Metsätalousinsinöörikoulutus (päiväopinnot), Rovaniemi, syksy 2022: R64M22S Metsätalousinsinöörikoulutus (päiväopinnot), Rovaniemi, syksy 2022 (Lapin ammattikorkeakoulu)
Tunnus: R64M22S
Kuvaus
Metsätalousinsinöörikoulutuksessa tutustut metsään ekosysteeminä, opit arvioimaan puustotietoja sekä suunnittelemaan ja toteuttamaan metsänhoitoa ja puunhankintaa maastossa. Saat valmiudet metsänomistajien neuvontaan ja perehdyt metsätalouden liiketoimintamahdollisuuksiin.
Metsätalousinsinöörinä toimit metsäbiotalouden työtehtävissä. Metsäosaamisen lisäksi tarvitset vuorovaikutustaitoja, liiketoimintaosaamista ja kykyä itsenäiseen työskentelyyn. Metsätalousinsinöörin tehtävissä yhdistyvät esimerkiksi metsävaratiedon keruu ja hyödyntäminen, logistiikka ja asiakaspalvelutehtävät.
Metsätalousinsinöörinä suunnittelet ja toteutat metsien hoitoa esimerkiksi metsäsuunnittelun, metsäneuvonnan tai puunhankinnan tehtävissä. Voit myös ohjata puunkorjuuta ja –kuljetuksia tai toimia metsäpalveluyrittäjänä.
Metsätalouden opetus on mukana pohjoisen metsätalouden strategisessa kehittämistyössä Lapin AMKin biotalouden tutkimusryhmän kanssa. Keskeiset kehittämisalueet metsätaloudessa ovat puuhuolto ja metsänhoito. Läpileikkaavina teemoina opinnoissa ovat biotalous ja kiertotalous.
Opintojen aikana suuntaat omaa ammatillista osaamistasi ja erikoistumistasi ammattiopintojen, harjoittelun, opinnäytetyön ja projektitöiden avulla. Samalla saat kontakteja ja verkostoja, joita tarvitset työllistymiseen opintojen jälkeen.
Voit suorittaa osan tutkinnostasi opiskelemalla ulkomailla yhteistyökorkeakouluissa tai hankkimalla harjoittelupaikan ulkomailta. Kansainvälisyys toteutuu opinnoissa myös saapuvien opiskelija- ja opettajavaihtojen kautta.
AMMATILLISEN KASVUN POLKU
Tutkinnon laajuus on 240 opintopistettä (op). Yksi opintovuosi sisältää 1 600 tuntia opiskelijan työskentelyä, joka tarkoittaa 60 opintopisteen suoritusta opintovuoden aikana.
Tutkinto koostuu metsätalousinsinöörin ydinosaamisen varmistavista opinnoista, osaamista syventävistä ja laajentavista profiloivista opinnoista sekä tutkimus- ja kehittämisosaamiseen keskittyvistä opinnoista. Oppiminen ja ammatillinen kasvu metsätalousinsinööriksi kuvataan opetussuunnitelmassa vuosi- ja lukukausiteemojen avulla:
1. Vuositeema: Metsä toimintaympäristönä
Opit metsäekosysteemin toimintaa ja metsätalouden toimintaympäristön perusrakenteet ja aloitat oman ammatti-identiteettisi rakentamisen. Luot perustaa metsätalouden opinnoille perehtymällä metsäluonnon kasvupaikkoihin, metsänhoitoon ja puunhankintaan.
Lukukausiteema 1: Metsäekosysteemin hyödyntäminen ja hoitaminen
Tutustut metsän kasvatuksen perusteisiin, metsän uudistamiseen ja metsällisiin mittauksiin. Tiedät metsätalousinsinöörin yleisen työnkuvan ja saat valmiudet suorittavan työn harjoitteluun.
Lukukausiteema 2: Metsänhoito ja puunjalostus
Tutustut metsänhoidon menetelmiin ja osaat tehdä metsänhoidollisia ratkaisuja ja hyödyntää paikkatietoa metsätalouden suunnittelutehtävissä. Ymmärrät puuraaka-aineen ominaisuuksien merkityksen puun jalostuksessa.
2. Vuositeema: Kestävä metsänkäyttö
Perehdyt metsäbiotalouden merkitykseen Suomessa. Opit laatimaan leimikkosuunnitelman. Puun käytön lisäksi syvennyt luonnon tarjoamiin muihin hyötyihin ja palveluihin sekä niiden käyttömuotoihin ja merkitykseen erityisesti Pohjois-Suomessa.
Lukukausiteema 3: Metsien operatiivinen suunnittelu ja liiketoimintaosaaminen
Opit operatiivisen puunkorjuun suunnittelun menetelmiä ja tiedät leimikonsuunnittelun työvaiheet ja puukaupan perusteet. Tiedät taloudellisen ja liiketoiminnallisen ajattelun merkityksen metsätaloudessa ja osaat toimia asiakaspalvelutehtävissä. Tutustut metsäluonnon ekosysteemipalveluihin.
Lukukausiteema 4: Metsien älykkään käytön osaaminen
Opit määrittämään metsänhoidon toimenpiteitä maasto-olosuhteissa ja opit laatimaan leimikkosuunnitelman. Hyödynnät nykyaikaisia metsätietojärjestelmiä ja –aineistoja ja osaat hyödyntää metsäekonomian menetelmiä. Opit englanninkielistä viestintää.
3. Vuositeema: Puunhuollon asiantuntija
Perehdyt puunkorjuun suunnittelussa tarvittaviin tietoihin ja taitoihin. Sovellat ja laajennat puun ja muiden biotalouden raaka-aineiden hankintaan liittyvää suunnitteluosaamistasi. Aloitat opinnäytetyön.
Lukukausiteema 5: Metsäbiotalouden raaka-ainehuolto
Opit biotalouden raaka-ainevirtojen hallinnan ja metsäsuunnittelun menetelmien hyödyntämistä eri suunnittelutasoilla. Tiedät metsäbioenergian suunnittelun ja hyödyntämisen menetelmiä ja osaat hyödyntää niitä käytännön työtehtävissä. Opit johtamisen ja esimiestyön taitoja. Opit ruotsinkielistä viestintää.
Lukukausiteema 6: Metsäsuunnittelu ja metsäomaisuuden hallinta
Laadit metsänomistajan tavoitteisiin perustuvan metsäsuunnitelman ja osaat hyödyntää tietotaitoasi työtehtävissä. Perehdyt opinnäytetyön perusteisiin ja tutkimuksessa käytettäviin menetelmiin.
4. Vuositeema: Kestävän metsäbiotalouden asiantuntija
Osaat yhdistellä aiemmissa opinnoissa oppimiasi aiheita laajemmiksi kokonaisuuksiksi ja soveltaa niitä kehitystehtävissä ja monipuolista osaamista vaativissa suunnittelutehtävissä. Syvennät työelämätaitojasi ja ammattiaineiden osaamistasi ja jatkat ammatillista profiloitumistasi. Sinulla on mahdollisuus syventää kansainvälistä osaamistasi vaihto-opinnoissa.
Lukukausiteema 7: Ammatillinen erikoistuminen ja kansainvälisyys
Valitset ammatillista profiloitumista tukevia vaihtoehtoisia ja valinnaisia opintoja, jotka syventävät ja laajentavat ammatillista osaamistasi. Voit lähteä vaihto-opiskelijaksi.
Lukukausiteema 8: Kehittämistoiminta ja syventävä harjoittelu
Laadit ja viimeistelet työelämälähtöisen opinnäytetyösi. Ammattitaitoa syventävässä harjoittelussa opit metsäalan toimihenkilötöitä sekä toimimaan työyhteisön jäsenenä.
Opetussuunnitelman perustana toimivat työelämän osaamistavoitteet arviointikriteereineen. Osaamistavoitteet jakautuvat yleisiin, työelämätaitoja kuvaaviin (1-6) ja koulutuskohtaisiin osaamistavoitteisiin (7-11).
Osaamistavoitteet
1. Oppimaan oppiminen
2. Työelämässä toimiminen
3. Eettisyys
4. Ennakoiva kehittäminen
5. Kansainvälisyys ja monikulttuurisuus
6. Kestävä kehitys
7. Metsäekosysteemien kestävä käyttö
8. Luonnonvaratiedon hankinta, analysointi, hallinta ja hyödyntäminen
9. Metsäbiotalouden suunnitteluosaaminen
10. Metsätalouden liiketoiminta ja johtaminen
11. Metsäasiantuntijuus ja kehittämistoiminta metsätalouden toimintaympäristössä
OPINTOJEN TOTEUTTAMINEN
Metsätalousinsinöörikoulutuksessa voit opiskella päivä- tai monimuoto-opinnoissa. Monimuoto-opinnot mahdollistavat opiskelusi työn ohella, sillä opetus tapahtuu pääsääntöisesti verkon välityksellä.
Opinnot koostuvat luennoista, maasto- ja muista harjoituksista ja omatoimisesta opiskelusta. Koulutuksella on yhteistyötä paikallisten ja alueellisten metsäorganisaatioiden kanssa: yhteistyö toteutuu esimerkiksi kehittämishankkeiden, luentojen ja vierailujen kautta. Projektiopintojen ja opinnäytetöiden aiheet saadaan työelämästä.
Opintojen alusta asti sinulla on vastuu opintojesi etenemistä. Nykytyöelämän vaatimusten mukaisesti sinulta odotetaan aktiivista osallistumista sekä kykyä itsenäiseen ja ryhmätyöskentelyyn. Tukea oppimiseen saat opinto-ohjaajalta, kaikilta opettajilta ja kanssaopiskelijoilta.
Voit lukea hyväksi aikaisemmin hankittua osaamistasi esimerkiksi opintojen tai työkokemuksen perusteella.
Valitse opintojen ajoitus-, rakenne- tai jäsentelynäkymä
Näytä opintojen ajoitukset lukuvuosittain, lukukausittain tai periodeittain
Tunnus | Opinnon nimi | Laajuus (op) | 2022-2023 | 2023-2024 | 2024-2025 | 2025-2026 |
Syksy
2022 |
Kevät
2023 |
Syksy
2023 |
Kevät
2024 |
Syksy
2024 |
Kevät
2025 |
Syksy
2025 |
Kevät
2026 |
1. / 2022 | 2. / 2023 | 3. / 2023 | 1. / 2023 | 2. / 2024 | 3. / 2024 | 1. / 2024 | 2. / 2025 | 3. / 2025 | 1. / 2025 | 2. / 2026 | 3. / 2026 |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
R64M22S-METYDIN |
YDINOSAAMINEN
(Valitaan kaikki) |
185 | ||||||||||||||||||||||||
R64M22S-METGEN |
Metsä toimintaympäristönä
(Valitaan kaikki) |
50 | ||||||||||||||||||||||||
AMKO006 | Startti korkeakouluopiskeluun | 5 | 5 | 5 | 5 | |||||||||||||||||||||
R604ML141 | Pohjoiset ekosysteemit ja kasvit | 5 | 5 | 5 | 5 | |||||||||||||||||||||
R604ML142 | Kasvien kasvu | 5 | 5 | 5 | 5 | |||||||||||||||||||||
R604ML143 | Suomen kieli ja viestintä | 5 | 5 | 5 | 5 | |||||||||||||||||||||
R604ML144 | Metsikön mittaus ja metsävaratieto | 5 | 5 | 5 | 5 | |||||||||||||||||||||
R604ML145 | Metsän uudistaminen | 5 | 5 | 5 | 5 | |||||||||||||||||||||
R604ML146 | Metsänhoito | 5 | 5 | 5 | 5 | |||||||||||||||||||||
R604ML147 | Puuraaka-aine ja puunjalostus | 5 | 5 | 5 | 5 | |||||||||||||||||||||
R604ML148 | Matematiikka | 5 | 5 | 5 | 5 | |||||||||||||||||||||
R604ML149 | Paikkatieto metsävaratiedon hallinnassa | 5 | 5 | 5 | 5 | |||||||||||||||||||||
R64M22S-METSUS |
Kestävä metsänkäyttö
(Valitaan kaikki) |
60 | ||||||||||||||||||||||||
R604ML150 | Leimikon suunnittelu ja puukauppa | 5 | 5 | 5 | 5 | |||||||||||||||||||||
R604ML151 | Operatiivinen puunkorjuun suunnittelu | 5 | 5 | 5 | 5 | |||||||||||||||||||||
R604ML152 | Kestävä metsänkäyttö | 15 | 15 | 15 | 15 | |||||||||||||||||||||
R604ML153 | English for Forestry Engineer | 5 | 5 | 5 | 5 | |||||||||||||||||||||
R604ML154 | Yrittäjyys ja liiketoimintaosaaminen | 10 | 10 | 10 | 10 | |||||||||||||||||||||
R604ML155 | Markkinointi ja asiakaspalvelu | 5 | 5 | 5 | 5 | |||||||||||||||||||||
R604ML156 | Metsäluonnon ekosysteemipalvelut | 5 | 5 | 5 | 5 | |||||||||||||||||||||
R604ML157 | Metsäekonomia | 5 | 5 | 5 | 5 | |||||||||||||||||||||
R604ML158 | Elinkeinojen yhteensovittaminen pohjoisessa | 5 | 5 | 5 | 5 | |||||||||||||||||||||
R64M22S-METWOOD |
Puuhuollon asiantuntijuus
(Valitaan kaikki) |
45 | ||||||||||||||||||||||||
R604ML159 | Metsäsuunnitelman laadinta | 5 | 5 | 5 | 5 | |||||||||||||||||||||
R604ML160 | Metsäsuunnittelu, metsien inventointi ja kaukokartoitus | 10 | 10 | 10 | 10 | |||||||||||||||||||||
R604ML161 | Svenska för Skogsbranschen | 5 | 5 | 5 | 5 | |||||||||||||||||||||
RUOTSIS | Ruotsin suullinen taito | 0 | ||||||||||||||||||||||||
RUOTSIK | Ruotsin kirjallinen taito | 0 | ||||||||||||||||||||||||
R604ML162 | Metsäbioenergia | 5 | 5 | 5 | 5 | |||||||||||||||||||||
R604ML163 | Puuhuolto ja logistiikka | 5 | 5 | 5 | 5 | |||||||||||||||||||||
R604ML164 | Maa- ja metsäomaisuuden hallinta | 5 | 5 | 5 | 5 | |||||||||||||||||||||
R604ML165 | Johtaminen ja esimiestyö | 5 | 5 | 5 | 5 | |||||||||||||||||||||
R604ML166 | Metsäalan projektinhallinta | 5 | ||||||||||||||||||||||||
R64M22S-METINT |
Ammattitaitoa edistävä harjoittelu
(Valitaan kaikki) |
30 | ||||||||||||||||||||||||
R604ML167 | Harjoittelu 1 | 15 | 15 | 15 | 15 | |||||||||||||||||||||
R604ML168 | Harjoittelu 2 | 15 | 15 | 15 | 15 | |||||||||||||||||||||
R64M22S-METPROF |
PROFILOIVA OSAAMINEN
(Valitaan opintopisteitä: 35) |
35 | ||||||||||||||||||||||||
R64M22S-METBIOE |
Kestävän metsäbiotalouden asiantuntija
(Valitaan opintopisteitä: 25) |
25 | ||||||||||||||||||||||||
R604ML169 | Metsämaisemasuunnittelu | 5 | 5 | 5 | 5 | |||||||||||||||||||||
R604ML170 | Suometsien hoito | 5 | 5 | 5 | 5 | |||||||||||||||||||||
R604ML171 | Metsätiet | 10 | 10 | 10 | 10 | |||||||||||||||||||||
R604ML172 | Riistatalouden erityiskysymykset | 5 | 5 | 5 | 5 | |||||||||||||||||||||
R604ML173 | Metsäluonnon monimuotoisuus | 5 | 5 | 5 | 5 | |||||||||||||||||||||
R604ML174 | Biotalous kiertotaloudessa | 10 | 10 | 10 | 10 | |||||||||||||||||||||
R604ML175 | Koneellisen puunkorjuun operatiivinen suunnittelu | 10 | 10 | 10 | 10 | |||||||||||||||||||||
R604ML176 | Digitaalisen luonnonvaratiedon hyödyntäminen | 5 | 5 | 5 | 5 | |||||||||||||||||||||
R64M22S-VAPVAL |
VAPAASTI VALITTAVAT OPINNOT
(Valitaan opintopisteitä: 10) |
10 | ||||||||||||||||||||||||
R64M22S-METEXC22 |
Vapaavalintaiset englanninkieliset opinnot
(Valitaan opintopisteitä: 20) |
0 - 20 | ||||||||||||||||||||||||
R604ML180 | International Forestry and Use of Northern Forests | 5 | ||||||||||||||||||||||||
R604ML181 | Special Features of Using Northern Nature | 5 | ||||||||||||||||||||||||
R604ML182 | Nature and Economic Life in Lapland, Reindeer Husbandry Case | 5 | ||||||||||||||||||||||||
R601ML91 | Reindeer - Animal, Livelihood and Culture | 5 | ||||||||||||||||||||||||
R64M22S-LUCYRT |
Yrittäjyyden perusopinnot
(Valitaan opintopisteitä: 25) |
0 - 25 | ||||||||||||||||||||||||
YRIT1111 | Yrittäjyyden mahdollisuudet | 5 | ||||||||||||||||||||||||
YRIT1112 | Ideasta markkinoille | 5 | ||||||||||||||||||||||||
YRIT1113 | Digitaalisuuden mahdollisuudet liiketoiminnassa | 5 | ||||||||||||||||||||||||
YRIT1114 | Aloittavan yrityksen taloushallinto | 5 | ||||||||||||||||||||||||
YRIT1115 | Yrityksen perustaminen ja toiminnan kehittäminen | 5 | ||||||||||||||||||||||||
R64M22S-METRD |
TUTKIMUS- JA KEHITTÄMISOSAAMINEN
(Valitaan kaikki) |
20 | ||||||||||||||||||||||||
R604ML108 | Opinnäytetyön menetelmäopinnot | 5 | 5 | 5 | 5 | |||||||||||||||||||||
R64M22S-METOPT |
Opinnäytetyö
(Valitaan kaikki) |
15 | ||||||||||||||||||||||||
AMKO001 | Opinnäytetyön suunnitteluvaihe | 5 | 5 | 5 | 5 | |||||||||||||||||||||
AMKO002 | Opinnäytetyön toteuttamisvaihe | 5 | 5 | 5 | 5 | |||||||||||||||||||||
AMKO003 | Opinnäytetyön viimeistelyvaihe | 5 | 5 | 5 | 5 | |||||||||||||||||||||
Yhteensä | 240 | 65 | 60 | 100 | 30 | 25 | 40 | 30 | 30 | 30 | 70 | 20 | 10 | 25 | 25 | 15 | 30 | 30 | 0 | 30 | 55 | 15 | 20 | 5 | 5 |
Lukukausi- ja lukuvuosikohtaiset opintopistekertymät vaihtelevat valinnaisten ja vapaasti valittavien opintojen ajoituksesta johtuen.
Todistusjäsentely - AMK
Todistusjäsentelyssä opintojaksot jakautuvat ammattikorkeakoulun asetuksen mukaisesti..
Metsätalousinsinöörikoulutus kompetenssit (2021-)
Ammattikorkeakoulun yhteiset ja koulutuksen kompetenssit
1. Oppimisen taidot
- osaa arvioida ja kehittää osaamistaan ja oppimistapojaan |
Startti korkeakouluopiskeluun |
Pohjoiset ekosysteemit ja kasvit |
Suomen kieli ja viestintä |
Matematiikka |
Metsäalan projektinhallinta |
Harjoittelu 1 |
Harjoittelu 2 |
Opinnäytetyön menetelmäopinnot |
10. Metsäasiantuntijuus ja kehittämistoiminta metsätalouden toimintaympäristössä
- Osaan kehittää omaa osaamistani työelämälähtöisesti. |
Operatiivinen puunkorjuun suunnittelu |
Kestävä metsänkäyttö |
Yrittäjyys ja liiketoimintaosaaminen |
Markkinointi ja asiakaspalvelu |
Maa- ja metsäomaisuuden hallinta |
Opinnäytetyön menetelmäopinnot |
2. Eettinen osaaminen
- kykenee ottamaan vastuun omasta toiminnastaan ja sen seurauksista |
Startti korkeakouluopiskeluun |
Suomen kieli ja viestintä |
Elinkeinojen yhteensovittaminen pohjoisessa |
Maa- ja metsäomaisuuden hallinta |
Johtaminen ja esimiestyö |
Metsäalan projektinhallinta |
Metsäluonnon monimuotoisuus |
Biotalous kiertotaloudessa |
Opinnäytetyön menetelmäopinnot |
3. Työyhteisöosaaminen
- osaa toimia työyhteisön jäsenenä ja edistää yhteisön hyvinvointia |
Startti korkeakouluopiskeluun |
Suomen kieli ja viestintä |
Johtaminen ja esimiestyö |
Metsäalan projektinhallinta |
Harjoittelu 1 |
Harjoittelu 2 |
4. Innovaatio-osaaminen
- kykenee luovaan ongelmanratkaisuun ja työtapojen kehittämiseen |
Metsäalan projektinhallinta |
Opinnäytetyön menetelmäopinnot |
Opinnäytetyön suunnitteluvaihe |
Opinnäytetyön toteuttamisvaihe |
Opinnäytetyön viimeistelyvaihe |
5. Kansainvälistymisosaaminen
- omaa alansa työtehtävissä ja niissä kehittymisessä tarvittavan kieli-taidon |
English for Forestry Engineer |
Svenska för Skogsbranschen |
Ruotsin suullinen taito |
Ruotsin kirjallinen taito |
6. Metsäekosysteemien kestävä käyttö
- Osaan metsä- ja suoekosysteemien biologiset ja ekologiset rakenteet ja ymmärrän niiden toiminnan. |
Pohjoiset ekosysteemit ja kasvit |
Kasvien kasvu |
Metsän uudistaminen |
Metsänhoito |
Puuraaka-aine ja puunjalostus |
Leimikon suunnittelu ja puukauppa |
Operatiivinen puunkorjuun suunnittelu |
Kestävä metsänkäyttö |
Metsäluonnon ekosysteemipalvelut |
Elinkeinojen yhteensovittaminen pohjoisessa |
Metsäsuunnitelman laadinta |
Metsäsuunnittelu, metsien inventointi ja kaukokartoitus |
Metsäbioenergia |
Puuhuolto ja logistiikka |
Metsämaisemasuunnittelu |
Suometsien hoito |
Metsätiet |
Riistatalouden erityiskysymykset |
Metsäluonnon monimuotoisuus |
Koneellisen puunkorjuun operatiivinen suunnittelu |
Digitaalisen luonnonvaratiedon hyödyntäminen |
7. Luonnonvaratiedon hankinta, analysointi, hallinta ja hyödyntäminen
- Osaan kerätä metsävaratietoa maastossa ja soveltaa eri mittausmenetelmiä luonnonvaratiedon keräämisessä. Ymmärrän metsästä mitattavien tunnusten merkityksen ja osaan johtaa mitattujen tunnusten avulla uusia metsää ja puustoa kuvaavia tunnuksia. |
Metsikön mittaus ja metsävaratieto |
Matematiikka |
Paikkatieto metsävaratiedon hallinnassa |
Leimikon suunnittelu ja puukauppa |
Operatiivinen puunkorjuun suunnittelu |
Kestävä metsänkäyttö |
Metsäsuunnitelman laadinta |
Metsäsuunnittelu, metsien inventointi ja kaukokartoitus |
Metsäbioenergia |
Puuhuolto ja logistiikka |
Maa- ja metsäomaisuuden hallinta |
Metsämaisemasuunnittelu |
Suometsien hoito |
Koneellisen puunkorjuun operatiivinen suunnittelu |
Digitaalisen luonnonvaratiedon hyödyntäminen |
8. Metsäbiotalouden suunnitteluosaaminen
- Osaan metsäekosysteemien hoidon ja hyödyntämisen monipuolisella ja kestävällä tavalla. |
Metsikön mittaus ja metsävaratieto |
Puuraaka-aine ja puunjalostus |
Paikkatieto metsävaratiedon hallinnassa |
Leimikon suunnittelu ja puukauppa |
Operatiivinen puunkorjuun suunnittelu |
Kestävä metsänkäyttö |
Metsäluonnon ekosysteemipalvelut |
Elinkeinojen yhteensovittaminen pohjoisessa |
Metsäsuunnitelman laadinta |
Metsäsuunnittelu, metsien inventointi ja kaukokartoitus |
Metsäbioenergia |
Puuhuolto ja logistiikka |
Maa- ja metsäomaisuuden hallinta |
Metsämaisemasuunnittelu |
Suometsien hoito |
Metsätiet |
Riistatalouden erityiskysymykset |
Metsäluonnon monimuotoisuus |
Biotalous kiertotaloudessa |
Koneellisen puunkorjuun operatiivinen suunnittelu |
Digitaalisen luonnonvaratiedon hyödyntäminen |
9. Metsätalouden liiketoiminta ja johtaminen
- Ymmärrän metsätalouden toimenpiteet taloudellisesta näkökulmasta. |
Puuraaka-aine ja puunjalostus |
Yrittäjyys ja liiketoimintaosaaminen |
Markkinointi ja asiakaspalvelu |
Metsäekonomia |
Johtaminen ja esimiestyö |
Luokittelemattomat |
International Forestry and Use of Northern Forests |
Special Features of Using Northern Nature |
Nature and Economic Life in Lapland, Reindeer Husbandry Case |
Reindeer - Animal, Livelihood and Culture |
Yrittäjyyden mahdollisuudet |
Ideasta markkinoille |
Digitaalisuuden mahdollisuudet liiketoiminnassa |
Aloittavan yrityksen taloushallinto |
Yrityksen perustaminen ja toiminnan kehittäminen |
Yhteiset kompetenssit (2022-), AMK
1. Oppimaan oppiminen
Valmistuva opiskelija tunnistaa osaamisensa ja oppimistapojensa vahvuuksia ja kehityskohteita sekä hyödyntää oppimisessaan yhteisöllisyyden ja digitalisaation mahdollisuuksia. |
Startti korkeakouluopiskeluun |
Suomen kieli ja viestintä |
Matematiikka |
2. Työelämässä toimiminen
Valmistuva opiskelija omaa monipuoliset työelämävalmiudet ja osaa toimia alansa työyhteisöissä |
Startti korkeakouluopiskeluun |
Yrittäjyys ja liiketoimintaosaaminen |
Markkinointi ja asiakaspalvelu |
Johtaminen ja esimiestyö |
Metsäalan projektinhallinta |
Harjoittelu 1 |
Harjoittelu 2 |
Opinnäytetyön menetelmäopinnot |
Opinnäytetyön suunnitteluvaihe |
Opinnäytetyön toteuttamisvaihe |
Opinnäytetyön viimeistelyvaihe |
3. Eettisyys
Valmistuva opiskelija toimii ammattialan eettisten periaatteiden ja arvojen mukaisesti huomioiden tasa-arvon ja yhdenvertaisuuden periaatteet. |
Startti korkeakouluopiskeluun |
Suomen kieli ja viestintä |
Yrittäjyys ja liiketoimintaosaaminen |
Markkinointi ja asiakaspalvelu |
Metsäluonnon ekosysteemipalvelut |
Elinkeinojen yhteensovittaminen pohjoisessa |
Johtaminen ja esimiestyö |
Riistatalouden erityiskysymykset |
Metsäluonnon monimuotoisuus |
Biotalous kiertotaloudessa |
Opinnäytetyön menetelmäopinnot |
Opinnäytetyön suunnitteluvaihe |
Opinnäytetyön toteuttamisvaihe |
Opinnäytetyön viimeistelyvaihe |
4. Kansainvälisyys ja monikulttuurisuus
Valmistuva opiskelija osaa toimia monikulttuurisissa ja kansainvälisissä toimintaympäristöissä ja verkostoissa. |
English for Forestry Engineer |
Svenska för Skogsbranschen |
Ruotsin suullinen taito |
Ruotsin kirjallinen taito |
5. Ennakoiva kehittäminen
Valmistuva opiskelija osaa kehittää oman alan tulevaisuutta ennakoivia ratkaisuja soveltaen olemassa olevaa tietoa sekä tutkimus- ja kehittämismenetelmiä. |
Metsäalan projektinhallinta |
Opinnäytetyön menetelmäopinnot |
Opinnäytetyön suunnitteluvaihe |
Opinnäytetyön toteuttamisvaihe |
Opinnäytetyön viimeistelyvaihe |
6. Kestävä kehitys
Valmistuva opiskelija tuntee kestävän kehityksen periaatteet, edistää niiden toteutumista sekä toimii vastuullisesti ammattilaisena ja yhteiskunnan jäsenenä. |
Pohjoiset ekosysteemit ja kasvit |
Kasvien kasvu |
Metsikön mittaus ja metsävaratieto |
Metsän uudistaminen |
Metsänhoito |
Puuraaka-aine ja puunjalostus |
Paikkatieto metsävaratiedon hallinnassa |
Leimikon suunnittelu ja puukauppa |
Operatiivinen puunkorjuun suunnittelu |
Kestävä metsänkäyttö |
Metsäluonnon ekosysteemipalvelut |
Metsäekonomia |
Elinkeinojen yhteensovittaminen pohjoisessa |
Metsäsuunnitelman laadinta |
Metsäsuunnittelu, metsien inventointi ja kaukokartoitus |
Metsäbioenergia |
Puuhuolto ja logistiikka |
Maa- ja metsäomaisuuden hallinta |
Metsäalan projektinhallinta |
Harjoittelu 1 |
Harjoittelu 2 |
Metsämaisemasuunnittelu |
Suometsien hoito |
Metsätiet |
Riistatalouden erityiskysymykset |
Metsäluonnon monimuotoisuus |
Biotalous kiertotaloudessa |
Koneellisen puunkorjuun operatiivinen suunnittelu |
Digitaalisen luonnonvaratiedon hyödyntäminen |
Opinnäytetyön menetelmäopinnot |
Opinnäytetyön suunnitteluvaihe |
Opinnäytetyön toteuttamisvaihe |
Opinnäytetyön viimeistelyvaihe |
Luokittelemattomat |
International Forestry and Use of Northern Forests |
Special Features of Using Northern Nature |
Nature and Economic Life in Lapland, Reindeer Husbandry Case |
Reindeer - Animal, Livelihood and Culture |
Yrittäjyyden mahdollisuudet |
Ideasta markkinoille |
Digitaalisuuden mahdollisuudet liiketoiminnassa |
Aloittavan yrityksen taloushallinto |
Yrityksen perustaminen ja toiminnan kehittäminen |