Varhaiskasvatus ja lapsen kehityksen ja oppimisen tukiLaajuus (5 op)
Tunnus: K700BE31
Laajuus
5 op
Opetuskieli
- suomi
Osaamistavoitteet
Osaamistavoitteet:
Opiskelija
- tuntee suomalaisen varhaiskasvatuksen tehtävät, tavoitteet ja toimintamuodot
- tietää ja tunnistaa lapsen kasvun ja kehityksen lähtökohdat sekä kehityksen ja oppimisen tuen tarpeet
- osaa kuvata kehityksen ja oppimisen tuen palvelujärjestelmät
- osaa tukea lasta ja perheitä vanhempien kanssa tehtävän yhteistyön periaatteet huomioiden
Sisältö
Sisältö:
- varhaiskasvatusjärjestelmä ja sitä ohjaava lainsäädäntö
- varhaiskasvatusympäristöt ja - toimintakulttuuri
- yhteistyö vanhempien kanssa
- moniammatillinen yhteistyö
- lapsen kehityksen ja oppimisen tuki
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)
Hylätty (0)
Ammatillinen tietoperusta ja käsitteet:
Opiskelija ei tiedä eikä tunnista lapsen kasvun ja kehityksen lähtökohtia eikä kehityksen ja oppimisen tuen tarpeita. Hän ei ymmärrä vanhempien kanssa tehtävän yhteistyön ja moniammatillisen työn periaatteita eikä merkitystä.
Ammatillinen toiminta:
Opiskelija ei ymmärrä lapsen ikäkauden mukaisen kehityksen ja oppimisen tuen tarpeita. Opiskelija ei tiedä moniammatillisen sekä vanhempien kanssa tehtävän yhteistyön merkitystä. Opiskelija ei tunnista erilaisia varhaiskasvatusympäristöjä eikä varhaiskasvatuksen toimintakulttuuria.
Eettinen osaaminen ja vastuullisuus:
Opiskelija ei tiedosta osallisuuden ja oikeudenmukaisuuden ammatillisen merkitystä. Opiskelija ei ymmärrä turvallisuutta lisääviä työkäytäntöjä. Hän ei tiedosta ammattieettisiä arvoja, joita tulee noudattaa lasten, perheiden ja ammattilaisten kanssa.
Tyydyttävä (1)
Ammatillinen tietoperusta ja käsitteet:
Opiskelija tietää ja tunnistaa pinnallisesti lapsen kasvun ja kehityksen lähtökohtia sekä kehityksen ja oppimisen tuen tarpeita. Hän ymmärtää vanhempien kanssa tehtävän yhteistyön ja moniammatillisen työn periaatteet ja merkityksen hyvin heikosti.
Ammatillinen toiminta:
Opiskelija ymmärtää hyvin heikosti lapsen ikäkauden mukaisen kehityksen ja oppimisen tuen tarpeita. Opiskelija tietää vähäisesti moniammatillisen sekä vanhempien kanssa tehtävän yhteistyön merkityksestä. Opiskelija tunnistaa heikosti erilaisia varhaiskasvatusympäristöjä ja varhaiskasvatuksen toimintakulttuuria.
Eettinen osaaminen ja vastuullisuus:
Opiskelija tiedostaa heikosti osallisuuden ja oikeudenmukaisuuden ammatillisen merkityksen. Opiskelija ymmärtää vähäisesti turvallisuutta lisääviä työkäytäntöjä. Hän tiedostaa heikosti ammattieettisiä arvoja toimiessaan lasten, perheiden ja ammattilaisten kanssa.
Tyydyttävä (2)
Ammatillinen tietoperusta ja käsitteet:
Opiskelija tietää ja tunnistaa joitakin lapsen kasvun ja kehityksen lähtökohtia sekä kehityksen ja oppimisen tuen tarpeita. Hän ymmärtää jossain määrin vanhempien kanssa tehtävän yhteistyön ja moniammatillisen työn joitakin periaatteita ja merkityksiä.
Ammatillinen toiminta:
Opiskelija ymmärtää joitakin lapsen ikäkauden mukaisen kehityksen ja oppimisen tuen tarpeita. Opiskelija tietää moniammatillisen sekä vanhempien kanssa tehtävän yhteistyön merkityksiä. Opiskelija tunnistaa jossain määrin erilaisia varhaiskasvatusympäristöjä ja varhaiskasvatuksen toimintakulttuuria.
Eettinen osaaminen ja vastuullisuus:
Opiskelija tiedostaa jossain määrin osallisuuden ja oikeudenmukaisuuden ammatillisen merkityksiä. Opiskelija ymmärtää joitakin turvallisuutta lisääviä työkäytäntöjä. Hän ymmärtää joitakin ammattieettisiä arvoja, toimiessaan lasten, perheiden ja ammattilaisten kanssa.
Arviointikriteerit, hyvä (3)
Hyvä (3):
Ammatillinen tietoperusta ja käsitteet:
Opiskelija tietää ja tunnistaa keskeiset lapsen kasvun ja kehityksen lähtökohdat sekä kehityksen ja oppimisen tuen tarpeet. Hän ymmärtää melko laaja- alaisesti vanhempien kanssa tehtävän yhteistyön ja moniammatillisen työn periaatteita ja merkityksiä.
Ammatillinen toiminta:
Opiskelija ymmärtää melko hyvin lapsen ikäkauden mukaisen kehityksen ja oppimisen tuen tarpeet. Opiskelija tietää pääosin moniammatillisen sekä vanhempien kanssa tehtävän yhteistyön merkityksen. Opiskelija tunnistaa erilaisia varhaiskasvatusympäristöjä ja varhaiskasvatuksen toimintakulttuuria.
Eettinen osaaminen ja vastuullisuus:
Opiskelija tiedostaa osallisuuden ja oikeudenmukaisuuden ammatillisen merkityksen. Opiskelija ymmärtää ja tarkastelee turvallisuutta lisääviä työkäytäntöjä hyvin. Hän tiedostaa ammattieettisiä arvoja, joita tulee noudattaa lasten, perheiden ja ammattilaisten kanssa.
Hyvä (4)
Ammatillinen tietoperusta ja käsitteet:
Opiskelija tietää ja tunnistaa lapsen kasvun ja kehityksen lähtökohdat sekä kehityksen ja oppimisen tuen tarpeet hyvin. Hän ymmärtää vanhempien kanssa tehtävän yhteistyön ja moniammatillisen työn periaatteet ja merkityksen.
Ammatillinen toiminta:
Opiskelija ymmärtää hyvin lapsen ikäkauden mukaisen kehityksen ja oppimisen tuen tarpeet. Opiskelija tietää moniammatillisen sekä vanhempien kanssa tehtävän yhteistyön merkityksen laaja- alaisesti. Opiskelija tunnistaa hyvin erilaisia varhaiskasvatusympäristöjä ja varhaiskasvatuksen toimintakulttuuria.
Eettinen osaaminen ja vastuullisuus:
Opiskelija tiedostaa osallisuuden ja oikeudenmukaisuuden ammatillisen merkityksen hyvin. Opiskelija ymmärtää ja tarkastelee turvallisuutta lisääviä työkäytäntöjä monipuolisesti. Hän tiedostaa ammattieettisiä arvoja, joita tulee noudattaa lasten, perheiden ja ammattilaisten kanssa.
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
Kiitettävä (5)
Ammatillinen tietoperusta ja käsitteet:
Opiskelija tietää ja tunnistaa lapsen kasvun ja kehityksen lähtökohdat sekä kehityksen ja oppimisen tuen tarpeet erinomaisesti. Hän ymmärtää erittäin hyvin vanhempien kanssa tehtävän yhteistyön ja moniammatillisen työn periaatteet ja merkityksen.
Ammatillinen toiminta:
Opiskelija ymmärtää erittäin hyvin lapsen ikäkauden mukaisen kehityksen ja oppimisen tuen tarpeet. Opiskelija tietää moniammatillisen sekä vanhempien kanssa tehtävän yhteistyön merkityksen erittäin laaja-alaisesti. Opiskelija tunnistaa erilaisia varhaiskasvatusympäristöjä ja varhaiskasvatuksen toimintakulttuuria erinomaisesti.
Eettinen osaaminen ja vastuullisuus:
Opiskelija tiedostaa erittäin hyvin osallisuuden ja oikeudenmukaisuuden ammatillisen merkityksen. Opiskelija ymmärtää ja tarkastelee erittäin monipuolisesti turvallisuutta lisääviä työkäytäntöjä. Hän tiedostaa erinomaisesti ammattieettisiä arvoja, joita tulee noudattaa lasten, perheiden ja ammattilaisten kanssa.
Ilmoittautumisaika
02.10.2023 - 09.01.2024
Ajoitus
10.01.2024 - 20.03.2024
Laajuus
5 op
Virtuaaliosuus (op)
4 op
Toteutustapa
20 % Lähiopetus, 80 % Etäopetus
Yksikkö
Sosionomikoulutus
Toimipiste
Kosmos, Tietokatu 1, Kemi
Opetuskielet
- Suomi
Paikat
0 - 45
Tutkinto-ohjelma
- Sosionomikoulutus
Opettaja
- Anneli Ylikärppä
Vastuuhenkilö
Anneli Ylikärppä
Opiskelijaryhmät
-
KA71S22S_2Sosionomikoulutus 2 (monimuoto-opinnot) Kemi, syksy 2022
-
KA71S22S_1Sosionomikoulutus 1 (monimuoto-opinnot) Kemi, syksy 2022
Tavoitteet
Osaamistavoitteet:
Opiskelija
- tuntee suomalaisen varhaiskasvatuksen tehtävät, tavoitteet ja toimintamuodot
- tietää ja tunnistaa lapsen kasvun ja kehityksen lähtökohdat sekä kehityksen ja oppimisen tuen tarpeet
- osaa kuvata kehityksen ja oppimisen tuen palvelujärjestelmät
- osaa tukea lasta ja perheitä vanhempien kanssa tehtävän yhteistyön periaatteet huomioiden
Sisältö
Sisältö:
- varhaiskasvatusjärjestelmä ja sitä ohjaava lainsäädäntö
- varhaiskasvatusympäristöt ja - toimintakulttuuri
- yhteistyö vanhempien kanssa
- moniammatillinen yhteistyö
- lapsen kehityksen ja oppimisen tuki
Aika ja paikka
Kevät 2024
Oppimateriaalit
Opintomateriaali Moodlessa
Opetusmenetelmät
KONTAKTITUNNIT (18h); 8h kampuksella ja 10h Zoomissa
- Vuorovaikutuksellista luennointia ja tuntitehtäviä
ITSENÄINEN TYÖSKENTELY (117h)
- Itsenäinen perehtyminen luentomateriaaleihin
- Välitehtäviä pienryhmissä
- Tenttiin valmistautuminen
- Oppimispäiväkirjana toimivan blogin kirjoittaminen
- Lapset puheeksi aineistoon perehtyminen ja sovelletusti Lapset puheeksi keskustelun pitäminen ja arviointi
- Lapsen kehitykseen perehtyminen- käsittely oppimispäiväkirjassa
- Tentti sovittuna aikana Moodlessa
Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö
Mahdollinen työelämävierailija
Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet
Tentin ajankohta sovitaan ensimmäisillä tunneilla.
Arviointiasteikko
H-5
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)
Hylätty (0)
Ammatillinen tietoperusta ja käsitteet:
Opiskelija ei tiedä eikä tunnista lapsen kasvun ja kehityksen lähtökohtia eikä kehityksen ja oppimisen tuen tarpeita. Hän ei ymmärrä vanhempien kanssa tehtävän yhteistyön ja moniammatillisen työn periaatteita eikä merkitystä.
Ammatillinen toiminta:
Opiskelija ei ymmärrä lapsen ikäkauden mukaisen kehityksen ja oppimisen tuen tarpeita. Opiskelija ei tiedä moniammatillisen sekä vanhempien kanssa tehtävän yhteistyön merkitystä. Opiskelija ei tunnista erilaisia varhaiskasvatusympäristöjä eikä varhaiskasvatuksen toimintakulttuuria.
Eettinen osaaminen ja vastuullisuus:
Opiskelija ei tiedosta osallisuuden ja oikeudenmukaisuuden ammatillisen merkitystä. Opiskelija ei ymmärrä turvallisuutta lisääviä työkäytäntöjä. Hän ei tiedosta ammattieettisiä arvoja, joita tulee noudattaa lasten, perheiden ja ammattilaisten kanssa.
Tyydyttävä (1)
Ammatillinen tietoperusta ja käsitteet:
Opiskelija tietää ja tunnistaa pinnallisesti lapsen kasvun ja kehityksen lähtökohtia sekä kehityksen ja oppimisen tuen tarpeita. Hän ymmärtää vanhempien kanssa tehtävän yhteistyön ja moniammatillisen työn periaatteet ja merkityksen hyvin heikosti.
Ammatillinen toiminta:
Opiskelija ymmärtää hyvin heikosti lapsen ikäkauden mukaisen kehityksen ja oppimisen tuen tarpeita. Opiskelija tietää vähäisesti moniammatillisen sekä vanhempien kanssa tehtävän yhteistyön merkityksestä. Opiskelija tunnistaa heikosti erilaisia varhaiskasvatusympäristöjä ja varhaiskasvatuksen toimintakulttuuria.
Eettinen osaaminen ja vastuullisuus:
Opiskelija tiedostaa heikosti osallisuuden ja oikeudenmukaisuuden ammatillisen merkityksen. Opiskelija ymmärtää vähäisesti turvallisuutta lisääviä työkäytäntöjä. Hän tiedostaa heikosti ammattieettisiä arvoja toimiessaan lasten, perheiden ja ammattilaisten kanssa.
Tyydyttävä (2)
Ammatillinen tietoperusta ja käsitteet:
Opiskelija tietää ja tunnistaa joitakin lapsen kasvun ja kehityksen lähtökohtia sekä kehityksen ja oppimisen tuen tarpeita. Hän ymmärtää jossain määrin vanhempien kanssa tehtävän yhteistyön ja moniammatillisen työn joitakin periaatteita ja merkityksiä.
Ammatillinen toiminta:
Opiskelija ymmärtää joitakin lapsen ikäkauden mukaisen kehityksen ja oppimisen tuen tarpeita. Opiskelija tietää moniammatillisen sekä vanhempien kanssa tehtävän yhteistyön merkityksiä. Opiskelija tunnistaa jossain määrin erilaisia varhaiskasvatusympäristöjä ja varhaiskasvatuksen toimintakulttuuria.
Eettinen osaaminen ja vastuullisuus:
Opiskelija tiedostaa jossain määrin osallisuuden ja oikeudenmukaisuuden ammatillisen merkityksiä. Opiskelija ymmärtää joitakin turvallisuutta lisääviä työkäytäntöjä. Hän ymmärtää joitakin ammattieettisiä arvoja, toimiessaan lasten, perheiden ja ammattilaisten kanssa.
Arviointikriteerit, hyvä (3)
Hyvä (3):
Ammatillinen tietoperusta ja käsitteet:
Opiskelija tietää ja tunnistaa keskeiset lapsen kasvun ja kehityksen lähtökohdat sekä kehityksen ja oppimisen tuen tarpeet. Hän ymmärtää melko laaja- alaisesti vanhempien kanssa tehtävän yhteistyön ja moniammatillisen työn periaatteita ja merkityksiä.
Ammatillinen toiminta:
Opiskelija ymmärtää melko hyvin lapsen ikäkauden mukaisen kehityksen ja oppimisen tuen tarpeet. Opiskelija tietää pääosin moniammatillisen sekä vanhempien kanssa tehtävän yhteistyön merkityksen. Opiskelija tunnistaa erilaisia varhaiskasvatusympäristöjä ja varhaiskasvatuksen toimintakulttuuria.
Eettinen osaaminen ja vastuullisuus:
Opiskelija tiedostaa osallisuuden ja oikeudenmukaisuuden ammatillisen merkityksen. Opiskelija ymmärtää ja tarkastelee turvallisuutta lisääviä työkäytäntöjä hyvin. Hän tiedostaa ammattieettisiä arvoja, joita tulee noudattaa lasten, perheiden ja ammattilaisten kanssa.
Hyvä (4)
Ammatillinen tietoperusta ja käsitteet:
Opiskelija tietää ja tunnistaa lapsen kasvun ja kehityksen lähtökohdat sekä kehityksen ja oppimisen tuen tarpeet hyvin. Hän ymmärtää vanhempien kanssa tehtävän yhteistyön ja moniammatillisen työn periaatteet ja merkityksen.
Ammatillinen toiminta:
Opiskelija ymmärtää hyvin lapsen ikäkauden mukaisen kehityksen ja oppimisen tuen tarpeet. Opiskelija tietää moniammatillisen sekä vanhempien kanssa tehtävän yhteistyön merkityksen laaja- alaisesti. Opiskelija tunnistaa hyvin erilaisia varhaiskasvatusympäristöjä ja varhaiskasvatuksen toimintakulttuuria.
Eettinen osaaminen ja vastuullisuus:
Opiskelija tiedostaa osallisuuden ja oikeudenmukaisuuden ammatillisen merkityksen hyvin. Opiskelija ymmärtää ja tarkastelee turvallisuutta lisääviä työkäytäntöjä monipuolisesti. Hän tiedostaa ammattieettisiä arvoja, joita tulee noudattaa lasten, perheiden ja ammattilaisten kanssa.
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
Kiitettävä (5)
Ammatillinen tietoperusta ja käsitteet:
Opiskelija tietää ja tunnistaa lapsen kasvun ja kehityksen lähtökohdat sekä kehityksen ja oppimisen tuen tarpeet erinomaisesti. Hän ymmärtää erittäin hyvin vanhempien kanssa tehtävän yhteistyön ja moniammatillisen työn periaatteet ja merkityksen.
Ammatillinen toiminta:
Opiskelija ymmärtää erittäin hyvin lapsen ikäkauden mukaisen kehityksen ja oppimisen tuen tarpeet. Opiskelija tietää moniammatillisen sekä vanhempien kanssa tehtävän yhteistyön merkityksen erittäin laaja-alaisesti. Opiskelija tunnistaa erilaisia varhaiskasvatusympäristöjä ja varhaiskasvatuksen toimintakulttuuria erinomaisesti.
Eettinen osaaminen ja vastuullisuus:
Opiskelija tiedostaa erittäin hyvin osallisuuden ja oikeudenmukaisuuden ammatillisen merkityksen. Opiskelija ymmärtää ja tarkastelee erittäin monipuolisesti turvallisuutta lisääviä työkäytäntöjä. Hän tiedostaa erinomaisesti ammattieettisiä arvoja, joita tulee noudattaa lasten, perheiden ja ammattilaisten kanssa.
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Oppimispäiväkirja / blogi 0-5
Tentti 0-5
Välitehtävä 0-5
LP tehtävä hyväksytty/täydennettävä
Muut annetut tehtävät tulee olla tehtynä
Arviointiasteikot Moodlessa
Ilmoittautumisaika
02.10.2023 - 07.01.2024
Ajoitus
08.01.2024 - 26.02.2024
Laajuus
5 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Yksikkö
Sosionomikoulutus
Toimipiste
Kosmos, Tietokatu 1, Kemi
Opetuskielet
- Suomi
Paikat
0 - 40
Tutkinto-ohjelma
- Sosionomikoulutus
Opettaja
- Anneli Ylikärppä
Vastuuhenkilö
Anneli Ylikärppä
Opiskelijaryhmät
-
K71S22SSosionomikoulutus (päiväopinnot), Kemi syksy 2022
Tavoitteet
Osaamistavoitteet:
Opiskelija
- tuntee suomalaisen varhaiskasvatuksen tehtävät, tavoitteet ja toimintamuodot
- tietää ja tunnistaa lapsen kasvun ja kehityksen lähtökohdat sekä kehityksen ja oppimisen tuen tarpeet
- osaa kuvata kehityksen ja oppimisen tuen palvelujärjestelmät
- osaa tukea lasta ja perheitä vanhempien kanssa tehtävän yhteistyön periaatteet huomioiden
Sisältö
Sisältö:
- varhaiskasvatusjärjestelmä ja sitä ohjaava lainsäädäntö
- varhaiskasvatusympäristöt ja - toimintakulttuuri
- yhteistyö vanhempien kanssa
- moniammatillinen yhteistyö
- lapsen kehityksen ja oppimisen tuki
Aika ja paikka
Kevät 2024
Oppimateriaalit
Opintomateriaali Moodlessa
Opetusmenetelmät
28 kontaktituntia kampuksella
- Vuorovaikutuksellista luennointia ja tuntitehtäviä
ITSENÄINEN TYÖSKENTELY (107h)
- Itsenäinen perehtyminen luentomateriaaleihin
- Välitehtäviä pienryhmissä
- Tenttiin valmistautuminen
- Oppimispäiväkirjana toimivan blogin kirjoittaminen
- Lapset puheeksi aineistoon perehtyminen ja sovelletusti Lapset puheeksi keskustelun pitäminen ja arviointi
- Lapsen kehitykseen perehtyminen- käsittely oppimispäiväkirjassa
- Tentti sovittuna aikana Moodlessa
Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö
Mahdollinen työelämävierailija
Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet
Tentin ajankohta sovitaan ensimmäisillä tunneilla.
Arviointiasteikko
H-5
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)
Hylätty (0)
Ammatillinen tietoperusta ja käsitteet:
Opiskelija ei tiedä eikä tunnista lapsen kasvun ja kehityksen lähtökohtia eikä kehityksen ja oppimisen tuen tarpeita. Hän ei ymmärrä vanhempien kanssa tehtävän yhteistyön ja moniammatillisen työn periaatteita eikä merkitystä.
Ammatillinen toiminta:
Opiskelija ei ymmärrä lapsen ikäkauden mukaisen kehityksen ja oppimisen tuen tarpeita. Opiskelija ei tiedä moniammatillisen sekä vanhempien kanssa tehtävän yhteistyön merkitystä. Opiskelija ei tunnista erilaisia varhaiskasvatusympäristöjä eikä varhaiskasvatuksen toimintakulttuuria.
Eettinen osaaminen ja vastuullisuus:
Opiskelija ei tiedosta osallisuuden ja oikeudenmukaisuuden ammatillisen merkitystä. Opiskelija ei ymmärrä turvallisuutta lisääviä työkäytäntöjä. Hän ei tiedosta ammattieettisiä arvoja, joita tulee noudattaa lasten, perheiden ja ammattilaisten kanssa.
Tyydyttävä (1)
Ammatillinen tietoperusta ja käsitteet:
Opiskelija tietää ja tunnistaa pinnallisesti lapsen kasvun ja kehityksen lähtökohtia sekä kehityksen ja oppimisen tuen tarpeita. Hän ymmärtää vanhempien kanssa tehtävän yhteistyön ja moniammatillisen työn periaatteet ja merkityksen hyvin heikosti.
Ammatillinen toiminta:
Opiskelija ymmärtää hyvin heikosti lapsen ikäkauden mukaisen kehityksen ja oppimisen tuen tarpeita. Opiskelija tietää vähäisesti moniammatillisen sekä vanhempien kanssa tehtävän yhteistyön merkityksestä. Opiskelija tunnistaa heikosti erilaisia varhaiskasvatusympäristöjä ja varhaiskasvatuksen toimintakulttuuria.
Eettinen osaaminen ja vastuullisuus:
Opiskelija tiedostaa heikosti osallisuuden ja oikeudenmukaisuuden ammatillisen merkityksen. Opiskelija ymmärtää vähäisesti turvallisuutta lisääviä työkäytäntöjä. Hän tiedostaa heikosti ammattieettisiä arvoja toimiessaan lasten, perheiden ja ammattilaisten kanssa.
Tyydyttävä (2)
Ammatillinen tietoperusta ja käsitteet:
Opiskelija tietää ja tunnistaa joitakin lapsen kasvun ja kehityksen lähtökohtia sekä kehityksen ja oppimisen tuen tarpeita. Hän ymmärtää jossain määrin vanhempien kanssa tehtävän yhteistyön ja moniammatillisen työn joitakin periaatteita ja merkityksiä.
Ammatillinen toiminta:
Opiskelija ymmärtää joitakin lapsen ikäkauden mukaisen kehityksen ja oppimisen tuen tarpeita. Opiskelija tietää moniammatillisen sekä vanhempien kanssa tehtävän yhteistyön merkityksiä. Opiskelija tunnistaa jossain määrin erilaisia varhaiskasvatusympäristöjä ja varhaiskasvatuksen toimintakulttuuria.
Eettinen osaaminen ja vastuullisuus:
Opiskelija tiedostaa jossain määrin osallisuuden ja oikeudenmukaisuuden ammatillisen merkityksiä. Opiskelija ymmärtää joitakin turvallisuutta lisääviä työkäytäntöjä. Hän ymmärtää joitakin ammattieettisiä arvoja, toimiessaan lasten, perheiden ja ammattilaisten kanssa.
Arviointikriteerit, hyvä (3)
Hyvä (3):
Ammatillinen tietoperusta ja käsitteet:
Opiskelija tietää ja tunnistaa keskeiset lapsen kasvun ja kehityksen lähtökohdat sekä kehityksen ja oppimisen tuen tarpeet. Hän ymmärtää melko laaja- alaisesti vanhempien kanssa tehtävän yhteistyön ja moniammatillisen työn periaatteita ja merkityksiä.
Ammatillinen toiminta:
Opiskelija ymmärtää melko hyvin lapsen ikäkauden mukaisen kehityksen ja oppimisen tuen tarpeet. Opiskelija tietää pääosin moniammatillisen sekä vanhempien kanssa tehtävän yhteistyön merkityksen. Opiskelija tunnistaa erilaisia varhaiskasvatusympäristöjä ja varhaiskasvatuksen toimintakulttuuria.
Eettinen osaaminen ja vastuullisuus:
Opiskelija tiedostaa osallisuuden ja oikeudenmukaisuuden ammatillisen merkityksen. Opiskelija ymmärtää ja tarkastelee turvallisuutta lisääviä työkäytäntöjä hyvin. Hän tiedostaa ammattieettisiä arvoja, joita tulee noudattaa lasten, perheiden ja ammattilaisten kanssa.
Hyvä (4)
Ammatillinen tietoperusta ja käsitteet:
Opiskelija tietää ja tunnistaa lapsen kasvun ja kehityksen lähtökohdat sekä kehityksen ja oppimisen tuen tarpeet hyvin. Hän ymmärtää vanhempien kanssa tehtävän yhteistyön ja moniammatillisen työn periaatteet ja merkityksen.
Ammatillinen toiminta:
Opiskelija ymmärtää hyvin lapsen ikäkauden mukaisen kehityksen ja oppimisen tuen tarpeet. Opiskelija tietää moniammatillisen sekä vanhempien kanssa tehtävän yhteistyön merkityksen laaja- alaisesti. Opiskelija tunnistaa hyvin erilaisia varhaiskasvatusympäristöjä ja varhaiskasvatuksen toimintakulttuuria.
Eettinen osaaminen ja vastuullisuus:
Opiskelija tiedostaa osallisuuden ja oikeudenmukaisuuden ammatillisen merkityksen hyvin. Opiskelija ymmärtää ja tarkastelee turvallisuutta lisääviä työkäytäntöjä monipuolisesti. Hän tiedostaa ammattieettisiä arvoja, joita tulee noudattaa lasten, perheiden ja ammattilaisten kanssa.
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
Kiitettävä (5)
Ammatillinen tietoperusta ja käsitteet:
Opiskelija tietää ja tunnistaa lapsen kasvun ja kehityksen lähtökohdat sekä kehityksen ja oppimisen tuen tarpeet erinomaisesti. Hän ymmärtää erittäin hyvin vanhempien kanssa tehtävän yhteistyön ja moniammatillisen työn periaatteet ja merkityksen.
Ammatillinen toiminta:
Opiskelija ymmärtää erittäin hyvin lapsen ikäkauden mukaisen kehityksen ja oppimisen tuen tarpeet. Opiskelija tietää moniammatillisen sekä vanhempien kanssa tehtävän yhteistyön merkityksen erittäin laaja-alaisesti. Opiskelija tunnistaa erilaisia varhaiskasvatusympäristöjä ja varhaiskasvatuksen toimintakulttuuria erinomaisesti.
Eettinen osaaminen ja vastuullisuus:
Opiskelija tiedostaa erittäin hyvin osallisuuden ja oikeudenmukaisuuden ammatillisen merkityksen. Opiskelija ymmärtää ja tarkastelee erittäin monipuolisesti turvallisuutta lisääviä työkäytäntöjä. Hän tiedostaa erinomaisesti ammattieettisiä arvoja, joita tulee noudattaa lasten, perheiden ja ammattilaisten kanssa.
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Oppimispäiväkirja / blogi 0-5
Tentti 0-5
Välitehtävä 0-5
LP tehtävä hyväksytty/täydennettävä
Muut annetut tehtävät tulee olla tehtynä
Arviointiasteikot Moodlessa
Ilmoittautumisaika
13.03.2023 - 17.10.2023
Ajoitus
18.10.2023 - 17.12.2023
Laajuus
5 op
Virtuaaliosuus (op)
5 op
Toteutustapa
Etäopetus
Yksikkö
Sosionomikoulutus
Toimipiste
Kosmos, Tietokatu 1, Kemi
Opetuskielet
- Suomi
Paikat
0 - 35
Tutkinto-ohjelma
- Sosionomikoulutus
Opettaja
- Anneli Ylikärppä
Vastuuhenkilö
Anneli Ylikärppä
Opiskelijaryhmät
-
KA71S22SLSosionomikoulutus, varhaiskasvatuksen sosionomi (monimuoto- ja verkko-opinnot), Kemi, syksy 2022
Tavoitteet
Osaamistavoitteet:
Opiskelija
- tuntee suomalaisen varhaiskasvatuksen tehtävät, tavoitteet ja toimintamuodot
- tietää ja tunnistaa lapsen kasvun ja kehityksen lähtökohdat sekä kehityksen ja oppimisen tuen tarpeet
- osaa kuvata kehityksen ja oppimisen tuen palvelujärjestelmät
- osaa tukea lasta ja perheitä vanhempien kanssa tehtävän yhteistyön periaatteet huomioiden
Sisältö
Sisältö:
- varhaiskasvatusjärjestelmä ja sitä ohjaava lainsäädäntö
- varhaiskasvatusympäristöt ja - toimintakulttuuri
- yhteistyö vanhempien kanssa
- moniammatillinen yhteistyö
- lapsen kehityksen ja oppimisen tuki
Aika ja paikka
Syksy 2023
Oppimateriaalit
Opintomateriaali moodlessa
Opetusmenetelmät
12 kontaktituntia Kemissä ja Zoomissa
- Vuorovaikutuksellista luennointia ja tuntitehtäviä
ITSENÄINEN TYÖSKENTELY (123h)
- Itsenäinen perehtyminen luentomateriaaleihin
- Välitehtäviä pienryhmissä
- Tenttiin valmistautuminen
- Oppimispäiväkirjan kirjoittaminen
- Lapset puheeksi aineistoon perehtyminen ja sovelletusti Lapset puheeksi keskustelun pitäminen ja arviointi
- Lapsen kehitykseen perehtyminen- käsittely oppimispäiväkirjassa
-Tentti sovittuna aikana Moodlessa
Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet
Tentin ajankohta sovitaan ensimmäisillä tunneilla.
Arviointiasteikko
H-5
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)
Hylätty (0)
Ammatillinen tietoperusta ja käsitteet:
Opiskelija ei tiedä eikä tunnista lapsen kasvun ja kehityksen lähtökohtia eikä kehityksen ja oppimisen tuen tarpeita. Hän ei ymmärrä vanhempien kanssa tehtävän yhteistyön ja moniammatillisen työn periaatteita eikä merkitystä.
Ammatillinen toiminta:
Opiskelija ei ymmärrä lapsen ikäkauden mukaisen kehityksen ja oppimisen tuen tarpeita. Opiskelija ei tiedä moniammatillisen sekä vanhempien kanssa tehtävän yhteistyön merkitystä. Opiskelija ei tunnista erilaisia varhaiskasvatusympäristöjä eikä varhaiskasvatuksen toimintakulttuuria.
Eettinen osaaminen ja vastuullisuus:
Opiskelija ei tiedosta osallisuuden ja oikeudenmukaisuuden ammatillisen merkitystä. Opiskelija ei ymmärrä turvallisuutta lisääviä työkäytäntöjä. Hän ei tiedosta ammattieettisiä arvoja, joita tulee noudattaa lasten, perheiden ja ammattilaisten kanssa.
Tyydyttävä (1)
Ammatillinen tietoperusta ja käsitteet:
Opiskelija tietää ja tunnistaa pinnallisesti lapsen kasvun ja kehityksen lähtökohtia sekä kehityksen ja oppimisen tuen tarpeita. Hän ymmärtää vanhempien kanssa tehtävän yhteistyön ja moniammatillisen työn periaatteet ja merkityksen hyvin heikosti.
Ammatillinen toiminta:
Opiskelija ymmärtää hyvin heikosti lapsen ikäkauden mukaisen kehityksen ja oppimisen tuen tarpeita. Opiskelija tietää vähäisesti moniammatillisen sekä vanhempien kanssa tehtävän yhteistyön merkityksestä. Opiskelija tunnistaa heikosti erilaisia varhaiskasvatusympäristöjä ja varhaiskasvatuksen toimintakulttuuria.
Eettinen osaaminen ja vastuullisuus:
Opiskelija tiedostaa heikosti osallisuuden ja oikeudenmukaisuuden ammatillisen merkityksen. Opiskelija ymmärtää vähäisesti turvallisuutta lisääviä työkäytäntöjä. Hän tiedostaa heikosti ammattieettisiä arvoja toimiessaan lasten, perheiden ja ammattilaisten kanssa.
Tyydyttävä (2)
Ammatillinen tietoperusta ja käsitteet:
Opiskelija tietää ja tunnistaa joitakin lapsen kasvun ja kehityksen lähtökohtia sekä kehityksen ja oppimisen tuen tarpeita. Hän ymmärtää jossain määrin vanhempien kanssa tehtävän yhteistyön ja moniammatillisen työn joitakin periaatteita ja merkityksiä.
Ammatillinen toiminta:
Opiskelija ymmärtää joitakin lapsen ikäkauden mukaisen kehityksen ja oppimisen tuen tarpeita. Opiskelija tietää moniammatillisen sekä vanhempien kanssa tehtävän yhteistyön merkityksiä. Opiskelija tunnistaa jossain määrin erilaisia varhaiskasvatusympäristöjä ja varhaiskasvatuksen toimintakulttuuria.
Eettinen osaaminen ja vastuullisuus:
Opiskelija tiedostaa jossain määrin osallisuuden ja oikeudenmukaisuuden ammatillisen merkityksiä. Opiskelija ymmärtää joitakin turvallisuutta lisääviä työkäytäntöjä. Hän ymmärtää joitakin ammattieettisiä arvoja, toimiessaan lasten, perheiden ja ammattilaisten kanssa.
Arviointikriteerit, hyvä (3)
Hyvä (3):
Ammatillinen tietoperusta ja käsitteet:
Opiskelija tietää ja tunnistaa keskeiset lapsen kasvun ja kehityksen lähtökohdat sekä kehityksen ja oppimisen tuen tarpeet. Hän ymmärtää melko laaja- alaisesti vanhempien kanssa tehtävän yhteistyön ja moniammatillisen työn periaatteita ja merkityksiä.
Ammatillinen toiminta:
Opiskelija ymmärtää melko hyvin lapsen ikäkauden mukaisen kehityksen ja oppimisen tuen tarpeet. Opiskelija tietää pääosin moniammatillisen sekä vanhempien kanssa tehtävän yhteistyön merkityksen. Opiskelija tunnistaa erilaisia varhaiskasvatusympäristöjä ja varhaiskasvatuksen toimintakulttuuria.
Eettinen osaaminen ja vastuullisuus:
Opiskelija tiedostaa osallisuuden ja oikeudenmukaisuuden ammatillisen merkityksen. Opiskelija ymmärtää ja tarkastelee turvallisuutta lisääviä työkäytäntöjä hyvin. Hän tiedostaa ammattieettisiä arvoja, joita tulee noudattaa lasten, perheiden ja ammattilaisten kanssa.
Hyvä (4)
Ammatillinen tietoperusta ja käsitteet:
Opiskelija tietää ja tunnistaa lapsen kasvun ja kehityksen lähtökohdat sekä kehityksen ja oppimisen tuen tarpeet hyvin. Hän ymmärtää vanhempien kanssa tehtävän yhteistyön ja moniammatillisen työn periaatteet ja merkityksen.
Ammatillinen toiminta:
Opiskelija ymmärtää hyvin lapsen ikäkauden mukaisen kehityksen ja oppimisen tuen tarpeet. Opiskelija tietää moniammatillisen sekä vanhempien kanssa tehtävän yhteistyön merkityksen laaja- alaisesti. Opiskelija tunnistaa hyvin erilaisia varhaiskasvatusympäristöjä ja varhaiskasvatuksen toimintakulttuuria.
Eettinen osaaminen ja vastuullisuus:
Opiskelija tiedostaa osallisuuden ja oikeudenmukaisuuden ammatillisen merkityksen hyvin. Opiskelija ymmärtää ja tarkastelee turvallisuutta lisääviä työkäytäntöjä monipuolisesti. Hän tiedostaa ammattieettisiä arvoja, joita tulee noudattaa lasten, perheiden ja ammattilaisten kanssa.
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
Kiitettävä (5)
Ammatillinen tietoperusta ja käsitteet:
Opiskelija tietää ja tunnistaa lapsen kasvun ja kehityksen lähtökohdat sekä kehityksen ja oppimisen tuen tarpeet erinomaisesti. Hän ymmärtää erittäin hyvin vanhempien kanssa tehtävän yhteistyön ja moniammatillisen työn periaatteet ja merkityksen.
Ammatillinen toiminta:
Opiskelija ymmärtää erittäin hyvin lapsen ikäkauden mukaisen kehityksen ja oppimisen tuen tarpeet. Opiskelija tietää moniammatillisen sekä vanhempien kanssa tehtävän yhteistyön merkityksen erittäin laaja-alaisesti. Opiskelija tunnistaa erilaisia varhaiskasvatusympäristöjä ja varhaiskasvatuksen toimintakulttuuria erinomaisesti.
Eettinen osaaminen ja vastuullisuus:
Opiskelija tiedostaa erittäin hyvin osallisuuden ja oikeudenmukaisuuden ammatillisen merkityksen. Opiskelija ymmärtää ja tarkastelee erittäin monipuolisesti turvallisuutta lisääviä työkäytäntöjä. Hän tiedostaa erinomaisesti ammattieettisiä arvoja, joita tulee noudattaa lasten, perheiden ja ammattilaisten kanssa.
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Vähintään 80% läsnäolovelvollisuus tunneilla
Oppimispäiväkirjana toimivan blogin kirjoittaminen 0-5
Tentti 0-5
Välitehtävä 0-5
LP tehtävä hylätty/hyväksytty
Muut annetut tehtävät tulee olla tehtynä
Arviointiasteikot Moodlessa
Ilmoittautumisaika
13.03.2023 - 06.09.2023
Ajoitus
07.09.2023 - 29.10.2023
Laajuus
5 op
Virtuaaliosuus (op)
5 op
Toteutustapa
Etäopetus
Yksikkö
Sosionomikoulutus
Toimipiste
Kosmos, Tietokatu 1, Kemi
Opetuskielet
- Suomi
Paikat
0 - 45
Tutkinto-ohjelma
- Sosionomikoulutus
Opettaja
- Anneli Ylikärppä
Vastuuhenkilö
Anneli Ylikärppä
Opiskelijaryhmät
-
KA71S22KSosionomikoulutus,Kemi kevät 2022
Tavoitteet
Osaamistavoitteet:
Opiskelija
- tuntee suomalaisen varhaiskasvatuksen tehtävät, tavoitteet ja toimintamuodot
- tietää ja tunnistaa lapsen kasvun ja kehityksen lähtökohdat sekä kehityksen ja oppimisen tuen tarpeet
- osaa kuvata kehityksen ja oppimisen tuen palvelujärjestelmät
- osaa tukea lasta ja perheitä vanhempien kanssa tehtävän yhteistyön periaatteet huomioiden
Sisältö
Sisältö:
- varhaiskasvatusjärjestelmä ja sitä ohjaava lainsäädäntö
- varhaiskasvatusympäristöt ja - toimintakulttuuri
- yhteistyö vanhempien kanssa
- moniammatillinen yhteistyö
- lapsen kehityksen ja oppimisen tuki
Aika ja paikka
Syksy 2023
Oppimateriaalit
Opintomateriaali moodlessa
Opetusmenetelmät
10 kontaktituntia Zoomissa
- Vuorovaikutuksellista luennointia ja tuntitehtäviä
ITSENÄINEN TYÖSKENTELY (125h)
- Itsenäinen perehtyminen luentomateriaaleihin
- Välitehtäviä pienryhmissä
- Akvaario -kirjatenttiin valmistautuminen
- Oppimispäiväkirjan kirjoittaminen
- Lapset puheeksi aineistoon perehtyminen ja sovelletusti Lapset puheeksi keskustelun pitäminen ja arviointi
- Lapsen kehitykseen perehtyminen- käsittely oppimispäiväkirjassa
-Akvaariotentti sovittuna aikana moodlessa
Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet
Akvaariotentti
Tentin ajankohta sovitaan ensimmäisillä tunneilla.
Arviointiasteikko
H-5
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)
Hylätty (0)
Ammatillinen tietoperusta ja käsitteet:
Opiskelija ei tiedä eikä tunnista lapsen kasvun ja kehityksen lähtökohtia eikä kehityksen ja oppimisen tuen tarpeita. Hän ei ymmärrä vanhempien kanssa tehtävän yhteistyön ja moniammatillisen työn periaatteita eikä merkitystä.
Ammatillinen toiminta:
Opiskelija ei ymmärrä lapsen ikäkauden mukaisen kehityksen ja oppimisen tuen tarpeita. Opiskelija ei tiedä moniammatillisen sekä vanhempien kanssa tehtävän yhteistyön merkitystä. Opiskelija ei tunnista erilaisia varhaiskasvatusympäristöjä eikä varhaiskasvatuksen toimintakulttuuria.
Eettinen osaaminen ja vastuullisuus:
Opiskelija ei tiedosta osallisuuden ja oikeudenmukaisuuden ammatillisen merkitystä. Opiskelija ei ymmärrä turvallisuutta lisääviä työkäytäntöjä. Hän ei tiedosta ammattieettisiä arvoja, joita tulee noudattaa lasten, perheiden ja ammattilaisten kanssa.
Tyydyttävä (1)
Ammatillinen tietoperusta ja käsitteet:
Opiskelija tietää ja tunnistaa pinnallisesti lapsen kasvun ja kehityksen lähtökohtia sekä kehityksen ja oppimisen tuen tarpeita. Hän ymmärtää vanhempien kanssa tehtävän yhteistyön ja moniammatillisen työn periaatteet ja merkityksen hyvin heikosti.
Ammatillinen toiminta:
Opiskelija ymmärtää hyvin heikosti lapsen ikäkauden mukaisen kehityksen ja oppimisen tuen tarpeita. Opiskelija tietää vähäisesti moniammatillisen sekä vanhempien kanssa tehtävän yhteistyön merkityksestä. Opiskelija tunnistaa heikosti erilaisia varhaiskasvatusympäristöjä ja varhaiskasvatuksen toimintakulttuuria.
Eettinen osaaminen ja vastuullisuus:
Opiskelija tiedostaa heikosti osallisuuden ja oikeudenmukaisuuden ammatillisen merkityksen. Opiskelija ymmärtää vähäisesti turvallisuutta lisääviä työkäytäntöjä. Hän tiedostaa heikosti ammattieettisiä arvoja toimiessaan lasten, perheiden ja ammattilaisten kanssa.
Tyydyttävä (2)
Ammatillinen tietoperusta ja käsitteet:
Opiskelija tietää ja tunnistaa joitakin lapsen kasvun ja kehityksen lähtökohtia sekä kehityksen ja oppimisen tuen tarpeita. Hän ymmärtää jossain määrin vanhempien kanssa tehtävän yhteistyön ja moniammatillisen työn joitakin periaatteita ja merkityksiä.
Ammatillinen toiminta:
Opiskelija ymmärtää joitakin lapsen ikäkauden mukaisen kehityksen ja oppimisen tuen tarpeita. Opiskelija tietää moniammatillisen sekä vanhempien kanssa tehtävän yhteistyön merkityksiä. Opiskelija tunnistaa jossain määrin erilaisia varhaiskasvatusympäristöjä ja varhaiskasvatuksen toimintakulttuuria.
Eettinen osaaminen ja vastuullisuus:
Opiskelija tiedostaa jossain määrin osallisuuden ja oikeudenmukaisuuden ammatillisen merkityksiä. Opiskelija ymmärtää joitakin turvallisuutta lisääviä työkäytäntöjä. Hän ymmärtää joitakin ammattieettisiä arvoja, toimiessaan lasten, perheiden ja ammattilaisten kanssa.
Arviointikriteerit, hyvä (3)
Hyvä (3):
Ammatillinen tietoperusta ja käsitteet:
Opiskelija tietää ja tunnistaa keskeiset lapsen kasvun ja kehityksen lähtökohdat sekä kehityksen ja oppimisen tuen tarpeet. Hän ymmärtää melko laaja- alaisesti vanhempien kanssa tehtävän yhteistyön ja moniammatillisen työn periaatteita ja merkityksiä.
Ammatillinen toiminta:
Opiskelija ymmärtää melko hyvin lapsen ikäkauden mukaisen kehityksen ja oppimisen tuen tarpeet. Opiskelija tietää pääosin moniammatillisen sekä vanhempien kanssa tehtävän yhteistyön merkityksen. Opiskelija tunnistaa erilaisia varhaiskasvatusympäristöjä ja varhaiskasvatuksen toimintakulttuuria.
Eettinen osaaminen ja vastuullisuus:
Opiskelija tiedostaa osallisuuden ja oikeudenmukaisuuden ammatillisen merkityksen. Opiskelija ymmärtää ja tarkastelee turvallisuutta lisääviä työkäytäntöjä hyvin. Hän tiedostaa ammattieettisiä arvoja, joita tulee noudattaa lasten, perheiden ja ammattilaisten kanssa.
Hyvä (4)
Ammatillinen tietoperusta ja käsitteet:
Opiskelija tietää ja tunnistaa lapsen kasvun ja kehityksen lähtökohdat sekä kehityksen ja oppimisen tuen tarpeet hyvin. Hän ymmärtää vanhempien kanssa tehtävän yhteistyön ja moniammatillisen työn periaatteet ja merkityksen.
Ammatillinen toiminta:
Opiskelija ymmärtää hyvin lapsen ikäkauden mukaisen kehityksen ja oppimisen tuen tarpeet. Opiskelija tietää moniammatillisen sekä vanhempien kanssa tehtävän yhteistyön merkityksen laaja- alaisesti. Opiskelija tunnistaa hyvin erilaisia varhaiskasvatusympäristöjä ja varhaiskasvatuksen toimintakulttuuria.
Eettinen osaaminen ja vastuullisuus:
Opiskelija tiedostaa osallisuuden ja oikeudenmukaisuuden ammatillisen merkityksen hyvin. Opiskelija ymmärtää ja tarkastelee turvallisuutta lisääviä työkäytäntöjä monipuolisesti. Hän tiedostaa ammattieettisiä arvoja, joita tulee noudattaa lasten, perheiden ja ammattilaisten kanssa.
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
Kiitettävä (5)
Ammatillinen tietoperusta ja käsitteet:
Opiskelija tietää ja tunnistaa lapsen kasvun ja kehityksen lähtökohdat sekä kehityksen ja oppimisen tuen tarpeet erinomaisesti. Hän ymmärtää erittäin hyvin vanhempien kanssa tehtävän yhteistyön ja moniammatillisen työn periaatteet ja merkityksen.
Ammatillinen toiminta:
Opiskelija ymmärtää erittäin hyvin lapsen ikäkauden mukaisen kehityksen ja oppimisen tuen tarpeet. Opiskelija tietää moniammatillisen sekä vanhempien kanssa tehtävän yhteistyön merkityksen erittäin laaja-alaisesti. Opiskelija tunnistaa erilaisia varhaiskasvatusympäristöjä ja varhaiskasvatuksen toimintakulttuuria erinomaisesti.
Eettinen osaaminen ja vastuullisuus:
Opiskelija tiedostaa erittäin hyvin osallisuuden ja oikeudenmukaisuuden ammatillisen merkityksen. Opiskelija ymmärtää ja tarkastelee erittäin monipuolisesti turvallisuutta lisääviä työkäytäntöjä. Hän tiedostaa erinomaisesti ammattieettisiä arvoja, joita tulee noudattaa lasten, perheiden ja ammattilaisten kanssa.
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Vähintään 80% läsnäolovelvollisuus tunneilla
Oppimispäiväkirja 0-5 (50%)
Akvaario -kirjatentti 0-5 (50%)
LP tehtävä hylätty/hyväksytty
Muut annetut tehtävät tulee olla tehtynä
Oppimispäiväkirjan arviointiasteikko moodlessa
Tentin arviointiasteikko moodlessa