Talo- ja energiatekniikka-alan kunnossapitotekniikkaLaajuus (5 op)
Tunnus: R501RL96OJ
Laajuus
5 op
Osaamistavoitteet
Opiskelija tuntee kunnossapidon käsitteet ja periaatteet, ymmärtää tavoitteet ja menetelmät sekä osaa soveltaa niitä toiminnan suunnittelussa ja organisoinnissa.
Sisältö
Tieto puuttuu
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)
Arvosana
Arvosanan kuvaus, kun arvioidaan teknisten järjestelmien ja työmenetelmien osaamista, töiden johdonmukaista tekemistä, teoreettisia tietoja ja raportointitaitoja
Tyydyttävä (1)
Opiskelija tekee opintojakson tavoitteiden mukaiset oppimistehtävät ohjaajan opastuksella. Tulokset ja tekemisen laatu täyttävät vain työlle asetetut minimivaatimukset. Tulosten raportoinnissa on asiavirheitä ja kielellisiä puutteita. Opiskelija kuvaa tekemistään lähinnä arkikielen käsittein. Ajankäyttö on hallitsematonta.
Tyydyttävä (2)
Opiskelija tekee opintojakson tavoitteiden mukaiset oppimistehtävät osittain itsenäisesti. Tulokset ja tekemisen laatu ylittävät työlle asetetut minimivaatimukset. Tulosten raportoinnissa on jonkin verran asiavirheitä ja kielellisiä puutteita. Opiskelija pyrkii kuvaamaan tekemistään ammattikielen käsittein. Ajankäyttö on suunnittelematonta.
Arviointikriteerit, hyvä (3)
Hyvä (3)
Opiskelija tekee opintojakson tavoiteiden mukaiset oppimistehtävät itsenäisesti. Tulokset ja tekeminen ovat pääosin laadukasta. Tulosten raportointi on lähes virheetöntä ja hyvää ammatti- ja asiakieltä. Ajankäyttö on hallinnassa.
Hyvä (4)
Opiskelija tekee opintojakson tavoitteiden mukaiset oppimistehtävät itsenäisesti. Tulokset ja tekeminen ovat laadukasta. Tulosten raportointi on asioita perustelevaa ja hyvää ammatti- ja asiakieltä. Ajankäyttö on hallinnassa.
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
Kiitettävä (5
)Opiskelija tekee opintojakson tavoitteiden mukaiset oppimistehtävät omatoimisesti ja itsenäisesti. Tulokset ja tekeminen ovat korkealaatuisia. Tulosten raportointi on asioita perustelevaa ja arvioivaa virheetöntä ammatti- ja asiakieltä. Ajankäyttö on suunnitelmallista.
Ilmoittautumisaika
13.03.2023 - 15.09.2023
Ajoitus
04.09.2023 - 15.12.2023
Laajuus
5 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Yksikkö
Insinöörikoulutus, rakennus- ja yhdyskuntatekniikka
Opetuskielet
- Suomi
Paikat
0 - 60
Tutkinto-ohjelma
- Rakennus- ja yhdyskuntatekniikan koulutus
Opettaja
- Vesa-Matti Ruismäki
Vastuuhenkilö
Vesa-Matti Ruismäki
Opiskelijaryhmät
-
R51R20SInsinöörikoulutus, rakennus- ja yhdyskuntatekniikka (päivätoteutus), Rovaniemi, syksy 2020
-
RA51R20SInsinöörikoulutus, rakennus- ja yhdyskuntatekniikka (monimuotototeutus), Rovaniemi 2020
Tavoitteet
Opiskelija tuntee kunnossapidon käsitteet ja periaatteet, ymmärtää tavoitteet ja menetelmät sekä osaa soveltaa niitä toiminnan suunnittelussa ja organisoinnissa.
Sisältö
Tieto puuttuu
Arviointiasteikko
H-5
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)
Arvosana
Arvosanan kuvaus, kun arvioidaan teknisten järjestelmien ja työmenetelmien osaamista, töiden johdonmukaista tekemistä, teoreettisia tietoja ja raportointitaitoja
Tyydyttävä (1)
Opiskelija tekee opintojakson tavoitteiden mukaiset oppimistehtävät ohjaajan opastuksella. Tulokset ja tekemisen laatu täyttävät vain työlle asetetut minimivaatimukset. Tulosten raportoinnissa on asiavirheitä ja kielellisiä puutteita. Opiskelija kuvaa tekemistään lähinnä arkikielen käsittein. Ajankäyttö on hallitsematonta.
Tyydyttävä (2)
Opiskelija tekee opintojakson tavoitteiden mukaiset oppimistehtävät osittain itsenäisesti. Tulokset ja tekemisen laatu ylittävät työlle asetetut minimivaatimukset. Tulosten raportoinnissa on jonkin verran asiavirheitä ja kielellisiä puutteita. Opiskelija pyrkii kuvaamaan tekemistään ammattikielen käsittein. Ajankäyttö on suunnittelematonta.
Arviointikriteerit, hyvä (3)
Hyvä (3)
Opiskelija tekee opintojakson tavoiteiden mukaiset oppimistehtävät itsenäisesti. Tulokset ja tekeminen ovat pääosin laadukasta. Tulosten raportointi on lähes virheetöntä ja hyvää ammatti- ja asiakieltä. Ajankäyttö on hallinnassa.
Hyvä (4)
Opiskelija tekee opintojakson tavoitteiden mukaiset oppimistehtävät itsenäisesti. Tulokset ja tekeminen ovat laadukasta. Tulosten raportointi on asioita perustelevaa ja hyvää ammatti- ja asiakieltä. Ajankäyttö on hallinnassa.
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
Kiitettävä (5
)Opiskelija tekee opintojakson tavoitteiden mukaiset oppimistehtävät omatoimisesti ja itsenäisesti. Tulokset ja tekeminen ovat korkealaatuisia. Tulosten raportointi on asioita perustelevaa ja arvioivaa virheetöntä ammatti- ja asiakieltä. Ajankäyttö on suunnitelmallista.
Ilmoittautumisaika
14.03.2022 - 16.09.2022
Ajoitus
05.09.2022 - 11.12.2022
Laajuus
5 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Yksikkö
Insinöörikoulutus, rakennus- ja yhdyskuntatekniikka
Toimipiste
Rantavitikka, Jokiväylä 11, Rovaniemi
Opetuskielet
- Suomi
Paikat
0 - 60
Tutkinto-ohjelma
- Rakennus- ja yhdyskuntatekniikan koulutus
Opettaja
- Rauno Juujärvi
Vastuuhenkilö
Maria Tikka
Opiskelijaryhmät
-
R51R19SRakennus- ja yhdyskuntatekniikan koulutus (päiväopiskelu) Rovaniemi syksy 2019
Tavoitteet
Opiskelija tuntee kunnossapidon käsitteet ja periaatteet, ymmärtää tavoitteet ja menetelmät sekä osaa soveltaa niitä toiminnan suunnittelussa ja organisoinnissa.
Sisältö
Tieto puuttuu
Aika ja paikka
Syksy 2022
Opetus tapahtuu Lapin AMK:n Jokiväylä 11 tiloissa.
Oppimateriaalit
- Moodlessa ja tunneilla jaettava materiaali.
- Korkala, T. 2019. Lämmitys - Hoito ja huolto. 2. p. Kiinteistöalan Kustannus Oy.
- Korkala, T. 2020. Ilmanvaihto - Hoito ja huolto. 8. p. Kiinteistöalan Kustannus Oy.
- Jaatinen, A. & Kangasluoma, M. 2018. Kiinteistönhoidon käsikirja. 11. p. Helsinki: Kiinteistöalan kustannus Oy.
- RT-kortisto.
Opetusmenetelmät
Opintojakso sisältää teoriaopetusta, tuntiharjoituksia ja/tai labroja sekä harjoitustyön.
Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö
-
Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet
Ei tenttiä.
Kansainvälisyys
-
Toteutuksen valinnaiset suoritustavat
-
Lisätietoja opiskelijoille
Harjoitustyönä pienkiinteistön huoltokirjan laatiminen.
Lisäksi mahdollisia tuntitehtäviä ja/tai laboraatioharjoituksia.
Arviointiasteikko
H-5
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)
Arvosana
Arvosanan kuvaus, kun arvioidaan teknisten järjestelmien ja työmenetelmien osaamista, töiden johdonmukaista tekemistä, teoreettisia tietoja ja raportointitaitoja
Tyydyttävä (1)
Opiskelija tekee opintojakson tavoitteiden mukaiset oppimistehtävät ohjaajan opastuksella. Tulokset ja tekemisen laatu täyttävät vain työlle asetetut minimivaatimukset. Tulosten raportoinnissa on asiavirheitä ja kielellisiä puutteita. Opiskelija kuvaa tekemistään lähinnä arkikielen käsittein. Ajankäyttö on hallitsematonta.
Tyydyttävä (2)
Opiskelija tekee opintojakson tavoitteiden mukaiset oppimistehtävät osittain itsenäisesti. Tulokset ja tekemisen laatu ylittävät työlle asetetut minimivaatimukset. Tulosten raportoinnissa on jonkin verran asiavirheitä ja kielellisiä puutteita. Opiskelija pyrkii kuvaamaan tekemistään ammattikielen käsittein. Ajankäyttö on suunnittelematonta.
Arviointikriteerit, hyvä (3)
Hyvä (3)
Opiskelija tekee opintojakson tavoiteiden mukaiset oppimistehtävät itsenäisesti. Tulokset ja tekeminen ovat pääosin laadukasta. Tulosten raportointi on lähes virheetöntä ja hyvää ammatti- ja asiakieltä. Ajankäyttö on hallinnassa.
Hyvä (4)
Opiskelija tekee opintojakson tavoitteiden mukaiset oppimistehtävät itsenäisesti. Tulokset ja tekeminen ovat laadukasta. Tulosten raportointi on asioita perustelevaa ja hyvää ammatti- ja asiakieltä. Ajankäyttö on hallinnassa.
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
Kiitettävä (5
)Opiskelija tekee opintojakson tavoitteiden mukaiset oppimistehtävät omatoimisesti ja itsenäisesti. Tulokset ja tekeminen ovat korkealaatuisia. Tulosten raportointi on asioita perustelevaa ja arvioivaa virheetöntä ammatti- ja asiakieltä. Ajankäyttö on suunnitelmallista.
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Hyväksytty suoritus sisältää: tuntiharjoitukset ja/tai laboraatioharjoitukset sekä harjoitustyön hyväksytysti läpi (jokaisesta vähintään 30 % maksimipisteistä tai hyväksytty merkintä).
Tuntitehtävät ja/tai laboraatiot 40 % arvioinnista
Harjoitustyö 60 % arvioinnista
Arviointiasteikko:
K5 ≥ 90 % maksimipisteistä
H4 ≥ 75 %
H3 ≥ 60 %
T2 ≥ 45 %
T1 ≥ 30 %
Hylätty < 30 % maksimipisteistä tai jokin osasuoritus puuttuu
Ilmoittautumisaika
14.03.2022 - 16.09.2022
Ajoitus
29.08.2022 - 11.12.2022
Laajuus
5 op
Virtuaaliosuus (op)
4 op
Toteutustapa
20 % Lähiopetus, 80 % Etäopetus
Yksikkö
Insinöörikoulutus, rakennus- ja yhdyskuntatekniikka
Toimipiste
Rantavitikka, Jokiväylä 11, Rovaniemi
Opetuskielet
- Suomi
Paikat
0 - 60
Tutkinto-ohjelma
- Rakennus- ja yhdyskuntatekniikan koulutus
Opettaja
- Rauno Juujärvi
Vastuuhenkilö
Maria Tikka
Opiskelijaryhmät
-
RA51R19SRakennus- ja yhdyskuntatekniikan koulutus (monimuoto-opiskelu) Rovaniemi syksy 2019
Tavoitteet
Opiskelija tuntee kunnossapidon käsitteet ja periaatteet, ymmärtää tavoitteet ja menetelmät sekä osaa soveltaa niitä toiminnan suunnittelussa ja organisoinnissa.
Sisältö
Tieto puuttuu
Aika ja paikka
Syksy 2022
Opetus tapahtuu virtuaalisesti sekä lähijaksoilla Lapin AMK:n Jokiväylä 11 tiloissa.
Oppimateriaalit
- Moodlessa ja tunneilla jaettava materiaali.
- Korkala, T. 2019. Lämmitys - Hoito ja huolto. 2. p. Kiinteistöalan Kustannus Oy.
- Korkala, T. 2020. Ilmanvaihto - Hoito ja huolto. 8. p. Kiinteistöalan Kustannus Oy.
- Jaatinen, A. & Kangasluoma, M. 2018. Kiinteistönhoidon käsikirja. 11. p. Helsinki: Kiinteistöalan kustannus Oy.
- RT-kortisto.
Opetusmenetelmät
Opintojakso sisältää teoriaopetusta, tuntiharjoituksia ja/tai labroja sekä harjoitustyön.
Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö
-
Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet
Ei tenttiä.
Kansainvälisyys
-
Toteutuksen valinnaiset suoritustavat
-
Lisätietoja opiskelijoille
Harjoitustyönä pienkiinteistön huoltokirjan laatiminen.
Lisäksi mahdollisia tuntitehtäviä ja/tai laboraatioharjoituksia.
Arviointiasteikko
H-5
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)
Arvosana
Arvosanan kuvaus, kun arvioidaan teknisten järjestelmien ja työmenetelmien osaamista, töiden johdonmukaista tekemistä, teoreettisia tietoja ja raportointitaitoja
Tyydyttävä (1)
Opiskelija tekee opintojakson tavoitteiden mukaiset oppimistehtävät ohjaajan opastuksella. Tulokset ja tekemisen laatu täyttävät vain työlle asetetut minimivaatimukset. Tulosten raportoinnissa on asiavirheitä ja kielellisiä puutteita. Opiskelija kuvaa tekemistään lähinnä arkikielen käsittein. Ajankäyttö on hallitsematonta.
Tyydyttävä (2)
Opiskelija tekee opintojakson tavoitteiden mukaiset oppimistehtävät osittain itsenäisesti. Tulokset ja tekemisen laatu ylittävät työlle asetetut minimivaatimukset. Tulosten raportoinnissa on jonkin verran asiavirheitä ja kielellisiä puutteita. Opiskelija pyrkii kuvaamaan tekemistään ammattikielen käsittein. Ajankäyttö on suunnittelematonta.
Arviointikriteerit, hyvä (3)
Hyvä (3)
Opiskelija tekee opintojakson tavoiteiden mukaiset oppimistehtävät itsenäisesti. Tulokset ja tekeminen ovat pääosin laadukasta. Tulosten raportointi on lähes virheetöntä ja hyvää ammatti- ja asiakieltä. Ajankäyttö on hallinnassa.
Hyvä (4)
Opiskelija tekee opintojakson tavoitteiden mukaiset oppimistehtävät itsenäisesti. Tulokset ja tekeminen ovat laadukasta. Tulosten raportointi on asioita perustelevaa ja hyvää ammatti- ja asiakieltä. Ajankäyttö on hallinnassa.
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
Kiitettävä (5
)Opiskelija tekee opintojakson tavoitteiden mukaiset oppimistehtävät omatoimisesti ja itsenäisesti. Tulokset ja tekeminen ovat korkealaatuisia. Tulosten raportointi on asioita perustelevaa ja arvioivaa virheetöntä ammatti- ja asiakieltä. Ajankäyttö on suunnitelmallista.
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Hyväksytty suoritus sisältää: tuntiharjoitukset ja/tai laboraatioharjoitukset sekä harjoitustyön hyväksytysti läpi (jokaisesta vähintään 30 % maksimipisteistä tai hyväksytty merkintä).
Tuntitehtävät ja/tai laboraatiot 40 % arvioinnista
Harjoitustyö 60 % arvioinnista
Arviointiasteikko:
K5 ≥ 90 % maksimipisteistä
H4 ≥ 75 %
H3 ≥ 60 %
T2 ≥ 45 %
T1 ≥ 30 %
Hylätty < 30 % maksimipisteistä tai jokin osasuoritus puuttuu