VoimalaitosoppiLaajuus (5 op)
Tunnus: R501RL191
Laajuus
5 op
Opetuskieli
- suomi
Osaamistavoitteet
Opiskelija ymmärtää perustiedot lämpövoimaprosesseista. Opiskelija osaa perusvalmiudet voidakseen työskennellä lämpövoimatuotannossa. Opiskelija ymmärtää erityyppisten höyrykattiloiden toimintaperiaatteet sekä rakenteet apulaitteineen ja toimintoineen.
Sisältö
Opintojakson pääpaino on höyrykattilatekniikassa, muut lämpövoimaprosessit käsitellään suppeammin. Höyryvoimalaitokset, moottorivoimalaitokset, kaasuturbiinivoimalaitokset, paineistetut voimaprosessit, ydinvoimalaitokset, voimalaitoksen sähköjärjestelmät, voimalaitosten ympäristövaikutukset ja ympäristölle aiheutuvat riskit. Prosessikaaviot.
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)
Opiskelija osaa selittää lämpövoimaprosessien toimintaperiaatteet pääpiirteittäin. Opiskelija osaa selittää erityyppisten höyrykattiloiden toimintaperiaatteet pääpiirteittäin. Opiskelija osaa kertoa voimalaitosten ympäristövaikutukset ja ympäristölle aiheutuvat riskit pääpiirteittäin. Opiskelija osaa nimetä höyrykattiloiden rakenteet apulaitteineen ja toimintoineen pääpiirteittäin. Opiskelija osaa tulkita prosessikaavioita osittain itsenäisesti.
Arviointikriteerit, hyvä (3)
Opiskelija osaa selittää lämpövoimaprosessien toimintaperiaatteet. Opiskelija osaa selittää erityyppisten höyrykattiloiden toimintaperiaatteet. Opiskelija osaa kertoa voimalaitosten ympäristövaikutukset ja ympäristölle aiheutuvat riskit. Opiskelija osaa nimetä höyrykattiloiden rakenteet apulaitteineen ja toimintoineen. Opiskelija osaa tulkita prosessikaavioita itsenäisesti. Kirjallisissa tuotoksissa opiskelija käyttää perustelevaa ja hyvää ammatti- ja asiakieltä.
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
Opiskelija osaa selittää lämpövoimaprosessien toimintaperiaatteet. Opiskelija osaa selittää erityyppisten höyrykattiloiden toimintaperiaatteet. Opiskelija osaa kertoa voimalaitosten ympäristövaikutukset ja ympäristölle aiheutuvat riskit. Opiskelija osaa nimetä höyrykattiloiden rakenteet apulaitteineen ja toimintoineen. Opiskelija osaa tulkita prosessikaavioita itsenäisesti. Kirjallisissa tuotoksissa opiskelija käyttää perustelevaa ja arvioivaa, virheetöntä ammatti- ja asiakieltä. Tehtävien suorittamisessa opiskelijan ajankäyttö on suunnitelmallista.