Lähijohtaminen ja hyvän hallintokäytännön osaaminenLaajuus (5 op)
Tunnus: K700BE12
Laajuus
5 op
Opetuskieli
- suomi
Osaamistavoitteet
Osaamistavoitteet:
Opiskelija
- tuntee johtamisteorioita
- tietää johtamisen ja henkilöstöhallinnon periaatteita ja käytäntöjä
- tuntee hyvän hallinnon periaatteet
- osaa toimia työyhteisön lähijohtajana julkisella, yksityisellä ja kolmannella sektorilla
- tuntee hallinnollisen päätöksenteon ja osaa ohjata asiakasta hallintokäytännöissä
- tuntee työ- ja virkasuhteen perusteet
Sisältö
Sisältö:
- yleisimmät johtamisteoriat
- hyvää hallintoa ja lähijohtamista ohjaava lainsäädäntö
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)
Hylätty (0)
Ammatillinen tietoperusta ja käsitteet:
Opiskelija ei tiedä johtamisteorioita.
Ammatillinen toiminta:
Opiskelija ei tiedä johtamiseen sisältyviä osa-alueita eikä tiedä henkilöstöhallinnon sisältöjä ja periaatteita.
Eettinen osaaminen ja vastuullisuus:
Opiskelija ei tunnista, eikä tiedä hyvän hallinnon ja päätöksenteon toimintaperiaatteiden merkitystä asiakastyössä. Opiskelija ei osaa noudattaa sosiaalialan eettisiä periaatteita asiakastyössä.
Tyydyttävä (1)
Ammatillinen tietoperusta ja käsitteet:
Opiskelija osaa nimetä vähintään yhden johtamisteorian sosiaalipalveluorganisaatioissa.
Ammatillinen toiminta:
Opiskelija osaa tunnistaa joitakin johtamisen osa-alueita. Opiskelija osaa tunnistaa joiltakin osin henkilöstöhallinnon keskeisiä sisältöjä ja periaatteita.
Eettinen osaaminen ja vastuullisuus:
Opiskelija tietää sosiaalialan eettiset periaatteet, joita noudattaa asiakastyön tilanteissa ja tunnistaa hyvän hallinnon mukaista toimintaa asiakastyöntilanteissa.
Tyydyttävä (2)
Ammatillinen tietoperusta ja käsitteet:
Opiskelija osaa nimetä joitakin johtamisteorioita- ja tapoja sosiaalipalveluorganisaatioissa.
Ammatillinen toiminta:
Opiskelija tietää johtamisen osa-alueet ja tietää pääpiirteittäin henkilöstöhallinnon keskeisen sisällön ja periaatteet.
Eettinen osaaminen ja vastuullisuus
Opiskelija tietää sosiaalialan eettisten periaatteiden ja hyvän hallinnon käytäntöjen merkityksen asiakastyössä. Opiskelija osaa toimia hyvän hallinnon ja sosiaalialan eettisten periaatteiden mukaisesti asiakastyöntilanteissa.
Arviointikriteerit, hyvä (3)
Hyvä (3)
Ammatillinen tietoperusta ja käsitteet:
Opiskelija osaa analysoida erilaisia johtamisteorioita- ja tapoja sosiaalipalveluorganisaatioissa.
Ammatillinen toiminta:
Opiskelija osaa tunnistaa erilaisia näkökulmia työelämäorganisaatioiden johtamiskäytänteissä ja johtamisen eri osa-alueissa. Opiskelija selittää henkilöstöhallinnon sisällön ja periaatteet sekä sen toteutuksen.
Eettinen osaaminen ja vastuullisuus
Opiskelija osaa kuvata sosiaalialan eettiset periaatteet ja hallinnollisen päätöksen tekoon liittyvät periaatteet. Opiskelija osaa toimia hyvän hallinnon ja sosiaalialan eettisten periaatteiden mukaisesti asiakastyöntilanteissa.
Hyvä (4)
Ammatillinen tietoperusta ja käsitteet:
Opiskelija osaa vertailla erilaisia johtamisteorioita ja niiden toteutumista sosiaalipalveluorganisaatioissa.
Ammatillinen toiminta:
Opiskelija perustelee ja arvioi erilaisia näkökulmia työelämäorganisaatioiden johtamiskäytännöissä ja johtamisen eri osa-alueissa. Opiskelija osaa tehdä johtopäätöksiä henkilöstöhallinnosta ja sen toteutumisesta.
Eettinen osaaminen ja vastuullisuus:
Opiskelija analysoi sosiaalialan eettisten periaatteiden ja hallinnollisen päätöksen tekoon liittyvien oikeudellisten periaatteiden toteutumista käytännön työtilanteissa. Opiskeilja osaa rakentaa hyvän hallinnon ja sosiaalialan eettisten periaatteiden mukaisesti toteutuvan asiakassuhteen sekä tehdä perusteltuja päätöksiä hallintoon liittyvissä asioissa.
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
Kiitettävä (5)
Ammatillinen tietoperusta ja käsitteet:
Opiskelija osaa arvioida ja vertailla erilaisia johtamisteorioita ja niiden toteutumista sosiaalipalveluorganisaatioissa.
Ammatillinen toiminta
Opiskelija osaa ehdottaa ja tuottaa uusia näkökulmia työelämäorganisaatioiden johtamiskäytäntöihin ja johtamisen osa-alueisiin. Opiskelija osaa arvioida ja kehittää henkilöstöhallinnon toteutumista.
Eettinen osaaminen ja vastuullisuus:
Opiskeilja osaa arvioida sosiaalialan eettisten periaatteiden ja hallinnollisen päätöksen tekoon liittyvien oikeudellisten periaatteiden toteutumista käytännön työtilanteissa. Opiskelija osaa rakentaa hyvän hallinnon ja eettisten periaatteiden mukaisesti toteutuvan asiakassuhteen sekä tehdä perusteltuja päätöksiä hallintoon liittyvissä asioissa.
Ilmoittautumisaika
02.10.2023 - 15.06.2024
Ajoitus
01.06.2024 - 31.07.2024
Laajuus
5 op
Virtuaaliosuus (op)
5 op
Toteutustapa
Etäopetus
Yksikkö
Sosionomikoulutus
Toimipiste
Kosmos, Tietokatu 1, Kemi
Opetuskielet
- Suomi
Paikat
0 - 40
Tutkinto-ohjelma
- Sosionomikoulutus
Opettaja
- Marko Mehtälä
- Sari Mattinen
- Paul Nijbakker
- Mari Louste
- Sanni Mustonen
- Juha Petäjäjärvi
Vastuuhenkilö
Mari Louste
Opiskelijaryhmät
-
KA71S22SLSosionomikoulutus, varhaiskasvatuksen sosionomi (monimuoto- ja verkko-opinnot), Kemi, syksy 2022
Tavoitteet
Osaamistavoitteet:
Opiskelija
- tuntee johtamisteorioita
- tietää johtamisen ja henkilöstöhallinnon periaatteita ja käytäntöjä
- tuntee hyvän hallinnon periaatteet
- osaa toimia työyhteisön lähijohtajana julkisella, yksityisellä ja kolmannella sektorilla
- tuntee hallinnollisen päätöksenteon ja osaa ohjata asiakasta hallintokäytännöissä
- tuntee työ- ja virkasuhteen perusteet
Sisältö
Sisältö:
- yleisimmät johtamisteoriat
- hyvää hallintoa ja lähijohtamista ohjaava lainsäädäntö
Aika ja paikka
Itsenäisesti suoritettava verkko-opintojakso Moodlessa ajalla 1.6-31.7.2024
Oppimateriaalit
Opintojakson kirjallisuutta, joka tarkennetaan Moodle-alustalla:
Hallintolaki: https://www.finlex.fi/fi/laki/ajantasa/2003/20030434
Kulla, H. (2018). Hallintomenettelyn perusteet (10., uudistettu painos.). [Helsinki]: Alma Talent Oy.
Liukko, E. & Nykänen, E. 2019. Sosiaalityön tulevaisuus – sosiaalityö julkisena hallintotehtävänä. Sosiaali- ja terveysministeriön raportteja ja muistioita 2019:47. Sosiaali- ja terveysministeriö. Helsinki. http://julkaisut.valtioneuvosto.fi/bitstream/handle/10024/161660/Rap_47_2019_Sosiaalityon%20tulevaisuus.pdf?sequence=1&isAllowed=y
Niiranen, V. & Seppänen-Järvelä, R.& Sinkkonen, M. & Vartiainen, P. (2010): Johtaminen sosiaalialalla. Helsinki: Gaudeamus.
Juuti, P. (2016). Johtamisen kehittäminen. Jyväskylä: PS-kustannus.
Rissanen, S. & Lammintakanen, J. (2017): Sosiaali-ja terveysjohtaminen. Helsinki: Sanomapro.
Opintojaksolla on myös muita materiaalia käytössä, kuten aiheisiin liittyviä tutkimuksia ja artikkeleita, jotka löytyvät Moodlesta.
Opetusmenetelmät
Itsenäinen työskentely Moodle-oppimisalustalla
Toteutuksen valinnaiset suoritustavat
AHOT-prosessin kautta hyväksilukuja saaneiden kanssa voidaan sopia osasuorituksista.
Arviointiasteikko
H-5
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)
Hylätty (0)
Ammatillinen tietoperusta ja käsitteet:
Opiskelija ei tiedä johtamisteorioita.
Ammatillinen toiminta:
Opiskelija ei tiedä johtamiseen sisältyviä osa-alueita eikä tiedä henkilöstöhallinnon sisältöjä ja periaatteita.
Eettinen osaaminen ja vastuullisuus:
Opiskelija ei tunnista, eikä tiedä hyvän hallinnon ja päätöksenteon toimintaperiaatteiden merkitystä asiakastyössä. Opiskelija ei osaa noudattaa sosiaalialan eettisiä periaatteita asiakastyössä.
Tyydyttävä (1)
Ammatillinen tietoperusta ja käsitteet:
Opiskelija osaa nimetä vähintään yhden johtamisteorian sosiaalipalveluorganisaatioissa.
Ammatillinen toiminta:
Opiskelija osaa tunnistaa joitakin johtamisen osa-alueita. Opiskelija osaa tunnistaa joiltakin osin henkilöstöhallinnon keskeisiä sisältöjä ja periaatteita.
Eettinen osaaminen ja vastuullisuus:
Opiskelija tietää sosiaalialan eettiset periaatteet, joita noudattaa asiakastyön tilanteissa ja tunnistaa hyvän hallinnon mukaista toimintaa asiakastyöntilanteissa.
Tyydyttävä (2)
Ammatillinen tietoperusta ja käsitteet:
Opiskelija osaa nimetä joitakin johtamisteorioita- ja tapoja sosiaalipalveluorganisaatioissa.
Ammatillinen toiminta:
Opiskelija tietää johtamisen osa-alueet ja tietää pääpiirteittäin henkilöstöhallinnon keskeisen sisällön ja periaatteet.
Eettinen osaaminen ja vastuullisuus
Opiskelija tietää sosiaalialan eettisten periaatteiden ja hyvän hallinnon käytäntöjen merkityksen asiakastyössä. Opiskelija osaa toimia hyvän hallinnon ja sosiaalialan eettisten periaatteiden mukaisesti asiakastyöntilanteissa.
Arviointikriteerit, hyvä (3)
Hyvä (3)
Ammatillinen tietoperusta ja käsitteet:
Opiskelija osaa analysoida erilaisia johtamisteorioita- ja tapoja sosiaalipalveluorganisaatioissa.
Ammatillinen toiminta:
Opiskelija osaa tunnistaa erilaisia näkökulmia työelämäorganisaatioiden johtamiskäytänteissä ja johtamisen eri osa-alueissa. Opiskelija selittää henkilöstöhallinnon sisällön ja periaatteet sekä sen toteutuksen.
Eettinen osaaminen ja vastuullisuus
Opiskelija osaa kuvata sosiaalialan eettiset periaatteet ja hallinnollisen päätöksen tekoon liittyvät periaatteet. Opiskelija osaa toimia hyvän hallinnon ja sosiaalialan eettisten periaatteiden mukaisesti asiakastyöntilanteissa.
Hyvä (4)
Ammatillinen tietoperusta ja käsitteet:
Opiskelija osaa vertailla erilaisia johtamisteorioita ja niiden toteutumista sosiaalipalveluorganisaatioissa.
Ammatillinen toiminta:
Opiskelija perustelee ja arvioi erilaisia näkökulmia työelämäorganisaatioiden johtamiskäytännöissä ja johtamisen eri osa-alueissa. Opiskelija osaa tehdä johtopäätöksiä henkilöstöhallinnosta ja sen toteutumisesta.
Eettinen osaaminen ja vastuullisuus:
Opiskelija analysoi sosiaalialan eettisten periaatteiden ja hallinnollisen päätöksen tekoon liittyvien oikeudellisten periaatteiden toteutumista käytännön työtilanteissa. Opiskeilja osaa rakentaa hyvän hallinnon ja sosiaalialan eettisten periaatteiden mukaisesti toteutuvan asiakassuhteen sekä tehdä perusteltuja päätöksiä hallintoon liittyvissä asioissa.
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
Kiitettävä (5)
Ammatillinen tietoperusta ja käsitteet:
Opiskelija osaa arvioida ja vertailla erilaisia johtamisteorioita ja niiden toteutumista sosiaalipalveluorganisaatioissa.
Ammatillinen toiminta
Opiskelija osaa ehdottaa ja tuottaa uusia näkökulmia työelämäorganisaatioiden johtamiskäytäntöihin ja johtamisen osa-alueisiin. Opiskelija osaa arvioida ja kehittää henkilöstöhallinnon toteutumista.
Eettinen osaaminen ja vastuullisuus:
Opiskeilja osaa arvioida sosiaalialan eettisten periaatteiden ja hallinnollisen päätöksen tekoon liittyvien oikeudellisten periaatteiden toteutumista käytännön työtilanteissa. Opiskelija osaa rakentaa hyvän hallinnon ja eettisten periaatteiden mukaisesti toteutuvan asiakassuhteen sekä tehdä perusteltuja päätöksiä hallintoon liittyvissä asioissa.