Maankäytön projekti ja vuorovaikutus kaavoituksessaLaajuus (5 op)
Tunnus: R501ML418
Laajuus
5 op
Opetuskieli
- suomi
Osaamistavoitteet
Opiskelija tuntee maankäytön perusteet ja siihen liittyvän asemakaavoituksen prosessin osallistaen asianosaisia sekä tutustuu kaavaprosessiin liittyviin selvityksiin ja infrasuunnitteluun.
Sisältö
Projektimuotoisesti toteutettava opintojakso.
Maankäytön projekti sidotaan työelämälähtöiseen aiheeseen: asemakaavan muutos- ja laajennusalue haastavassa ympäristössä (selvitystarpeet, maanomistus).
Projektissa integroidaan kolme erillistä opintojaksoa:
* Maankäyttö ja maapolitiikka (asemakaavan muutosprosessi eri vaiheineen, käynnistämis- ja maankäyttösopimus)
* Rakentaminen ja infrasuunnittelu (katu- ja piha-alueiden suunnittelu)
* Rakennusmittaus (tonttijaon laskeminen, YIV-ohjeet yleissuunnittelun osalta).
Suomen kieli ja viestintä on integroitu toteutukseen (kokoustekniikka ja maankäyttö- ja rakennuslain edellyttämä vuorovaikutus kuntien kaavoitusmenettelyssä). Opintojakso sisältää kokoustekniikka kolme opintopistettä.
Projektityöskentelyyn: projektisuunnitelma, viikkoraportointi ja seminaariesitys.
Opiskelijan ohjaus tapahtuu lukukauden muiden opintojen sisällä, väliseminaareissa, erikseen sovituissa ohjaustilaisuuksissa ja sähköisiä järjestelmiä hyväksi käyttäen. Opiskelija saa jatkuvaa palautetta esim väliseminaareissa ja kontaktitunneilla. Palaute voi olla joko suullista tai kirjallista.
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)
Opiskelija osaa kuvailla maankäytön, kaavoitusprosessin ja siihen liittyvän lainsäädännön perusteita. Opiskelija suoriutuu kaavoitukseen liittyvästä yleisötilaisuudesta ja osaa dokumentoida sen sekä tuntee kokoustekniikan perusteet. Opiskelija osaa kohdata asiakkaan ammatillisessa vuorovaikutustilanteessa, vaikka vuorovaikutuksessa onkin puutteita.
Arviointikriteerit, hyvä (3)
Opiskelija tuntee maankäytön, kaavoitusprosessin ja siihen liittyvän lainsäädännön. Opiskelija osaa toimia vakuuttavasti kaavoitukseen liittyvässä yleisötilaisuudessa ja osaa ottaa huomioon erilaiset asiakkaat vuorovaikutustilanteissa. Opiskelija osaa toimia kokoustilanteessa puheenjohtajana.
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
Opiskelija osaa toimia kaavoitusinsinöörinä ja tuntee hyvin kaavoitukseen liittyvät prosessit ja lainsäädännön. Opiskelija osaa antaa neuvoja asiakkaille kaavoitukseen liittyvissä asioissa. Vuorovaikutus on ammattimaista ja monipuolista myös kokoustilanteissa.
Lisätiedot
Opintojakso sisältää kokoustekniikka kolme opintopistettä.
Ilmoittautumisaika
13.03.2023 - 15.09.2023
Ajoitus
11.09.2023 - 15.12.2023
Laajuus
5 op
Virtuaaliosuus (op)
3 op
T&K-osuus
3 op
Toteutustapa
40 % Lähiopetus, 60 % Etäopetus
Yksikkö
Insinöörikoulutus, maanmittaustekniikka
Opetuskielet
- Suomi
Paikat
0 - 60
Tutkinto-ohjelma
- Maanmittaustekniikan koulutus
Opettaja
- Leena Ruokanen
- Katja Palo
Vastuuhenkilö
Katja Palo
Opiskelijaryhmät
-
R51M22SInsinöörikoulutus, maanmittaustekniikka (päiväopinnot), Rovaniemi, syksy 2022
Tavoitteet
Opiskelija tuntee maankäytön perusteet ja siihen liittyvän asemakaavoituksen prosessin osallistaen asianosaisia sekä tutustuu kaavaprosessiin liittyviin selvityksiin ja infrasuunnitteluun.
Sisältö
Projektimuotoisesti toteutettava opintojakso.
Maankäytön projekti sidotaan työelämälähtöiseen aiheeseen: asemakaavan muutos- ja laajennusalue haastavassa ympäristössä (selvitystarpeet, maanomistus).
Projektissa integroidaan kolme erillistä opintojaksoa:
* Maankäyttö ja maapolitiikka (asemakaavan muutosprosessi eri vaiheineen, käynnistämis- ja maankäyttösopimus)
* Rakentaminen ja infrasuunnittelu (katu- ja piha-alueiden suunnittelu)
* Rakennusmittaus (tonttijaon laskeminen, YIV-ohjeet yleissuunnittelun osalta).
Suomen kieli ja viestintä on integroitu toteutukseen (kokoustekniikka ja maankäyttö- ja rakennuslain edellyttämä vuorovaikutus kuntien kaavoitusmenettelyssä). Opintojakso sisältää kokoustekniikka kolme opintopistettä.
Projektityöskentelyyn: projektisuunnitelma, viikkoraportointi ja seminaariesitys.
Opiskelijan ohjaus tapahtuu lukukauden muiden opintojen sisällä, väliseminaareissa, erikseen sovituissa ohjaustilaisuuksissa ja sähköisiä järjestelmiä hyväksi käyttäen. Opiskelija saa jatkuvaa palautetta esim väliseminaareissa ja kontaktitunneilla. Palaute voi olla joko suullista tai kirjallista.
Oppimateriaalit
Moodlessa
Opetusmenetelmät
Projektimuotoisesti toteutettava opintojakso pääsääntöisesti verkossa ja osittain ajasta ja paikasta riippumattomana. Maankäytön projekti sidotaan työelämälähtöiseen aiheeseen: asemakaavan muutos- ja laajennusalue haastavassa ympäristössä (selvitystarpeet, maanomistus). Maankäyttö ja maapolitiikka -projektin kohdealue sijaitsee Rovaniemellä, jonne tehdään maastokäynti lähijaksolla.
Opintojaksolla käytetään osaamismerkkejä, joiden avulla:
1) todennetaan mikro-osaamista
2) dokumentoidaan opiskelijoiden työelämä- ja TKI-yhteyksiä.
Projektissa integroidaan kolme erillistä opintojaksoa:
* Maankäyttö ja maapolitiikka (asemakaavan muutosprosessi eri vaiheineen, käynnistämis- ja maankäyttösopimus)
* Rakentaminen ja infrasuunnittelu (katu- ja piha-alueiden suunnittelu)
* Rakennusmittaus (tonttijaon laskeminen, YIV-ohjeet yleissuunnittelun osalta).
Suomen kieli ja viestintä on integroitu toteutukseen (kokoustekniikka ja maankäyttö- ja rakennuslain edellyttämä vuorovaikutus kuntien kaavoitusmenettelyssä).
Projektityöskentelyyn: projektisuunnitelma, viikkoraportointi ja seminaariesitys.
Opiskelijan ohjaus tapahtuu lukukauden muiden opintojen sisällä, väliseminaareissa, erikseen sovituissa ohjaustilaisuuksissa ja sähköisiä järjestelmiä hyväksi käyttäen. Opiskelija saa jatkuvaa palautetta esim. väliseminaareissa ja kontaktitunneilla.
Toteutuksen valinnaiset suoritustavat
Opiskelijalle annetaan mahdollisuus oman osaamispolun rakentamiseen esim. siten, että opiskelija saa "tuunata" tehtäviä niin, että hän voi hyödyntää niissä omia jo olemassa olevia ja tulevia työelämä- ja/tai
TKI-yhteyksiään opintojakson tavoitteet huomioiden.
Lisätietoja opiskelijoille
Suomen kieli ja viestintä 3 op on integroitu toteutukseen
Arviointiasteikko
H-5
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)
Opiskelija osaa kuvailla maankäytön, kaavoitusprosessin ja siihen liittyvän lainsäädännön perusteita. Opiskelija suoriutuu kaavoitukseen liittyvästä yleisötilaisuudesta ja osaa dokumentoida sen sekä tuntee kokoustekniikan perusteet. Opiskelija osaa kohdata asiakkaan ammatillisessa vuorovaikutustilanteessa, vaikka vuorovaikutuksessa onkin puutteita.
Arviointikriteerit, hyvä (3)
Opiskelija tuntee maankäytön, kaavoitusprosessin ja siihen liittyvän lainsäädännön. Opiskelija osaa toimia vakuuttavasti kaavoitukseen liittyvässä yleisötilaisuudessa ja osaa ottaa huomioon erilaiset asiakkaat vuorovaikutustilanteissa. Opiskelija osaa toimia kokoustilanteessa puheenjohtajana.
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
Opiskelija osaa toimia kaavoitusinsinöörinä ja tuntee hyvin kaavoitukseen liittyvät prosessit ja lainsäädännön. Opiskelija osaa antaa neuvoja asiakkaille kaavoitukseen liittyvissä asioissa. Vuorovaikutus on ammattimaista ja monipuolista myös kokoustilanteissa.
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Projektisuunnitelma (hyväksytty/täydennettävä)
Projektimainen työskentely sisältäen itse- ja vertaisarvioinnin. Ryhmän työskentely arvioidaan ryhmänä sekä henkilökohtainen itsearviointi henkilötasolla. (0-5).
Viikkoraportointi
Analysointitehtävä kokoustekniikasta yksilötyönä (0-5)
OASin esittelyt yleisötilaisuutena (0-5)
Seminaariesitys (0-5)
Tarkat arviointikriteerit ovat Moodlessa.
Lisätiedot
Opintojakso sisältää kokoustekniikka kolme opintopistettä.
Ilmoittautumisaika
13.03.2023 - 15.09.2023
Ajoitus
30.08.2023 - 15.12.2023
Laajuus
5 op
Virtuaaliosuus (op)
4 op
T&K-osuus
3 op
Toteutustapa
20 % Lähiopetus, 80 % Etäopetus
Yksikkö
Insinöörikoulutus, maanmittaustekniikka
Opetuskielet
- Suomi
Paikat
0 - 60
Tutkinto-ohjelma
- Maanmittaustekniikan koulutus
Opettaja
- Leena Ruokanen
- Katja Palo
Vastuuhenkilö
Katja Palo
Opiskelijaryhmät
-
RA51M22SInsinöörikoulutus, maanmittaustekniikka (monimuoto-opinnot), Rovaniemi, syksy 2022
Tavoitteet
Opiskelija tuntee maankäytön perusteet ja siihen liittyvän asemakaavoituksen prosessin osallistaen asianosaisia sekä tutustuu kaavaprosessiin liittyviin selvityksiin ja infrasuunnitteluun.
Sisältö
Projektimuotoisesti toteutettava opintojakso.
Maankäytön projekti sidotaan työelämälähtöiseen aiheeseen: asemakaavan muutos- ja laajennusalue haastavassa ympäristössä (selvitystarpeet, maanomistus).
Projektissa integroidaan kolme erillistä opintojaksoa:
* Maankäyttö ja maapolitiikka (asemakaavan muutosprosessi eri vaiheineen, käynnistämis- ja maankäyttösopimus)
* Rakentaminen ja infrasuunnittelu (katu- ja piha-alueiden suunnittelu)
* Rakennusmittaus (tonttijaon laskeminen, YIV-ohjeet yleissuunnittelun osalta).
Suomen kieli ja viestintä on integroitu toteutukseen (kokoustekniikka ja maankäyttö- ja rakennuslain edellyttämä vuorovaikutus kuntien kaavoitusmenettelyssä). Opintojakso sisältää kokoustekniikka kolme opintopistettä.
Projektityöskentelyyn: projektisuunnitelma, viikkoraportointi ja seminaariesitys.
Opiskelijan ohjaus tapahtuu lukukauden muiden opintojen sisällä, väliseminaareissa, erikseen sovituissa ohjaustilaisuuksissa ja sähköisiä järjestelmiä hyväksi käyttäen. Opiskelija saa jatkuvaa palautetta esim väliseminaareissa ja kontaktitunneilla. Palaute voi olla joko suullista tai kirjallista.
Oppimateriaalit
Moodlessa
Opetusmenetelmät
Projektimuotoisesti toteutettava opintojakso pääsääntöisesti verkossa ja osittain ajasta ja paikasta riippumattomana. Maankäytön projekti sidotaan työelämälähtöiseen aiheeseen: asemakaavan muutos- ja laajennusalue haastavassa ympäristössä (selvitystarpeet, maanomistus). Maankäyttö ja maapolitiikka -projektin kohdealue sijaitsee Rovaniemellä, jonne tehdään maastokäynti lähijaksolla.
Opintojaksolla käytetään osaamismerkkejä, joiden avulla:
1) todennetaan mikro-osaamista
2) dokumentoidaan opiskelijoiden työelämä- ja TKI-yhteyksiä.
Projektissa integroidaan kolme erillistä opintojaksoa:
* Maankäyttö ja maapolitiikka (asemakaavan muutosprosessi eri vaiheineen, käynnistämis- ja maankäyttösopimus)
* Rakentaminen ja infrasuunnittelu (katu- ja piha-alueiden suunnittelu)
* Rakennusmittaus (tonttijaon laskeminen, YIV-ohjeet yleissuunnittelun osalta).
Suomen kieli ja viestintä on integroitu toteutukseen (kokoustekniikka ja maankäyttö- ja rakennuslain edellyttämä vuorovaikutus kuntien kaavoitusmenettelyssä).
Projektityöskentelyyn: projektisuunnitelma, viikkoraportointi ja seminaariesitys.
Opiskelijan ohjaus tapahtuu lukukauden muiden opintojen sisällä, väliseminaareissa, erikseen sovituissa ohjaustilaisuuksissa ja sähköisiä järjestelmiä hyväksi käyttäen. Opiskelija saa jatkuvaa palautetta esim. väliseminaareissa ja kontaktitunneilla.
Toteutuksen valinnaiset suoritustavat
Opiskelijalle annetaan mahdollisuus oman osaamispolun rakentamiseen esim. siten, että opiskelija saa "tuunata" tehtäviä niin, että hän voi hyödyntää niissä omia jo olemassa olevia ja tulevia työelämä- ja/tai
TKI-yhteyksiään opintojakson tavoitteet huomioiden.
Lisätietoja opiskelijoille
Suomen kieli ja viestintä 3 op on integroitu toteutukseen
Arviointiasteikko
H-5
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)
Opiskelija osaa kuvailla maankäytön, kaavoitusprosessin ja siihen liittyvän lainsäädännön perusteita. Opiskelija suoriutuu kaavoitukseen liittyvästä yleisötilaisuudesta ja osaa dokumentoida sen sekä tuntee kokoustekniikan perusteet. Opiskelija osaa kohdata asiakkaan ammatillisessa vuorovaikutustilanteessa, vaikka vuorovaikutuksessa onkin puutteita.
Arviointikriteerit, hyvä (3)
Opiskelija tuntee maankäytön, kaavoitusprosessin ja siihen liittyvän lainsäädännön. Opiskelija osaa toimia vakuuttavasti kaavoitukseen liittyvässä yleisötilaisuudessa ja osaa ottaa huomioon erilaiset asiakkaat vuorovaikutustilanteissa. Opiskelija osaa toimia kokoustilanteessa puheenjohtajana.
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
Opiskelija osaa toimia kaavoitusinsinöörinä ja tuntee hyvin kaavoitukseen liittyvät prosessit ja lainsäädännön. Opiskelija osaa antaa neuvoja asiakkaille kaavoitukseen liittyvissä asioissa. Vuorovaikutus on ammattimaista ja monipuolista myös kokoustilanteissa.
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Projektisuunnitelma (hyväksytty/täydennettävä)
Projektimainen työskentely sisältäen itse- ja vertaisarvioinnin. Ryhmän työskentely arvioidaan ryhmänä sekä henkilökohtainen itsearviointi henkilötasolla. (0-5).
Viikkoraportointi
Analysointitehtävä kokoustekniikasta yksilötyönä (0-5)
OASin esittelyt yleisötilaisuutena (0-5)
Seminaariesitys (0-5)
Tarkat arviointikriteerit ovat Moodlessa.
Lisätiedot
Opintojakso sisältää kokoustekniikka kolme opintopistettä.