Siirry suoraan sisältöön

SisältömarkkinointiLaajuus (5 op)

Tunnus: T31L109OJ

Laajuus

5 op

Opetuskieli

  • suomi

Osaamistavoitteet

Opintojakson suoritettuaan opiskelija tunnistaa inbound-markkinoinnin ja sisältömarkkinoinnin periaatteet ja erilaisten sisältöjen merkityksen asiakkaan ja myynnin kannalta. Tunnistaa myyntiä tukevien sisältöjen erilaiset muodot. Osaa laatia sisältöstrategian ja sisältösuunnitelman. Osaa luoda laskeutumissivuja eri tarkoituksiin ja kerätä liidejä verkkopalvelussa. Osaa mitata sisältöjen toimivuutta ja tuloksellisuutta myynnin kannalta.

Sisältö

* A/B-testaus
* sisältömarkkinointi
* sisältöstrategia ja suunnitelma
* mittausmenetelmät

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)

Tunnistat joitain inbound-markkinoinnin ja sisältömarkkinoinnin periaatteita ja niiden ilmenemistä käytännön liiketoiminnassa. Tunnistat joitain sisällön muotoja ja niiden käyttötapoja osana markkinointia ja myyntiä. Osaat laatia yksinkertaisen sisältöstrategian ja sisältösuunnitelman, jossa on käytännöllisiä piirteitä. Osaat luoda yksinkertaisia laskeutumissivuja, joiden avulla kerätään liidejä. Tunnistat joitain sisältöjen tuloksellisuuden mittauksen ja testaamisen keskeisiä periaatteita

Arviointikriteerit, hyvä (3)

Tunnistat keskeiset inbound-markkinoinnin ja sisältömarkkinoinnin periaatteet ja osaat soveltaa niitä käytännön liiketoiminnassa. Tunnistat keskeisiä sisällön muotoja ja osaa kytkeä niitä markkinoinnin ja myynnin eri vaiheisiin. Osaat laatia yksityiskohtaisen ja käytännöllisen sisältöstrategian ja sisältösuunnitelman. Osaat luoda toimivia laskeutumissivuja, joiden avulla kerätään liidejä. Tunnistat keskeisiä sisältöjen tuloksellisuuden ja testaamisen mittareita ja työkaluja.

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

Tunnistat inbound-markkinoinnin ja sisältömarkkinoinnin periaatteet ja osaat soveltaa niitä käytännön liiketoiminnassa. Tunnistat erilaisten sisältöjen muodot ja luonteen ja osaa soveltaa niitä markkinoinnissa ja myynnissä. Osaat laatia yksityiskohtaisen, loogisen, luovan ja innovatiivisen sisältöstrategian ja sisältösuunnitelman. Osaat luoda erinomaisia laskeutumissivuja, joiden avulla kerätään liidejä ja edistetään konversiota. Tunnistat sisältöjen tuloksellisuuden mittaamisen ja testaamisen periaatteet ja työkalut.

Ilmoittautumisaika

13.03.2023 - 07.08.2023

Ajoitus

07.08.2023 - 08.09.2023

Laajuus

5 op

Virtuaaliosuus (op)

5 op

Toteutustapa

Etäopetus

Yksikkö

Tradenomikoulutus, liiketalous T

Opetuskielet
  • Suomi
Paikat

1 - 40

Tutkinto-ohjelma
  • Liiketalouden koulutus, Tornio
Opettaja
  • Pilvi Taskinen
Vastuuhenkilö

Pilvi Taskinen

Opiskelijaryhmät
  • TA31L22K
    Tradenomikoulutus, liiketalous (monimuoto-opinnot), Tornio, kevät 2022

Tavoitteet

Opintojakson suoritettuaan opiskelija tunnistaa inbound-markkinoinnin ja sisältömarkkinoinnin periaatteet ja erilaisten sisältöjen merkityksen asiakkaan ja myynnin kannalta. Tunnistaa myyntiä tukevien sisältöjen erilaiset muodot. Osaa laatia sisältöstrategian ja sisältösuunnitelman. Osaa luoda laskeutumissivuja eri tarkoituksiin ja kerätä liidejä verkkopalvelussa. Osaa mitata sisältöjen toimivuutta ja tuloksellisuutta myynnin kannalta.

Sisältö

* A/B-testaus
* sisältömarkkinointi
* sisältöstrategia ja suunnitelma
* mittausmenetelmät

Oppimateriaalit

Kurssisisältöä taustoittava materiaali:
Belz and Peattie / Sustainability marketing (2013)
Kananen / Strateginen sisältömarkkinointi: miten onnistun verkkosivujen ja sosiaalisen median sisällöntuotannossa (2018)
Rummukainen / Sisältömarkkinoinnin työkalut (2019)

Lisää kurssin materiaalia myöhemmin Moodle-alustalla.

Opetusmenetelmät

Opetus pääsääntöisesti Zoom-työtilassa etäopetuksena.
Kirjallisia tehtäviä, ryhmätyötä ja workshop-tyyppisiä toteutuksia.
Yksi läsnäopetuskerta.
Vierailijaluento.
Materiaalia myös englanninkielisenä.

Kansainvälisyys

Kv-vierailija luennolla.

Lisätietoja opiskelijoille

Kurssilla keskitytään sisällöntuotannon muotoihin markkinoinnissa.
Kuinka voit vahvistaa vetovoimaa sisällöillä.
Miten sisältöä jaetaan tehokkaasti.

Arviointiasteikko

H-5

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)

Tunnistat joitain inbound-markkinoinnin ja sisältömarkkinoinnin periaatteita ja niiden ilmenemistä käytännön liiketoiminnassa. Tunnistat joitain sisällön muotoja ja niiden käyttötapoja osana markkinointia ja myyntiä. Osaat laatia yksinkertaisen sisältöstrategian ja sisältösuunnitelman, jossa on käytännöllisiä piirteitä. Osaat luoda yksinkertaisia laskeutumissivuja, joiden avulla kerätään liidejä. Tunnistat joitain sisältöjen tuloksellisuuden mittauksen ja testaamisen keskeisiä periaatteita

Arviointikriteerit, hyvä (3)

Tunnistat keskeiset inbound-markkinoinnin ja sisältömarkkinoinnin periaatteet ja osaat soveltaa niitä käytännön liiketoiminnassa. Tunnistat keskeisiä sisällön muotoja ja osaa kytkeä niitä markkinoinnin ja myynnin eri vaiheisiin. Osaat laatia yksityiskohtaisen ja käytännöllisen sisältöstrategian ja sisältösuunnitelman. Osaat luoda toimivia laskeutumissivuja, joiden avulla kerätään liidejä. Tunnistat keskeisiä sisältöjen tuloksellisuuden ja testaamisen mittareita ja työkaluja.

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

Tunnistat inbound-markkinoinnin ja sisältömarkkinoinnin periaatteet ja osaat soveltaa niitä käytännön liiketoiminnassa. Tunnistat erilaisten sisältöjen muodot ja luonteen ja osaa soveltaa niitä markkinoinnissa ja myynnissä. Osaat laatia yksityiskohtaisen, loogisen, luovan ja innovatiivisen sisältöstrategian ja sisältösuunnitelman. Osaat luoda erinomaisia laskeutumissivuja, joiden avulla kerätään liidejä ja edistetään konversiota. Tunnistat sisältöjen tuloksellisuuden mittaamisen ja testaamisen periaatteet ja työkalut.

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Arviointi perustuu osallistumisaktiivisuuteen kurssin oppitunneilla.
Osaamista arvioidaan myös työpaja-osallistumisen aktiivisuuden osalta ja esseemuotoisen kirjoitelman tuottamisella.

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2)

Tunnistat joitain inbound-markkinoinnin ja sisältömarkkinoinnin periaatteita ja niiden ilmenemistä käytännön liiketoiminnassa. Tunnistat joitain sisällön muotoja ja niiden käyttötapoja osana markkinointia ja myyntiä. Osaat laatia yksinkertaisen sisältöstrategian ja sisältösuunnitelman, jossa on käytännöllisiä piirteitä. Osaat luoda yksinkertaisia laskeutumissivuja, joiden avulla kerätään liidejä. Tunnistat joitain sisältöjen tuloksellisuuden mittauksen ja testaamisen keskeisiä periaatteita

Arviointikriteerit, hyvä (3-4)

Tunnistat keskeiset inbound-markkinoinnin ja sisältömarkkinoinnin periaatteet ja osaat soveltaa niitä käytännön liiketoiminnassa. Tunnistat keskeisiä sisällön muotoja ja osaa kytkeä niitä markkinoinnin ja myynnin eri vaiheisiin. Osaat laatia yksityiskohtaisen ja käytännöllisen sisältöstrategian ja sisältösuunnitelman. Osaat luoda toimivia laskeutumissivuja, joiden avulla kerätään liidejä. Tunnistat keskeisiä sisältöjen tuloksellisuuden ja testaamisen mittareita ja työkaluja.

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

Tunnistat inbound-markkinoinnin ja sisältömarkkinoinnin periaatteet ja osaat soveltaa niitä käytännön liiketoiminnassa. Tunnistat erilaisten sisältöjen muodot ja luonteen ja osaa soveltaa niitä markkinoinnissa ja myynnissä. Osaat laatia yksityiskohtaisen, loogisen, luovan ja innovatiivisen sisältöstrategian ja sisältösuunnitelman. Osaat luoda erinomaisia laskeutumissivuja, joiden avulla kerätään liidejä ja edistetään konversiota. Tunnistat sisältöjen tuloksellisuuden mittaamisen ja testaamisen periaatteet ja työkalut.

Ilmoittautumisaika

14.03.2022 - 02.08.2022

Ajoitus

09.08.2022 - 18.09.2022

Laajuus

5 op

Virtuaaliosuus (op)

5 op

Toteutustapa

Etäopetus

Yksikkö

Tradenomikoulutus, liiketalous T

Opetuskielet
  • Suomi
Paikat

0 - 40

Tutkinto-ohjelma
  • Liiketalouden koulutus, Tornio
Opettaja
  • Anna-Maija Tapojärvi
Vastuuhenkilö

Anna-Maija Tapojärvi

Opiskelijaryhmät
  • TA31L21K
    Tradenomikoulutus, liiketalous (monimuoto-opinnot), Tornio, kevät 2021

Tavoitteet

Opintojakson suoritettuaan opiskelija tunnistaa inbound-markkinoinnin ja sisältömarkkinoinnin periaatteet ja erilaisten sisältöjen merkityksen asiakkaan ja myynnin kannalta. Tunnistaa myyntiä tukevien sisältöjen erilaiset muodot. Osaa laatia sisältöstrategian ja sisältösuunnitelman. Osaa luoda laskeutumissivuja eri tarkoituksiin ja kerätä liidejä verkkopalvelussa. Osaa mitata sisältöjen toimivuutta ja tuloksellisuutta myynnin kannalta.

Sisältö

* A/B-testaus
* sisältömarkkinointi
* sisältöstrategia ja suunnitelma
* mittausmenetelmät

Oppimateriaalit

Opintojaksolla hyödynnetään sisältömarkkinoinnin kirjallisuutta ja verkkoaineistoja.
Osa oppimateriaalista ja oppimistehtävistä on englanninkielistä. Lisäksi opintojakson opettajat tuottavat oppimateriaalia ja opiskelijat tuottavat yhteisesti oppimateriaalia. Oppimateriaalit tarkentuvat opintojakson alkaessa.

KIRJALLISUUS
Rummukainen, M., Hakola, I. & Hiila, I. (2019). Sisältömarkkinoinnin työkalut. Helsinki: Alma Talent.
Kananen, J. 2018. Strateginen sisältömarkkinointi: Miten onnistun verkkosivujen ja sosiaalisen median sisällöntuotannossa? Jyväskylä: Jyväskylän ammattikorkeakoulu.

Muu oppimateriaali täydentyy Moodleen

Opetusmenetelmät

Arvioitavien, osaamistavoitteisiin perustuvien oppimisprojektien ja -tehtävien suorittaminen yksilönä tai ryhmässä.
Sovellusten käyttöharjoitukset oppimateriaalin ja ohjauksen avulla.
Osa materiaaleista on englanniksi

Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö

Opintojaksolla hyödynnetään mahdollisuuksien mukaan työelämälähtöisiä toimeksiantoja ja oppimisprojektien aiheita. Näitä toimeksiantoja voidaan saada AMK:n projekteista, alueen yrityksiltä ja AMK:n alumneilta. Lisäksi hyödynnetään mahdollisuuksien mukaan vierailevia asiantuntijoita.

Lisätietoja opiskelijoille

EDELTÄVÄT OPINNOT JA OSAAMINEN (SUOSITUS)
Markkinoinnin ja myynnin perusteet
Markkinoinnin suunnittelu ja johtaminen
Asiakaskokemuksen kehittäminen
Brändin rakentaminen

Arviointiasteikko

H-5

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)

Tunnistat joitain inbound-markkinoinnin ja sisältömarkkinoinnin periaatteita ja niiden ilmenemistä käytännön liiketoiminnassa. Tunnistat joitain sisällön muotoja ja niiden käyttötapoja osana markkinointia ja myyntiä. Osaat laatia yksinkertaisen sisältöstrategian ja sisältösuunnitelman, jossa on käytännöllisiä piirteitä. Osaat luoda yksinkertaisia laskeutumissivuja, joiden avulla kerätään liidejä. Tunnistat joitain sisältöjen tuloksellisuuden mittauksen ja testaamisen keskeisiä periaatteita

Arviointikriteerit, hyvä (3)

Tunnistat keskeiset inbound-markkinoinnin ja sisältömarkkinoinnin periaatteet ja osaat soveltaa niitä käytännön liiketoiminnassa. Tunnistat keskeisiä sisällön muotoja ja osaa kytkeä niitä markkinoinnin ja myynnin eri vaiheisiin. Osaat laatia yksityiskohtaisen ja käytännöllisen sisältöstrategian ja sisältösuunnitelman. Osaat luoda toimivia laskeutumissivuja, joiden avulla kerätään liidejä. Tunnistat keskeisiä sisältöjen tuloksellisuuden ja testaamisen mittareita ja työkaluja.

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

Tunnistat inbound-markkinoinnin ja sisältömarkkinoinnin periaatteet ja osaat soveltaa niitä käytännön liiketoiminnassa. Tunnistat erilaisten sisältöjen muodot ja luonteen ja osaa soveltaa niitä markkinoinnissa ja myynnissä. Osaat laatia yksityiskohtaisen, loogisen, luovan ja innovatiivisen sisältöstrategian ja sisältösuunnitelman. Osaat luoda erinomaisia laskeutumissivuja, joiden avulla kerätään liidejä ja edistetään konversiota. Tunnistat sisältöjen tuloksellisuuden mittaamisen ja testaamisen periaatteet ja työkalut.

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Arviointi perustuu oppimistehtäviin ja osaamisen näyttöihin. Arviointiasteikko on 0 (hylätty) - 5 (erinomainen). Oppimistehtävät perustuvat osaamistavoitteisiin ja niiden tarkemmat kuvaukset, palautuspäivät ja arviointikriteerit löytyvät Moodlesta.