BioenergiaLaajuus (5 op)
Tunnus: R501RL97OJ
Laajuus
5 op
Osaamistavoitteet
Opiskelija tuntee bioenergian hyödyntämismahdollisuudet. Osaa soveltaa menetelmiä bioenergia-alaan liittyvissä suunnittelutehtävissä.
Opintojaksolla korostuu kiertotalousosaaminen laadittaessa vähähiilisiä ratkaisuja pilottikohteissa.
Sisältö
Vähähiiliset ratkaisut:
- siirtyminen fossiilisista polttoaineista puuperäisiin polttoaineisiin esim. hake ja pelletti.
- sivuvirtojen poltto- ja kaasutustekniikat
- VR-malleilla suoritetut laboraatiotyöt
- bioenergiaan liittyvien laskentaohjelmien käyttö ja biolämpöselvityksien laadinta
- CO2 päästölaskennat
- erilaiset kiertotalousmallit ja niiden kannattavuuden tarkastelu
Eu:n asettamat tavaoitteet ja direktiivit
Bioenergian tuomat mahdollisuudet harvaan asutuilla alueilla
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)
Arvosana
Arvosanan kuvaus, kun arvioidaan teknisten järjestelmien ja työmenetelmien osaamista, töiden johdonmukaista tekemistä, teoreettisia tietoja ja raportointitaitoja
Tyydyttävä (1)
Opiskelija tekee opintojakson tavoitteiden mukaiset oppimistehtävät ohjaajan opastuksella. Tulokset ja tekemisen laatu täyttävät vain työlle asetetut minimivaatimukset. Tulosten raportoinnissa on asiavirheitä ja kielellisiä puutteita. Opiskelija kuvaa tekemistään lähinnä arkikielen käsittein. Ajankäyttö on hallitsematonta.
Tyydyttävä (2)
Opiskelija tekee opintojakson tavoitteiden mukaiset oppimistehtävät osittain itsenäisesti. Tulokset ja tekemisen laatu ylittävät työlle asetetut minimivaatimukset. Tulosten raportoinnissa on jonkin verran asiavirheitä ja kielellisiä puutteita. Opiskelija pyrkii kuvaamaan tekemistään ammattikielen käsittein. Ajankäyttö on suunnittelematonta.
Arviointikriteerit, hyvä (3)
Hyvä (3)
Opiskelija tekee opintojakson tavoiteiden mukaiset oppimistehtävät itsenäisesti. Tulokset ja tekeminen ovat pääosin laadukasta. Tulosten raportointi on lähes virheetöntä ja hyvää ammatti- ja asiakieltä. Ajankäyttö on hallinnassa.
Hyvä (4)
Opiskelija tekee opintojakson tavoitteiden mukaiset oppimistehtävät itsenäisesti. Tulokset ja tekeminen ovat laadukasta. Tulosten raportointi on asioita perustelevaa ja hyvää ammatti- ja asiakieltä. Ajankäyttö on hallinnassa.
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
Kiitettävä (5)
Opiskelija tekee opintojakson tavoitteiden mukaiset oppimistehtävät omatoimisesti ja itsenäisesti. Tulokset ja tekeminen ovat korkealaatuisia. Tulosten raportointi on asioita perustelevaa ja arvioivaa virheetöntä ammatti- ja asiakieltä. Ajankäyttö on suunnitelmallista.
Oppimateriaalit
Oppimateriaali jaetaan tunneilla.
Ilmoittautumisaika
02.10.2023 - 15.12.2023
Ajoitus
08.01.2024 - 16.05.2024
Laajuus
5 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Yksikkö
Insinöörikoulutus, rakennus- ja yhdyskuntatekniikka
Opetuskielet
- Suomi
Paikat
0 - 60
Tutkinto-ohjelma
- Rakennus- ja yhdyskuntatekniikan koulutus
Opettaja
- Vesa-Matti Ruismäki
Vastuuhenkilö
Vesa-Matti Ruismäki
Opiskelijaryhmät
-
R51R20SInsinöörikoulutus, rakennus- ja yhdyskuntatekniikka (päivätoteutus), Rovaniemi, syksy 2020
-
RA51R20SInsinöörikoulutus, rakennus- ja yhdyskuntatekniikka (monimuotototeutus), Rovaniemi 2020
Tavoitteet
Opiskelija tuntee bioenergian hyödyntämismahdollisuudet. Osaa soveltaa menetelmiä bioenergia-alaan liittyvissä suunnittelutehtävissä.
Opintojaksolla korostuu kiertotalousosaaminen laadittaessa vähähiilisiä ratkaisuja pilottikohteissa.
Sisältö
Vähähiiliset ratkaisut:
- siirtyminen fossiilisista polttoaineista puuperäisiin polttoaineisiin esim. hake ja pelletti.
- sivuvirtojen poltto- ja kaasutustekniikat
- VR-malleilla suoritetut laboraatiotyöt
- bioenergiaan liittyvien laskentaohjelmien käyttö ja biolämpöselvityksien laadinta
- CO2 päästölaskennat
- erilaiset kiertotalousmallit ja niiden kannattavuuden tarkastelu
Eu:n asettamat tavaoitteet ja direktiivit
Bioenergian tuomat mahdollisuudet harvaan asutuilla alueilla
Aika ja paikka
Monimuoto-toteutus
Oppimateriaalit
Kaukolämmön käsikirja , Energiateollisuus ry, Kirjapaino Libris Oy, Helsinki 2006. ISBN 952-5615-08-1 Suomessa käytettävien polttoaineiden ominaisuuksia, Alakangas E, ym., Teknologian tutkimuskeskus VTT, Espoo 2016 ISBN 978-951-38-8418-5 Tunneilla jaettava materiaali
Opetusmenetelmät
Opintojakso sisältää teoriaopetusta, harjoitustehtäviä, laboratorioharjoituksia sekä excursion.
Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet
opintojaksolla järjestetään tentti
Arviointiasteikko
H-5
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)
Arvosana
Arvosanan kuvaus, kun arvioidaan teknisten järjestelmien ja työmenetelmien osaamista, töiden johdonmukaista tekemistä, teoreettisia tietoja ja raportointitaitoja
Tyydyttävä (1)
Opiskelija tekee opintojakson tavoitteiden mukaiset oppimistehtävät ohjaajan opastuksella. Tulokset ja tekemisen laatu täyttävät vain työlle asetetut minimivaatimukset. Tulosten raportoinnissa on asiavirheitä ja kielellisiä puutteita. Opiskelija kuvaa tekemistään lähinnä arkikielen käsittein. Ajankäyttö on hallitsematonta.
Tyydyttävä (2)
Opiskelija tekee opintojakson tavoitteiden mukaiset oppimistehtävät osittain itsenäisesti. Tulokset ja tekemisen laatu ylittävät työlle asetetut minimivaatimukset. Tulosten raportoinnissa on jonkin verran asiavirheitä ja kielellisiä puutteita. Opiskelija pyrkii kuvaamaan tekemistään ammattikielen käsittein. Ajankäyttö on suunnittelematonta.
Arviointikriteerit, hyvä (3)
Hyvä (3)
Opiskelija tekee opintojakson tavoiteiden mukaiset oppimistehtävät itsenäisesti. Tulokset ja tekeminen ovat pääosin laadukasta. Tulosten raportointi on lähes virheetöntä ja hyvää ammatti- ja asiakieltä. Ajankäyttö on hallinnassa.
Hyvä (4)
Opiskelija tekee opintojakson tavoitteiden mukaiset oppimistehtävät itsenäisesti. Tulokset ja tekeminen ovat laadukasta. Tulosten raportointi on asioita perustelevaa ja hyvää ammatti- ja asiakieltä. Ajankäyttö on hallinnassa.
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
Kiitettävä (5)
Opiskelija tekee opintojakson tavoitteiden mukaiset oppimistehtävät omatoimisesti ja itsenäisesti. Tulokset ja tekeminen ovat korkealaatuisia. Tulosten raportointi on asioita perustelevaa ja arvioivaa virheetöntä ammatti- ja asiakieltä. Ajankäyttö on suunnitelmallista.
Hylätty (0)
Opiskelija ei hallitse alan käsitteitä eikä ammattisanastoa. Opiskelija ei pysty määrittämään bioenergian roolia Suomessa. Opiskelija ei pysty mitoittamaan bioenergian tuotantolaitoksia.
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2)
Opiskelija hallitsee osittain alan bioenergia-alan käsitteet. Opiskelija tietää bioenergian merkityksen Suomene energiantuotannossa. Opiskelija hallitsee bioenergian tuotantolaitoksen mitoituksen periaatteet. Opiskelija osaa tehdä suuntaa antavan mitoituksen bioenergian tuotantolaitokselle.
Arviointikriteerit, hyvä (3-4)
Opiskelija hallitsee bioenergia-alan käsitteet. Opiskelija ymmärtää bioenergian roolin Suomen energiantuotannossa. Opiskelija mitoittaa bioenergian tuotantolaitoksen ja hallitsee mitoituksen periaatteet. Opiskelija pystyy mitoittamaan bioenergian tuotantolaitoksen. Opiskeija osaa verrata erilaisia bioenergian tuotantomuotoja soveltuvuutta erilaisiin kohteisiin.
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
Opiskelija hallitsee bioenergia-alan käsitteet ja käyttää ammattikieltä. Opiskelija ymmärtää bioenergian roolin Suomen energiantuotannossa. Opiskelija mitoittaa bioenergian tuotantolaitoksen ja hallitsee mitoituksen periaatteet. Opiskelija pystyy soveltamaan kirjallisuutta laitoksien mitoittamisessa sekä osaa ottaa huomioon erilaisten kohteiden erityispiirteet. Opiskeija osaa verrata erilaisia bioenergian tuotantomuotoja sekä valitsemaan oikeanlaisen tuotantomuodon kohteeseen.
Ilmoittautumisaika
03.10.2022 - 09.01.2023
Ajoitus
10.01.2023 - 30.04.2023
Laajuus
5 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Yksikkö
Insinöörikoulutus, rakennus- ja yhdyskuntatekniikka
Opetuskielet
- Suomi
Paikat
0 - 50
Tutkinto-ohjelma
- Rakennus- ja yhdyskuntatekniikan koulutus
Opettaja
- Vesa-Matti Ruismäki
Vastuuhenkilö
Vesa-Matti Ruismäki
Opiskelijaryhmät
-
R51R19SRakennus- ja yhdyskuntatekniikan koulutus (päiväopiskelu) Rovaniemi syksy 2019
Tavoitteet
Opiskelija tuntee bioenergian hyödyntämismahdollisuudet. Osaa soveltaa menetelmiä bioenergia-alaan liittyvissä suunnittelutehtävissä.
Opintojaksolla korostuu kiertotalousosaaminen laadittaessa vähähiilisiä ratkaisuja pilottikohteissa.
Sisältö
Vähähiiliset ratkaisut:
- siirtyminen fossiilisista polttoaineista puuperäisiin polttoaineisiin esim. hake ja pelletti.
- sivuvirtojen poltto- ja kaasutustekniikat
- VR-malleilla suoritetut laboraatiotyöt
- bioenergiaan liittyvien laskentaohjelmien käyttö ja biolämpöselvityksien laadinta
- CO2 päästölaskennat
- erilaiset kiertotalousmallit ja niiden kannattavuuden tarkastelu
Eu:n asettamat tavaoitteet ja direktiivit
Bioenergian tuomat mahdollisuudet harvaan asutuilla alueilla
Aika ja paikka
Päivätoteutus, Jokiväylä 11
Oppimateriaalit
Kaukolämmön käsikirja , Energiateollisuus ry, Kirjapaino Libris Oy, Helsinki 2006. ISBN 952-5615-08-1
Suomessa käytettävien polttoaineiden ominaisuuksia, Alakangas E, ym., Teknologian tutkimuskeskus VTT, Espoo 2016 ISBN 978-951-38-8418-5
Tunneilla jaettava materiaali
Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet
Opintojaksolla ei järjestetä tenttiä.
Arviointiasteikko
H-5
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)
Arvosana
Arvosanan kuvaus, kun arvioidaan teknisten järjestelmien ja työmenetelmien osaamista, töiden johdonmukaista tekemistä, teoreettisia tietoja ja raportointitaitoja
Tyydyttävä (1)
Opiskelija tekee opintojakson tavoitteiden mukaiset oppimistehtävät ohjaajan opastuksella. Tulokset ja tekemisen laatu täyttävät vain työlle asetetut minimivaatimukset. Tulosten raportoinnissa on asiavirheitä ja kielellisiä puutteita. Opiskelija kuvaa tekemistään lähinnä arkikielen käsittein. Ajankäyttö on hallitsematonta.
Tyydyttävä (2)
Opiskelija tekee opintojakson tavoitteiden mukaiset oppimistehtävät osittain itsenäisesti. Tulokset ja tekemisen laatu ylittävät työlle asetetut minimivaatimukset. Tulosten raportoinnissa on jonkin verran asiavirheitä ja kielellisiä puutteita. Opiskelija pyrkii kuvaamaan tekemistään ammattikielen käsittein. Ajankäyttö on suunnittelematonta.
Arviointikriteerit, hyvä (3)
Hyvä (3)
Opiskelija tekee opintojakson tavoiteiden mukaiset oppimistehtävät itsenäisesti. Tulokset ja tekeminen ovat pääosin laadukasta. Tulosten raportointi on lähes virheetöntä ja hyvää ammatti- ja asiakieltä. Ajankäyttö on hallinnassa.
Hyvä (4)
Opiskelija tekee opintojakson tavoitteiden mukaiset oppimistehtävät itsenäisesti. Tulokset ja tekeminen ovat laadukasta. Tulosten raportointi on asioita perustelevaa ja hyvää ammatti- ja asiakieltä. Ajankäyttö on hallinnassa.
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
Kiitettävä (5)
Opiskelija tekee opintojakson tavoitteiden mukaiset oppimistehtävät omatoimisesti ja itsenäisesti. Tulokset ja tekeminen ovat korkealaatuisia. Tulosten raportointi on asioita perustelevaa ja arvioivaa virheetöntä ammatti- ja asiakieltä. Ajankäyttö on suunnitelmallista.
Hylätty (0)
Opiskelija ei hallitse alan käsitteitä eikä ammattisanastoa. Opiskelija ei pysty määrittämään bioenergian roolia Suomessa. Opiskelija ei pysty mitoittamaan bioenergian tuotantolaitoksia.
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2)
Opiskelija hallitsee osittain alan bioenergia-alan käsitteet. Opiskelija tietää bioenergian merkityksen Suomene energiantuotannossa. Opiskelija hallitsee bioenergian tuotantolaitoksen mitoituksen periaatteet. Opiskelija osaa tehdä suuntaa antavan mitoituksen bioenergian tuotantolaitokselle.
Arviointikriteerit, hyvä (3-4)
Opiskelija hallitsee bioenergia-alan käsitteet. Opiskelija ymmärtää bioenergian roolin Suomen energiantuotannossa. Opiskelija mitoittaa bioenergian tuotantolaitoksen ja hallitsee mitoituksen periaatteet. Opiskelija pystyy mitoittamaan bioenergian tuotantolaitoksen. Opiskeija osaa verrata erilaisia bioenergian tuotantomuotoja soveltuvuutta erilaisiin kohteisiin.
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
Opiskelija hallitsee bioenergia-alan käsitteet ja käyttää ammattikieltä. Opiskelija ymmärtää bioenergian roolin Suomen energiantuotannossa. Opiskelija mitoittaa bioenergian tuotantolaitoksen ja hallitsee mitoituksen periaatteet. Opiskelija pystyy soveltamaan kirjallisuutta laitoksien mitoittamisessa sekä osaa ottaa huomioon erilaisten kohteiden erityispiirteet. Opiskeija osaa verrata erilaisia bioenergian tuotantomuotoja sekä valitsemaan oikeanlaisen tuotantomuodon kohteeseen.
Ilmoittautumisaika
01.10.2021 - 10.01.2022
Ajoitus
17.01.2022 - 29.04.2022
Laajuus
5 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Yksikkö
Insinöörikoulutus, rakennus- ja yhdyskuntatekniikka
Opetuskielet
- Suomi
Paikat
0 - 30
Tutkinto-ohjelma
- Rakennus- ja yhdyskuntatekniikan koulutus
Opettaja
- Vesa-Matti Ruismäki
Vastuuhenkilö
Petri Kuisma
Opiskelijaryhmät
-
R51R18SRakennus- ja yhdyskuntatekniikan koulutus (päiväopiskelu) Rovaniemi syksy 2018
Tavoitteet
Opiskelija tuntee bioenergian hyödyntämismahdollisuudet. Osaa soveltaa menetelmiä bioenergia-alaan liittyvissä suunnittelutehtävissä.
Opintojaksolla korostuu kiertotalousosaaminen laadittaessa vähähiilisiä ratkaisuja pilottikohteissa.
Sisältö
Vähähiiliset ratkaisut:
- siirtyminen fossiilisista polttoaineista puuperäisiin polttoaineisiin esim. hake ja pelletti.
- sivuvirtojen poltto- ja kaasutustekniikat
- VR-malleilla suoritetut laboraatiotyöt
- bioenergiaan liittyvien laskentaohjelmien käyttö ja biolämpöselvityksien laadinta
- CO2 päästölaskennat
- erilaiset kiertotalousmallit ja niiden kannattavuuden tarkastelu
Eu:n asettamat tavaoitteet ja direktiivit
Bioenergian tuomat mahdollisuudet harvaan asutuilla alueilla
Aika ja paikka
1.2. - 31.5.2021
Oppimateriaalit
Tunnilla jaettava materiaali
Opetusmenetelmät
Luennot, laskuharjoitukset ja excursiot sekä tentti.
Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet
Tentti pidetään opintojakson päätteeksi. Uusintamahdollisuus toukokuun 2021 aikana.
Toteutuksen valinnaiset suoritustavat
Harjoitustyöt ja tentti
Arviointiasteikko
H-5
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)
Arvosana
Arvosanan kuvaus, kun arvioidaan teknisten järjestelmien ja työmenetelmien osaamista, töiden johdonmukaista tekemistä, teoreettisia tietoja ja raportointitaitoja
Tyydyttävä (1)
Opiskelija tekee opintojakson tavoitteiden mukaiset oppimistehtävät ohjaajan opastuksella. Tulokset ja tekemisen laatu täyttävät vain työlle asetetut minimivaatimukset. Tulosten raportoinnissa on asiavirheitä ja kielellisiä puutteita. Opiskelija kuvaa tekemistään lähinnä arkikielen käsittein. Ajankäyttö on hallitsematonta.
Tyydyttävä (2)
Opiskelija tekee opintojakson tavoitteiden mukaiset oppimistehtävät osittain itsenäisesti. Tulokset ja tekemisen laatu ylittävät työlle asetetut minimivaatimukset. Tulosten raportoinnissa on jonkin verran asiavirheitä ja kielellisiä puutteita. Opiskelija pyrkii kuvaamaan tekemistään ammattikielen käsittein. Ajankäyttö on suunnittelematonta.
Arviointikriteerit, hyvä (3)
Hyvä (3)
Opiskelija tekee opintojakson tavoiteiden mukaiset oppimistehtävät itsenäisesti. Tulokset ja tekeminen ovat pääosin laadukasta. Tulosten raportointi on lähes virheetöntä ja hyvää ammatti- ja asiakieltä. Ajankäyttö on hallinnassa.
Hyvä (4)
Opiskelija tekee opintojakson tavoitteiden mukaiset oppimistehtävät itsenäisesti. Tulokset ja tekeminen ovat laadukasta. Tulosten raportointi on asioita perustelevaa ja hyvää ammatti- ja asiakieltä. Ajankäyttö on hallinnassa.
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
Kiitettävä (5)
Opiskelija tekee opintojakson tavoitteiden mukaiset oppimistehtävät omatoimisesti ja itsenäisesti. Tulokset ja tekeminen ovat korkealaatuisia. Tulosten raportointi on asioita perustelevaa ja arvioivaa virheetöntä ammatti- ja asiakieltä. Ajankäyttö on suunnitelmallista.
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Opintojakson arvosana määräytyy tuntitehtävien sekä tentin arvosanojen mukaisesti.