Yhteiskunnan muutos ja hyvinvointipalvelujen kehittäminenLaajuus (10 op)
Tunnus: K701SL33OJ
Laajuus
10 op
Opetuskieli
- suomi
Osaamistavoitteet
Osaamistavoitteet:
Opiskelija
- osaa analysoida yhteiskunnan muutosta (TO, EH)
- osaa soveltaa tutkittua tietoa palvelujen tuottamisessa ja kehittämisessä (TO, EH)
- ymmärtää taloudellisen ja poliittisen ohjauksen merkityksen hyvinvointipolitiikassa (PY)
- osaa käyttää palvelujen laadun ja arvioinnin kehittämisen välineitä (PY)
- muodostaa käsityksen tulevaisuuden sosiaali- ja terveyspalvelujen tuottamistavoista (PY, EH)
Sisältö:
- hyvinvointiyhteiskunnan muutos
- sosiaali- ja terveydenhuollon kansallinen kehittäminen
- palvelujen kehittäminen ja laatu
Sisältö
Tieto puuttuu
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)
Tyydyttävät (1-2):
Opiskelija osaa määritellä opintojakson keskeiset peruskäsitteet, järjestelmät ja lähestymistavat.
Arviointikriteerit, hyvä (3)
Hyvä (3-4):
Opiskelija osaa selittää keskeiset peruskäsitteet, järjestelmät ja lähestymistavat analyyttista otetta hyvin hyödyntäen.
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
Kiitettävä (5):
Opiskelija ymmärtää ja osaa soveltaa peruskäsitteitä yhteiskunnan muutoksen ja hyvinvointipalveluiden kehittämisen tarkastelussa analyyttista ja kriittistä otetta erinomaisesti hyödyntäen.
Ilmoittautumisaika
02.10.2023 - 07.01.2024
Ajoitus
08.01.2024 - 31.05.2024
Laajuus
10 op
Virtuaaliosuus (op)
10 op
Toteutustapa
Etäopetus
Yksikkö
Sosionomikoulutus
Toimipiste
Kosmos, Tietokatu 1, Kemi
Opetuskielet
- Suomi
Paikat
0 - 80
Tutkinto-ohjelma
- Sosionomikoulutus
Opettaja
- Seija Järvi
- Riikka Korhola
Vastuuhenkilö
Riikka Korhola
Opiskelijaryhmät
-
KA71S21S_1Sosionomikoulutus 1 (monimuoto-opiskelu) Kemi syksy 2021
-
KA71S21S_2Sosionomikoulutus 2 (monimuoto-opiskelu) Kemi syksy 2021
Tavoitteet
Osaamistavoitteet:
Opiskelija
- osaa analysoida yhteiskunnan muutosta (TO, EH)
- osaa soveltaa tutkittua tietoa palvelujen tuottamisessa ja kehittämisessä (TO, EH)
- ymmärtää taloudellisen ja poliittisen ohjauksen merkityksen hyvinvointipolitiikassa (PY)
- osaa käyttää palvelujen laadun ja arvioinnin kehittämisen välineitä (PY)
- muodostaa käsityksen tulevaisuuden sosiaali- ja terveyspalvelujen tuottamistavoista (PY, EH)
Sisältö:
- hyvinvointiyhteiskunnan muutos
- sosiaali- ja terveydenhuollon kansallinen kehittäminen
- palvelujen kehittäminen ja laatu
Sisältö
Tieto puuttuu
Aika ja paikka
Lapin AMK
Kevätlukukausi 2024
Oppimateriaalit
Moodle-ympäristössä oleva ja erikseen sovittava materiaali.
Opetusmenetelmät
Verkko-opintojakso Moodle-ympäristössä. Oppimistehtävät, ryhmätyöskentely, tentti. Orientaatioluennot (2h) Zoomissa opintojakson alussa.
Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet
Opintojaksolla on monivalintatentti, joka suoritetaan Moodle-alustalla. Tenttipäivä ilmoitetaan opintojakson alussa, uusinnat tutkintosäännön mukaisesti.
Arviointiasteikko
H-5
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)
Tyydyttävät (1-2):
Opiskelija osaa määritellä opintojakson keskeiset peruskäsitteet, järjestelmät ja lähestymistavat.
Arviointikriteerit, hyvä (3)
Hyvä (3-4):
Opiskelija osaa selittää keskeiset peruskäsitteet, järjestelmät ja lähestymistavat analyyttista otetta hyvin hyödyntäen.
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
Kiitettävä (5):
Opiskelija ymmärtää ja osaa soveltaa peruskäsitteitä yhteiskunnan muutoksen ja hyvinvointipalveluiden kehittämisen tarkastelussa analyyttista ja kriittistä otetta erinomaisesti hyödyntäen.
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Opintojakso arvioidaan asteikolla hylätty-5
Välitehtävät hyv./hyl., tentti hylätty-5
Kaikki opintojakson aikana suoritettavat tehtävät vaikuttavat kokonaisarviointiin.
Kiitettävä (5):
Opiskelija ymmärtää ja osaa soveltaa peruskäsitteitä yhteiskunnan muutoksen ja hyvinvointipalveluiden kehittämisen tarkastelussa analyyttista ja kriittistä otetta erinomaisesti hyödyntäen.
Hyvä (3-4):
Opiskelija osaa selittää keskeiset peruskäsitteet, järjestelmät ja lähestymistavat analyyttista otetta hyvin hyödyntäen.
Tyydyttävä (1-2):
Opiskelija osaa määritellä opintojakson keskeiset peruskäsitteet, järjestelmät ja lähestymistavat.
Ilmoittautumisaika
13.03.2023 - 04.09.2023
Ajoitus
05.09.2023 - 17.12.2023
Laajuus
10 op
Virtuaaliosuus (op)
10 op
Toteutustapa
Etäopetus
Yksikkö
Sosionomikoulutus
Toimipiste
Kosmos, Tietokatu 1, Kemi
Opetuskielet
- Suomi
Paikat
0 - 100
Tutkinto-ohjelma
- Sosiaalialan koulutus, Kemi
- Sosionomikoulutus
Opettaja
- Seija Järvi
- Riikka Korhola
Vastuuhenkilö
Seija Järvi
Opiskelijaryhmät
-
K71S20S1Sosiaalialan koulutus
-
K71S20SSosionomikoulutus (päivätoteutus), Kemi, syksy, 2020
-
KA71S21KSosionomikoulutus (verkkototeutus) Kemi kevät 2021
-
K71S20S2Sosiaalialan koulutus
Tavoitteet
Osaamistavoitteet:
Opiskelija
- osaa analysoida yhteiskunnan muutosta (TO, EH)
- osaa soveltaa tutkittua tietoa palvelujen tuottamisessa ja kehittämisessä (TO, EH)
- ymmärtää taloudellisen ja poliittisen ohjauksen merkityksen hyvinvointipolitiikassa (PY)
- osaa käyttää palvelujen laadun ja arvioinnin kehittämisen välineitä (PY)
- muodostaa käsityksen tulevaisuuden sosiaali- ja terveyspalvelujen tuottamistavoista (PY, EH)
Sisältö:
- hyvinvointiyhteiskunnan muutos
- sosiaali- ja terveydenhuollon kansallinen kehittäminen
- palvelujen kehittäminen ja laatu
Sisältö
Tieto puuttuu
Aika ja paikka
Lapin AMK
Syksy 2023, syys-joulukuu
Oppimateriaalit
Moodle-ympäristössä oleva ja erikseen sovittava materiaali.
Opetusmenetelmät
Zoom-opetus, Moodle-ympäristö, välitehtävät, tentti, mahdolliset tapahtumat ja työelämäyhteistyö. Välitehtävät tehdään itsenäisesti yhtä välitehtävää lukuunottamatta.
Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö
Työelämävierailijoita ja mahdollisuuksien mukaan toteutuvia yhteistyön muotoja.
Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet
Opintojaksolla on monivalintatentti, joka suoritetaan Moodle-alustalla. Tenttipäivä ilmoitetaan opintojakson alussa, uusinnat tutkintosäännön mukaisesti.
Arviointiasteikko
H-5
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)
Tyydyttävät (1-2):
Opiskelija osaa määritellä opintojakson keskeiset peruskäsitteet, järjestelmät ja lähestymistavat.
Arviointikriteerit, hyvä (3)
Hyvä (3-4):
Opiskelija osaa selittää keskeiset peruskäsitteet, järjestelmät ja lähestymistavat analyyttista otetta hyvin hyödyntäen.
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
Kiitettävä (5):
Opiskelija ymmärtää ja osaa soveltaa peruskäsitteitä yhteiskunnan muutoksen ja hyvinvointipalveluiden kehittämisen tarkastelussa analyyttista ja kriittistä otetta erinomaisesti hyödyntäen.
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Opintojakso arvioidaan asteikolla hylätty-5
Välitehtävät hyv./hyl., tentti hylätty-5
Kaikki opintojakson aikana suoritettavat tehtävät vaikuttavat kokonaisarviointiin.
Kiitettävä (5):
Opiskelija ymmärtää ja osaa soveltaa peruskäsitteitä yhteiskunnan muutoksen ja hyvinvointipalveluiden kehittämisen tarkastelussa analyyttista ja kriittistä otetta erinomaisesti hyödyntäen.
Hyvä (3-4):
Opiskelija osaa selittää keskeiset peruskäsitteet, järjestelmät ja lähestymistavat analyyttista otetta hyvin hyödyntäen.
Tyydyttävä (1-2):
Opiskelija osaa määritellä opintojakson keskeiset peruskäsitteet, järjestelmät ja lähestymistavat.
Ilmoittautumisaika
03.10.2022 - 23.01.2023
Ajoitus
30.01.2023 - 30.04.2023
Laajuus
10 op
Virtuaaliosuus (op)
10 op
Toteutustapa
Etäopetus
Yksikkö
Sosionomikoulutus
Toimipiste
Kosmos, Tietokatu 1, Kemi
Opetuskielet
- Suomi
Paikat
0 - 60
Tutkinto-ohjelma
- Sosiaalialan koulutus, Kemi
- Sosionomikoulutus
Opettaja
- Seija Järvi
- Riikka Korhola
Vastuuhenkilö
Seija Järvi
Opiskelijaryhmät
-
K71S20S1Sosiaalialan koulutus
-
K71S20SSosionomikoulutus (päivätoteutus), Kemi, syksy, 2020
-
KA71S21KSosionomikoulutus (verkkototeutus) Kemi kevät 2021
-
K71S20S2Sosiaalialan koulutus
Tavoitteet
Osaamistavoitteet:
Opiskelija
- osaa analysoida yhteiskunnan muutosta (TO, EH)
- osaa soveltaa tutkittua tietoa palvelujen tuottamisessa ja kehittämisessä (TO, EH)
- ymmärtää taloudellisen ja poliittisen ohjauksen merkityksen hyvinvointipolitiikassa (PY)
- osaa käyttää palvelujen laadun ja arvioinnin kehittämisen välineitä (PY)
- muodostaa käsityksen tulevaisuuden sosiaali- ja terveyspalvelujen tuottamistavoista (PY, EH)
Sisältö:
- hyvinvointiyhteiskunnan muutos
- sosiaali- ja terveydenhuollon kansallinen kehittäminen
- palvelujen kehittäminen ja laatu
Sisältö
Tieto puuttuu
Oppimateriaalit
Moodle-ympäristössä oleva ja erikseen sovittava materiaali. Tutustuminen kansainväliseen keskusteluun opintojakson teemoista (myös engl.kieliseen lähdeaineistoon).
Opetusmenetelmät
Verkko-opintojakso Moodle-ympäristössä. Oppimistehtävät, ryhmätyöskentely, tentti.
Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet
Tenttipäivä ilmoitetaan opintojakson alussa, uusinnat tutkintosäännön mukaisesti.
Arviointiasteikko
H-5
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)
Tyydyttävät (1-2):
Opiskelija osaa määritellä opintojakson keskeiset peruskäsitteet, järjestelmät ja lähestymistavat.
Arviointikriteerit, hyvä (3)
Hyvä (3-4):
Opiskelija osaa selittää keskeiset peruskäsitteet, järjestelmät ja lähestymistavat analyyttista otetta hyvin hyödyntäen.
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
Kiitettävä (5):
Opiskelija ymmärtää ja osaa soveltaa peruskäsitteitä yhteiskunnan muutoksen ja hyvinvointipalveluiden kehittämisen tarkastelussa analyyttista ja kriittistä otetta erinomaisesti hyödyntäen.
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Opintojakso arvioidaan asteikolla 0-5
Välitehtävät hyv./hyl., tentti 0-5
Kiitettävä (5):
Opiskelija ymmärtää ja osaa soveltaa peruskäsitteitä yhteiskunnan muutoksen ja hyvinvointipalveluiden kehittämisen tarkastelussa analyyttista ja kriittistä otetta erinomaisesti hyödyntäen.
Hyvä (3-4):
Opiskelija osaa selittää keskeiset peruskäsitteet, järjestelmät ja lähestymistavat analyyttista otetta hyvin hyödyntäen.
Tyydyttävä (1-2):
Opiskelija osaa määritellä opintojakson keskeiset peruskäsitteet, järjestelmät ja lähestymistavat.
Ilmoittautumisaika
14.03.2022 - 01.09.2022
Ajoitus
08.09.2022 - 30.11.2022
Laajuus
10 op
Virtuaaliosuus (op)
9 op
Toteutustapa
10 % Lähiopetus, 90 % Etäopetus
Yksikkö
Sosionomikoulutus
Toimipiste
Kosmos, Tietokatu 1, Kemi
Opetuskielet
- Suomi
Paikat
0 - 80
Tutkinto-ohjelma
- Sosiaalialan koulutus, Kemi
Opettaja
- Seija Järvi
- Riikka Korhola
Vastuuhenkilö
Seija Järvi
Opiskelijaryhmät
-
K71S19SSosiaalialan koulutus (päiväopiskelu) Kemi syksy 2019
-
KA71S20K2Sosiaalialan koulutus
-
KA71S20K1Sosiaalialan koulutus
-
KA71S20KSosionomikoulutus (monimuoto-opiskelu) Kemi kevät 2020
-
K71S19S2Sosiaalialan koulutus
-
K71S19S1Sosiaalialan koulutus
Tavoitteet
Osaamistavoitteet:
Opiskelija
- osaa analysoida yhteiskunnan muutosta (TO, EH)
- osaa soveltaa tutkittua tietoa palvelujen tuottamisessa ja kehittämisessä (TO, EH)
- ymmärtää taloudellisen ja poliittisen ohjauksen merkityksen hyvinvointipolitiikassa (PY)
- osaa käyttää palvelujen laadun ja arvioinnin kehittämisen välineitä (PY)
- muodostaa käsityksen tulevaisuuden sosiaali- ja terveyspalvelujen tuottamistavoista (PY, EH)
Sisältö:
- hyvinvointiyhteiskunnan muutos
- sosiaali- ja terveydenhuollon kansallinen kehittäminen
- palvelujen kehittäminen ja laatu
Sisältö
Tieto puuttuu
Oppimateriaalit
Moodle-ympäristössä oleva ja erikseen sovittava materiaali. Tutustuminen kansainvälisen keskusteluun opintojakson teemoista (myös engl.kieliseen lähdeaineistoon).
Opetusmenetelmät
AC-opetus, Moodle-ympäristö, oppimistehtävät, tentti, mahdolliset tapahtumat.
Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö
Työelämävierailijoita ja mahdollisuuksien mukaan toteutuvia yhteistyön muotoja.
Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet
Tenttipäivä ilmoitetaan opintojakson alussa, uusinnat tutkintosäännön mukaisesti.
Arviointiasteikko
H-5
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)
Tyydyttävät (1-2):
Opiskelija osaa määritellä opintojakson keskeiset peruskäsitteet, järjestelmät ja lähestymistavat.
Arviointikriteerit, hyvä (3)
Hyvä (3-4):
Opiskelija osaa selittää keskeiset peruskäsitteet, järjestelmät ja lähestymistavat analyyttista otetta hyvin hyödyntäen.
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
Kiitettävä (5):
Opiskelija ymmärtää ja osaa soveltaa peruskäsitteitä yhteiskunnan muutoksen ja hyvinvointipalveluiden kehittämisen tarkastelussa analyyttista ja kriittistä otetta erinomaisesti hyödyntäen.
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Opintojakso arvioidaan asteikolla 0-5
Osatehtävät hyv./hyl., tentti 0-5
Kiitettävä (5):
Opiskelija ymmärtää ja osaa soveltaa peruskäsitteitä yhteiskunnan muutoksen ja hyvinvointipalveluiden kehittämisen tarkastelussa analyyttista ja kriittistä otetta erinomaisesti hyödyntäen.
Hyvä (3-4):
Opiskelija osaa selittää keskeiset peruskäsitteet, järjestelmät ja lähestymistavat analyyttista otetta hyvin hyödyntäen.
Tyydyttävä (1-2):
Opiskelija osaa määritellä opintojakson keskeiset peruskäsitteet, järjestelmät ja lähestymistavat.