Bachelor of Engineering, Information Technology (day time learning), Rovaniemi, autumn 2025: XR and Game Engineer
Code: R54T25S
- Degree title
- Bachelor of Engineering
- Credits
- 240 ects
- Duration
- 4 years (240 cr)
- Start semester
- Autumn 2025
- Teaching language
- Finnish
Descriptions
Tieto- ja viestintätekniikan insinöörinä toimit monipuolisissa asiantuntija- ja kehitystehtävissä julkisissa ja yksityisissä organisaatioissa tai itsenäisenä yrittäjänä. Osaamisesi ydin muodostuu ohjelmoinnista, luonnontieteistä, laitteista ja älykkäistä järjestelmistä, tietoliikenneosaamisesta, projektinhallinnasta ja järjestelmäkehityksestä. Lisäksi saat kielelliset ja viestinnälliset valmiudet toimia erilaisissa ympäristöissä, mukaan lukien kansainvälisen toimintaympäristön.
Tieto- ja viestintätekniikan insinöörinä tulet luomaan vastuullisia, kestävän kehityksen tavoitteiden mukaisia teknologisia ratkaisuja. Koulutuksesi aikana sinut perehdytetään tarkemmin vastuullisuuden teemoihin ja toteutat työelämälähtöisiä, kestävää kehitystä edistäviä ratkaisuja yhdessä opiskelijatovereidesi kanssa muodostamissa projektiryhmissä. Opit myös huomioimaan tekniset ja yhteiskunnalliset eettiset näkökohdat ja toimimaan tasa-arvon ja yhdenvertaisuuden periaatteiden ja arvojen mukaisesti.
Koulutuksen profiilina on ammattimainen järjestelmäkehitys. Muodostat oman vahvan ammatillisen profiilisi ohjelmistokehittäjänä tai XR- ja pelikehittäjänä. Voit myös hakea yksilöllistä suuntaa toteuttamalla opintosi yhteistyökumppaneiden toimeksiantojen avulla tai ottamalla avoimia tai yhteisiä opintoja ryhtyäksesi vaikkapa yrittäjäksi. Syvennät osaamistasi harjoitteluissa ja opinnäytetyön avulla.
Ohjelmistokehittäjän polussa profiloidut erityisesti web- ja mobiiliohjelmistojen suunnitteluun ja toteutukseen. Perehdyt Full Stack -ohjelmistokehityksen eri osa-alueisiin. XR- ja pelikehittäjänä osaat suunnitella ja toteuttaa 2D- tai 3D-pelejä, hallitset pelimoottorit ja kykenet luomaan erilaisia virtuaalimaailmoja, simulaatioita ja digitaalisia kaksosia eri alojen tarpeisiin.
Lapin Ammattikorkeakoulu on osa laajaa kansainvälistä insinöörikoulutuksen kehittäjäverkostoa (CDIO, www.cdio.or g), jossa on yli 50 jäsentä 25 eri maasta. Lukuvuositeemat määräytyvät CDIO-periaatteen mukaisesti, mikä tarkoittaa tietojen, taitojen ja asenteiden kehittymistä kansainvälisen insinöörikoulutuksen kehyksen pohjalta. CDIO näkyy käytännössä eri lukuvuosina alla mainittujen teemojen avulla:
- 1. lukuvuosi: perehtyminen ja hahmottaminen (C = conceive)
- 2. lukuvuosi: suunnitteleminen (D = design)
- 3. lukuvuosi: toteuttaminen (I = implement)
- 4. lukuvuosi: hallinta ja johtaminen (O = operate)
Ensimmäisenä opiskeluvuotenasi perehdyt siis insinöörin perustaitoihin ja orientoidut alalle. Toinen lukuvuosi keskittyy vahvistamaan osaamistasi järjestelmäkehitysprosessista ja teknologioista. Kolmantena ja neljäntenä vuotena syvennät ja sovellat edelleen osaamistasi kehittäjänä ja asiantuntijana työelämälähtöisesti. Viimeisen lukukauden eli 4. vuoden keväällä toteutat työelämään tehtävän opinnäytetyöprojektin.
Opiskelusi tapahtuu verkossa tai päiväopintoina valitsemasi hakukohteen mukaan. Opiskelusi muodostuu luentojen ja teorian lisäksi vahvasta käytännön toteutuksesta. Myös päiväopiskelijoilla voi olla verkko-opetusta myöhemmin opintojen aikana. Yritykset ja organisaatiot esittelevät sinulle opiskelusi aikana omaa toimintaansa ja työllistymismahdollisuuksia. Työelämä on mukana lukukausiprojekteissa, joissa sovellat kaudelle oppimiasi asioita käytäntöön.
Voit myös muuttaa oman alan töitä opintopisteiksi. Työn opinnollistamisessa suoritat opintoja hankkimalla osaamista työtehtävissäsi tai osallistut opintojen aikana muuhun sellaiseen toimintaan, joka tuottaa oman opetussuunnitelmasi mukaista osaamista. Opinnollistamisessa sinä olet aloitteentekijänä. Lähtökohtana on, että tutustut opetussuunnitelmassa oleviin osaamistavoitteisiin ja -kriteereihin sekä muodostat käsityksen siitä, millaiseen osaamiseen opintosi tähtäävät. Tämän perusteella etsit työstäsi sellaisia kokonaisuuksia, joita voit ehdottaa opinnollistettavaksi joko osa- tai kokonaissuorituksina.
Koulutuksen osana toimii FrostBit Software Lab (www.frostbit.fi), joka on yksi Lapin ammattikorkeakoulun tutkimus- ja kehittämislaboratorioista ja oppimisympäristöistä. FrostBit tarjoaa erityisesti tieto- ja viestintätekniikan opiskelijoille ohjelmointiin liittyviä harjoitteluja, opinnäytetöiden aiheita ja projektitöiden aiheita, jotka nousevat työelämän tarpeista.
Kansainvälisyys ja monikulttuurisuus näkyvät sinulle englanninkielellä toteutetuissa opintojaksoissa. Päiväopinnoissa kohtaat kansainvälisiä vaihto- ja tutkinto-opiskelijoita ja solmit näin opintojesi aikana yhteyksiä tuleviin alan ammattilaisiin ympäri maailmaa. Kaikille opiskelijoille tarjoutuu myös mahdollisuus vaihto-opiskeluun kansainvälisissä kumppanikorkeakouluissamme.
Select timing, structure or classification view
Show study timings by semester, study year or period
Code | Name | Credits (cr) | 2025-2026 | 2026-2027 | 2027-2028 | 2028-2029 | Autumn 2025 | Spring 2026 | Autumn 2026 | Spring 2027 | Autumn 2027 | Spring 2028 | Autumn 2028 | Spring 2029 | 1. / 2025 | 2. / 2026 | 3. / 2026 | 1. / 2026 | 2. / 2027 | 3. / 2027 | 1. / 2027 | 2. / 2028 | 3. / 2028 | 1. / 2028 | 2. / 2029 | 3. / 2029 |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
CORE25 |
YDINOSAAMINEN
(Choose all ) |
185 | ||||||||||||||||||||||||
AMKO043 | Start of University Studies | 5 | 5 | 5 | 5 | |||||||||||||||||||||
PROG25 |
Programming
(Choose all ) |
30 | ||||||||||||||||||||||||
R504TL304 | Introduction to Programming | 5 | 5 | 5 | 5 | |||||||||||||||||||||
R504TL307 | Programming Tools and User Experience | 5 | 5 | 5 | 5 | |||||||||||||||||||||
R504TL305 | Introduction to Web Programming | 5 | 5 | 5 | 2.5 | 2.5 | ||||||||||||||||||||
R504TL308 | Game Programming | 5 | 5 | 5 | 5 | |||||||||||||||||||||
R504TL312 | Object-oriented Programming | 5 | 5 | 5 | 5 | |||||||||||||||||||||
R504TL306 | Data Structures and Algorithms | 5 | 5 | 5 | 2.5 | 2.5 | ||||||||||||||||||||
DEV25 |
Hardware and Intelligent Systems
(Choose all ) |
15 | ||||||||||||||||||||||||
R504TL311 | Computer Technology | 5 | 5 | 5 | 5 | |||||||||||||||||||||
R504TL313 | Intelligent Systems | 5 | 5 | 5 | 2.5 | 2.5 | ||||||||||||||||||||
R504TL310 | Electronics | 5 | 5 | 5 | 5 | |||||||||||||||||||||
R504TL309 | Networks | 5 | 5 | 5 | 2.5 | 2.5 | ||||||||||||||||||||
R504TL314 | Wireless Networks | 5 | 5 | 5 | 5 | |||||||||||||||||||||
PROJ25 |
Project Management and System Development
(Choose all ) |
25 | ||||||||||||||||||||||||
R504TL302 | Orientation Project | 5 | 5 | 5 | 2.5 | 2.5 | ||||||||||||||||||||
R504TL301 | Project Management and Agile Methods | 5 | 5 | 5 | 2.5 | 2.5 | ||||||||||||||||||||
R504TL303 | Sustainability Project | 5 | 5 | 5 | 2.5 | 2.5 | ||||||||||||||||||||
R504TL315 | Industrial Capstone Project: Conceive and Design | 5 | 5 | 5 | 5 | |||||||||||||||||||||
R504TL342 | Industrial Capstone Project: Implement and Operate | 5 | 5 | 5 | 2.5 | 2.5 | ||||||||||||||||||||
KR500BO09 | Algebra and Geometry | 5 | 5 | 5 | 5 | |||||||||||||||||||||
KR500BO11 | Linear Algebra | 5 | 5 | 5 | 2.5 | 2.5 | ||||||||||||||||||||
KR500BO10 | Basics of Physics | 5 | 5 | 5 | 2.5 | 2.5 | ||||||||||||||||||||
R504TL343 | Electromagnetism | 5 | 5 | 5 | 5 | |||||||||||||||||||||
KR500BO12 | Mathematical Methods | 5 | 5 | 5 | 2.5 | 2.5 | ||||||||||||||||||||
BUSMAN25 |
Business and Management
(Choose all ) |
10 | ||||||||||||||||||||||||
R504TL317 | ICT Entrepreneurship | 5 | 5 | 5 | 5 | |||||||||||||||||||||
R504TL316 | Management and Leadership | 5 | 5 | 5 | 5 | |||||||||||||||||||||
COMM25 |
Languages and Communication
(Choose all ) |
15 | ||||||||||||||||||||||||
R504TL318 | Communication Skills | 5 | 5 | 5 | 5 | |||||||||||||||||||||
R504TL210 | Swedish for ICT Engineers | 5 | 5 | 5 | 5 | |||||||||||||||||||||
RUOTSIS | Swedish Oral Skills | 0 | ||||||||||||||||||||||||
RUOTSIK | Swedish Written Language | 0 | ||||||||||||||||||||||||
R504TL205 | Professional English for ICT Engineers | 5 | 5 | 5 | 2.5 | 2.5 | ||||||||||||||||||||
INT25 |
Internships
(Choose all ) |
30 | ||||||||||||||||||||||||
R504TL145 | Basic Internship 1 | 5 | 5 | 5 | 5 | |||||||||||||||||||||
R504TL150 | Basic Internship 2 | 5 | 5 | 5 | 5 | |||||||||||||||||||||
R504TL146 | Professional Internship 1 | 5 | 5 | 5 | 5 | |||||||||||||||||||||
R504TL151 | Professional Internship 2 | 5 | 5 | 5 | 2.5 | 2.5 | ||||||||||||||||||||
R504TL147 | Advanced Professional Internship 1 | 5 | 5 | 5 | 2.5 | 2.5 | ||||||||||||||||||||
R504TL152 | Advanced Professional Internship 2 | 5 | 5 | 5 | 2.5 | 2.5 | ||||||||||||||||||||
THESIS25 |
Research and Development
(Choose all ) |
20 | ||||||||||||||||||||||||
AMKO046 | Research, development and innovation skills | 5 | 5 | 5 | 5 | |||||||||||||||||||||
AMKO001 | Planning Phase of the Bachelor´s Thesis | 5 | 5 | 5 | 2.5 | 2.5 | ||||||||||||||||||||
AMKO002 | Implementation Phase of the Bachelor´s Thesis | 5 | 5 | 5 | 2.5 | 2.5 | ||||||||||||||||||||
AMKO003 | Finishing Phase of the Bachelor´s Thesis | 5 | 5 | 5 | 2.5 | 2.5 | ||||||||||||||||||||
PROF25 |
PROFILOIVA OSAAMINEN
(Choose all ) |
0 - 55 | ||||||||||||||||||||||||
XRGAME1 |
Game Design and Implementation
(Choose ects: 15) |
0 - 15 | ||||||||||||||||||||||||
R504TL330 | Advanced Game Programming | 5 | 5 | 5 | 2.5 | 2.5 | ||||||||||||||||||||
R504TL332 | Game Engines | 5 | 5 | 5 | 2.5 | 2.5 | ||||||||||||||||||||
R504TL333 | Game Architecture and Design | 5 | 5 | 5 | 2.5 | 2.5 | ||||||||||||||||||||
XRGAME2 |
Metaverse and XR
(Choose ects: 15) |
0 - 15 | ||||||||||||||||||||||||
R504TL334 | XR Technologies | 5 | 5 | 5 | 5 | |||||||||||||||||||||
R504TL335 | Gamification and Interfaces | 5 | 5 | 5 | 5 | |||||||||||||||||||||
R504TL336 | Multiplayer Online Game Development | 5 | 5 | 5 | 5 | |||||||||||||||||||||
XRGAME3 |
Emerging Technologies and Simulations
(Choose ects: 15) |
0 - 15 | ||||||||||||||||||||||||
R504TL337 | Digital Twins | 5 | 5 | 5 | 2.5 | 2.5 | ||||||||||||||||||||
R504TL338 | AI in Game Development | 5 | 5 | 5 | 2.5 | 2.5 | ||||||||||||||||||||
R504TL339 | Games and Emerging Technologies | 5 | 5 | 5 | 2.5 | 2.5 | ||||||||||||||||||||
XRGAME4 |
Applied Game Technologies
(Choose ects: 10) |
0 - 10 | ||||||||||||||||||||||||
R504TL340 | Game Technologies | 5 | 5 | 5 | 5 | |||||||||||||||||||||
R504TL341 | Game Engine Optimization and Customization | 5 | 5 | 5 | 5 | |||||||||||||||||||||
Total | 240 | 60 | 60 | 60 | 60 | 30 | 30 | 30 | 30 | 30 | 30 | 30 | 30 | 30 | 15 | 15 | 30 | 15 | 15 | 30 | 15 | 15 | 30 | 15 | 15 |
Due to the timing of optional and elective courses, credit accumulation per semester / academic year may vary.
Certificate structure
Todistusjäsentelyssä opintojaksot jakautuvat ammattikorkeakoulun asetuksen mukaisesti..
Nimi (englanniksi): Bachelor of Engineering, Information Technology, Competences (2024-)
Code | Name | Credits (cr) |
---|---|---|
CORE25 |
YDINOSAAMINEN
(Choose all ) |
185 |
AMKO043 | Start of University Studies | 5 |
PROG25 |
Programming
(Choose all ) |
30 |
R504TL304 | Introduction to Programming | 5 |
R504TL307 | Programming Tools and User Experience | 5 |
R504TL305 | Introduction to Web Programming | 5 |
R504TL308 | Game Programming | 5 |
R504TL312 | Object-oriented Programming | 5 |
R504TL306 | Data Structures and Algorithms | 5 |
DEV25 |
Hardware and Intelligent Systems
(Choose all ) |
15 |
R504TL311 | Computer Technology | 5 |
R504TL313 | Intelligent Systems | 5 |
R504TL310 | Electronics | 5 |
NET25 |
Communication Technologies
(Choose all ) |
10 |
R504TL309 | Networks | 5 |
R504TL314 | Wireless Networks | 5 |
PROJ25 |
Project Management and System Development
(Choose all ) |
25 |
R504TL302 | Orientation Project | 5 |
R504TL301 | Project Management and Agile Methods | 5 |
R504TL303 | Sustainability Project | 5 |
R504TL315 | Industrial Capstone Project: Conceive and Design | 5 |
R504TL342 | Industrial Capstone Project: Implement and Operate | 5 |
MAPHY25 |
Mathematics and Physics
(Choose all ) |
25 |
KR500BO09 | Algebra and Geometry | 5 |
KR500BO11 | Linear Algebra | 5 |
KR500BO10 | Basics of Physics | 5 |
R504TL343 | Electromagnetism | 5 |
KR500BO12 | Mathematical Methods | 5 |
BUSMAN25 |
Business and Management
(Choose all ) |
10 |
R504TL317 | ICT Entrepreneurship | 5 |
R504TL316 | Management and Leadership | 5 |
COMM25 |
Languages and Communication
(Choose all ) |
15 |
R504TL318 | Communication Skills | 5 |
R504TL210 | Swedish for ICT Engineers | 5 |
RUOTSIS | Swedish Oral Skills | 0 |
RUOTSIK | Swedish Written Language | 0 |
R504TL205 | Professional English for ICT Engineers | 5 |
INT25 |
Internships
(Choose all ) |
30 |
R504TL145 | Basic Internship 1 | 5 |
R504TL150 | Basic Internship 2 | 5 |
R504TL146 | Professional Internship 1 | 5 |
R504TL151 | Professional Internship 2 | 5 |
R504TL147 | Advanced Professional Internship 1 | 5 |
R504TL152 | Advanced Professional Internship 2 | 5 |
THESIS25 |
Research and Development
(Choose all ) |
20 |
AMKO046 | Research, development and innovation skills | 5 |
AMKO001 | Planning Phase of the Bachelor´s Thesis | 5 |
AMKO002 | Implementation Phase of the Bachelor´s Thesis | 5 |
AMKO003 | Finishing Phase of the Bachelor´s Thesis | 5 |
PROF25 |
PROFILOIVA OSAAMINEN
(Choose all ) |
15 - 135 |
FULLSTACK1 |
Basics of Full Stack Development
(Choose ects: 15 ) |
0 - 15 |
R504TL319 | Data Management | 5 |
R504TL320 | Database Programming | 5 |
R504TL321 | Web Programming and APIs | 5 |
FULLSTACK2 |
Mobile Programming and Back End Development
(Choose ects: 15 ) |
0 - 15 |
R504TL322 | Mobile Application Development | 5 |
R504TL323 | Advanced Data Management | 5 |
R504TL324 | Back End Development | 5 |
FULLSTACK3 |
Advanced Full Stack Development
(Choose ects: 15 ) |
0 - 15 |
R504TL325 | Advanced Mobile Application Development | 5 |
R504TL326 | Advanced Back End Development | 5 |
R504TL327 | Front End Development | 5 |
FULLSTACK4 |
Servers and Containers
(Choose ects: 10 ) |
0 - 10 |
R504TL328 | Container Technologies | 5 |
R504TL329 | Server Systems | 5 |
XRGAME1 |
Game Design and Implementation
(Choose ects: 15 ) |
0 - 15 |
R504TL330 | Advanced Game Programming | 5 |
R504TL332 | Game Engines | 5 |
R504TL333 | Game Architecture and Design | 5 |
XRGAME2 |
Metaverse and XR
(Choose ects: 15 ) |
0 - 15 |
R504TL334 | XR Technologies | 5 |
R504TL335 | Gamification and Interfaces | 5 |
R504TL336 | Multiplayer Online Game Development | 5 |
XRGAME3 |
Emerging Technologies and Simulations
(Choose ects: 15 ) |
0 - 15 |
R504TL337 | Digital Twins | 5 |
R504TL338 | AI in Game Development | 5 |
R504TL339 | Games and Emerging Technologies | 5 |
XRGAME4 |
Applied Game Technologies
(Choose ects: 10 ) |
0 - 10 |
R504TL340 | Game Technologies | 5 |
R504TL341 | Game Engine Optimization and Customization | 5 |
ROBO25 |
Robotics
(Choose ects: 15 ) |
15 |
K502K446OJ | Basics of Industrial and Consumer Robotics | 5 |
K502K447OJ | Robotics Project | 10 |
FREE25 |
Muut vapaasti valittavat
(Choose ects: 10 ) |
0 - 10 |
PREP01OJ | Preparatory English | 3 |
PREP02OJ | Preparatory Swedish | 3 |
PREP03OJ | Preparatory Mathematics | 3 |
KR500BO13 | Differential Equations | 5 |
R504TL181 | Video Communication Technologies | 5 |
R504TL216 | Drone Flying Basics | 3 - 5 |
R504TL173 | Introduction to Nanosatellite Technology | 5 |
R504TL175 | Nanosatelliittitekniikan erikoistyö | 5 |
R504TL148 | Summer Game Studies | 20 |
R504TL300 | Game Business | 5 |
R504TL215 | ARCTA FAST Event-Based Content Production | 5 |
R504TL157 | Technical Laboratory Work | 1 - 15 |
R504TL158 | Research and Development Work | 1 - 15 |