Työpaikkaprojekti: tehtäväsuunnittelu ja johtaminenLaajuus (5 op)
Tunnus: R501RL197
Laajuus
5 op
Opetuskieli
- suomi
Osaamistavoitteet
Opintojaksolla opiskelija perehtyy rakennustyömaan organisointiin ja johtamismenetelmiin sekä toteutustehtävien yksityiskohtaiseen suunnitteluun. Opintojakson suoritettuaan opiskelija:
- osaa määritellä työmaan johtamiskäytännöt
- osaa havainnollistaa toteutusorganisaatiota ja eri toimijoiden tehtävänkuvauksia kohteen piirteet huomioiden
- ymmärtää työnjohdon tehtäväkentän sekä osaa kuvailla eri työnjohtotehtävien piirteitä
- osaa määritellä työvoiman rekrytoinnin, perehdytyksen ja työnopastuksen periaatteet ja käytännöt
- osaa määritellä työskentelyn organisointiin kuuluvat pääperiaatteet ja osaa soveltaa periaatteita kohteen piirteet huomioiden
- ymmärtää tehtävien läpiviennin suunnittelun merkityksen ja osaa laatia tehtäväkokonaisuuden toteutuksen suunnitelman.
Sisältö
Työmaan toteutusorganisaatio ja tehtäväkuvaukset.
Esimieskäytäntö ja johtamisjärjestelmät.
Työnjohdon tehtäväkenttä.
Työvoiman rekrytointi, perehdytys ja työnopastus.
Palkkausperusteet.
Työsuojelu.
Vuokratyövoima.
Tehtäväsuunnittelun käsitteet.
Tehtävien läpiviennin suunnittelu ja varmistus
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)
Opiskelija hallitsee perusasiat opintojakson aihealueelta. Tietoa on hankittu niukasti ja osaamisen osoittaminen perustuu omille näkemyksille, eikä niille esitetä juurikaan tietoperustaa. Tulokset esitetään ja ne vastaavat tavoitteita pääosin / osittain. Menettelyiden kuvauksissa kohdekohtaisuus jää niukaksi. Aiheen käsittely on lähinnä toteavaa ja jää siten hieman pintapuoliseksi. Opiskelija pyrkii kuvaamaan tekemistään ammattikielen käsittein. Esimerkkejä ja työnäytteitä esitetään niukasti. Tuotoksen esittäminen jää niukaksi / puuttuu.
Arviointikriteerit, hyvä (3)
Opiskelija hallitsee hyvin opintojakson keskeisen sisällön. Tietoa on hankittu ja lähdemateriaalia käytetty johdonmukaisesti ja selkeästi. Tulokset saavutetaan tavoitteiden mukaisesti. Menettelyiden kuvauksissa on selvästi huomioitu kohteen ominaisuudet ja piirteet. Tulosten raportointi on lähes virheetöntä ja hyvää ammatti- ja asiakieltä. Esimerkit ja työnäytteet ovat tarkoituksenmukaisia. Tuotoksen keskeisimmät näkökulmat on koottu selkeään esitykseen.
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
Opiskelija hallitsee opintojakson aihealueen erinomaisesti ja osoittaa erityistä perehtyneisyyttä aiheeseen. Tietoa on hankittu monipuolisesti, aiheiden käsittelyssä lähdemateriaalia on käytetty laajasti ja hankittuun tietoon on suhtauduttu kriittisesti. Tulokset on esitetty ja perusteltu selkeästi ja havainnollisesti. Menettelyiden kuvaukset on konkretisoitu huolellisesti vastaamaan kohteen tosiasiallisia vaatimuksia. Raportointi on asioita perustelevaa ja arvioivaa virheetöntä ammatti- ja asiakieltä. Esimerkit ja työnäytteet ovat laadukkaita ja soveltuvat työskentelyn johtamiseen hyvin. Tuotoksen keskeisimmät näkökulmat on koottu havainnolliseen asiantuntijaesitykseen.
Oppimateriaalit
Oman projektikohteen aineisto, Ratu-kirjat, työpäällikön käsikirja, luennot, Moodlessa oleva materiaali, muut ammattialan aineistot.
Ilmoittautumisaika
02.10.2023 - 21.01.2024
Ajoitus
22.01.2024 - 31.05.2024
Laajuus
5 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Yksikkö
Rakennusmestarikoulutus
Opetuskielet
- Suomi
Paikat
0 - 60
Tutkinto-ohjelma
- Rakennusmestarikoulutus
Opettaja
- Mikko Vatanen
Vastuuhenkilö
Mikko Vatanen
Opiskelijaryhmät
-
RA51RM21SRakennusmestarikoulutus, Rovaniemi, syksy 2021
Tavoitteet
Opintojaksolla opiskelija perehtyy rakennustyömaan organisointiin ja johtamismenetelmiin sekä toteutustehtävien yksityiskohtaiseen suunnitteluun. Opintojakson suoritettuaan opiskelija:
- osaa määritellä työmaan johtamiskäytännöt
- osaa havainnollistaa toteutusorganisaatiota ja eri toimijoiden tehtävänkuvauksia kohteen piirteet huomioiden
- ymmärtää työnjohdon tehtäväkentän sekä osaa kuvailla eri työnjohtotehtävien piirteitä
- osaa määritellä työvoiman rekrytoinnin, perehdytyksen ja työnopastuksen periaatteet ja käytännöt
- osaa määritellä työskentelyn organisointiin kuuluvat pääperiaatteet ja osaa soveltaa periaatteita kohteen piirteet huomioiden
- ymmärtää tehtävien läpiviennin suunnittelun merkityksen ja osaa laatia tehtäväkokonaisuuden toteutuksen suunnitelman.
Sisältö
Työmaan toteutusorganisaatio ja tehtäväkuvaukset.
Esimieskäytäntö ja johtamisjärjestelmät.
Työnjohdon tehtäväkenttä.
Työvoiman rekrytointi, perehdytys ja työnopastus.
Palkkausperusteet.
Työsuojelu.
Vuokratyövoima.
Tehtäväsuunnittelun käsitteet.
Tehtävien läpiviennin suunnittelu ja varmistus
Aika ja paikka
Opintojakso toteutetaan kevälukukaudella 2024.
Ohjaustapaamiset tapahtuvat Zoom-etäyhteydellä ja osin lähijaksoilla.
Oppimateriaalit
Oman projektikohteen aineisto, Ratu-kirjat, työpäällikön käsikirja, luennot, Moodlessa oleva materiaali, muut ammattialan aineistot.
Opetusmenetelmät
Itsenäisesti tehtävä projekti rakennusalan toimijan toimeksiannosta.
Webinaarit lukujärjestyksen mukaisesti
- Ohjaus, luennot, tuntityöskentely
Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö
Projektityön tavoitteena on toteuttaa työmaan organisointiin ja johtamiseen sekä toteutustehtävien yksityiskohtaiseen suunnitteluun liittyvä, työelämäläheinen kehittämistehtävä, joka on mahdollista suunnata oman erikoistumisalan sekä työelämän tarpeen mukaisesti. Opintojakso mahdollistaa ns. työn opinnollistamisen.
Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet
Ei tenttiä
Kansainvälisyys
KV-kohteet mahdollisia
Toteutuksen valinnaiset suoritustavat
Kaikilla osallistujilla suoritustapana ovat projektiraportti ja siihen perustuva esitys.
Lisätietoja opiskelijoille
Projektityön aihe valitaan lähtökohtaisesti opiskelijan omien työelämäkontaktien kautta.
Aihetta on hyvä kartoittaa jo ennen opintojakson aloittamista.
Mikäli opiskelija on toteuttanut aikaisemmin jo Työmaa ja tuotanto -nimisen työpaikkaprojektin, lähtökohtaisesti projektityön tekemistä voidaan jatkaa samasta kohteesta.
Arviointiasteikko
H-5
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)
Opiskelija hallitsee perusasiat opintojakson aihealueelta. Tietoa on hankittu niukasti ja osaamisen osoittaminen perustuu omille näkemyksille, eikä niille esitetä juurikaan tietoperustaa. Tulokset esitetään ja ne vastaavat tavoitteita pääosin / osittain. Menettelyiden kuvauksissa kohdekohtaisuus jää niukaksi. Aiheen käsittely on lähinnä toteavaa ja jää siten hieman pintapuoliseksi. Opiskelija pyrkii kuvaamaan tekemistään ammattikielen käsittein. Esimerkkejä ja työnäytteitä esitetään niukasti. Tuotoksen esittäminen jää niukaksi / puuttuu.
Arviointikriteerit, hyvä (3)
Opiskelija hallitsee hyvin opintojakson keskeisen sisällön. Tietoa on hankittu ja lähdemateriaalia käytetty johdonmukaisesti ja selkeästi. Tulokset saavutetaan tavoitteiden mukaisesti. Menettelyiden kuvauksissa on selvästi huomioitu kohteen ominaisuudet ja piirteet. Tulosten raportointi on lähes virheetöntä ja hyvää ammatti- ja asiakieltä. Esimerkit ja työnäytteet ovat tarkoituksenmukaisia. Tuotoksen keskeisimmät näkökulmat on koottu selkeään esitykseen.
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
Opiskelija hallitsee opintojakson aihealueen erinomaisesti ja osoittaa erityistä perehtyneisyyttä aiheeseen. Tietoa on hankittu monipuolisesti, aiheiden käsittelyssä lähdemateriaalia on käytetty laajasti ja hankittuun tietoon on suhtauduttu kriittisesti. Tulokset on esitetty ja perusteltu selkeästi ja havainnollisesti. Menettelyiden kuvaukset on konkretisoitu huolellisesti vastaamaan kohteen tosiasiallisia vaatimuksia. Raportointi on asioita perustelevaa ja arvioivaa virheetöntä ammatti- ja asiakieltä. Esimerkit ja työnäytteet ovat laadukkaita ja soveltuvat työskentelyn johtamiseen hyvin. Tuotoksen keskeisimmät näkökulmat on koottu havainnolliseen asiantuntijaesitykseen.
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Arvioitavat suoritukset ovat projektityö ja siihen pohjautuva esitys.
Arviointiasteikko:
Kiitettävä 5 - Tyydyttävä 1 – Täydennettävä – Hylätty