Siirry suoraan sisältöön

InnovaatioprojektiLaajuus (5 op)

Tunnus: K502K106OJ

Laajuus

5 op

Osaamistavoitteet

Tässä projektissa vahvistat yrittäjyysosaamistasi. Tunnistat oman alasi liiketoimintamahdollisuuksia ja osaat laatia liiketoimintasuunnitelman, toiminnan kehittämissuunnitelman ja arvioida toiminnan kannattavuutta. Saat valmiudet toimia yrittäjänä tai yrittäjämäisesti teollisessa ympäristössä. Projekti voi liittyä omaan ideaasi, edellisen lukuvuoden projektissa syntyneeseen tuotokseen tai muualta tulleeseen toimeksiantoon. Sovellat projektissa aiemmin opittuja oman alasi aiheita. Projekti valmentaa sinua myös opinnäytetyötä varten

Sisältö

- projektin toimeksiantoon perehtyminen ryhmissä, tiedonhaku
- projektin toteutuksen suunnittelu, projektisuunnitelma
- luovan työn menetelmät ja innovointi projektin ratkaisuun liittyen, ratkaisumallit
- liiketoimintamalli projektin kannalta, yrittäjyys
- projektituotoksen raportointi, pitchaus

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)

Tyydyttävä (1)
Opiskelija osallistuu lähes kaikkiin projektin läpäisemiseksi määriteltyihin toimiin ja läpäisee pakollisiksi suoritteiksi luetut tehtävät. Tehtävien tekemiseen hän kuitenkin tarvitsee runsaasti ohjaajan ja oman ryhmän opastusta eikä suoriudu niistä itsenäisesti määritellyn aikataulun puitteissa. Tulokset ja tekemisen laatu täyttävät vain työlle asetetut minimivaatimukset. Tuotoksissa on selkeitä virheitä ja muodollisia puutteita. Opiskelija kuvaa asioita puutteellisin perustein ja tuotoksista on havaittavissa, että osaamisessa on vielä puutteita. Projektisuunnitelman laatimisessa ja noudattamisessa on suuria puutteita.

Tyydyttävä (2)
Opiskelija osallistuu lähes kaikkiin projektin läpäisemiseksi määriteltyihin toimiin ja läpäisee pakollisiksi suoritteiksi luetut tehtävät. Tehtävien tekeminen onnistuu häneltä osin itsenäisesti osana ryhmän toimintaa, mutta hän tarvitsee vielä paljon apua ohjaajalta ja omalta ryhmältään. Tulokset ja tekemisen laatu ylittävät työlle asetetut minimivaatimukset. Tuotoksissa on jonkin verran toistuvia virheitä ja muodollisia puutteita. Opiskelija pyrkii kuitenkin kuvaamaan asioita ammattimaisesti. Projektisuunnitelman noudattaminen on vielä osin suunnittelematonta ja opiskelija tarvitsee opastusta työn läpiviennissä.

- Prosessiarviointi: projektissa toimiminen, ryhmätyöskentelytaidot, projektisuunnitelman noudattaminen, ongelmanratkaisukyky.
- Tuotosarviointi: projektissa syntyvät ratkaisut ja niiden dokumentointi, esitykset ja esitysmateriaali, dokumentoitujen ratkaisuiden vastaavuus tehtävänannon kanssa.

Arviointikriteerit, hyvä (3)

Hyvä (3)
Opiskelija osallistuu kaikkiin projektin läpäisemiseksi määriteltyihin toimiin ja läpäisee pakollisiksi suoritteiksi luetut tehtävät määritellyssä aikataulussa. Tehtävien tekeminen onnistuu häneltä pääosin itsenäisesti osana ryhmän toimintaa, tulokset, tekeminen ja tulosten esittely ovat pääosin laadukasta. Tuotokset ovat lähes virheettömiä ja dokumentointi täyttää muutoinkin sille asetetut keskeiset vaatimukset. Projektisuunnitelman noudattaminen on hallinnassa ja määritellyt tehtävät suoritetaan ja palautetaan pääsääntöisesti määritellyn aikataulun mukaisesti.

Hyvä (4)
Opiskelija osallistuu kaikkiin projektin läpäisemiseksi määriteltyihin toimiin ja läpäisee pakollisiksi suoritteiksi luetut tehtävät määritellyssä aikataulussa. Tehtävien tekeminen onnistuu häneltä lähes täysin itsenäisesti osana ryhmän toimintaa ja tulokset, tekeminen ja tulosten esittely ovat laadukasta. Tuotokset ovat ulkoasultaan ja muodoltaan hyvällä tasolla. Opiskelija selvästi hallitsee projektin aihepiirin ja osaa esittää asioita erilaisten ohjeiden ja sääntöjen edellyttämällä tavalla. Opiskelija osaa suunnitella omaa työtään projektisuunnitelman pohjalta ja edetä tehtävissään myös oma-aloitteisesti. Ajankäyttö on hallinnassa ja tehtävät suoritetaan ja palautetaan määritellyn aikataulun mukaisesti.

- Prosessiarviointi: projektissa toimiminen, ryhmätyöskentelytaidot, projektisuunnitelman noudattaminen, ongelmanratkaisukyky.
- Tuotosarviointi: projektissa syntyvät ratkaisut ja niiden dokumentointi, esitykset ja esitysmateriaali, dokumentoitujen ratkaisuiden vastaavuus tehtävänannon kanssa.

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

Kiitettävä (5)
Opiskelija osallistuu kaikkiin projektin läpäisemiseksi määriteltyihin toimiin ja läpäisee pakollisiksi suoritteiksi luetut tehtävät selvästi määritellyssä aikataulussa. Tehtävien tekeminen onnistuu häneltä oma-aloitteisesti ja itsenäisesti. Tulokset, tekeminen ja tulosten esittely ovat korkealaatuista ja opiskelija kykenee uuden tiedon ja ratkaisun tuottamiseen. Tuotokset ovat erinomaisella tasolla. Opiskelija hallitsee projektin aihepiirin ja kykenee pohtimaan, luomaan johtopäätöksiä ja soveltamaan niitä eri yhteyksissä. Opiskelija osaa esittää asiat erinomaista asianhallintaa osoittaen ja soveltaa tietämystään vaativienkin ongelmien ratkaisuun. Ajankäyttö on suunnitelmallista ja tehtävät suoritetaan ja palautetaan määritellyn aikataulun mukaisesti.

- Prosessiarviointi: projektissa toimiminen, ryhmätyöskentelytaidot, projektisuunnitelman noudattaminen, ongelmanratkaisukyky.
- Tuotosarviointi: projektissa syntyvät ratkaisut ja niiden dokumentointi, esitykset ja esitysmateriaali, dokumentoitujen ratkaisuiden vastaavuus tehtävänannon kanssa.

Ilmoittautumisaika

13.03.2023 - 04.09.2023

Ajoitus

04.09.2023 - 31.12.2023

Laajuus

5 op

Virtuaaliosuus (op)

3 op

T&K-osuus

4 op

Toteutustapa

40 % Lähiopetus, 60 % Etäopetus

Yksikkö

Insinöörikoulutus, konetekniikka

Opetuskielet
  • Suomi
Paikat

0 - 50

Tutkinto-ohjelma
  • Konetekniikan koulutus
Opettaja
  • Päivi Honka
  • Juhamatti Konttaniemi
  • Mari-Selina Kantanen
  • Katri Hendriksson
  • Jukka Joutsenvaara
Vastuuhenkilö

Mari-Selina Kantanen

Opiskelijaryhmät
  • KA52K20S
    Insinöörikoulutus, konetekniikka (monimuotototeutus), Kemi, syksy 2020
  • KA52K20Sr3
    Insinöörikoulutus Konetekniikka Kemi syksy 2020
  • KA52K20Sr2
    Insinöörikoulutus Konetekniikka Kemi syksy 2020
  • KA52K20Sr1
    Insinöörikoulutus Konetekniikka Kemi syksy 2020

Tavoitteet

Tässä projektissa vahvistat yrittäjyysosaamistasi. Tunnistat oman alasi liiketoimintamahdollisuuksia ja osaat laatia liiketoimintasuunnitelman, toiminnan kehittämissuunnitelman ja arvioida toiminnan kannattavuutta. Saat valmiudet toimia yrittäjänä tai yrittäjämäisesti teollisessa ympäristössä. Projekti voi liittyä omaan ideaasi, edellisen lukuvuoden projektissa syntyneeseen tuotokseen tai muualta tulleeseen toimeksiantoon. Sovellat projektissa aiemmin opittuja oman alasi aiheita. Projekti valmentaa sinua myös opinnäytetyötä varten

Sisältö

- projektin toimeksiantoon perehtyminen ryhmissä, tiedonhaku
- projektin toteutuksen suunnittelu, projektisuunnitelma
- luovan työn menetelmät ja innovointi projektin ratkaisuun liittyen, ratkaisumallit
- liiketoimintamalli projektin kannalta, yrittäjyys
- projektituotoksen raportointi, pitchaus

Aika ja paikka

syyskuu-marraskuu 2023

Oppimateriaalit

Luennoilla jaettava materiaali, mahdolliset kirjallisuus- ja muut materiaalihaut projektiaiheisiin liittyen. Materiaalit moodlessa.

Opetusmenetelmät

Asiantuntijaluennot, projektityöskentely

Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö

Projektiaiheet ovat työelämälähtöisiä.

Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet

Opintojaksolla ei ole tenttiä.

Arviointiasteikko

H-5

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)

Tyydyttävä (1)
Opiskelija osallistuu lähes kaikkiin projektin läpäisemiseksi määriteltyihin toimiin ja läpäisee pakollisiksi suoritteiksi luetut tehtävät. Tehtävien tekemiseen hän kuitenkin tarvitsee runsaasti ohjaajan ja oman ryhmän opastusta eikä suoriudu niistä itsenäisesti määritellyn aikataulun puitteissa. Tulokset ja tekemisen laatu täyttävät vain työlle asetetut minimivaatimukset. Tuotoksissa on selkeitä virheitä ja muodollisia puutteita. Opiskelija kuvaa asioita puutteellisin perustein ja tuotoksista on havaittavissa, että osaamisessa on vielä puutteita. Projektisuunnitelman laatimisessa ja noudattamisessa on suuria puutteita.

Tyydyttävä (2)
Opiskelija osallistuu lähes kaikkiin projektin läpäisemiseksi määriteltyihin toimiin ja läpäisee pakollisiksi suoritteiksi luetut tehtävät. Tehtävien tekeminen onnistuu häneltä osin itsenäisesti osana ryhmän toimintaa, mutta hän tarvitsee vielä paljon apua ohjaajalta ja omalta ryhmältään. Tulokset ja tekemisen laatu ylittävät työlle asetetut minimivaatimukset. Tuotoksissa on jonkin verran toistuvia virheitä ja muodollisia puutteita. Opiskelija pyrkii kuitenkin kuvaamaan asioita ammattimaisesti. Projektisuunnitelman noudattaminen on vielä osin suunnittelematonta ja opiskelija tarvitsee opastusta työn läpiviennissä.

- Prosessiarviointi: projektissa toimiminen, ryhmätyöskentelytaidot, projektisuunnitelman noudattaminen, ongelmanratkaisukyky.
- Tuotosarviointi: projektissa syntyvät ratkaisut ja niiden dokumentointi, esitykset ja esitysmateriaali, dokumentoitujen ratkaisuiden vastaavuus tehtävänannon kanssa.

Arviointikriteerit, hyvä (3)

Hyvä (3)
Opiskelija osallistuu kaikkiin projektin läpäisemiseksi määriteltyihin toimiin ja läpäisee pakollisiksi suoritteiksi luetut tehtävät määritellyssä aikataulussa. Tehtävien tekeminen onnistuu häneltä pääosin itsenäisesti osana ryhmän toimintaa, tulokset, tekeminen ja tulosten esittely ovat pääosin laadukasta. Tuotokset ovat lähes virheettömiä ja dokumentointi täyttää muutoinkin sille asetetut keskeiset vaatimukset. Projektisuunnitelman noudattaminen on hallinnassa ja määritellyt tehtävät suoritetaan ja palautetaan pääsääntöisesti määritellyn aikataulun mukaisesti.

Hyvä (4)
Opiskelija osallistuu kaikkiin projektin läpäisemiseksi määriteltyihin toimiin ja läpäisee pakollisiksi suoritteiksi luetut tehtävät määritellyssä aikataulussa. Tehtävien tekeminen onnistuu häneltä lähes täysin itsenäisesti osana ryhmän toimintaa ja tulokset, tekeminen ja tulosten esittely ovat laadukasta. Tuotokset ovat ulkoasultaan ja muodoltaan hyvällä tasolla. Opiskelija selvästi hallitsee projektin aihepiirin ja osaa esittää asioita erilaisten ohjeiden ja sääntöjen edellyttämällä tavalla. Opiskelija osaa suunnitella omaa työtään projektisuunnitelman pohjalta ja edetä tehtävissään myös oma-aloitteisesti. Ajankäyttö on hallinnassa ja tehtävät suoritetaan ja palautetaan määritellyn aikataulun mukaisesti.

- Prosessiarviointi: projektissa toimiminen, ryhmätyöskentelytaidot, projektisuunnitelman noudattaminen, ongelmanratkaisukyky.
- Tuotosarviointi: projektissa syntyvät ratkaisut ja niiden dokumentointi, esitykset ja esitysmateriaali, dokumentoitujen ratkaisuiden vastaavuus tehtävänannon kanssa.

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

Kiitettävä (5)
Opiskelija osallistuu kaikkiin projektin läpäisemiseksi määriteltyihin toimiin ja läpäisee pakollisiksi suoritteiksi luetut tehtävät selvästi määritellyssä aikataulussa. Tehtävien tekeminen onnistuu häneltä oma-aloitteisesti ja itsenäisesti. Tulokset, tekeminen ja tulosten esittely ovat korkealaatuista ja opiskelija kykenee uuden tiedon ja ratkaisun tuottamiseen. Tuotokset ovat erinomaisella tasolla. Opiskelija hallitsee projektin aihepiirin ja kykenee pohtimaan, luomaan johtopäätöksiä ja soveltamaan niitä eri yhteyksissä. Opiskelija osaa esittää asiat erinomaista asianhallintaa osoittaen ja soveltaa tietämystään vaativienkin ongelmien ratkaisuun. Ajankäyttö on suunnitelmallista ja tehtävät suoritetaan ja palautetaan määritellyn aikataulun mukaisesti.

- Prosessiarviointi: projektissa toimiminen, ryhmätyöskentelytaidot, projektisuunnitelman noudattaminen, ongelmanratkaisukyky.
- Tuotosarviointi: projektissa syntyvät ratkaisut ja niiden dokumentointi, esitykset ja esitysmateriaali, dokumentoitujen ratkaisuiden vastaavuus tehtävänannon kanssa.

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Prosessiarviointi: osallistuminen ja vuorovaikutus, projektiryhmän työskentelyyn osallistuminen Tuotosarviointi: Projektituotosten laatu, tulosten vastaavuus tehtävänantoon.

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2)

Tyydyttävä 1
Opiskelija osallistuu lähes kaikkiin projektin läpäisemiseksi määriteltyihin toimiin ja läpäisee pakollisiksi suoritteiksi luetut tehtävät. Tehtävien tekemiseen hän kuitenkin tarvitsee runsaasti ohjaajan ja oman ryhmän opastusta eikä suoriudu niistä itsenäisesti määritellyn aikataulun puitteissa. Tulokset ja tekemisen laatu täyttävät vain työlle asetetut minimivaatimukset. Tuotoksissa on selkeitä virheitä ja muodollisia puutteita. Opiskelija kuvaa asioita puutteellisin perustein ja tuotoksista on havaittavissa, että osaamisessa on vielä puutteita. Projektisuunnitelman laatimisessa ja noudattamisessa on suuria puutteita.
Tyydyttävä 2
Opiskelija osallistuu lähes kaikkiin projektin läpäisemiseksi määriteltyihin toimiin ja läpäisee pakollisiksi suoritteiksi luetut tehtävät. Tehtävien tekeminen onnistuu häneltä osin itsenäisesti osana ryhmän toimintaa, mutta hän tarvitsee vielä paljon apua ohjaajalta ja omalta ryhmältään. Tulokset ja tekemisen laatu ylittävät työlle asetetut minimivaatimukset. Tuotoksissa on jonkin verran toistuvia virheitä ja muodollisia puutteita. Opiskelija pyrkii kuitenkin kuvaamaan asioita ammattimaisesti. Projektisuunnitelman noudattaminen on vielä osin suunnittelematonta ja opiskelija tarvitsee opastusta työn läpiviennissä.

Arviointikriteerit, hyvä (3-4)

Hyvä (3)
Opiskelija osallistuu kaikkiin projektin läpäisemiseksi määriteltyihin toimiin ja läpäisee pakollisiksi suoritteiksi luetut tehtävät määritellyssä aikataulussa. Tehtävien tekeminen onnistuu häneltä pääosin itsenäisesti osana ryhmän toimintaa, tulokset, tekeminen ja tulosten esittely ovat pääosin laadukasta. Tuotokset ovat lähes virheettömiä ja dokumentointi täyttää muutoinkin sille asetetut keskeiset vaatimukset. Projektisuunnitelman noudattaminen on hallinnassa ja määritellyt tehtävät suoritetaan ja palautetaan pääsääntöisesti määritellyn aikataulun mukaisesti.
Hyvä (4)
Opiskelija osallistuu kaikkiin projektin läpäisemiseksi määriteltyihin toimiin ja läpäisee pakollisiksi suoritteiksi luetut tehtävät määritellyssä aikataulussa. Tehtävien tekeminen onnistuu häneltä lähes täysin itsenäisesti osana ryhmän toimintaa ja tulokset, tekeminen ja tulosten esittely ovat laadukasta. Tuotokset ovat ulkoasultaan ja muodoltaan hyvällä tasolla. Opiskelija selvästi hallitsee projektin aihepiirin ja osaa esittää asioita erilaisten ohjeiden ja sääntöjen edellyttämällä tavalla. Opiskelija osaa suunnitella omaa työtään projektisuunnitelman pohjalta ja edetä tehtävissään myös oma-aloitteisesti. Ajankäyttö on hallinnassa ja tehtävät suoritetaan ja palautetaan määritellyn aikataulun mukaisesti.

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

Kiitettävä (5)
Opiskelija osallistuu kaikkiin projektin läpäisemiseksi määriteltyihin toimiin ja läpäisee pakollisiksi suoritteiksi luetut tehtävät selvästi määritellyssä aikataulussa. Tehtävien tekeminen onnistuu häneltä oma-aloitteisesti ja itsenäisesti. Tulokset, tekeminen ja tulosten esittely ovat korkealaatuista ja opiskelija kykenee uuden tiedon ja ratkaisun tuottamiseen. Tuotokset ovat erinomaisella tasolla. Opiskelija hallitsee projektin aihepiirin ja kykenee pohtimaan, luomaan johtopäätöksiä ja soveltamaan niitä eri yhteyksissä. Opiskelija osaa esittää asiat erinomaista asianhallintaa osoittaen ja soveltaa tietämystään vaativienkin ongelmien ratkaisuun. Ajankäyttö on suunnitelmallista ja tehtävät suoritetaan ja palautetaan määritellyn aikataulun mukaisesti.

Ilmoittautumisaika

14.03.2022 - 12.09.2022

Ajoitus

05.09.2022 - 04.12.2022

Laajuus

5 op

Virtuaaliosuus (op)

3 op

T&K-osuus

4 op

Toteutustapa

40 % Lähiopetus, 60 % Etäopetus

Yksikkö

Insinöörikoulutus, konetekniikka

Opetuskielet
  • Suomi
Tutkinto-ohjelma
  • Konetekniikan koulutus
Opettaja
  • Tiina Keränen
  • Jukka Joutsenvaara
  • Henri Nybacka
  • Juhamatti Konttaniemi
  • Mari-Selina Kantanen
  • Katri Hendriksson
  • Heli Pelto
  • Ari Pikkarainen
  • Sirpa Kokko
Vastuuhenkilö

Mari-Selina Kantanen

Opiskelijaryhmät
  • KA52K19S
    Konetekniikan koulutus (monimuoto-opiskelu) Kemi syksy 2019

Tavoitteet

Tässä projektissa vahvistat yrittäjyysosaamistasi. Tunnistat oman alasi liiketoimintamahdollisuuksia ja osaat laatia liiketoimintasuunnitelman, toiminnan kehittämissuunnitelman ja arvioida toiminnan kannattavuutta. Saat valmiudet toimia yrittäjänä tai yrittäjämäisesti teollisessa ympäristössä. Projekti voi liittyä omaan ideaasi, edellisen lukuvuoden projektissa syntyneeseen tuotokseen tai muualta tulleeseen toimeksiantoon. Sovellat projektissa aiemmin opittuja oman alasi aiheita. Projekti valmentaa sinua myös opinnäytetyötä varten

Sisältö

- projektin toimeksiantoon perehtyminen ryhmissä, tiedonhaku
- projektin toteutuksen suunnittelu, projektisuunnitelma
- luovan työn menetelmät ja innovointi projektin ratkaisuun liittyen, ratkaisumallit
- liiketoimintamalli projektin kannalta, yrittäjyys
- projektituotoksen raportointi, pitchaus

Aika ja paikka

Syyskuu-marraskuu 2022

Oppimateriaalit

Luennoilla jaettava materiaali, mahdolliset kirjallisuus- ja muut materiaalihaut projektiaiheisiin liittyen.
Materiaalit opintojakson moodleympäristössä.

Opetusmenetelmät

Asiantuntijaluennot
Projektityöskentely

Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö

Projektiaiheet ovat työelämälähtöisiä.

Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet

Opintojaksolla ei ole tenttiä.

Arviointiasteikko

H-5

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)

Tyydyttävä (1)
Opiskelija osallistuu lähes kaikkiin projektin läpäisemiseksi määriteltyihin toimiin ja läpäisee pakollisiksi suoritteiksi luetut tehtävät. Tehtävien tekemiseen hän kuitenkin tarvitsee runsaasti ohjaajan ja oman ryhmän opastusta eikä suoriudu niistä itsenäisesti määritellyn aikataulun puitteissa. Tulokset ja tekemisen laatu täyttävät vain työlle asetetut minimivaatimukset. Tuotoksissa on selkeitä virheitä ja muodollisia puutteita. Opiskelija kuvaa asioita puutteellisin perustein ja tuotoksista on havaittavissa, että osaamisessa on vielä puutteita. Projektisuunnitelman laatimisessa ja noudattamisessa on suuria puutteita.

Tyydyttävä (2)
Opiskelija osallistuu lähes kaikkiin projektin läpäisemiseksi määriteltyihin toimiin ja läpäisee pakollisiksi suoritteiksi luetut tehtävät. Tehtävien tekeminen onnistuu häneltä osin itsenäisesti osana ryhmän toimintaa, mutta hän tarvitsee vielä paljon apua ohjaajalta ja omalta ryhmältään. Tulokset ja tekemisen laatu ylittävät työlle asetetut minimivaatimukset. Tuotoksissa on jonkin verran toistuvia virheitä ja muodollisia puutteita. Opiskelija pyrkii kuitenkin kuvaamaan asioita ammattimaisesti. Projektisuunnitelman noudattaminen on vielä osin suunnittelematonta ja opiskelija tarvitsee opastusta työn läpiviennissä.

- Prosessiarviointi: projektissa toimiminen, ryhmätyöskentelytaidot, projektisuunnitelman noudattaminen, ongelmanratkaisukyky.
- Tuotosarviointi: projektissa syntyvät ratkaisut ja niiden dokumentointi, esitykset ja esitysmateriaali, dokumentoitujen ratkaisuiden vastaavuus tehtävänannon kanssa.

Arviointikriteerit, hyvä (3)

Hyvä (3)
Opiskelija osallistuu kaikkiin projektin läpäisemiseksi määriteltyihin toimiin ja läpäisee pakollisiksi suoritteiksi luetut tehtävät määritellyssä aikataulussa. Tehtävien tekeminen onnistuu häneltä pääosin itsenäisesti osana ryhmän toimintaa, tulokset, tekeminen ja tulosten esittely ovat pääosin laadukasta. Tuotokset ovat lähes virheettömiä ja dokumentointi täyttää muutoinkin sille asetetut keskeiset vaatimukset. Projektisuunnitelman noudattaminen on hallinnassa ja määritellyt tehtävät suoritetaan ja palautetaan pääsääntöisesti määritellyn aikataulun mukaisesti.

Hyvä (4)
Opiskelija osallistuu kaikkiin projektin läpäisemiseksi määriteltyihin toimiin ja läpäisee pakollisiksi suoritteiksi luetut tehtävät määritellyssä aikataulussa. Tehtävien tekeminen onnistuu häneltä lähes täysin itsenäisesti osana ryhmän toimintaa ja tulokset, tekeminen ja tulosten esittely ovat laadukasta. Tuotokset ovat ulkoasultaan ja muodoltaan hyvällä tasolla. Opiskelija selvästi hallitsee projektin aihepiirin ja osaa esittää asioita erilaisten ohjeiden ja sääntöjen edellyttämällä tavalla. Opiskelija osaa suunnitella omaa työtään projektisuunnitelman pohjalta ja edetä tehtävissään myös oma-aloitteisesti. Ajankäyttö on hallinnassa ja tehtävät suoritetaan ja palautetaan määritellyn aikataulun mukaisesti.

- Prosessiarviointi: projektissa toimiminen, ryhmätyöskentelytaidot, projektisuunnitelman noudattaminen, ongelmanratkaisukyky.
- Tuotosarviointi: projektissa syntyvät ratkaisut ja niiden dokumentointi, esitykset ja esitysmateriaali, dokumentoitujen ratkaisuiden vastaavuus tehtävänannon kanssa.

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

Kiitettävä (5)
Opiskelija osallistuu kaikkiin projektin läpäisemiseksi määriteltyihin toimiin ja läpäisee pakollisiksi suoritteiksi luetut tehtävät selvästi määritellyssä aikataulussa. Tehtävien tekeminen onnistuu häneltä oma-aloitteisesti ja itsenäisesti. Tulokset, tekeminen ja tulosten esittely ovat korkealaatuista ja opiskelija kykenee uuden tiedon ja ratkaisun tuottamiseen. Tuotokset ovat erinomaisella tasolla. Opiskelija hallitsee projektin aihepiirin ja kykenee pohtimaan, luomaan johtopäätöksiä ja soveltamaan niitä eri yhteyksissä. Opiskelija osaa esittää asiat erinomaista asianhallintaa osoittaen ja soveltaa tietämystään vaativienkin ongelmien ratkaisuun. Ajankäyttö on suunnitelmallista ja tehtävät suoritetaan ja palautetaan määritellyn aikataulun mukaisesti.

- Prosessiarviointi: projektissa toimiminen, ryhmätyöskentelytaidot, projektisuunnitelman noudattaminen, ongelmanratkaisukyky.
- Tuotosarviointi: projektissa syntyvät ratkaisut ja niiden dokumentointi, esitykset ja esitysmateriaali, dokumentoitujen ratkaisuiden vastaavuus tehtävänannon kanssa.

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Prosessiarviointi: projektissa toimiminen, ryhmätyöskentelytaidot, projektisuunnitelman noudattaminen, ongelmanratkaisukyky.
Tuotosarviointi: projektissa syntyvät ratkaisut ja niiden dokumentointi, esitykset ja esitysmateriaali, projektitulosten laatu, dokumentoitujen ratkaisuiden vastaavuus tehtävänannon kanssa.

Hylätty (0)

Opiskelija ei osallistu projektin läpäisemiseksi määriteltyihin toimintoihin ja opintojakson toteutukseen.

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2)

Arviointikriteeri
- Prosessiarviointi: projektissa toimiminen, ryhmätyöskentelytaidot, projektisuunnitelman noudattaminen, ongelmanratkaisukyky.
- Tuotosarviointi: projektissa syntyvät ratkaisut ja niiden dokumentointi, esitykset ja esitysmateriaali, dokumentoitujen ratkaisuiden vastaavuus tehtävänannon kanssa.

Tyydyttävä (1)
Opiskelija osallistuu lähes kaikkiin projektin läpäisemiseksi määriteltyihin toimiin ja läpäisee pakollisiksi suoritteiksi luetut tehtävät. Tehtävien tekemiseen hän kuitenkin tarvitsee runsaasti ohjaajan ja oman ryhmän opastusta eikä suoriudu niistä itsenäisesti määritellyn aikataulun puitteissa. Tulokset ja tekemisen laatu täyttävät vain työlle asetetut minimivaatimukset. Tuotoksissa on selkeitä virheitä ja muodollisia puutteita. Opiskelija kuvaa asioita puutteellisin perustein ja tuotoksista on havaittavissa, että osaamisessa on vielä puutteita. Projektisuunnitelman laatimisessa ja noudattamisessa on suuria puutteita.

Tyydyttävä (2)
Opiskelija osallistuu lähes kaikkiin projektin läpäisemiseksi määriteltyihin toimiin ja läpäisee pakollisiksi suoritteiksi luetut tehtävät. Tehtävien tekeminen onnistuu häneltä osin itsenäisesti osana ryhmän toimintaa, mutta hän tarvitsee vielä paljon apua ohjaajalta ja omalta ryhmältään. Tulokset ja tekemisen laatu ylittävät työlle asetetut minimivaatimukset. Tuotoksissa on jonkin verran toistuvia virheitä ja muodollisia puutteita. Opiskelija pyrkii kuitenkin kuvaamaan asioita ammattimaisesti. Projektisuunnitelman noudattaminen on vielä osin suunnittelematonta ja opiskelija tarvitsee opastusta työn läpiviennissä.

Arviointikriteerit, hyvä (3-4)

Arviointikriteeri
- Prosessiarviointi: projektissa toimiminen, ryhmätyöskentelytaidot, projektisuunnitelman noudattaminen, ongelmanratkaisukyky.
- Tuotosarviointi: projektissa syntyvät ratkaisut ja niiden dokumentointi, esitykset ja esitysmateriaali, dokumentoitujen ratkaisuiden vastaavuus tehtävänannon kanssa.

Hyvä (3)
Opiskelija osallistuu kaikkiin projektin läpäisemiseksi määriteltyihin toimiin ja läpäisee pakollisiksi suoritteiksi luetut tehtävät määritellyssä aikataulussa. Tehtävien tekeminen onnistuu häneltä pääosin itsenäisesti osana ryhmän toimintaa, tulokset, tekeminen ja tulosten esittely ovat pääosin laadukasta. Tuotokset ovat lähes virheettömiä ja dokumentointi täyttää muutoinkin sille asetetut keskeiset vaatimukset. Projektisuunnitelman noudattaminen on hallinnassa ja määritellyt tehtävät suoritetaan ja palautetaan pääsääntöisesti määritellyn aikataulun mukaisesti.

Hyvä (4)
Opiskelija osallistuu kaikkiin projektin läpäisemiseksi määriteltyihin toimiin ja läpäisee pakollisiksi suoritteiksi luetut tehtävät määritellyssä aikataulussa. Tehtävien tekeminen onnistuu häneltä lähes täysin itsenäisesti osana ryhmän toimintaa ja tulokset, tekeminen ja tulosten esittely ovat laadukasta. Tuotokset ovat ulkoasultaan ja muodoltaan hyvällä tasolla. Opiskelija selvästi hallitsee projektin aihepiirin ja osaa esittää asioita erilaisten ohjeiden ja sääntöjen edellyttämällä tavalla. Opiskelija osaa suunnitella omaa työtään projektisuunnitelman pohjalta ja edetä tehtävissään myös oma-aloitteisesti. Ajankäyttö on hallinnassa ja tehtävät suoritetaan ja palautetaan määritellyn aikataulun mukaisesti.

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

Arviointikriteeri
- Prosessiarviointi: projektissa toimiminen, ryhmätyöskentelytaidot, projektisuunnitelman noudattaminen, ongelmanratkaisukyky.
- Tuotosarviointi: projektissa syntyvät ratkaisut ja niiden dokumentointi, esitykset ja esitysmateriaali, dokumentoitujen ratkaisuiden vastaavuus tehtävänannon kanssa.

Kiitettävä (5)
Opiskelija osallistuu kaikkiin projektin läpäisemiseksi määriteltyihin toimiin ja läpäisee pakollisiksi suoritteiksi luetut tehtävät selvästi määritellyssä aikataulussa. Tehtävien tekeminen onnistuu häneltä oma-aloitteisesti ja itsenäisesti. Tulokset, tekeminen ja tulosten esittely ovat korkealaatuista ja opiskelija kykenee uuden tiedon ja ratkaisun tuottamiseen. Tuotokset ovat erinomaisella tasolla. Opiskelija hallitsee projektin aihepiirin ja kykenee pohtimaan, luomaan johtopäätöksiä ja soveltamaan niitä eri yhteyksissä. Opiskelija osaa esittää asiat erinomaista asianhallintaa osoittaen ja soveltaa tietämystään vaativienkin ongelmien ratkaisuun. Ajankäyttö on suunnitelmallista ja tehtävät suoritetaan ja palautetaan määritellyn aikataulun mukaisesti.

Ilmoittautumisaika

14.03.2022 - 12.09.2022

Ajoitus

05.09.2022 - 04.12.2022

Laajuus

5 op

Virtuaaliosuus (op)

3 op

T&K-osuus

4 op

Toteutustapa

40 % Lähiopetus, 60 % Etäopetus

Yksikkö

Insinöörikoulutus, konetekniikka

Opetuskielet
  • Suomi
Paikat

0 - 30

Tutkinto-ohjelma
  • Konetekniikan koulutus
Opettaja
  • Tiina Keränen
  • Jukka Joutsenvaara
  • Juhamatti Konttaniemi
  • Mari-Selina Kantanen
  • Katri Hendriksson
  • Heli Pelto
  • Ari Pikkarainen
  • Sirpa Kokko
Vastuuhenkilö

Mari-Selina Kantanen

Opiskelijaryhmät
  • K52K19S
    Konetekniikan koulutus (päiväopiskelu) Kemi syksy 2019

Tavoitteet

Tässä projektissa vahvistat yrittäjyysosaamistasi. Tunnistat oman alasi liiketoimintamahdollisuuksia ja osaat laatia liiketoimintasuunnitelman, toiminnan kehittämissuunnitelman ja arvioida toiminnan kannattavuutta. Saat valmiudet toimia yrittäjänä tai yrittäjämäisesti teollisessa ympäristössä. Projekti voi liittyä omaan ideaasi, edellisen lukuvuoden projektissa syntyneeseen tuotokseen tai muualta tulleeseen toimeksiantoon. Sovellat projektissa aiemmin opittuja oman alasi aiheita. Projekti valmentaa sinua myös opinnäytetyötä varten

Sisältö

- projektin toimeksiantoon perehtyminen ryhmissä, tiedonhaku
- projektin toteutuksen suunnittelu, projektisuunnitelma
- luovan työn menetelmät ja innovointi projektin ratkaisuun liittyen, ratkaisumallit
- liiketoimintamalli projektin kannalta, yrittäjyys
- projektituotoksen raportointi, pitchaus

Aika ja paikka

Syyskuu-marraskuu 2022

Oppimateriaalit

Luennoilla jaettava materiaali, mahdolliset kirjallisuus- ja muut materiaalihaut projektiaiheisiin liittyen.
Materiaalit moodlessa.

Opetusmenetelmät

Asiantuntijaluennot, projektityöskentely

Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö

Projektiaiheet ovat työelämälähtöisiä.

Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet

Opintojaksolla ei ole tenttiä.

Arviointiasteikko

H-5

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)

Tyydyttävä (1)
Opiskelija osallistuu lähes kaikkiin projektin läpäisemiseksi määriteltyihin toimiin ja läpäisee pakollisiksi suoritteiksi luetut tehtävät. Tehtävien tekemiseen hän kuitenkin tarvitsee runsaasti ohjaajan ja oman ryhmän opastusta eikä suoriudu niistä itsenäisesti määritellyn aikataulun puitteissa. Tulokset ja tekemisen laatu täyttävät vain työlle asetetut minimivaatimukset. Tuotoksissa on selkeitä virheitä ja muodollisia puutteita. Opiskelija kuvaa asioita puutteellisin perustein ja tuotoksista on havaittavissa, että osaamisessa on vielä puutteita. Projektisuunnitelman laatimisessa ja noudattamisessa on suuria puutteita.

Tyydyttävä (2)
Opiskelija osallistuu lähes kaikkiin projektin läpäisemiseksi määriteltyihin toimiin ja läpäisee pakollisiksi suoritteiksi luetut tehtävät. Tehtävien tekeminen onnistuu häneltä osin itsenäisesti osana ryhmän toimintaa, mutta hän tarvitsee vielä paljon apua ohjaajalta ja omalta ryhmältään. Tulokset ja tekemisen laatu ylittävät työlle asetetut minimivaatimukset. Tuotoksissa on jonkin verran toistuvia virheitä ja muodollisia puutteita. Opiskelija pyrkii kuitenkin kuvaamaan asioita ammattimaisesti. Projektisuunnitelman noudattaminen on vielä osin suunnittelematonta ja opiskelija tarvitsee opastusta työn läpiviennissä.

- Prosessiarviointi: projektissa toimiminen, ryhmätyöskentelytaidot, projektisuunnitelman noudattaminen, ongelmanratkaisukyky.
- Tuotosarviointi: projektissa syntyvät ratkaisut ja niiden dokumentointi, esitykset ja esitysmateriaali, dokumentoitujen ratkaisuiden vastaavuus tehtävänannon kanssa.

Arviointikriteerit, hyvä (3)

Hyvä (3)
Opiskelija osallistuu kaikkiin projektin läpäisemiseksi määriteltyihin toimiin ja läpäisee pakollisiksi suoritteiksi luetut tehtävät määritellyssä aikataulussa. Tehtävien tekeminen onnistuu häneltä pääosin itsenäisesti osana ryhmän toimintaa, tulokset, tekeminen ja tulosten esittely ovat pääosin laadukasta. Tuotokset ovat lähes virheettömiä ja dokumentointi täyttää muutoinkin sille asetetut keskeiset vaatimukset. Projektisuunnitelman noudattaminen on hallinnassa ja määritellyt tehtävät suoritetaan ja palautetaan pääsääntöisesti määritellyn aikataulun mukaisesti.

Hyvä (4)
Opiskelija osallistuu kaikkiin projektin läpäisemiseksi määriteltyihin toimiin ja läpäisee pakollisiksi suoritteiksi luetut tehtävät määritellyssä aikataulussa. Tehtävien tekeminen onnistuu häneltä lähes täysin itsenäisesti osana ryhmän toimintaa ja tulokset, tekeminen ja tulosten esittely ovat laadukasta. Tuotokset ovat ulkoasultaan ja muodoltaan hyvällä tasolla. Opiskelija selvästi hallitsee projektin aihepiirin ja osaa esittää asioita erilaisten ohjeiden ja sääntöjen edellyttämällä tavalla. Opiskelija osaa suunnitella omaa työtään projektisuunnitelman pohjalta ja edetä tehtävissään myös oma-aloitteisesti. Ajankäyttö on hallinnassa ja tehtävät suoritetaan ja palautetaan määritellyn aikataulun mukaisesti.

- Prosessiarviointi: projektissa toimiminen, ryhmätyöskentelytaidot, projektisuunnitelman noudattaminen, ongelmanratkaisukyky.
- Tuotosarviointi: projektissa syntyvät ratkaisut ja niiden dokumentointi, esitykset ja esitysmateriaali, dokumentoitujen ratkaisuiden vastaavuus tehtävänannon kanssa.

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

Kiitettävä (5)
Opiskelija osallistuu kaikkiin projektin läpäisemiseksi määriteltyihin toimiin ja läpäisee pakollisiksi suoritteiksi luetut tehtävät selvästi määritellyssä aikataulussa. Tehtävien tekeminen onnistuu häneltä oma-aloitteisesti ja itsenäisesti. Tulokset, tekeminen ja tulosten esittely ovat korkealaatuista ja opiskelija kykenee uuden tiedon ja ratkaisun tuottamiseen. Tuotokset ovat erinomaisella tasolla. Opiskelija hallitsee projektin aihepiirin ja kykenee pohtimaan, luomaan johtopäätöksiä ja soveltamaan niitä eri yhteyksissä. Opiskelija osaa esittää asiat erinomaista asianhallintaa osoittaen ja soveltaa tietämystään vaativienkin ongelmien ratkaisuun. Ajankäyttö on suunnitelmallista ja tehtävät suoritetaan ja palautetaan määritellyn aikataulun mukaisesti.

- Prosessiarviointi: projektissa toimiminen, ryhmätyöskentelytaidot, projektisuunnitelman noudattaminen, ongelmanratkaisukyky.
- Tuotosarviointi: projektissa syntyvät ratkaisut ja niiden dokumentointi, esitykset ja esitysmateriaali, dokumentoitujen ratkaisuiden vastaavuus tehtävänannon kanssa.

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Prosessiarviointi: projektissa toimiminen, ryhmätyöskentelytaidot, projektisuunnitelman noudattaminen, ongelmanratkaisukyky.
Tuotosarviointi: projektissa syntyvät ratkaisut ja niiden dokumentointi, esitykset ja esitysmateriaali, projektitulosten laatu, dokumentoitujen ratkaisuiden vastaavuus tehtävänannon kanssa.

Hylätty (0)

Opiskelija ei osallistu projektin läpäisemiseksi määriteltyihin toimintoihin ja opintojakson toteutukseen.

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2)

Arviointikriteeri
- Prosessiarviointi: projektissa toimiminen, ryhmätyöskentelytaidot, projektisuunnitelman noudattaminen, ongelmanratkaisukyky.
- Tuotosarviointi: projektissa syntyvät ratkaisut ja niiden dokumentointi, esitykset ja esitysmateriaali, dokumentoitujen ratkaisuiden vastaavuus tehtävänannon kanssa.

Tyydyttävä (1)
Opiskelija osallistuu lähes kaikkiin projektin läpäisemiseksi määriteltyihin toimiin ja läpäisee pakollisiksi suoritteiksi luetut tehtävät. Tehtävien tekemiseen hän kuitenkin tarvitsee runsaasti ohjaajan ja oman ryhmän opastusta eikä suoriudu niistä itsenäisesti määritellyn aikataulun puitteissa. Tulokset ja tekemisen laatu täyttävät vain työlle asetetut minimivaatimukset. Tuotoksissa on selkeitä virheitä ja muodollisia puutteita. Opiskelija kuvaa asioita puutteellisin perustein ja tuotoksista on havaittavissa, että osaamisessa on vielä puutteita. Projektisuunnitelman laatimisessa ja noudattamisessa on suuria puutteita.

Tyydyttävä (2)
Opiskelija osallistuu lähes kaikkiin projektin läpäisemiseksi määriteltyihin toimiin ja läpäisee pakollisiksi suoritteiksi luetut tehtävät. Tehtävien tekeminen onnistuu häneltä osin itsenäisesti osana ryhmän toimintaa, mutta hän tarvitsee vielä paljon apua ohjaajalta ja omalta ryhmältään. Tulokset ja tekemisen laatu ylittävät työlle asetetut minimivaatimukset. Tuotoksissa on jonkin verran toistuvia virheitä ja muodollisia puutteita. Opiskelija pyrkii kuitenkin kuvaamaan asioita ammattimaisesti. Projektisuunnitelman noudattaminen on vielä osin suunnittelematonta ja opiskelija tarvitsee opastusta työn läpiviennissä.

Arviointikriteerit, hyvä (3-4)

Arviointikriteeri
- Prosessiarviointi: projektissa toimiminen, ryhmätyöskentelytaidot, projektisuunnitelman noudattaminen, ongelmanratkaisukyky.
- Tuotosarviointi: projektissa syntyvät ratkaisut ja niiden dokumentointi, esitykset ja esitysmateriaali, dokumentoitujen ratkaisuiden vastaavuus tehtävänannon kanssa.

Hyvä (3)
Opiskelija osallistuu kaikkiin projektin läpäisemiseksi määriteltyihin toimiin ja läpäisee pakollisiksi suoritteiksi luetut tehtävät määritellyssä aikataulussa. Tehtävien tekeminen onnistuu häneltä pääosin itsenäisesti osana ryhmän toimintaa, tulokset, tekeminen ja tulosten esittely ovat pääosin laadukasta. Tuotokset ovat lähes virheettömiä ja dokumentointi täyttää muutoinkin sille asetetut keskeiset vaatimukset. Projektisuunnitelman noudattaminen on hallinnassa ja määritellyt tehtävät suoritetaan ja palautetaan pääsääntöisesti määritellyn aikataulun mukaisesti.

Hyvä (4)
Opiskelija osallistuu kaikkiin projektin läpäisemiseksi määriteltyihin toimiin ja läpäisee pakollisiksi suoritteiksi luetut tehtävät määritellyssä aikataulussa. Tehtävien tekeminen onnistuu häneltä lähes täysin itsenäisesti osana ryhmän toimintaa ja tulokset, tekeminen ja tulosten esittely ovat laadukasta. Tuotokset ovat ulkoasultaan ja muodoltaan hyvällä tasolla. Opiskelija selvästi hallitsee projektin aihepiirin ja osaa esittää asioita erilaisten ohjeiden ja sääntöjen edellyttämällä tavalla. Opiskelija osaa suunnitella omaa työtään projektisuunnitelman pohjalta ja edetä tehtävissään myös oma-aloitteisesti. Ajankäyttö on hallinnassa ja tehtävät suoritetaan ja palautetaan määritellyn aikataulun mukaisesti.

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

Arviointikriteeri
- Prosessiarviointi: projektissa toimiminen, ryhmätyöskentelytaidot, projektisuunnitelman noudattaminen, ongelmanratkaisukyky.
- Tuotosarviointi: projektissa syntyvät ratkaisut ja niiden dokumentointi, esitykset ja esitysmateriaali, dokumentoitujen ratkaisuiden vastaavuus tehtävänannon kanssa.

Kiitettävä (5)
Opiskelija osallistuu kaikkiin projektin läpäisemiseksi määriteltyihin toimiin ja läpäisee pakollisiksi suoritteiksi luetut tehtävät selvästi määritellyssä aikataulussa. Tehtävien tekeminen onnistuu häneltä oma-aloitteisesti ja itsenäisesti. Tulokset, tekeminen ja tulosten esittely ovat korkealaatuista ja opiskelija kykenee uuden tiedon ja ratkaisun tuottamiseen. Tuotokset ovat erinomaisella tasolla. Opiskelija hallitsee projektin aihepiirin ja kykenee pohtimaan, luomaan johtopäätöksiä ja soveltamaan niitä eri yhteyksissä. Opiskelija osaa esittää asiat erinomaista asianhallintaa osoittaen ja soveltaa tietämystään vaativienkin ongelmien ratkaisuun. Ajankäyttö on suunnitelmallista ja tehtävät suoritetaan ja palautetaan määritellyn aikataulun mukaisesti.