Sosiaalialan ammatillinen osaaminen lasten, nuorten ja perheiden parissaLaajuus (5 op)
Tunnus: K700BE41
Laajuus
5 op
Opetuskieli
- suomi
Osaamistavoitteet
Opiskelija
- osaa arvioida lasten, nuorten ja perheiden asemaa, oikeuksia ja osallisuutta
- osaa luoda ammatillisia vuorovaikutussuhteita ja tunnistaa ohjaustarpeita
- tunnistaa erilaisista lähtökohdista tulevien lasten, nuorten ja perheiden tarpeita ja toimintaedellytyksiä
- tarkastelee omaa suhtautumistaan ja toimintaansa suhteessa erilaisiin asiakkaisiin ja heidän elämäntilanteisiinsa
- osaa arvioida asiakkaan hyvinvointia kokonaisvaltaisesti (fyysinen, psyykkinen, sosiaalinen)
- tuntee sosiaalista turvallisuutta tuottavia palvelujärjestelmiä
Sisältö
Lapsen ja nuoren kasvun tukeminen
Lastensuojelun ja perhesosiaalityön perusteet
- sosiaalialan ja varhaiskasvatuksen keskeiset toimintaympäristöt
- ammatillinen vuorovaikutus
- erilaisten yhteisöjen merkitys
- erilaisia työmenetelmiä ja lähestymistapoja
- osallisuuden merkitys ja tukeminen
- sosiaalialan työ elämänkaaren eri vaiheissa
- sosiaalialan lainsäädäntö
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)
Hylätty (0):
Ammatillinen tietoperusta ja käsitteet:
Opiskelija ei tiedä teoriaperustaa ja käsitteitä eikä osaa kuvata kyseessä olevia ilmiöitä ja niihin liittyviä tilanteita. Hän ei tunne sosiaalista turvallisuutta tuottavia palvelujärjestelmiä.
Ammatillinen toiminta:
Opiskelija ei tunnista erilaisista lähtökohdista tulevien asiakkaiden tarpeita ja toimintaedellytyksiä. Opiskelija ei osaa tarkastella omaa suhtautumistaan ja toimintaansa suhteessa erilaisiin asiakkaisiin.
Eettinen osaaminen ja vastuullisuus:
Opiskelija ei osaa kuvata ammattialan arvoja ja eettisiä periaatteita. Hän ei ymmärrä asiakkaan asemaa, oikeuksia ja osallisuutta.
Tyydyttävä (1-2):
Ammatillinen tietoperusta ja käsitteet:
Opiskelija tietää teoriaperustaa ja käsitteitä, joita käyttää pinnallisesti ilmiöissä ja tilanteissa. Hän tunnistaa palvelujärjestelmän rakenteita ja prosesseja ja niitä ohjaavaa lainsäädäntöä. Opiskelija kuvaa toimintaa pääosin käytännön tiedon avulla.
Ammatillinen toiminta:
Opiskelija tunnistaa asiakkaiden tuen ja palvelujen tarpeita ja osaa ohjaamisen ja tukemisen perustaidot. Opiskelija tuntee ja osaa käyttää muutamia ammatillisia yksilö-, ryhmä- ja yhteisötyön menetelmiä. Hän tunnistaa ja ottaa huomioon lainsäädäntöä, kansallisia ja kansainvälisiä suosituksia palvelusuunnittelussa, päätöksenteossa ja toiminnassa. Opiskelija tunnistaa sosiaalialan työn ja sen arkikäytäntöjen kehittämistarpeita.
Eettinen osaaminen ja vastuullisuus:
Opiskelija ymmärtää oikeudenmukaisuuden ja ihmisarvon loukkaamattomuuden merkityksen. Hän tuntee ihmisten osallisuutta, toimijuutta ja itsemääräämisoikeutta
koskevia periaatteita. Opiskelija ottaa vastuun toiminnastaan ja huomioi turvallisuutta lisääviä työkäytäntöjä. Opiskelija toimii ammattialan arvojen ja eettisten periaatteiden mukaisesti.
Arviointikriteerit, hyvä (3)
Hyvä (3-4):
Ammatillinen tietoperusta ja käsitteet:
Opiskelija tietää keskeisen teoriaperustan ja käsitteet, joita soveltaa erilaisissa ilmiöissä ja tilanteissa. Hän tietää pääosin palvelujärjestelmän rakenteet ja prosessit ja niitä ohjaavan lainsäädännön. Opiskelija arvioi ja perustelee toimintaa tutkimus- ja käytännön tiedon avulla.
Ammatillinen toiminta:
Opiskelija tunnistaa asiakkaiden tuen ja palvelujen tarpeet ja osaa ohjata ja tukea heitä monimutkaisissa tai ennakoimattomissa työtilanteissa. Opiskelija tuntee ja osaa soveltaa ammatillisia yksilö-, ryhmä- ja yhteisötyön menetelmiä. Hän osaa soveltaa lainsäädäntöä, kansallisia ja kansainvälisiä suosituksia palvelusuunnittelussa, päätöksenteossa ja toiminnassa lainsäädäntöä. Hän tunnistaa sosiaalialan työn ja sen käytäntöjen kehittämis- ja uudistamistarpeita.
Eettinen osaaminen ja vastuullisuus:
Opiskelija tukee toiminnallaan oikeudenmukaisuuden ja ihmisarvon loukkaamattomuuden toteutumista. Hän tukee ihmisten osallisuutta, toimijuutta ja itsemääräämisoikeutta. Opiskelija toimii vastuullisesti ja luo turvallisuutta lisääviä työkäytäntöjä. Hän perustelee toimintaansa ammattialan arvojen ja eettisten periaatteiden mukaisesti.
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
Kiitettävä (5):
Ammatillinen tietoperusta ja käsitteet:
Opiskelija tietää teoriaperustan ja käsitteet, joita soveltaa asiantuntevasti erilaisiin ilmiöihin ja tilanteisiin. Hän tietää palvelujärjestelmän rakenteet ja prosessit ja niitä ohjaavan lainsäädännön. Opiskelija analysoi ja perustelee toiminnan monipuolisesti tutkimus- ja käytännön tiedon avulla.
Ammatillinen toiminta:
Opiskelija tunnistaa asiakkaiden tuen ja palvelujen tarpeet ja osaa tarkoituksenmukaisesti ohjata ja tukea heitä monimutkaisissa tai ennakoimattomissa työtilanteissa. Opiskelija tuntee ja osaa soveltaa asiantuntevasti ammatillisia yksilö-, ryhmä- ja yhteisötyön menetelmiä. Hän osaa soveltaa perustellusti lainsäädäntöä, kansallisia ja kansainvälisiä suosituksia palvelusuunnittelussa, päätöksenteossa ja toiminnassa. Opiskelija kehittää ja uudistaa sosiaalialan työtä ja sen käytäntöjä.
Eettinen osaaminen ja vastuullisuus:
Opiskelija vahvistaa toiminnallaan oikeudenmukaisuuden ja ihmisarvon loukkaamattomuuden toteutumista. Hän toimii ihmisten osallisuutta, toimijuutta ja itsemääräämisoikeutta parantaen. Hän toimii vastuullisesti ja luo turvallisuutta lisääviä työkäytäntöjä. Opiskelija perustelee toimintaansa ammattialan arvojen ja eettisten periaatteiden mukaisesti.
Ilmoittautumisaika
03.10.2022 - 11.01.2023
Ajoitus
18.01.2023 - 31.03.2023
Laajuus
5 op
Virtuaaliosuus (op)
5 op
Toteutustapa
Etäopetus
Yksikkö
Sosionomikoulutus
Toimipiste
Kosmos, Tietokatu 1, Kemi
Opetuskielet
- Suomi
Paikat
0 - 45
Tutkinto-ohjelma
- Sosionomikoulutus
Opettaja
- Virpi Piira
- Sari Leppälä
Vastuuhenkilö
Virpi Piira
Opiskelijaryhmät
-
KA71S23K_1Sosionomikoulutus 1 (verkko-opinnot) Kemi, kevät 2023
Tavoitteet
Opiskelija
- osaa arvioida lasten, nuorten ja perheiden asemaa, oikeuksia ja osallisuutta
- osaa luoda ammatillisia vuorovaikutussuhteita ja tunnistaa ohjaustarpeita
- tunnistaa erilaisista lähtökohdista tulevien lasten, nuorten ja perheiden tarpeita ja toimintaedellytyksiä
- tarkastelee omaa suhtautumistaan ja toimintaansa suhteessa erilaisiin asiakkaisiin ja heidän elämäntilanteisiinsa
- osaa arvioida asiakkaan hyvinvointia kokonaisvaltaisesti (fyysinen, psyykkinen, sosiaalinen)
- tuntee sosiaalista turvallisuutta tuottavia palvelujärjestelmiä
Sisältö
Lapsen ja nuoren kasvun tukeminen
Lastensuojelun ja perhesosiaalityön perusteet
- sosiaalialan ja varhaiskasvatuksen keskeiset toimintaympäristöt
- ammatillinen vuorovaikutus
- erilaisten yhteisöjen merkitys
- erilaisia työmenetelmiä ja lähestymistapoja
- osallisuuden merkitys ja tukeminen
- sosiaalialan työ elämänkaaren eri vaiheissa
- sosiaalialan lainsäädäntö
Aika ja paikka
Työsuunnitelman mukaisesti.
Oppimateriaalit
Luentomateriaalit löytyvät Moodlesta
Väli- ja ryhmätehtäviin tulee hakea lähdemateriaalia eri tietokannoista.
Opetusmenetelmät
Vuorovaikutuksellista luennointia ja ryhmäkeskusteluja
Itsenäistä työskentelyä
Yksilö- ja ryhmävälitehtäviä:
2 arvioitavaa yksilötehtävää
Arvioitava ryhmätehtävä (Kirjallinen tehtävä)
Välitehtäviä
Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet
Välitehtävien palautus opintojakson aikana.
Kirjallisen tehtävän palautus opintojakson lopussa.
Palautettavilla tehtävillä lisäksi kaksi uusintapalautusajankohtaa tutkintosäännön mukaisesti.
Lisätietoja opiskelijoille
Opintojakson läsnäolovelvollisuus 80%.
Arviointiasteikko
H-5
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)
Hylätty (0):
Ammatillinen tietoperusta ja käsitteet:
Opiskelija ei tiedä teoriaperustaa ja käsitteitä eikä osaa kuvata kyseessä olevia ilmiöitä ja niihin liittyviä tilanteita. Hän ei tunne sosiaalista turvallisuutta tuottavia palvelujärjestelmiä.
Ammatillinen toiminta:
Opiskelija ei tunnista erilaisista lähtökohdista tulevien asiakkaiden tarpeita ja toimintaedellytyksiä. Opiskelija ei osaa tarkastella omaa suhtautumistaan ja toimintaansa suhteessa erilaisiin asiakkaisiin.
Eettinen osaaminen ja vastuullisuus:
Opiskelija ei osaa kuvata ammattialan arvoja ja eettisiä periaatteita. Hän ei ymmärrä asiakkaan asemaa, oikeuksia ja osallisuutta.
Tyydyttävä (1-2):
Ammatillinen tietoperusta ja käsitteet:
Opiskelija tietää teoriaperustaa ja käsitteitä, joita käyttää pinnallisesti ilmiöissä ja tilanteissa. Hän tunnistaa palvelujärjestelmän rakenteita ja prosesseja ja niitä ohjaavaa lainsäädäntöä. Opiskelija kuvaa toimintaa pääosin käytännön tiedon avulla.
Ammatillinen toiminta:
Opiskelija tunnistaa asiakkaiden tuen ja palvelujen tarpeita ja osaa ohjaamisen ja tukemisen perustaidot. Opiskelija tuntee ja osaa käyttää muutamia ammatillisia yksilö-, ryhmä- ja yhteisötyön menetelmiä. Hän tunnistaa ja ottaa huomioon lainsäädäntöä, kansallisia ja kansainvälisiä suosituksia palvelusuunnittelussa, päätöksenteossa ja toiminnassa. Opiskelija tunnistaa sosiaalialan työn ja sen arkikäytäntöjen kehittämistarpeita.
Eettinen osaaminen ja vastuullisuus:
Opiskelija ymmärtää oikeudenmukaisuuden ja ihmisarvon loukkaamattomuuden merkityksen. Hän tuntee ihmisten osallisuutta, toimijuutta ja itsemääräämisoikeutta
koskevia periaatteita. Opiskelija ottaa vastuun toiminnastaan ja huomioi turvallisuutta lisääviä työkäytäntöjä. Opiskelija toimii ammattialan arvojen ja eettisten periaatteiden mukaisesti.
Arviointikriteerit, hyvä (3)
Hyvä (3-4):
Ammatillinen tietoperusta ja käsitteet:
Opiskelija tietää keskeisen teoriaperustan ja käsitteet, joita soveltaa erilaisissa ilmiöissä ja tilanteissa. Hän tietää pääosin palvelujärjestelmän rakenteet ja prosessit ja niitä ohjaavan lainsäädännön. Opiskelija arvioi ja perustelee toimintaa tutkimus- ja käytännön tiedon avulla.
Ammatillinen toiminta:
Opiskelija tunnistaa asiakkaiden tuen ja palvelujen tarpeet ja osaa ohjata ja tukea heitä monimutkaisissa tai ennakoimattomissa työtilanteissa. Opiskelija tuntee ja osaa soveltaa ammatillisia yksilö-, ryhmä- ja yhteisötyön menetelmiä. Hän osaa soveltaa lainsäädäntöä, kansallisia ja kansainvälisiä suosituksia palvelusuunnittelussa, päätöksenteossa ja toiminnassa lainsäädäntöä. Hän tunnistaa sosiaalialan työn ja sen käytäntöjen kehittämis- ja uudistamistarpeita.
Eettinen osaaminen ja vastuullisuus:
Opiskelija tukee toiminnallaan oikeudenmukaisuuden ja ihmisarvon loukkaamattomuuden toteutumista. Hän tukee ihmisten osallisuutta, toimijuutta ja itsemääräämisoikeutta. Opiskelija toimii vastuullisesti ja luo turvallisuutta lisääviä työkäytäntöjä. Hän perustelee toimintaansa ammattialan arvojen ja eettisten periaatteiden mukaisesti.
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
Kiitettävä (5):
Ammatillinen tietoperusta ja käsitteet:
Opiskelija tietää teoriaperustan ja käsitteet, joita soveltaa asiantuntevasti erilaisiin ilmiöihin ja tilanteisiin. Hän tietää palvelujärjestelmän rakenteet ja prosessit ja niitä ohjaavan lainsäädännön. Opiskelija analysoi ja perustelee toiminnan monipuolisesti tutkimus- ja käytännön tiedon avulla.
Ammatillinen toiminta:
Opiskelija tunnistaa asiakkaiden tuen ja palvelujen tarpeet ja osaa tarkoituksenmukaisesti ohjata ja tukea heitä monimutkaisissa tai ennakoimattomissa työtilanteissa. Opiskelija tuntee ja osaa soveltaa asiantuntevasti ammatillisia yksilö-, ryhmä- ja yhteisötyön menetelmiä. Hän osaa soveltaa perustellusti lainsäädäntöä, kansallisia ja kansainvälisiä suosituksia palvelusuunnittelussa, päätöksenteossa ja toiminnassa. Opiskelija kehittää ja uudistaa sosiaalialan työtä ja sen käytäntöjä.
Eettinen osaaminen ja vastuullisuus:
Opiskelija vahvistaa toiminnallaan oikeudenmukaisuuden ja ihmisarvon loukkaamattomuuden toteutumista. Hän toimii ihmisten osallisuutta, toimijuutta ja itsemääräämisoikeutta parantaen. Hän toimii vastuullisesti ja luo turvallisuutta lisääviä työkäytäntöjä. Opiskelija perustelee toimintaansa ammattialan arvojen ja eettisten periaatteiden mukaisesti.
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Opintojakson suorittaminen edellyttää vähintään 80% aktiivisen läsnäolon sekä ennakko- ja välitehtävien hyväksytysti suorittamisen. Kirjallisen ryhmätehtävän arviointi H-5 (2/3 lopullisesta arvosanasta). Sekä kahden yksilötehtävän arviointi H-5 (1/3 lopullisesta arvosanasta). Arviointikriteerit löytyvät Moodlesta.
Hylätty (0)
Ammatillinen tietoperusta ja käsitteet:
Opiskelija ei tiedä teoriaperustaa ja käsitteitä eikä osaa kuvata kyseessä olevia ilmiöitä ja niihin liittyviä tilanteita. Hän ei tunne sosiaalista turvallisuutta tuottavia palvelujärjestelmiä.
Ammatillinen toiminta:
Opiskelija ei tunnista erilaisista lähtökohdista tulevien asiakkaiden tarpeita ja toimintaedellytyksiä. Opiskelija ei osaa tarkastella omaa suhtautumistaan ja toimintaansa suhteessa erilaisiin asiakkaisiin.
Eettinen osaaminen ja vastuullisuus:
Opiskelija ei osaa kuvata ammattialan arvoja ja eettisiä periaatteita. Hän ei ymmärrä asiakkaan asemaa, oikeuksia ja osallisuutta.
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2)
Ammatillinen tietoperusta ja käsitteet:
Opiskelija tietää teoriaperustaa ja käsitteitä, joita käyttää pinnallisesti ilmiöissä ja tilanteissa. Hän tunnistaa palvelujärjestelmän rakenteita ja prosesseja ja niitä ohjaavaa lainsäädäntöä. Opiskelija kuvaa toimintaa pääosin käytännön tiedon avulla.
Ammatillinen toiminta:
Opiskelija tunnistaa asiakkaiden tuen ja palvelujen tarpeita ja osaa ohjaamisen ja tukemisen perustaidot. Opiskelija tuntee ja osaa käyttää muutamia ammatillisia yksilö-, ryhmä- ja yhteisötyön menetelmiä. Hän tunnistaa ja ottaa huomioon lainsäädäntöä, kansallisia ja kansainvälisiä suosituksia palvelusuunnittelussa, päätöksenteossa ja toiminnassa. Opiskelija tunnistaa sosiaalialan työn ja sen arkikäytäntöjen kehittämistarpeita.
Eettinen osaaminen ja vastuullisuus:
Opiskelija ymmärtää oikeudenmukaisuuden ja ihmisarvon loukkaamattomuuden merkityksen. Hän tuntee ihmisten osallisuutta, toimijuutta ja itsemääräämisoikeutta
koskevia periaatteita. Opiskelija ottaa vastuun toiminnastaan ja huomioi turvallisuutta lisääviä työkäytäntöjä. Opiskelija toimii ammattialan arvojen ja eettisten periaatteiden mukaisesti.
Arviointikriteerit, hyvä (3-4)
Ammatillinen tietoperusta ja käsitteet:
Opiskelija tietää keskeisen teoriaperustan ja käsitteet, joita soveltaa erilaisissa ilmiöissä ja tilanteissa. Hän tietää pääosin palvelujärjestelmän rakenteet ja prosessit ja niitä ohjaavan lainsäädännön. Opiskelija arvioi ja perustelee toimintaa tutkimus- ja käytännön tiedon avulla.
Ammatillinen toiminta:
Opiskelija tunnistaa asiakkaiden tuen ja palvelujen tarpeet ja osaa ohjata ja tukea heitä monimutkaisissa tai ennakoimattomissa työtilanteissa. Opiskelija tuntee ja osaa soveltaa ammatillisia yksilö-, ryhmä- ja yhteisötyön menetelmiä. Hän osaa soveltaa lainsäädäntöä, kansallisia ja kansainvälisiä suosituksia palvelusuunnittelussa, päätöksenteossa ja toiminnassa lainsäädäntöä. Hän tunnistaa sosiaalialan työn ja sen käytäntöjen kehittämis- ja uudistamistarpeita.
Eettinen osaaminen ja vastuullisuus:
Opiskelija tukee toiminnallaan oikeudenmukaisuuden ja ihmisarvon loukkaamattomuuden toteutumista. Hän tukee ihmisten osallisuutta, toimijuutta ja itsemääräämisoikeutta. Opiskelija toimii vastuullisesti ja luo turvallisuutta lisääviä työkäytäntöjä. Hän perustelee toimintaansa ammattialan arvojen ja eettisten periaatteiden mukaisesti.
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
Ammatillinen tietoperusta ja käsitteet:
Opiskelija tietää teoriaperustan ja käsitteet, joita soveltaa asiantuntevasti erilaisiin ilmiöihin ja tilanteisiin. Hän tietää palvelujärjestelmän rakenteet ja prosessit ja niitä ohjaavan lainsäädännön. Opiskelija analysoi ja perustelee toiminnan monipuolisesti tutkimus- ja käytännön tiedon avulla.
Ammatillinen toiminta:
Opiskelija tunnistaa asiakkaiden tuen ja palvelujen tarpeet ja osaa tarkoituksenmukaisesti ohjata ja tukea heitä monimutkaisissa tai ennakoimattomissa työtilanteissa. Opiskelija tuntee ja osaa soveltaa asiantuntevasti ammatillisia yksilö-, ryhmä- ja yhteisötyön menetelmiä. Hän osaa soveltaa perustellusti lainsäädäntöä, kansallisia ja kansainvälisiä suosituksia palvelusuunnittelussa, päätöksenteossa ja toiminnassa. Opiskelija kehittää ja uudistaa sosiaalialan työtä ja sen käytäntöjä.
Eettinen osaaminen ja vastuullisuus:
Opiskelija vahvistaa toiminnallaan oikeudenmukaisuuden ja ihmisarvon loukkaamattomuuden toteutumista. Hän toimii ihmisten osallisuutta, toimijuutta ja itsemääräämisoikeutta parantaen. Hän toimii vastuullisesti ja luo turvallisuutta lisääviä työkäytäntöjä. Opiskelija perustelee toimintaansa ammattialan arvojen ja eettisten periaatteiden mukaisesti.
Ilmoittautumisaika
03.10.2022 - 31.01.2023
Ajoitus
18.01.2023 - 31.03.2023
Laajuus
5 op
Virtuaaliosuus (op)
5 op
Toteutustapa
Etäopetus
Yksikkö
Sosionomikoulutus
Toimipiste
Kosmos, Tietokatu 1, Kemi
Opetuskielet
- Suomi
Paikat
0 - 45
Tutkinto-ohjelma
- Sosionomikoulutus
Opettaja
- Sari Leppälä
- Virpi Piira
Vastuuhenkilö
Virpi Piira
Opiskelijaryhmät
-
KA71S23K_2Sosionomikoulutus 2 (verkko-opinnot) Kemi, kevät 2023
Tavoitteet
Opiskelija
- osaa arvioida lasten, nuorten ja perheiden asemaa, oikeuksia ja osallisuutta
- osaa luoda ammatillisia vuorovaikutussuhteita ja tunnistaa ohjaustarpeita
- tunnistaa erilaisista lähtökohdista tulevien lasten, nuorten ja perheiden tarpeita ja toimintaedellytyksiä
- tarkastelee omaa suhtautumistaan ja toimintaansa suhteessa erilaisiin asiakkaisiin ja heidän elämäntilanteisiinsa
- osaa arvioida asiakkaan hyvinvointia kokonaisvaltaisesti (fyysinen, psyykkinen, sosiaalinen)
- tuntee sosiaalista turvallisuutta tuottavia palvelujärjestelmiä
Sisältö
Lapsen ja nuoren kasvun tukeminen
Lastensuojelun ja perhesosiaalityön perusteet
- sosiaalialan ja varhaiskasvatuksen keskeiset toimintaympäristöt
- ammatillinen vuorovaikutus
- erilaisten yhteisöjen merkitys
- erilaisia työmenetelmiä ja lähestymistapoja
- osallisuuden merkitys ja tukeminen
- sosiaalialan työ elämänkaaren eri vaiheissa
- sosiaalialan lainsäädäntö
Aika ja paikka
Työsuunnitelman mukaisesti.
Oppimateriaalit
Luentomateriaalit löytyvät Moodlesta
Väli- ja ryhmätehtäviin tulee hakea lähdemateriaalia eri tietokannoista.
Opetusmenetelmät
Vuorovaikutuksellista luennointia ja ryhmäkeskusteluja
Itsenäistä työskentelyä
Yksilö- ja ryhmävälitehtäviä:
2 arvioitavaa yksilötehtävää
Arvioitava ryhmätehtävä (Kirjallinen tehtävä)
Välitehtäviä
Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet
Välitehtävien palautus opintojakson aikana.
Kirjallisen tehtävän palautus opintojakson lopussa.
Palautettavilla tehtävillä lisäksi kaksi uusintapalautusajankohtaa tutkintosäännön mukaisesti.
Lisätietoja opiskelijoille
Opintojakson läsnäolovelvollisuus 80%.
Arviointiasteikko
H-5
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)
Hylätty (0):
Ammatillinen tietoperusta ja käsitteet:
Opiskelija ei tiedä teoriaperustaa ja käsitteitä eikä osaa kuvata kyseessä olevia ilmiöitä ja niihin liittyviä tilanteita. Hän ei tunne sosiaalista turvallisuutta tuottavia palvelujärjestelmiä.
Ammatillinen toiminta:
Opiskelija ei tunnista erilaisista lähtökohdista tulevien asiakkaiden tarpeita ja toimintaedellytyksiä. Opiskelija ei osaa tarkastella omaa suhtautumistaan ja toimintaansa suhteessa erilaisiin asiakkaisiin.
Eettinen osaaminen ja vastuullisuus:
Opiskelija ei osaa kuvata ammattialan arvoja ja eettisiä periaatteita. Hän ei ymmärrä asiakkaan asemaa, oikeuksia ja osallisuutta.
Tyydyttävä (1-2):
Ammatillinen tietoperusta ja käsitteet:
Opiskelija tietää teoriaperustaa ja käsitteitä, joita käyttää pinnallisesti ilmiöissä ja tilanteissa. Hän tunnistaa palvelujärjestelmän rakenteita ja prosesseja ja niitä ohjaavaa lainsäädäntöä. Opiskelija kuvaa toimintaa pääosin käytännön tiedon avulla.
Ammatillinen toiminta:
Opiskelija tunnistaa asiakkaiden tuen ja palvelujen tarpeita ja osaa ohjaamisen ja tukemisen perustaidot. Opiskelija tuntee ja osaa käyttää muutamia ammatillisia yksilö-, ryhmä- ja yhteisötyön menetelmiä. Hän tunnistaa ja ottaa huomioon lainsäädäntöä, kansallisia ja kansainvälisiä suosituksia palvelusuunnittelussa, päätöksenteossa ja toiminnassa. Opiskelija tunnistaa sosiaalialan työn ja sen arkikäytäntöjen kehittämistarpeita.
Eettinen osaaminen ja vastuullisuus:
Opiskelija ymmärtää oikeudenmukaisuuden ja ihmisarvon loukkaamattomuuden merkityksen. Hän tuntee ihmisten osallisuutta, toimijuutta ja itsemääräämisoikeutta
koskevia periaatteita. Opiskelija ottaa vastuun toiminnastaan ja huomioi turvallisuutta lisääviä työkäytäntöjä. Opiskelija toimii ammattialan arvojen ja eettisten periaatteiden mukaisesti.
Arviointikriteerit, hyvä (3)
Hyvä (3-4):
Ammatillinen tietoperusta ja käsitteet:
Opiskelija tietää keskeisen teoriaperustan ja käsitteet, joita soveltaa erilaisissa ilmiöissä ja tilanteissa. Hän tietää pääosin palvelujärjestelmän rakenteet ja prosessit ja niitä ohjaavan lainsäädännön. Opiskelija arvioi ja perustelee toimintaa tutkimus- ja käytännön tiedon avulla.
Ammatillinen toiminta:
Opiskelija tunnistaa asiakkaiden tuen ja palvelujen tarpeet ja osaa ohjata ja tukea heitä monimutkaisissa tai ennakoimattomissa työtilanteissa. Opiskelija tuntee ja osaa soveltaa ammatillisia yksilö-, ryhmä- ja yhteisötyön menetelmiä. Hän osaa soveltaa lainsäädäntöä, kansallisia ja kansainvälisiä suosituksia palvelusuunnittelussa, päätöksenteossa ja toiminnassa lainsäädäntöä. Hän tunnistaa sosiaalialan työn ja sen käytäntöjen kehittämis- ja uudistamistarpeita.
Eettinen osaaminen ja vastuullisuus:
Opiskelija tukee toiminnallaan oikeudenmukaisuuden ja ihmisarvon loukkaamattomuuden toteutumista. Hän tukee ihmisten osallisuutta, toimijuutta ja itsemääräämisoikeutta. Opiskelija toimii vastuullisesti ja luo turvallisuutta lisääviä työkäytäntöjä. Hän perustelee toimintaansa ammattialan arvojen ja eettisten periaatteiden mukaisesti.
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
Kiitettävä (5):
Ammatillinen tietoperusta ja käsitteet:
Opiskelija tietää teoriaperustan ja käsitteet, joita soveltaa asiantuntevasti erilaisiin ilmiöihin ja tilanteisiin. Hän tietää palvelujärjestelmän rakenteet ja prosessit ja niitä ohjaavan lainsäädännön. Opiskelija analysoi ja perustelee toiminnan monipuolisesti tutkimus- ja käytännön tiedon avulla.
Ammatillinen toiminta:
Opiskelija tunnistaa asiakkaiden tuen ja palvelujen tarpeet ja osaa tarkoituksenmukaisesti ohjata ja tukea heitä monimutkaisissa tai ennakoimattomissa työtilanteissa. Opiskelija tuntee ja osaa soveltaa asiantuntevasti ammatillisia yksilö-, ryhmä- ja yhteisötyön menetelmiä. Hän osaa soveltaa perustellusti lainsäädäntöä, kansallisia ja kansainvälisiä suosituksia palvelusuunnittelussa, päätöksenteossa ja toiminnassa. Opiskelija kehittää ja uudistaa sosiaalialan työtä ja sen käytäntöjä.
Eettinen osaaminen ja vastuullisuus:
Opiskelija vahvistaa toiminnallaan oikeudenmukaisuuden ja ihmisarvon loukkaamattomuuden toteutumista. Hän toimii ihmisten osallisuutta, toimijuutta ja itsemääräämisoikeutta parantaen. Hän toimii vastuullisesti ja luo turvallisuutta lisääviä työkäytäntöjä. Opiskelija perustelee toimintaansa ammattialan arvojen ja eettisten periaatteiden mukaisesti.
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Opintojakson suorittaminen edellyttää vähintään 80% aktiivisen läsnäolon sekä ennakko- ja välitehtävien hyväksytysti suorittamisen. Kirjallisen ryhmätehtävän arviointi H-5 (2/3 lopullisesta arvosanasta). Sekä kahden yksilötehtävän arviointi H-5 (1/3 lopullisesta arvosanasta). Arviointikriteerit löytyvät Moodlesta.
Hylätty (0)
Ammatillinen tietoperusta ja käsitteet:
Opiskelija ei tiedä teoriaperustaa ja käsitteitä eikä osaa kuvata kyseessä olevia ilmiöitä ja niihin liittyviä tilanteita. Hän ei tunne sosiaalista turvallisuutta tuottavia palvelujärjestelmiä.
Ammatillinen toiminta:
Opiskelija ei tunnista erilaisista lähtökohdista tulevien asiakkaiden tarpeita ja toimintaedellytyksiä. Opiskelija ei osaa tarkastella omaa suhtautumistaan ja toimintaansa suhteessa erilaisiin asiakkaisiin.
Eettinen osaaminen ja vastuullisuus:
Opiskelija ei osaa kuvata ammattialan arvoja ja eettisiä periaatteita. Hän ei ymmärrä asiakkaan asemaa, oikeuksia ja osallisuutta.
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2)
Ammatillinen tietoperusta ja käsitteet:
Opiskelija tietää teoriaperustaa ja käsitteitä, joita käyttää pinnallisesti ilmiöissä ja tilanteissa. Hän tunnistaa palvelujärjestelmän rakenteita ja prosesseja ja niitä ohjaavaa lainsäädäntöä. Opiskelija kuvaa toimintaa pääosin käytännön tiedon avulla.
Ammatillinen toiminta:
Opiskelija tunnistaa asiakkaiden tuen ja palvelujen tarpeita ja osaa ohjaamisen ja tukemisen perustaidot. Opiskelija tuntee ja osaa käyttää muutamia ammatillisia yksilö-, ryhmä- ja yhteisötyön menetelmiä. Hän tunnistaa ja ottaa huomioon lainsäädäntöä, kansallisia ja kansainvälisiä suosituksia palvelusuunnittelussa, päätöksenteossa ja toiminnassa. Opiskelija tunnistaa sosiaalialan työn ja sen arkikäytäntöjen kehittämistarpeita.
Eettinen osaaminen ja vastuullisuus:
Opiskelija ymmärtää oikeudenmukaisuuden ja ihmisarvon loukkaamattomuuden merkityksen. Hän tuntee ihmisten osallisuutta, toimijuutta ja itsemääräämisoikeutta
koskevia periaatteita. Opiskelija ottaa vastuun toiminnastaan ja huomioi turvallisuutta lisääviä työkäytäntöjä. Opiskelija toimii ammattialan arvojen ja eettisten periaatteiden mukaisesti.
Arviointikriteerit, hyvä (3-4)
Ammatillinen tietoperusta ja käsitteet:
Opiskelija tietää keskeisen teoriaperustan ja käsitteet, joita soveltaa erilaisissa ilmiöissä ja tilanteissa. Hän tietää pääosin palvelujärjestelmän rakenteet ja prosessit ja niitä ohjaavan lainsäädännön. Opiskelija arvioi ja perustelee toimintaa tutkimus- ja käytännön tiedon avulla.
Ammatillinen toiminta:
Opiskelija tunnistaa asiakkaiden tuen ja palvelujen tarpeet ja osaa ohjata ja tukea heitä monimutkaisissa tai ennakoimattomissa työtilanteissa. Opiskelija tuntee ja osaa soveltaa ammatillisia yksilö-, ryhmä- ja yhteisötyön menetelmiä. Hän osaa soveltaa lainsäädäntöä, kansallisia ja kansainvälisiä suosituksia palvelusuunnittelussa, päätöksenteossa ja toiminnassa lainsäädäntöä. Hän tunnistaa sosiaalialan työn ja sen käytäntöjen kehittämis- ja uudistamistarpeita.
Eettinen osaaminen ja vastuullisuus:
Opiskelija tukee toiminnallaan oikeudenmukaisuuden ja ihmisarvon loukkaamattomuuden toteutumista. Hän tukee ihmisten osallisuutta, toimijuutta ja itsemääräämisoikeutta. Opiskelija toimii vastuullisesti ja luo turvallisuutta lisääviä työkäytäntöjä. Hän perustelee toimintaansa ammattialan arvojen ja eettisten periaatteiden mukaisesti.
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
Ammatillinen tietoperusta ja käsitteet:
Opiskelija tietää teoriaperustan ja käsitteet, joita soveltaa asiantuntevasti erilaisiin ilmiöihin ja tilanteisiin. Hän tietää palvelujärjestelmän rakenteet ja prosessit ja niitä ohjaavan lainsäädännön. Opiskelija analysoi ja perustelee toiminnan monipuolisesti tutkimus- ja käytännön tiedon avulla.
Ammatillinen toiminta:
Opiskelija tunnistaa asiakkaiden tuen ja palvelujen tarpeet ja osaa tarkoituksenmukaisesti ohjata ja tukea heitä monimutkaisissa tai ennakoimattomissa työtilanteissa. Opiskelija tuntee ja osaa soveltaa asiantuntevasti ammatillisia yksilö-, ryhmä- ja yhteisötyön menetelmiä. Hän osaa soveltaa perustellusti lainsäädäntöä, kansallisia ja kansainvälisiä suosituksia palvelusuunnittelussa, päätöksenteossa ja toiminnassa. Opiskelija kehittää ja uudistaa sosiaalialan työtä ja sen käytäntöjä.
Eettinen osaaminen ja vastuullisuus:
Opiskelija vahvistaa toiminnallaan oikeudenmukaisuuden ja ihmisarvon loukkaamattomuuden toteutumista. Hän toimii ihmisten osallisuutta, toimijuutta ja itsemääräämisoikeutta parantaen. Hän toimii vastuullisesti ja luo turvallisuutta lisääviä työkäytäntöjä. Opiskelija perustelee toimintaansa ammattialan arvojen ja eettisten periaatteiden mukaisesti.
Ilmoittautumisaika
14.03.2022 - 07.09.2022
Ajoitus
14.09.2022 - 31.10.2022
Laajuus
5 op
Virtuaaliosuus (op)
4 op
Toteutustapa
20 % Lähiopetus, 80 % Etäopetus
Yksikkö
Sosionomikoulutus
Toimipiste
Kosmos, Tietokatu 1, Kemi
Opetuskielet
- Suomi
Paikat
0 - 40
Tutkinto-ohjelma
- Sosionomikoulutus
Opettaja
- Sari Leppälä
- Kaisu Vinkki
Vastuuhenkilö
Kaisu Vinkki
Opiskelijaryhmät
-
KA71S22S_2Sosionomikoulutus 2 (monimuoto-opinnot) Kemi, syksy 2022
Tavoitteet
Opiskelija
- osaa arvioida lasten, nuorten ja perheiden asemaa, oikeuksia ja osallisuutta
- osaa luoda ammatillisia vuorovaikutussuhteita ja tunnistaa ohjaustarpeita
- tunnistaa erilaisista lähtökohdista tulevien lasten, nuorten ja perheiden tarpeita ja toimintaedellytyksiä
- tarkastelee omaa suhtautumistaan ja toimintaansa suhteessa erilaisiin asiakkaisiin ja heidän elämäntilanteisiinsa
- osaa arvioida asiakkaan hyvinvointia kokonaisvaltaisesti (fyysinen, psyykkinen, sosiaalinen)
- tuntee sosiaalista turvallisuutta tuottavia palvelujärjestelmiä
Sisältö
Lapsen ja nuoren kasvun tukeminen
Lastensuojelun ja perhesosiaalityön perusteet
- sosiaalialan ja varhaiskasvatuksen keskeiset toimintaympäristöt
- ammatillinen vuorovaikutus
- erilaisten yhteisöjen merkitys
- erilaisia työmenetelmiä ja lähestymistapoja
- osallisuuden merkitys ja tukeminen
- sosiaalialan työ elämänkaaren eri vaiheissa
- sosiaalialan lainsäädäntö
Aika ja paikka
Syksy 2022
Oppimateriaalit
*Luentomateriaalit löytyvät moodlesta
* Väli- ja ryhmätehtäviin tulee hakea lähdemateriaalia eri tietokannoista.
Opetusmenetelmät
* Vuorovaikutuksellista luennointia ja ryhmäkeskusteluja
* Itsenäistä verkkotyöskentelyä
* Yksilö- ja ryhmävälitehtäviä
* Arvioitava ryhmätehtävä (Kirjallinen tehtävä)
Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet
Kirjallisen tehtävän palautus
Peruspalautus 23.10.2022
1. uusintapalautus 6.11.2022
2. uusintapalautus 13.11.2022
Lisätietoja opiskelijoille
Opintojakson läsnäolovelvollisuus vähintään 80%.
Arviointiasteikko
H-5
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)
Hylätty (0):
Ammatillinen tietoperusta ja käsitteet:
Opiskelija ei tiedä teoriaperustaa ja käsitteitä eikä osaa kuvata kyseessä olevia ilmiöitä ja niihin liittyviä tilanteita. Hän ei tunne sosiaalista turvallisuutta tuottavia palvelujärjestelmiä.
Ammatillinen toiminta:
Opiskelija ei tunnista erilaisista lähtökohdista tulevien asiakkaiden tarpeita ja toimintaedellytyksiä. Opiskelija ei osaa tarkastella omaa suhtautumistaan ja toimintaansa suhteessa erilaisiin asiakkaisiin.
Eettinen osaaminen ja vastuullisuus:
Opiskelija ei osaa kuvata ammattialan arvoja ja eettisiä periaatteita. Hän ei ymmärrä asiakkaan asemaa, oikeuksia ja osallisuutta.
Tyydyttävä (1-2):
Ammatillinen tietoperusta ja käsitteet:
Opiskelija tietää teoriaperustaa ja käsitteitä, joita käyttää pinnallisesti ilmiöissä ja tilanteissa. Hän tunnistaa palvelujärjestelmän rakenteita ja prosesseja ja niitä ohjaavaa lainsäädäntöä. Opiskelija kuvaa toimintaa pääosin käytännön tiedon avulla.
Ammatillinen toiminta:
Opiskelija tunnistaa asiakkaiden tuen ja palvelujen tarpeita ja osaa ohjaamisen ja tukemisen perustaidot. Opiskelija tuntee ja osaa käyttää muutamia ammatillisia yksilö-, ryhmä- ja yhteisötyön menetelmiä. Hän tunnistaa ja ottaa huomioon lainsäädäntöä, kansallisia ja kansainvälisiä suosituksia palvelusuunnittelussa, päätöksenteossa ja toiminnassa. Opiskelija tunnistaa sosiaalialan työn ja sen arkikäytäntöjen kehittämistarpeita.
Eettinen osaaminen ja vastuullisuus:
Opiskelija ymmärtää oikeudenmukaisuuden ja ihmisarvon loukkaamattomuuden merkityksen. Hän tuntee ihmisten osallisuutta, toimijuutta ja itsemääräämisoikeutta
koskevia periaatteita. Opiskelija ottaa vastuun toiminnastaan ja huomioi turvallisuutta lisääviä työkäytäntöjä. Opiskelija toimii ammattialan arvojen ja eettisten periaatteiden mukaisesti.
Arviointikriteerit, hyvä (3)
Hyvä (3-4):
Ammatillinen tietoperusta ja käsitteet:
Opiskelija tietää keskeisen teoriaperustan ja käsitteet, joita soveltaa erilaisissa ilmiöissä ja tilanteissa. Hän tietää pääosin palvelujärjestelmän rakenteet ja prosessit ja niitä ohjaavan lainsäädännön. Opiskelija arvioi ja perustelee toimintaa tutkimus- ja käytännön tiedon avulla.
Ammatillinen toiminta:
Opiskelija tunnistaa asiakkaiden tuen ja palvelujen tarpeet ja osaa ohjata ja tukea heitä monimutkaisissa tai ennakoimattomissa työtilanteissa. Opiskelija tuntee ja osaa soveltaa ammatillisia yksilö-, ryhmä- ja yhteisötyön menetelmiä. Hän osaa soveltaa lainsäädäntöä, kansallisia ja kansainvälisiä suosituksia palvelusuunnittelussa, päätöksenteossa ja toiminnassa lainsäädäntöä. Hän tunnistaa sosiaalialan työn ja sen käytäntöjen kehittämis- ja uudistamistarpeita.
Eettinen osaaminen ja vastuullisuus:
Opiskelija tukee toiminnallaan oikeudenmukaisuuden ja ihmisarvon loukkaamattomuuden toteutumista. Hän tukee ihmisten osallisuutta, toimijuutta ja itsemääräämisoikeutta. Opiskelija toimii vastuullisesti ja luo turvallisuutta lisääviä työkäytäntöjä. Hän perustelee toimintaansa ammattialan arvojen ja eettisten periaatteiden mukaisesti.
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
Kiitettävä (5):
Ammatillinen tietoperusta ja käsitteet:
Opiskelija tietää teoriaperustan ja käsitteet, joita soveltaa asiantuntevasti erilaisiin ilmiöihin ja tilanteisiin. Hän tietää palvelujärjestelmän rakenteet ja prosessit ja niitä ohjaavan lainsäädännön. Opiskelija analysoi ja perustelee toiminnan monipuolisesti tutkimus- ja käytännön tiedon avulla.
Ammatillinen toiminta:
Opiskelija tunnistaa asiakkaiden tuen ja palvelujen tarpeet ja osaa tarkoituksenmukaisesti ohjata ja tukea heitä monimutkaisissa tai ennakoimattomissa työtilanteissa. Opiskelija tuntee ja osaa soveltaa asiantuntevasti ammatillisia yksilö-, ryhmä- ja yhteisötyön menetelmiä. Hän osaa soveltaa perustellusti lainsäädäntöä, kansallisia ja kansainvälisiä suosituksia palvelusuunnittelussa, päätöksenteossa ja toiminnassa. Opiskelija kehittää ja uudistaa sosiaalialan työtä ja sen käytäntöjä.
Eettinen osaaminen ja vastuullisuus:
Opiskelija vahvistaa toiminnallaan oikeudenmukaisuuden ja ihmisarvon loukkaamattomuuden toteutumista. Hän toimii ihmisten osallisuutta, toimijuutta ja itsemääräämisoikeutta parantaen. Hän toimii vastuullisesti ja luo turvallisuutta lisääviä työkäytäntöjä. Opiskelija perustelee toimintaansa ammattialan arvojen ja eettisten periaatteiden mukaisesti.
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Opintojakson suorittaminen edellyttää vähintään 80% aktiivisen läsnäolon sekä ennakko- ja välitehtävien hyväksytysti suorittamisen. Workshop 100% läsnäolo.
Kirjallisen ryhmätehtävän arviointi 0-5
- Kirjallisen ryhmätehtävän arviointikriteerit löytyvät moodlesta.
Ilmoittautumisaika
14.03.2022 - 18.09.2022
Ajoitus
12.09.2022 - 23.10.2022
Laajuus
5 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Yksikkö
Sosionomikoulutus
Toimipiste
Kosmos, Tietokatu 1, Kemi
Opetuskielet
- Suomi
Paikat
0 - 40
Tutkinto-ohjelma
- Sosionomikoulutus
Opettaja
- Virpi Piira
- Anneli Ylikärppä
Vastuuhenkilö
Virpi Piira
Opiskelijaryhmät
-
K71S22SSosionomikoulutus (päiväopinnot), Kemi syksy 2022
Tavoitteet
Opiskelija
- osaa arvioida lasten, nuorten ja perheiden asemaa, oikeuksia ja osallisuutta
- osaa luoda ammatillisia vuorovaikutussuhteita ja tunnistaa ohjaustarpeita
- tunnistaa erilaisista lähtökohdista tulevien lasten, nuorten ja perheiden tarpeita ja toimintaedellytyksiä
- tarkastelee omaa suhtautumistaan ja toimintaansa suhteessa erilaisiin asiakkaisiin ja heidän elämäntilanteisiinsa
- osaa arvioida asiakkaan hyvinvointia kokonaisvaltaisesti (fyysinen, psyykkinen, sosiaalinen)
- tuntee sosiaalista turvallisuutta tuottavia palvelujärjestelmiä
Sisältö
Lapsen ja nuoren kasvun tukeminen
Lastensuojelun ja perhesosiaalityön perusteet
- sosiaalialan ja varhaiskasvatuksen keskeiset toimintaympäristöt
- ammatillinen vuorovaikutus
- erilaisten yhteisöjen merkitys
- erilaisia työmenetelmiä ja lähestymistapoja
- osallisuuden merkitys ja tukeminen
- sosiaalialan työ elämänkaaren eri vaiheissa
- sosiaalialan lainsäädäntö
Aika ja paikka
Lähiopetus Lapin ammattikorkeakoulun Kemin Kampuksella.
Oppimateriaalit
Luentomateriaalit löytyvät moodlesta
Väli- ja ryhmätehtäviin tulee hakea lähdemateriaalia eri tietokannoista.
Opetusmenetelmät
Vuorovaikutuksellista luennointia ja ryhmäkeskusteluja
Itsenäistä työskentelyä
Yksilö- ja ryhmävälitehtäviä
Arvioitava ryhmätehtävä (Kirjallinen tehtävä)
Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet
Kirjallisen tehtävän palautus opintojakson lopussa.
Palautettavilla tehtävillä lisäksi kaksi uusintapalautusajankohtaa: 11/2022 ja 1/2023.
Lisätietoja opiskelijoille
Opintojakson läsnäolovelvollisuus 80%.
Arviointiasteikko
H-5
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)
Hylätty (0):
Ammatillinen tietoperusta ja käsitteet:
Opiskelija ei tiedä teoriaperustaa ja käsitteitä eikä osaa kuvata kyseessä olevia ilmiöitä ja niihin liittyviä tilanteita. Hän ei tunne sosiaalista turvallisuutta tuottavia palvelujärjestelmiä.
Ammatillinen toiminta:
Opiskelija ei tunnista erilaisista lähtökohdista tulevien asiakkaiden tarpeita ja toimintaedellytyksiä. Opiskelija ei osaa tarkastella omaa suhtautumistaan ja toimintaansa suhteessa erilaisiin asiakkaisiin.
Eettinen osaaminen ja vastuullisuus:
Opiskelija ei osaa kuvata ammattialan arvoja ja eettisiä periaatteita. Hän ei ymmärrä asiakkaan asemaa, oikeuksia ja osallisuutta.
Tyydyttävä (1-2):
Ammatillinen tietoperusta ja käsitteet:
Opiskelija tietää teoriaperustaa ja käsitteitä, joita käyttää pinnallisesti ilmiöissä ja tilanteissa. Hän tunnistaa palvelujärjestelmän rakenteita ja prosesseja ja niitä ohjaavaa lainsäädäntöä. Opiskelija kuvaa toimintaa pääosin käytännön tiedon avulla.
Ammatillinen toiminta:
Opiskelija tunnistaa asiakkaiden tuen ja palvelujen tarpeita ja osaa ohjaamisen ja tukemisen perustaidot. Opiskelija tuntee ja osaa käyttää muutamia ammatillisia yksilö-, ryhmä- ja yhteisötyön menetelmiä. Hän tunnistaa ja ottaa huomioon lainsäädäntöä, kansallisia ja kansainvälisiä suosituksia palvelusuunnittelussa, päätöksenteossa ja toiminnassa. Opiskelija tunnistaa sosiaalialan työn ja sen arkikäytäntöjen kehittämistarpeita.
Eettinen osaaminen ja vastuullisuus:
Opiskelija ymmärtää oikeudenmukaisuuden ja ihmisarvon loukkaamattomuuden merkityksen. Hän tuntee ihmisten osallisuutta, toimijuutta ja itsemääräämisoikeutta
koskevia periaatteita. Opiskelija ottaa vastuun toiminnastaan ja huomioi turvallisuutta lisääviä työkäytäntöjä. Opiskelija toimii ammattialan arvojen ja eettisten periaatteiden mukaisesti.
Arviointikriteerit, hyvä (3)
Hyvä (3-4):
Ammatillinen tietoperusta ja käsitteet:
Opiskelija tietää keskeisen teoriaperustan ja käsitteet, joita soveltaa erilaisissa ilmiöissä ja tilanteissa. Hän tietää pääosin palvelujärjestelmän rakenteet ja prosessit ja niitä ohjaavan lainsäädännön. Opiskelija arvioi ja perustelee toimintaa tutkimus- ja käytännön tiedon avulla.
Ammatillinen toiminta:
Opiskelija tunnistaa asiakkaiden tuen ja palvelujen tarpeet ja osaa ohjata ja tukea heitä monimutkaisissa tai ennakoimattomissa työtilanteissa. Opiskelija tuntee ja osaa soveltaa ammatillisia yksilö-, ryhmä- ja yhteisötyön menetelmiä. Hän osaa soveltaa lainsäädäntöä, kansallisia ja kansainvälisiä suosituksia palvelusuunnittelussa, päätöksenteossa ja toiminnassa lainsäädäntöä. Hän tunnistaa sosiaalialan työn ja sen käytäntöjen kehittämis- ja uudistamistarpeita.
Eettinen osaaminen ja vastuullisuus:
Opiskelija tukee toiminnallaan oikeudenmukaisuuden ja ihmisarvon loukkaamattomuuden toteutumista. Hän tukee ihmisten osallisuutta, toimijuutta ja itsemääräämisoikeutta. Opiskelija toimii vastuullisesti ja luo turvallisuutta lisääviä työkäytäntöjä. Hän perustelee toimintaansa ammattialan arvojen ja eettisten periaatteiden mukaisesti.
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
Kiitettävä (5):
Ammatillinen tietoperusta ja käsitteet:
Opiskelija tietää teoriaperustan ja käsitteet, joita soveltaa asiantuntevasti erilaisiin ilmiöihin ja tilanteisiin. Hän tietää palvelujärjestelmän rakenteet ja prosessit ja niitä ohjaavan lainsäädännön. Opiskelija analysoi ja perustelee toiminnan monipuolisesti tutkimus- ja käytännön tiedon avulla.
Ammatillinen toiminta:
Opiskelija tunnistaa asiakkaiden tuen ja palvelujen tarpeet ja osaa tarkoituksenmukaisesti ohjata ja tukea heitä monimutkaisissa tai ennakoimattomissa työtilanteissa. Opiskelija tuntee ja osaa soveltaa asiantuntevasti ammatillisia yksilö-, ryhmä- ja yhteisötyön menetelmiä. Hän osaa soveltaa perustellusti lainsäädäntöä, kansallisia ja kansainvälisiä suosituksia palvelusuunnittelussa, päätöksenteossa ja toiminnassa. Opiskelija kehittää ja uudistaa sosiaalialan työtä ja sen käytäntöjä.
Eettinen osaaminen ja vastuullisuus:
Opiskelija vahvistaa toiminnallaan oikeudenmukaisuuden ja ihmisarvon loukkaamattomuuden toteutumista. Hän toimii ihmisten osallisuutta, toimijuutta ja itsemääräämisoikeutta parantaen. Hän toimii vastuullisesti ja luo turvallisuutta lisääviä työkäytäntöjä. Opiskelija perustelee toimintaansa ammattialan arvojen ja eettisten periaatteiden mukaisesti.
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Opintojakson suorittaminen edellyttää vähintään 80% aktiivisen läsnäolon sekä ennakko- ja välitehtävien hyväksytysti suorittamisen. Kirjallisen ryhmätehtävän arviointi H-5. Kirjallisen ryhmätehtävän arviointikriteerit löytyvät moodlesta.
Hylätty (0)
Ammatillinen tietoperusta ja käsitteet:
Opiskelija ei tiedä teoriaperustaa ja käsitteitä eikä osaa kuvata kyseessä olevia ilmiöitä ja niihin liittyviä tilanteita. Hän ei tunne sosiaalista turvallisuutta tuottavia palvelujärjestelmiä.
Ammatillinen toiminta:
Opiskelija ei tunnista erilaisista lähtökohdista tulevien asiakkaiden tarpeita ja toimintaedellytyksiä. Opiskelija ei osaa tarkastella omaa suhtautumistaan ja toimintaansa suhteessa erilaisiin asiakkaisiin.
Eettinen osaaminen ja vastuullisuus:
Opiskelija ei osaa kuvata ammattialan arvoja ja eettisiä periaatteita. Hän ei ymmärrä asiakkaan asemaa, oikeuksia ja osallisuutta.
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2)
Ammatillinen tietoperusta ja käsitteet:
Opiskelija tietää teoriaperustaa ja käsitteitä, joita käyttää pinnallisesti ilmiöissä ja tilanteissa. Hän tunnistaa palvelujärjestelmän rakenteita ja prosesseja ja niitä ohjaavaa lainsäädäntöä. Opiskelija kuvaa toimintaa pääosin käytännön tiedon avulla.
Ammatillinen toiminta:
Opiskelija tunnistaa asiakkaiden tuen ja palvelujen tarpeita ja osaa ohjaamisen ja tukemisen perustaidot. Opiskelija tuntee ja osaa käyttää muutamia ammatillisia yksilö-, ryhmä- ja yhteisötyön menetelmiä. Hän tunnistaa ja ottaa huomioon lainsäädäntöä, kansallisia ja kansainvälisiä suosituksia palvelusuunnittelussa, päätöksenteossa ja toiminnassa. Opiskelija tunnistaa sosiaalialan työn ja sen arkikäytäntöjen kehittämistarpeita.
Eettinen osaaminen ja vastuullisuus:
Opiskelija ymmärtää oikeudenmukaisuuden ja ihmisarvon loukkaamattomuuden merkityksen. Hän tuntee ihmisten osallisuutta, toimijuutta ja itsemääräämisoikeutta
koskevia periaatteita. Opiskelija ottaa vastuun toiminnastaan ja huomioi turvallisuutta lisääviä työkäytäntöjä. Opiskelija toimii ammattialan arvojen ja eettisten periaatteiden mukaisesti.
Arviointikriteerit, hyvä (3-4)
Ammatillinen tietoperusta ja käsitteet:
Opiskelija tietää keskeisen teoriaperustan ja käsitteet, joita soveltaa erilaisissa ilmiöissä ja tilanteissa. Hän tietää pääosin palvelujärjestelmän rakenteet ja prosessit ja niitä ohjaavan lainsäädännön. Opiskelija arvioi ja perustelee toimintaa tutkimus- ja käytännön tiedon avulla.
Ammatillinen toiminta:
Opiskelija tunnistaa asiakkaiden tuen ja palvelujen tarpeet ja osaa ohjata ja tukea heitä monimutkaisissa tai ennakoimattomissa työtilanteissa. Opiskelija tuntee ja osaa soveltaa ammatillisia yksilö-, ryhmä- ja yhteisötyön menetelmiä. Hän osaa soveltaa lainsäädäntöä, kansallisia ja kansainvälisiä suosituksia palvelusuunnittelussa, päätöksenteossa ja toiminnassa lainsäädäntöä. Hän tunnistaa sosiaalialan työn ja sen käytäntöjen kehittämis- ja uudistamistarpeita.
Eettinen osaaminen ja vastuullisuus:
Opiskelija tukee toiminnallaan oikeudenmukaisuuden ja ihmisarvon loukkaamattomuuden toteutumista. Hän tukee ihmisten osallisuutta, toimijuutta ja itsemääräämisoikeutta. Opiskelija toimii vastuullisesti ja luo turvallisuutta lisääviä työkäytäntöjä. Hän perustelee toimintaansa ammattialan arvojen ja eettisten periaatteiden mukaisesti.
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
Ammatillinen tietoperusta ja käsitteet:
Opiskelija tietää teoriaperustan ja käsitteet, joita soveltaa asiantuntevasti erilaisiin ilmiöihin ja tilanteisiin. Hän tietää palvelujärjestelmän rakenteet ja prosessit ja niitä ohjaavan lainsäädännön. Opiskelija analysoi ja perustelee toiminnan monipuolisesti tutkimus- ja käytännön tiedon avulla.
Ammatillinen toiminta:
Opiskelija tunnistaa asiakkaiden tuen ja palvelujen tarpeet ja osaa tarkoituksenmukaisesti ohjata ja tukea heitä monimutkaisissa tai ennakoimattomissa työtilanteissa. Opiskelija tuntee ja osaa soveltaa asiantuntevasti ammatillisia yksilö-, ryhmä- ja yhteisötyön menetelmiä. Hän osaa soveltaa perustellusti lainsäädäntöä, kansallisia ja kansainvälisiä suosituksia palvelusuunnittelussa, päätöksenteossa ja toiminnassa. Opiskelija kehittää ja uudistaa sosiaalialan työtä ja sen käytäntöjä.
Eettinen osaaminen ja vastuullisuus:
Opiskelija vahvistaa toiminnallaan oikeudenmukaisuuden ja ihmisarvon loukkaamattomuuden toteutumista. Hän toimii ihmisten osallisuutta, toimijuutta ja itsemääräämisoikeutta parantaen. Hän toimii vastuullisesti ja luo turvallisuutta lisääviä työkäytäntöjä. Opiskelija perustelee toimintaansa ammattialan arvojen ja eettisten periaatteiden mukaisesti.
Ilmoittautumisaika
14.03.2022 - 07.09.2022
Ajoitus
12.09.2022 - 31.10.2022
Laajuus
5 op
Virtuaaliosuus (op)
4 op
Toteutustapa
20 % Lähiopetus, 80 % Etäopetus
Yksikkö
Sosionomikoulutus
Toimipiste
Kosmos, Tietokatu 1, Kemi
Opetuskielet
- Suomi
Paikat
0 - 40
Tutkinto-ohjelma
- Sosionomikoulutus
Opettaja
- Sari Leppälä
- Kaisu Vinkki
Vastuuhenkilö
Kaisu Vinkki
Opiskelijaryhmät
-
KA71S22S_1Sosionomikoulutus 1 (monimuoto-opinnot) Kemi, syksy 2022
Tavoitteet
Opiskelija
- osaa arvioida lasten, nuorten ja perheiden asemaa, oikeuksia ja osallisuutta
- osaa luoda ammatillisia vuorovaikutussuhteita ja tunnistaa ohjaustarpeita
- tunnistaa erilaisista lähtökohdista tulevien lasten, nuorten ja perheiden tarpeita ja toimintaedellytyksiä
- tarkastelee omaa suhtautumistaan ja toimintaansa suhteessa erilaisiin asiakkaisiin ja heidän elämäntilanteisiinsa
- osaa arvioida asiakkaan hyvinvointia kokonaisvaltaisesti (fyysinen, psyykkinen, sosiaalinen)
- tuntee sosiaalista turvallisuutta tuottavia palvelujärjestelmiä
Sisältö
Lapsen ja nuoren kasvun tukeminen
Lastensuojelun ja perhesosiaalityön perusteet
- sosiaalialan ja varhaiskasvatuksen keskeiset toimintaympäristöt
- ammatillinen vuorovaikutus
- erilaisten yhteisöjen merkitys
- erilaisia työmenetelmiä ja lähestymistapoja
- osallisuuden merkitys ja tukeminen
- sosiaalialan työ elämänkaaren eri vaiheissa
- sosiaalialan lainsäädäntö
Aika ja paikka
Syksy 2022
Oppimateriaalit
*Luentomateriaalit löytyvät moodlesta
* Väli- ja ryhmätehtäviin tulee hakea lähdemateriaalia eri tietokannoista.
Opetusmenetelmät
* Vuorovaikutuksellista luennointia ja ryhmäkeskusteluja
* Itsenäistä verkkotyöskentelyä
* Yksilö- ja ryhmävälitehtäviä
* Arvioitava ryhmätehtävä (Kirjallinen tehtävä)
Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet
Kirjallisen tehtävän palautus
Peruspalautus 23.10.2022
1. uusintapalautus 6.11.2022
2. uusintapalautus 13.11.2022
Lisätietoja opiskelijoille
Opintojakson läsnäolovelvollisuus vähintään 80%.
Arviointiasteikko
H-5
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)
Hylätty (0):
Ammatillinen tietoperusta ja käsitteet:
Opiskelija ei tiedä teoriaperustaa ja käsitteitä eikä osaa kuvata kyseessä olevia ilmiöitä ja niihin liittyviä tilanteita. Hän ei tunne sosiaalista turvallisuutta tuottavia palvelujärjestelmiä.
Ammatillinen toiminta:
Opiskelija ei tunnista erilaisista lähtökohdista tulevien asiakkaiden tarpeita ja toimintaedellytyksiä. Opiskelija ei osaa tarkastella omaa suhtautumistaan ja toimintaansa suhteessa erilaisiin asiakkaisiin.
Eettinen osaaminen ja vastuullisuus:
Opiskelija ei osaa kuvata ammattialan arvoja ja eettisiä periaatteita. Hän ei ymmärrä asiakkaan asemaa, oikeuksia ja osallisuutta.
Tyydyttävä (1-2):
Ammatillinen tietoperusta ja käsitteet:
Opiskelija tietää teoriaperustaa ja käsitteitä, joita käyttää pinnallisesti ilmiöissä ja tilanteissa. Hän tunnistaa palvelujärjestelmän rakenteita ja prosesseja ja niitä ohjaavaa lainsäädäntöä. Opiskelija kuvaa toimintaa pääosin käytännön tiedon avulla.
Ammatillinen toiminta:
Opiskelija tunnistaa asiakkaiden tuen ja palvelujen tarpeita ja osaa ohjaamisen ja tukemisen perustaidot. Opiskelija tuntee ja osaa käyttää muutamia ammatillisia yksilö-, ryhmä- ja yhteisötyön menetelmiä. Hän tunnistaa ja ottaa huomioon lainsäädäntöä, kansallisia ja kansainvälisiä suosituksia palvelusuunnittelussa, päätöksenteossa ja toiminnassa. Opiskelija tunnistaa sosiaalialan työn ja sen arkikäytäntöjen kehittämistarpeita.
Eettinen osaaminen ja vastuullisuus:
Opiskelija ymmärtää oikeudenmukaisuuden ja ihmisarvon loukkaamattomuuden merkityksen. Hän tuntee ihmisten osallisuutta, toimijuutta ja itsemääräämisoikeutta
koskevia periaatteita. Opiskelija ottaa vastuun toiminnastaan ja huomioi turvallisuutta lisääviä työkäytäntöjä. Opiskelija toimii ammattialan arvojen ja eettisten periaatteiden mukaisesti.
Arviointikriteerit, hyvä (3)
Hyvä (3-4):
Ammatillinen tietoperusta ja käsitteet:
Opiskelija tietää keskeisen teoriaperustan ja käsitteet, joita soveltaa erilaisissa ilmiöissä ja tilanteissa. Hän tietää pääosin palvelujärjestelmän rakenteet ja prosessit ja niitä ohjaavan lainsäädännön. Opiskelija arvioi ja perustelee toimintaa tutkimus- ja käytännön tiedon avulla.
Ammatillinen toiminta:
Opiskelija tunnistaa asiakkaiden tuen ja palvelujen tarpeet ja osaa ohjata ja tukea heitä monimutkaisissa tai ennakoimattomissa työtilanteissa. Opiskelija tuntee ja osaa soveltaa ammatillisia yksilö-, ryhmä- ja yhteisötyön menetelmiä. Hän osaa soveltaa lainsäädäntöä, kansallisia ja kansainvälisiä suosituksia palvelusuunnittelussa, päätöksenteossa ja toiminnassa lainsäädäntöä. Hän tunnistaa sosiaalialan työn ja sen käytäntöjen kehittämis- ja uudistamistarpeita.
Eettinen osaaminen ja vastuullisuus:
Opiskelija tukee toiminnallaan oikeudenmukaisuuden ja ihmisarvon loukkaamattomuuden toteutumista. Hän tukee ihmisten osallisuutta, toimijuutta ja itsemääräämisoikeutta. Opiskelija toimii vastuullisesti ja luo turvallisuutta lisääviä työkäytäntöjä. Hän perustelee toimintaansa ammattialan arvojen ja eettisten periaatteiden mukaisesti.
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
Kiitettävä (5):
Ammatillinen tietoperusta ja käsitteet:
Opiskelija tietää teoriaperustan ja käsitteet, joita soveltaa asiantuntevasti erilaisiin ilmiöihin ja tilanteisiin. Hän tietää palvelujärjestelmän rakenteet ja prosessit ja niitä ohjaavan lainsäädännön. Opiskelija analysoi ja perustelee toiminnan monipuolisesti tutkimus- ja käytännön tiedon avulla.
Ammatillinen toiminta:
Opiskelija tunnistaa asiakkaiden tuen ja palvelujen tarpeet ja osaa tarkoituksenmukaisesti ohjata ja tukea heitä monimutkaisissa tai ennakoimattomissa työtilanteissa. Opiskelija tuntee ja osaa soveltaa asiantuntevasti ammatillisia yksilö-, ryhmä- ja yhteisötyön menetelmiä. Hän osaa soveltaa perustellusti lainsäädäntöä, kansallisia ja kansainvälisiä suosituksia palvelusuunnittelussa, päätöksenteossa ja toiminnassa. Opiskelija kehittää ja uudistaa sosiaalialan työtä ja sen käytäntöjä.
Eettinen osaaminen ja vastuullisuus:
Opiskelija vahvistaa toiminnallaan oikeudenmukaisuuden ja ihmisarvon loukkaamattomuuden toteutumista. Hän toimii ihmisten osallisuutta, toimijuutta ja itsemääräämisoikeutta parantaen. Hän toimii vastuullisesti ja luo turvallisuutta lisääviä työkäytäntöjä. Opiskelija perustelee toimintaansa ammattialan arvojen ja eettisten periaatteiden mukaisesti.
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Opintojakson suorittaminen edellyttää vähintään 80% aktiivisen läsnäolon sekä ennakko- ja välitehtävien hyväksytysti suorittamisen. Workshop 100% läsnäolo.
Kirjallisen ryhmätehtävän arviointi 0-5
- Kirjallisen ryhmätehtävän arviointikriteerit löytyvät moodlesta.
Ilmoittautumisaika
14.03.2022 - 30.09.2022
Ajoitus
30.08.2022 - 20.12.2022
Laajuus
5 op
Virtuaaliosuus (op)
5 op
Toteutustapa
Etäopetus
Yksikkö
Sosionomikoulutus
Toimipiste
Kosmos, Tietokatu 1, Kemi
Opetuskielet
- Suomi
Paikat
0 - 30
Tutkinto-ohjelma
- Sosionomikoulutus
Opettaja
- Virpi Piira
- Anneli Ylikärppä
Vastuuhenkilö
Virpi Piira
Opiskelijaryhmät
-
KA71S22SLSosionomikoulutus, varhaiskasvatuksen sosionomi (monimuoto- ja verkko-opinnot), Kemi, syksy 2022
Tavoitteet
Opiskelija
- osaa arvioida lasten, nuorten ja perheiden asemaa, oikeuksia ja osallisuutta
- osaa luoda ammatillisia vuorovaikutussuhteita ja tunnistaa ohjaustarpeita
- tunnistaa erilaisista lähtökohdista tulevien lasten, nuorten ja perheiden tarpeita ja toimintaedellytyksiä
- tarkastelee omaa suhtautumistaan ja toimintaansa suhteessa erilaisiin asiakkaisiin ja heidän elämäntilanteisiinsa
- osaa arvioida asiakkaan hyvinvointia kokonaisvaltaisesti (fyysinen, psyykkinen, sosiaalinen)
- tuntee sosiaalista turvallisuutta tuottavia palvelujärjestelmiä
Sisältö
Lapsen ja nuoren kasvun tukeminen
Lastensuojelun ja perhesosiaalityön perusteet
- sosiaalialan ja varhaiskasvatuksen keskeiset toimintaympäristöt
- ammatillinen vuorovaikutus
- erilaisten yhteisöjen merkitys
- erilaisia työmenetelmiä ja lähestymistapoja
- osallisuuden merkitys ja tukeminen
- sosiaalialan työ elämänkaaren eri vaiheissa
- sosiaalialan lainsäädäntö
Arviointiasteikko
H-5
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)
Hylätty (0):
Ammatillinen tietoperusta ja käsitteet:
Opiskelija ei tiedä teoriaperustaa ja käsitteitä eikä osaa kuvata kyseessä olevia ilmiöitä ja niihin liittyviä tilanteita. Hän ei tunne sosiaalista turvallisuutta tuottavia palvelujärjestelmiä.
Ammatillinen toiminta:
Opiskelija ei tunnista erilaisista lähtökohdista tulevien asiakkaiden tarpeita ja toimintaedellytyksiä. Opiskelija ei osaa tarkastella omaa suhtautumistaan ja toimintaansa suhteessa erilaisiin asiakkaisiin.
Eettinen osaaminen ja vastuullisuus:
Opiskelija ei osaa kuvata ammattialan arvoja ja eettisiä periaatteita. Hän ei ymmärrä asiakkaan asemaa, oikeuksia ja osallisuutta.
Tyydyttävä (1-2):
Ammatillinen tietoperusta ja käsitteet:
Opiskelija tietää teoriaperustaa ja käsitteitä, joita käyttää pinnallisesti ilmiöissä ja tilanteissa. Hän tunnistaa palvelujärjestelmän rakenteita ja prosesseja ja niitä ohjaavaa lainsäädäntöä. Opiskelija kuvaa toimintaa pääosin käytännön tiedon avulla.
Ammatillinen toiminta:
Opiskelija tunnistaa asiakkaiden tuen ja palvelujen tarpeita ja osaa ohjaamisen ja tukemisen perustaidot. Opiskelija tuntee ja osaa käyttää muutamia ammatillisia yksilö-, ryhmä- ja yhteisötyön menetelmiä. Hän tunnistaa ja ottaa huomioon lainsäädäntöä, kansallisia ja kansainvälisiä suosituksia palvelusuunnittelussa, päätöksenteossa ja toiminnassa. Opiskelija tunnistaa sosiaalialan työn ja sen arkikäytäntöjen kehittämistarpeita.
Eettinen osaaminen ja vastuullisuus:
Opiskelija ymmärtää oikeudenmukaisuuden ja ihmisarvon loukkaamattomuuden merkityksen. Hän tuntee ihmisten osallisuutta, toimijuutta ja itsemääräämisoikeutta
koskevia periaatteita. Opiskelija ottaa vastuun toiminnastaan ja huomioi turvallisuutta lisääviä työkäytäntöjä. Opiskelija toimii ammattialan arvojen ja eettisten periaatteiden mukaisesti.
Arviointikriteerit, hyvä (3)
Hyvä (3-4):
Ammatillinen tietoperusta ja käsitteet:
Opiskelija tietää keskeisen teoriaperustan ja käsitteet, joita soveltaa erilaisissa ilmiöissä ja tilanteissa. Hän tietää pääosin palvelujärjestelmän rakenteet ja prosessit ja niitä ohjaavan lainsäädännön. Opiskelija arvioi ja perustelee toimintaa tutkimus- ja käytännön tiedon avulla.
Ammatillinen toiminta:
Opiskelija tunnistaa asiakkaiden tuen ja palvelujen tarpeet ja osaa ohjata ja tukea heitä monimutkaisissa tai ennakoimattomissa työtilanteissa. Opiskelija tuntee ja osaa soveltaa ammatillisia yksilö-, ryhmä- ja yhteisötyön menetelmiä. Hän osaa soveltaa lainsäädäntöä, kansallisia ja kansainvälisiä suosituksia palvelusuunnittelussa, päätöksenteossa ja toiminnassa lainsäädäntöä. Hän tunnistaa sosiaalialan työn ja sen käytäntöjen kehittämis- ja uudistamistarpeita.
Eettinen osaaminen ja vastuullisuus:
Opiskelija tukee toiminnallaan oikeudenmukaisuuden ja ihmisarvon loukkaamattomuuden toteutumista. Hän tukee ihmisten osallisuutta, toimijuutta ja itsemääräämisoikeutta. Opiskelija toimii vastuullisesti ja luo turvallisuutta lisääviä työkäytäntöjä. Hän perustelee toimintaansa ammattialan arvojen ja eettisten periaatteiden mukaisesti.
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
Kiitettävä (5):
Ammatillinen tietoperusta ja käsitteet:
Opiskelija tietää teoriaperustan ja käsitteet, joita soveltaa asiantuntevasti erilaisiin ilmiöihin ja tilanteisiin. Hän tietää palvelujärjestelmän rakenteet ja prosessit ja niitä ohjaavan lainsäädännön. Opiskelija analysoi ja perustelee toiminnan monipuolisesti tutkimus- ja käytännön tiedon avulla.
Ammatillinen toiminta:
Opiskelija tunnistaa asiakkaiden tuen ja palvelujen tarpeet ja osaa tarkoituksenmukaisesti ohjata ja tukea heitä monimutkaisissa tai ennakoimattomissa työtilanteissa. Opiskelija tuntee ja osaa soveltaa asiantuntevasti ammatillisia yksilö-, ryhmä- ja yhteisötyön menetelmiä. Hän osaa soveltaa perustellusti lainsäädäntöä, kansallisia ja kansainvälisiä suosituksia palvelusuunnittelussa, päätöksenteossa ja toiminnassa. Opiskelija kehittää ja uudistaa sosiaalialan työtä ja sen käytäntöjä.
Eettinen osaaminen ja vastuullisuus:
Opiskelija vahvistaa toiminnallaan oikeudenmukaisuuden ja ihmisarvon loukkaamattomuuden toteutumista. Hän toimii ihmisten osallisuutta, toimijuutta ja itsemääräämisoikeutta parantaen. Hän toimii vastuullisesti ja luo turvallisuutta lisääviä työkäytäntöjä. Opiskelija perustelee toimintaansa ammattialan arvojen ja eettisten periaatteiden mukaisesti.
Ilmoittautumisaika
16.07.2022 - 31.08.2022
Ajoitus
29.08.2022 - 21.12.2022
Laajuus
5 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Yksikkö
Sosionomikoulutus
Toimipiste
Kosmos, Tietokatu 1, Kemi
Opetuskielet
- Suomi
Paikat
0 - 30
Tutkinto-ohjelma
- Sosionomikoulutus
Tavoitteet
Opiskelija
- osaa arvioida lasten, nuorten ja perheiden asemaa, oikeuksia ja osallisuutta
- osaa luoda ammatillisia vuorovaikutussuhteita ja tunnistaa ohjaustarpeita
- tunnistaa erilaisista lähtökohdista tulevien lasten, nuorten ja perheiden tarpeita ja toimintaedellytyksiä
- tarkastelee omaa suhtautumistaan ja toimintaansa suhteessa erilaisiin asiakkaisiin ja heidän elämäntilanteisiinsa
- osaa arvioida asiakkaan hyvinvointia kokonaisvaltaisesti (fyysinen, psyykkinen, sosiaalinen)
- tuntee sosiaalista turvallisuutta tuottavia palvelujärjestelmiä
Sisältö
Lapsen ja nuoren kasvun tukeminen
Lastensuojelun ja perhesosiaalityön perusteet
- sosiaalialan ja varhaiskasvatuksen keskeiset toimintaympäristöt
- ammatillinen vuorovaikutus
- erilaisten yhteisöjen merkitys
- erilaisia työmenetelmiä ja lähestymistapoja
- osallisuuden merkitys ja tukeminen
- sosiaalialan työ elämänkaaren eri vaiheissa
- sosiaalialan lainsäädäntö
Aika ja paikka
Rovalan toteutus lv 2022-2023
Opetusmenetelmät
Kontaktiopetus ja itsenäinen työskentely.
Osaamistavoitteet ja sisällöt, arviointi: Lapin AMK, sosionomi ops. Opintokokonaisuus sisältää oppimistehtäviä, jotka arvioidaan asteikolla 0 - 5.
Käytettävä oppimateriaali ja lähdemateriaali kerrotaan opintojakson alussa. Opintojakson oppimistehtävät tulee suorittaa aikataulun mukaisesti.
Arviointiasteikko
H-5
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)
Hylätty (0):
Ammatillinen tietoperusta ja käsitteet:
Opiskelija ei tiedä teoriaperustaa ja käsitteitä eikä osaa kuvata kyseessä olevia ilmiöitä ja niihin liittyviä tilanteita. Hän ei tunne sosiaalista turvallisuutta tuottavia palvelujärjestelmiä.
Ammatillinen toiminta:
Opiskelija ei tunnista erilaisista lähtökohdista tulevien asiakkaiden tarpeita ja toimintaedellytyksiä. Opiskelija ei osaa tarkastella omaa suhtautumistaan ja toimintaansa suhteessa erilaisiin asiakkaisiin.
Eettinen osaaminen ja vastuullisuus:
Opiskelija ei osaa kuvata ammattialan arvoja ja eettisiä periaatteita. Hän ei ymmärrä asiakkaan asemaa, oikeuksia ja osallisuutta.
Tyydyttävä (1-2):
Ammatillinen tietoperusta ja käsitteet:
Opiskelija tietää teoriaperustaa ja käsitteitä, joita käyttää pinnallisesti ilmiöissä ja tilanteissa. Hän tunnistaa palvelujärjestelmän rakenteita ja prosesseja ja niitä ohjaavaa lainsäädäntöä. Opiskelija kuvaa toimintaa pääosin käytännön tiedon avulla.
Ammatillinen toiminta:
Opiskelija tunnistaa asiakkaiden tuen ja palvelujen tarpeita ja osaa ohjaamisen ja tukemisen perustaidot. Opiskelija tuntee ja osaa käyttää muutamia ammatillisia yksilö-, ryhmä- ja yhteisötyön menetelmiä. Hän tunnistaa ja ottaa huomioon lainsäädäntöä, kansallisia ja kansainvälisiä suosituksia palvelusuunnittelussa, päätöksenteossa ja toiminnassa. Opiskelija tunnistaa sosiaalialan työn ja sen arkikäytäntöjen kehittämistarpeita.
Eettinen osaaminen ja vastuullisuus:
Opiskelija ymmärtää oikeudenmukaisuuden ja ihmisarvon loukkaamattomuuden merkityksen. Hän tuntee ihmisten osallisuutta, toimijuutta ja itsemääräämisoikeutta
koskevia periaatteita. Opiskelija ottaa vastuun toiminnastaan ja huomioi turvallisuutta lisääviä työkäytäntöjä. Opiskelija toimii ammattialan arvojen ja eettisten periaatteiden mukaisesti.
Arviointikriteerit, hyvä (3)
Hyvä (3-4):
Ammatillinen tietoperusta ja käsitteet:
Opiskelija tietää keskeisen teoriaperustan ja käsitteet, joita soveltaa erilaisissa ilmiöissä ja tilanteissa. Hän tietää pääosin palvelujärjestelmän rakenteet ja prosessit ja niitä ohjaavan lainsäädännön. Opiskelija arvioi ja perustelee toimintaa tutkimus- ja käytännön tiedon avulla.
Ammatillinen toiminta:
Opiskelija tunnistaa asiakkaiden tuen ja palvelujen tarpeet ja osaa ohjata ja tukea heitä monimutkaisissa tai ennakoimattomissa työtilanteissa. Opiskelija tuntee ja osaa soveltaa ammatillisia yksilö-, ryhmä- ja yhteisötyön menetelmiä. Hän osaa soveltaa lainsäädäntöä, kansallisia ja kansainvälisiä suosituksia palvelusuunnittelussa, päätöksenteossa ja toiminnassa lainsäädäntöä. Hän tunnistaa sosiaalialan työn ja sen käytäntöjen kehittämis- ja uudistamistarpeita.
Eettinen osaaminen ja vastuullisuus:
Opiskelija tukee toiminnallaan oikeudenmukaisuuden ja ihmisarvon loukkaamattomuuden toteutumista. Hän tukee ihmisten osallisuutta, toimijuutta ja itsemääräämisoikeutta. Opiskelija toimii vastuullisesti ja luo turvallisuutta lisääviä työkäytäntöjä. Hän perustelee toimintaansa ammattialan arvojen ja eettisten periaatteiden mukaisesti.
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
Kiitettävä (5):
Ammatillinen tietoperusta ja käsitteet:
Opiskelija tietää teoriaperustan ja käsitteet, joita soveltaa asiantuntevasti erilaisiin ilmiöihin ja tilanteisiin. Hän tietää palvelujärjestelmän rakenteet ja prosessit ja niitä ohjaavan lainsäädännön. Opiskelija analysoi ja perustelee toiminnan monipuolisesti tutkimus- ja käytännön tiedon avulla.
Ammatillinen toiminta:
Opiskelija tunnistaa asiakkaiden tuen ja palvelujen tarpeet ja osaa tarkoituksenmukaisesti ohjata ja tukea heitä monimutkaisissa tai ennakoimattomissa työtilanteissa. Opiskelija tuntee ja osaa soveltaa asiantuntevasti ammatillisia yksilö-, ryhmä- ja yhteisötyön menetelmiä. Hän osaa soveltaa perustellusti lainsäädäntöä, kansallisia ja kansainvälisiä suosituksia palvelusuunnittelussa, päätöksenteossa ja toiminnassa. Opiskelija kehittää ja uudistaa sosiaalialan työtä ja sen käytäntöjä.
Eettinen osaaminen ja vastuullisuus:
Opiskelija vahvistaa toiminnallaan oikeudenmukaisuuden ja ihmisarvon loukkaamattomuuden toteutumista. Hän toimii ihmisten osallisuutta, toimijuutta ja itsemääräämisoikeutta parantaen. Hän toimii vastuullisesti ja luo turvallisuutta lisääviä työkäytäntöjä. Opiskelija perustelee toimintaansa ammattialan arvojen ja eettisten periaatteiden mukaisesti.
Ilmoittautumisaika
01.10.2021 - 20.01.2022
Ajoitus
20.01.2022 - 19.05.2022
Laajuus
5 op
Virtuaaliosuus (op)
5 op
Toteutustapa
Etäopetus
Yksikkö
Sosionomikoulutus
Toimipiste
Kosmos, Tietokatu 1, Kemi
Opetuskielet
- Suomi
Paikat
0 - 45
Tutkinto-ohjelma
- Sosionomikoulutus
Opettaja
- Sari Leppälä
- Kaisu Vinkki
Vastuuhenkilö
Kaisu Vinkki
Opiskelijaryhmät
-
KA71S22KSosionomikoulutus,Kemi kevät 2022
Tavoitteet
Opiskelija
- osaa arvioida lasten, nuorten ja perheiden asemaa, oikeuksia ja osallisuutta
- osaa luoda ammatillisia vuorovaikutussuhteita ja tunnistaa ohjaustarpeita
- tunnistaa erilaisista lähtökohdista tulevien lasten, nuorten ja perheiden tarpeita ja toimintaedellytyksiä
- tarkastelee omaa suhtautumistaan ja toimintaansa suhteessa erilaisiin asiakkaisiin ja heidän elämäntilanteisiinsa
- osaa arvioida asiakkaan hyvinvointia kokonaisvaltaisesti (fyysinen, psyykkinen, sosiaalinen)
- tuntee sosiaalista turvallisuutta tuottavia palvelujärjestelmiä
Sisältö
Lapsen ja nuoren kasvun tukeminen
Lastensuojelun ja perhesosiaalityön perusteet
- sosiaalialan ja varhaiskasvatuksen keskeiset toimintaympäristöt
- ammatillinen vuorovaikutus
- erilaisten yhteisöjen merkitys
- erilaisia työmenetelmiä ja lähestymistapoja
- osallisuuden merkitys ja tukeminen
- sosiaalialan työ elämänkaaren eri vaiheissa
- sosiaalialan lainsäädäntö
Aika ja paikka
Kevät 2022
Oppimateriaalit
*Luentomateriaalit löytyvät moodlesta
* Väli- ja ryhmätehtäviin tulee hakea lähdemateriaalia eri tietokannoista.
Opetusmenetelmät
* Vuorovaikutuksellista luennointia ja ryhmäkeskusteluja
* Itsenäistä verkkotyöskentelyä
* Yksilö- ja ryhmävälitehtäviä
* Arvioitava ryhmätehtävä (Kirjallinen tehtävä)
Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet
Kirjallisen tehtävän palautus 5/2022
1. uusinta 6/22 (arviointi syksyllä 2022, opintopisteet keväälle 2022)
2. uusinta 6/22 (arviointi syksyllä 2022, opintopisteet keväälle 2022)
Lisätietoja opiskelijoille
Opintojakson läsnäolovelvollisuus 80%.
Arviointiasteikko
H-5
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)
Hylätty (0):
Ammatillinen tietoperusta ja käsitteet:
Opiskelija ei tiedä teoriaperustaa ja käsitteitä eikä osaa kuvata kyseessä olevia ilmiöitä ja niihin liittyviä tilanteita. Hän ei tunne sosiaalista turvallisuutta tuottavia palvelujärjestelmiä.
Ammatillinen toiminta:
Opiskelija ei tunnista erilaisista lähtökohdista tulevien asiakkaiden tarpeita ja toimintaedellytyksiä. Opiskelija ei osaa tarkastella omaa suhtautumistaan ja toimintaansa suhteessa erilaisiin asiakkaisiin.
Eettinen osaaminen ja vastuullisuus:
Opiskelija ei osaa kuvata ammattialan arvoja ja eettisiä periaatteita. Hän ei ymmärrä asiakkaan asemaa, oikeuksia ja osallisuutta.
Tyydyttävä (1-2):
Ammatillinen tietoperusta ja käsitteet:
Opiskelija tietää teoriaperustaa ja käsitteitä, joita käyttää pinnallisesti ilmiöissä ja tilanteissa. Hän tunnistaa palvelujärjestelmän rakenteita ja prosesseja ja niitä ohjaavaa lainsäädäntöä. Opiskelija kuvaa toimintaa pääosin käytännön tiedon avulla.
Ammatillinen toiminta:
Opiskelija tunnistaa asiakkaiden tuen ja palvelujen tarpeita ja osaa ohjaamisen ja tukemisen perustaidot. Opiskelija tuntee ja osaa käyttää muutamia ammatillisia yksilö-, ryhmä- ja yhteisötyön menetelmiä. Hän tunnistaa ja ottaa huomioon lainsäädäntöä, kansallisia ja kansainvälisiä suosituksia palvelusuunnittelussa, päätöksenteossa ja toiminnassa. Opiskelija tunnistaa sosiaalialan työn ja sen arkikäytäntöjen kehittämistarpeita.
Eettinen osaaminen ja vastuullisuus:
Opiskelija ymmärtää oikeudenmukaisuuden ja ihmisarvon loukkaamattomuuden merkityksen. Hän tuntee ihmisten osallisuutta, toimijuutta ja itsemääräämisoikeutta
koskevia periaatteita. Opiskelija ottaa vastuun toiminnastaan ja huomioi turvallisuutta lisääviä työkäytäntöjä. Opiskelija toimii ammattialan arvojen ja eettisten periaatteiden mukaisesti.
Arviointikriteerit, hyvä (3)
Hyvä (3-4):
Ammatillinen tietoperusta ja käsitteet:
Opiskelija tietää keskeisen teoriaperustan ja käsitteet, joita soveltaa erilaisissa ilmiöissä ja tilanteissa. Hän tietää pääosin palvelujärjestelmän rakenteet ja prosessit ja niitä ohjaavan lainsäädännön. Opiskelija arvioi ja perustelee toimintaa tutkimus- ja käytännön tiedon avulla.
Ammatillinen toiminta:
Opiskelija tunnistaa asiakkaiden tuen ja palvelujen tarpeet ja osaa ohjata ja tukea heitä monimutkaisissa tai ennakoimattomissa työtilanteissa. Opiskelija tuntee ja osaa soveltaa ammatillisia yksilö-, ryhmä- ja yhteisötyön menetelmiä. Hän osaa soveltaa lainsäädäntöä, kansallisia ja kansainvälisiä suosituksia palvelusuunnittelussa, päätöksenteossa ja toiminnassa lainsäädäntöä. Hän tunnistaa sosiaalialan työn ja sen käytäntöjen kehittämis- ja uudistamistarpeita.
Eettinen osaaminen ja vastuullisuus:
Opiskelija tukee toiminnallaan oikeudenmukaisuuden ja ihmisarvon loukkaamattomuuden toteutumista. Hän tukee ihmisten osallisuutta, toimijuutta ja itsemääräämisoikeutta. Opiskelija toimii vastuullisesti ja luo turvallisuutta lisääviä työkäytäntöjä. Hän perustelee toimintaansa ammattialan arvojen ja eettisten periaatteiden mukaisesti.
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
Kiitettävä (5):
Ammatillinen tietoperusta ja käsitteet:
Opiskelija tietää teoriaperustan ja käsitteet, joita soveltaa asiantuntevasti erilaisiin ilmiöihin ja tilanteisiin. Hän tietää palvelujärjestelmän rakenteet ja prosessit ja niitä ohjaavan lainsäädännön. Opiskelija analysoi ja perustelee toiminnan monipuolisesti tutkimus- ja käytännön tiedon avulla.
Ammatillinen toiminta:
Opiskelija tunnistaa asiakkaiden tuen ja palvelujen tarpeet ja osaa tarkoituksenmukaisesti ohjata ja tukea heitä monimutkaisissa tai ennakoimattomissa työtilanteissa. Opiskelija tuntee ja osaa soveltaa asiantuntevasti ammatillisia yksilö-, ryhmä- ja yhteisötyön menetelmiä. Hän osaa soveltaa perustellusti lainsäädäntöä, kansallisia ja kansainvälisiä suosituksia palvelusuunnittelussa, päätöksenteossa ja toiminnassa. Opiskelija kehittää ja uudistaa sosiaalialan työtä ja sen käytäntöjä.
Eettinen osaaminen ja vastuullisuus:
Opiskelija vahvistaa toiminnallaan oikeudenmukaisuuden ja ihmisarvon loukkaamattomuuden toteutumista. Hän toimii ihmisten osallisuutta, toimijuutta ja itsemääräämisoikeutta parantaen. Hän toimii vastuullisesti ja luo turvallisuutta lisääviä työkäytäntöjä. Opiskelija perustelee toimintaansa ammattialan arvojen ja eettisten periaatteiden mukaisesti.
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Opintojakson suorittaminen edellyttää vähintään 80% aktiivisen läsnäolon sekä ennakko- ja välitehtävien hyväksytysti suorittamisen.
Kirjallisen ryhmätehtävän arviointi 0-5
- Kirjallisen ryhmätehtävän arviointikriteerit löytyvät moodlesta.