Siirry suoraan sisältöön

KesäpeliopinnotLaajuus (20 op)

Tunnus: R504TL148

Laajuus

20 op

Opetuskieli

  • suomi

Osaamistavoitteet

Opintojakson tavoitteena on, että opiskelija osaa:
- osaa rakentaa toimivan pelitoteutuksen käyttäen pelimoottoria,
- toimia jäseneneä pelitiimissä,
- kykenee toteuttamaan useita erilaisia pelimekaniikkoja ja assetteja peliin, sekä
- suunnitella ideansa pohjalta oman pelitoteutuksen.

Sisältö

Opintojaksolla käydään mm. seuraavia asioita:
- Unreal Enginen perusteet, Editor, Blueprint, UI, Art Pipeline, Level, TerrainEditor, Sequencer, Fysiikka, Äänet, Behaviourtree
- Blender - 3D Mallinnus, UV Map, Rigaus, Teksturointi, Animointi
- SunstancePainter
- Pelisuunnittelu
- Konseptitaide
- Peliäänet
- Pelituotanto
- Tiimityö ja työkalut

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)

Opiskelija osaa tehdä yksinkertaisia pelimekaniikkoja, ja/tai peliassetteja. Opiskelija osaa käyttää pelimoottorin perustoiminnallisuuksia. Opiskeilja osaa toimia pelitiimissä. Opiskelija osaa ratkoa yksinkertaisia pelintekemiseen ja pelitiimiin liittyviä ongelmia.

Arviointikriteerit, hyvä (3)

Opiskelija osaa rakentaa pelimekaniikkoja ja peliasseteja. Opiskelija osaa käyttää pelimoottorin ominaisuuksia ja mahdollisuuksia monipuolisesti pelin tekemiseen. Opiskelija kykenee rakentamaan peliassetteja käytettäväksi pelissä. Opiskelija osaa suunnitella toimivan pelimekaniikan käyttäen suunnitteluun soveltuvia menetelmiä. opiskelija osaa toimia aktiivisena pelitiimin jäsenenä. Opiskelija osaa ratkaista pelintekemiesen ja pelitiimiin liittyviä ongelmia ja haasteita.

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

Opiskelija kykenee rakentamaan ja suunnittelemaan pelimekaniikkoja ja peliassetteja. Opiskelija osaa hyödyntää pelimoottoria monipuolipuolisesti myös edistyneempien ominaisuuksien osalta. Opiskelija kykenee toimimaan peliprojektin kaikilla osa-alueilla ja ymmärtää pelin tekemisen vaatimukset. Opiskelija osaa suunnitella toimivia pelimekaniikkoja ja valita toimivan menetelmän mekaniikan suunnitteluun. Opiskelija kykenee ratkaisemaan pelintekemiesen ja pelitiimiin liittyviä ongelmia ja haasteita.

Ilmoittautumisaika

13.03.2023 - 30.04.2023

Ajoitus

22.05.2023 - 25.08.2023

Laajuus

20 op

Toteutustapa

Lähiopetus

Yksikkö

Insinöörikoulutus, tieto- ja viestintätekniikka

Opetuskielet
  • Suomi
Paikat

0 - 115

Tutkinto-ohjelma
  • Tieto- ja viestintätekniikan koulutus
Opettaja
  • Petri Hannula
  • Jari Penttinen
  • Toni Westerlund
  • Jarkko Piippo
  • Sanni Mustonen
  • Tomi Knuutila
Vastuuhenkilö

Sanni Mustonen

Opiskelijaryhmät
  • RA54T20S
    Insinöörikoulutus, tieto- ja viestintätekniikka (monimuotototeutus) Rovaniemi syksy 2020
  • TA42T19K
    Tietojenkäsittelyn koulutus (monimuoto-opiskelu) Tornio kevät 2019
  • R54T21S
    Tieto- ja viestintätekniikan koulutus (päiväopinnot), syksy 2021
  • TA42T20S
    Tradenomikoulutus, tietojenkäsittely (monimuotototeutus), Tornio, syksy TA42T20S
  • RA54T21S
    Tieto- ja viestintätekniikan koulutus (verkko-opinnot), syksy 2021
  • RA54T22S
    Tieto- ja viestintätekniikan koulutus (verkko-opinnot), syksy 2022
  • R54T22S
    Tieto- ja viestintätekniikan koulutus (päiväopinnot), syksy 2022
  • T26K20S
    Kuvataiteilijakoulutus (päivätoteutus), Tornio, syksy 2020
  • R54T20S
    Insinöörikoulutus, tieto- ja viestintätekniikka (päivätoteutus) Rovaniemi syksy 2020
  • TA42T21S
    Tradenomikoulutus, tietojenkäsittely (verkko-opinnot), Tornio, syksy 2021
  • TA42T21K
    Tradenomikoulutus, tietojenkäsittely (monimuoto-opinnot), Tornio, kevät 2021
  • T26K19S
    Kuvataiteen koulutus (päiväopiskelu) Tornio syksy 2019
  • TA42T22K
    Tradenomikoulutus, tietojenkäsittely (monimuototo-opinnot), Tornio, kevät 2022
  • T26K22S
    Kuvataiteilijakoulutus (päiväopinnot), Tornio, syksy 2022
  • TA42T22S
    Tradenomikoulutus, tietojenkäsittely (monimuototo-opinnot), Tornio, syksy 2022
  • T26K21S
    Kuvataiteilijakoulutus, Tornio, syksy 2021

Tavoitteet

Opintojakson tavoitteena on, että opiskelija osaa:
- osaa rakentaa toimivan pelitoteutuksen käyttäen pelimoottoria,
- toimia jäseneneä pelitiimissä,
- kykenee toteuttamaan useita erilaisia pelimekaniikkoja ja assetteja peliin, sekä
- suunnitella ideansa pohjalta oman pelitoteutuksen.

Sisältö

Opintojaksolla käydään mm. seuraavia asioita:
- Unreal Enginen perusteet, Editor, Blueprint, UI, Art Pipeline, Level, TerrainEditor, Sequencer, Fysiikka, Äänet, Behaviourtree
- Blender - 3D Mallinnus, UV Map, Rigaus, Teksturointi, Animointi
- SunstancePainter
- Pelisuunnittelu
- Konseptitaide
- Peliäänet
- Pelituotanto
- Tiimityö ja työkalut

Aika ja paikka

22.5.2023-25.8.2023
Kesäpelien aloitustilaisuus 22.5.2023 klo 10.00 Teams
Kesäpelien päätöstilaisuus 25.8.2023 klo 9:00

Lomat:
19.6-23.6

Oppimateriaalit

Opintomateriaali jaetaan verkossa opiskelijoiden saataville opintojakson aikana.
Materiaali on digitaalisessa muodossa ja koostuu pääasiassa videoista ja tutoriaaleista. Tuntien teoriaosiot videoidaan ja nämä materiaalit ovat käytössä koko projektin ajan.

Opetusmenetelmät

Opetus tapahtuu etäryhmissä, hyödyntäen mm. ennalta valmisteltua videomateriaalia, työpajoja ja luentoja. Opiskelijoille tarjotaan ryhmätyötilat Rovaniemen Kampuksella. Kesäpelien opettajatiimi on tukemassa ja ohjaamassa koko kesän ajan opiskelijoita kesäpeliprojekteissa. Tukea ja opetusta on saatavilla sekä etänä että Rovaniemen kampuksella paikan päällä. Opiskelijoista muodostetaan opintojen alussa monialaiset pelinkehitystiimit, jotka suunnittelevat ja toteuttavat peliprojektin. Tiimit toimivat yhdessä koko kesän.

Opintojaksolla käydään mm. seuraavia asioita:
- Unreal Engine - Perusteet, Editor, Blueprint, UI, Art Pipeline, Level, TerrainEditor, Sequencer, Fysiikka, Äänet, Behaviourtree
- Blender - 3D Mallinnus, UV Map, Rigaus, Teksturointi, Animointi
- SubstancePainter
- Pelisuunnittelu
- Konseptitaide
- Peliäänet
- Pelituotanto
- Tiimityö ja työkalut

Lisätietoja opiskelijoille

Opintojaksolla käytetään opiskelijoiden omia tietokoneita. Opiskelijoilla on myös mahdollisuus käyttää Rovaniemen kampuksella olevia tehokoneita. Saatavilla on tarvittaessa myös rajoitettu määrä etätyöpöytälisenssejä (Citrix) Lapin ammattikorkeakoulun tehokoneiden käyttämiseen.

Kesäpeliopintoihin valittavissa etusijalla ovat 1. ja 2. kertaa kurssille osallistuvat.

Arviointiasteikko

H-5

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)

Opiskelija osaa tehdä yksinkertaisia pelimekaniikkoja, ja/tai peliassetteja. Opiskelija osaa käyttää pelimoottorin perustoiminnallisuuksia. Opiskeilja osaa toimia pelitiimissä. Opiskelija osaa ratkoa yksinkertaisia pelintekemiseen ja pelitiimiin liittyviä ongelmia.

Arviointikriteerit, hyvä (3)

Opiskelija osaa rakentaa pelimekaniikkoja ja peliasseteja. Opiskelija osaa käyttää pelimoottorin ominaisuuksia ja mahdollisuuksia monipuolisesti pelin tekemiseen. Opiskelija kykenee rakentamaan peliassetteja käytettäväksi pelissä. Opiskelija osaa suunnitella toimivan pelimekaniikan käyttäen suunnitteluun soveltuvia menetelmiä. opiskelija osaa toimia aktiivisena pelitiimin jäsenenä. Opiskelija osaa ratkaista pelintekemiesen ja pelitiimiin liittyviä ongelmia ja haasteita.

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

Opiskelija kykenee rakentamaan ja suunnittelemaan pelimekaniikkoja ja peliassetteja. Opiskelija osaa hyödyntää pelimoottoria monipuolipuolisesti myös edistyneempien ominaisuuksien osalta. Opiskelija kykenee toimimaan peliprojektin kaikilla osa-alueilla ja ymmärtää pelin tekemisen vaatimukset. Opiskelija osaa suunnitella toimivia pelimekaniikkoja ja valita toimivan menetelmän mekaniikan suunnitteluun. Opiskelija kykenee ratkaisemaan pelintekemiesen ja pelitiimiin liittyviä ongelmia ja haasteita.

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Opintojakson arviointi perustuu peliprojektin aikaiseen prosessiin, toteutukseen, laatuun, tiimityöhön, aktiivisuuteen ja revieweissä osoitettuun osaamisen.

Opintojaksolla ei ole tenttiä.

Arviointi koostuu tiimiarvioinnista, itsearvionnista ja opintojakson toteutukseen osallistuvien ohjaajien arvioista koskien opiskelijan palauttamia töitä opintojakson aikana. Työtä mitataan versiohallintajärjestelmään palautettujen toteutusosuuksien pohjalta.

Yksilöllisesti arvioidaan assettien, koodin, artin, dokumentaation, tai muun tuotetun materiaalinlaatua ja määrää sekä niiden suhdetta lopputulokseen.

Ilmoittautumisaika

14.03.2022 - 16.05.2022

Ajoitus

23.05.2022 - 19.08.2022

Laajuus

20 op

Virtuaaliosuus (op)

20 op

Toteutustapa

Etäopetus

Yksikkö

Insinöörikoulutus, tieto- ja viestintätekniikka

Opetuskielet
  • Suomi
Paikat

0 - 180

Tutkinto-ohjelma
  • Tieto- ja viestintätekniikan koulutus
  • Tietojenkäsittelyn koulutus
  • Kuvataiteen koulutus
Opettaja
  • Jari Penttinen
  • Petri Hannula
  • Jarkko Piippo
  • Sanni Mustonen
  • Toni Westerlund
  • Tomi Knuutila
Vastuuhenkilö

Sanni Mustonen

Opiskelijaryhmät
  • RA54T20S
    Insinöörikoulutus, tieto- ja viestintätekniikka (monimuotototeutus) Rovaniemi syksy 2020
  • R54T21S
    Tieto- ja viestintätekniikan koulutus (päiväopinnot), syksy 2021
  • TA42T20S
    Tradenomikoulutus, tietojenkäsittely (monimuotototeutus), Tornio, syksy TA42T20S
  • RA54T21S
    Tieto- ja viestintätekniikan koulutus (verkko-opinnot), syksy 2021
  • TA42T20K
    Tradenomikoulutus, tietojenkäsittely (monimuotototeutus), Tornio, kevät 2020
  • T26K20S
    Kuvataiteilijakoulutus (päivätoteutus), Tornio, syksy 2020
  • R54T20S
    Insinöörikoulutus, tieto- ja viestintätekniikka (päivätoteutus) Rovaniemi syksy 2020
  • T42T19S
    Tietojenkäsittelyn koulutus (päiväopiskelu) Tornio syksy 2019
  • TA42T21S
    Tradenomikoulutus, tietojenkäsittely (verkko-opinnot), Tornio, syksy 2021
  • KA54T19S
    Tieto- ja viestintätekniikan koulutus (monimuoto-opiskelu) Rovaniemi syksy 2019
  • R54T19S
    Tieto- ja viestintätekniikan koulutus (päiväopiskelu) Rovaniemi syksy 2019
  • TA42T21K
    Tradenomikoulutus, tietojenkäsittely (monimuoto-opinnot), Tornio, kevät 2021
  • T26K21S
    Kuvataiteilijakoulutus, Tornio, syksy 2021

Tavoitteet

Opintojakson tavoitteena on, että opiskelija osaa:
- osaa rakentaa toimivan pelitoteutuksen käyttäen pelimoottoria,
- toimia jäseneneä pelitiimissä,
- kykenee toteuttamaan useita erilaisia pelimekaniikkoja ja assetteja peliin, sekä
- suunnitella ideansa pohjalta oman pelitoteutuksen.

Sisältö

Opintojaksolla käydään mm. seuraavia asioita:
- Unreal Enginen perusteet, Editor, Blueprint, UI, Art Pipeline, Level, TerrainEditor, Sequencer, Fysiikka, Äänet, Behaviourtree
- Blender - 3D Mallinnus, UV Map, Rigaus, Teksturointi, Animointi
- SunstancePainter
- Pelisuunnittelu
- Konseptitaide
- Peliäänet
- Pelituotanto
- Tiimityö ja työkalut

Aika ja paikka

23.5.2022-19.8.2022
Kesäpelien aloitustilaisuus 23.5.2022 klo 10.00 Teams
Kesäpelien päätöstilaisuus 19.8.2022 klo 9:00

Lomat:
26.5-27.5
20.6-24.6

Oppimateriaalit

Opintomateriaali jaetaan verkossa opiskelijoiden saataville opintojakson aikana. Materiaali on digitaalisessa muodossa ja koostuu pääasiassa videoista ja tutoriaaleista. Tuntien teoriaosiot videoidaan ja nämä materiaalit ovat käytössä koko projektin ajan.

Opetusmenetelmät

Opetus tapahtuu etäryhmissä, hyödyntäen mm. ennalta valmisteltua videomateriaalia, työpajoja ja luentoja. Opiskelijoille tarjotaan ryhmätyötilat Rovaniemen Kampuksella. Kesäpelien opettajatiimi on tukemassa ja ohjaamassa koko kesän ajan opiskelijoita kesäpeliprojekteissa. Tukea ja opetusta on saatavilla sekä etänä että Rovaniemen kampuksella paikan päällä. Opiskelijoista muodostetaan opintojen alussa monialaiset pelinkehitystiimit, jotka suunnittelevat ja toteuttavat peliprojektin. Tiimit toimivat yhdessä koko kesän.

Opintojaksolla käydään mm. seuraavia asioita:
- Unreal Engine - Perusteet, Editor, Blueprint, UI, Art Pipeline, Level, TerrainEditor, Sequencer, Fysiikka, Äänet, Behaviourtree
- Blender - 3D Mallinnus, UV Map, Rigaus, Teksturointi, Animointi
- SubstancePainter
- Pelisuunnittelu
- Konseptitaide
- Peliäänet
- Pelituotanto
- Tiimityö ja työkalut

Lisätietoja opiskelijoille

Opintojaksolla käytetään opiskelijoiden omia tietokoneita. Opiskelijoilla on myös mahdollisuus käyttää Rovaniemen kampuksella olevia tehokoneita. Saatavilla on tarvittaessa myös rajoitettu määrä etätyöpöytälisenssejä (Citrix) Lapin ammattikorkeakoulun tehokoneiden käyttämiseen.

Campus onlinessa tarjolla olevat Unreal Enginen perusteet (5 op) sekä Unreal Enginen jatkokurssi (5 op) ovat sisällöltään samoja tai osittain samoja kuin tämän kurssin Unreal-osuus. Valitse joko opintojakso(t) tai kesäpeliopinnot, ei molempia.

Kesäpeliopintoihin valittavissa etusijalla ovat 1. ja 2. kertaa kurssille osallistuvat.

Arviointiasteikko

H-5

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)

Opiskelija osaa tehdä yksinkertaisia pelimekaniikkoja, ja/tai peliassetteja. Opiskelija osaa käyttää pelimoottorin perustoiminnallisuuksia. Opiskeilja osaa toimia pelitiimissä. Opiskelija osaa ratkoa yksinkertaisia pelintekemiseen ja pelitiimiin liittyviä ongelmia.

Arviointikriteerit, hyvä (3)

Opiskelija osaa rakentaa pelimekaniikkoja ja peliasseteja. Opiskelija osaa käyttää pelimoottorin ominaisuuksia ja mahdollisuuksia monipuolisesti pelin tekemiseen. Opiskelija kykenee rakentamaan peliassetteja käytettäväksi pelissä. Opiskelija osaa suunnitella toimivan pelimekaniikan käyttäen suunnitteluun soveltuvia menetelmiä. opiskelija osaa toimia aktiivisena pelitiimin jäsenenä. Opiskelija osaa ratkaista pelintekemiesen ja pelitiimiin liittyviä ongelmia ja haasteita.

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

Opiskelija kykenee rakentamaan ja suunnittelemaan pelimekaniikkoja ja peliassetteja. Opiskelija osaa hyödyntää pelimoottoria monipuolipuolisesti myös edistyneempien ominaisuuksien osalta. Opiskelija kykenee toimimaan peliprojektin kaikilla osa-alueilla ja ymmärtää pelin tekemisen vaatimukset. Opiskelija osaa suunnitella toimivia pelimekaniikkoja ja valita toimivan menetelmän mekaniikan suunnitteluun. Opiskelija kykenee ratkaisemaan pelintekemiesen ja pelitiimiin liittyviä ongelmia ja haasteita.

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Opintojakson arviointi perustuu peliprojektin aikaiseen prosessiin, toteutukseen, laatuun, tiimityöhön, aktiivisuuteen ja revieweissä osoitettuun osaamisen.

Opintojaksolla ei ole tenttiä.

Arviointi koostuu tiimiarvioinnista, itsearvionnista ja opintojakson toteutukseen osallistuvien ohjaajien arvioista koskien opiskelijan palauttamia töitä opintojakson aikana. Työtä mitataan versiohallintajärjestelmään palautettujen toteutusosuuksien pohjalta.

Yksilöllisesti arvioidaan assettien, koodin, artin, dokumentaation, tai muun tuotetun materiaalinlaatua ja määrää sekä niiden suhdetta lopputulokseen.