Siirry suoraan sisältöön

Ketterä järjestelmäkehitysLaajuus (5 op)

Tunnus: R504TL159

Laajuus

5 op

Opetuskieli

  • suomi

Osaamistavoitteet

Opiskelija osaa soveltaa ketteriä menetelmiä ohjelmistokehityksessä. Opiskelija ymmärtää ketterän järjestelmäkehityksen erityispiirteet ja osaa tarvittaessa hyödyntää siihen soveltuvia työkaluja. Opiskelija osaa kehittää osaamistaan erilaisissa oppimisympäristöissä hyödyntäen alan parhaita (best practices) käytäntöjä. Opiskelija osaa huomioida käyttäjänäkökulman ja saavutettavuuden palvelu- tai tuotekehitysratkaisuissa.

Sisältö

- Ketterät menetelmät ja prosessit
- Ketterät järjestelmäkehitystyökalut digitaalisessa toimintaympäristössä
- Työkalujen soveltaminen käytännössä järjestelmäkehityksessä ja prototypoinnissa
- Laadun varmistaminen

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)

Opiskelija tuntee ketterän järjestelmäkehityksen keskeiset käsitteet, menetelmät ja työkalut sekä osaa soveltaa niitä pienimuotoisessa järjestelmäkehityksessä.

Arviointikriteerit, hyvä (3)

Opiskelija tuntee monipuolisesti ketterän järjestelmäkehityksen käsitteitä, menetelmiä ja työkaluja sekä osaa soveltaa niitä järjestelmäkehityksessä.

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

Opiskelija tuntee laajasti ketterän järjestelmäkehityksen käsitteitä, menetelmiä ja työkaluja sekä osaa soveltaa niitä vaativassa järjestelmäkehityksessä.

Ilmoittautumisaika

13.03.2023 - 30.09.2023

Ajoitus

01.10.2023 - 15.12.2023

Laajuus

5 op

Toteutustapa

Lähiopetus

Yksikkö

Insinöörikoulutus, tieto- ja viestintätekniikka

Opetuskielet
  • Suomi
Paikat

0 - 50

Opettaja
  • Petri Hannula
Vastuuhenkilö

Petri Hannula

Opiskelijaryhmät
  • R54T22S
    Tieto- ja viestintätekniikan koulutus (päiväopinnot), syksy 2022

Tavoitteet

Opiskelija osaa soveltaa ketteriä menetelmiä ohjelmistokehityksessä. Opiskelija ymmärtää ketterän järjestelmäkehityksen erityispiirteet ja osaa tarvittaessa hyödyntää siihen soveltuvia työkaluja. Opiskelija osaa kehittää osaamistaan erilaisissa oppimisympäristöissä hyödyntäen alan parhaita (best practices) käytäntöjä. Opiskelija osaa huomioida käyttäjänäkökulman ja saavutettavuuden palvelu- tai tuotekehitysratkaisuissa.

Sisältö

- Ketterät menetelmät ja prosessit
- Ketterät järjestelmäkehitystyökalut digitaalisessa toimintaympäristössä
- Työkalujen soveltaminen käytännössä järjestelmäkehityksessä ja prototypoinnissa
- Laadun varmistaminen

Aika ja paikka

Teams, Oppimisvideot.

Oppimateriaalit

Opintojakson aikana käytettävä materiaali jaetaan Moodle-työtilan kautta. Haikala I. & Märijärvi J. 2000. Ohjelmistotuotanto Scrum alliancen sivuilta löytyvät resurssit ketteristä menetelmistä. https://www.scrumalliance.org/

Opetusmenetelmät

Oppiminen toteutetaan projektioppimisen mallilla. Opiskelija suorittaa opintojakson opiskeloista koostuvassa tiimissä. Jokaisella tiimin jäsenellä on oma tehtävänsä prosessin läpi viemisessä. Tavoitteena on saada opintojakson loppuun mennessä rakennettua ketteriä menetelmiä hyödyntäen peliprojekti, jonka aihe tulee elinkeinoelämältä. Opettajatiimi katselmoi projektiryhmientuotoksia koko prosessin ajan sekä antaa palautetta.

Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö

Opintojakson arviointi perustuu projektin aikana toteutettaviin dokumentteihin, ohjelmistokoodiin, viestintään, ryhmätyöhön ja revieweissä osoistettuun osaamisen. Opintojaksolla ei ole tenttiä. Uusinta mahdollisuutena on käytännön harjoittelu FrostBit laboratoriossa.

Toteutuksen valinnaiset suoritustavat

Käytännön harjoittelu FrostBit laboratoriossa.

Totetus on mahdollista suorittaa oman projektin kautta. Projekti-idea hyväksytetään opettajatiimillä ja toteutetaan annetun aikaikkunan puitteissa. Omassa projektissa tulee myös näkyä kiertotalousteema,

Arviointiasteikko

H-5

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)

Opiskelija tuntee ketterän järjestelmäkehityksen keskeiset käsitteet, menetelmät ja työkalut sekä osaa soveltaa niitä pienimuotoisessa järjestelmäkehityksessä.

Arviointikriteerit, hyvä (3)

Opiskelija tuntee monipuolisesti ketterän järjestelmäkehityksen käsitteitä, menetelmiä ja työkaluja sekä osaa soveltaa niitä järjestelmäkehityksessä.

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

Opiskelija tuntee laajasti ketterän järjestelmäkehityksen käsitteitä, menetelmiä ja työkaluja sekä osaa soveltaa niitä vaativassa järjestelmäkehityksessä.

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

ARVIOINNIN KOHTEET
Käytännön työn arviointi tapahtuu projektiprosessin läpiviennin kaikissa vaiheissa. Arviointi kohdistuu sekä tuotteeseen että prosessiin huomioiden mm.:
Tiimiarviointi:
·Projektiprosessin hallinta·Projektin lopputulos·Tuotteen laatu (Kokonaisuuden toimivuus, näyttävyys, tavoitteiden saavuttaminen)
Yksilöarviointi:
·Sitoutuminen projektiin, läsnäolo ja aktiivisuus·Rakentavahenkisyys, tiimityötaidot, aloitteellisuus, asenne ja käytös

PALAUTTEET: Opiskelijoilta:
- Suulliset palautteet oppimisen etenemisestä, ohjauksesta ja ongelmatilanteista
- Kehityskohteita
- Käsittely: Opetiimi käsittelee opetiimin palavereissa ja katselmoinnin yhteydessä => reagointi
* Päätöstilanteessa
- INNOKOMPIN mittariston muk. itsearviointi
- Projektin itsearviointi/-vertaisarviointi
- Käsittely: Opetiimin yhteiskäsittely tapahtuman jälkeen
* Opintojaksopalautteet
- Käsittely: opettaja käsittelee omansa ja reagoi saamaansa palautteeseen
Opettajilta:
- Opetiimin palavereissa käsittely
- CDIO-itsearvioinnit vuosittain

Ilmoittautumisaika

13.03.2023 - 31.07.2023

Ajoitus

28.08.2023 - 15.10.2023

Laajuus

5 op

Virtuaaliosuus (op)

5 op

Toteutustapa

Etäopetus

Yksikkö

Insinöörikoulutus, tieto- ja viestintätekniikka

Opetuskielet
  • Suomi
Paikat

0 - 60

Opettaja
  • Kimmo Hedemäki
Vastuuhenkilö

Kimmo Hedemäki

Opiskelijaryhmät
  • RA54T22S
    Tieto- ja viestintätekniikan koulutus (verkko-opinnot), syksy 2022

Tavoitteet

Opiskelija osaa soveltaa ketteriä menetelmiä ohjelmistokehityksessä. Opiskelija ymmärtää ketterän järjestelmäkehityksen erityispiirteet ja osaa tarvittaessa hyödyntää siihen soveltuvia työkaluja. Opiskelija osaa kehittää osaamistaan erilaisissa oppimisympäristöissä hyödyntäen alan parhaita (best practices) käytäntöjä. Opiskelija osaa huomioida käyttäjänäkökulman ja saavutettavuuden palvelu- tai tuotekehitysratkaisuissa.

Sisältö

- Ketterät menetelmät ja prosessit
- Ketterät järjestelmäkehitystyökalut digitaalisessa toimintaympäristössä
- Työkalujen soveltaminen käytännössä järjestelmäkehityksessä ja prototypoinnissa
- Laadun varmistaminen

Aika ja paikka

Opetus tapahtuu verkko-opetuksena Zoom:a hyödyntäen.

Oppimateriaalit

Luentomateriaali, tehtävät Moodlessa, opetussuunnitelma, palautuskansiot ja linkit materiaaleihin Moodlen työtilassa.
Stellman A. & Greene J. 2015. Learning Agile. O’Reilly Media
Flewelling P. 2018. The the Agile Developer's Handbook. Packt Publishing

Opetusmenetelmät

Opintojaksoon sisältyy teoriaopetusta ja käytännön harjoituksia. Oppiminen tapahtuu oppimistehtävien kautta, jossa teoriaa sovelletaan käytäntöön.
Ohjaus Zoom:n ja Teamsin kautta
Itsenäinen opiskelu

Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet

Loppukoe Moodlessa. Uusintakokeet sovitaan tapauskohtaisesti.

Lisätietoja opiskelijoille

Opintojaksolla käydään mm. seuraavia asioita:
- Scrum
- DevOps
- DevSecOps

Arviointiasteikko

H-5

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)

Opiskelija tuntee ketterän järjestelmäkehityksen keskeiset käsitteet, menetelmät ja työkalut sekä osaa soveltaa niitä pienimuotoisessa järjestelmäkehityksessä.

Arviointikriteerit, hyvä (3)

Opiskelija tuntee monipuolisesti ketterän järjestelmäkehityksen käsitteitä, menetelmiä ja työkaluja sekä osaa soveltaa niitä järjestelmäkehityksessä.

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

Opiskelija tuntee laajasti ketterän järjestelmäkehityksen käsitteitä, menetelmiä ja työkaluja sekä osaa soveltaa niitä vaativassa järjestelmäkehityksessä.

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Kurssin arvointi muodostuu loppukokeesta ja opintojakson harjoitustehtävistä.

Ilmoittautumisaika

14.03.2022 - 31.07.2022

Ajoitus

14.09.2022 - 15.12.2022

Laajuus

5 op

Toteutustapa

Lähiopetus

Yksikkö

Insinöörikoulutus, tieto- ja viestintätekniikka

Opetuskielet
  • Suomi
Paikat

0 - 50

Opettaja
  • Petri Hannula
Vastuuhenkilö

Petri Hannula

Opiskelijaryhmät
  • R54T21S
    Tieto- ja viestintätekniikan koulutus (päiväopinnot), syksy 2021

Tavoitteet

Opiskelija osaa soveltaa ketteriä menetelmiä ohjelmistokehityksessä. Opiskelija ymmärtää ketterän järjestelmäkehityksen erityispiirteet ja osaa tarvittaessa hyödyntää siihen soveltuvia työkaluja. Opiskelija osaa kehittää osaamistaan erilaisissa oppimisympäristöissä hyödyntäen alan parhaita (best practices) käytäntöjä. Opiskelija osaa huomioida käyttäjänäkökulman ja saavutettavuuden palvelu- tai tuotekehitysratkaisuissa.

Sisältö

- Ketterät menetelmät ja prosessit
- Ketterät järjestelmäkehitystyökalut digitaalisessa toimintaympäristössä
- Työkalujen soveltaminen käytännössä järjestelmäkehityksessä ja prototypoinnissa
- Laadun varmistaminen

Aika ja paikka

Teams, Oppimisvideot.

Oppimateriaalit

Opintojakson aikana käytettävä materiaali jaetaan Moodle-työtilan kautta.

Haikala I. & Märijärvi J. 2000. Ohjelmistotuotanto
Scrum alliancen sivuilta löytyvät resurssit ketteristä menetelmistä. https://www.scrumalliance.org/

Opetusmenetelmät

Oppiminen toteutetaan projektioppimisen mallilla. Opiskelija suorittaa opintojakson opiskeloista koostuvassa tiimissä. Jokaisella tiimin jäsenellä on oma tehtävänsä prosessin läpi viemisessä. Tavoitteena on saada opintojakson loppuun mennessä rakennettua ketteriä menetelmiä hyödyntäen peliprojekti, jonka aihe tulee elinkeinoelämältä. Opettajatiimi katselmoi projektiryhmientuotoksia koko prosessin ajan sekä antaa palautetta.

Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö

Opintojakson arviointi perustuu projektin aikana toteutettaviin dokumentteihin, ohjelmistokoodiin, viestintään, ryhmätyöhön ja revieweissä osoistettuun osaamisen. Opintojaksolla ei ole tenttiä. Uusinta mahdollisuutena on käytännön harjoittelu FrostBit laboratoriossa.

Toteutuksen valinnaiset suoritustavat

Käytännön harjoittelu FrostBit laboratoriossa.

Totetus on mahdollista suorittaa oman projektin kautta. Projekti-idea hyväksytetään opettajatiimillä ja toteutetaan annetun aikaikkunan puitteissa. Omassa projektissa tulee myös näkyä kiertotalousteema,

Arviointiasteikko

H-5

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)

Opiskelija tuntee ketterän järjestelmäkehityksen keskeiset käsitteet, menetelmät ja työkalut sekä osaa soveltaa niitä pienimuotoisessa järjestelmäkehityksessä.

Arviointikriteerit, hyvä (3)

Opiskelija tuntee monipuolisesti ketterän järjestelmäkehityksen käsitteitä, menetelmiä ja työkaluja sekä osaa soveltaa niitä järjestelmäkehityksessä.

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

Opiskelija tuntee laajasti ketterän järjestelmäkehityksen käsitteitä, menetelmiä ja työkaluja sekä osaa soveltaa niitä vaativassa järjestelmäkehityksessä.

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

ARVIOINNIN KOHTEET
Käytännön työn arviointi tapahtuu projektiprosessin läpiviennin kaikissa vaiheissa.Arviointi kohdistuu sekä tuotteeseen että prosessiin huomioiden mm.:
Tiimiarviointi:
·Projektiprosessin hallinta·Projektin lopputulos·Tuotteen laatu (Kokonaisuuden toimivuus, näyttävyys, tavoitteiden saavuttaminen)
Yksilöarviointi:
·Sitoutuminen projektiin, läsnäolo ja aktiivisuus·Rakentavahenkisyys, tiimityötaidot, aloitteellisuus, asenne ja käytös
PALAUTTEET:
Opiskelijoilta:
* Katselmointitilanteessa
- Suulliset palautteet oppimisen etenemisestä, ohjauksesta ja ongelmatilanteista
- Kehityskohteita
- Käsittely: Opetiimi käsittelee opetiimin palavereissa ja katselmoinnin yhteydessä => reagointi
* Päätöstilanteessa
- INNOKOMPIN mittariston muk. itsearviointi
- Projektin itsearviointi/-vertaisarviointi
- Käsittely: Opetiimin yhteiskäsittely tapahtuman jälkeen
* Opintojaksopalautteet
- Käsittely: opettaja käsittelee omansa ja reagoi saamaansa palautteeseen
Opettajilta:
- Opetiimin palavereissa käsittely
- CDIO-itsearvioinnit vuosittain

Ilmoittautumisaika

14.03.2022 - 05.09.2022

Ajoitus

06.09.2022 - 18.11.2022

Laajuus

5 op

Virtuaaliosuus (op)

5 op

Toteutustapa

Etäopetus

Yksikkö

Insinöörikoulutus, tieto- ja viestintätekniikka

Opetuskielet
  • Suomi
Paikat

0 - 50

Opettaja
  • Kimmo Hedemäki
Vastuuhenkilö

Kimmo Hedemäki

Opiskelijaryhmät
  • RA54T21S
    Tieto- ja viestintätekniikan koulutus (verkko-opinnot), syksy 2021

Tavoitteet

Opiskelija osaa soveltaa ketteriä menetelmiä ohjelmistokehityksessä. Opiskelija ymmärtää ketterän järjestelmäkehityksen erityispiirteet ja osaa tarvittaessa hyödyntää siihen soveltuvia työkaluja. Opiskelija osaa kehittää osaamistaan erilaisissa oppimisympäristöissä hyödyntäen alan parhaita (best practices) käytäntöjä. Opiskelija osaa huomioida käyttäjänäkökulman ja saavutettavuuden palvelu- tai tuotekehitysratkaisuissa.

Sisältö

- Ketterät menetelmät ja prosessit
- Ketterät järjestelmäkehitystyökalut digitaalisessa toimintaympäristössä
- Työkalujen soveltaminen käytännössä järjestelmäkehityksessä ja prototypoinnissa
- Laadun varmistaminen

Aika ja paikka

Opetus tapahtuu verkko-opetuksena Zoom:a hyödyntäen.
12.09.2022 - 18.11.2022

Oppimateriaalit

Luentomateriaali, tehtävät Moodlessa, opetussuunnitelma, palautuskansiot ja linkit materiaaleihin Moodlen työtilassa.
Stellman A. & Greene J. 2015. Learning Agile. O’Reilly Media
Flewelling P. 2018. The the Agile Developer's Handbook. Packt Publishing

Opetusmenetelmät

Opintojaksoon sisältyy teoriaopetusta ja käytännön harjoituksia. Oppiminen tapahtuu oppimistehtävien kautta, jossa teoriaa sovelletaan käytäntöön.
Ohjaus Teamsin kautta
Itsenäinen opiskelu

Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet

Loppukoe Moodlessa viikolla 46/2022. Uusintakokeet sovitaan tapauskohtaisesti.

Lisätietoja opiskelijoille

Opintojaksolla käydään mm. seuraavia asioita:
- Scrum
- XP ( Extreme programming )
- Lean

Arviointiasteikko

H-5

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)

Opiskelija tuntee ketterän järjestelmäkehityksen keskeiset käsitteet, menetelmät ja työkalut sekä osaa soveltaa niitä pienimuotoisessa järjestelmäkehityksessä.

Arviointikriteerit, hyvä (3)

Opiskelija tuntee monipuolisesti ketterän järjestelmäkehityksen käsitteitä, menetelmiä ja työkaluja sekä osaa soveltaa niitä järjestelmäkehityksessä.

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

Opiskelija tuntee laajasti ketterän järjestelmäkehityksen käsitteitä, menetelmiä ja työkaluja sekä osaa soveltaa niitä vaativassa järjestelmäkehityksessä.

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Kurssin arvointi muodostuu loppukokeesta ja opintojakson harjoitustehtävistä.