Siirry suoraan sisältöön

BioenergiaLaajuus (5 op)

Tunnus: R501RL97OJ

Laajuus

5 op

Osaamistavoitteet

Opiskelija tuntee bioenergian hyödyntämismahdollisuudet. Osaa soveltaa menetelmiä bioenergia-alaan liittyvissä suunnittelutehtävissä.
Opintojaksolla korostuu kiertotalousosaaminen laadittaessa vähähiilisiä ratkaisuja pilottikohteissa.

Sisältö

Vähähiiliset ratkaisut:
- siirtyminen fossiilisista polttoaineista puuperäisiin polttoaineisiin esim. hake ja pelletti.
- sivuvirtojen poltto- ja kaasutustekniikat
- VR-malleilla suoritetut laboraatiotyöt
- bioenergiaan liittyvien laskentaohjelmien käyttö ja biolämpöselvityksien laadinta
- CO2 päästölaskennat
- erilaiset kiertotalousmallit ja niiden kannattavuuden tarkastelu

Eu:n asettamat tavaoitteet ja direktiivit
Bioenergian tuomat mahdollisuudet harvaan asutuilla alueilla

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)

Arvosana
Arvosanan kuvaus, kun arvioidaan teknisten järjestelmien ja työmenetelmien osaamista, töiden johdonmukaista tekemistä, teoreettisia tietoja ja raportointitaitoja

Tyydyttävä (1)
Opiskelija tekee opintojakson tavoitteiden mukaiset oppimistehtävät ohjaajan opastuksella. Tulokset ja tekemisen laatu täyttävät vain työlle asetetut minimivaatimukset. Tulosten raportoinnissa on asiavirheitä ja kielellisiä puutteita. Opiskelija kuvaa tekemistään lähinnä arkikielen käsittein. Ajankäyttö on hallitsematonta.

Tyydyttävä (2)
Opiskelija tekee opintojakson tavoitteiden mukaiset oppimistehtävät osittain itsenäisesti. Tulokset ja tekemisen laatu ylittävät työlle asetetut minimivaatimukset. Tulosten raportoinnissa on jonkin verran asiavirheitä ja kielellisiä puutteita. Opiskelija pyrkii kuvaamaan tekemistään ammattikielen käsittein. Ajankäyttö on suunnittelematonta.

Arviointikriteerit, hyvä (3)

Hyvä (3)
Opiskelija tekee opintojakson tavoiteiden mukaiset oppimistehtävät itsenäisesti. Tulokset ja tekeminen ovat pääosin laadukasta. Tulosten raportointi on lähes virheetöntä ja hyvää ammatti- ja asiakieltä. Ajankäyttö on hallinnassa.

Hyvä (4)
Opiskelija tekee opintojakson tavoitteiden mukaiset oppimistehtävät itsenäisesti. Tulokset ja tekeminen ovat laadukasta. Tulosten raportointi on asioita perustelevaa ja hyvää ammatti- ja asiakieltä. Ajankäyttö on hallinnassa.

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

Kiitettävä (5)
Opiskelija tekee opintojakson tavoitteiden mukaiset oppimistehtävät omatoimisesti ja itsenäisesti. Tulokset ja tekeminen ovat korkealaatuisia. Tulosten raportointi on asioita perustelevaa ja arvioivaa virheetöntä ammatti- ja asiakieltä. Ajankäyttö on suunnitelmallista.

Oppimateriaalit

Oppimateriaali jaetaan tunneilla.

Ilmoittautumisaika

02.10.2023 - 15.12.2023

Ajoitus

08.01.2024 - 16.05.2024

Laajuus

5 op

Toteutustapa

Lähiopetus

Yksikkö

Insinöörikoulutus, rakennus- ja yhdyskuntatekniikka

Opetuskielet
  • Suomi
Paikat

0 - 60

Tutkinto-ohjelma
  • Rakennus- ja yhdyskuntatekniikan koulutus
Opettaja
  • Vesa-Matti Ruismäki
Vastuuhenkilö

Vesa-Matti Ruismäki

Opiskelijaryhmät
  • R51R20S
    Insinöörikoulutus, rakennus- ja yhdyskuntatekniikka (päivätoteutus), Rovaniemi, syksy 2020
  • RA51R20S
    Insinöörikoulutus, rakennus- ja yhdyskuntatekniikka (monimuotototeutus), Rovaniemi 2020

Tavoitteet

Opiskelija tuntee bioenergian hyödyntämismahdollisuudet. Osaa soveltaa menetelmiä bioenergia-alaan liittyvissä suunnittelutehtävissä.
Opintojaksolla korostuu kiertotalousosaaminen laadittaessa vähähiilisiä ratkaisuja pilottikohteissa.

Sisältö

Vähähiiliset ratkaisut:
- siirtyminen fossiilisista polttoaineista puuperäisiin polttoaineisiin esim. hake ja pelletti.
- sivuvirtojen poltto- ja kaasutustekniikat
- VR-malleilla suoritetut laboraatiotyöt
- bioenergiaan liittyvien laskentaohjelmien käyttö ja biolämpöselvityksien laadinta
- CO2 päästölaskennat
- erilaiset kiertotalousmallit ja niiden kannattavuuden tarkastelu

Eu:n asettamat tavaoitteet ja direktiivit
Bioenergian tuomat mahdollisuudet harvaan asutuilla alueilla

Aika ja paikka

Monimuoto-toteutus

Oppimateriaalit

Kaukolämmön käsikirja , Energiateollisuus ry, Kirjapaino Libris Oy, Helsinki 2006. ISBN 952-5615-08-1 Suomessa käytettävien polttoaineiden ominaisuuksia, Alakangas E, ym., Teknologian tutkimuskeskus VTT, Espoo 2016 ISBN 978-951-38-8418-5 Tunneilla jaettava materiaali

Opetusmenetelmät

Opintojakso sisältää teoriaopetusta, harjoitustehtäviä, laboratorioharjoituksia sekä excursion.

Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet

opintojaksolla järjestetään tentti

Arviointiasteikko

H-5

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)

Arvosana
Arvosanan kuvaus, kun arvioidaan teknisten järjestelmien ja työmenetelmien osaamista, töiden johdonmukaista tekemistä, teoreettisia tietoja ja raportointitaitoja

Tyydyttävä (1)
Opiskelija tekee opintojakson tavoitteiden mukaiset oppimistehtävät ohjaajan opastuksella. Tulokset ja tekemisen laatu täyttävät vain työlle asetetut minimivaatimukset. Tulosten raportoinnissa on asiavirheitä ja kielellisiä puutteita. Opiskelija kuvaa tekemistään lähinnä arkikielen käsittein. Ajankäyttö on hallitsematonta.

Tyydyttävä (2)
Opiskelija tekee opintojakson tavoitteiden mukaiset oppimistehtävät osittain itsenäisesti. Tulokset ja tekemisen laatu ylittävät työlle asetetut minimivaatimukset. Tulosten raportoinnissa on jonkin verran asiavirheitä ja kielellisiä puutteita. Opiskelija pyrkii kuvaamaan tekemistään ammattikielen käsittein. Ajankäyttö on suunnittelematonta.

Arviointikriteerit, hyvä (3)

Hyvä (3)
Opiskelija tekee opintojakson tavoiteiden mukaiset oppimistehtävät itsenäisesti. Tulokset ja tekeminen ovat pääosin laadukasta. Tulosten raportointi on lähes virheetöntä ja hyvää ammatti- ja asiakieltä. Ajankäyttö on hallinnassa.

Hyvä (4)
Opiskelija tekee opintojakson tavoitteiden mukaiset oppimistehtävät itsenäisesti. Tulokset ja tekeminen ovat laadukasta. Tulosten raportointi on asioita perustelevaa ja hyvää ammatti- ja asiakieltä. Ajankäyttö on hallinnassa.

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

Kiitettävä (5)
Opiskelija tekee opintojakson tavoitteiden mukaiset oppimistehtävät omatoimisesti ja itsenäisesti. Tulokset ja tekeminen ovat korkealaatuisia. Tulosten raportointi on asioita perustelevaa ja arvioivaa virheetöntä ammatti- ja asiakieltä. Ajankäyttö on suunnitelmallista.

Hylätty (0)

Opiskelija ei hallitse alan käsitteitä eikä ammattisanastoa. Opiskelija ei pysty määrittämään bioenergian roolia Suomessa. Opiskelija ei pysty mitoittamaan bioenergian tuotantolaitoksia.

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2)

Opiskelija hallitsee osittain alan bioenergia-alan käsitteet. Opiskelija tietää bioenergian merkityksen Suomene energiantuotannossa. Opiskelija hallitsee bioenergian tuotantolaitoksen mitoituksen periaatteet. Opiskelija osaa tehdä suuntaa antavan mitoituksen bioenergian tuotantolaitokselle.

Arviointikriteerit, hyvä (3-4)

Opiskelija hallitsee bioenergia-alan käsitteet. Opiskelija ymmärtää bioenergian roolin Suomen energiantuotannossa. Opiskelija mitoittaa bioenergian tuotantolaitoksen ja hallitsee mitoituksen periaatteet. Opiskelija pystyy mitoittamaan bioenergian tuotantolaitoksen. Opiskeija osaa verrata erilaisia bioenergian tuotantomuotoja soveltuvuutta erilaisiin kohteisiin.

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

Opiskelija hallitsee bioenergia-alan käsitteet ja käyttää ammattikieltä. Opiskelija ymmärtää bioenergian roolin Suomen energiantuotannossa. Opiskelija mitoittaa bioenergian tuotantolaitoksen ja hallitsee mitoituksen periaatteet. Opiskelija pystyy soveltamaan kirjallisuutta laitoksien mitoittamisessa sekä osaa ottaa huomioon erilaisten kohteiden erityispiirteet. Opiskeija osaa verrata erilaisia bioenergian tuotantomuotoja sekä valitsemaan oikeanlaisen tuotantomuodon kohteeseen.

Ilmoittautumisaika

03.10.2022 - 09.01.2023

Ajoitus

10.01.2023 - 30.04.2023

Laajuus

5 op

Toteutustapa

Lähiopetus

Yksikkö

Insinöörikoulutus, rakennus- ja yhdyskuntatekniikka

Opetuskielet
  • Suomi
Paikat

0 - 50

Tutkinto-ohjelma
  • Rakennus- ja yhdyskuntatekniikan koulutus
Opettaja
  • Vesa-Matti Ruismäki
Vastuuhenkilö

Vesa-Matti Ruismäki

Opiskelijaryhmät
  • R51R19S
    Rakennus- ja yhdyskuntatekniikan koulutus (päiväopiskelu) Rovaniemi syksy 2019

Tavoitteet

Opiskelija tuntee bioenergian hyödyntämismahdollisuudet. Osaa soveltaa menetelmiä bioenergia-alaan liittyvissä suunnittelutehtävissä.
Opintojaksolla korostuu kiertotalousosaaminen laadittaessa vähähiilisiä ratkaisuja pilottikohteissa.

Sisältö

Vähähiiliset ratkaisut:
- siirtyminen fossiilisista polttoaineista puuperäisiin polttoaineisiin esim. hake ja pelletti.
- sivuvirtojen poltto- ja kaasutustekniikat
- VR-malleilla suoritetut laboraatiotyöt
- bioenergiaan liittyvien laskentaohjelmien käyttö ja biolämpöselvityksien laadinta
- CO2 päästölaskennat
- erilaiset kiertotalousmallit ja niiden kannattavuuden tarkastelu

Eu:n asettamat tavaoitteet ja direktiivit
Bioenergian tuomat mahdollisuudet harvaan asutuilla alueilla

Aika ja paikka

Päivätoteutus, Jokiväylä 11

Oppimateriaalit

Kaukolämmön käsikirja , Energiateollisuus ry, Kirjapaino Libris Oy, Helsinki 2006. ISBN 952-5615-08-1
Suomessa käytettävien polttoaineiden ominaisuuksia, Alakangas E, ym., Teknologian tutkimuskeskus VTT, Espoo 2016 ISBN 978-951-38-8418-5
Tunneilla jaettava materiaali

Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet

Opintojaksolla ei järjestetä tenttiä.

Arviointiasteikko

H-5

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)

Arvosana
Arvosanan kuvaus, kun arvioidaan teknisten järjestelmien ja työmenetelmien osaamista, töiden johdonmukaista tekemistä, teoreettisia tietoja ja raportointitaitoja

Tyydyttävä (1)
Opiskelija tekee opintojakson tavoitteiden mukaiset oppimistehtävät ohjaajan opastuksella. Tulokset ja tekemisen laatu täyttävät vain työlle asetetut minimivaatimukset. Tulosten raportoinnissa on asiavirheitä ja kielellisiä puutteita. Opiskelija kuvaa tekemistään lähinnä arkikielen käsittein. Ajankäyttö on hallitsematonta.

Tyydyttävä (2)
Opiskelija tekee opintojakson tavoitteiden mukaiset oppimistehtävät osittain itsenäisesti. Tulokset ja tekemisen laatu ylittävät työlle asetetut minimivaatimukset. Tulosten raportoinnissa on jonkin verran asiavirheitä ja kielellisiä puutteita. Opiskelija pyrkii kuvaamaan tekemistään ammattikielen käsittein. Ajankäyttö on suunnittelematonta.

Arviointikriteerit, hyvä (3)

Hyvä (3)
Opiskelija tekee opintojakson tavoiteiden mukaiset oppimistehtävät itsenäisesti. Tulokset ja tekeminen ovat pääosin laadukasta. Tulosten raportointi on lähes virheetöntä ja hyvää ammatti- ja asiakieltä. Ajankäyttö on hallinnassa.

Hyvä (4)
Opiskelija tekee opintojakson tavoitteiden mukaiset oppimistehtävät itsenäisesti. Tulokset ja tekeminen ovat laadukasta. Tulosten raportointi on asioita perustelevaa ja hyvää ammatti- ja asiakieltä. Ajankäyttö on hallinnassa.

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

Kiitettävä (5)
Opiskelija tekee opintojakson tavoitteiden mukaiset oppimistehtävät omatoimisesti ja itsenäisesti. Tulokset ja tekeminen ovat korkealaatuisia. Tulosten raportointi on asioita perustelevaa ja arvioivaa virheetöntä ammatti- ja asiakieltä. Ajankäyttö on suunnitelmallista.

Hylätty (0)

Opiskelija ei hallitse alan käsitteitä eikä ammattisanastoa. Opiskelija ei pysty määrittämään bioenergian roolia Suomessa. Opiskelija ei pysty mitoittamaan bioenergian tuotantolaitoksia.

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2)

Opiskelija hallitsee osittain alan bioenergia-alan käsitteet. Opiskelija tietää bioenergian merkityksen Suomene energiantuotannossa. Opiskelija hallitsee bioenergian tuotantolaitoksen mitoituksen periaatteet. Opiskelija osaa tehdä suuntaa antavan mitoituksen bioenergian tuotantolaitokselle.

Arviointikriteerit, hyvä (3-4)

Opiskelija hallitsee bioenergia-alan käsitteet. Opiskelija ymmärtää bioenergian roolin Suomen energiantuotannossa. Opiskelija mitoittaa bioenergian tuotantolaitoksen ja hallitsee mitoituksen periaatteet. Opiskelija pystyy mitoittamaan bioenergian tuotantolaitoksen. Opiskeija osaa verrata erilaisia bioenergian tuotantomuotoja soveltuvuutta erilaisiin kohteisiin.

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

Opiskelija hallitsee bioenergia-alan käsitteet ja käyttää ammattikieltä. Opiskelija ymmärtää bioenergian roolin Suomen energiantuotannossa. Opiskelija mitoittaa bioenergian tuotantolaitoksen ja hallitsee mitoituksen periaatteet. Opiskelija pystyy soveltamaan kirjallisuutta laitoksien mitoittamisessa sekä osaa ottaa huomioon erilaisten kohteiden erityispiirteet. Opiskeija osaa verrata erilaisia bioenergian tuotantomuotoja sekä valitsemaan oikeanlaisen tuotantomuodon kohteeseen.

Ilmoittautumisaika

01.10.2021 - 10.01.2022

Ajoitus

17.01.2022 - 29.04.2022

Laajuus

5 op

Toteutustapa

Lähiopetus

Yksikkö

Insinöörikoulutus, rakennus- ja yhdyskuntatekniikka

Opetuskielet
  • Suomi
Paikat

0 - 30

Tutkinto-ohjelma
  • Rakennus- ja yhdyskuntatekniikan koulutus
Opettaja
  • Vesa-Matti Ruismäki
Vastuuhenkilö

Petri Kuisma

Opiskelijaryhmät
  • R51R18S
    Rakennus- ja yhdyskuntatekniikan koulutus (päiväopiskelu) Rovaniemi syksy 2018

Tavoitteet

Opiskelija tuntee bioenergian hyödyntämismahdollisuudet. Osaa soveltaa menetelmiä bioenergia-alaan liittyvissä suunnittelutehtävissä.
Opintojaksolla korostuu kiertotalousosaaminen laadittaessa vähähiilisiä ratkaisuja pilottikohteissa.

Sisältö

Vähähiiliset ratkaisut:
- siirtyminen fossiilisista polttoaineista puuperäisiin polttoaineisiin esim. hake ja pelletti.
- sivuvirtojen poltto- ja kaasutustekniikat
- VR-malleilla suoritetut laboraatiotyöt
- bioenergiaan liittyvien laskentaohjelmien käyttö ja biolämpöselvityksien laadinta
- CO2 päästölaskennat
- erilaiset kiertotalousmallit ja niiden kannattavuuden tarkastelu

Eu:n asettamat tavaoitteet ja direktiivit
Bioenergian tuomat mahdollisuudet harvaan asutuilla alueilla

Aika ja paikka

1.2. - 31.5.2021

Oppimateriaalit

Tunnilla jaettava materiaali

Opetusmenetelmät

Luennot, laskuharjoitukset ja excursiot sekä tentti.

Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet

Tentti pidetään opintojakson päätteeksi. Uusintamahdollisuus toukokuun 2021 aikana.

Toteutuksen valinnaiset suoritustavat

Harjoitustyöt ja tentti

Arviointiasteikko

H-5

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)

Arvosana
Arvosanan kuvaus, kun arvioidaan teknisten järjestelmien ja työmenetelmien osaamista, töiden johdonmukaista tekemistä, teoreettisia tietoja ja raportointitaitoja

Tyydyttävä (1)
Opiskelija tekee opintojakson tavoitteiden mukaiset oppimistehtävät ohjaajan opastuksella. Tulokset ja tekemisen laatu täyttävät vain työlle asetetut minimivaatimukset. Tulosten raportoinnissa on asiavirheitä ja kielellisiä puutteita. Opiskelija kuvaa tekemistään lähinnä arkikielen käsittein. Ajankäyttö on hallitsematonta.

Tyydyttävä (2)
Opiskelija tekee opintojakson tavoitteiden mukaiset oppimistehtävät osittain itsenäisesti. Tulokset ja tekemisen laatu ylittävät työlle asetetut minimivaatimukset. Tulosten raportoinnissa on jonkin verran asiavirheitä ja kielellisiä puutteita. Opiskelija pyrkii kuvaamaan tekemistään ammattikielen käsittein. Ajankäyttö on suunnittelematonta.

Arviointikriteerit, hyvä (3)

Hyvä (3)
Opiskelija tekee opintojakson tavoiteiden mukaiset oppimistehtävät itsenäisesti. Tulokset ja tekeminen ovat pääosin laadukasta. Tulosten raportointi on lähes virheetöntä ja hyvää ammatti- ja asiakieltä. Ajankäyttö on hallinnassa.

Hyvä (4)
Opiskelija tekee opintojakson tavoitteiden mukaiset oppimistehtävät itsenäisesti. Tulokset ja tekeminen ovat laadukasta. Tulosten raportointi on asioita perustelevaa ja hyvää ammatti- ja asiakieltä. Ajankäyttö on hallinnassa.

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

Kiitettävä (5)
Opiskelija tekee opintojakson tavoitteiden mukaiset oppimistehtävät omatoimisesti ja itsenäisesti. Tulokset ja tekeminen ovat korkealaatuisia. Tulosten raportointi on asioita perustelevaa ja arvioivaa virheetöntä ammatti- ja asiakieltä. Ajankäyttö on suunnitelmallista.

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Opintojakson arvosana määräytyy tuntitehtävien sekä tentin arvosanojen mukaisesti.