Suomen kieli ja viestintäLaajuus (5 op)
Tunnus: R604ML143
Laajuus
5 op
Opetuskieli
- suomi
Vastuuhenkilö
Osaamistavoitteet
Opiskelija
- Osaa laatia erilaisia perusasiakirjoja
- Ymmärtää esiintymistaitojen merkityksen työelämässä
- Tietää verkostoitumisen perusteet
- Osaa esiintyä erilaisissa metsäalan esiintymistilanteissa
- Osaa toimia rekrytointiprosessissa.
Sisältö
Asiakirjat ja niiden asettelu
Esiintymistaidot
Verkostoituminen
Rekrytointiprosessi
Metsätalousinsinöörin työtehtävät ja organisaatiot
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)
1-2
Osaa kirjoittaa asiatekstejä, joiden tekstin sujuvuudessa, selkeydessä ja erilaisissa merkinnöissä on kehitettävää. Myös esiintymistaidoissa on paljon kehitettävää erilaisissa työelämän viestintätilanteissa.
Arviointikriteerit, hyvä (3)
3-4
Osaa kirjoittaa erilaisia asiatekstejä, joissa teksti on selkeää ja sujuvaa. Tekstissä voi esiintyä tyyli- ja kielirikkeitä. Osaa esiintyä yksin ja muiden esiintyjien kanssa työelämän viestintätilanteissa. Esiintymistaidoissa vielä kehitettävää.
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
5
Osaa kirjoittaa monipuolisesti erilaisia asiatekstejä, joissa hän osaa soveltaa asiatyylistä kirjoittamista tekstilajin mukaan. Teksti on selkeää, sujuvaa, hyvin sidostettua, vaihtelevaa sekä virheetöntä. Osaa esiintyä yksin ja yhdessä muiden esiintyjien kanssa erilaisissa työelämän viestintätilanteissa. Esiintyminen on selkeää, kiinnostavaa, hyvin havainnollistettua ja sujuvaa.
Ilmoittautumisaika
11.03.2024 - 18.08.2024
Ajoitus
19.08.2024 - 29.11.2024
Laajuus
5 op
Virtuaaliosuus (op)
1 op
T&K-osuus
5 op
Toteutustapa
80 % Lähiopetus, 20 % Etäopetus
Yksikkö
Metsätalousinsinöörikoulutus
Opetuskielet
- Suomi
Paikat
0 - 60
Tutkinto-ohjelma
- Metsätalouden koulutus
Opettaja
- Tuija Haapasalmi
Vastuuhenkilö
Tuija Haapasalmi
Opiskelijaryhmät
-
R64M24SMetsätalousinsinöörikoulutus, Rovaniemi, Syksy 2024
Tavoitteet
Opiskelija
- Osaa laatia erilaisia perusasiakirjoja
- Ymmärtää esiintymistaitojen merkityksen työelämässä
- Tietää verkostoitumisen perusteet
- Osaa esiintyä erilaisissa metsäalan esiintymistilanteissa
- Osaa toimia rekrytointiprosessissa.
Sisältö
Asiakirjat ja niiden asettelu
Esiintymistaidot
Verkostoituminen
Rekrytointiprosessi
Metsätalousinsinöörin työtehtävät ja organisaatiot
Aika ja paikka
Lähitunteina Rovaniemella syksyllä 2024 lukujärjestyksen osoittamissa työtiloissa.
Oppimateriaalit
Opettajan Moodle-työtilan kautta jakama opetusmateriaali ja linkit.
Opetusmenetelmät
Luentoja, opetuskeskusteluja, ryhmätöitä, harjoituksia, ohjaustunteja.
Toteutuksen valinnaiset suoritustavat
Sovittava perustelluissa erikoistilanteissa erikseen opettajan kanssa.
Arviointiasteikko
H-5
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)
1-2
Osaa kirjoittaa asiatekstejä, joiden tekstin sujuvuudessa, selkeydessä ja erilaisissa merkinnöissä on kehitettävää. Myös esiintymistaidoissa on paljon kehitettävää erilaisissa työelämän viestintätilanteissa.
Arviointikriteerit, hyvä (3)
3-4
Osaa kirjoittaa erilaisia asiatekstejä, joissa teksti on selkeää ja sujuvaa. Tekstissä voi esiintyä tyyli- ja kielirikkeitä. Osaa esiintyä yksin ja muiden esiintyjien kanssa työelämän viestintätilanteissa. Esiintymistaidoissa vielä kehitettävää.
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
5
Osaa kirjoittaa monipuolisesti erilaisia asiatekstejä, joissa hän osaa soveltaa asiatyylistä kirjoittamista tekstilajin mukaan. Teksti on selkeää, sujuvaa, hyvin sidostettua, vaihtelevaa sekä virheetöntä. Osaa esiintyä yksin ja yhdessä muiden esiintyjien kanssa erilaisissa työelämän viestintätilanteissa. Esiintyminen on selkeää, kiinnostavaa, hyvin havainnollistettua ja sujuvaa.
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Suullisia ja kirjallisia tehtäviä. Osa tehtävistä yksin, osa pareittain, osa ryhmissä. Osa tehtävistä pakollisia (arvioidaan numeroasteikolla), osa tehtävistä vapaaehtoisia (arvioidaan asteikolla hyväksytty/hylätty). Hyväksytty/hylätty-tehtäviä ilman pystyy suorittamaan opintojakson hyväksytysti, mutta niiden puuttuminen vaikuttaa opintojakson kokonaisarviointiin.
Hylätty (0)
Opiskelija ei suorita numeroarvioitavia tehtäviä hyväksytysti, ohjeiden mukaan tai sovitussa suoritusajassa.
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2)
Osaa kirjoittaa asiatekstejä, joiden tekstin sujuvuudessa, selkeydessä ja erilaisissa merkinnöissä on kehitettävää. Myös esiintymistaidoissa on paljon kehitettävää erilaisissa työelämän viestintätilanteissa.
Arviointikriteerit, hyvä (3-4)
Osaa kirjoittaa erilaisia asiatekstejä, joissa teksti on selkeää ja sujuvaa. Tekstissä voi esiintyä tyyli- ja kielirikkeitä. Osaa esiintyä yksin ja muiden esiintyjien kanssa työelämän viestintätilanteissa. Esiintymistaidoissa vielä kehitettävää.
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
Osaa kirjoittaa monipuolisesti erilaisia asiatekstejä, joissa hän osaa soveltaa asiatyylistä kirjoittamista tekstilajin mukaan. Teksti on selkeää, sujuvaa, hyvin sidostettua, vaihtelevaa sekä virheetöntä. Osaa esiintyä yksin ja yhdessä muiden esiintyjien kanssa erilaisissa työelämän viestintätilanteissa. Esiintyminen on selkeää, kiinnostavaa, hyvin havainnollistettua ja sujuvaa.
Ilmoittautumisaika
13.03.2023 - 03.09.2023
Ajoitus
15.08.2023 - 30.11.2023
Laajuus
5 op
Virtuaaliosuus (op)
2 op
T&K-osuus
5 op
Toteutustapa
60 % Lähiopetus, 40 % Etäopetus
Yksikkö
Metsätalousinsinöörikoulutus
Opetuskielet
- Suomi
Paikat
0 - 40
Tutkinto-ohjelma
- Metsätalouden koulutus
Opettaja
- Tuija Haapasalmi
Vastuuhenkilö
Tuija Haapasalmi
Opiskelijaryhmät
-
R64M23SMetsätalousinsinöörikoulutus, Rovaniemi, syksy 2023
Tavoitteet
Opiskelija
- Osaa laatia erilaisia perusasiakirjoja
- Ymmärtää esiintymistaitojen merkityksen työelämässä
- Tietää verkostoitumisen perusteet
- Osaa esiintyä erilaisissa metsäalan esiintymistilanteissa
- Osaa toimia rekrytointiprosessissa.
Sisältö
Asiakirjat ja niiden asettelu
Esiintymistaidot
Verkostoituminen
Rekrytointiprosessi
Metsätalousinsinöörin työtehtävät ja organisaatiot
Aika ja paikka
Rovaniemen kampuksella syksyllä 2023
Oppimateriaalit
Moodlen työtilan kautta jaettava opetusmateriaali
Opetusmenetelmät
Luentoja, harjoituksia, ohjaustunteja
Toteutuksen valinnaiset suoritustavat
Sovitaan tapauskohtaisesti opettajan kanssa
Arviointiasteikko
H-5
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)
1-2
Osaa kirjoittaa asiatekstejä, joiden tekstin sujuvuudessa, selkeydessä ja erilaisissa merkinnöissä on kehitettävää. Myös esiintymistaidoissa on paljon kehitettävää erilaisissa työelämän viestintätilanteissa.
Arviointikriteerit, hyvä (3)
3-4
Osaa kirjoittaa erilaisia asiatekstejä, joissa teksti on selkeää ja sujuvaa. Tekstissä voi esiintyä tyyli- ja kielirikkeitä. Osaa esiintyä yksin ja muiden esiintyjien kanssa työelämän viestintätilanteissa. Esiintymistaidoissa vielä kehitettävää.
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
5
Osaa kirjoittaa monipuolisesti erilaisia asiatekstejä, joissa hän osaa soveltaa asiatyylistä kirjoittamista tekstilajin mukaan. Teksti on selkeää, sujuvaa, hyvin sidostettua, vaihtelevaa sekä virheetöntä. Osaa esiintyä yksin ja yhdessä muiden esiintyjien kanssa erilaisissa työelämän viestintätilanteissa. Esiintyminen on selkeää, kiinnostavaa, hyvin havainnollistettua ja sujuvaa.
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Kirjallisia ja suullisia tehtäviä, yksin, pareittain ja ryhmissä
Osa arvioidaan asteikolla K5 - 0, osa asteikolla hyväksytty/hylätty
Arviointi ja arvioitavat tehtävät esitellään ensimmäisellä kerralla
Hylätty (0)
Opiskelijan kirjoittamat tekstit eivät ole asiatyylisiä, eivät noudata ohjeita, eivätkä noudata sovittuja merkintätapoja. Opiskelija ei pysty esiintymään yleisön edessä. Opiskelija ei pysty työskentelemään yhteistyössä muiden kanssa.
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2)
Opiskelija osaa kirjoittaa asiatekstejä, joiden tekstin sujuvuudessa, selkeydessä ja erilaisissa merkinnöissä on kehitettävää. Myös esiintymistaidoissa on paljon kehitettävää erilaisissa työelämän viestintätilanteissa.
Arviointikriteerit, hyvä (3-4)
Opiskelija osaa kirjoittaa erilaisia asiatekstejä, joissa teksti on selkeää ja sujuvaa. Tekstissä voi esiintyä tyyli- ja kielirikkeitä. Opiskelija osaa esiintyä yksin ja muiden esiintyjien kanssa työelämän viestintätilanteissa. Esiintymistaidoissa on vielä kehitettävää.
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
Opiskelija osaa kirjoittaa monipuolisesti erilaisia asiatekstejä, joissa hän osaa soveltaa asiatyylistä kirjoittamista tekstilajin mukaan. Teksti on selkeää, sujuvaa, hyvin sidostettua, vaihtelevaa sekä virheetöntä. Opiskelija osaa esiintyä yksin ja yhdessä muiden esiintyjien kanssa erilaisissa työelämän viestintätilanteissa. Esiintyminen on selkeää, kiinnostavaa, hyvin havainnollistettua ja sujuvaa.
Ilmoittautumisaika
14.03.2022 - 16.08.2022
Ajoitus
15.08.2022 - 13.11.2022
Laajuus
5 op
Virtuaaliosuus (op)
2 op
T&K-osuus
5 op
Toteutustapa
60 % Lähiopetus, 40 % Etäopetus
Yksikkö
Metsätalousinsinöörikoulutus
Opetuskielet
- Suomi
Paikat
0 - 40
Tutkinto-ohjelma
- Metsätalouden koulutus
Opettaja
- Tuija Haapasalmi
Vastuuhenkilö
Tuija Haapasalmi
Opiskelijaryhmät
-
R64M22SMetsätalousinsinöörikoulutus, Rovaniemi, syksy 2022
Tavoitteet
Opiskelija
- Osaa laatia erilaisia perusasiakirjoja
- Ymmärtää esiintymistaitojen merkityksen työelämässä
- Tietää verkostoitumisen perusteet
- Osaa esiintyä erilaisissa metsäalan esiintymistilanteissa
- Osaa toimia rekrytointiprosessissa.
Sisältö
Asiakirjat ja niiden asettelu
Esiintymistaidot
Verkostoituminen
Rekrytointiprosessi
Metsätalousinsinöörin työtehtävät ja organisaatiot
Aika ja paikka
Rovaniemen kampus syksyllä 2022
Oppimateriaalit
Opettajan Moodlessa jakama opetusmateriaali
Opetusmenetelmät
Luennot etänä ja lähitunneilla
Ohjaustunteja
Harjoitukset yksin ja ryhmässä
Toteutuksen valinnaiset suoritustavat
Sovitaan tarvittaessa opiskelijan kanssa henkilökohtaisesti
Arviointiasteikko
H-5
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)
1-2
Osaa kirjoittaa asiatekstejä, joiden tekstin sujuvuudessa, selkeydessä ja erilaisissa merkinnöissä on kehitettävää. Myös esiintymistaidoissa on paljon kehitettävää erilaisissa työelämän viestintätilanteissa.
Arviointikriteerit, hyvä (3)
3-4
Osaa kirjoittaa erilaisia asiatekstejä, joissa teksti on selkeää ja sujuvaa. Tekstissä voi esiintyä tyyli- ja kielirikkeitä. Osaa esiintyä yksin ja muiden esiintyjien kanssa työelämän viestintätilanteissa. Esiintymistaidoissa vielä kehitettävää.
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
5
Osaa kirjoittaa monipuolisesti erilaisia asiatekstejä, joissa hän osaa soveltaa asiatyylistä kirjoittamista tekstilajin mukaan. Teksti on selkeää, sujuvaa, hyvin sidostettua, vaihtelevaa sekä virheetöntä. Osaa esiintyä yksin ja yhdessä muiden esiintyjien kanssa erilaisissa työelämän viestintätilanteissa. Esiintyminen on selkeää, kiinnostavaa, hyvin havainnollistettua ja sujuvaa.
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Kirjalliset ja suulliset harjoitukset/tehtävät
Osa arvioidaan numeroasteikolla K5 - 0, osa asteikolla hyväksytty/hylätty
Osa tehtävistä yksin, osa pareittain/ryhmässä
Hylätty (0)
Opiskelijan kirjoittamat tekstit eivät ole asiatyylisiä, eivät noudata sovittuja asetteluohjeita, eivät ole jäsenneltyjä sekä niissä on runsaasti erilaisia kielivirheitä. Opiskelija ei pysty esiintymään yleisön edessä tai osallistumaan ryhmässä keskusteluihin.
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2)
Opiskelija osaa kirjoittaa asiatekstejä, joiden tekstin sujuvuudessa, selkeydessä ja erilaisissa merkinnöissä on kehitettävää. Myös esiintymistaidoissa on paljon kehitettävää erilaisissa työelämän viestintätilanteissa.
Arviointikriteerit, hyvä (3-4)
Opiskelija osaa kirjoittaa erilaisia asiatekstejä, joissa teksti on selkeää ja sujuvaa. Tekstissä voi esiintyä tyyli- ja kielirikkeitä. Opiskelija osaa esiintyä yksin ja muiden esiintyjien kanssa työelämän viestintätilanteissa. Esiintymistaidoissa vielä kehitettävää.
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
Opiskelija osaa kirjoittaa monipuolisesti erilaisia asiatekstejä, joissa hän osaa soveltaa asiatyylistä kirjoittamista tekstilajin mukaan. Teksti on selkeää, sujuvaa, hyvin sidostettua, vaihtelevaa sekä virheetöntä. Opiskelija osaa esiintyä yksin ja yhdessä muiden esiintyjien kanssa erilaisissa työelämän viestintätilanteissa. Esiintyminen on selkeää, kiinnostavaa, hyvin havainnollistettua ja sujuvaa.