Siirry suoraan sisältöön

Markkinointi ja asiakaspalveluLaajuus (5 op)

Tunnus: R604ML155

Laajuus

5 op

Opetuskieli

  • suomi

Vastuuhenkilö

Osaamistavoitteet

Opiskelija
- Sisäistää markkinoinnin jatkuvan uusiutumisen ja kehittymisen tarpeen mark­kinointiympäristön ja asiakkaiden odotusten ja käyttäytymisen muuttu­essa
- Tietää markkinointiympäristön, asiakaskäyttäytymisen ja markkinoiden seg­mentoinnin sisällöt
- Sisäistää asiakaslähtöisen markkinointiajattelun ja ymmärtää asiakaspalve­lun ja sen kehittämisen merkityksen markkinoinnissa
- Tuntee markkinoinnin suunnittelun kokonaisuuden ja markkinoinnin kilpai­lu­keinot. Osaa laatia markkinointisuunnitelman omalle alalleen.
- Osaa liikeviestinnän ja markkinointiviestinnän sen kaikilla osa-alueilla, oppii tuloksekkaan myyntityön valmistautumisesta kaupan päättämiseen ja jälki­hoitoon, osaa toimia asiakaskontakteissa
- Perehtyy palveluliiketoiminnan toimintamalleihin ja palvelujen markkinoin­nin suunnitteluun ja palvelujen tuotteistamiseen.

Sisältö

Asiakaspalvelu, asiakaskäyttäytyminen ja segmentointi
Tuloksellinen myynti ja arvon luominen asiakkaalle
Markkinointi ja markkinointiviestintä
Saatavuus, verkkokauppa ja muu suoramarkkinointi, verkostot
Liike- ja verkkoviestintä, sosiaalinen media
Palvelualustat ja niillä toimiminen
Palveluliiketoiminnan mallit
Palveluiden suunnittelu ja tuotteistaminen, palvelumuotoilu
Palveluprosessin toiminta

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)

1-2
Palvelujen markkinoinnin, myynnin ja asiakaspalvelun tiedot ja taidot yltävät perusteiden ymmärtämiseen ja hallitsemiseen. Niiden merkityksen sisäistäminen yritystoiminnassa ja asennoituminen niihin ovat välttävällä tasolla.

Arviointikriteerit, hyvä (3)

3-4
Tiedot ja taidot ovat kattavat metsätalousinsinöörin ammatin markkinoinnin, myynnin ja asiakaspalvelun tehtäviin. Asennoituminen ja markkinoinnin, myynnin ja asiakaspalvelun merkityksen sisäistäminen yritystoiminnassa ovat hyvällä tasolla.

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

5
Tiedot ja taidot ovat kattavat ja syvälliset erinomaiseen suoriutumiseen metsätalousinsinöörin ammatissa markkinoinnin, myynnin ja asiakaspalvelun tehtävissä. Asennoituminen markkinoinnin, myynnin ja asiakaspalvelun tehtäviin on innostunutta ja tavoitehakuista ja niiden merkityksen sisäistäminen yritystoiminnassa on erinomaisella tasolla. Opiskelija osaa soveltaa tietoa ammattitaitoisesti.

Ilmoittautumisaika

02.10.2023 - 28.01.2024

Ajoitus

29.01.2024 - 30.04.2024

Laajuus

5 op

Virtuaaliosuus (op)

1 op

T&K-osuus

5 op

Toteutustapa

80 % Lähiopetus, 20 % Etäopetus

Yksikkö

Metsätalousinsinöörikoulutus

Opetuskielet
  • Suomi
Paikat

0 - 50

Tutkinto-ohjelma
  • Metsätalouden koulutus
Opettaja
  • Aija Hentilä
  • Tuija Haapasalmi
Vastuuhenkilö

Aija Hentilä

Opiskelijaryhmät
  • R64M22S
    Metsätalousinsinöörikoulutus, Rovaniemi, syksy 2022

Tavoitteet

Opiskelija
- Sisäistää markkinoinnin jatkuvan uusiutumisen ja kehittymisen tarpeen mark­kinointiympäristön ja asiakkaiden odotusten ja käyttäytymisen muuttu­essa
- Tietää markkinointiympäristön, asiakaskäyttäytymisen ja markkinoiden seg­mentoinnin sisällöt
- Sisäistää asiakaslähtöisen markkinointiajattelun ja ymmärtää asiakaspalve­lun ja sen kehittämisen merkityksen markkinoinnissa
- Tuntee markkinoinnin suunnittelun kokonaisuuden ja markkinoinnin kilpai­lu­keinot. Osaa laatia markkinointisuunnitelman omalle alalleen.
- Osaa liikeviestinnän ja markkinointiviestinnän sen kaikilla osa-alueilla, oppii tuloksekkaan myyntityön valmistautumisesta kaupan päättämiseen ja jälki­hoitoon, osaa toimia asiakaskontakteissa
- Perehtyy palveluliiketoiminnan toimintamalleihin ja palvelujen markkinoin­nin suunnitteluun ja palvelujen tuotteistamiseen.

Sisältö

Asiakaspalvelu, asiakaskäyttäytyminen ja segmentointi
Tuloksellinen myynti ja arvon luominen asiakkaalle
Markkinointi ja markkinointiviestintä
Saatavuus, verkkokauppa ja muu suoramarkkinointi, verkostot
Liike- ja verkkoviestintä, sosiaalinen media
Palvelualustat ja niillä toimiminen
Palveluliiketoiminnan mallit
Palveluiden suunnittelu ja tuotteistaminen, palvelumuotoilu
Palveluprosessin toiminta

Aika ja paikka

Keväällä 2024 Rovaniemellä lähiopetuksena

Oppimateriaalit

Opettajan Moodlen kautta jakama materiaali

Opetusmenetelmät

Luentoja, tehtäviä yksin ja ryhmissä

Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet

Opintojaksolle ei tenttiä.

Toteutuksen valinnaiset suoritustavat

Sovittava erikseen opettajien kanssa tapauskohtaisesti

Arviointiasteikko

H-5

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)

1-2
Palvelujen markkinoinnin, myynnin ja asiakaspalvelun tiedot ja taidot yltävät perusteiden ymmärtämiseen ja hallitsemiseen. Niiden merkityksen sisäistäminen yritystoiminnassa ja asennoituminen niihin ovat välttävällä tasolla.

Arviointikriteerit, hyvä (3)

3-4
Tiedot ja taidot ovat kattavat metsätalousinsinöörin ammatin markkinoinnin, myynnin ja asiakaspalvelun tehtäviin. Asennoituminen ja markkinoinnin, myynnin ja asiakaspalvelun merkityksen sisäistäminen yritystoiminnassa ovat hyvällä tasolla.

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

5
Tiedot ja taidot ovat kattavat ja syvälliset erinomaiseen suoriutumiseen metsätalousinsinöörin ammatissa markkinoinnin, myynnin ja asiakaspalvelun tehtävissä. Asennoituminen markkinoinnin, myynnin ja asiakaspalvelun tehtäviin on innostunutta ja tavoitehakuista ja niiden merkityksen sisäistäminen yritystoiminnassa on erinomaisella tasolla. Opiskelija osaa soveltaa tietoa ammattitaitoisesti.

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Suulliset ja kirjalliset tehtävät yksin ja/tai ryhmissä.
Tehtävät suoritettava hyväksytysti annettujen tehtävien osalta.

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2)

Palvelujen markkinoinnin, myynnin ja asiakaspalvelun tiedot ja taidot yltävät perusteiden ymmärtämiseen ja hallitsemiseen. Niiden merkityksen sisäistäminen yritystoiminnassa ja asennoituminen niihin ovat välttävällä tasolla.

Arviointikriteerit, hyvä (3-4)

Tiedot ja taidot ovat kattavat metsätalousinsinöörin ammatin markkinoinnin, myynnin ja asiakaspalvelun tehtäviin. Asennoituminen ja markkinoinnin, myynnin ja asiakaspalvelun merkityksen sisäistäminen yritystoiminnassa ovat hyvällä tasolla.

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

Tiedot ja taidot ovat kattavat ja syvälliset erinomaiseen suoriutumiseen metsätalousinsinöörin ammatissa markkinoinnin, myynnin ja asiakaspalvelun tehtävissä. Asennoituminen markkinoinnin, myynnin ja asiakaspalvelun tehtäviin on innostunutta ja tavoitehakuista ja niiden merkityksen sisäistäminen yritystoiminnassa on erinomaisella tasolla. Opiskelija osaa soveltaa tietoa ammattitaitoisesti.