IT-palvelun suunnitteluLaajuus (5 op)
Tunnus: T42T171OJ
Laajuus
5 op
Opetuskieli
- suomi
Osaamistavoitteet
Tämän opintojakson suorittamisen jälkeen osaat suunnitella asiakaslähtöisiä IT-palveluita ja soveltaa oppimaasi olemassa olevien IT-palveluiden asiakaslähtöisyyden kehittämiseen. Tiedät miten asiakaslähtöinen ajattelu ja toiminta ilmenevät eri työvaiheissa ja millä tavoin työvaiheita voidaan sopeuttaa vastaamaan kehitystyön ja -kontekstin tarpeita.
Sisältö
Tällä opintojaksolla käsitellään seuraavia IT-palvelun suunnittelun aiheita. Aiheiden keskinäiset painotukset ja tarkennukset määritellään opintojakson toteutussuunnitelmassa.
- IT palvelun asiakas- ja/tai käyttäjätarpeiden kartoittaminen
- IT palvelun konseptointi sekä toiminnalliset ja tekniset määrittelyt
- IT palvelun suunnittelu
- IT palvelunhallinnnan suunnittelu
- IT palvelun riskienhallinnan suunnittelu
- IT palvelun esittely
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)
Kartoitat asiakkaan tarpeet ja suunnittelet niitä vastaavan IT-palvelun. Kartoitustyö on hyvin suppea. IT-palvelun suunnitelma on pääosin kuvaileva ja luonnosteleva. Asiakaslähtöisyys toteutuu vain osittain.
Arviointikriteerit, hyvä (3)
Kartoitat asiakkaan tarpeet ja suunnittelet niitä vastaavan IT-palvelun. Kartoitustyö ja IT-palvelun suunnitelma ovat havainnollistavia. Selität asettamasi tavoitteet ja tekemäsi valinnat asiakaslähöisesti.
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
Kartoitat asiakkaan tarpeet ja suunnittelet niitä vastaavan IT-palvelun. Kartoitustyö ja IT-palvelun suunnitelma on kattavaa ja selittävää. Perustelet asettamasi tavoitteet ja tekemäsi valinnat asiakaslähöisesti.
Ilmoittautumisaika
02.10.2023 - 21.04.2024
Ajoitus
22.04.2024 - 19.05.2024
Laajuus
5 op
Virtuaaliosuus (op)
5 op
Toteutustapa
Etäopetus
Yksikkö
Tradenomikoulutus, tietojenkäsittely
Opetuskielet
- Suomi
Paikat
1 - 50
Tutkinto-ohjelma
- Tietojenkäsittelyn koulutus
Opettaja
- Marko Leinonen
Vastuuhenkilö
Marko Leinonen
Opiskelijaryhmät
-
TA42T22STradenomikoulutus, tietojenkäsittely (monimuototo-opinnot), Tornio, syksy 2022
Tavoitteet
Tämän opintojakson suorittamisen jälkeen osaat suunnitella asiakaslähtöisiä IT-palveluita ja soveltaa oppimaasi olemassa olevien IT-palveluiden asiakaslähtöisyyden kehittämiseen. Tiedät miten asiakaslähtöinen ajattelu ja toiminta ilmenevät eri työvaiheissa ja millä tavoin työvaiheita voidaan sopeuttaa vastaamaan kehitystyön ja -kontekstin tarpeita.
Sisältö
Tällä opintojaksolla käsitellään seuraavia IT-palvelun suunnittelun aiheita. Aiheiden keskinäiset painotukset ja tarkennukset määritellään opintojakson toteutussuunnitelmassa.
- IT palvelun asiakas- ja/tai käyttäjätarpeiden kartoittaminen
- IT palvelun konseptointi sekä toiminnalliset ja tekniset määrittelyt
- IT palvelun suunnittelu
- IT palvelunhallinnnan suunnittelu
- IT palvelun riskienhallinnan suunnittelu
- IT palvelun esittely
Oppimateriaalit
Materiaalit Moodlessa.
Opetusmenetelmät
Kaikki kokonaisuuteen liittyvät materiaalit ovat Moodlessa, tapaamiset etäluentoina (Zoom), sessiot tallennetaan. Opiskelijoita ohjataan online- tapaamisten yhteydessä ja sähköpostitse.
Toteutuksen valinnaiset suoritustavat
Voit esittää omia tapoja kehittää ja näyttää osaamisesi. Voit esim. työskennellä oman työpaikkasi projekteissa tai tehdä opiskelijaryhmänä yhteisen projektin, joka ei sisälly valmiiseen tarjontaan. Näiden lisäksi voit suorittaa opintoja muissa korkeakouluissa ja/tai verkkopalveluissa.
Arviointiasteikko
H-5
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)
Kartoitat asiakkaan tarpeet ja suunnittelet niitä vastaavan IT-palvelun. Kartoitustyö on hyvin suppea. IT-palvelun suunnitelma on pääosin kuvaileva ja luonnosteleva. Asiakaslähtöisyys toteutuu vain osittain.
Arviointikriteerit, hyvä (3)
Kartoitat asiakkaan tarpeet ja suunnittelet niitä vastaavan IT-palvelun. Kartoitustyö ja IT-palvelun suunnitelma ovat havainnollistavia. Selität asettamasi tavoitteet ja tekemäsi valinnat asiakaslähöisesti.
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
Kartoitat asiakkaan tarpeet ja suunnittelet niitä vastaavan IT-palvelun. Kartoitustyö ja IT-palvelun suunnitelma on kattavaa ja selittävää. Perustelet asettamasi tavoitteet ja tekemäsi valinnat asiakaslähöisesti.
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Arviointiperusteet opintojakson tiedoissa.
Ilmoittautumisaika
03.10.2022 - 09.04.2023
Ajoitus
12.04.2023 - 21.05.2023
Laajuus
5 op
Virtuaaliosuus (op)
5 op
Toteutustapa
Etäopetus
Yksikkö
Tradenomikoulutus, tietojenkäsittely
Opetuskielet
- Suomi
Paikat
1 - 50
Tutkinto-ohjelma
- Tietojenkäsittelyn koulutus
Opettaja
- Marko Leinonen
Vastuuhenkilö
Marko Leinonen
Opiskelijaryhmät
-
TA42T21STradenomikoulutus, tietojenkäsittely (verkko-opinnot), Tornio, syksy 2021
Tavoitteet
Tämän opintojakson suorittamisen jälkeen osaat suunnitella asiakaslähtöisiä IT-palveluita ja soveltaa oppimaasi olemassa olevien IT-palveluiden asiakaslähtöisyyden kehittämiseen. Tiedät miten asiakaslähtöinen ajattelu ja toiminta ilmenevät eri työvaiheissa ja millä tavoin työvaiheita voidaan sopeuttaa vastaamaan kehitystyön ja -kontekstin tarpeita.
Sisältö
Tällä opintojaksolla käsitellään seuraavia IT-palvelun suunnittelun aiheita. Aiheiden keskinäiset painotukset ja tarkennukset määritellään opintojakson toteutussuunnitelmassa.
- IT palvelun asiakas- ja/tai käyttäjätarpeiden kartoittaminen
- IT palvelun konseptointi sekä toiminnalliset ja tekniset määrittelyt
- IT palvelun suunnittelu
- IT palvelunhallinnnan suunnittelu
- IT palvelun riskienhallinnan suunnittelu
- IT palvelun esittely
Oppimateriaalit
Materiaalit Moodlessa.
Opetusmenetelmät
Kaikki kokonaisuuteen liittyvät materiaalit ovat Moodlessa, tapaamiset etäluentoina (Zoom), sessiot tallennetaan. Opiskelijoita ohjataan online- tapaamisten yhteydessä ja sähköpostitse.
Toteutuksen valinnaiset suoritustavat
Voit esittää omia tapoja kehittää ja näyttää osaamisesi. Voit esim. työskennellä oman työpaikkasi projekteissa tai tehdä opiskelijaryhmänä yhteisen projektin, joka ei sisälly valmiiseen tarjontaan. Näiden lisäksi voit suorittaa opintoja muissa korkeakouluissa ja/tai verkkopalveluissa.
Arviointiasteikko
H-5
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)
Kartoitat asiakkaan tarpeet ja suunnittelet niitä vastaavan IT-palvelun. Kartoitustyö on hyvin suppea. IT-palvelun suunnitelma on pääosin kuvaileva ja luonnosteleva. Asiakaslähtöisyys toteutuu vain osittain.
Arviointikriteerit, hyvä (3)
Kartoitat asiakkaan tarpeet ja suunnittelet niitä vastaavan IT-palvelun. Kartoitustyö ja IT-palvelun suunnitelma ovat havainnollistavia. Selität asettamasi tavoitteet ja tekemäsi valinnat asiakaslähöisesti.
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
Kartoitat asiakkaan tarpeet ja suunnittelet niitä vastaavan IT-palvelun. Kartoitustyö ja IT-palvelun suunnitelma on kattavaa ja selittävää. Perustelet asettamasi tavoitteet ja tekemäsi valinnat asiakaslähöisesti.
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Arviointiperusteet opintojakson tiedoissa.