Siirry suoraan sisältöön

Muistisairautta sairastava ikäihminen (4op)

Opintojakson tunnus: K702G44OJ

Opintojakson perustiedot


Laajuus
4 op
Opetuskieli
suomi

Osaamistavoitteet

Opiskelija osaa kertoa, miten aivoterveyttä voidaan edistää ja ylläpitää. Opiskelija osaa kuvata yleisimmät muistisairaudet, niiden diagnostiikan sekä kuntoutuksen ja hoidon periaatteet. Opiskelija osaa ohjata ja tukea muistioireisia ja heidän omaisiaan kuntoutukseen, edunvalvontaan ja hyvään hoitoon liittyvissä asioissa sairauden eri vaiheissa. Opiskelija osaa luoda turvallisen vuorovaikutussuhteen ja kohdata muistisairaan henkilön tasa-arvoisena ja yksilöllisenä persoonana. Opiskelija noudattaa toiminnassaan eettisiä periaatteita ja arvoja.
Teemat:Aivoterveys ja muisti. Muistisairaudet, muistitestit, tutkimukset ja hoidon periaatteet (lääkkeelliset ja lääkkeettömät hoidot). Kansalliset hoitosuositukset ja ohjeistukset. Kuntoutumisen ja kotona selviytymisen tukeminen. Eettiset periaatteet, edunvalvonta, oikeudet ja hoitotahto. Muistisairaan ihmisen hyvä ravitsemus. Haasteelliset tilanteet / käytösoireet ja niiden lääkkeetön ja lääkkeellinen hoito. Eri toimintamallit ja menetelmät muistisairaan ihmisen kohtaamisessa. Kodista hoitokotiin. Muistisairaan ihmisen saattohoito.

Sisältö

Aivoterveys ja muisti. Muistisairaudet, muistitestit, tutkimukset ja hoidon periaatteet (lääkkeelliset ja lääkkeettömät hoidot). Kansalliset hoitosuositukset ja ohjeistukset. Kuntoutumisen ja kotona selviytymisen tukeminen. Eettiset periaatteet, edunvalvonta, oikeudet ja hoitotahto. Muistisairaan ihmisen hyvä ravitsemus. Haasteelliset tilanteet / käytösoireet ja niiden lääkkeetön ja lääkkeellinen hoito. Eri toimintamallit ja menetelmät muistisairaan ihmisen kohtaamisessa. Kodista hoitokotiin. Muistisairaan ihmisen saattohoito.

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)

Tyydyttävä
Opiskelija osaa selittää muistiterveyden edistämisen periaatteet ja yleisimmät muistisairaudet, niiden kuntoutuksen ja hoidon.
Opiskelija osaa ohjata muistisairasta ja hänen läheisiään edunvalvontaan ja palveluihin liittyvissä asioissa.
Opiskelija tietää erilaisia toimintamalleja muistisairaan kohtaamiseen liittyen.
Opiskelija toimii eettisten periaatteiden mukaisesti
Hyvä     
Opiskelija osaa valita tarkoituksenmukaisia toimintamalleja eri tilanteissa.
Opiskelija osaa ohjata muistisairasta ja hänen läheisiään yksilöllisesti ja kokonaistilanteen huomioiden edunvalvontaan ja palveluihin liittyvissä asioissa.
Opiskelija osaa käyttää erilaisia toimintamalleja ja soveltaa niitä eri toimintaympäristöissä.
Opiskelija toimii eettisesti ja asiakaslähtöisesti eri tilanteissa.
Kiitettävä   
Opiskelija osaa soveltaa luovasti eri toimintamalleja toiminnassaan.
Opiskelija osaa toimia ammatillisessa kohderyhmän huomioivassa tilanteessa itsenäisesti ja vastuullisesti.
Opiskelija osaa perustella toimintaansa tutkitun tiedon/selvitysten avulla.
Opiskelija suunnittelee ja perustelee toimintaansa vertaillen ja analysoiden eri ratkaisuvaihtoehtoja.
Opiskelija toimii eettisesti huomioiden asiakkaan ja läheisten yksilölliset tarpeet.

Siirry alkuun