Käyttäytymistieteellinen osaaminen sosiaalialallaLaajuus (5 op)
Tunnus: K700BE01
Laajuus
5 op
Opetuskieli
- suomi
Osaamistavoitteet
Osaamistavoitteet:
Opiskelija
- ymmärtää käyttäytymistieteellisten tieteenalojen näkökulmia ihmisen elämänkaaren vaiheissa
- osaa tarkastella ihmiskäsitysten ja arvojen moninaisuutta
- tietää ihmisen kehitysvaiheet ja tunnistaa ihmisen kokonaisvaltaisen kasvun ja kehityksen yleisiä ja yksilöllisiä tekijöitä
Sisältö
Sisältö:
- kasvatustieteen, sosiaalipsykologian, psykologian ja kehityspsykologian keskeisimmät käsitteet, lähestymistavat ja teoriat sosiaalialan asiakastyön näkökulmasta
- elämänkaariajattelu; ihmisen kokonaisvaltainen kehitys elämänkaaren eri vaiheissa
- persoonallisuus ja minuus kasvun ja kehityksen ytimessä
- psykologian ihmiskäsityksiä ja viitekehyksiä
- kasvatustieteen peruskäsitteitä: kasvu ja kasvuprosessi, kasvatus/ kasvuprosessin tukeminen, kasvatustyylit, kasvuympäristön merkitys, oppiminen.
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)
Hylätty (0)
Ammatillinen tietoperusta ja käsitteet:
Opiskelija osaa nimetä joitakin käyttäytymistieteiden keskeisiä peruskäsitteitä ja lähestymistapoja. Ihmisten ja yhteisöjen toiminnan sekä ihmisen elämänkaaren kuvaus on niukkaa.
Ammatillinen toiminta:
Opiskelija tuntee heikosti palvelujärjestelmän ja käsitteistön ja kytkentä sosiaalialan työhön puuttuu.
Eettinen osaaminen ja vastuullisuus:
Opiskelija ei osaa arvioida omia käyttäytymistieteellistä kompetenssiaan eikä toimi asiakasta arvostavalla ja tarkoituksenmukaisella tavalla.
Tyydyttävä (1)
Ammatillinen tietoperusta ja käsitteet:
Opiskelija osaa määritellä joitakin käyttäytymistieteiden keskeisiä peruskäsitteitä ja lähestymistapoja sekä kuvata tutkittuun tietoon perustuen ihmisen elämänkaaren eri vaiheita.
Ammatillinen toiminta:
Opiskelija tuntee palvelujärjestelmän ja käsitteistön, mutta kytkentä sosiaalialan työhön on niukkaa.
Eettinen osaaminen ja vastuullisuus:
Opiskelija osaa kuvata jonkin verran käyttäytymistieteellistä kompetenssiaan ja toimia asiakasta arvostavalla ja tarkoituksenmukaisella tavalla.
Tyydyttävä (2):
Ammatillinen tietoperusta ja käsitteet:
Opiskelija osaa määritellä käyttäytymistieteiden keskeisiä peruskäsitteitä ja lähestymistapoja ja kuvata tutkittuun tietoon perustuen ihmisen elämänkaaren eri vaiheita.
Ammatillinen toiminta:
Opiskelija osaa selittää yksilöiden ja yhteisöjen käyttäytymistä eri elämänvaiheissa ja tilanteissa. Opiskelija tuntee palvelujärjestelmän ja toimii tarkoituksenmukaisesti ammatillisessa työssä.
Eettinen osaaminen ja vastuullisuus:
Opiskelija osaa kuvata omaa käyttäytymistieteellistä kompetenssiaan ja toimia eettisesti kestävällä, asiakasta arvostavalla ja tarkoituksenmukaisella tavalla.
Arviointikriteerit, hyvä (3)
Hyvä (3)
Ammatillinen tietoperusta ja käsitteet:
Opiskelija hallitsee hyvin käyttäytymistieteiden lähestymistapoja ja käsitteistöä sekä tuntee niiden tietoperustaa hyödyntävän palvelujärjestelmän. Opiskelija osaa tulkita käyttäytymiseen liittyviä syitä ja elämänkaaren vaiheita sekä soveltaa käyttäytymistieteellistä tutkimusta. Opiskelija osaa reflektoida omaa käyttäytymistieteellistä kompetenssiaan.
Ammatillinen toiminta:
Opiskelija osaa tutkia yksilöiden ja yhteisöjen käyttäytymiseen liittyviä syitä eri elämänvaiheissa ja tilanteissa sekä hyödyntää käyttäytymistieteellistä tutkimusta ilmiöiden tulkinnassa.
Eettinen osaaminen ja vastuullisuus:
Opiskelija osaa arvioida hyvin omaa käyttäytymistieteellistä kompetenssiaan ja toimia eettisesti kestävällä, asiakasta arvostavalla ja tarkoituksenmukaisella tavalla
Hyvä (4)
Ammatillinen tietoperusta ja käsitteet:
Opiskelija hallitsee hyvin käyttäytymistieteiden lähestymistapoja ja käsitteistöä sekä tuntee hyvin niiden tietoperustaa hyödyntävän palvelujärjestelmän. Opiskelija osaa tulkita yksilöiden ja yhteisöjen käyttäytymiseen liittyviä syitä ja elämänkaaren vaiheita sekä hyödyntää käyttäytymistieteellistä tutkimusta. Opiskelija osaa reflektoida hyvin omaa käyttäytymistieteellistä kompetenssiaan.
Ammatillinen toiminta:
Opiskelija osaa tulkita yksilöiden ja yhteisöjen käyttäytymiseen liittyviä syitä ja ilmiöiden välisiä kytkentöjä eri elämänvaiheissa ja tilanteissa sekä hyödyntää käyttäytymistieteellistä tutkimusta ilmiöiden tulkinnassa ja toimintamuotojen soveltamisessa.
Eettinen osaaminen ja vastuullisuus:
Opiskelija osaa arvioida, kuvata ja kehittää omaa käyttäytymistieteellistä kompetenssiaan ja toimia eettisesti kestävällä ja asiakasta arvostavalla, tarkoituksenmukaisella tavalla.
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
Kiitettävä (5)
Ammatillinen tietoperusta ja käsitteet:
Opiskelija hallitsee kiitettävästi käyttäytymistieteiden lähestymistapoja ja käsitteistöä sekä tuntee niiden tietoperustaa hyödyntävän palvelujärjestelmän. Opiskelija osaa tulkita yksilöiden ja yhteisöjen käyttäytymiseen liittyviä syitä ja elämänkaaren vaiheita sekä hyödyntää käyttäytymistieteellistä tutkimusta. Opiskelija osaa kehittää ja laajentaa omaa käyttäytymistieteellistä kompetenssiaan.
Ammatillinen toiminta:
Opiskelija osaa tulkita yksilöiden ja yhteisöjen käyttäytymiseen liittyviä syitä eri elämänvaiheissa ja -tilanteissa, seurata ja hyödyntää monipuolisesti käyttäytymistieteellistä tutkimusta sekä tutkia vallitsevia toiminta käytäntöjä ja reflektoida omaa toimintaansa relevantin tutkimustiedon valossa.
Eettinen osaaminen ja vastuullisuus:
Opiskelija osaa reflektoida käyttäytymistieteellistä kompetenssiaan, toimia eettisesti kestävällä ja asiakasta arvostavalla ja tarkoituksenmukaisella tavalla sekä ammatillisesti kehittävällä otteella.
Ilmoittautumisaika
13.03.2023 - 11.09.2023
Ajoitus
12.09.2023 - 22.10.2023
Laajuus
5 op
Virtuaaliosuus (op)
5 op
Toteutustapa
Etäopetus
Yksikkö
Sosionomikoulutus
Toimipiste
Kosmos, Tietokatu 1, Kemi
Opetuskielet
- Suomi
Paikat
0 - 45
Tutkinto-ohjelma
- Sosionomikoulutus
Opettaja
- Seija Järvi
Vastuuhenkilö
Seija Järvi
Opiskelijaryhmät
-
KA71S23K_2Sosionomikoulutus 2 (verkko-opinnot) Kemi, kevät 2023
Tavoitteet
Osaamistavoitteet:
Opiskelija
- ymmärtää käyttäytymistieteellisten tieteenalojen näkökulmia ihmisen elämänkaaren vaiheissa
- osaa tarkastella ihmiskäsitysten ja arvojen moninaisuutta
- tietää ihmisen kehitysvaiheet ja tunnistaa ihmisen kokonaisvaltaisen kasvun ja kehityksen yleisiä ja yksilöllisiä tekijöitä
Sisältö
Sisältö:
- kasvatustieteen, sosiaalipsykologian, psykologian ja kehityspsykologian keskeisimmät käsitteet, lähestymistavat ja teoriat sosiaalialan asiakastyön näkökulmasta
- elämänkaariajattelu; ihmisen kokonaisvaltainen kehitys elämänkaaren eri vaiheissa
- persoonallisuus ja minuus kasvun ja kehityksen ytimessä
- psykologian ihmiskäsityksiä ja viitekehyksiä
- kasvatustieteen peruskäsitteitä: kasvu ja kasvuprosessi, kasvatus/ kasvuprosessin tukeminen, kasvatustyylit, kasvuympäristön merkitys, oppiminen.
Aika ja paikka
Zoom
12.9.
25.9.
11.10.
31.10.
HUOM! Seuraa mahdollisia aikataulu- ja tilamuutoksia Moodlesta ja Tuudosta.
Oppimateriaalit
Moodle-ympäristö sekä toteutuksen alussa sovittava kmateriaali
Tenttiaineistona ovat luennot, Moodle-materiaalit sekä esim.
Rinne, R. ym. 2015. Johdatus kasvatustieteisiin, luvut 1-4 (s. 10-101).
Suominen, E. ym. 2014. Arjen sosiaalipsykologia, luku 5 (s. 185-242).
Dunderfelt, T. 2011. Elämänkaaripsykologia, luku 3 (s. 219-272)
Opetusmenetelmät
Zoomi-tunnit
Itsenäinen opiskelu Moodle-alustalla sekä pienryhmätyöskentely pienryhmän sopimalla tavalla
Kurssin teemoihin liittyvät oppimistehtävät
Monivalintatentti
Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet
15.11. Tentti
- 2 uusintamahdollisuutta
Arviointiasteikko
H-5
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)
Hylätty (0)
Ammatillinen tietoperusta ja käsitteet:
Opiskelija osaa nimetä joitakin käyttäytymistieteiden keskeisiä peruskäsitteitä ja lähestymistapoja. Ihmisten ja yhteisöjen toiminnan sekä ihmisen elämänkaaren kuvaus on niukkaa.
Ammatillinen toiminta:
Opiskelija tuntee heikosti palvelujärjestelmän ja käsitteistön ja kytkentä sosiaalialan työhön puuttuu.
Eettinen osaaminen ja vastuullisuus:
Opiskelija ei osaa arvioida omia käyttäytymistieteellistä kompetenssiaan eikä toimi asiakasta arvostavalla ja tarkoituksenmukaisella tavalla.
Tyydyttävä (1)
Ammatillinen tietoperusta ja käsitteet:
Opiskelija osaa määritellä joitakin käyttäytymistieteiden keskeisiä peruskäsitteitä ja lähestymistapoja sekä kuvata tutkittuun tietoon perustuen ihmisen elämänkaaren eri vaiheita.
Ammatillinen toiminta:
Opiskelija tuntee palvelujärjestelmän ja käsitteistön, mutta kytkentä sosiaalialan työhön on niukkaa.
Eettinen osaaminen ja vastuullisuus:
Opiskelija osaa kuvata jonkin verran käyttäytymistieteellistä kompetenssiaan ja toimia asiakasta arvostavalla ja tarkoituksenmukaisella tavalla.
Tyydyttävä (2):
Ammatillinen tietoperusta ja käsitteet:
Opiskelija osaa määritellä käyttäytymistieteiden keskeisiä peruskäsitteitä ja lähestymistapoja ja kuvata tutkittuun tietoon perustuen ihmisen elämänkaaren eri vaiheita.
Ammatillinen toiminta:
Opiskelija osaa selittää yksilöiden ja yhteisöjen käyttäytymistä eri elämänvaiheissa ja tilanteissa. Opiskelija tuntee palvelujärjestelmän ja toimii tarkoituksenmukaisesti ammatillisessa työssä.
Eettinen osaaminen ja vastuullisuus:
Opiskelija osaa kuvata omaa käyttäytymistieteellistä kompetenssiaan ja toimia eettisesti kestävällä, asiakasta arvostavalla ja tarkoituksenmukaisella tavalla.
Arviointikriteerit, hyvä (3)
Hyvä (3)
Ammatillinen tietoperusta ja käsitteet:
Opiskelija hallitsee hyvin käyttäytymistieteiden lähestymistapoja ja käsitteistöä sekä tuntee niiden tietoperustaa hyödyntävän palvelujärjestelmän. Opiskelija osaa tulkita käyttäytymiseen liittyviä syitä ja elämänkaaren vaiheita sekä soveltaa käyttäytymistieteellistä tutkimusta. Opiskelija osaa reflektoida omaa käyttäytymistieteellistä kompetenssiaan.
Ammatillinen toiminta:
Opiskelija osaa tutkia yksilöiden ja yhteisöjen käyttäytymiseen liittyviä syitä eri elämänvaiheissa ja tilanteissa sekä hyödyntää käyttäytymistieteellistä tutkimusta ilmiöiden tulkinnassa.
Eettinen osaaminen ja vastuullisuus:
Opiskelija osaa arvioida hyvin omaa käyttäytymistieteellistä kompetenssiaan ja toimia eettisesti kestävällä, asiakasta arvostavalla ja tarkoituksenmukaisella tavalla
Hyvä (4)
Ammatillinen tietoperusta ja käsitteet:
Opiskelija hallitsee hyvin käyttäytymistieteiden lähestymistapoja ja käsitteistöä sekä tuntee hyvin niiden tietoperustaa hyödyntävän palvelujärjestelmän. Opiskelija osaa tulkita yksilöiden ja yhteisöjen käyttäytymiseen liittyviä syitä ja elämänkaaren vaiheita sekä hyödyntää käyttäytymistieteellistä tutkimusta. Opiskelija osaa reflektoida hyvin omaa käyttäytymistieteellistä kompetenssiaan.
Ammatillinen toiminta:
Opiskelija osaa tulkita yksilöiden ja yhteisöjen käyttäytymiseen liittyviä syitä ja ilmiöiden välisiä kytkentöjä eri elämänvaiheissa ja tilanteissa sekä hyödyntää käyttäytymistieteellistä tutkimusta ilmiöiden tulkinnassa ja toimintamuotojen soveltamisessa.
Eettinen osaaminen ja vastuullisuus:
Opiskelija osaa arvioida, kuvata ja kehittää omaa käyttäytymistieteellistä kompetenssiaan ja toimia eettisesti kestävällä ja asiakasta arvostavalla, tarkoituksenmukaisella tavalla.
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
Kiitettävä (5)
Ammatillinen tietoperusta ja käsitteet:
Opiskelija hallitsee kiitettävästi käyttäytymistieteiden lähestymistapoja ja käsitteistöä sekä tuntee niiden tietoperustaa hyödyntävän palvelujärjestelmän. Opiskelija osaa tulkita yksilöiden ja yhteisöjen käyttäytymiseen liittyviä syitä ja elämänkaaren vaiheita sekä hyödyntää käyttäytymistieteellistä tutkimusta. Opiskelija osaa kehittää ja laajentaa omaa käyttäytymistieteellistä kompetenssiaan.
Ammatillinen toiminta:
Opiskelija osaa tulkita yksilöiden ja yhteisöjen käyttäytymiseen liittyviä syitä eri elämänvaiheissa ja -tilanteissa, seurata ja hyödyntää monipuolisesti käyttäytymistieteellistä tutkimusta sekä tutkia vallitsevia toiminta käytäntöjä ja reflektoida omaa toimintaansa relevantin tutkimustiedon valossa.
Eettinen osaaminen ja vastuullisuus:
Opiskelija osaa reflektoida käyttäytymistieteellistä kompetenssiaan, toimia eettisesti kestävällä ja asiakasta arvostavalla ja tarkoituksenmukaisella tavalla sekä ammatillisesti kehittävällä otteella.
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
tehtävät hyväksytty-hylätty
tentti hyl.-5
itse- ja vertaisarvioinnin hyödyntäminen
Ilmoittautumisaika
13.03.2023 - 10.09.2023
Ajoitus
11.09.2023 - 12.11.2023
Laajuus
5 op
Virtuaaliosuus (op)
5 op
Toteutustapa
Etäopetus
Yksikkö
Sosionomikoulutus
Toimipiste
Kosmos, Tietokatu 1, Kemi
Opetuskielet
- Suomi
Paikat
0 - 45
Tutkinto-ohjelma
- Sosionomikoulutus
Opettaja
- Seija Järvi
Vastuuhenkilö
Seija Järvi
Opiskelijaryhmät
-
KA71S23K_1Sosionomikoulutus 1 (verkko-opinnot) Kemi, kevät 2023
Tavoitteet
Osaamistavoitteet:
Opiskelija
- ymmärtää käyttäytymistieteellisten tieteenalojen näkökulmia ihmisen elämänkaaren vaiheissa
- osaa tarkastella ihmiskäsitysten ja arvojen moninaisuutta
- tietää ihmisen kehitysvaiheet ja tunnistaa ihmisen kokonaisvaltaisen kasvun ja kehityksen yleisiä ja yksilöllisiä tekijöitä
Sisältö
Sisältö:
- kasvatustieteen, sosiaalipsykologian, psykologian ja kehityspsykologian keskeisimmät käsitteet, lähestymistavat ja teoriat sosiaalialan asiakastyön näkökulmasta
- elämänkaariajattelu; ihmisen kokonaisvaltainen kehitys elämänkaaren eri vaiheissa
- persoonallisuus ja minuus kasvun ja kehityksen ytimessä
- psykologian ihmiskäsityksiä ja viitekehyksiä
- kasvatustieteen peruskäsitteitä: kasvu ja kasvuprosessi, kasvatus/ kasvuprosessin tukeminen, kasvatustyylit, kasvuympäristön merkitys, oppiminen.
Aika ja paikka
Zoom
11.9.
26.9.
9.10.
1.11.
HUOM! Seuraa mahdollisia aikataulu- ja tilamuutoksia Moodlesta ja Tuudosta.
Oppimateriaalit
Moodle-ympäristö sekä toteutuksen alussa sovittava kmateriaali
Tenttiaineistona ovat luennot, Moodle-materiaalit sekä esim.
Rinne, R. ym. 2015. Johdatus kasvatustieteisiin, luvut 1-4 (s. 10-101).
Suominen, E. ym. 2014. Arjen sosiaalipsykologia, luku 5 (s. 185-242).
Dunderfelt, T. 2011. Elämänkaaripsykologia, luku 3 (s. 219-272)
Opetusmenetelmät
Zoomi-tunnit
Itsenäinen opiskelu Moodle-alustalla sekä pienryhmätyöskentely pienryhmän sopimalla tavalla
Kurssin teemoihin liittyvät oppimistehtävät
Monivalintatentti
Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet
15.11. Tentti
- 2 uusintamahdollisuutta
Arviointiasteikko
H-5
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)
Hylätty (0)
Ammatillinen tietoperusta ja käsitteet:
Opiskelija osaa nimetä joitakin käyttäytymistieteiden keskeisiä peruskäsitteitä ja lähestymistapoja. Ihmisten ja yhteisöjen toiminnan sekä ihmisen elämänkaaren kuvaus on niukkaa.
Ammatillinen toiminta:
Opiskelija tuntee heikosti palvelujärjestelmän ja käsitteistön ja kytkentä sosiaalialan työhön puuttuu.
Eettinen osaaminen ja vastuullisuus:
Opiskelija ei osaa arvioida omia käyttäytymistieteellistä kompetenssiaan eikä toimi asiakasta arvostavalla ja tarkoituksenmukaisella tavalla.
Tyydyttävä (1)
Ammatillinen tietoperusta ja käsitteet:
Opiskelija osaa määritellä joitakin käyttäytymistieteiden keskeisiä peruskäsitteitä ja lähestymistapoja sekä kuvata tutkittuun tietoon perustuen ihmisen elämänkaaren eri vaiheita.
Ammatillinen toiminta:
Opiskelija tuntee palvelujärjestelmän ja käsitteistön, mutta kytkentä sosiaalialan työhön on niukkaa.
Eettinen osaaminen ja vastuullisuus:
Opiskelija osaa kuvata jonkin verran käyttäytymistieteellistä kompetenssiaan ja toimia asiakasta arvostavalla ja tarkoituksenmukaisella tavalla.
Tyydyttävä (2):
Ammatillinen tietoperusta ja käsitteet:
Opiskelija osaa määritellä käyttäytymistieteiden keskeisiä peruskäsitteitä ja lähestymistapoja ja kuvata tutkittuun tietoon perustuen ihmisen elämänkaaren eri vaiheita.
Ammatillinen toiminta:
Opiskelija osaa selittää yksilöiden ja yhteisöjen käyttäytymistä eri elämänvaiheissa ja tilanteissa. Opiskelija tuntee palvelujärjestelmän ja toimii tarkoituksenmukaisesti ammatillisessa työssä.
Eettinen osaaminen ja vastuullisuus:
Opiskelija osaa kuvata omaa käyttäytymistieteellistä kompetenssiaan ja toimia eettisesti kestävällä, asiakasta arvostavalla ja tarkoituksenmukaisella tavalla.
Arviointikriteerit, hyvä (3)
Hyvä (3)
Ammatillinen tietoperusta ja käsitteet:
Opiskelija hallitsee hyvin käyttäytymistieteiden lähestymistapoja ja käsitteistöä sekä tuntee niiden tietoperustaa hyödyntävän palvelujärjestelmän. Opiskelija osaa tulkita käyttäytymiseen liittyviä syitä ja elämänkaaren vaiheita sekä soveltaa käyttäytymistieteellistä tutkimusta. Opiskelija osaa reflektoida omaa käyttäytymistieteellistä kompetenssiaan.
Ammatillinen toiminta:
Opiskelija osaa tutkia yksilöiden ja yhteisöjen käyttäytymiseen liittyviä syitä eri elämänvaiheissa ja tilanteissa sekä hyödyntää käyttäytymistieteellistä tutkimusta ilmiöiden tulkinnassa.
Eettinen osaaminen ja vastuullisuus:
Opiskelija osaa arvioida hyvin omaa käyttäytymistieteellistä kompetenssiaan ja toimia eettisesti kestävällä, asiakasta arvostavalla ja tarkoituksenmukaisella tavalla
Hyvä (4)
Ammatillinen tietoperusta ja käsitteet:
Opiskelija hallitsee hyvin käyttäytymistieteiden lähestymistapoja ja käsitteistöä sekä tuntee hyvin niiden tietoperustaa hyödyntävän palvelujärjestelmän. Opiskelija osaa tulkita yksilöiden ja yhteisöjen käyttäytymiseen liittyviä syitä ja elämänkaaren vaiheita sekä hyödyntää käyttäytymistieteellistä tutkimusta. Opiskelija osaa reflektoida hyvin omaa käyttäytymistieteellistä kompetenssiaan.
Ammatillinen toiminta:
Opiskelija osaa tulkita yksilöiden ja yhteisöjen käyttäytymiseen liittyviä syitä ja ilmiöiden välisiä kytkentöjä eri elämänvaiheissa ja tilanteissa sekä hyödyntää käyttäytymistieteellistä tutkimusta ilmiöiden tulkinnassa ja toimintamuotojen soveltamisessa.
Eettinen osaaminen ja vastuullisuus:
Opiskelija osaa arvioida, kuvata ja kehittää omaa käyttäytymistieteellistä kompetenssiaan ja toimia eettisesti kestävällä ja asiakasta arvostavalla, tarkoituksenmukaisella tavalla.
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
Kiitettävä (5)
Ammatillinen tietoperusta ja käsitteet:
Opiskelija hallitsee kiitettävästi käyttäytymistieteiden lähestymistapoja ja käsitteistöä sekä tuntee niiden tietoperustaa hyödyntävän palvelujärjestelmän. Opiskelija osaa tulkita yksilöiden ja yhteisöjen käyttäytymiseen liittyviä syitä ja elämänkaaren vaiheita sekä hyödyntää käyttäytymistieteellistä tutkimusta. Opiskelija osaa kehittää ja laajentaa omaa käyttäytymistieteellistä kompetenssiaan.
Ammatillinen toiminta:
Opiskelija osaa tulkita yksilöiden ja yhteisöjen käyttäytymiseen liittyviä syitä eri elämänvaiheissa ja -tilanteissa, seurata ja hyödyntää monipuolisesti käyttäytymistieteellistä tutkimusta sekä tutkia vallitsevia toiminta käytäntöjä ja reflektoida omaa toimintaansa relevantin tutkimustiedon valossa.
Eettinen osaaminen ja vastuullisuus:
Opiskelija osaa reflektoida käyttäytymistieteellistä kompetenssiaan, toimia eettisesti kestävällä ja asiakasta arvostavalla ja tarkoituksenmukaisella tavalla sekä ammatillisesti kehittävällä otteella.
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
tehtävät hyväksytty-hylätty
tentti hyl.-5
itse- ja vertaisarvioinnin hyödyntäminen
Ilmoittautumisaika
03.10.2022 - 04.01.2023
Ajoitus
11.01.2023 - 02.03.2023
Laajuus
5 op
Virtuaaliosuus (op)
4 op
Toteutustapa
20 % Lähiopetus, 80 % Etäopetus
Yksikkö
Sosionomikoulutus
Toimipiste
Kosmos, Tietokatu 1, Kemi
Opetuskielet
- Suomi
Paikat
0 - 40
Tutkinto-ohjelma
- Sosionomikoulutus
Opettaja
- Seija Järvi
Vastuuhenkilö
Seija Järvi
Opiskelijaryhmät
-
KA71S22S_2Sosionomikoulutus 2 (monimuoto-opinnot) Kemi, syksy 2022
Tavoitteet
Osaamistavoitteet:
Opiskelija
- ymmärtää käyttäytymistieteellisten tieteenalojen näkökulmia ihmisen elämänkaaren vaiheissa
- osaa tarkastella ihmiskäsitysten ja arvojen moninaisuutta
- tietää ihmisen kehitysvaiheet ja tunnistaa ihmisen kokonaisvaltaisen kasvun ja kehityksen yleisiä ja yksilöllisiä tekijöitä
Sisältö
Sisältö:
- kasvatustieteen, sosiaalipsykologian, psykologian ja kehityspsykologian keskeisimmät käsitteet, lähestymistavat ja teoriat sosiaalialan asiakastyön näkökulmasta
- elämänkaariajattelu; ihmisen kokonaisvaltainen kehitys elämänkaaren eri vaiheissa
- persoonallisuus ja minuus kasvun ja kehityksen ytimessä
- psykologian ihmiskäsityksiä ja viitekehyksiä
- kasvatustieteen peruskäsitteitä: kasvu ja kasvuprosessi, kasvatus/ kasvuprosessin tukeminen, kasvatustyylit, kasvuympäristön merkitys, oppiminen.
Aika ja paikka
11.1. Kosmos
12.1. Kosmos
25.1. Zoom
26.1. Zoom
8.2. Kosmos
23.2. Zoom
monivalintatentti 28.2.
HUOM! Seuraa mahdollisia aikataulu- ja tilamuutoksia Moodlesta ja Tuudosta.
Oppimateriaalit
Moodle-ympäristö sekä toteutuksen alussa sovittava materiaali
Tenttiaineistona ovat luennot, Moodle-materiaalit sekä esim.
Rinne, R. ym. 2015. Johdatus kasvatustieteisiin, luvut 1-4 (s. 10-101).
Suominen, E. ym. 2014. Arjen sosiaalipsykologia, luku 5 (s. 185-242).
Dunderfelt, T. 2011. Elämänkaaripsykologia, luku 3 (s. 219-272)
Opetusmenetelmät
Luennot kampuksella ja Zoomissa
Itsenäinen opiskelu Moodle-alustalla sekä pienryhmätyöskentely pienryhmän sopimalla tavalla
Kurssin teemoihin liittyvät oppimistehtävät
Tentti
Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet
28.2.Tentti
- 2 uusintamahdollisuutta
Arviointiasteikko
H-5
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)
Hylätty (0)
Ammatillinen tietoperusta ja käsitteet:
Opiskelija osaa nimetä joitakin käyttäytymistieteiden keskeisiä peruskäsitteitä ja lähestymistapoja. Ihmisten ja yhteisöjen toiminnan sekä ihmisen elämänkaaren kuvaus on niukkaa.
Ammatillinen toiminta:
Opiskelija tuntee heikosti palvelujärjestelmän ja käsitteistön ja kytkentä sosiaalialan työhön puuttuu.
Eettinen osaaminen ja vastuullisuus:
Opiskelija ei osaa arvioida omia käyttäytymistieteellistä kompetenssiaan eikä toimi asiakasta arvostavalla ja tarkoituksenmukaisella tavalla.
Tyydyttävä (1)
Ammatillinen tietoperusta ja käsitteet:
Opiskelija osaa määritellä joitakin käyttäytymistieteiden keskeisiä peruskäsitteitä ja lähestymistapoja sekä kuvata tutkittuun tietoon perustuen ihmisen elämänkaaren eri vaiheita.
Ammatillinen toiminta:
Opiskelija tuntee palvelujärjestelmän ja käsitteistön, mutta kytkentä sosiaalialan työhön on niukkaa.
Eettinen osaaminen ja vastuullisuus:
Opiskelija osaa kuvata jonkin verran käyttäytymistieteellistä kompetenssiaan ja toimia asiakasta arvostavalla ja tarkoituksenmukaisella tavalla.
Tyydyttävä (2):
Ammatillinen tietoperusta ja käsitteet:
Opiskelija osaa määritellä käyttäytymistieteiden keskeisiä peruskäsitteitä ja lähestymistapoja ja kuvata tutkittuun tietoon perustuen ihmisen elämänkaaren eri vaiheita.
Ammatillinen toiminta:
Opiskelija osaa selittää yksilöiden ja yhteisöjen käyttäytymistä eri elämänvaiheissa ja tilanteissa. Opiskelija tuntee palvelujärjestelmän ja toimii tarkoituksenmukaisesti ammatillisessa työssä.
Eettinen osaaminen ja vastuullisuus:
Opiskelija osaa kuvata omaa käyttäytymistieteellistä kompetenssiaan ja toimia eettisesti kestävällä, asiakasta arvostavalla ja tarkoituksenmukaisella tavalla.
Arviointikriteerit, hyvä (3)
Hyvä (3)
Ammatillinen tietoperusta ja käsitteet:
Opiskelija hallitsee hyvin käyttäytymistieteiden lähestymistapoja ja käsitteistöä sekä tuntee niiden tietoperustaa hyödyntävän palvelujärjestelmän. Opiskelija osaa tulkita käyttäytymiseen liittyviä syitä ja elämänkaaren vaiheita sekä soveltaa käyttäytymistieteellistä tutkimusta. Opiskelija osaa reflektoida omaa käyttäytymistieteellistä kompetenssiaan.
Ammatillinen toiminta:
Opiskelija osaa tutkia yksilöiden ja yhteisöjen käyttäytymiseen liittyviä syitä eri elämänvaiheissa ja tilanteissa sekä hyödyntää käyttäytymistieteellistä tutkimusta ilmiöiden tulkinnassa.
Eettinen osaaminen ja vastuullisuus:
Opiskelija osaa arvioida hyvin omaa käyttäytymistieteellistä kompetenssiaan ja toimia eettisesti kestävällä, asiakasta arvostavalla ja tarkoituksenmukaisella tavalla
Hyvä (4)
Ammatillinen tietoperusta ja käsitteet:
Opiskelija hallitsee hyvin käyttäytymistieteiden lähestymistapoja ja käsitteistöä sekä tuntee hyvin niiden tietoperustaa hyödyntävän palvelujärjestelmän. Opiskelija osaa tulkita yksilöiden ja yhteisöjen käyttäytymiseen liittyviä syitä ja elämänkaaren vaiheita sekä hyödyntää käyttäytymistieteellistä tutkimusta. Opiskelija osaa reflektoida hyvin omaa käyttäytymistieteellistä kompetenssiaan.
Ammatillinen toiminta:
Opiskelija osaa tulkita yksilöiden ja yhteisöjen käyttäytymiseen liittyviä syitä ja ilmiöiden välisiä kytkentöjä eri elämänvaiheissa ja tilanteissa sekä hyödyntää käyttäytymistieteellistä tutkimusta ilmiöiden tulkinnassa ja toimintamuotojen soveltamisessa.
Eettinen osaaminen ja vastuullisuus:
Opiskelija osaa arvioida, kuvata ja kehittää omaa käyttäytymistieteellistä kompetenssiaan ja toimia eettisesti kestävällä ja asiakasta arvostavalla, tarkoituksenmukaisella tavalla.
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
Kiitettävä (5)
Ammatillinen tietoperusta ja käsitteet:
Opiskelija hallitsee kiitettävästi käyttäytymistieteiden lähestymistapoja ja käsitteistöä sekä tuntee niiden tietoperustaa hyödyntävän palvelujärjestelmän. Opiskelija osaa tulkita yksilöiden ja yhteisöjen käyttäytymiseen liittyviä syitä ja elämänkaaren vaiheita sekä hyödyntää käyttäytymistieteellistä tutkimusta. Opiskelija osaa kehittää ja laajentaa omaa käyttäytymistieteellistä kompetenssiaan.
Ammatillinen toiminta:
Opiskelija osaa tulkita yksilöiden ja yhteisöjen käyttäytymiseen liittyviä syitä eri elämänvaiheissa ja -tilanteissa, seurata ja hyödyntää monipuolisesti käyttäytymistieteellistä tutkimusta sekä tutkia vallitsevia toiminta käytäntöjä ja reflektoida omaa toimintaansa relevantin tutkimustiedon valossa.
Eettinen osaaminen ja vastuullisuus:
Opiskelija osaa reflektoida käyttäytymistieteellistä kompetenssiaan, toimia eettisesti kestävällä ja asiakasta arvostavalla ja tarkoituksenmukaisella tavalla sekä ammatillisesti kehittävällä otteella.
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
tehtävät hyväksytty-hylätty
tentti hyl.-5
itse- ja vertaisarvioinnin hyödyntäminen
Hylätty (0)
Ammatillinen tietoperusta ja käsitteet:
Opiskelija osaa nimetä joitakin käyttäytymistieteiden keskeisiä peruskäsitteitä ja lähestymistapoja. Ihmisten ja yhteisöjen toiminnan sekä ihmisen elämänkaaren kuvaus on niukkaa.
Ammatillinen toiminta:
Opiskelija tuntee heikosti palvelujärjestelmän ja käsitteistön ja kytkentä sosiaalialan työhön puuttuu.
Eettinen osaaminen ja vastuullisuus:
Opiskelija ei osaa arvioida omia käyttäytymistieteellistä kompetenssiaan eikä toimi asiakasta arvostavalla ja tarkoituksenmukaisella tavalla.
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2)
Tyydyttävä (1)
Ammatillinen tietoperusta ja käsitteet:
Opiskelija osaa määritellä joitakin käyttäytymistieteiden keskeisiä peruskäsitteitä ja lähestymistapoja sekä kuvata tutkittuun tietoon perustuen ihmisen elämänkaaren eri vaiheita.
Ammatillinen toiminta:
Opiskelija tuntee palvelujärjestelmän ja käsitteistön, mutta kytkentä sosiaalialan työhön on niukkaa.
Eettinen osaaminen ja vastuullisuus:
Opiskelija osaa kuvata jonkin verran käyttäytymistieteellistä kompetenssiaan ja toimia asiakasta arvostavalla ja tarkoituksenmukaisella tavalla.
Tyydyttävä (2):
Ammatillinen tietoperusta ja käsitteet:
Opiskelija osaa määritellä käyttäytymistieteiden keskeisiä peruskäsitteitä ja lähestymistapoja ja kuvata tutkittuun tietoon perustuen ihmisen elämänkaaren eri vaiheita.
Ammatillinen toiminta:
Opiskelija osaa selittää yksilöiden ja yhteisöjen käyttäytymistä eri elämänvaiheissa ja tilanteissa. Opiskelija tuntee palvelujärjestelmän ja toimii tarkoituksenmukaisesti ammatillisessa työssä.
Eettinen osaaminen ja vastuullisuus:
Opiskelija osaa kuvata omaa käyttäytymistieteellistä kompetenssiaan ja toimia eettisesti kestävällä, asiakasta arvostavalla ja tarkoituksenmukaisella tavalla.
Arviointikriteerit, hyvä (3-4)
Hyvä (3)
Ammatillinen tietoperusta ja käsitteet:
Opiskelija hallitsee hyvin käyttäytymistieteiden lähestymistapoja ja käsitteistöä sekä tuntee niiden tietoperustaa hyödyntävän palvelujärjestelmän. Opiskelija osaa tulkita käyttäytymiseen liittyviä syitä ja elämänkaaren vaiheita sekä soveltaa käyttäytymistieteellistä tutkimusta. Opiskelija osaa reflektoida omaa käyttäytymistieteellistä kompetenssiaan.
Ammatillinen toiminta:
Opiskelija osaa tutkia yksilöiden ja yhteisöjen käyttäytymiseen liittyviä syitä eri elämänvaiheissa ja tilanteissa sekä hyödyntää käyttäytymistieteellistä tutkimusta ilmiöiden tulkinnassa.
Eettinen osaaminen ja vastuullisuus:
Opiskelija osaa arvioida hyvin omaa käyttäytymistieteellistä kompetenssiaan ja toimia eettisesti kestävällä, asiakasta arvostavalla ja tarkoituksenmukaisella tavalla
Hyvä (4)
Ammatillinen tietoperusta ja käsitteet:
Opiskelija hallitsee hyvin käyttäytymistieteiden lähestymistapoja ja käsitteistöä sekä tuntee hyvin niiden tietoperustaa hyödyntävän palvelujärjestelmän. Opiskelija osaa tulkita yksilöiden ja yhteisöjen käyttäytymiseen liittyviä syitä ja elämänkaaren vaiheita sekä hyödyntää käyttäytymistieteellistä tutkimusta. Opiskelija osaa reflektoida hyvin omaa käyttäytymistieteellistä kompetenssiaan.
Ammatillinen toiminta:
Opiskelija osaa tulkita yksilöiden ja yhteisöjen käyttäytymiseen liittyviä syitä ja ilmiöiden välisiä kytkentöjä eri elämänvaiheissa ja tilanteissa sekä hyödyntää käyttäytymistieteellistä tutkimusta ilmiöiden tulkinnassa ja toimintamuotojen soveltamisessa.
Eettinen osaaminen ja vastuullisuus:
Opiskelija osaa arvioida, kuvata ja kehittää omaa käyttäytymistieteellistä kompetenssiaan ja toimia eettisesti kestävällä ja asiakasta arvostavalla, tarkoituksenmukaisella tavalla.
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
Kiitettävä (5)
Ammatillinen tietoperusta ja käsitteet:
Opiskelija hallitsee kiitettävästi käyttäytymistieteiden lähestymistapoja ja käsitteistöä sekä tuntee niiden tietoperustaa hyödyntävän palvelujärjestelmän. Opiskelija osaa tulkita yksilöiden ja yhteisöjen käyttäytymiseen liittyviä syitä ja elämänkaaren vaiheita sekä hyödyntää käyttäytymistieteellistä tutkimusta. Opiskelija osaa kehittää ja laajentaa omaa käyttäytymistieteellistä kompetenssiaan.
Ammatillinen toiminta:
Opiskelija osaa tulkita yksilöiden ja yhteisöjen käyttäytymiseen liittyviä syitä eri elämänvaiheissa ja -tilanteissa, seurata ja hyödyntää monipuolisesti käyttäytymistieteellistä tutkimusta sekä tutkia vallitsevia toiminta käytäntöjä ja reflektoida omaa toimintaansa relevantin tutkimustiedon valossa.
Eettinen osaaminen ja vastuullisuus:
Opiskelija osaa reflektoida käyttäytymistieteellistä kompetenssiaan, toimia eettisesti kestävällä ja asiakasta arvostavalla ja tarkoituksenmukaisella tavalla sekä ammatillisesti kehittävällä otteella.
Ilmoittautumisaika
03.10.2022 - 03.01.2023
Ajoitus
10.01.2023 - 07.03.2023
Laajuus
5 op
Virtuaaliosuus (op)
2 op
Toteutustapa
60 % Lähiopetus, 40 % Etäopetus
Yksikkö
Sosionomikoulutus
Toimipiste
Kosmos, Tietokatu 1, Kemi
Opetuskielet
- Suomi
Paikat
0 - 40
Tutkinto-ohjelma
- Sosionomikoulutus
Opettaja
- Seija Järvi
Vastuuhenkilö
Seija Järvi
Opiskelijaryhmät
-
K71S22SSosionomikoulutus (päiväopinnot), Kemi syksy 2022
Tavoitteet
Osaamistavoitteet:
Opiskelija
- ymmärtää käyttäytymistieteellisten tieteenalojen näkökulmia ihmisen elämänkaaren vaiheissa
- osaa tarkastella ihmiskäsitysten ja arvojen moninaisuutta
- tietää ihmisen kehitysvaiheet ja tunnistaa ihmisen kokonaisvaltaisen kasvun ja kehityksen yleisiä ja yksilöllisiä tekijöitä
Sisältö
Sisältö:
- kasvatustieteen, sosiaalipsykologian, psykologian ja kehityspsykologian keskeisimmät käsitteet, lähestymistavat ja teoriat sosiaalialan asiakastyön näkökulmasta
- elämänkaariajattelu; ihmisen kokonaisvaltainen kehitys elämänkaaren eri vaiheissa
- persoonallisuus ja minuus kasvun ja kehityksen ytimessä
- psykologian ihmiskäsityksiä ja viitekehyksiä
- kasvatustieteen peruskäsitteitä: kasvu ja kasvuprosessi, kasvatus/ kasvuprosessin tukeminen, kasvatustyylit, kasvuympäristön merkitys, oppiminen.
Aika ja paikka
lukujärjestyksen mukaan kampuksella
To 12.01.2023 08.15 - 11.45 Kosmos, 2064
Pe 13.01.2023 08.15 - 11.45 Kosmos, 2068
To 19.01.2023 12.30 - 15.45
Ma 13.02.2023 12.30 - 15.45 auditorio
Ke 15.02.2023 08.15 - 11.45 Kosmos, 2067
To 16.02.2023 08.15 - 11.45 Kosmos, 2068
To 16.02.2023 12.30 - 15.45
Ma 20.02.2023 08.15 - 15.45 auditorio & aulatila
Ti 28.02.2023 10.15 - 11.45
HUOM! Tarkista mahdolliset tila- ja aikataulumuutokset Moodlesta ja Tuudosta
Oppimateriaalit
Moodle-ympäristö sekä toteutuksen alussa sovittava materiaali
Tenttiaineistona ovat luennot, Moodle-materiaalit sekä esim.
Rinne, R. ym. 2015. Johdatus kasvatustieteisiin, luvut 1-4 (s. 10-101).
Suominen, E. ym. 2014. Arjen sosiaalipsykologia, luku 5 (s. 185-242).
Dunderfelt, T. 2011. Elämänkaaripsykologia, luku 3 (s. 219-272)
Opetusmenetelmät
Luennot kampuksella
Itsenäinen opiskelu Moodle-alustalla sekä pienryhmätyöskentely pienryhmän sopimalla tavalla
Kurssin teemoihin liittyvät oppimistehtävät
Tentti
Arviointiasteikko
H-5
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)
Hylätty (0)
Ammatillinen tietoperusta ja käsitteet:
Opiskelija osaa nimetä joitakin käyttäytymistieteiden keskeisiä peruskäsitteitä ja lähestymistapoja. Ihmisten ja yhteisöjen toiminnan sekä ihmisen elämänkaaren kuvaus on niukkaa.
Ammatillinen toiminta:
Opiskelija tuntee heikosti palvelujärjestelmän ja käsitteistön ja kytkentä sosiaalialan työhön puuttuu.
Eettinen osaaminen ja vastuullisuus:
Opiskelija ei osaa arvioida omia käyttäytymistieteellistä kompetenssiaan eikä toimi asiakasta arvostavalla ja tarkoituksenmukaisella tavalla.
Tyydyttävä (1)
Ammatillinen tietoperusta ja käsitteet:
Opiskelija osaa määritellä joitakin käyttäytymistieteiden keskeisiä peruskäsitteitä ja lähestymistapoja sekä kuvata tutkittuun tietoon perustuen ihmisen elämänkaaren eri vaiheita.
Ammatillinen toiminta:
Opiskelija tuntee palvelujärjestelmän ja käsitteistön, mutta kytkentä sosiaalialan työhön on niukkaa.
Eettinen osaaminen ja vastuullisuus:
Opiskelija osaa kuvata jonkin verran käyttäytymistieteellistä kompetenssiaan ja toimia asiakasta arvostavalla ja tarkoituksenmukaisella tavalla.
Tyydyttävä (2):
Ammatillinen tietoperusta ja käsitteet:
Opiskelija osaa määritellä käyttäytymistieteiden keskeisiä peruskäsitteitä ja lähestymistapoja ja kuvata tutkittuun tietoon perustuen ihmisen elämänkaaren eri vaiheita.
Ammatillinen toiminta:
Opiskelija osaa selittää yksilöiden ja yhteisöjen käyttäytymistä eri elämänvaiheissa ja tilanteissa. Opiskelija tuntee palvelujärjestelmän ja toimii tarkoituksenmukaisesti ammatillisessa työssä.
Eettinen osaaminen ja vastuullisuus:
Opiskelija osaa kuvata omaa käyttäytymistieteellistä kompetenssiaan ja toimia eettisesti kestävällä, asiakasta arvostavalla ja tarkoituksenmukaisella tavalla.
Arviointikriteerit, hyvä (3)
Hyvä (3)
Ammatillinen tietoperusta ja käsitteet:
Opiskelija hallitsee hyvin käyttäytymistieteiden lähestymistapoja ja käsitteistöä sekä tuntee niiden tietoperustaa hyödyntävän palvelujärjestelmän. Opiskelija osaa tulkita käyttäytymiseen liittyviä syitä ja elämänkaaren vaiheita sekä soveltaa käyttäytymistieteellistä tutkimusta. Opiskelija osaa reflektoida omaa käyttäytymistieteellistä kompetenssiaan.
Ammatillinen toiminta:
Opiskelija osaa tutkia yksilöiden ja yhteisöjen käyttäytymiseen liittyviä syitä eri elämänvaiheissa ja tilanteissa sekä hyödyntää käyttäytymistieteellistä tutkimusta ilmiöiden tulkinnassa.
Eettinen osaaminen ja vastuullisuus:
Opiskelija osaa arvioida hyvin omaa käyttäytymistieteellistä kompetenssiaan ja toimia eettisesti kestävällä, asiakasta arvostavalla ja tarkoituksenmukaisella tavalla
Hyvä (4)
Ammatillinen tietoperusta ja käsitteet:
Opiskelija hallitsee hyvin käyttäytymistieteiden lähestymistapoja ja käsitteistöä sekä tuntee hyvin niiden tietoperustaa hyödyntävän palvelujärjestelmän. Opiskelija osaa tulkita yksilöiden ja yhteisöjen käyttäytymiseen liittyviä syitä ja elämänkaaren vaiheita sekä hyödyntää käyttäytymistieteellistä tutkimusta. Opiskelija osaa reflektoida hyvin omaa käyttäytymistieteellistä kompetenssiaan.
Ammatillinen toiminta:
Opiskelija osaa tulkita yksilöiden ja yhteisöjen käyttäytymiseen liittyviä syitä ja ilmiöiden välisiä kytkentöjä eri elämänvaiheissa ja tilanteissa sekä hyödyntää käyttäytymistieteellistä tutkimusta ilmiöiden tulkinnassa ja toimintamuotojen soveltamisessa.
Eettinen osaaminen ja vastuullisuus:
Opiskelija osaa arvioida, kuvata ja kehittää omaa käyttäytymistieteellistä kompetenssiaan ja toimia eettisesti kestävällä ja asiakasta arvostavalla, tarkoituksenmukaisella tavalla.
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
Kiitettävä (5)
Ammatillinen tietoperusta ja käsitteet:
Opiskelija hallitsee kiitettävästi käyttäytymistieteiden lähestymistapoja ja käsitteistöä sekä tuntee niiden tietoperustaa hyödyntävän palvelujärjestelmän. Opiskelija osaa tulkita yksilöiden ja yhteisöjen käyttäytymiseen liittyviä syitä ja elämänkaaren vaiheita sekä hyödyntää käyttäytymistieteellistä tutkimusta. Opiskelija osaa kehittää ja laajentaa omaa käyttäytymistieteellistä kompetenssiaan.
Ammatillinen toiminta:
Opiskelija osaa tulkita yksilöiden ja yhteisöjen käyttäytymiseen liittyviä syitä eri elämänvaiheissa ja -tilanteissa, seurata ja hyödyntää monipuolisesti käyttäytymistieteellistä tutkimusta sekä tutkia vallitsevia toiminta käytäntöjä ja reflektoida omaa toimintaansa relevantin tutkimustiedon valossa.
Eettinen osaaminen ja vastuullisuus:
Opiskelija osaa reflektoida käyttäytymistieteellistä kompetenssiaan, toimia eettisesti kestävällä ja asiakasta arvostavalla ja tarkoituksenmukaisella tavalla sekä ammatillisesti kehittävällä otteella.
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
opsin mukaan
Hylätty (0)
Ammatillinen tietoperusta ja käsitteet:
Opiskelija osaa nimetä joitakin käyttäytymistieteiden keskeisiä peruskäsitteitä ja lähestymistapoja. Ihmisten ja yhteisöjen toiminnan sekä ihmisen elämänkaaren kuvaus on niukkaa.
Ammatillinen toiminta:
Opiskelija tuntee heikosti palvelujärjestelmän ja käsitteistön ja kytkentä sosiaalialan työhön puuttuu.
Eettinen osaaminen ja vastuullisuus:
Opiskelija ei osaa arvioida omia käyttäytymistieteellistä kompetenssiaan eikä toimi asiakasta arvostavalla ja tarkoituksenmukaisella tavalla.
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2)
Tyydyttävä (1)
Ammatillinen tietoperusta ja käsitteet:
Opiskelija osaa määritellä joitakin käyttäytymistieteiden keskeisiä peruskäsitteitä ja lähestymistapoja sekä kuvata tutkittuun tietoon perustuen ihmisen elämänkaaren eri vaiheita.
Ammatillinen toiminta:
Opiskelija tuntee palvelujärjestelmän ja käsitteistön, mutta kytkentä sosiaalialan työhön on niukkaa.
Eettinen osaaminen ja vastuullisuus:
Opiskelija osaa kuvata jonkin verran käyttäytymistieteellistä kompetenssiaan ja toimia asiakasta arvostavalla ja tarkoituksenmukaisella tavalla.
Tyydyttävä (2):
Ammatillinen tietoperusta ja käsitteet:
Opiskelija osaa määritellä käyttäytymistieteiden keskeisiä peruskäsitteitä ja lähestymistapoja ja kuvata tutkittuun tietoon perustuen ihmisen elämänkaaren eri vaiheita.
Ammatillinen toiminta:
Opiskelija osaa selittää yksilöiden ja yhteisöjen käyttäytymistä eri elämänvaiheissa ja tilanteissa. Opiskelija tuntee palvelujärjestelmän ja toimii tarkoituksenmukaisesti ammatillisessa työssä.
Eettinen osaaminen ja vastuullisuus:
Opiskelija osaa kuvata omaa käyttäytymistieteellistä kompetenssiaan ja toimia eettisesti kestävällä, asiakasta arvostavalla ja tarkoituksenmukaisella tavalla.
Arviointikriteerit, hyvä (3-4)
Hyvä (3)
Ammatillinen tietoperusta ja käsitteet:
Opiskelija hallitsee hyvin käyttäytymistieteiden lähestymistapoja ja käsitteistöä sekä tuntee niiden tietoperustaa hyödyntävän palvelujärjestelmän. Opiskelija osaa tulkita käyttäytymiseen liittyviä syitä ja elämänkaaren vaiheita sekä soveltaa käyttäytymistieteellistä tutkimusta. Opiskelija osaa reflektoida omaa käyttäytymistieteellistä kompetenssiaan.
Ammatillinen toiminta:
Opiskelija osaa tutkia yksilöiden ja yhteisöjen käyttäytymiseen liittyviä syitä eri elämänvaiheissa ja tilanteissa sekä hyödyntää käyttäytymistieteellistä tutkimusta ilmiöiden tulkinnassa.
Eettinen osaaminen ja vastuullisuus:
Opiskelija osaa arvioida hyvin omaa käyttäytymistieteellistä kompetenssiaan ja toimia eettisesti kestävällä, asiakasta arvostavalla ja tarkoituksenmukaisella tavalla
Hyvä (4)
Ammatillinen tietoperusta ja käsitteet:
Opiskelija hallitsee hyvin käyttäytymistieteiden lähestymistapoja ja käsitteistöä sekä tuntee hyvin niiden tietoperustaa hyödyntävän palvelujärjestelmän. Opiskelija osaa tulkita yksilöiden ja yhteisöjen käyttäytymiseen liittyviä syitä ja elämänkaaren vaiheita sekä hyödyntää käyttäytymistieteellistä tutkimusta. Opiskelija osaa reflektoida hyvin omaa käyttäytymistieteellistä kompetenssiaan.
Ammatillinen toiminta:
Opiskelija osaa tulkita yksilöiden ja yhteisöjen käyttäytymiseen liittyviä syitä ja ilmiöiden välisiä kytkentöjä eri elämänvaiheissa ja tilanteissa sekä hyödyntää käyttäytymistieteellistä tutkimusta ilmiöiden tulkinnassa ja toimintamuotojen soveltamisessa.
Eettinen osaaminen ja vastuullisuus:
Opiskelija osaa arvioida, kuvata ja kehittää omaa käyttäytymistieteellistä kompetenssiaan ja toimia eettisesti kestävällä ja asiakasta arvostavalla, tarkoituksenmukaisella tavalla.
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
Kiitettävä (5)
Ammatillinen tietoperusta ja käsitteet:
Opiskelija hallitsee kiitettävästi käyttäytymistieteiden lähestymistapoja ja käsitteistöä sekä tuntee niiden tietoperustaa hyödyntävän palvelujärjestelmän. Opiskelija osaa tulkita yksilöiden ja yhteisöjen käyttäytymiseen liittyviä syitä ja elämänkaaren vaiheita sekä hyödyntää käyttäytymistieteellistä tutkimusta. Opiskelija osaa kehittää ja laajentaa omaa käyttäytymistieteellistä kompetenssiaan.
Ammatillinen toiminta:
Opiskelija osaa tulkita yksilöiden ja yhteisöjen käyttäytymiseen liittyviä syitä eri elämänvaiheissa ja -tilanteissa, seurata ja hyödyntää monipuolisesti käyttäytymistieteellistä tutkimusta sekä tutkia vallitsevia toiminta käytäntöjä ja reflektoida omaa toimintaansa relevantin tutkimustiedon valossa.
Eettinen osaaminen ja vastuullisuus:
Opiskelija osaa reflektoida käyttäytymistieteellistä kompetenssiaan, toimia eettisesti kestävällä ja asiakasta arvostavalla ja tarkoituksenmukaisella tavalla sekä ammatillisesti kehittävällä otteella.
Ilmoittautumisaika
03.10.2022 - 02.01.2023
Ajoitus
09.01.2023 - 28.02.2023
Laajuus
5 op
Virtuaaliosuus (op)
4 op
Toteutustapa
20 % Lähiopetus, 80 % Etäopetus
Yksikkö
Sosionomikoulutus
Toimipiste
Kosmos, Tietokatu 1, Kemi
Opetuskielet
- Suomi
Paikat
0 - 40
Tutkinto-ohjelma
- Sosionomikoulutus
Opettaja
- Seija Järvi
Vastuuhenkilö
Seija Järvi
Opiskelijaryhmät
-
KA71S22S_1Sosionomikoulutus 1 (monimuoto-opinnot) Kemi, syksy 2022
Tavoitteet
Osaamistavoitteet:
Opiskelija
- ymmärtää käyttäytymistieteellisten tieteenalojen näkökulmia ihmisen elämänkaaren vaiheissa
- osaa tarkastella ihmiskäsitysten ja arvojen moninaisuutta
- tietää ihmisen kehitysvaiheet ja tunnistaa ihmisen kokonaisvaltaisen kasvun ja kehityksen yleisiä ja yksilöllisiä tekijöitä
Sisältö
Sisältö:
- kasvatustieteen, sosiaalipsykologian, psykologian ja kehityspsykologian keskeisimmät käsitteet, lähestymistavat ja teoriat sosiaalialan asiakastyön näkökulmasta
- elämänkaariajattelu; ihmisen kokonaisvaltainen kehitys elämänkaaren eri vaiheissa
- persoonallisuus ja minuus kasvun ja kehityksen ytimessä
- psykologian ihmiskäsityksiä ja viitekehyksiä
- kasvatustieteen peruskäsitteitä: kasvu ja kasvuprosessi, kasvatus/ kasvuprosessin tukeminen, kasvatustyylit, kasvuympäristön merkitys, oppiminen.
Aika ja paikka
9.1. Kosmos
10.1. Kosmos
23.1. Zoom
24.1. Zoom
6.2. Kosmos
7.2. Kosmos
21.2. Zoom
monivalintatentti 28.2.
HUOM! Seuraa mahdollisia aikataulu- ja tilamuutoksia Moodlesta ja Tuudosta.
Oppimateriaalit
Moodle-ympäristö sekä toteutuksen alussa sovittava materiaali
Tenttiaineistona ovat luennot, Moodle-materiaalit sekä esim.
Rinne, R. ym. 2015. Johdatus kasvatustieteisiin, luvut 1-4 (s. 10-101).
Suominen, E. ym. 2014. Arjen sosiaalipsykologia, luku 5 (s. 185-242).
Dunderfelt, T. 2011. Elämänkaaripsykologia, luku 3 (s. 219-272)
Opetusmenetelmät
Zoomi-tunnit
Itsenäinen opiskelu Moodle-alustalla sekä pienryhmätyöskentely pienryhmän sopimalla tavalla
Kurssin teemoihin liittyvät oppimistehtävät
Monivalintatentti
Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet
28.2.Tentti
- 2 uusintamahdollisuutta
Arviointiasteikko
H-5
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)
Hylätty (0)
Ammatillinen tietoperusta ja käsitteet:
Opiskelija osaa nimetä joitakin käyttäytymistieteiden keskeisiä peruskäsitteitä ja lähestymistapoja. Ihmisten ja yhteisöjen toiminnan sekä ihmisen elämänkaaren kuvaus on niukkaa.
Ammatillinen toiminta:
Opiskelija tuntee heikosti palvelujärjestelmän ja käsitteistön ja kytkentä sosiaalialan työhön puuttuu.
Eettinen osaaminen ja vastuullisuus:
Opiskelija ei osaa arvioida omia käyttäytymistieteellistä kompetenssiaan eikä toimi asiakasta arvostavalla ja tarkoituksenmukaisella tavalla.
Tyydyttävä (1)
Ammatillinen tietoperusta ja käsitteet:
Opiskelija osaa määritellä joitakin käyttäytymistieteiden keskeisiä peruskäsitteitä ja lähestymistapoja sekä kuvata tutkittuun tietoon perustuen ihmisen elämänkaaren eri vaiheita.
Ammatillinen toiminta:
Opiskelija tuntee palvelujärjestelmän ja käsitteistön, mutta kytkentä sosiaalialan työhön on niukkaa.
Eettinen osaaminen ja vastuullisuus:
Opiskelija osaa kuvata jonkin verran käyttäytymistieteellistä kompetenssiaan ja toimia asiakasta arvostavalla ja tarkoituksenmukaisella tavalla.
Tyydyttävä (2):
Ammatillinen tietoperusta ja käsitteet:
Opiskelija osaa määritellä käyttäytymistieteiden keskeisiä peruskäsitteitä ja lähestymistapoja ja kuvata tutkittuun tietoon perustuen ihmisen elämänkaaren eri vaiheita.
Ammatillinen toiminta:
Opiskelija osaa selittää yksilöiden ja yhteisöjen käyttäytymistä eri elämänvaiheissa ja tilanteissa. Opiskelija tuntee palvelujärjestelmän ja toimii tarkoituksenmukaisesti ammatillisessa työssä.
Eettinen osaaminen ja vastuullisuus:
Opiskelija osaa kuvata omaa käyttäytymistieteellistä kompetenssiaan ja toimia eettisesti kestävällä, asiakasta arvostavalla ja tarkoituksenmukaisella tavalla.
Arviointikriteerit, hyvä (3)
Hyvä (3)
Ammatillinen tietoperusta ja käsitteet:
Opiskelija hallitsee hyvin käyttäytymistieteiden lähestymistapoja ja käsitteistöä sekä tuntee niiden tietoperustaa hyödyntävän palvelujärjestelmän. Opiskelija osaa tulkita käyttäytymiseen liittyviä syitä ja elämänkaaren vaiheita sekä soveltaa käyttäytymistieteellistä tutkimusta. Opiskelija osaa reflektoida omaa käyttäytymistieteellistä kompetenssiaan.
Ammatillinen toiminta:
Opiskelija osaa tutkia yksilöiden ja yhteisöjen käyttäytymiseen liittyviä syitä eri elämänvaiheissa ja tilanteissa sekä hyödyntää käyttäytymistieteellistä tutkimusta ilmiöiden tulkinnassa.
Eettinen osaaminen ja vastuullisuus:
Opiskelija osaa arvioida hyvin omaa käyttäytymistieteellistä kompetenssiaan ja toimia eettisesti kestävällä, asiakasta arvostavalla ja tarkoituksenmukaisella tavalla
Hyvä (4)
Ammatillinen tietoperusta ja käsitteet:
Opiskelija hallitsee hyvin käyttäytymistieteiden lähestymistapoja ja käsitteistöä sekä tuntee hyvin niiden tietoperustaa hyödyntävän palvelujärjestelmän. Opiskelija osaa tulkita yksilöiden ja yhteisöjen käyttäytymiseen liittyviä syitä ja elämänkaaren vaiheita sekä hyödyntää käyttäytymistieteellistä tutkimusta. Opiskelija osaa reflektoida hyvin omaa käyttäytymistieteellistä kompetenssiaan.
Ammatillinen toiminta:
Opiskelija osaa tulkita yksilöiden ja yhteisöjen käyttäytymiseen liittyviä syitä ja ilmiöiden välisiä kytkentöjä eri elämänvaiheissa ja tilanteissa sekä hyödyntää käyttäytymistieteellistä tutkimusta ilmiöiden tulkinnassa ja toimintamuotojen soveltamisessa.
Eettinen osaaminen ja vastuullisuus:
Opiskelija osaa arvioida, kuvata ja kehittää omaa käyttäytymistieteellistä kompetenssiaan ja toimia eettisesti kestävällä ja asiakasta arvostavalla, tarkoituksenmukaisella tavalla.
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
Kiitettävä (5)
Ammatillinen tietoperusta ja käsitteet:
Opiskelija hallitsee kiitettävästi käyttäytymistieteiden lähestymistapoja ja käsitteistöä sekä tuntee niiden tietoperustaa hyödyntävän palvelujärjestelmän. Opiskelija osaa tulkita yksilöiden ja yhteisöjen käyttäytymiseen liittyviä syitä ja elämänkaaren vaiheita sekä hyödyntää käyttäytymistieteellistä tutkimusta. Opiskelija osaa kehittää ja laajentaa omaa käyttäytymistieteellistä kompetenssiaan.
Ammatillinen toiminta:
Opiskelija osaa tulkita yksilöiden ja yhteisöjen käyttäytymiseen liittyviä syitä eri elämänvaiheissa ja -tilanteissa, seurata ja hyödyntää monipuolisesti käyttäytymistieteellistä tutkimusta sekä tutkia vallitsevia toiminta käytäntöjä ja reflektoida omaa toimintaansa relevantin tutkimustiedon valossa.
Eettinen osaaminen ja vastuullisuus:
Opiskelija osaa reflektoida käyttäytymistieteellistä kompetenssiaan, toimia eettisesti kestävällä ja asiakasta arvostavalla ja tarkoituksenmukaisella tavalla sekä ammatillisesti kehittävällä otteella.
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
tehtävät hyväksytty-hylätty
tentti hyl.-5
itse- ja vertaisarvioinnin hyödyntäminen
Hylätty (0)
Hylätty (0)
Ammatillinen tietoperusta ja käsitteet:
Opiskelija osaa nimetä joitakin käyttäytymistieteiden keskeisiä peruskäsitteitä ja lähestymistapoja. Ihmisten ja yhteisöjen toiminnan sekä ihmisen elämänkaaren kuvaus on niukkaa.
Ammatillinen toiminta:
Opiskelija tuntee heikosti palvelujärjestelmän ja käsitteistön ja kytkentä sosiaalialan työhön puuttuu.
Eettinen osaaminen ja vastuullisuus:
Opiskelija ei osaa arvioida omia käyttäytymistieteellistä kompetenssiaan eikä toimi asiakasta arvostavalla ja tarkoituksenmukaisella tavalla.
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2)
Tyydyttävä (1)
Ammatillinen tietoperusta ja käsitteet:
Opiskelija osaa määritellä joitakin käyttäytymistieteiden keskeisiä peruskäsitteitä ja lähestymistapoja sekä kuvata tutkittuun tietoon perustuen ihmisen elämänkaaren eri vaiheita.
Ammatillinen toiminta:
Opiskelija tuntee palvelujärjestelmän ja käsitteistön, mutta kytkentä sosiaalialan työhön on niukkaa.
Eettinen osaaminen ja vastuullisuus:
Opiskelija osaa kuvata jonkin verran käyttäytymistieteellistä kompetenssiaan ja toimia asiakasta arvostavalla ja tarkoituksenmukaisella tavalla.
Tyydyttävä (2):
Ammatillinen tietoperusta ja käsitteet:
Opiskelija osaa määritellä käyttäytymistieteiden keskeisiä peruskäsitteitä ja lähestymistapoja ja kuvata tutkittuun tietoon perustuen ihmisen elämänkaaren eri vaiheita.
Ammatillinen toiminta:
Opiskelija osaa selittää yksilöiden ja yhteisöjen käyttäytymistä eri elämänvaiheissa ja tilanteissa. Opiskelija tuntee palvelujärjestelmän ja toimii tarkoituksenmukaisesti ammatillisessa työssä.
Eettinen osaaminen ja vastuullisuus:
Opiskelija osaa kuvata omaa käyttäytymistieteellistä kompetenssiaan ja toimia eettisesti kestävällä, asiakasta arvostavalla ja tarkoituksenmukaisella tavalla.
Arviointikriteerit, hyvä (3-4)
Hyvä (3)
Ammatillinen tietoperusta ja käsitteet:
Opiskelija hallitsee hyvin käyttäytymistieteiden lähestymistapoja ja käsitteistöä sekä tuntee niiden tietoperustaa hyödyntävän palvelujärjestelmän. Opiskelija osaa tulkita käyttäytymiseen liittyviä syitä ja elämänkaaren vaiheita sekä soveltaa käyttäytymistieteellistä tutkimusta. Opiskelija osaa reflektoida omaa käyttäytymistieteellistä kompetenssiaan.
Ammatillinen toiminta:
Opiskelija osaa tutkia yksilöiden ja yhteisöjen käyttäytymiseen liittyviä syitä eri elämänvaiheissa ja tilanteissa sekä hyödyntää käyttäytymistieteellistä tutkimusta ilmiöiden tulkinnassa.
Eettinen osaaminen ja vastuullisuus:
Opiskelija osaa arvioida hyvin omaa käyttäytymistieteellistä kompetenssiaan ja toimia eettisesti kestävällä, asiakasta arvostavalla ja tarkoituksenmukaisella tavalla
Hyvä (4)
Ammatillinen tietoperusta ja käsitteet:
Opiskelija hallitsee hyvin käyttäytymistieteiden lähestymistapoja ja käsitteistöä sekä tuntee hyvin niiden tietoperustaa hyödyntävän palvelujärjestelmän. Opiskelija osaa tulkita yksilöiden ja yhteisöjen käyttäytymiseen liittyviä syitä ja elämänkaaren vaiheita sekä hyödyntää käyttäytymistieteellistä tutkimusta. Opiskelija osaa reflektoida hyvin omaa käyttäytymistieteellistä kompetenssiaan.
Ammatillinen toiminta:
Opiskelija osaa tulkita yksilöiden ja yhteisöjen käyttäytymiseen liittyviä syitä ja ilmiöiden välisiä kytkentöjä eri elämänvaiheissa ja tilanteissa sekä hyödyntää käyttäytymistieteellistä tutkimusta ilmiöiden tulkinnassa ja toimintamuotojen soveltamisessa.
Eettinen osaaminen ja vastuullisuus:
Opiskelija osaa arvioida, kuvata ja kehittää omaa käyttäytymistieteellistä kompetenssiaan ja toimia eettisesti kestävällä ja asiakasta arvostavalla, tarkoituksenmukaisella tavalla.
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
Kiitettävä (5)
Ammatillinen tietoperusta ja käsitteet:
Opiskelija hallitsee kiitettävästi käyttäytymistieteiden lähestymistapoja ja käsitteistöä sekä tuntee niiden tietoperustaa hyödyntävän palvelujärjestelmän. Opiskelija osaa tulkita yksilöiden ja yhteisöjen käyttäytymiseen liittyviä syitä ja elämänkaaren vaiheita sekä hyödyntää käyttäytymistieteellistä tutkimusta. Opiskelija osaa kehittää ja laajentaa omaa käyttäytymistieteellistä kompetenssiaan.
Ammatillinen toiminta:
Opiskelija osaa tulkita yksilöiden ja yhteisöjen käyttäytymiseen liittyviä syitä eri elämänvaiheissa ja -tilanteissa, seurata ja hyödyntää monipuolisesti käyttäytymistieteellistä tutkimusta sekä tutkia vallitsevia toiminta käytäntöjä ja reflektoida omaa toimintaansa relevantin tutkimustiedon valossa.
Eettinen osaaminen ja vastuullisuus:
Opiskelija osaa reflektoida käyttäytymistieteellistä kompetenssiaan, toimia eettisesti kestävällä ja asiakasta arvostavalla ja tarkoituksenmukaisella tavalla sekä ammatillisesti kehittävällä otteella.
Ilmoittautumisaika
14.03.2022 - 17.10.2022
Ajoitus
24.10.2022 - 20.12.2022
Laajuus
5 op
Virtuaaliosuus (op)
5 op
Toteutustapa
Etäopetus
Yksikkö
Sosionomikoulutus
Toimipiste
Kosmos, Tietokatu 1, Kemi
Opetuskielet
- Suomi
Paikat
0 - 30
Tutkinto-ohjelma
- Sosionomikoulutus
Opettaja
- Anneli Ylikärppä
Vastuuhenkilö
Seija Järvi
Opiskelijaryhmät
-
KA71S22SLSosionomikoulutus, varhaiskasvatuksen sosionomi (monimuoto- ja verkko-opinnot), Kemi, syksy 2022
Tavoitteet
Osaamistavoitteet:
Opiskelija
- ymmärtää käyttäytymistieteellisten tieteenalojen näkökulmia ihmisen elämänkaaren vaiheissa
- osaa tarkastella ihmiskäsitysten ja arvojen moninaisuutta
- tietää ihmisen kehitysvaiheet ja tunnistaa ihmisen kokonaisvaltaisen kasvun ja kehityksen yleisiä ja yksilöllisiä tekijöitä
Sisältö
Sisältö:
- kasvatustieteen, sosiaalipsykologian, psykologian ja kehityspsykologian keskeisimmät käsitteet, lähestymistavat ja teoriat sosiaalialan asiakastyön näkökulmasta
- elämänkaariajattelu; ihmisen kokonaisvaltainen kehitys elämänkaaren eri vaiheissa
- persoonallisuus ja minuus kasvun ja kehityksen ytimessä
- psykologian ihmiskäsityksiä ja viitekehyksiä
- kasvatustieteen peruskäsitteitä: kasvu ja kasvuprosessi, kasvatus/ kasvuprosessin tukeminen, kasvatustyylit, kasvuympäristön merkitys, oppiminen.
Aika ja paikka
Syksy 2022
Moodle-työtila
Oppimateriaalit
Moodlessa mainittu materiaali
Opiskelijan itsenäinen tiedonhaku
Opetusmenetelmät
Virtuaaliosuus 5 op
- itsenäinen työskentely
- oppimistehtävä
Arviointiasteikko
H-5
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)
Hylätty (0)
Ammatillinen tietoperusta ja käsitteet:
Opiskelija osaa nimetä joitakin käyttäytymistieteiden keskeisiä peruskäsitteitä ja lähestymistapoja. Ihmisten ja yhteisöjen toiminnan sekä ihmisen elämänkaaren kuvaus on niukkaa.
Ammatillinen toiminta:
Opiskelija tuntee heikosti palvelujärjestelmän ja käsitteistön ja kytkentä sosiaalialan työhön puuttuu.
Eettinen osaaminen ja vastuullisuus:
Opiskelija ei osaa arvioida omia käyttäytymistieteellistä kompetenssiaan eikä toimi asiakasta arvostavalla ja tarkoituksenmukaisella tavalla.
Tyydyttävä (1)
Ammatillinen tietoperusta ja käsitteet:
Opiskelija osaa määritellä joitakin käyttäytymistieteiden keskeisiä peruskäsitteitä ja lähestymistapoja sekä kuvata tutkittuun tietoon perustuen ihmisen elämänkaaren eri vaiheita.
Ammatillinen toiminta:
Opiskelija tuntee palvelujärjestelmän ja käsitteistön, mutta kytkentä sosiaalialan työhön on niukkaa.
Eettinen osaaminen ja vastuullisuus:
Opiskelija osaa kuvata jonkin verran käyttäytymistieteellistä kompetenssiaan ja toimia asiakasta arvostavalla ja tarkoituksenmukaisella tavalla.
Tyydyttävä (2):
Ammatillinen tietoperusta ja käsitteet:
Opiskelija osaa määritellä käyttäytymistieteiden keskeisiä peruskäsitteitä ja lähestymistapoja ja kuvata tutkittuun tietoon perustuen ihmisen elämänkaaren eri vaiheita.
Ammatillinen toiminta:
Opiskelija osaa selittää yksilöiden ja yhteisöjen käyttäytymistä eri elämänvaiheissa ja tilanteissa. Opiskelija tuntee palvelujärjestelmän ja toimii tarkoituksenmukaisesti ammatillisessa työssä.
Eettinen osaaminen ja vastuullisuus:
Opiskelija osaa kuvata omaa käyttäytymistieteellistä kompetenssiaan ja toimia eettisesti kestävällä, asiakasta arvostavalla ja tarkoituksenmukaisella tavalla.
Arviointikriteerit, hyvä (3)
Hyvä (3)
Ammatillinen tietoperusta ja käsitteet:
Opiskelija hallitsee hyvin käyttäytymistieteiden lähestymistapoja ja käsitteistöä sekä tuntee niiden tietoperustaa hyödyntävän palvelujärjestelmän. Opiskelija osaa tulkita käyttäytymiseen liittyviä syitä ja elämänkaaren vaiheita sekä soveltaa käyttäytymistieteellistä tutkimusta. Opiskelija osaa reflektoida omaa käyttäytymistieteellistä kompetenssiaan.
Ammatillinen toiminta:
Opiskelija osaa tutkia yksilöiden ja yhteisöjen käyttäytymiseen liittyviä syitä eri elämänvaiheissa ja tilanteissa sekä hyödyntää käyttäytymistieteellistä tutkimusta ilmiöiden tulkinnassa.
Eettinen osaaminen ja vastuullisuus:
Opiskelija osaa arvioida hyvin omaa käyttäytymistieteellistä kompetenssiaan ja toimia eettisesti kestävällä, asiakasta arvostavalla ja tarkoituksenmukaisella tavalla
Hyvä (4)
Ammatillinen tietoperusta ja käsitteet:
Opiskelija hallitsee hyvin käyttäytymistieteiden lähestymistapoja ja käsitteistöä sekä tuntee hyvin niiden tietoperustaa hyödyntävän palvelujärjestelmän. Opiskelija osaa tulkita yksilöiden ja yhteisöjen käyttäytymiseen liittyviä syitä ja elämänkaaren vaiheita sekä hyödyntää käyttäytymistieteellistä tutkimusta. Opiskelija osaa reflektoida hyvin omaa käyttäytymistieteellistä kompetenssiaan.
Ammatillinen toiminta:
Opiskelija osaa tulkita yksilöiden ja yhteisöjen käyttäytymiseen liittyviä syitä ja ilmiöiden välisiä kytkentöjä eri elämänvaiheissa ja tilanteissa sekä hyödyntää käyttäytymistieteellistä tutkimusta ilmiöiden tulkinnassa ja toimintamuotojen soveltamisessa.
Eettinen osaaminen ja vastuullisuus:
Opiskelija osaa arvioida, kuvata ja kehittää omaa käyttäytymistieteellistä kompetenssiaan ja toimia eettisesti kestävällä ja asiakasta arvostavalla, tarkoituksenmukaisella tavalla.
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
Kiitettävä (5)
Ammatillinen tietoperusta ja käsitteet:
Opiskelija hallitsee kiitettävästi käyttäytymistieteiden lähestymistapoja ja käsitteistöä sekä tuntee niiden tietoperustaa hyödyntävän palvelujärjestelmän. Opiskelija osaa tulkita yksilöiden ja yhteisöjen käyttäytymiseen liittyviä syitä ja elämänkaaren vaiheita sekä hyödyntää käyttäytymistieteellistä tutkimusta. Opiskelija osaa kehittää ja laajentaa omaa käyttäytymistieteellistä kompetenssiaan.
Ammatillinen toiminta:
Opiskelija osaa tulkita yksilöiden ja yhteisöjen käyttäytymiseen liittyviä syitä eri elämänvaiheissa ja -tilanteissa, seurata ja hyödyntää monipuolisesti käyttäytymistieteellistä tutkimusta sekä tutkia vallitsevia toiminta käytäntöjä ja reflektoida omaa toimintaansa relevantin tutkimustiedon valossa.
Eettinen osaaminen ja vastuullisuus:
Opiskelija osaa reflektoida käyttäytymistieteellistä kompetenssiaan, toimia eettisesti kestävällä ja asiakasta arvostavalla ja tarkoituksenmukaisella tavalla sekä ammatillisesti kehittävällä otteella.
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Opintojakson hyväksytysti suorittaminen edellyttää opintojaksolle kuuluvien itsenäisten tehtävien ja oppimistehtävän palauttaminen ilmoitettuun palautuspäivämäärään mennessä sekä tehtävien suorittaminen hyväksytysti.
Opintojakson oppimistehtävä arvioidaan numeraalisesti 1-5 ja opintojakso arvioidaan H-5.
Ilmoittautumisaika
14.03.2022 - 26.08.2022
Ajoitus
02.09.2022 - 23.10.2022
Laajuus
5 op
Virtuaaliosuus (op)
5 op
Toteutustapa
Etäopetus
Yksikkö
Sosionomikoulutus
Toimipiste
Kosmos, Tietokatu 1, Kemi
Opetuskielet
- Suomi
Paikat
0 - 45
Tutkinto-ohjelma
- Sosionomikoulutus
Opettaja
- Seija Järvi
Vastuuhenkilö
Seija Järvi
Opiskelijaryhmät
-
KA71S22KSosionomikoulutus,Kemi kevät 2022
Tavoitteet
Osaamistavoitteet:
Opiskelija
- ymmärtää käyttäytymistieteellisten tieteenalojen näkökulmia ihmisen elämänkaaren vaiheissa
- osaa tarkastella ihmiskäsitysten ja arvojen moninaisuutta
- tietää ihmisen kehitysvaiheet ja tunnistaa ihmisen kokonaisvaltaisen kasvun ja kehityksen yleisiä ja yksilöllisiä tekijöitä
Sisältö
Sisältö:
- kasvatustieteen, sosiaalipsykologian, psykologian ja kehityspsykologian keskeisimmät käsitteet, lähestymistavat ja teoriat sosiaalialan asiakastyön näkökulmasta
- elämänkaariajattelu; ihmisen kokonaisvaltainen kehitys elämänkaaren eri vaiheissa
- persoonallisuus ja minuus kasvun ja kehityksen ytimessä
- psykologian ihmiskäsityksiä ja viitekehyksiä
- kasvatustieteen peruskäsitteitä: kasvu ja kasvuprosessi, kasvatus/ kasvuprosessin tukeminen, kasvatustyylit, kasvuympäristön merkitys, oppiminen.
Arviointiasteikko
H-5
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)
Hylätty (0)
Ammatillinen tietoperusta ja käsitteet:
Opiskelija osaa nimetä joitakin käyttäytymistieteiden keskeisiä peruskäsitteitä ja lähestymistapoja. Ihmisten ja yhteisöjen toiminnan sekä ihmisen elämänkaaren kuvaus on niukkaa.
Ammatillinen toiminta:
Opiskelija tuntee heikosti palvelujärjestelmän ja käsitteistön ja kytkentä sosiaalialan työhön puuttuu.
Eettinen osaaminen ja vastuullisuus:
Opiskelija ei osaa arvioida omia käyttäytymistieteellistä kompetenssiaan eikä toimi asiakasta arvostavalla ja tarkoituksenmukaisella tavalla.
Tyydyttävä (1)
Ammatillinen tietoperusta ja käsitteet:
Opiskelija osaa määritellä joitakin käyttäytymistieteiden keskeisiä peruskäsitteitä ja lähestymistapoja sekä kuvata tutkittuun tietoon perustuen ihmisen elämänkaaren eri vaiheita.
Ammatillinen toiminta:
Opiskelija tuntee palvelujärjestelmän ja käsitteistön, mutta kytkentä sosiaalialan työhön on niukkaa.
Eettinen osaaminen ja vastuullisuus:
Opiskelija osaa kuvata jonkin verran käyttäytymistieteellistä kompetenssiaan ja toimia asiakasta arvostavalla ja tarkoituksenmukaisella tavalla.
Tyydyttävä (2):
Ammatillinen tietoperusta ja käsitteet:
Opiskelija osaa määritellä käyttäytymistieteiden keskeisiä peruskäsitteitä ja lähestymistapoja ja kuvata tutkittuun tietoon perustuen ihmisen elämänkaaren eri vaiheita.
Ammatillinen toiminta:
Opiskelija osaa selittää yksilöiden ja yhteisöjen käyttäytymistä eri elämänvaiheissa ja tilanteissa. Opiskelija tuntee palvelujärjestelmän ja toimii tarkoituksenmukaisesti ammatillisessa työssä.
Eettinen osaaminen ja vastuullisuus:
Opiskelija osaa kuvata omaa käyttäytymistieteellistä kompetenssiaan ja toimia eettisesti kestävällä, asiakasta arvostavalla ja tarkoituksenmukaisella tavalla.
Arviointikriteerit, hyvä (3)
Hyvä (3)
Ammatillinen tietoperusta ja käsitteet:
Opiskelija hallitsee hyvin käyttäytymistieteiden lähestymistapoja ja käsitteistöä sekä tuntee niiden tietoperustaa hyödyntävän palvelujärjestelmän. Opiskelija osaa tulkita käyttäytymiseen liittyviä syitä ja elämänkaaren vaiheita sekä soveltaa käyttäytymistieteellistä tutkimusta. Opiskelija osaa reflektoida omaa käyttäytymistieteellistä kompetenssiaan.
Ammatillinen toiminta:
Opiskelija osaa tutkia yksilöiden ja yhteisöjen käyttäytymiseen liittyviä syitä eri elämänvaiheissa ja tilanteissa sekä hyödyntää käyttäytymistieteellistä tutkimusta ilmiöiden tulkinnassa.
Eettinen osaaminen ja vastuullisuus:
Opiskelija osaa arvioida hyvin omaa käyttäytymistieteellistä kompetenssiaan ja toimia eettisesti kestävällä, asiakasta arvostavalla ja tarkoituksenmukaisella tavalla
Hyvä (4)
Ammatillinen tietoperusta ja käsitteet:
Opiskelija hallitsee hyvin käyttäytymistieteiden lähestymistapoja ja käsitteistöä sekä tuntee hyvin niiden tietoperustaa hyödyntävän palvelujärjestelmän. Opiskelija osaa tulkita yksilöiden ja yhteisöjen käyttäytymiseen liittyviä syitä ja elämänkaaren vaiheita sekä hyödyntää käyttäytymistieteellistä tutkimusta. Opiskelija osaa reflektoida hyvin omaa käyttäytymistieteellistä kompetenssiaan.
Ammatillinen toiminta:
Opiskelija osaa tulkita yksilöiden ja yhteisöjen käyttäytymiseen liittyviä syitä ja ilmiöiden välisiä kytkentöjä eri elämänvaiheissa ja tilanteissa sekä hyödyntää käyttäytymistieteellistä tutkimusta ilmiöiden tulkinnassa ja toimintamuotojen soveltamisessa.
Eettinen osaaminen ja vastuullisuus:
Opiskelija osaa arvioida, kuvata ja kehittää omaa käyttäytymistieteellistä kompetenssiaan ja toimia eettisesti kestävällä ja asiakasta arvostavalla, tarkoituksenmukaisella tavalla.
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
Kiitettävä (5)
Ammatillinen tietoperusta ja käsitteet:
Opiskelija hallitsee kiitettävästi käyttäytymistieteiden lähestymistapoja ja käsitteistöä sekä tuntee niiden tietoperustaa hyödyntävän palvelujärjestelmän. Opiskelija osaa tulkita yksilöiden ja yhteisöjen käyttäytymiseen liittyviä syitä ja elämänkaaren vaiheita sekä hyödyntää käyttäytymistieteellistä tutkimusta. Opiskelija osaa kehittää ja laajentaa omaa käyttäytymistieteellistä kompetenssiaan.
Ammatillinen toiminta:
Opiskelija osaa tulkita yksilöiden ja yhteisöjen käyttäytymiseen liittyviä syitä eri elämänvaiheissa ja -tilanteissa, seurata ja hyödyntää monipuolisesti käyttäytymistieteellistä tutkimusta sekä tutkia vallitsevia toiminta käytäntöjä ja reflektoida omaa toimintaansa relevantin tutkimustiedon valossa.
Eettinen osaaminen ja vastuullisuus:
Opiskelija osaa reflektoida käyttäytymistieteellistä kompetenssiaan, toimia eettisesti kestävällä ja asiakasta arvostavalla ja tarkoituksenmukaisella tavalla sekä ammatillisesti kehittävällä otteella.
Ilmoittautumisaika
03.10.2022 - 01.01.2023
Ajoitus
29.08.2022 - 21.12.2022
Laajuus
5 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Yksikkö
Sosionomikoulutus
Toimipiste
Kosmos, Tietokatu 1, Kemi
Opetuskielet
- Suomi
Paikat
0 - 30
Tutkinto-ohjelma
- Sosionomikoulutus
Tavoitteet
Osaamistavoitteet:
Opiskelija
- ymmärtää käyttäytymistieteellisten tieteenalojen näkökulmia ihmisen elämänkaaren vaiheissa
- osaa tarkastella ihmiskäsitysten ja arvojen moninaisuutta
- tietää ihmisen kehitysvaiheet ja tunnistaa ihmisen kokonaisvaltaisen kasvun ja kehityksen yleisiä ja yksilöllisiä tekijöitä
Sisältö
Sisältö:
- kasvatustieteen, sosiaalipsykologian, psykologian ja kehityspsykologian keskeisimmät käsitteet, lähestymistavat ja teoriat sosiaalialan asiakastyön näkökulmasta
- elämänkaariajattelu; ihmisen kokonaisvaltainen kehitys elämänkaaren eri vaiheissa
- persoonallisuus ja minuus kasvun ja kehityksen ytimessä
- psykologian ihmiskäsityksiä ja viitekehyksiä
- kasvatustieteen peruskäsitteitä: kasvu ja kasvuprosessi, kasvatus/ kasvuprosessin tukeminen, kasvatustyylit, kasvuympäristön merkitys, oppiminen.
Aika ja paikka
Rovalan toteutus lv 2022-2023
Opetusmenetelmät
Osaamistavoitteet ja sisällöt, arviointi: Lapin AMK, sosionomi ops. Opintojakso sisältää oppimistehtäviä, jotka arvioidaan asteikolla 0 - 5.
Käytettävä oppimateriaali ja lähdemateriaali kerrotaan opintojakson alussa. Opintojakson oppimistehtävät tulee suorittaa aikataulun mukaisesti.
Arviointiasteikko
H-5
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)
Hylätty (0)
Ammatillinen tietoperusta ja käsitteet:
Opiskelija osaa nimetä joitakin käyttäytymistieteiden keskeisiä peruskäsitteitä ja lähestymistapoja. Ihmisten ja yhteisöjen toiminnan sekä ihmisen elämänkaaren kuvaus on niukkaa.
Ammatillinen toiminta:
Opiskelija tuntee heikosti palvelujärjestelmän ja käsitteistön ja kytkentä sosiaalialan työhön puuttuu.
Eettinen osaaminen ja vastuullisuus:
Opiskelija ei osaa arvioida omia käyttäytymistieteellistä kompetenssiaan eikä toimi asiakasta arvostavalla ja tarkoituksenmukaisella tavalla.
Tyydyttävä (1)
Ammatillinen tietoperusta ja käsitteet:
Opiskelija osaa määritellä joitakin käyttäytymistieteiden keskeisiä peruskäsitteitä ja lähestymistapoja sekä kuvata tutkittuun tietoon perustuen ihmisen elämänkaaren eri vaiheita.
Ammatillinen toiminta:
Opiskelija tuntee palvelujärjestelmän ja käsitteistön, mutta kytkentä sosiaalialan työhön on niukkaa.
Eettinen osaaminen ja vastuullisuus:
Opiskelija osaa kuvata jonkin verran käyttäytymistieteellistä kompetenssiaan ja toimia asiakasta arvostavalla ja tarkoituksenmukaisella tavalla.
Tyydyttävä (2):
Ammatillinen tietoperusta ja käsitteet:
Opiskelija osaa määritellä käyttäytymistieteiden keskeisiä peruskäsitteitä ja lähestymistapoja ja kuvata tutkittuun tietoon perustuen ihmisen elämänkaaren eri vaiheita.
Ammatillinen toiminta:
Opiskelija osaa selittää yksilöiden ja yhteisöjen käyttäytymistä eri elämänvaiheissa ja tilanteissa. Opiskelija tuntee palvelujärjestelmän ja toimii tarkoituksenmukaisesti ammatillisessa työssä.
Eettinen osaaminen ja vastuullisuus:
Opiskelija osaa kuvata omaa käyttäytymistieteellistä kompetenssiaan ja toimia eettisesti kestävällä, asiakasta arvostavalla ja tarkoituksenmukaisella tavalla.
Arviointikriteerit, hyvä (3)
Hyvä (3)
Ammatillinen tietoperusta ja käsitteet:
Opiskelija hallitsee hyvin käyttäytymistieteiden lähestymistapoja ja käsitteistöä sekä tuntee niiden tietoperustaa hyödyntävän palvelujärjestelmän. Opiskelija osaa tulkita käyttäytymiseen liittyviä syitä ja elämänkaaren vaiheita sekä soveltaa käyttäytymistieteellistä tutkimusta. Opiskelija osaa reflektoida omaa käyttäytymistieteellistä kompetenssiaan.
Ammatillinen toiminta:
Opiskelija osaa tutkia yksilöiden ja yhteisöjen käyttäytymiseen liittyviä syitä eri elämänvaiheissa ja tilanteissa sekä hyödyntää käyttäytymistieteellistä tutkimusta ilmiöiden tulkinnassa.
Eettinen osaaminen ja vastuullisuus:
Opiskelija osaa arvioida hyvin omaa käyttäytymistieteellistä kompetenssiaan ja toimia eettisesti kestävällä, asiakasta arvostavalla ja tarkoituksenmukaisella tavalla
Hyvä (4)
Ammatillinen tietoperusta ja käsitteet:
Opiskelija hallitsee hyvin käyttäytymistieteiden lähestymistapoja ja käsitteistöä sekä tuntee hyvin niiden tietoperustaa hyödyntävän palvelujärjestelmän. Opiskelija osaa tulkita yksilöiden ja yhteisöjen käyttäytymiseen liittyviä syitä ja elämänkaaren vaiheita sekä hyödyntää käyttäytymistieteellistä tutkimusta. Opiskelija osaa reflektoida hyvin omaa käyttäytymistieteellistä kompetenssiaan.
Ammatillinen toiminta:
Opiskelija osaa tulkita yksilöiden ja yhteisöjen käyttäytymiseen liittyviä syitä ja ilmiöiden välisiä kytkentöjä eri elämänvaiheissa ja tilanteissa sekä hyödyntää käyttäytymistieteellistä tutkimusta ilmiöiden tulkinnassa ja toimintamuotojen soveltamisessa.
Eettinen osaaminen ja vastuullisuus:
Opiskelija osaa arvioida, kuvata ja kehittää omaa käyttäytymistieteellistä kompetenssiaan ja toimia eettisesti kestävällä ja asiakasta arvostavalla, tarkoituksenmukaisella tavalla.
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
Kiitettävä (5)
Ammatillinen tietoperusta ja käsitteet:
Opiskelija hallitsee kiitettävästi käyttäytymistieteiden lähestymistapoja ja käsitteistöä sekä tuntee niiden tietoperustaa hyödyntävän palvelujärjestelmän. Opiskelija osaa tulkita yksilöiden ja yhteisöjen käyttäytymiseen liittyviä syitä ja elämänkaaren vaiheita sekä hyödyntää käyttäytymistieteellistä tutkimusta. Opiskelija osaa kehittää ja laajentaa omaa käyttäytymistieteellistä kompetenssiaan.
Ammatillinen toiminta:
Opiskelija osaa tulkita yksilöiden ja yhteisöjen käyttäytymiseen liittyviä syitä eri elämänvaiheissa ja -tilanteissa, seurata ja hyödyntää monipuolisesti käyttäytymistieteellistä tutkimusta sekä tutkia vallitsevia toiminta käytäntöjä ja reflektoida omaa toimintaansa relevantin tutkimustiedon valossa.
Eettinen osaaminen ja vastuullisuus:
Opiskelija osaa reflektoida käyttäytymistieteellistä kompetenssiaan, toimia eettisesti kestävällä ja asiakasta arvostavalla ja tarkoituksenmukaisella tavalla sekä ammatillisesti kehittävällä otteella.