Tutkimus- ja kehittämismenetelmätLaajuus (5 op)
Tunnus: R501RL135
Laajuus
5 op
Opetuskieli
- suomi
Osaamistavoitteet
Opiskelija hallitsee tutkimus- ja kehittämismenetelmien tietoperustan, periaatteet, prosessit ja yleiset käsitteet, joita vaaditaan kehittämistehtävän suorittamiseen ja ongelmien ratkaisemiseen. Opiskelija hallitsee tutkimuksellisen kirjoittamisen periaatteet.
Sisältö
- Koulutuksen opinnäytetyöprosessi
- Lapin ammattikorkeakoulun ja koulutuksen tutkimus-, kehitys- ja innovaatiotoiminta
- Oman koulutuksen opinnäytetöihin perehtyminen tutkimusmetodiikan kannalta
- Tutkimusongelman asettaminen
- Tekniikan alan keskeiset tutkimusmenetelmät: laadullinen ja määrällinen tutkimus sekä niiden prosessi
- Tutkimuksen validiteetti ja reliabiliteetti
- Aineiston hankinta ja informaatiolukutaito: tiedon tyypit ja tuottamistavat, tiedonlähteet, tekijänoikeudet, lähteiden ja viitteiden merkintä, plagiointi ja tutkimuseettiset periaatteet
- Erilaisten aineistojen analyysi ja tulosten esittäminen
- Tulosten käsittely, raportointi ja tulkinta
- Tutkimuksellisen tekstin kirjoittamisen vaiheet
- Tutkimuksellinen kieli, tyyli, argumentointi
- Tekstin ulkoasu, rakenne, otsikointi
Arviointikriteeri, hyväksytty/hylätty
Hyväksytty suoritus: opiskelija tekee opintojakson tavoitteiden mukaiset oppimistehtävät hyväksytysti.
Ilmoittautumisaika
02.10.2023 - 31.12.2024
Ajoitus
01.01.2024 - 31.12.2024
Laajuus
5 op
Virtuaaliosuus (op)
5 op
Toteutustapa
Etäopetus
Yksikkö
Insinöörikoulutus, rakennus- ja yhdyskuntatekniikka
Opetuskielet
- Suomi
Paikat
0 - 120
Tutkinto-ohjelma
- Rakennus- ja yhdyskuntatekniikan koulutus
Opettaja
- Kati Vuontisjärvi
- Pekka Uutela
Vastuuhenkilö
Pekka Uutela
Opiskelijaryhmät
-
RA51R21SInsinöörikoulutus, rakennus- ja yhdyskuntatekniikka (monimuoto-opinnot), Rovaniemi, syksy 2021
-
R51R21SInsinöörikoulutus, rakennus- ja yhdyskuntatekniikka (päiväopinnot), Rovaniemi, syksy 2021
Tavoitteet
Opiskelija hallitsee tutkimus- ja kehittämismenetelmien tietoperustan, periaatteet, prosessit ja yleiset käsitteet, joita vaaditaan kehittämistehtävän suorittamiseen ja ongelmien ratkaisemiseen. Opiskelija hallitsee tutkimuksellisen kirjoittamisen periaatteet.
Sisältö
- Koulutuksen opinnäytetyöprosessi
- Lapin ammattikorkeakoulun ja koulutuksen tutkimus-, kehitys- ja innovaatiotoiminta
- Oman koulutuksen opinnäytetöihin perehtyminen tutkimusmetodiikan kannalta
- Tutkimusongelman asettaminen
- Tekniikan alan keskeiset tutkimusmenetelmät: laadullinen ja määrällinen tutkimus sekä niiden prosessi
- Tutkimuksen validiteetti ja reliabiliteetti
- Aineiston hankinta ja informaatiolukutaito: tiedon tyypit ja tuottamistavat, tiedonlähteet, tekijänoikeudet, lähteiden ja viitteiden merkintä, plagiointi ja tutkimuseettiset periaatteet
- Erilaisten aineistojen analyysi ja tulosten esittäminen
- Tulosten käsittely, raportointi ja tulkinta
- Tutkimuksellisen tekstin kirjoittamisen vaiheet
- Tutkimuksellinen kieli, tyyli, argumentointi
- Tekstin ulkoasu, rakenne, otsikointi
Oppimateriaalit
- Hirsjärvi, S., Remes, P. & Sajavaara, P. 2013. Tutki ja kirjoita. 18. painos. Helsinki: Tammi.
- Lapin AMKin opinnäytetyöohjeet ja mallipohjat - Moodlessa oleva materiaali
Opetusmenetelmät
Opetus on verkkototeutuksena Moodle-oppimisympäristöissä. Lukujärjestykseen ei tule näin ollen tunteja.
Opintojakson tavoitteena on antaa työkaluja oman opinnäytetyön tekemiseen. Moodlessa on videotallenteina aiheisiin liittyviä tietoiskuja, niitä tukevia harjoituksia ja esityksiä. Oppimistehtävässä opiskelijat perehtyvät oman alan tutkimusaiheisiin tieteellisten julkaisujen ja opinnäytetöiden avulla ja arvioivat niitä.
Opiskelija saa jatkuvaa palautetta Moodlessa. Palaute voi olla joko suullista tai kirjallista.
Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö
Lapin amkin sekä Rakennus- ja yhdyskuntatekniikan koulutuksen TKI-toiminta
Lisätietoja opiskelijoille
Opetus on verkkototeutuksena Moodle-oppimisympäristöissä. Lukujärjestykseen ei tule näin ollen tunteja.
Arviointiasteikko
H-5
Arviointikriteeri, hyväksytty/hylätty
Hyväksytty suoritus: opiskelija tekee opintojakson tavoitteiden mukaiset oppimistehtävät hyväksytysti.
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
- Yksilöarviointi
- Tuotosarviointia kirjallisten tuotosten perusteella
- Tuotoksiin on arviointikriteerit asteikolla hyväksytty/täydennettävä Moodlessa
Ilmoittautumisaika
02.10.2023 - 31.12.2024
Ajoitus
01.01.2024 - 31.05.2024
Laajuus
5 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Yksikkö
Rakennusmestarikoulutus
Opetuskielet
- Suomi
Paikat
0 - 60
Tutkinto-ohjelma
- Rakennusmestarikoulutus
Opettaja
- Kati Vuontisjärvi
- Pekka Uutela
Vastuuhenkilö
Pekka Uutela
Opiskelijaryhmät
-
RA51RM21SRakennusmestarikoulutus, Rovaniemi, syksy 2021
Tavoitteet
Opiskelija hallitsee tutkimus- ja kehittämismenetelmien tietoperustan, periaatteet, prosessit ja yleiset käsitteet, joita vaaditaan kehittämistehtävän suorittamiseen ja ongelmien ratkaisemiseen. Opiskelija hallitsee tutkimuksellisen kirjoittamisen periaatteet.
Sisältö
- Koulutuksen opinnäytetyöprosessi
- Lapin ammattikorkeakoulun ja koulutuksen tutkimus-, kehitys- ja innovaatiotoiminta
- Oman koulutuksen opinnäytetöihin perehtyminen tutkimusmetodiikan kannalta
- Tutkimusongelman asettaminen
- Tekniikan alan keskeiset tutkimusmenetelmät: laadullinen ja määrällinen tutkimus sekä niiden prosessi
- Tutkimuksen validiteetti ja reliabiliteetti
- Aineiston hankinta ja informaatiolukutaito: tiedon tyypit ja tuottamistavat, tiedonlähteet, tekijänoikeudet, lähteiden ja viitteiden merkintä, plagiointi ja tutkimuseettiset periaatteet
- Erilaisten aineistojen analyysi ja tulosten esittäminen
- Tulosten käsittely, raportointi ja tulkinta
- Tutkimuksellisen tekstin kirjoittamisen vaiheet
- Tutkimuksellinen kieli, tyyli, argumentointi
- Tekstin ulkoasu, rakenne, otsikointi
Oppimateriaalit
- Hirsjärvi, S., Remes, P. & Sajavaara, P. 2013. Tutki ja kirjoita. 18. painos. Helsinki: Tammi.
- Lapin AMKin opinnäytetyöohjeet ja mallipohjat - Moodlessa oleva materiaali
Opetusmenetelmät
Opetus on verkkototeutuksena Moodle-oppimisympäristöissä. Lukujärjestykseen ei tule näin ollen tunteja.
Opintojakson tavoitteena on antaa työkaluja oman opinnäytetyön tekemiseen. Moodlessa on videotallenteina aiheisiin liittyviä tietoiskuja, niitä tukevia harjoituksia ja esityksiä. Oppimistehtävässä opiskelijat perehtyvät oman alan tutkimusaiheisiin tieteellisten julkaisujen ja opinnäytetöiden avulla ja arvioivat niitä.
Opiskelija saa jatkuvaa palautetta Moodlessa. Palaute voi olla joko suullista tai kirjallista.
Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö
Lapin amkin sekä Rakennus- ja yhdyskuntatekniikan koulutuksen TKI-toiminta
Lisätietoja opiskelijoille
Opetus on verkkototeutuksena Moodle-oppimisympäristöissä. Lukujärjestykseen ei tule näin ollen tunteja.
Arviointiasteikko
H-5
Arviointikriteeri, hyväksytty/hylätty
Hyväksytty suoritus: opiskelija tekee opintojakson tavoitteiden mukaiset oppimistehtävät hyväksytysti.
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
- Yksilöarviointi
- Tuotosarviointia kirjallisten tuotosten perusteella
- Tuotoksiin on arviointikriteerit asteikolla hyväksytty/täydennettävä Moodlessa