Siirry suoraan sisältöön

Työpaikkaprojekti: tehtäväsuunnittelu ja johtaminenLaajuus (5 op)

Tunnus: R501RL197

Laajuus

5 op

Opetuskieli

  • suomi

Osaamistavoitteet

Opintojaksolla opiskelija perehtyy rakennustyömaan organisointiin ja johtamismenetelmiin sekä toteutustehtävien yksityiskohtaiseen suunnitteluun. Opintojakson suoritettuaan opiskelija:

- osaa määritellä työmaan johtamiskäytännöt
- osaa havainnollistaa toteutusorganisaatiota ja eri toimijoiden tehtävänkuvauksia kohteen piirteet huomioiden
- ymmärtää työnjohdon tehtäväkentän sekä osaa kuvailla eri työnjohtotehtävien piirteitä
- osaa määritellä työvoiman rekrytoinnin, perehdytyksen ja työnopastuksen periaatteet ja käytännöt
- osaa määritellä työskentelyn organisointiin kuuluvat pääperiaatteet ja osaa soveltaa periaatteita kohteen piirteet huomioiden
- ymmärtää tehtävien läpiviennin suunnittelun merkityksen ja osaa laatia tehtäväkokonaisuuden toteutuksen suunnitelman.

Sisältö

Työmaan toteutusorganisaatio ja tehtäväkuvaukset.
Esimieskäytäntö ja johtamisjärjestelmät.
Työnjohdon tehtäväkenttä.
Työvoiman rekrytointi, perehdytys ja työnopastus.
Palkkausperusteet.
Työsuojelu.
Vuokratyövoima.
Tehtäväsuunnittelun käsitteet.
Tehtävien läpiviennin suunnittelu ja varmistus

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)

Opiskelija hallitsee perusasiat opintojakson aihealueelta. Tietoa on hankittu niukasti ja osaamisen osoittaminen perustuu omille näkemyksille, eikä niille esitetä juurikaan tietoperustaa. Tulokset esitetään ja ne vastaavat tavoitteita pääosin / osittain. Menettelyiden kuvauksissa kohdekohtaisuus jää niukaksi. Aiheen käsittely on lähinnä toteavaa ja jää siten hieman pintapuoliseksi. Opiskelija pyrkii kuvaamaan tekemistään ammattikielen käsittein. Esimerkkejä ja työnäytteitä esitetään niukasti. Tuotoksen esittäminen jää niukaksi / puuttuu.

Arviointikriteerit, hyvä (3)

Opiskelija hallitsee hyvin opintojakson keskeisen sisällön. Tietoa on hankittu ja lähdemateriaalia käytetty johdonmukaisesti ja selkeästi. Tulokset saavutetaan tavoitteiden mukaisesti. Menettelyiden kuvauksissa on selvästi huomioitu kohteen ominaisuudet ja piirteet. Tulosten raportointi on lähes virheetöntä ja hyvää ammatti- ja asiakieltä. Esimerkit ja työnäytteet ovat tarkoituksenmukaisia. Tuotoksen keskeisimmät näkökulmat on koottu selkeään esitykseen.

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

Opiskelija hallitsee opintojakson aihealueen erinomaisesti ja osoittaa erityistä perehtyneisyyttä aiheeseen. Tietoa on hankittu monipuolisesti, aiheiden käsittelyssä lähdemateriaalia on käytetty laajasti ja hankittuun tietoon on suhtauduttu kriittisesti. Tulokset on esitetty ja perusteltu selkeästi ja havainnollisesti. Menettelyiden kuvaukset on konkretisoitu huolellisesti vastaamaan kohteen tosiasiallisia vaatimuksia. Raportointi on asioita perustelevaa ja arvioivaa virheetöntä ammatti- ja asiakieltä. Esimerkit ja työnäytteet ovat laadukkaita ja soveltuvat työskentelyn johtamiseen hyvin. Tuotoksen keskeisimmät näkökulmat on koottu havainnolliseen asiantuntijaesitykseen.

Oppimateriaalit

Oman projektikohteen aineisto, Ratu-kirjat, työpäällikön käsikirja, luennot, Moodlessa oleva materiaali, muut ammattialan aineistot.

Ilmoittautumisaika

02.10.2023 - 21.01.2024

Ajoitus

22.01.2024 - 31.05.2024

Laajuus

5 op

Toteutustapa

Lähiopetus

Yksikkö

Rakennusmestarikoulutus

Opetuskielet
  • Suomi
Paikat

0 - 60

Tutkinto-ohjelma
  • Rakennusmestarikoulutus
Opettaja
  • Mikko Vatanen
Vastuuhenkilö

Mikko Vatanen

Opiskelijaryhmät
  • RA51RM21S
    Rakennusmestarikoulutus, Rovaniemi, syksy 2021

Tavoitteet

Opintojaksolla opiskelija perehtyy rakennustyömaan organisointiin ja johtamismenetelmiin sekä toteutustehtävien yksityiskohtaiseen suunnitteluun. Opintojakson suoritettuaan opiskelija:

- osaa määritellä työmaan johtamiskäytännöt
- osaa havainnollistaa toteutusorganisaatiota ja eri toimijoiden tehtävänkuvauksia kohteen piirteet huomioiden
- ymmärtää työnjohdon tehtäväkentän sekä osaa kuvailla eri työnjohtotehtävien piirteitä
- osaa määritellä työvoiman rekrytoinnin, perehdytyksen ja työnopastuksen periaatteet ja käytännöt
- osaa määritellä työskentelyn organisointiin kuuluvat pääperiaatteet ja osaa soveltaa periaatteita kohteen piirteet huomioiden
- ymmärtää tehtävien läpiviennin suunnittelun merkityksen ja osaa laatia tehtäväkokonaisuuden toteutuksen suunnitelman.

Sisältö

Työmaan toteutusorganisaatio ja tehtäväkuvaukset.
Esimieskäytäntö ja johtamisjärjestelmät.
Työnjohdon tehtäväkenttä.
Työvoiman rekrytointi, perehdytys ja työnopastus.
Palkkausperusteet.
Työsuojelu.
Vuokratyövoima.
Tehtäväsuunnittelun käsitteet.
Tehtävien läpiviennin suunnittelu ja varmistus

Aika ja paikka

Opintojakso toteutetaan kevälukukaudella 2024.
Ohjaustapaamiset tapahtuvat Zoom-etäyhteydellä ja osin lähijaksoilla.

Oppimateriaalit

Oman projektikohteen aineisto, Ratu-kirjat, työpäällikön käsikirja, luennot, Moodlessa oleva materiaali, muut ammattialan aineistot.

Opetusmenetelmät

Itsenäisesti tehtävä projekti rakennusalan toimijan toimeksiannosta.
Webinaarit lukujärjestyksen mukaisesti
- Ohjaus, luennot, tuntityöskentely

Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö

Projektityön tavoitteena on toteuttaa työmaan organisointiin ja johtamiseen sekä toteutustehtävien yksityiskohtaiseen suunnitteluun liittyvä, työelämäläheinen kehittämistehtävä, joka on mahdollista suunnata oman erikoistumisalan sekä työelämän tarpeen mukaisesti. Opintojakso mahdollistaa ns. työn opinnollistamisen.

Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet

Ei tenttiä

Kansainvälisyys

KV-kohteet mahdollisia

Toteutuksen valinnaiset suoritustavat

Kaikilla osallistujilla suoritustapana ovat projektiraportti ja siihen perustuva esitys.

Lisätietoja opiskelijoille

Projektityön aihe valitaan lähtökohtaisesti opiskelijan omien työelämäkontaktien kautta.
Aihetta on hyvä kartoittaa jo ennen opintojakson aloittamista.
Mikäli opiskelija on toteuttanut aikaisemmin jo Työmaa ja tuotanto -nimisen työpaikkaprojektin, lähtökohtaisesti projektityön tekemistä voidaan jatkaa samasta kohteesta.

Arviointiasteikko

H-5

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)

Opiskelija hallitsee perusasiat opintojakson aihealueelta. Tietoa on hankittu niukasti ja osaamisen osoittaminen perustuu omille näkemyksille, eikä niille esitetä juurikaan tietoperustaa. Tulokset esitetään ja ne vastaavat tavoitteita pääosin / osittain. Menettelyiden kuvauksissa kohdekohtaisuus jää niukaksi. Aiheen käsittely on lähinnä toteavaa ja jää siten hieman pintapuoliseksi. Opiskelija pyrkii kuvaamaan tekemistään ammattikielen käsittein. Esimerkkejä ja työnäytteitä esitetään niukasti. Tuotoksen esittäminen jää niukaksi / puuttuu.

Arviointikriteerit, hyvä (3)

Opiskelija hallitsee hyvin opintojakson keskeisen sisällön. Tietoa on hankittu ja lähdemateriaalia käytetty johdonmukaisesti ja selkeästi. Tulokset saavutetaan tavoitteiden mukaisesti. Menettelyiden kuvauksissa on selvästi huomioitu kohteen ominaisuudet ja piirteet. Tulosten raportointi on lähes virheetöntä ja hyvää ammatti- ja asiakieltä. Esimerkit ja työnäytteet ovat tarkoituksenmukaisia. Tuotoksen keskeisimmät näkökulmat on koottu selkeään esitykseen.

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

Opiskelija hallitsee opintojakson aihealueen erinomaisesti ja osoittaa erityistä perehtyneisyyttä aiheeseen. Tietoa on hankittu monipuolisesti, aiheiden käsittelyssä lähdemateriaalia on käytetty laajasti ja hankittuun tietoon on suhtauduttu kriittisesti. Tulokset on esitetty ja perusteltu selkeästi ja havainnollisesti. Menettelyiden kuvaukset on konkretisoitu huolellisesti vastaamaan kohteen tosiasiallisia vaatimuksia. Raportointi on asioita perustelevaa ja arvioivaa virheetöntä ammatti- ja asiakieltä. Esimerkit ja työnäytteet ovat laadukkaita ja soveltuvat työskentelyn johtamiseen hyvin. Tuotoksen keskeisimmät näkökulmat on koottu havainnolliseen asiantuntijaesitykseen.

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Arvioitavat suoritukset ovat projektityö ja siihen pohjautuva esitys.
Arviointiasteikko:
Kiitettävä 5 - Tyydyttävä 1 – Täydennettävä – Hylätty