Siirry suoraan sisältöön

Työpaikkaprojekti: työmaa ja tuotantoLaajuus (5 op)

Tunnus: R501RL195

Laajuus

5 op

Opetuskieli

  • suomi

Osaamistavoitteet

Opintojaksolla opiskelija perehtyy rakennustyömaan perustamiseen liittyviin menettelyihin sekä työmaasuunnitelmien laatimiseen. Opintojakson suoritettuaan opiskelija:

- osaa selittää tärkeimmät työmaan aloittamisvaiheeseen liittyvät toiminnot ja kertoa omin sanoin esimerkkejä käytännön menettelyistä
- ymmärtää työmaa-alueen käytön suunnittelun pääperiaatteet, selittää omin sanoin esimerkkejä huomioitavista näkökulmista sekä osaa havainnollistaa alueen käyttöä aluepiirustuksin
- osaa kertoa työnaikaisten sähköistys- ja valaistussuunnitelmien sekä kone- ja kalustosuunnitelmien keskeisen sisällön ja laatimisen perusteet kohteen piirteet huomioiden
- osaa kertoa työvoiman käytön suunnitelman keskeisen sisällön ja laatimisen perusteet kohteen piirteet huomioiden
- ymmärtää kohteen turvallisuussuunnittelun kokonaisuuden ns. yleissuunnitelman tasolla ja osaa nimetä käytännön menetelmät turvallisen toteutuksen johtamiseksi
- osaa määritellä työmaan toimintatavat, joilla ohjataan toimintaa ympäristöystävällisempään suuntaan
- osaa määritellä urakoitsijan keskeisimmät tehtävät kosteusturvallisen toteutuksen varmistamiseksi.

Sisältö

Työmaan aloitukseen liittyvät hakemukset, sopimukset, ilmoitukset ja luvat.
Aluesuunnitelma.
Työnaikainen sähköistys- ja valaistussuunnitelma sekä kone- ja kalustosuunnitelma.
Työvoimasuunnitelma.
Turvallisuussuunnitelma.
Ympäristösuunnitelma.
Kosteudenhallintasuunnitelma.

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)

Opiskelija hallitsee perusasiat opintojakson aihealueelta. Tietoa on hankittu niukasti ja osaamisen osoittaminen perustuu omille näkemyksille, eikä niille esitetä juurikaan tietoperustaa. Tulokset esitetään ja ne vastaavat tavoitteita pääosin / osittain. Menettelyiden kuvauksissa kohdekohtaisuus jää niukaksi. Aiheen käsittely on lähinnä toteavaa ja jää siten hieman pintapuoliseksi. Opiskelija pyrkii kuvaamaan tekemistään ammattikielen käsittein. Esimerkkejä ja työnäytteitä esitetään niukasti. Tuotoksen esittäminen jää niukaksi / puuttuu.

Arviointikriteerit, hyvä (3)

Opiskelija hallitsee hyvin opintojakson keskeisen sisällön. Tietoa on hankittu ja lähdemateriaalia käytetty johdonmukaisesti ja selkeästi. Tulokset saavutetaan tavoitteiden mukaisesti. Menettelyiden kuvauksissa on selvästi huomioitu kohteen ominaisuudet ja piirteet. Tulosten raportointi on lähes virheetöntä ja hyvää ammatti- ja asiakieltä. Esimerkit ja työnäytteet ovat tarkoituksenmukaisia. Tuotoksen keskeisimmät näkökulmat on koottu selkeään esitykseen.

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

Opiskelija hallitsee opintojakson aihealueen erinomaisesti ja osoittaa erityistä perehtyneisyyttä aiheeseen. Tietoa on hankittu monipuolisesti, aiheiden käsittelyssä lähdemateriaalia on käytetty laajasti ja hankittuun tietoon on suhtauduttu kriittisesti. Tulokset on esitetty ja perusteltu selkeästi ja havainnollisesti. Menettelyiden kuvaukset on konkretisoitu huolellisesti vastaamaan kohteen tosiasiallisia vaatimuksia. Raportointi on asioita perustelevaa ja arvioivaa virheetöntä ammatti- ja asiakieltä. Esimerkit ja työnäytteet ovat laadukkaita ja soveltuvat työskentelyn johtamiseen hyvin. Tuotoksen keskeisimmät näkökulmat on koottu havainnolliseen asiantuntijaesitykseen.

Oppimateriaalit

Oman projektikohteen aineisto, Ratu-kirjat, työpäällikön käsikirja, luennot, Moodlessa oleva materiaali, muut ammattialan aineistot.

Ilmoittautumisaika

13.03.2023 - 15.09.2023

Ajoitus

11.09.2023 - 15.12.2023

Laajuus

5 op

Toteutustapa

Lähiopetus

Yksikkö

Insinöörikoulutus, rakennus- ja yhdyskuntatekniikka

Opetuskielet
  • Suomi
Paikat

0 - 60

Tutkinto-ohjelma
  • Rakennus- ja yhdyskuntatekniikan koulutus
Opettaja
  • Mikko Vatanen
Vastuuhenkilö

Mikko Vatanen

Opiskelijaryhmät
  • RA51R21S
    Insinöörikoulutus, rakennus- ja yhdyskuntatekniikka (monimuoto-opinnot), Rovaniemi, syksy 2021
  • R51R21S
    Insinöörikoulutus, rakennus- ja yhdyskuntatekniikka (päiväopinnot), Rovaniemi, syksy 2021

Tavoitteet

Opintojaksolla opiskelija perehtyy rakennustyömaan perustamiseen liittyviin menettelyihin sekä työmaasuunnitelmien laatimiseen. Opintojakson suoritettuaan opiskelija:

- osaa selittää tärkeimmät työmaan aloittamisvaiheeseen liittyvät toiminnot ja kertoa omin sanoin esimerkkejä käytännön menettelyistä
- ymmärtää työmaa-alueen käytön suunnittelun pääperiaatteet, selittää omin sanoin esimerkkejä huomioitavista näkökulmista sekä osaa havainnollistaa alueen käyttöä aluepiirustuksin
- osaa kertoa työnaikaisten sähköistys- ja valaistussuunnitelmien sekä kone- ja kalustosuunnitelmien keskeisen sisällön ja laatimisen perusteet kohteen piirteet huomioiden
- osaa kertoa työvoiman käytön suunnitelman keskeisen sisällön ja laatimisen perusteet kohteen piirteet huomioiden
- ymmärtää kohteen turvallisuussuunnittelun kokonaisuuden ns. yleissuunnitelman tasolla ja osaa nimetä käytännön menetelmät turvallisen toteutuksen johtamiseksi
- osaa määritellä työmaan toimintatavat, joilla ohjataan toimintaa ympäristöystävällisempään suuntaan
- osaa määritellä urakoitsijan keskeisimmät tehtävät kosteusturvallisen toteutuksen varmistamiseksi.

Sisältö

Työmaan aloitukseen liittyvät hakemukset, sopimukset, ilmoitukset ja luvat.
Aluesuunnitelma.
Työnaikainen sähköistys- ja valaistussuunnitelma sekä kone- ja kalustosuunnitelma.
Työvoimasuunnitelma.
Turvallisuussuunnitelma.
Ympäristösuunnitelma.
Kosteudenhallintasuunnitelma.

Aika ja paikka

Syyslukukausi, myös räätälöidyt ajoitukset

Oppimateriaalit

Oman projektikohteen aineisto, Ratu-kirjat, työpäällikön käsikirja, luennot, Moodlessa oleva materiaali, muut ammattialan aineistot.

Opetusmenetelmät

Itsenäisesti tehtävä projekti rakennusalan toimijan toimeksiannosta. Ohjausta järjestetään projektin aikana lukujärjestyksen ja opiskelijan tarpeen mukaisesti.

Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö

Projekti tehdään työelämäläheisesti, toteutuksen aikainen yhteistyö työelämän kanssa mahdollinen.

Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet

Ei tenttiä

Kansainvälisyys

Kansainvälisesti toteutetut kohteet mahdollisia

Toteutuksen valinnaiset suoritustavat

Kaikilla osallistujilla suoritustapana ovat projektiraportti ja siihen perustuva esitys. Erikseen sovittaessa työelämäympäristössä toteutettavat osaamisen näytöt.

Lisätietoja opiskelijoille

Oman kohteen voi pyrkiä varmistamaan jo ennen toteutuksen aloittamista

Arviointiasteikko

H-5

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)

Opiskelija hallitsee perusasiat opintojakson aihealueelta. Tietoa on hankittu niukasti ja osaamisen osoittaminen perustuu omille näkemyksille, eikä niille esitetä juurikaan tietoperustaa. Tulokset esitetään ja ne vastaavat tavoitteita pääosin / osittain. Menettelyiden kuvauksissa kohdekohtaisuus jää niukaksi. Aiheen käsittely on lähinnä toteavaa ja jää siten hieman pintapuoliseksi. Opiskelija pyrkii kuvaamaan tekemistään ammattikielen käsittein. Esimerkkejä ja työnäytteitä esitetään niukasti. Tuotoksen esittäminen jää niukaksi / puuttuu.

Arviointikriteerit, hyvä (3)

Opiskelija hallitsee hyvin opintojakson keskeisen sisällön. Tietoa on hankittu ja lähdemateriaalia käytetty johdonmukaisesti ja selkeästi. Tulokset saavutetaan tavoitteiden mukaisesti. Menettelyiden kuvauksissa on selvästi huomioitu kohteen ominaisuudet ja piirteet. Tulosten raportointi on lähes virheetöntä ja hyvää ammatti- ja asiakieltä. Esimerkit ja työnäytteet ovat tarkoituksenmukaisia. Tuotoksen keskeisimmät näkökulmat on koottu selkeään esitykseen.

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

Opiskelija hallitsee opintojakson aihealueen erinomaisesti ja osoittaa erityistä perehtyneisyyttä aiheeseen. Tietoa on hankittu monipuolisesti, aiheiden käsittelyssä lähdemateriaalia on käytetty laajasti ja hankittuun tietoon on suhtauduttu kriittisesti. Tulokset on esitetty ja perusteltu selkeästi ja havainnollisesti. Menettelyiden kuvaukset on konkretisoitu huolellisesti vastaamaan kohteen tosiasiallisia vaatimuksia. Raportointi on asioita perustelevaa ja arvioivaa virheetöntä ammatti- ja asiakieltä. Esimerkit ja työnäytteet ovat laadukkaita ja soveltuvat työskentelyn johtamiseen hyvin. Tuotoksen keskeisimmät näkökulmat on koottu havainnolliseen asiantuntijaesitykseen.

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Opintojakson arvioitavat suoritukset ovat projektiraportti ja siihen pohjautuva esitys.
Arviointi: Hylätty/Täydennettävä/Tyydyttävä 1 – Kiitettävä 5

Ilmoittautumisaika

13.03.2023 - 15.09.2023

Ajoitus

30.08.2023 - 15.12.2023

Laajuus

5 op

Toteutustapa

Lähiopetus

Yksikkö

Rakennusmestarikoulutus

Opetuskielet
  • Suomi
Paikat

0 - 60

Tutkinto-ohjelma
  • Rakennusmestarikoulutus
Opettaja
  • Mikko Vatanen
Vastuuhenkilö

Mikko Vatanen

Opiskelijaryhmät
  • RA51RM21S
    Rakennusmestarikoulutus, Rovaniemi, syksy 2021

Tavoitteet

Opintojaksolla opiskelija perehtyy rakennustyömaan perustamiseen liittyviin menettelyihin sekä työmaasuunnitelmien laatimiseen. Opintojakson suoritettuaan opiskelija:

- osaa selittää tärkeimmät työmaan aloittamisvaiheeseen liittyvät toiminnot ja kertoa omin sanoin esimerkkejä käytännön menettelyistä
- ymmärtää työmaa-alueen käytön suunnittelun pääperiaatteet, selittää omin sanoin esimerkkejä huomioitavista näkökulmista sekä osaa havainnollistaa alueen käyttöä aluepiirustuksin
- osaa kertoa työnaikaisten sähköistys- ja valaistussuunnitelmien sekä kone- ja kalustosuunnitelmien keskeisen sisällön ja laatimisen perusteet kohteen piirteet huomioiden
- osaa kertoa työvoiman käytön suunnitelman keskeisen sisällön ja laatimisen perusteet kohteen piirteet huomioiden
- ymmärtää kohteen turvallisuussuunnittelun kokonaisuuden ns. yleissuunnitelman tasolla ja osaa nimetä käytännön menetelmät turvallisen toteutuksen johtamiseksi
- osaa määritellä työmaan toimintatavat, joilla ohjataan toimintaa ympäristöystävällisempään suuntaan
- osaa määritellä urakoitsijan keskeisimmät tehtävät kosteusturvallisen toteutuksen varmistamiseksi.

Sisältö

Työmaan aloitukseen liittyvät hakemukset, sopimukset, ilmoitukset ja luvat.
Aluesuunnitelma.
Työnaikainen sähköistys- ja valaistussuunnitelma sekä kone- ja kalustosuunnitelma.
Työvoimasuunnitelma.
Turvallisuussuunnitelma.
Ympäristösuunnitelma.
Kosteudenhallintasuunnitelma.

Aika ja paikka

Syyslukukausi, myös räätälöidyt ajoitukset

Oppimateriaalit

Oman projektikohteen aineisto, Ratu-kirjat, työpäällikön käsikirja, luennot, Moodlessa oleva materiaali, muut ammattialan aineistot.

Opetusmenetelmät

Itsenäisesti tehtävä projekti rakennusalan toimijan toimeksiannosta. Ohjausta järjestetään projektin aikana lukujärjestyksen ja opiskelijan tarpeen mukaisesti.

Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö

Projekti tehdään työelämäläheisesti, toteutuksen aikainen yhteistyö työelämän kanssa mahdollinen.

Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet

Ei tenttiä

Kansainvälisyys

Kansainvälisesti toteutetut kohteet mahdollisia

Toteutuksen valinnaiset suoritustavat

Kaikilla osallistujilla suoritustapana ovat projektiraportti ja siihen perustuva esitys. Erikseen sovittaessa työelämäympäristössä toteutettavat osaamisen näytöt.

Lisätietoja opiskelijoille

Oman kohteen voi pyrkiä varmistamaan jo ennen toteutuksen aloittamista

Arviointiasteikko

H-5

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)

Opiskelija hallitsee perusasiat opintojakson aihealueelta. Tietoa on hankittu niukasti ja osaamisen osoittaminen perustuu omille näkemyksille, eikä niille esitetä juurikaan tietoperustaa. Tulokset esitetään ja ne vastaavat tavoitteita pääosin / osittain. Menettelyiden kuvauksissa kohdekohtaisuus jää niukaksi. Aiheen käsittely on lähinnä toteavaa ja jää siten hieman pintapuoliseksi. Opiskelija pyrkii kuvaamaan tekemistään ammattikielen käsittein. Esimerkkejä ja työnäytteitä esitetään niukasti. Tuotoksen esittäminen jää niukaksi / puuttuu.

Arviointikriteerit, hyvä (3)

Opiskelija hallitsee hyvin opintojakson keskeisen sisällön. Tietoa on hankittu ja lähdemateriaalia käytetty johdonmukaisesti ja selkeästi. Tulokset saavutetaan tavoitteiden mukaisesti. Menettelyiden kuvauksissa on selvästi huomioitu kohteen ominaisuudet ja piirteet. Tulosten raportointi on lähes virheetöntä ja hyvää ammatti- ja asiakieltä. Esimerkit ja työnäytteet ovat tarkoituksenmukaisia. Tuotoksen keskeisimmät näkökulmat on koottu selkeään esitykseen.

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

Opiskelija hallitsee opintojakson aihealueen erinomaisesti ja osoittaa erityistä perehtyneisyyttä aiheeseen. Tietoa on hankittu monipuolisesti, aiheiden käsittelyssä lähdemateriaalia on käytetty laajasti ja hankittuun tietoon on suhtauduttu kriittisesti. Tulokset on esitetty ja perusteltu selkeästi ja havainnollisesti. Menettelyiden kuvaukset on konkretisoitu huolellisesti vastaamaan kohteen tosiasiallisia vaatimuksia. Raportointi on asioita perustelevaa ja arvioivaa virheetöntä ammatti- ja asiakieltä. Esimerkit ja työnäytteet ovat laadukkaita ja soveltuvat työskentelyn johtamiseen hyvin. Tuotoksen keskeisimmät näkökulmat on koottu havainnolliseen asiantuntijaesitykseen.

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Opintojakson arvioitavat suoritukset ovat projektiraportti ja siihen pohjautuva esitys.
Arviointi: Hylätty/Täydennettävä/Tyydyttävä 1 – Kiitettävä 5