Skip to main content

Cost Calculations and Industrial ServicesLaajuus (5 cr)

Course unit code: R501RL206

General information


Credits
5 cr
Institution
Peppi

Objective

Opiskelija ymmärtää palveluliiketoiminnan merkityksen osana teollisuuden palveluita ja ymmärtää tuotteen hinnoittelun osana kannattavaa liiketoimintaa. Opiskelija osaa hinnoitella palvelutuotteen.
Opiskelija osaa tulkita ja hyödyntää yrityksen tunnuslukuja, sekä ymmärtää sisäisen ja ulkoisen laskennan kokonaisuuden.
Opiskelija pystyy tekemään kannattavuuslaskelmia. Opiskelija hallitsee palveluliiketoiminnan merkityksen osana B2B liiketoimintaa.
Opiskelija kykenee analyyttisesti arvioimaan yrityksen tilaa tunnuslukuja hyödyntäen. Opiskelija osaa tehdä talouden kannalta perusteltuja päätöksiä ja ymmärtää myynnin ja markkinoinnin merkityksen liiketoiminnassa.

Content

Aihealueet ja teemat:
Palveluliiketoiminta
Teollisuusyrityksen siirtyminen palveluliiketoimintaan
Palveluprosessi
Palvelemisesta palveluliiketoimintaan
Palvelujen hinnoittelu
Teollisuuspalvelujen markkinointi
Teollisuuspalvelujen johtaminen
Palvelun onnistumisen arviointi
Kustannukset, tunnusluvut ja kannattavuus:
Kustannuskäsitteet ja katetuottolaskenta
Kustannuslaskenta
Toimintoperustainen kustannuslaskenta

Assessment criteria, satisfactory (1)

Opiskelija ymmärtää palveluliiketoiminnan merkityksen osana teollisuuden palveluita ja ymmärtää tuotteen hinnoittelun osana kannattavaa liiketoimintaa. Opiskelija hallitsee perusterminologian. Opiskelija osaa hinnoitella palvelutuotteen. Opiskelija hallitsee aiheen terminologiaa.

Assessment criteria, good (3)

Opiskelija ymmärtää opintojakson keskeiset asiat. Opiskelija osaa tulkita yrityksen tunnuslukuja, sekä ymmärtää sisäisen ja ulkoisen laskennan kokonaisuuden.
Opiskelija pystyy tekemään kannattavuuslaskelmia. Opiskelija hallitsee palveluliiketoiminnan merkityksen osana B2B liiketoimintaa.

Assessment criteria, excellent (5)

Opiskelija hallitsee yrityksen sisäisen laskentatoimen. Opiskelija hallitsee tuotteiden kustannuslaskennan sekä osaa soveltaa osaamistaan . Opiskelija kykenee analyyttisesti arvioimaan yrityksen tilaa tunnuslukuja hyödyntäen. Opiskelija osaa tehdä talouden kannalta perusteltuja päätöksiä ja ymmärtää myynnin ja markkinoinnin merkityksen liiketoiminnassa.

Go back to top of page