Siirry suoraan sisältöön

Matkailun konseptoidut liiketoimintamallitLaajuus (5 op)

Tunnus: MAT302

Laajuus

5 op

Opetuskieli

  • suomi

Osaamistavoitteet

Opiskelija osaa tarkastella matkailuliiketoimintaa konseptoituna kokonaisuutena. Hän osaa määritellä ja tarkastella matkailuliiketoiminnan liiketoimintamalleja, asiakasymmärrystä sekä organisaation identiteettiä konseptoinnin lähtökohtina. Opiskelija osaa hyödyntää palvelumuotoilun ketteriä menetelmiä konseptin rakentamisessa.

Opintojakson suoritettuaan opiskelija osaa
- tarkastella matkailuliiketoimintaa konseptoituna kokonaisuutena
- tarkastella asiakasymmärrystä sekä organisaation identiteettiä konseptoinnin lähtökohtana
- tunnistaa konseptoidun matkailuliiketoiminnan tunnusmerkit, mallit sekä hyödyt ja mahdollisuudet
- hyödyntää palvelumuotoilua sekä kokeilla palvelumuotoilun menetelmiä ja työkaluja konseptien kehittämisessä
- soveltaa konseptoinnin periaatteita eri toimintaympäristöihin ja matkailuliiketoiminnan kehittämiseen
- hankkia, soveltaa ja hyödyntää tietoa konseptien kehittämisessä ja johtamisessa
- soveltaa, toteuttaa ja arvioida palvelumuotoilun menetelmiä erilaisten palvelutuotteiden kehittämisessä ja uudistamisessa
- arvioida ja analysoida konseptointia matkailuliiketoiminnan osana
- kokeilla, arvioida ja analysoida palvelumuotoilun menetelmiä matkailuliiketoimintakonseptissa.

Sisältö

- Matkailuliiketoiminnan kokonaisvaltainen, konseptilähtöinen suunnittelu
- Konseptin osatekijät ja rakentaminen
- Asiakasymmärrys
- Organisaation identiteetti
- Palvelumuotoilun menetelmiä

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)

Hylätty (0): Opiskelija ei osaa kuvata matkailuliiketoimintaa konseptoituna kokonaisuutena. Hän ei osaa määritellä matkailuliiketoiminnan liiketoimintamalleja, asiakasymmärrystä sekä organisaation identiteettiä konseptoinnin lähtökohtina. Opiskelija ei osaa soveltaa palvelumuotoilun ketteriä menetelmiä konseptin rakentamisessa.

Tyydyttävä (1): Opiskelija osaa kuvata matkailuliiketoimintaa konseptoituna kokonaisuutena heikosti. Hän osaa määritellä matkailuliiketoiminnan liiketoimintamalleja, asiakasymmärrystä sekä organisaation identiteettiä konseptoinnin lähtökohtina heikosti. Opiskelija osaa soveltaa palvelumuotoilun ketteriä menetelmiä heikosti konseptin rakentamisessa.

Tyydyttävä (2): Opiskelija osaa osittain kuvata matkailuliiketoimintaa konseptoituna kokonaisuutena. Hän osaa määritellä matkailuliiketoiminnan liiketoimintamalleja, asiakasymmärrystä sekä organisaation identiteettiä konseptoinnin lähtökohtina osittain. Opiskelija osaa soveltaa palvelumuotoilun ketteriä menetelmiä osittain konseptin rakentamisessa.

Arviointikriteerit, hyvä (3)

Hyvä (3): Opiskelija osaa kuvata matkailuliiketoimintaa konseptoituna kokonaisuutena. Hän osaa määritellä matkailuliiketoiminnan liiketoimintamalleja, asiakasymmärrystä sekä organisaation identiteettiä konseptoinnin lähtökohtina. Opiskelija osaa soveltaa palvelumuotoilun ketteriä menetelmiä konseptin rakentamisessa.

Hyvä (4): Opiskelija osaa kuvata matkailuliiketoimintaa konseptoituna kokonaisuutena kattavasti. Hän osaa määritellä monipuolisesti matkailuliiketoiminnan liiketoimintamalleja, asiakasymmärrystä sekä organisaation identiteettiä konseptoinnin lähtökohtina. Opiskelija osaa soveltaa palvelumuotoilun ketteriä menetelmiä monipuolisesti konseptin rakentamisessa.

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

Kiitettävä (5): Opiskelija osaa kuvata matkailuliiketoimintaa konseptoituna kokonaisuutena kattavasti sekä perustellen. Hän osaa määritellä monipuolisesti ja perustellen matkailuliiketoiminnan liiketoimintamalleja, asiakasymmärrystä sekä organisaation identiteettiä konseptoinnin lähtökohtina. Opiskelija osaa soveltaa palvelumuotoilun ketteriä menetelmiä kattavasti ja monipuolisesti konseptin rakentamisessa.

Lisätiedot

Opintojakso on ammattikorkeakoulun toteuttama, mutta valittavissa myös yliopiston matkailututkimuksen opiskelijoille.

Ammattikorkeakoulussa kolmannen vuoden soveltava projekti 5 op integroituu tähän opintojaksoon Menestyvän matkailuliiketoiminnan suunnittelu -teemalla. Siinä tavoitteena on soveltaa opintojaksolla hankittu osaaminen liiketoimintakonseptin rakentamiseen.

Ilmoittautumisaika

02.10.2023 - 01.01.2024

Ajoitus

02.01.2024 - 25.02.2024

Laajuus

5 op

Virtuaaliosuus (op)

5 op

Toteutustapa

Etäopetus

Yksikkö

​Restonomikoulutus

Opetuskielet
  • Suomi
Paikat

0 - 80

Tutkinto-ohjelma
  • Matkailututkimuksen tutkinto-ohjelma
  • Restonomikoulutus
Opettaja
  • Marja Lempiäinen
  • Milla Hirvaskari
Vastuuhenkilö

Milla Hirvaskari

Opiskelijaryhmät
  • YMATaine
    Matkailututkimus aineopinnot
  • RA81M22K
    Restonomikoulutus, Rovaniemi kevät 2022

Tavoitteet

Opiskelija osaa tarkastella matkailuliiketoimintaa konseptoituna kokonaisuutena. Hän osaa määritellä ja tarkastella matkailuliiketoiminnan liiketoimintamalleja, asiakasymmärrystä sekä organisaation identiteettiä konseptoinnin lähtökohtina. Opiskelija osaa hyödyntää palvelumuotoilun ketteriä menetelmiä konseptin rakentamisessa.

Opintojakson suoritettuaan opiskelija osaa
- tarkastella matkailuliiketoimintaa konseptoituna kokonaisuutena
- tarkastella asiakasymmärrystä sekä organisaation identiteettiä konseptoinnin lähtökohtana
- tunnistaa konseptoidun matkailuliiketoiminnan tunnusmerkit, mallit sekä hyödyt ja mahdollisuudet
- hyödyntää palvelumuotoilua sekä kokeilla palvelumuotoilun menetelmiä ja työkaluja konseptien kehittämisessä
- soveltaa konseptoinnin periaatteita eri toimintaympäristöihin ja matkailuliiketoiminnan kehittämiseen
- hankkia, soveltaa ja hyödyntää tietoa konseptien kehittämisessä ja johtamisessa
- soveltaa, toteuttaa ja arvioida palvelumuotoilun menetelmiä erilaisten palvelutuotteiden kehittämisessä ja uudistamisessa
- arvioida ja analysoida konseptointia matkailuliiketoiminnan osana
- kokeilla, arvioida ja analysoida palvelumuotoilun menetelmiä matkailuliiketoimintakonseptissa.

Sisältö

- Matkailuliiketoiminnan kokonaisvaltainen, konseptilähtöinen suunnittelu
- Konseptin osatekijät ja rakentaminen
- Asiakasymmärrys
- Organisaation identiteetti
- Palvelumuotoilun menetelmiä

Aika ja paikka

3.1. - 25.2.2025 Moodlen oppimis- ja Zoom-ohjausympäristöissä.

Oppimateriaalit

Apunen, A. 2020. Haastajasta hittipalveluksi: tuotteista ideastasi menestyjä. Alma Talent. Sammallahti, T. 2009. Konseptisuunnittelun supersankari. Books on Demand. Tuulaniemi, J. 2011. Palvelumuotoilu. Talentum Media Oy. Hänti, S. 2021. Asiakkaista ansaintaan: Asiakaskeskeinen liiketoimintamalli. Alma Talent. Opintojaksolla osoitettu materiaali,  itsenäinen tiedonhaku

Opetusmenetelmät

Opintojakson toteutus perustuu opiskelijan aktiiviseen ja itseohjautuvaan työskentelyyn. Opintojakso etenee vaiheittain opinnon teemoihin perustuen yksilötyönä ja ohjaustapaamisissa yhteisöllisen oppimisen menetelmin.
Ennakkotehtävä, itsenäinen tiedonhaku ja kommentoiva referaatti.

Opiskelijan oppimista ohjataan Moodlen lukukausityötilassa kirjallisena palautteena sekä ohjaustapaamisissa.

Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö

Asiantuntijapuheenvuorot

Toteutuksen valinnaiset suoritustavat

Osaamisen näyttö. Tarkempi ohjeistus sovitaan ohjaajien kanssa.

Lisätietoja opiskelijoille

Opinto muodostaa tietoperustan liiketoiminnan kehittämisen ja konseptoinnin teemasta ja se integroituu Menestyvän matkailuliiketoiminnan suunnittelu –opintojakson projektitehtävään.

Opintojaksolle osallistumisen edellytyksenä on hyväksytyt suoritukset Matkailun liiketoimintaosaamisen perusteet
ja Liiketoimintamallin suunnittelu opintojaksoilta.

Lapin yliopiston läsnäoleva tutkinto-opiskelija voi ilmoittautua maksutta Lapin ammattikorkeakoulun tarjoamiin LUC-opintoihin, mikäli opinnot voi liittää omaan tutkintoon. Ilmoittautuminen tapahtuu Lapin ammattikorkeakoulun Hakijan työpöydällä: https://hakeutuminen-amk.peppi4.lapit.csc.fi/web/hakijan-tyopoyta/opiskeluhaku#3350

Arviointiasteikko

H-5

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)

Hylätty (0): Opiskelija ei osaa kuvata matkailuliiketoimintaa konseptoituna kokonaisuutena. Hän ei osaa määritellä matkailuliiketoiminnan liiketoimintamalleja, asiakasymmärrystä sekä organisaation identiteettiä konseptoinnin lähtökohtina. Opiskelija ei osaa soveltaa palvelumuotoilun ketteriä menetelmiä konseptin rakentamisessa.

Tyydyttävä (1): Opiskelija osaa kuvata matkailuliiketoimintaa konseptoituna kokonaisuutena heikosti. Hän osaa määritellä matkailuliiketoiminnan liiketoimintamalleja, asiakasymmärrystä sekä organisaation identiteettiä konseptoinnin lähtökohtina heikosti. Opiskelija osaa soveltaa palvelumuotoilun ketteriä menetelmiä heikosti konseptin rakentamisessa.

Tyydyttävä (2): Opiskelija osaa osittain kuvata matkailuliiketoimintaa konseptoituna kokonaisuutena. Hän osaa määritellä matkailuliiketoiminnan liiketoimintamalleja, asiakasymmärrystä sekä organisaation identiteettiä konseptoinnin lähtökohtina osittain. Opiskelija osaa soveltaa palvelumuotoilun ketteriä menetelmiä osittain konseptin rakentamisessa.

Arviointikriteerit, hyvä (3)

Hyvä (3): Opiskelija osaa kuvata matkailuliiketoimintaa konseptoituna kokonaisuutena. Hän osaa määritellä matkailuliiketoiminnan liiketoimintamalleja, asiakasymmärrystä sekä organisaation identiteettiä konseptoinnin lähtökohtina. Opiskelija osaa soveltaa palvelumuotoilun ketteriä menetelmiä konseptin rakentamisessa.

Hyvä (4): Opiskelija osaa kuvata matkailuliiketoimintaa konseptoituna kokonaisuutena kattavasti. Hän osaa määritellä monipuolisesti matkailuliiketoiminnan liiketoimintamalleja, asiakasymmärrystä sekä organisaation identiteettiä konseptoinnin lähtökohtina. Opiskelija osaa soveltaa palvelumuotoilun ketteriä menetelmiä monipuolisesti konseptin rakentamisessa.

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

Kiitettävä (5): Opiskelija osaa kuvata matkailuliiketoimintaa konseptoituna kokonaisuutena kattavasti sekä perustellen. Hän osaa määritellä monipuolisesti ja perustellen matkailuliiketoiminnan liiketoimintamalleja, asiakasymmärrystä sekä organisaation identiteettiä konseptoinnin lähtökohtina. Opiskelija osaa soveltaa palvelumuotoilun ketteriä menetelmiä kattavasti ja monipuolisesti konseptin rakentamisessa.

Lisätiedot

Opintojakso on ammattikorkeakoulun toteuttama, mutta valittavissa myös yliopiston matkailututkimuksen opiskelijoille.

Ammattikorkeakoulussa kolmannen vuoden soveltava projekti 5 op integroituu tähän opintojaksoon Menestyvän matkailuliiketoiminnan suunnittelu -teemalla. Siinä tavoitteena on soveltaa opintojaksolla hankittu osaaminen liiketoimintakonseptin rakentamiseen.

Ilmoittautumisaika

13.03.2023 - 13.08.2023

Ajoitus

14.08.2023 - 22.10.2023

Laajuus

5 op

Virtuaaliosuus (op)

5 op

Toteutustapa

Etäopetus

Yksikkö

​Restonomikoulutus

Opetuskielet
  • Suomi
Paikat

0 - 80

Tutkinto-ohjelma
  • Restonomikoulutus
Opettaja
  • Milla Hirvaskari
  • Marja Lempiäinen
Vastuuhenkilö

Milla Hirvaskari

Opiskelijaryhmät
  • RA81M21S
    Restonomikoulutus, Rovaniemi syksy 2021

Tavoitteet

Opiskelija osaa tarkastella matkailuliiketoimintaa konseptoituna kokonaisuutena. Hän osaa määritellä ja tarkastella matkailuliiketoiminnan liiketoimintamalleja, asiakasymmärrystä sekä organisaation identiteettiä konseptoinnin lähtökohtina. Opiskelija osaa hyödyntää palvelumuotoilun ketteriä menetelmiä konseptin rakentamisessa.

Opintojakson suoritettuaan opiskelija osaa
- tarkastella matkailuliiketoimintaa konseptoituna kokonaisuutena
- tarkastella asiakasymmärrystä sekä organisaation identiteettiä konseptoinnin lähtökohtana
- tunnistaa konseptoidun matkailuliiketoiminnan tunnusmerkit, mallit sekä hyödyt ja mahdollisuudet
- hyödyntää palvelumuotoilua sekä kokeilla palvelumuotoilun menetelmiä ja työkaluja konseptien kehittämisessä
- soveltaa konseptoinnin periaatteita eri toimintaympäristöihin ja matkailuliiketoiminnan kehittämiseen
- hankkia, soveltaa ja hyödyntää tietoa konseptien kehittämisessä ja johtamisessa
- soveltaa, toteuttaa ja arvioida palvelumuotoilun menetelmiä erilaisten palvelutuotteiden kehittämisessä ja uudistamisessa
- arvioida ja analysoida konseptointia matkailuliiketoiminnan osana
- kokeilla, arvioida ja analysoida palvelumuotoilun menetelmiä matkailuliiketoimintakonseptissa.

Sisältö

- Matkailuliiketoiminnan kokonaisvaltainen, konseptilähtöinen suunnittelu
- Konseptin osatekijät ja rakentaminen
- Asiakasymmärrys
- Organisaation identiteetti
- Palvelumuotoilun menetelmiä

Aika ja paikka

14.8.- 22.10.2023 Moodlen oppimis- ja Zoom-ohjausympäristöissä.

Oppimateriaalit

Apunen, A. 2020. Haastajasta hittipalveluksi: tuotteista ideastasi menestyjä. Alma Talent. Sammallahti, T. 2009. Konseptisuunnittelun supersankari. Books on Demand. Tuulaniemi, J. 2011. Palvelumuotoilu. Talentum Media Oy. Ojasalo, K., Moilanen, T. & Ritalahti, J. 2015 (tai 2014 tai 2009). Kehittämistyön menetelmät. Uudenlaista osaamista liiketoimintaan. Helsinki: WSOYpro. Opintojaksolla osoitettu materiaali Itsenäinen tiedonhaku

Opetusmenetelmät

Opintojakson toteutus perustuu opiskelijan aktiiviseen ja itseohjautuvaan työskentelyyn. Opintojakso etenee vaiheittain opinnon teemoihin perustuen yksilötyönä ja ohjaustapaamisissa yhteisöllisen oppimisen menetelmin.
Ennakkotehtävä, itsenäinen tiedonhaku ja kommentoiva referaatti.

Opiskelijan oppimista ohjataan Moodlen lukukausityötilassa kirjallisena palautteena sekä ohjaustapaamisissa.

Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö

Asiantuntijapuheenvuorot

Toteutuksen valinnaiset suoritustavat

Osaamisen näyttö. Tarkempi ohjeistus sovitaan ohjaajien kanssa.

Lisätietoja opiskelijoille

Opinto muodostaa tietoperustan liiketoiminnan kehittämisen ja konseptoinnin teemasta ja se integroituu Menestyvän matkailuliiketoiminnan suunnittelu –opintojakson projektitehtävään.

Lapin yliopiston läsnäoleva tutkinto-opiskelija voi ilmoittautua maksutta Lapin ammattikorkeakoulun tarjoamiin LUC-opintoihin, mikäli opinnot voi liittää omaan tutkintoon. Ilmoittautuminen tapahtuu Lapin ammattikorkeakoulun Hakijan työpöydällä: https://hakeutuminen-amk.peppi4.lapit.csc.fi/web/hakijan-tyopoyta/opiskeluhaku#3048

Arviointiasteikko

H-5

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)

Hylätty (0): Opiskelija ei osaa kuvata matkailuliiketoimintaa konseptoituna kokonaisuutena. Hän ei osaa määritellä matkailuliiketoiminnan liiketoimintamalleja, asiakasymmärrystä sekä organisaation identiteettiä konseptoinnin lähtökohtina. Opiskelija ei osaa soveltaa palvelumuotoilun ketteriä menetelmiä konseptin rakentamisessa.

Tyydyttävä (1): Opiskelija osaa kuvata matkailuliiketoimintaa konseptoituna kokonaisuutena heikosti. Hän osaa määritellä matkailuliiketoiminnan liiketoimintamalleja, asiakasymmärrystä sekä organisaation identiteettiä konseptoinnin lähtökohtina heikosti. Opiskelija osaa soveltaa palvelumuotoilun ketteriä menetelmiä heikosti konseptin rakentamisessa.

Tyydyttävä (2): Opiskelija osaa osittain kuvata matkailuliiketoimintaa konseptoituna kokonaisuutena. Hän osaa määritellä matkailuliiketoiminnan liiketoimintamalleja, asiakasymmärrystä sekä organisaation identiteettiä konseptoinnin lähtökohtina osittain. Opiskelija osaa soveltaa palvelumuotoilun ketteriä menetelmiä osittain konseptin rakentamisessa.

Arviointikriteerit, hyvä (3)

Hyvä (3): Opiskelija osaa kuvata matkailuliiketoimintaa konseptoituna kokonaisuutena. Hän osaa määritellä matkailuliiketoiminnan liiketoimintamalleja, asiakasymmärrystä sekä organisaation identiteettiä konseptoinnin lähtökohtina. Opiskelija osaa soveltaa palvelumuotoilun ketteriä menetelmiä konseptin rakentamisessa.

Hyvä (4): Opiskelija osaa kuvata matkailuliiketoimintaa konseptoituna kokonaisuutena kattavasti. Hän osaa määritellä monipuolisesti matkailuliiketoiminnan liiketoimintamalleja, asiakasymmärrystä sekä organisaation identiteettiä konseptoinnin lähtökohtina. Opiskelija osaa soveltaa palvelumuotoilun ketteriä menetelmiä monipuolisesti konseptin rakentamisessa.

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

Kiitettävä (5): Opiskelija osaa kuvata matkailuliiketoimintaa konseptoituna kokonaisuutena kattavasti sekä perustellen. Hän osaa määritellä monipuolisesti ja perustellen matkailuliiketoiminnan liiketoimintamalleja, asiakasymmärrystä sekä organisaation identiteettiä konseptoinnin lähtökohtina. Opiskelija osaa soveltaa palvelumuotoilun ketteriä menetelmiä kattavasti ja monipuolisesti konseptin rakentamisessa.

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Arvioinnin kohteena on kommentoiva referaatti.
Arviointiasteikko 0 -K5

Hylätty (0)

Opiskelija ei osaa kuvata matkailuliiketoimintaa konseptoituna kokonaisuutena. Hän ei osaa määritellä matkailuliiketoiminnan liiketoimintamalleja, asiakasymmärrystä sekä organisaation identiteettiä konseptoinnin lähtökohtina. Opiskelija ei osaa soveltaa palvelumuotoilun ketteriä menetelmiä konseptin rakentamisessa.

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2)

Tyydyttävä (1): Opiskelija osaa kuvata matkailuliiketoimintaa konseptoituna kokonaisuutena heikosti. Hän osaa määritellä matkailuliiketoiminnan liiketoimintamalleja, asiakasymmärrystä sekä organisaation identiteettiä konseptoinnin lähtökohtina heikosti. Opiskelija osaa soveltaa palvelumuotoilun ketteriä menetelmiä heikosti konseptin rakentamisessa.

Tyydyttävä (2): Opiskelija osaa osittain kuvata matkailuliiketoimintaa konseptoituna kokonaisuutena. Hän osaa määritellä matkailuliiketoiminnan liiketoimintamalleja, asiakasymmärrystä sekä organisaation identiteettiä konseptoinnin lähtökohtina osittain. Opiskelija osaa soveltaa palvelumuotoilun ketteriä menetelmiä osittain konseptin rakentamisessa.

Arviointikriteerit, hyvä (3-4)

Hyvä (3): Opiskelija osaa kuvata matkailuliiketoimintaa konseptoituna kokonaisuutena. Hän osaa määritellä matkailuliiketoiminnan liiketoimintamalleja, asiakasymmärrystä sekä organisaation identiteettiä konseptoinnin lähtökohtina. Opiskelija osaa soveltaa palvelumuotoilun ketteriä menetelmiä konseptin rakentamisessa.

Hyvä (4): Opiskelija osaa kuvata matkailuliiketoimintaa konseptoituna kokonaisuutena kattavasti. Hän osaa määritellä monipuolisesti matkailuliiketoiminnan liiketoimintamalleja, asiakasymmärrystä sekä organisaation identiteettiä konseptoinnin lähtökohtina. Opiskelija osaa soveltaa palvelumuotoilun ketteriä menetelmiä monipuolisesti konseptin rakentamisessa.

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

Opiskelija osaa kuvata matkailuliiketoimintaa konseptoituna kokonaisuutena kattavasti sekä perustellen. Hän osaa määritellä monipuolisesti ja perustellen matkailuliiketoiminnan liiketoimintamalleja, asiakasymmärrystä sekä organisaation identiteettiä konseptoinnin lähtökohtina. Opiskelija osaa soveltaa palvelumuotoilun ketteriä menetelmiä kattavasti ja monipuolisesti konseptin rakentamisessa.

Lisätiedot

Opintojakso on ammattikorkeakoulun toteuttama, mutta valittavissa myös yliopiston matkailututkimuksen opiskelijoille.

Ammattikorkeakoulussa kolmannen vuoden soveltava projekti 5 op integroituu tähän opintojaksoon Menestyvän matkailuliiketoiminnan suunnittelu -teemalla. Siinä tavoitteena on soveltaa opintojaksolla hankittu osaaminen liiketoimintakonseptin rakentamiseen.

Ilmoittautumisaika

03.10.2022 - 01.01.2023

Ajoitus

02.01.2023 - 12.03.2023

Laajuus

5 op

Virtuaaliosuus (op)

5 op

T&K-osuus

1 op

Toteutustapa

Etäopetus

Yksikkö

​Restonomikoulutus

Opetuskielet
  • Suomi
Paikat

0 - 80

Tutkinto-ohjelma
  • Matkailututkimuksen tutkinto-ohjelma
  • Restonomikoulutus
Opettaja
  • Milla Hirvaskari
  • Marja Lempiäinen
Vastuuhenkilö

Milla Hirvaskari

Opiskelijaryhmät
  • RA81M21K
    Restonomikoulutus (monimuotototeutus) Rovaniemi kevät
  • YMATaine
    Matkailututkimus aineopinnot

Tavoitteet

Opiskelija osaa tarkastella matkailuliiketoimintaa konseptoituna kokonaisuutena. Hän osaa määritellä ja tarkastella matkailuliiketoiminnan liiketoimintamalleja, asiakasymmärrystä sekä organisaation identiteettiä konseptoinnin lähtökohtina. Opiskelija osaa hyödyntää palvelumuotoilun ketteriä menetelmiä konseptin rakentamisessa.

Opintojakson suoritettuaan opiskelija osaa
- tarkastella matkailuliiketoimintaa konseptoituna kokonaisuutena
- tarkastella asiakasymmärrystä sekä organisaation identiteettiä konseptoinnin lähtökohtana
- tunnistaa konseptoidun matkailuliiketoiminnan tunnusmerkit, mallit sekä hyödyt ja mahdollisuudet
- hyödyntää palvelumuotoilua sekä kokeilla palvelumuotoilun menetelmiä ja työkaluja konseptien kehittämisessä
- soveltaa konseptoinnin periaatteita eri toimintaympäristöihin ja matkailuliiketoiminnan kehittämiseen
- hankkia, soveltaa ja hyödyntää tietoa konseptien kehittämisessä ja johtamisessa
- soveltaa, toteuttaa ja arvioida palvelumuotoilun menetelmiä erilaisten palvelutuotteiden kehittämisessä ja uudistamisessa
- arvioida ja analysoida konseptointia matkailuliiketoiminnan osana
- kokeilla, arvioida ja analysoida palvelumuotoilun menetelmiä matkailuliiketoimintakonseptissa.

Sisältö

- Matkailuliiketoiminnan kokonaisvaltainen, konseptilähtöinen suunnittelu
- Konseptin osatekijät ja rakentaminen
- Asiakasymmärrys
- Organisaation identiteetti
- Palvelumuotoilun menetelmiä

Aika ja paikka

2.1. - 12.3.2023 Moodlen oppimis- ja Zoom-ohjausympäristöissä.

Oppimateriaalit

Apunen, A. 2020. Haastajasta hittipalveluksi: tuotteista ideastasi menestyjä. Alma Talent.
Tuulaniemi, J. 2011. Palvelumuotoilu. Talentum Media Oy.
Ojasalo, K., Moilanen, T. & Ritalahti, J. 2015 (tai 2014 tai 2009). Kehittämistyön menetelmät. Uudenlaista osaamista liiketoimintaan. Helsinki: WSOYpro.
Opintojaksolla osoitettu materiaali
Itsenäinen tiedonhaku

Opetusmenetelmät

Opintojakson toteutus perustuu opiskelijan aktiiviseen ja itseohjautuvaan työskentelyyn. Opintojakso etenee vaiheittain opinnon teemoihin perustuen yksilötyönä ja ohjaustapaamisissa yhteisöllisen oppimisen menetelmin.
Ennakkotehtävä, itsenäinen tiedonhaku ja aineistoessee.

Opiskelijan oppimista ohjataan Moodlen lukukausityötilassa kirjallisena palautteena sekä ohjaustapaamisissa.

Toteutuksen valinnaiset suoritustavat

Osaamisen näyttö. Tarkempi ohjeistus sovitaan ohjaajien kanssa.

Lisätietoja opiskelijoille

Opinto muodostaa tietoperustan liiketoiminnan kehittämisen ja konseptoinnin teemasta ja se integroituu Menestyvän matkailuliiketoiminnan suunnittelu –opintojakson projektitehtävään.

Arviointiasteikko

H-5

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)

Hylätty (0): Opiskelija ei osaa kuvata matkailuliiketoimintaa konseptoituna kokonaisuutena. Hän ei osaa määritellä matkailuliiketoiminnan liiketoimintamalleja, asiakasymmärrystä sekä organisaation identiteettiä konseptoinnin lähtökohtina. Opiskelija ei osaa soveltaa palvelumuotoilun ketteriä menetelmiä konseptin rakentamisessa.

Tyydyttävä (1): Opiskelija osaa kuvata matkailuliiketoimintaa konseptoituna kokonaisuutena heikosti. Hän osaa määritellä matkailuliiketoiminnan liiketoimintamalleja, asiakasymmärrystä sekä organisaation identiteettiä konseptoinnin lähtökohtina heikosti. Opiskelija osaa soveltaa palvelumuotoilun ketteriä menetelmiä heikosti konseptin rakentamisessa.

Tyydyttävä (2): Opiskelija osaa osittain kuvata matkailuliiketoimintaa konseptoituna kokonaisuutena. Hän osaa määritellä matkailuliiketoiminnan liiketoimintamalleja, asiakasymmärrystä sekä organisaation identiteettiä konseptoinnin lähtökohtina osittain. Opiskelija osaa soveltaa palvelumuotoilun ketteriä menetelmiä osittain konseptin rakentamisessa.

Arviointikriteerit, hyvä (3)

Hyvä (3): Opiskelija osaa kuvata matkailuliiketoimintaa konseptoituna kokonaisuutena. Hän osaa määritellä matkailuliiketoiminnan liiketoimintamalleja, asiakasymmärrystä sekä organisaation identiteettiä konseptoinnin lähtökohtina. Opiskelija osaa soveltaa palvelumuotoilun ketteriä menetelmiä konseptin rakentamisessa.

Hyvä (4): Opiskelija osaa kuvata matkailuliiketoimintaa konseptoituna kokonaisuutena kattavasti. Hän osaa määritellä monipuolisesti matkailuliiketoiminnan liiketoimintamalleja, asiakasymmärrystä sekä organisaation identiteettiä konseptoinnin lähtökohtina. Opiskelija osaa soveltaa palvelumuotoilun ketteriä menetelmiä monipuolisesti konseptin rakentamisessa.

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

Kiitettävä (5): Opiskelija osaa kuvata matkailuliiketoimintaa konseptoituna kokonaisuutena kattavasti sekä perustellen. Hän osaa määritellä monipuolisesti ja perustellen matkailuliiketoiminnan liiketoimintamalleja, asiakasymmärrystä sekä organisaation identiteettiä konseptoinnin lähtökohtina. Opiskelija osaa soveltaa palvelumuotoilun ketteriä menetelmiä kattavasti ja monipuolisesti konseptin rakentamisessa.

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Arvioinnin kohteena on aineistoessee.
Arviointiasteikko 0 -K5

Hylätty (0)

Opiskelija ei osaa kuvata matkailuliiketoimintaa konseptoituna kokonaisuutena. Hän ei osaa määritellä matkailuliiketoiminnan liiketoimintamalleja, asiakasymmärrystä sekä organisaation identiteettiä konseptoinnin lähtökohtina. Opiskelija ei osaa soveltaa palvelumuotoilun ketteriä menetelmiä konseptin rakentamisessa.

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2)

Tyydyttävä (1): Opiskelija osaa kuvata matkailuliiketoimintaa konseptoituna kokonaisuutena heikosti. Hän osaa määritellä matkailuliiketoiminnan liiketoimintamalleja, asiakasymmärrystä sekä organisaation identiteettiä konseptoinnin lähtökohtina heikosti. Opiskelija osaa soveltaa palvelumuotoilun ketteriä menetelmiä heikosti konseptin rakentamisessa.

Tyydyttävä (2): Opiskelija osaa osittain kuvata matkailuliiketoimintaa konseptoituna kokonaisuutena. Hän osaa määritellä matkailuliiketoiminnan liiketoimintamalleja, asiakasymmärrystä sekä organisaation identiteettiä konseptoinnin lähtökohtina osittain. Opiskelija osaa soveltaa palvelumuotoilun ketteriä menetelmiä osittain konseptin rakentamisessa.

Arviointikriteerit, hyvä (3-4)

Hyvä (3): Opiskelija osaa kuvata matkailuliiketoimintaa konseptoituna kokonaisuutena. Hän osaa määritellä matkailuliiketoiminnan liiketoimintamalleja, asiakasymmärrystä sekä organisaation identiteettiä konseptoinnin lähtökohtina. Opiskelija osaa soveltaa palvelumuotoilun ketteriä menetelmiä konseptin rakentamisessa.

Hyvä (4): Opiskelija osaa kuvata matkailuliiketoimintaa konseptoituna kokonaisuutena kattavasti. Hän osaa määritellä monipuolisesti matkailuliiketoiminnan liiketoimintamalleja, asiakasymmärrystä sekä organisaation identiteettiä konseptoinnin lähtökohtina. Opiskelija osaa soveltaa palvelumuotoilun ketteriä menetelmiä monipuolisesti konseptin rakentamisessa.

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

Opiskelija osaa kuvata matkailuliiketoimintaa konseptoituna kokonaisuutena kattavasti sekä perustellen. Hän osaa määritellä monipuolisesti ja perustellen matkailuliiketoiminnan liiketoimintamalleja, asiakasymmärrystä sekä organisaation identiteettiä konseptoinnin lähtökohtina. Opiskelija osaa soveltaa palvelumuotoilun ketteriä menetelmiä kattavasti ja monipuolisesti konseptin rakentamisessa.

Lisätiedot

Opintojakso on ammattikorkeakoulun toteuttama, mutta valittavissa myös yliopiston matkailututkimuksen opiskelijoille.

Ammattikorkeakoulussa kolmannen vuoden soveltava projekti 5 op integroituu tähän opintojaksoon Menestyvän matkailuliiketoiminnan suunnittelu -teemalla. Siinä tavoitteena on soveltaa opintojaksolla hankittu osaaminen liiketoimintakonseptin rakentamiseen.

Ilmoittautumisaika

14.03.2022 - 15.08.2022

Ajoitus

08.08.2022 - 09.10.2022

Laajuus

5 op

Virtuaaliosuus (op)

5 op

T&K-osuus

1 op

Toteutustapa

Etäopetus

Yksikkö

​Restonomikoulutus

Opetuskielet
  • Suomi
Paikat

0 - 100

Tutkinto-ohjelma
  • Matkailututkimuksen tutkinto-ohjelma
  • Restonomikoulutus
Opettaja
  • Milla Hirvaskari
  • Marja Lempiäinen
Vastuuhenkilö

Milla Hirvaskari

Opiskelijaryhmät
  • YMATaine
    Matkailututkimus aineopinnot
  • RA81M20S
    Restonomikoulutus (monimuotototeutus) Rovaniemi syksy 2020

Tavoitteet

Opiskelija osaa tarkastella matkailuliiketoimintaa konseptoituna kokonaisuutena. Hän osaa määritellä ja tarkastella matkailuliiketoiminnan liiketoimintamalleja, asiakasymmärrystä sekä organisaation identiteettiä konseptoinnin lähtökohtina. Opiskelija osaa hyödyntää palvelumuotoilun ketteriä menetelmiä konseptin rakentamisessa.

Opintojakson suoritettuaan opiskelija osaa
- tarkastella matkailuliiketoimintaa konseptoituna kokonaisuutena
- tarkastella asiakasymmärrystä sekä organisaation identiteettiä konseptoinnin lähtökohtana
- tunnistaa konseptoidun matkailuliiketoiminnan tunnusmerkit, mallit sekä hyödyt ja mahdollisuudet
- hyödyntää palvelumuotoilua sekä kokeilla palvelumuotoilun menetelmiä ja työkaluja konseptien kehittämisessä
- soveltaa konseptoinnin periaatteita eri toimintaympäristöihin ja matkailuliiketoiminnan kehittämiseen
- hankkia, soveltaa ja hyödyntää tietoa konseptien kehittämisessä ja johtamisessa
- soveltaa, toteuttaa ja arvioida palvelumuotoilun menetelmiä erilaisten palvelutuotteiden kehittämisessä ja uudistamisessa
- arvioida ja analysoida konseptointia matkailuliiketoiminnan osana
- kokeilla, arvioida ja analysoida palvelumuotoilun menetelmiä matkailuliiketoimintakonseptissa.

Sisältö

- Matkailuliiketoiminnan kokonaisvaltainen, konseptilähtöinen suunnittelu
- Konseptin osatekijät ja rakentaminen
- Asiakasymmärrys
- Organisaation identiteetti
- Palvelumuotoilun menetelmiä

Aika ja paikka

31.8.-9.10.2022 Moodlen oppimis- ja Zoom-ohjausympäristöissä.

Oppimateriaalit

Apunen, A. 2020. Haastajasta hittipalveluksi: tuotteista ideastasi menestyjä. Alma Talent.
Tuulaniemi, J. 2011. Palvelumuotoilu. Talentum Media Oy.
Ojasalo, K., Moilanen, T. & Ritalahti, J. 2015 (tai 2014 tai 2009). Kehittämistyön menetelmät. Uudenlaista osaamista liiketoimintaan. Helsinki: WSOYpro.
Opintojaksolla osoitettu materiaali
Itsenäinen tiedonhaku

Opetusmenetelmät

Opintojakson toteutus perustuu opiskelijan aktiiviseen ja itseohjautuvaan työskentelyyn. Opintojakso etenee vaiheittain opinnon teemoihin perustuen yksilötyönä ja ohjaustapaamisissa yhteisöllisen oppimisen menetelmin.
Ennakkotehtävä, itsenäinen tiedonhaku ja aineistoessee.

Opiskelijan oppimista ohjataan Moodlen lukukausityötilassa kirjallisen palautteen sekä ohjaustapaamisissa suullisen palautteen avulla.

Toteutuksen valinnaiset suoritustavat

Osaamisen näyttö. Tarkempi ohjeistus sovitaan ohjaajien kanssa.

Lisätietoja opiskelijoille

Opinto muodostaa tietoperustan liiketoiminnan kehittämisen ja konseptoinnin teemasta ja se integroituu Menestyvän matkailuliiketoiminnan suunnittelu –opintojakson projektitehtävään.

Arviointiasteikko

H-5

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)

Hylätty (0): Opiskelija ei osaa kuvata matkailuliiketoimintaa konseptoituna kokonaisuutena. Hän ei osaa määritellä matkailuliiketoiminnan liiketoimintamalleja, asiakasymmärrystä sekä organisaation identiteettiä konseptoinnin lähtökohtina. Opiskelija ei osaa soveltaa palvelumuotoilun ketteriä menetelmiä konseptin rakentamisessa.

Tyydyttävä (1): Opiskelija osaa kuvata matkailuliiketoimintaa konseptoituna kokonaisuutena heikosti. Hän osaa määritellä matkailuliiketoiminnan liiketoimintamalleja, asiakasymmärrystä sekä organisaation identiteettiä konseptoinnin lähtökohtina heikosti. Opiskelija osaa soveltaa palvelumuotoilun ketteriä menetelmiä heikosti konseptin rakentamisessa.

Tyydyttävä (2): Opiskelija osaa osittain kuvata matkailuliiketoimintaa konseptoituna kokonaisuutena. Hän osaa määritellä matkailuliiketoiminnan liiketoimintamalleja, asiakasymmärrystä sekä organisaation identiteettiä konseptoinnin lähtökohtina osittain. Opiskelija osaa soveltaa palvelumuotoilun ketteriä menetelmiä osittain konseptin rakentamisessa.

Arviointikriteerit, hyvä (3)

Hyvä (3): Opiskelija osaa kuvata matkailuliiketoimintaa konseptoituna kokonaisuutena. Hän osaa määritellä matkailuliiketoiminnan liiketoimintamalleja, asiakasymmärrystä sekä organisaation identiteettiä konseptoinnin lähtökohtina. Opiskelija osaa soveltaa palvelumuotoilun ketteriä menetelmiä konseptin rakentamisessa.

Hyvä (4): Opiskelija osaa kuvata matkailuliiketoimintaa konseptoituna kokonaisuutena kattavasti. Hän osaa määritellä monipuolisesti matkailuliiketoiminnan liiketoimintamalleja, asiakasymmärrystä sekä organisaation identiteettiä konseptoinnin lähtökohtina. Opiskelija osaa soveltaa palvelumuotoilun ketteriä menetelmiä monipuolisesti konseptin rakentamisessa.

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

Kiitettävä (5): Opiskelija osaa kuvata matkailuliiketoimintaa konseptoituna kokonaisuutena kattavasti sekä perustellen. Hän osaa määritellä monipuolisesti ja perustellen matkailuliiketoiminnan liiketoimintamalleja, asiakasymmärrystä sekä organisaation identiteettiä konseptoinnin lähtökohtina. Opiskelija osaa soveltaa palvelumuotoilun ketteriä menetelmiä kattavasti ja monipuolisesti konseptin rakentamisessa.

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Arvioinnin kohteena on aineistoessee.
Arviointiasteikko 0 -K5

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2)

Tyydyttävä (1): Opiskelija osaa kuvata matkailuliiketoimintaa konseptoituna kokonaisuutena heikosti. Hän osaa määritellä matkailuliiketoiminnan liiketoimintamalleja, asiakasymmärrystä sekä organisaation identiteettiä konseptoinnin lähtökohtina heikosti. Opiskelija osaa soveltaa palvelumuotoilun ketteriä menetelmiä heikosti konseptin rakentamisessa.

Tyydyttävä (2): Opiskelija osaa osittain kuvata matkailuliiketoimintaa konseptoituna kokonaisuutena. Hän osaa määritellä matkailuliiketoiminnan liiketoimintamalleja, asiakasymmärrystä sekä organisaation identiteettiä konseptoinnin lähtökohtina osittain. Opiskelija osaa soveltaa palvelumuotoilun ketteriä menetelmiä osittain konseptin rakentamisessa.

Arviointikriteerit, hyvä (3-4)

Hyvä (3): Opiskelija osaa kuvata matkailuliiketoimintaa konseptoituna kokonaisuutena. Hän osaa määritellä matkailuliiketoiminnan liiketoimintamalleja, asiakasymmärrystä sekä organisaation identiteettiä konseptoinnin lähtökohtina. Opiskelija osaa soveltaa palvelumuotoilun ketteriä menetelmiä konseptin rakentamisessa.

Hyvä (4): Opiskelija osaa kuvata matkailuliiketoimintaa konseptoituna kokonaisuutena kattavasti. Hän osaa määritellä monipuolisesti matkailuliiketoiminnan liiketoimintamalleja, asiakasymmärrystä sekä organisaation identiteettiä konseptoinnin lähtökohtina. Opiskelija osaa soveltaa palvelumuotoilun ketteriä menetelmiä monipuolisesti konseptin rakentamisessa.

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

Kiitettävä (5): Opiskelija osaa kuvata matkailuliiketoimintaa konseptoituna kokonaisuutena kattavasti sekä perustellen. Hän osaa määritellä monipuolisesti ja perustellen matkailuliiketoiminnan liiketoimintamalleja, asiakasymmärrystä sekä organisaation identiteettiä konseptoinnin lähtökohtina. Opiskelija osaa soveltaa palvelumuotoilun ketteriä menetelmiä kattavasti ja monipuolisesti konseptin rakentamisessa.

Lisätiedot

Opintojakso on ammattikorkeakoulun toteuttama, mutta valittavissa myös yliopiston matkailututkimuksen opiskelijoille.

Ammattikorkeakoulussa kolmannen vuoden soveltava projekti 5 op integroituu tähän opintojaksoon Menestyvän matkailuliiketoiminnan suunnittelu -teemalla. Siinä tavoitteena on soveltaa opintojaksolla hankittu osaaminen liiketoimintakonseptin rakentamiseen.