Siirry suoraan sisältöön

IT-palvelun suunnitteluLaajuus (5 op)

Tunnus: T42T171OJ

Laajuus

5 op

Opetuskieli

  • suomi

Osaamistavoitteet

Tämän opintojakson suorittamisen jälkeen osaat suunnitella asiakaslähtöisiä IT-palveluita ja soveltaa oppimaasi olemassa olevien IT-palveluiden asiakaslähtöisyyden kehittämiseen. Tiedät miten asiakaslähtöinen ajattelu ja toiminta ilmenevät eri työvaiheissa ja millä tavoin työvaiheita voidaan sopeuttaa vastaamaan kehitystyön ja -kontekstin tarpeita.

Sisältö

Tällä opintojaksolla käsitellään seuraavia IT-palvelun suunnittelun aiheita. Aiheiden keskinäiset painotukset ja tarkennukset määritellään opintojakson toteutussuunnitelmassa.

- IT palvelun asiakas- ja/tai käyttäjätarpeiden kartoittaminen
- IT palvelun konseptointi sekä toiminnalliset ja tekniset määrittelyt
- IT palvelun suunnittelu
- IT palvelunhallinnnan suunnittelu
- IT palvelun riskienhallinnan suunnittelu
- IT palvelun esittely

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)

Kartoitat asiakkaan tarpeet ja suunnittelet niitä vastaavan IT-palvelun. Kartoitustyö on hyvin suppea. IT-palvelun suunnitelma on pääosin kuvaileva ja luonnosteleva. Asiakaslähtöisyys toteutuu vain osittain.

Arviointikriteerit, hyvä (3)

Kartoitat asiakkaan tarpeet ja suunnittelet niitä vastaavan IT-palvelun. Kartoitustyö ja IT-palvelun suunnitelma ovat havainnollistavia. Selität asettamasi tavoitteet ja tekemäsi valinnat asiakaslähöisesti.

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

Kartoitat asiakkaan tarpeet ja suunnittelet niitä vastaavan IT-palvelun. Kartoitustyö ja IT-palvelun suunnitelma on kattavaa ja selittävää. Perustelet asettamasi tavoitteet ja tekemäsi valinnat asiakaslähöisesti.

Ilmoittautumisaika

02.10.2023 - 21.04.2024

Ajoitus

22.04.2024 - 19.05.2024

Laajuus

5 op

Virtuaaliosuus (op)

5 op

Toteutustapa

Etäopetus

Yksikkö

Tradenomikoulutus, tietojenkäsittely

Opetuskielet
  • Suomi
Paikat

1 - 50

Tutkinto-ohjelma
  • Tietojenkäsittelyn koulutus
Opettaja
  • Marko Leinonen
Vastuuhenkilö

Marko Leinonen

Opiskelijaryhmät
  • TA42T22S
    Tradenomikoulutus, tietojenkäsittely (monimuototo-opinnot), Tornio, syksy 2022

Tavoitteet

Tämän opintojakson suorittamisen jälkeen osaat suunnitella asiakaslähtöisiä IT-palveluita ja soveltaa oppimaasi olemassa olevien IT-palveluiden asiakaslähtöisyyden kehittämiseen. Tiedät miten asiakaslähtöinen ajattelu ja toiminta ilmenevät eri työvaiheissa ja millä tavoin työvaiheita voidaan sopeuttaa vastaamaan kehitystyön ja -kontekstin tarpeita.

Sisältö

Tällä opintojaksolla käsitellään seuraavia IT-palvelun suunnittelun aiheita. Aiheiden keskinäiset painotukset ja tarkennukset määritellään opintojakson toteutussuunnitelmassa.

- IT palvelun asiakas- ja/tai käyttäjätarpeiden kartoittaminen
- IT palvelun konseptointi sekä toiminnalliset ja tekniset määrittelyt
- IT palvelun suunnittelu
- IT palvelunhallinnnan suunnittelu
- IT palvelun riskienhallinnan suunnittelu
- IT palvelun esittely

Oppimateriaalit

Materiaalit Moodlessa.

Opetusmenetelmät

Kaikki kokonaisuuteen liittyvät materiaalit ovat Moodlessa, tapaamiset etäluentoina (Zoom), sessiot tallennetaan. Opiskelijoita ohjataan online- tapaamisten yhteydessä ja sähköpostitse.

Toteutuksen valinnaiset suoritustavat

Voit esittää omia tapoja kehittää ja näyttää osaamisesi. Voit esim. työskennellä oman työpaikkasi projekteissa tai tehdä opiskelijaryhmänä yhteisen projektin, joka ei sisälly valmiiseen tarjontaan. Näiden lisäksi voit suorittaa opintoja muissa korkeakouluissa ja/tai verkkopalveluissa.

Arviointiasteikko

H-5

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)

Kartoitat asiakkaan tarpeet ja suunnittelet niitä vastaavan IT-palvelun. Kartoitustyö on hyvin suppea. IT-palvelun suunnitelma on pääosin kuvaileva ja luonnosteleva. Asiakaslähtöisyys toteutuu vain osittain.

Arviointikriteerit, hyvä (3)

Kartoitat asiakkaan tarpeet ja suunnittelet niitä vastaavan IT-palvelun. Kartoitustyö ja IT-palvelun suunnitelma ovat havainnollistavia. Selität asettamasi tavoitteet ja tekemäsi valinnat asiakaslähöisesti.

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

Kartoitat asiakkaan tarpeet ja suunnittelet niitä vastaavan IT-palvelun. Kartoitustyö ja IT-palvelun suunnitelma on kattavaa ja selittävää. Perustelet asettamasi tavoitteet ja tekemäsi valinnat asiakaslähöisesti.

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Arviointiperusteet opintojakson tiedoissa.

Ilmoittautumisaika

03.10.2022 - 09.04.2023

Ajoitus

12.04.2023 - 21.05.2023

Laajuus

5 op

Virtuaaliosuus (op)

5 op

Toteutustapa

Etäopetus

Yksikkö

Tradenomikoulutus, tietojenkäsittely

Opetuskielet
  • Suomi
Paikat

1 - 50

Tutkinto-ohjelma
  • Tietojenkäsittelyn koulutus
Opettaja
  • Marko Leinonen
Vastuuhenkilö

Marko Leinonen

Opiskelijaryhmät
  • TA42T21S
    Tradenomikoulutus, tietojenkäsittely (verkko-opinnot), Tornio, syksy 2021

Tavoitteet

Tämän opintojakson suorittamisen jälkeen osaat suunnitella asiakaslähtöisiä IT-palveluita ja soveltaa oppimaasi olemassa olevien IT-palveluiden asiakaslähtöisyyden kehittämiseen. Tiedät miten asiakaslähtöinen ajattelu ja toiminta ilmenevät eri työvaiheissa ja millä tavoin työvaiheita voidaan sopeuttaa vastaamaan kehitystyön ja -kontekstin tarpeita.

Sisältö

Tällä opintojaksolla käsitellään seuraavia IT-palvelun suunnittelun aiheita. Aiheiden keskinäiset painotukset ja tarkennukset määritellään opintojakson toteutussuunnitelmassa.

- IT palvelun asiakas- ja/tai käyttäjätarpeiden kartoittaminen
- IT palvelun konseptointi sekä toiminnalliset ja tekniset määrittelyt
- IT palvelun suunnittelu
- IT palvelunhallinnnan suunnittelu
- IT palvelun riskienhallinnan suunnittelu
- IT palvelun esittely

Oppimateriaalit

Materiaalit Moodlessa.

Opetusmenetelmät

Kaikki kokonaisuuteen liittyvät materiaalit ovat Moodlessa, tapaamiset etäluentoina (Zoom), sessiot tallennetaan. Opiskelijoita ohjataan online- tapaamisten yhteydessä ja sähköpostitse.

Toteutuksen valinnaiset suoritustavat

Voit esittää omia tapoja kehittää ja näyttää osaamisesi. Voit esim. työskennellä oman työpaikkasi projekteissa tai tehdä opiskelijaryhmänä yhteisen projektin, joka ei sisälly valmiiseen tarjontaan. Näiden lisäksi voit suorittaa opintoja muissa korkeakouluissa ja/tai verkkopalveluissa.

Arviointiasteikko

H-5

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)

Kartoitat asiakkaan tarpeet ja suunnittelet niitä vastaavan IT-palvelun. Kartoitustyö on hyvin suppea. IT-palvelun suunnitelma on pääosin kuvaileva ja luonnosteleva. Asiakaslähtöisyys toteutuu vain osittain.

Arviointikriteerit, hyvä (3)

Kartoitat asiakkaan tarpeet ja suunnittelet niitä vastaavan IT-palvelun. Kartoitustyö ja IT-palvelun suunnitelma ovat havainnollistavia. Selität asettamasi tavoitteet ja tekemäsi valinnat asiakaslähöisesti.

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

Kartoitat asiakkaan tarpeet ja suunnittelet niitä vastaavan IT-palvelun. Kartoitustyö ja IT-palvelun suunnitelma on kattavaa ja selittävää. Perustelet asettamasi tavoitteet ja tekemäsi valinnat asiakaslähöisesti.

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Arviointiperusteet opintojakson tiedoissa.