Siirry suoraan sisältöön

Geronomikoulutus (monimuoto-opiskelu) Kemi syksy 2014: KA702G14

Opetussuunitelman tunnus: KA702G14

Tutkintonimike
Geronomi (AMK)
Laajuus
210 op
Kesto
3.5 vuotta (210 op)
Aloituslukukausi
Syksy 2014
Opetuskieli
suomi

Kuvaus

SUORITETTAVA TUTKINTO GERONOMI (AMK)
Geronomi (AMK) on sosiaali- ja terveysalan yhteinen ammattikorkeakoulututkinto, jonka laajuus on 210 op. Tutkinnon suorittaminen kestää 3,5 vuotta. Geronomi (AMK) -tutkinto perustuu kansainvälisiin ja kansalliseen koulutuksen tasokuvauksiin, valtakunnallisiin vanhustyön strategioihin ja laatusuosituksiin, työelämälähtöisyyteen ja monialaiseen gerontologiseen tutkimustietoon. Geronomi (AMK) -tutkinnossa saavutetut oppimistulokset (tiedot, taidot, pätevyys) vastaavat koulutuksen kansallisen viitekehyksen (NQF) tasoa 6.

Tämä tarkoittaa, että tutkinnon suorittanut:
-Hallitsee laaja-alaiset ja edistyneet oman alansa tiedot, joihin liittyy teorioiden, keskeisten käsitteiden, menetelmien ja periaatteiden kriittinen ymmärtäminen ja arvioiminen. Ymmärtää ammatillisten tehtäväalueiden ja/tai tieteenalojen kattavuuden ja rajat. Hallitsee edistyneet taidot, jotka osoittavat asioiden hallintaa, kykyä soveltaa ja kykyä luoviin ratkaisuihin, joita vaaditaan erikoistuneella ammatti-, tieteen- tai taiteenalalla monimutkaisten tai ennakoimattomien ongelmien ratkaisemiseksi.
- Kykenee johtamaan monimutkaisia ammatillisia toimia tai hankkeita tai kykenee työskentelemään itsenäisesti alan asiantuntijatehtävissä. Kykenee päätöksentekoon ennakoimattomissa toimintaympäristöissä. Perusedellytykset toimia alan itsenäisenä yrittäjänä. Kykenee vastaamaan oman osaamisensa arvioinnin ja kehittämisen lisäksi yksittäisten henkilöiden ja ryhmien kehityksestä.
- Omaa valmiudet jatkuvaan oppimiseen. Osaa viestiä riittävästi suullisesti ja kirjallisesti sekä alan että alan ulkopuoliselle yleisölle. Kykenee itsenäiseen kansainväliseen viestintään ja vuorovaikutukseen toisella kotimaisella ja vähintään yhdellä vieraalla kielellä.

Hakukriteerit
Ammattikorkeakoulututkintoon johtaviin opintoihin voidaan ottaa opiskelijaksi henkilö, joka on suorittanut lukion oppimäärän tai ylioppilastutkinnon, ammatillisen perustutkinnon tai näitä vastaavat ulkomaiset opinnot. Opiskelijavalinnoissa noudatetaan valtakunnallisia sosiaali- ja terveysalan valintakoekriteereitä. Sosiaali- ja terveysalalle opiskelijaksi ei voida ottaa henkilöä, joka ei terveydentilaltaan ja toimintakyvyltään ole kykenevä opintoihin liittyviin käytännön tehtäviin tai harjoitteluun. Opiskelijaksi ottamisen esteenä voi olla myös aikaisempi opiskelupaikan peruutuspäätös, jos toisten henkilöiden terveyden tai turvallisuuden suojelemiseen liittyvät seikat sitä edellyttävät.

Osaamisen tunnistaminen ja tunnustaminen
Kotimaisessa tai ulkomaisessa korkeakoulussa tai muussa oppilaitoksessa suoritettujen opintojen hyväksilukemisen edellytyksenä on, että ne nivoutuvat osaksi tutkintoa siten, että tutkinnon tavoitteiden mukainen kokonaisvaltainen oppiminen toteutuu. Sama periaate koskee muulla tavoin hankittua osaamista. Hyväksilukujen jälkeen suoritettavien opintojen laajuus määräytyy henkilökohtaisen opintosuunnitelman perusteella (HOPS). HOPS:n laatimisessa noudatetaan opiskelijaksi otettaessa voimassa olevan opetussuunnitelman mukaista opintojen rakennetta ja vuosittain vaihtuvaa opintojaksotarjontaa. Opiskelija päivittää henkilökohtaista opintosuunnitelmaansa opintojen edetessä. HOPS:n hyväksyy koulutusvastaava.

Valmistuneiden työllistymistä kuvaava profiili
Sosiaali- ja terveysalan ammattikorkeakoulututkinnon suorittaneet työllistyvät pääosin kuntien, yksityisen sektorin sekä järjestöjen asiantuntijatehtäviin, eniten hoito- ja hoivatehtäviin, ohjaus- ja kasvatustehtäviin, sekä johto- ja esimiestehtäviin. Työvoimatilanne sosiaali- ja terveysalalla on hyvä ja välitön työllistyminen valmistumisvaiheessa oli vuonna 2012 72,6 % (OPALA / KTAMK). Vuodesta 2009 työllistymisaste on ollut tasaisessa nousussa ja väestörakenteen muutoksen ja eläköitymisen seurauksena työllistyminen tulee edelleen nousemaan. Vanhustyön koulutusohjelma on valtakunnallisesti ja erityisesti Pohjois-Suomen alueella uusi, mistä johtuen valmistuneet geronomit etsivät vielä paikkaansa työmarkkinoilla. Seinäjoen ammattikorkeakoulussa tehdyn tutkimuksen (2012) mukaan heidän vanhustyön koulutusohjelmastaan valmistuneet ovat kuitenkin pääsääntöisesti työllistyneet. Vuonna 2013 on tullut voimaan Laki ikääntyneiden toimintakyvyn tukemisesta sekä iäkkäiden sosiaali- ja terveyspalveluista, jonka mukaan kuntien on mm. vahvistettava gerontologista osaamista vanhuspalveluissa (§10).

Jatko-opintokelpoisuus
Ammattikorkeakoulututkinto antaa jatko-opintokelpoisuuden 3 vuoden työelämässä olon jälkeen jatkaa opintojaan ylempään ammattikorkeakoulututkintoon johtavassa koulutuksessa. Opintoja voi jatkaa myös hakeutumalla yliopistojen maisterikoulutuksiin tai vastaaviin. Ammattikorkeakoulututkinnon jälkeen on mahdollista jatkaa myös ulkomaisissa korkeakouluissa master-tason koulutusohjelmissa.

Vanhustyön koulutusohjelman profiili
Geronomi (AMK) on kokonaisvaltaisen vanhustyön osaaja, joka toiminnallaan kehittää tulevaisuuden vanhustyötä ja mahdollistaa iäkkään ihmisen mielekkään elämän, osallisuuden ja toimijuuden vahvistumisen. Geronomi (AMK) osaamiseen sisältyvät:
- Gerontologinen osaaminen ja eettiset periaatteet
- Voimavaralähtöinen ja kuntouttava työ
- Monialainen osaaminen ja toimiminen vanhustyön eri ympäristöissä
- Palvelujen ja niiden tarpeiden arviointi, koordinointi ja ohjaus hoivan, hoidon ja kuntoutuksen moniammatillisissa toimintaympäristöissä
- Vanhuspalvelujen johtamis- ja kehittämistehtävät


Geronomin työtehtävissä painottuvat ennakoiva ja ehkäisevä, yhteisöllisyyttä tukeva, voimavaralähtöinen ja kuntouttava työote. Keskeistä työssä on osaaminen palvelutarpeen arvioinnissa, henkilökohtaisessa palveluohjauksessa, omaisten ja läheisten tukemisessa, hyvinvointiteknologiassa sekä kyky kohdata ikääntynyt ihminen hänelle erityisen haasteellisissa elämäntilanteissa. Koulutuksen tavoitteena on, että geronomi (AMK) ymmärtää ikääntymiseen liittyvät muutokset ihmisen toimintakyvyssä ja osaa laaja-alaisesti arvioida ja tukea ikääntyneen ihmisen osallisuutta, hyvinvointia ja selviytymistä hänen omassa toimintaympäristössään erilaisten toimintamenetelmien avulla.

Opiskelussa korostuu laaja-alaisen ammattitaidon kehittyminen seniori- ja vanhustyössä, yhteistyötaidot, yhteisöllinen oppiminen ja itseohjautuvuus. Koulutuksessa käytäntöön yhdistyy monitieteinen teoriapohja. Valmistuttuaan geronomit voivat työskennellä mm. kuntoutusyksiköissä, kotihoidossa, palvelukeskuksissa, projekteissa, hoiva- ja hoitopalveluyrittäjinä, palveluohjaajina, vanhustyön esimiestehtävissä, kotiuttamistehtävissä, suunnittelijoina tai vanhuspalvelujen koordinointitehtävissä.

Geronomi on eettisesti sitoutunut ikääntyneen hyvinvoinnin edistämiseen yksilön, yhteisön ja yhteiskunnan tasolla. Koulutusta ohjaavat yleiset ammattikorkeakoulun tutkintojen kompetenssit sekä v. 2012 valtakunnallisessa geronomikoulutuksen verkostossa vahvistetut koulutusohjelmakohtaiset kompetenssit.

Näytä opintojen ajoitukset lukuvuosittain, lukukausittain tai periodeittain

Tunnus Opinnon nimi Laajuus (op) 2014-2015 2015-2016 2016-2017 2017-2018 Syksy 2014 Kevät 2015 Syksy 2015 Kevät 2016 Syksy 2016 Kevät 2017 Syksy 2017 1. / 2014 2. / 2015 3. / 2015 1. / 2015 2. / 2016 3. / 2016 1. / 2016 2. / 2017 3. / 2017 1. / 2017
AMK_PERTR
PERUSOPINNOT

(Valitaan kaikki )

21
K702G10OJ Opiskelutaidot ja ammatillinen kasvu 3 3 3 3
K702G11OJ Tietotekniikka 3 3 3 3
K702G12OJ Tiiminä projektissa 3 3 3 3
K702G13OJ Tutkimustoiminnan perusteet 3 3 3 3
K702G14OJ Englannin kieli 3 3 3 3
K702G15OJ Suomen kieli ja viestintä 3 3 1.5 1.5 1.5 1.5
K702G16OJ Ruotsin kieli 3 3 3 3
AMMTR
AMMATTIOPINNOT

(Valitaan kaikki )

99
K702G2OK
Monialainen orientaatio ikääntymiseen ja ikäihmisen kohtaamiseen

(Valitaan kaikki )

22
K702G21OJ Gerontologia tieteenalana 3 3 3 3
K702G22OJ Ikääntymiseen liittyvät yhteiskunnalliset ja yksilölliset kysymykset 6 6 3 3 3 3
K702G23OJ Ammatillinen vuorovaikutus ja ammattietiikka 6 6 3 3 3 3
K702G24OJ Ikääntyvän väestön palvelut ja niitä ohjaava lainsäädäntö 7 7 7 7
K702G3OK
Ikäihmisen osallisuuden ja hyvinvoinnin edistäminen eri toimintaympäristöissä

(Valitaan kaikki )

30
K702G31OJ Ikäihmisen toimijuus ja toimintakyvyn laaja-alainen arviointi 9 9 6 3 6 3
K702G32OJ Ikäihmisen hyvinvoinnin edistäminen 6 6 6 6
K702G33OJ Ikäihmisen palvelutarpeen arviointi ja palveluohjaus 6 6 6 6
K702G34OJ Geronteknologia 5 5 5 5
K702G35OJ Ikäihmisten hyvinvoinnin edistäminen haasteellisissa elämäntilanteissa 4 4 4 4
K702G4OK
Ikäihmisen hoiva, hoito ja kuntoutuminen

(Valitaan kaikki )

21
K702G41OJ Geriatrian perusteet 3 3 3 3
K702G42OJ Gerontologinen hoitotyö ja turvallinen lääkehoito 8 2 6 2 6 2 6
K702G43OJ Gerontologinen kuntoutus 6 6 6 6
K702G44OJ Muistisairautta sairastava ikäihminen 4 4 4 4
K702G5OK
Ikäihmisten palveluiden johtaminen, organisointi ja kehittäminen

(Valitaan kaikki )

26
K702G51OJ Johtaminen, lähiesimiestyö ja työhyvinvointi 12 12 12 12
K702G52OJ Hoiva-alan yrittäjyys 3 3 3 3
K702G53OJ Tutkimus- ja kehittämistoiminnan menetelmät 5 5 5 5
K702G54OJ Ikääntyvän väestön palveluiden kehittäminen 6 6 6 6
VAP_VALTR
VAPAASTI VALITTAVAT OPINNOT

(Valitaan opintopisteitä: 5 )

5
HARJOITTTR
AMMATTITAITOA EDISTÄVÄ HARJOITTELU

(Valitaan kaikki )

60
K702G55OJ Ikäihmisen kohtaaminen ja osallisuuden ja hyvinvoinnin arviointi eri toimintaympäristöissä 12 12 3 9 3 9
K702G56OJ Ikäihmisen osallisuuden ja hyvinvoinnin edistäminen eri toimintaympäristöissä 15 15 15 15
K702G57OJ Ikäihmisten palveluiden johtaminen, organisointi ja kehittäminen 18 18 18 18
K702G58OJ Ammatillisuutta vahvistava ja syventävä harjoittelu 15 15 15 15
OPINNATR
OPINNÄYTETYÖ

(Valitaan kaikki )

15
K702G59OK
Opinnäytetyö

(Valitaan kaikki )

15
K702G59AOJ Opinnäytetyön suunnitteluvaihe 5 5 5 5
K702G59BOJ Opinnäytetyön valmistamisvaihe 5 5 5 5
K702G59COJ Opinnäytetyön viimeistelyvaihe 5 5 5 5
Yhteensä 210 63 58 56 18 28.5 34.5 28 30 21 35 18 28.5 34.5 0 28 30 0 21 35 0 18

Todistusjäsentely - AMK

Todistusjäsentelyssä opintojaksot jakautuvat ammattikorkeakoulun asetuksen mukaisesti..

Ammattiopinnot
Gerontologia tieteenalana
Ikääntymiseen liittyvät yhteiskunnalliset ja yksilölliset kysymykset
Ammatillinen vuorovaikutus ja ammattietiikka
Ikääntyvän väestön palvelut ja niitä ohjaava lainsäädäntö
Ikäihmisen toimijuus ja toimintakyvyn laaja-alainen arviointi
Ikäihmisen hyvinvoinnin edistäminen
Ikäihmisen palvelutarpeen arviointi ja palveluohjaus
Geronteknologia
Ikäihmisten hyvinvoinnin edistäminen haasteellisissa elämäntilanteissa
Geriatrian perusteet
Gerontologinen hoitotyö ja turvallinen lääkehoito
Gerontologinen kuntoutus
Muistisairautta sairastava ikäihminen
Johtaminen, lähiesimiestyö ja työhyvinvointi
Hoiva-alan yrittäjyys
Tutkimus- ja kehittämistoiminnan menetelmät
Ikääntyvän väestön palveluiden kehittäminen
Ammattitaitoa edistävä harjoittelu
Ikäihmisen kohtaaminen ja osallisuuden ja hyvinvoinnin arviointi eri toimintaympäristöissä
Ikäihmisen osallisuuden ja hyvinvoinnin edistäminen eri toimintaympäristöissä
Ikäihmisten palveluiden johtaminen, organisointi ja kehittäminen
Ammatillisuutta vahvistava ja syventävä harjoittelu
Opinnäytetyö
Opinnäytetyön suunnitteluvaihe
Opinnäytetyön valmistamisvaihe
Opinnäytetyön viimeistelyvaihe
Perusopinnot
Opiskelutaidot ja ammatillinen kasvu
Tietotekniikka
Tiiminä projektissa
Tutkimustoiminnan perusteet
Englannin kieli
Suomen kieli ja viestintä
Ruotsin kieli
Vapaasti valittavat opinnot

Ei liitettyjä opintojaksoja

Luokittelemattomat

Tunnus Opinnon nimi Laajuus (op)
AMK_PERTR
PERUSOPINNOT

(Valitaan kaikki )

21
K702G10OJ Opiskelutaidot ja ammatillinen kasvu 3
K702G11OJ Tietotekniikka 3
K702G12OJ Tiiminä projektissa 3
K702G13OJ Tutkimustoiminnan perusteet 3
K702G14OJ Englannin kieli 3
K702G15OJ Suomen kieli ja viestintä 3
K702G16OJ Ruotsin kieli 3
AMMTR
AMMATTIOPINNOT

(Valitaan kaikki )

99
K702G2OK
Monialainen orientaatio ikääntymiseen ja ikäihmisen kohtaamiseen

(Valitaan kaikki )

22
K702G21OJ Gerontologia tieteenalana 3
K702G22OJ Ikääntymiseen liittyvät yhteiskunnalliset ja yksilölliset kysymykset 6
K702G23OJ Ammatillinen vuorovaikutus ja ammattietiikka 6
K702G24OJ Ikääntyvän väestön palvelut ja niitä ohjaava lainsäädäntö 7
K702G3OK
Ikäihmisen osallisuuden ja hyvinvoinnin edistäminen eri toimintaympäristöissä

(Valitaan kaikki )

30
K702G31OJ Ikäihmisen toimijuus ja toimintakyvyn laaja-alainen arviointi 9
K702G32OJ Ikäihmisen hyvinvoinnin edistäminen 6
K702G33OJ Ikäihmisen palvelutarpeen arviointi ja palveluohjaus 6
K702G34OJ Geronteknologia 5
K702G35OJ Ikäihmisten hyvinvoinnin edistäminen haasteellisissa elämäntilanteissa 4
K702G4OK
Ikäihmisen hoiva, hoito ja kuntoutuminen

(Valitaan kaikki )

21
K702G41OJ Geriatrian perusteet 3
K702G42OJ Gerontologinen hoitotyö ja turvallinen lääkehoito 8
K702G43OJ Gerontologinen kuntoutus 6
K702G44OJ Muistisairautta sairastava ikäihminen 4
K702G5OK
Ikäihmisten palveluiden johtaminen, organisointi ja kehittäminen

(Valitaan kaikki )

26
K702G51OJ Johtaminen, lähiesimiestyö ja työhyvinvointi 12
K702G52OJ Hoiva-alan yrittäjyys 3
K702G53OJ Tutkimus- ja kehittämistoiminnan menetelmät 5
K702G54OJ Ikääntyvän väestön palveluiden kehittäminen 6
VAP_VALTR
VAPAASTI VALITTAVAT OPINNOT

(Valitaan opintopisteitä: 5 )

5
HARJOITTTR
AMMATTITAITOA EDISTÄVÄ HARJOITTELU

(Valitaan kaikki )

60
K702G55OJ Ikäihmisen kohtaaminen ja osallisuuden ja hyvinvoinnin arviointi eri toimintaympäristöissä 12
K702G56OJ Ikäihmisen osallisuuden ja hyvinvoinnin edistäminen eri toimintaympäristöissä 15
K702G57OJ Ikäihmisten palveluiden johtaminen, organisointi ja kehittäminen 18
K702G58OJ Ammatillisuutta vahvistava ja syventävä harjoittelu 15
OPINNATR
OPINNÄYTETYÖ

(Valitaan kaikki )

15
K702G59OK
Opinnäytetyö

(Valitaan kaikki )

15
K702G59AOJ Opinnäytetyön suunnitteluvaihe 5
K702G59BOJ Opinnäytetyön valmistamisvaihe 5
K702G59COJ Opinnäytetyön viimeistelyvaihe 5

Lukukausi- ja lukuvuosikohtaiset opintopistekertymät vaihtelevat valinnaisten ja vapaasti valittavien opintojen ajoituksesta johtuen.

Siirry alkuun