VuorovaikutusosaaminenLaajuus (5 op)
Tunnus: MATVVV
Laajuus
5 op
Opetuskieli
- suomi
- englanti
Osaamistavoitteet
Opintojakson suoritettuaan opiskelija osaa
- eritellä minkälaista on tavoitteellinen ja tarkoituksenmukainen viestintä erilaisissa työelämän vuorovaikutustilanteissa ja -suhteissa ja toimia niissä
- tiedostaa, millaisena haluaa itsensä esittää eri vuorovaikutustilanteissa, ja välittää halutun kuvan itsestään muille
- argumentoida sanomansa vakuuttavasti ja asianmukaisesti
- tunnistaa sekä ryhmäviestinnän että kahdenvälisten vuorovaikutussuhteiden ominaispiirteitä
- osallistua työelämän ryhmä- ja neuvottelutilanteisiin yhteistyöhakuisesti, tavoitteellisesti ja tarkoituksenmukaisesti
- tunnistaa oman ja viestintäkumppaninsa kulttuuritaustan vaikutukset viestintätyyleihin ja huomioida ne viestinnässään.
Sisältö
Tutkimuksellinen polku:
- Interpersonaalinen viestintä: kahdenvälisten vuorovaikutussuhteiden ilmiöt ja dynamiikka
- Esiintymisen vuorovaikutus: puheenvuoron rakentaminen ja esittäminen sekä viestintärohkeuden kehittäminen
- Neuvottelu- ja ryhmätaidot
- Kulttuurienvälinen viestintä
Työelämälähtöinen polku:
- Kasvokkainen viestintä: haastavat vuorovaikutustilanteet sekä
esimiehen ja alaisen kahdenväliset vuorovaikutustilanteet (palaute, ohjaus)
- Esiintymisen vuorovaikutus: puheenvuoron rakentaminen ja esittäminen sekä viestintärohkeuden kehittäminen
- Neuvottelu- ja ryhmätaidot
- Vuorovaikutus sidosryhmien kanssa
- Kulttuurienvälinen viestintä
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)
Hylätty/0: Kurssisuoritus on puutteellinen tai palautetut tehtävät eivät vastaa tehtävänantoa. Opiskelija ei osoita saavuttaneensa kurssin osaamistavoitteita.
1: Osaamistavoitteet on saavutettu vain vähäisiltä osin. Opiskelijalla on vain vähäisiä valmiuksia tarkastella kielellisiä ja viestinnällisiä valintojaan. Palautetut tehtävät vastaavat vain joiltakin osin tehtävänantoa.
2: Osaamistavoitteet on saavutettu vain joiltakin osin. Opiskelija osoittaa alkavaa kykyä tarkastella kielellisiä ja viestinnällisiä valintojaan. Palautetut tehtävät vastaavat vain joiltakin osin tehtävänantoa.
Arviointikriteerit, hyvä (3)
3: Osaamistavoitteet on saavutettu melko hyvin. Opiskelija osoittaa kykyä tarkastella kielellisiä ja viestinnällisiä valintojaan. Palautetut tehtävät vastaavat keskeisimmiltä osin tehtävänantoa.
4: Osaamistavoitteet on saavutettu hyvin. Opiskelija osoittaa kehittyneitä valmiuksia tarkastella kielellisiä ja viestinnällisiä valintojaan. Palautetut tehtävät vastaavat keskeisimmiltä osin tehtävänantoa.
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
5: Osaamistavoitteet on saavutettu erinomaisesti. Opiskelija osoittaa monipuolisia ja kehittyneitä valmiuksia tarkastella kielellisiä ja viestinnällisiä valintojaan. Palautetut tehtävät vastaavat erittäin hyvin tehtävänantoa.
Lisätiedot
Opintojakso on yliopiston matkailututkimuksen ja ammattikorkeakoulun restonomikoulutuksen yhteinen.
(Kielten osuus: suomi/viestintä 3 op, englanti 2 op)
Ilmoittautumisaika
13.03.2023 - 22.10.2023
Ajoitus
23.10.2023 - 08.12.2023
Laajuus
5 op
Virtuaaliosuus (op)
3 op
Toteutustapa
40 % Lähiopetus, 60 % Etäopetus
Yksikkö
Restonomikoulutus
Opetuskielet
- Englanti
- Suomi
Paikat
0 - 80
Tutkinto-ohjelma
- Matkailututkimuksen tutkinto-ohjelma
- Restonomikoulutus
Opettaja
- Elina Kreus
- Minna Väyrynen
- Pia Eriksson
Vastuuhenkilö
Minna Väyrynen
Ajoitusryhmät
- Tutkimuksellinen polku (Koko: 70. Avoin AMK: 0.)
- Työelämälähtöinen polku (Koko: 70. Avoin AMK: 0.)
Opiskelijaryhmät
-
YMATaineMatkailututkimus aineopinnot
-
RA81M21SRestonomikoulutus, Rovaniemi syksy 2021
Koulutusryhmat
- Tutkimuksellinen polku
- Työelämälähtöinen polku
Tavoitteet
Opintojakson suoritettuaan opiskelija osaa
- eritellä minkälaista on tavoitteellinen ja tarkoituksenmukainen viestintä erilaisissa työelämän vuorovaikutustilanteissa ja -suhteissa ja toimia niissä
- tiedostaa, millaisena haluaa itsensä esittää eri vuorovaikutustilanteissa, ja välittää halutun kuvan itsestään muille
- argumentoida sanomansa vakuuttavasti ja asianmukaisesti
- tunnistaa sekä ryhmäviestinnän että kahdenvälisten vuorovaikutussuhteiden ominaispiirteitä
- osallistua työelämän ryhmä- ja neuvottelutilanteisiin yhteistyöhakuisesti, tavoitteellisesti ja tarkoituksenmukaisesti
- tunnistaa oman ja viestintäkumppaninsa kulttuuritaustan vaikutukset viestintätyyleihin ja huomioida ne viestinnässään.
Sisältö
Tutkimuksellinen polku:
- Interpersonaalinen viestintä: kahdenvälisten vuorovaikutussuhteiden ilmiöt ja dynamiikka
- Esiintymisen vuorovaikutus: puheenvuoron rakentaminen ja esittäminen sekä viestintärohkeuden kehittäminen
- Neuvottelu- ja ryhmätaidot
- Kulttuurienvälinen viestintä
Työelämälähtöinen polku:
- Kasvokkainen viestintä: haastavat vuorovaikutustilanteet sekä
esimiehen ja alaisen kahdenväliset vuorovaikutustilanteet (palaute, ohjaus)
- Esiintymisen vuorovaikutus: puheenvuoron rakentaminen ja esittäminen sekä viestintärohkeuden kehittäminen
- Neuvottelu- ja ryhmätaidot
- Vuorovaikutus sidosryhmien kanssa
- Kulttuurienvälinen viestintä
Aika ja paikka
23.10. - 8.12.2023 Rovaniemellä tai opiskelijan valitsemassa paikassa.
Oppimateriaalit
Opintojakson materiaali on Moodle-työtilassa ja se koostuu opintojakson sisältöön liittyvästä kirjallisuudesta, artikkeleista ja muusta soveltuvasta materiaalista.
Opetusmenetelmät
Opiskelu itseohjautuvasti yksin ja ryhmässä Moodle-työtilaa hyödyntäen ja ohjatusti luokassa tai virtuaaliluokassa.
Lisätietoja opiskelijoille
Opintojaksolle ilmoittautumisen yhteydessä matkailututkimuksen yliopisto-opiskelijat valitsevat tutkimuksellisen polun, ja ammattikorkeakoulun restonomiopiskelijat valitsevat työelämälähtöisen polun.
Polkujen sisältöihin voi tutustua Pepissä kohdassa Opintojakson tiedot.
Kielten osuudet opintojaksolla: suomi/viestintä 3 op, englanti 2 op
Arviointiasteikko
H-5
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)
Hylätty/0: Kurssisuoritus on puutteellinen tai palautetut tehtävät eivät vastaa tehtävänantoa. Opiskelija ei osoita saavuttaneensa kurssin osaamistavoitteita.
1: Osaamistavoitteet on saavutettu vain vähäisiltä osin. Opiskelijalla on vain vähäisiä valmiuksia tarkastella kielellisiä ja viestinnällisiä valintojaan. Palautetut tehtävät vastaavat vain joiltakin osin tehtävänantoa.
2: Osaamistavoitteet on saavutettu vain joiltakin osin. Opiskelija osoittaa alkavaa kykyä tarkastella kielellisiä ja viestinnällisiä valintojaan. Palautetut tehtävät vastaavat vain joiltakin osin tehtävänantoa.
Arviointikriteerit, hyvä (3)
3: Osaamistavoitteet on saavutettu melko hyvin. Opiskelija osoittaa kykyä tarkastella kielellisiä ja viestinnällisiä valintojaan. Palautetut tehtävät vastaavat keskeisimmiltä osin tehtävänantoa.
4: Osaamistavoitteet on saavutettu hyvin. Opiskelija osoittaa kehittyneitä valmiuksia tarkastella kielellisiä ja viestinnällisiä valintojaan. Palautetut tehtävät vastaavat keskeisimmiltä osin tehtävänantoa.
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
5: Osaamistavoitteet on saavutettu erinomaisesti. Opiskelija osoittaa monipuolisia ja kehittyneitä valmiuksia tarkastella kielellisiä ja viestinnällisiä valintojaan. Palautetut tehtävät vastaavat erittäin hyvin tehtävänantoa.
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Hylätty/0: Opintojakson suoritus on puutteellinen tai palautetut tehtävät eivät vastaa tehtävänantoa. Opiskelija ei osoita saavuttaneensa osaamistavoitteita.
Tyydyttävä:
1: Osaamistavoitteet on saavutettu vain vähäisiltä osin. Opiskelijalla on vain vähäisiä valmiuksia tarkastella kielellisiä ja viestinnällisiä valintojaan. Palautetut tehtävät vastaavat vain joiltakin osin tehtävänantoa.
2: Osaamistavoitteet on saavutettu vain joiltakin osin. Opiskelija osoittaa alkavaa kykyä tarkastella kielellisiä ja viestinnällisiä valintojaan. Palautetut tehtävät vastaavat vain joiltakin osin tehtävänantoa.
Hyvä:
3: Osaamistavoitteet on saavutettu melko hyvin. Opiskelija osoittaa kykyä tarkastella kielellisiä ja viestinnällisiä valintojaan. Palautetut tehtävät vastaavat keskeisimmiltä osin tehtävänantoa.
4: Osaamistavoitteet on saavutettu hyvin. Opiskelija osoittaa kehittyneitä valmiuksia tarkastella kielellisiä ja viestinnällisiä valintojaan. Palautetut tehtävät vastaavat keskeisimmiltä osin tehtävänantoa.
Kiitettävä
5: Osaamistavoitteet on saavutettu erinomaisesti. Opiskelija osoittaa monipuolisia ja kehittyneitä valmiuksia tarkastella kielellisiä ja viestinnällisiä valintojaan. Palautetut tehtävät vastaavat erittäin hyvin tehtävänantoa.
Lisätiedot
Opintojakso on yliopiston matkailututkimuksen ja ammattikorkeakoulun restonomikoulutuksen yhteinen.
(Kielten osuus: suomi/viestintä 3 op, englanti 2 op)
Ilmoittautumisaika
14.03.2022 - 17.10.2022
Ajoitus
24.10.2022 - 02.12.2022
Laajuus
5 op
Virtuaaliosuus (op)
3 op
Toteutustapa
40 % Lähiopetus, 60 % Etäopetus
Yksikkö
Restonomikoulutus
Opetuskielet
- Englanti
- Suomi
Paikat
0 - 100
Tutkinto-ohjelma
- Matkailututkimuksen tutkinto-ohjelma
- Restonomikoulutus
Opettaja
- Elina Kreus
- Minna Väyrynen
- Stefanie Lavan
- Kielet Virtuaaliopettaja AMK
Vastuuhenkilö
Minna Väyrynen
Ajoitusryhmät
- Tutkimuksellinen polku -ryhmä (Koko: 100. Avoin AMK: 0.)
- Työelämälähtöinen polku -ryhmä (Koko: 100. Avoin AMK: 0.)
Opiskelijaryhmät
-
RA81M21KRestonomikoulutus (monimuotototeutus) Rovaniemi kevät
-
YMATaineMatkailututkimus aineopinnot
-
RA81M20SRestonomikoulutus (monimuotototeutus) Rovaniemi syksy 2020
Koulutusryhmat
- Tutkimuksellinen polku -ryhmä
- Työelämälähtöinen polku -ryhmä
Tavoitteet
Opintojakson suoritettuaan opiskelija osaa
- eritellä minkälaista on tavoitteellinen ja tarkoituksenmukainen viestintä erilaisissa työelämän vuorovaikutustilanteissa ja -suhteissa ja toimia niissä
- tiedostaa, millaisena haluaa itsensä esittää eri vuorovaikutustilanteissa, ja välittää halutun kuvan itsestään muille
- argumentoida sanomansa vakuuttavasti ja asianmukaisesti
- tunnistaa sekä ryhmäviestinnän että kahdenvälisten vuorovaikutussuhteiden ominaispiirteitä
- osallistua työelämän ryhmä- ja neuvottelutilanteisiin yhteistyöhakuisesti, tavoitteellisesti ja tarkoituksenmukaisesti
- tunnistaa oman ja viestintäkumppaninsa kulttuuritaustan vaikutukset viestintätyyleihin ja huomioida ne viestinnässään.
Sisältö
Tutkimuksellinen polku:
- Interpersonaalinen viestintä: kahdenvälisten vuorovaikutussuhteiden ilmiöt ja dynamiikka
- Esiintymisen vuorovaikutus: puheenvuoron rakentaminen ja esittäminen sekä viestintärohkeuden kehittäminen
- Neuvottelu- ja ryhmätaidot
- Kulttuurienvälinen viestintä
Työelämälähtöinen polku:
- Kasvokkainen viestintä: haastavat vuorovaikutustilanteet sekä
esimiehen ja alaisen kahdenväliset vuorovaikutustilanteet (palaute, ohjaus)
- Esiintymisen vuorovaikutus: puheenvuoron rakentaminen ja esittäminen sekä viestintärohkeuden kehittäminen
- Neuvottelu- ja ryhmätaidot
- Vuorovaikutus sidosryhmien kanssa
- Kulttuurienvälinen viestintä
Lisätietoja opiskelijoille
Tutustu polkujen sisältöihin Pepissä kohdassa Opintojakson tiedot ja valitse sitten itsellesi sopiva polkuvaihtoehto.
Tutkimuksellinen polku toteutetaan lähiopetuksena.
Työelämälähtöisellä polulla on mahdollista opiskella lähi- tai etäopetuksessa.
Arviointiasteikko
H-5
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)
Hylätty/0: Kurssisuoritus on puutteellinen tai palautetut tehtävät eivät vastaa tehtävänantoa. Opiskelija ei osoita saavuttaneensa kurssin osaamistavoitteita.
1: Osaamistavoitteet on saavutettu vain vähäisiltä osin. Opiskelijalla on vain vähäisiä valmiuksia tarkastella kielellisiä ja viestinnällisiä valintojaan. Palautetut tehtävät vastaavat vain joiltakin osin tehtävänantoa.
2: Osaamistavoitteet on saavutettu vain joiltakin osin. Opiskelija osoittaa alkavaa kykyä tarkastella kielellisiä ja viestinnällisiä valintojaan. Palautetut tehtävät vastaavat vain joiltakin osin tehtävänantoa.
Arviointikriteerit, hyvä (3)
3: Osaamistavoitteet on saavutettu melko hyvin. Opiskelija osoittaa kykyä tarkastella kielellisiä ja viestinnällisiä valintojaan. Palautetut tehtävät vastaavat keskeisimmiltä osin tehtävänantoa.
4: Osaamistavoitteet on saavutettu hyvin. Opiskelija osoittaa kehittyneitä valmiuksia tarkastella kielellisiä ja viestinnällisiä valintojaan. Palautetut tehtävät vastaavat keskeisimmiltä osin tehtävänantoa.
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
5: Osaamistavoitteet on saavutettu erinomaisesti. Opiskelija osoittaa monipuolisia ja kehittyneitä valmiuksia tarkastella kielellisiä ja viestinnällisiä valintojaan. Palautetut tehtävät vastaavat erittäin hyvin tehtävänantoa.
Lisätiedot
Opintojakso on yliopiston matkailututkimuksen ja ammattikorkeakoulun restonomikoulutuksen yhteinen.
(Kielten osuus: suomi/viestintä 3 op, englanti 2 op)