat harjoitustehtävistä, raportista ja tentistä.
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Arviointi 0-5, Arvosana projektiraportti 60%, ohjeistustehtävä 20 %, Esitykset ja jatkuva näyttö 20 %
Tyydyttävä (1)
Projektia hallitaan satunnaisesti ja on ohjauksen varassa. Projektin viestintä ja dokumentointi on puutteellista. Tuotostavoitteet saavutetaan ohjaajan opastuksella. Opiskelija on osallistunut projektityöskentelyyn, mutta ollut pääosin passiivinen.
Tyydyttävä (2)
Projektin hallinta on pääosin itsenäistä, mutta puutteellista. Projektin viestintä ja dokumentointi sisältää jonkin verran asia- ja kielivirheitä ja puutteita.
Tuotostavoitteet saavutetaan ohjaajan opastuksella ja osin itsenäisesti. Opiskelijan toiminta on osin suunnittelematonta.
Hyvä (3)
Projektin hallinta on pääosin itsenäistä. Projektin viestintä ja dokumentointi on hyvää ammatti- ja asiakieltä. Tuotostavoitteet saavutetaan pääosin itsenäisesti. Opiskelijan toiminta on pääosin hallinnassa.
Hyvä (4)
Projektin hallinta on itsenäistä ja systemaattista. Projektin viestintä ja dokumentointi on analyyttista, perustelevaa ja hyvää ammatti- ja asiakieltä. Tuotostavoitteet saavutetaan itsenäisesti. Opiskelijan toiminta on pääosin suunnitelmallista.
Kiitettävä (5)
Projektin hallinta on omatoimista, itsenäistä ja systemaattista. Projektin viestintä ja dokumentointi on analyyttista, perustelevaa ja hyvää ammatti- ja asiakieltä. Tuotostavoitteet saavutetaan itsenäisesti. Opiskelijan toiminta on suunnitelmallista.
Hylätty (0)
Hylätty (0)
Osallistuminen projektiin on ollut puutteellinen siten, että opiskelija ei ole osallistunut projektiryhmän työskentelyyn, osa projektin tuotoksista ei ole hyväksyttävällä tasolla, palautukset tai niiden täydennykset myöhässä tai esitys pitämättä tai vertaisarviointi ei ole palautettu hyväksyttävässä muodossa.
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2)
Tyydyttävä (1)
Projektia hallitaan satunnaisesti ja on ohjauksen varassa. Projektin viestintä ja dokumentointi on puutteellista. Tuotostavoitteet saavutetaan ohjaajan opastuksella. Opiskelija on osallistunut projektityöskentelyyn, mutta ollut pääosin passiivinen.
Tyydyttävä (2)
Projektin hallinta on pääosin itsenäistä, mutta puutteellista. Projektin viestintä ja dokumentointi sisältää jonkin verran asia- ja kielivirheitä ja puutteita.
Tuotostavoitteet saavutetaan ohjaajan opastuksella ja osin itsenäisesti. Opiskelijan toiminta on osin suunnittelematonta.
Arviointikriteerit, hyvä (3-4)
Hyvä (3)
Projektin hallinta on pääosin itsenäistä. Projektin viestintä ja dokumentointi on hyvää ammatti- ja asiakieltä. Tuotostavoitteet saavutetaan pääosin itsenäisesti. Opiskelijan toiminta on pääosin hallinnassa.
Hyvä (4)
Projektin hallinta on itsenäistä ja systemaattista. Projektin viestintä ja dokumentointi on analyyttista, perustelevaa ja hyvää ammatti- ja asiakieltä. Tuotostavoitteet saavutetaan itsenäisesti. Opiskelijan toiminta on pääosin suunnitelmallista.
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
Kiitettävä (5)
Projektin hallinta on omatoimista, itsenäistä ja systemaattista. Projektin viestintä ja dokumentointi on analyyttista, perustelevaa ja hyvää ammatti- ja asiakieltä. Tuotostavoitteet saavutetaan itsenäisesti. Opiskelijan toiminta on suunnitelmallista.