GeophysicsLaajuus (5 op)
Tunnus: R501ML15OJ
Laajuus
5 op
Opetuskieli
- suomi
Osaamistavoitteet
Opiskelija tuntee ne maapallon rakenteeseen, painovoimakenttään, magneettikenttään ja ilmakehään liittyvät fysikaaliset ja geofysikaaliset ominaisuudet ja ilmiöt, joilla on merkitystä maanmittaustekniikan näkökulmasta. Opiskelija osaa ottaa huomioon nämä ilmiöt geodeettisissa ja kaukokartoituksenmittauksissa ja maankäytön suunnittelussa.
Opintojakson teemat ovat:
- Maan rakenne, painovoimakenttä ja koordinaattijärjestelmät
- Sähkömagnetismi, Maan magneettikenttä ja avaruussää
- Ilmastohistoria ja ennakoitu ilmastonmuutos
Opintojakso integroidaan lukukauden projektiin.
Sisältö
Monet geofysikaaliset ilmiöt vaikuttavat suoraan ihmisten elämään ja niitä käsitellään tiedotusvälineissä päivittäin. On yleisesti hyvä tietää uutisten taustoista. Maailmanlaajuisten eli globaalien mittaustekniikoiden ja vertausjärjestelmien vuoksi geofysiikan asiat ovat aikaisempaa tärkeämpiä geodesian, paikantamisenja kaukokartoituksen mittausmenetelmien ymmärtämiseksi. Ennakoidun ilmastonmuutoksen seuraukset puolestaan tulee huomioida muun muassa maankäytön suunnittelun yhteydessä.
Näihin tavoitteisiin liittyen opintojakson keskeistä sisältöä ovat
- Maan rakenne ja ja maankuoren liikkeet
- Painovoima ja geoidi
- Sijainnin ja korkeuden vertausjärjestelmät (koordinaatti- ja korkeusjärjestelmät)
- Maan magneettikenttä ja avaruussää
- Sähkömagneettinen säteily ilmakehässä
- Ennakoidun ilmastonmuutoksen syyt ja vaikutukset
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)
Tyydyttävä (1)
Opiskelija tekee opintojakson tavoitteiden mukaiset oppimistehtävät ohjaajan opastuksella. Tulokset ja tekemisen laatu täyttävät vain työlle asetetut minimivaatimukset. Tulosten raportoinnissa on asiavirheitä ja kielellisiä puutteita. Opiskelija kuvaa tekemistään lähinnä arkikielen käsittein. Ajankäyttö on hallitsematonta.
Tyydyttävä (2)
Opiskelija tekee opintojakson tavoitteiden mukaiset oppimistehtävät osittain itsenäisesti. Tulokset ja tekemisen laatu ylittävät työlle asetetut minimivaatimukset. Tulosten raportoinnissa on jonkin verran asiavirheitä ja kielellisiä puutteita. Opiskelija pyrkii kuvaamaan tekemistään ammattikielen käsittein. Ajankäyttö on suunnittelematonta.
Arviointikriteerit, hyvä (3)
Hyvä (3)
Opiskelija tekee opintojakson tavoiteiden mukaiset oppimistehtävät itsenäisesti. Tulokset ja tekeminen ovat pääosin laadukasta. Tulosten raportointi on lähes virheetöntä ja hyvää ammatti- ja asiakieltä. Ajankäyttö on hallinnassa.
Hyvä (4)
Opiskelija tekee opintojakson tavoitteiden mukaiset oppimistehtävät itsenäisesti. Tulokset ja tekeminen ovat laadukasta. Tulosten raportointi on asioita perustelevaa ja hyvää ammatti- ja asiakieltä. Ajankäyttö on hallinnassa.
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
Kiitettävä (5)
Opiskelija tekee opintojakson tavoitteiden mukaiset oppimistehtävät omatoimisesti ja itsenäisesti. Tulokset ja tekeminen ovat korkealaatuisia. Tulosten raportointi on asioita perustelevaa ja arvioivaa virheetöntä ammatti- ja asiakieltä. Ajankäyttö on suunnitelmallista.
Ilmoittautumisaika
01.10.2021 - 17.01.2022
Ajoitus
24.01.2022 - 28.04.2022
Laajuus
5 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Yksikkö
Insinöörikoulutus, maanmittaustekniikka
Opetuskielet
- Suomi
Paikat
0 - 60
Tutkinto-ohjelma
- Maanmittaustekniikan koulutus
Opettaja
- Minna Korhonen
Vastuuhenkilö
Minna Korhonen
Opiskelijaryhmät
-
R51M20SInsinöörikoulutus, maanmittaustekniikka (päivätoteutus), Rovaniemi, syksy 2020
Tavoitteet
Opiskelija tuntee ne maapallon rakenteeseen, painovoimakenttään, magneettikenttään ja ilmakehään liittyvät fysikaaliset ja geofysikaaliset ominaisuudet ja ilmiöt, joilla on merkitystä maanmittaustekniikan näkökulmasta. Opiskelija osaa ottaa huomioon nämä ilmiöt geodeettisissa ja kaukokartoituksenmittauksissa ja maankäytön suunnittelussa.
Opintojakson teemat ovat:
- Maan rakenne, painovoimakenttä ja koordinaattijärjestelmät
- Sähkömagnetismi, Maan magneettikenttä ja avaruussää
- Ilmastohistoria ja ennakoitu ilmastonmuutos
Opintojakso integroidaan lukukauden projektiin.
Sisältö
Monet geofysikaaliset ilmiöt vaikuttavat suoraan ihmisten elämään ja niitä käsitellään tiedotusvälineissä päivittäin. On yleisesti hyvä tietää uutisten taustoista. Maailmanlaajuisten eli globaalien mittaustekniikoiden ja vertausjärjestelmien vuoksi geofysiikan asiat ovat aikaisempaa tärkeämpiä geodesian, paikantamisenja kaukokartoituksen mittausmenetelmien ymmärtämiseksi. Ennakoidun ilmastonmuutoksen seuraukset puolestaan tulee huomioida muun muassa maankäytön suunnittelun yhteydessä.
Näihin tavoitteisiin liittyen opintojakson keskeistä sisältöä ovat
- Maan rakenne ja ja maankuoren liikkeet
- Painovoima ja geoidi
- Sijainnin ja korkeuden vertausjärjestelmät (koordinaatti- ja korkeusjärjestelmät)
- Maan magneettikenttä ja avaruussää
- Sähkömagneettinen säteily ilmakehässä
- Ennakoidun ilmastonmuutoksen syyt ja vaikutukset
Aika ja paikka
Opetus toteutetaan aikavälillä 24.1.2022 - 6.5.2022. Opetustilana Lapin AMK, Jokiväylä 11, Rovaniemi.
Oppimateriaalit
Tarvittava materiaali on saatavilla Moodlessa. Luentomuistiinpanojen lisäksi hyödynnetään tietokantoja, verkkosivustoja, tutkimusartikkeleita ja muita soveltuvia lähteitä.
Opetusmenetelmät
Oppitunneilla tutustutaan opintojakson teemojen perusteisiin. Opiskelija syventyy opetuskertojen teemoihin laskutehtävien ja kirjallisten tehtävien avulla. Laskutehtäville on erillisiä ohjaustunteja. Kirjalliset tehtävät tehdään ryhmätyönä tai yksin. Lisäksi opintojakso sisältää verkkotentin käsiteltävistä teemoista.
Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet
Opintojaksoon kuuluvan verkkotentin ajankohta sovitaan opintojakson alussa. Hyväksytyn tentin voi uusia kerran.
Toteutuksen valinnaiset suoritustavat
Opintojakson voi suorittaa itsenäisesti.
Arviointiasteikko
H-5
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)
Tyydyttävä (1)
Opiskelija tekee opintojakson tavoitteiden mukaiset oppimistehtävät ohjaajan opastuksella. Tulokset ja tekemisen laatu täyttävät vain työlle asetetut minimivaatimukset. Tulosten raportoinnissa on asiavirheitä ja kielellisiä puutteita. Opiskelija kuvaa tekemistään lähinnä arkikielen käsittein. Ajankäyttö on hallitsematonta.
Tyydyttävä (2)
Opiskelija tekee opintojakson tavoitteiden mukaiset oppimistehtävät osittain itsenäisesti. Tulokset ja tekemisen laatu ylittävät työlle asetetut minimivaatimukset. Tulosten raportoinnissa on jonkin verran asiavirheitä ja kielellisiä puutteita. Opiskelija pyrkii kuvaamaan tekemistään ammattikielen käsittein. Ajankäyttö on suunnittelematonta.
Arviointikriteerit, hyvä (3)
Hyvä (3)
Opiskelija tekee opintojakson tavoiteiden mukaiset oppimistehtävät itsenäisesti. Tulokset ja tekeminen ovat pääosin laadukasta. Tulosten raportointi on lähes virheetöntä ja hyvää ammatti- ja asiakieltä. Ajankäyttö on hallinnassa.
Hyvä (4)
Opiskelija tekee opintojakson tavoitteiden mukaiset oppimistehtävät itsenäisesti. Tulokset ja tekeminen ovat laadukasta. Tulosten raportointi on asioita perustelevaa ja hyvää ammatti- ja asiakieltä. Ajankäyttö on hallinnassa.
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
Kiitettävä (5)
Opiskelija tekee opintojakson tavoitteiden mukaiset oppimistehtävät omatoimisesti ja itsenäisesti. Tulokset ja tekeminen ovat korkealaatuisia. Tulosten raportointi on asioita perustelevaa ja arvioivaa virheetöntä ammatti- ja asiakieltä. Ajankäyttö on suunnitelmallista.
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Arvioinnista noin puolet perustuu tenttiin ja noin puolet tehtäviin (laskutehtäviä ja kirjallisia tehtäviä). Tentissä arvioidaan käsitteiden ja perusasioiden hallintaa, laskutehtävissä opitun soveltamista, ja kirjallisissa tehtävissä opintojakson teemoihin liittyvän tiedon hakua ja käsittelyä.
Ilmoittautumisaika
01.10.2021 - 03.01.2022
Ajoitus
10.01.2022 - 06.05.2022
Laajuus
5 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Yksikkö
Insinöörikoulutus, maanmittaustekniikka
Opetuskielet
- Suomi
Paikat
0 - 60
Tutkinto-ohjelma
- Maanmittaustekniikan koulutus
Opettaja
- Minna Korhonen
Vastuuhenkilö
Minna Korhonen
Opiskelijaryhmät
-
RA51M20SInsinöörikoulutus, maanmittaustekniikka, (monimuotototeutus), Rovaniemi, syksy 2020
Tavoitteet
Opiskelija tuntee ne maapallon rakenteeseen, painovoimakenttään, magneettikenttään ja ilmakehään liittyvät fysikaaliset ja geofysikaaliset ominaisuudet ja ilmiöt, joilla on merkitystä maanmittaustekniikan näkökulmasta. Opiskelija osaa ottaa huomioon nämä ilmiöt geodeettisissa ja kaukokartoituksenmittauksissa ja maankäytön suunnittelussa.
Opintojakson teemat ovat:
- Maan rakenne, painovoimakenttä ja koordinaattijärjestelmät
- Sähkömagnetismi, Maan magneettikenttä ja avaruussää
- Ilmastohistoria ja ennakoitu ilmastonmuutos
Opintojakso integroidaan lukukauden projektiin.
Sisältö
Monet geofysikaaliset ilmiöt vaikuttavat suoraan ihmisten elämään ja niitä käsitellään tiedotusvälineissä päivittäin. On yleisesti hyvä tietää uutisten taustoista. Maailmanlaajuisten eli globaalien mittaustekniikoiden ja vertausjärjestelmien vuoksi geofysiikan asiat ovat aikaisempaa tärkeämpiä geodesian, paikantamisenja kaukokartoituksen mittausmenetelmien ymmärtämiseksi. Ennakoidun ilmastonmuutoksen seuraukset puolestaan tulee huomioida muun muassa maankäytön suunnittelun yhteydessä.
Näihin tavoitteisiin liittyen opintojakson keskeistä sisältöä ovat
- Maan rakenne ja ja maankuoren liikkeet
- Painovoima ja geoidi
- Sijainnin ja korkeuden vertausjärjestelmät (koordinaatti- ja korkeusjärjestelmät)
- Maan magneettikenttä ja avaruussää
- Sähkömagneettinen säteily ilmakehässä
- Ennakoidun ilmastonmuutoksen syyt ja vaikutukset
Aika ja paikka
Opetus toteutetaan virtuaalisesti Adobe Connect -ympäristössä.
Oppimateriaalit
Opetusmateriaali on saatavilla Moodlessa. Lisäksi hyödynnetään tietokantoja, verkkosivustoja, tutkimusartikkeleita ja muita soveltuvia lähteitä.
Opetusmenetelmät
Opintojaksoon kuuluu noin 30 tuntia verkko-opetusta Adobe Connect -virtuaaliluokassa. Opiskelija syventyy opetuskertojen teemoihin laskutehtävien ja kirjallisten tehtävien avulla. Lisäksi opintojakso sisältää verkkotentin.
Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet
Verkkotentin voi suorittaa joustavasti aikavälillä, joka sovitaan opintojakson alussa. Hyväksytyn tentin voi uusia kerran toteutusta seuraavaan lukukauden loppuun mennessä.
Toteutuksen valinnaiset suoritustavat
Opintojakson voi suorittaa itsenäisesti. Adobe Connect -opetuskertojen tallenteet opiskelun tueksi ovat saatavilla oppituntien jälkeen.
Arviointiasteikko
H-5
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)
Tyydyttävä (1)
Opiskelija tekee opintojakson tavoitteiden mukaiset oppimistehtävät ohjaajan opastuksella. Tulokset ja tekemisen laatu täyttävät vain työlle asetetut minimivaatimukset. Tulosten raportoinnissa on asiavirheitä ja kielellisiä puutteita. Opiskelija kuvaa tekemistään lähinnä arkikielen käsittein. Ajankäyttö on hallitsematonta.
Tyydyttävä (2)
Opiskelija tekee opintojakson tavoitteiden mukaiset oppimistehtävät osittain itsenäisesti. Tulokset ja tekemisen laatu ylittävät työlle asetetut minimivaatimukset. Tulosten raportoinnissa on jonkin verran asiavirheitä ja kielellisiä puutteita. Opiskelija pyrkii kuvaamaan tekemistään ammattikielen käsittein. Ajankäyttö on suunnittelematonta.
Arviointikriteerit, hyvä (3)
Hyvä (3)
Opiskelija tekee opintojakson tavoiteiden mukaiset oppimistehtävät itsenäisesti. Tulokset ja tekeminen ovat pääosin laadukasta. Tulosten raportointi on lähes virheetöntä ja hyvää ammatti- ja asiakieltä. Ajankäyttö on hallinnassa.
Hyvä (4)
Opiskelija tekee opintojakson tavoitteiden mukaiset oppimistehtävät itsenäisesti. Tulokset ja tekeminen ovat laadukasta. Tulosten raportointi on asioita perustelevaa ja hyvää ammatti- ja asiakieltä. Ajankäyttö on hallinnassa.
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
Kiitettävä (5)
Opiskelija tekee opintojakson tavoitteiden mukaiset oppimistehtävät omatoimisesti ja itsenäisesti. Tulokset ja tekeminen ovat korkealaatuisia. Tulosten raportointi on asioita perustelevaa ja arvioivaa virheetöntä ammatti- ja asiakieltä. Ajankäyttö on suunnitelmallista.
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Arvioinnista noin puolet perustuu tenttiin ja noin puolet tehtäviin (laskutehtäviä ja kirjallisia tehtäviä). Tentissä arvioidaan käsitteiden ja perusasioiden hallintaa, laskutehtävissä opitun soveltamista, ja kirjallisissa tehtävissä opintojakson teemoihin liittyvän tiedon hakua ja käsittelyä. Kirjallisissa töissä on mukana vertaisarviointi.