Siirry suoraan sisältöön

Tutkimus- ja kehittämistoiminnan menetelmät (5op)

Opintojakson tunnus: K702G53OJ

Opintojakson perustiedot


Laajuus
5 op
Opetuskieli
suomi

Osaamistavoitteet

Opiskelija osaa selostaa mitä näyttöön perustuvalla toiminnalla tarkoitetaan. Opiskelija osaa laatia tutkimus- ja kehittämishankkeen suunnitelman. Opiskelija osaa arvioida vanhustyön tutkimus- ja kehittämistyöhön liittyviä erityisiä eettisiä haasteita sekä esittää niihin ratkaisuvaihtoehtoja. Opiskelija osaa laatia teemahaastattelu- ja havainnointilomakkeen laadullisen aineiston keruuta varten sekä laatia kysymyslomakkeen määrällisen aineiston keruuta varten. Opiskelija osaa käyttää sisällönanalyysia tutkimusaineiston käsittelyssä ja tulosten tulkinnassa ja osaa käyttää tilastotieteen menetelmiä tutkimusaineiston käsittelyssä ja tulosten tulkinnassa sekä osaa arvioida tutkimus- ja kehittämistyön luotettavuutta, innovatiivisuutta ja tulosten hyödyntämistä eri toimintaympäristöissä: käytännön työssä, johtamisessa ja esimiestyössä, vanhustyön koulutuksessa ja tutkimuksessa
Opintojakson teematNäyttöön perustuva toiminta. Tutkimusstrategiat ja niiden soveltaminen. Tilastotiede ja sen menetelmien soveltaminen. Tutkimus- ja kehittämishankkeen suunnittelun harjoittelu. Aineiston keruun ja analyysimenetelmien harjoittelu. Vanhustyön tutkimusetiikan erityiskysymykset (erityisesti muistisairautta sairastavat vanhukset). Tutkimus- ja kehittämistoiminnan luotettavuuden ja innovatiivisuuden arviointi.

Sisältö

Kurssi koostuu seuraavasti:
1 Projektitutkimuksen perusteet
2 Määrällisen ja laadullisen tutkimuksen perusteet
3 Tilastotieteen perusteet

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)

Tyydyttävä
Opiskelija osaa kuvata näyttöön perustuvan toiminnan periaatteet ja sisällön. Hän osaa selittää tutkimus- ja kehittämishankkeen suunnitelman sisällön ja kykenee laatimaan sen. Opiskelija tunnistaa vanhustyön tutkimus- ja kehittämistyöhön liittyviä erityishaasteita sekä esittää niihin ratkaisuvaihtoehtoja. Opiskelija osaa selittää missä tilanteissa ja millä tavalla hän voi käyttää teemahaastattelua, havainnointia ja kysymyslomaketta. Hän osaa myös kuvata sisällönanalyysin ja tilastotieteen käytön mahdollisuudet ja yleiset periaatteet. Opiskelija osaa selittää miten tutkimus- ja kehittämistoiminnan innovatiivisuutta ja luotettavuutta voi arvioida. Hän kykenee kertomaan esimerkkejä tutkimus- ja kehittämistoiminnan menetelmien hyödyntämisestä alallaan.
Hyvä          
Opiskelija osaa kuvata näyttöön perustuvan toiminnan periaatteet ja sisällön sekä analysoida ja arvioida sen toteutumista alallaan. Hän osaa laatia tutkimus- ja kehittämishankkeen suunnitelman ja perustella ratkaisunsa teoriatietoon pohjautuen. Opiskelija analysoi ja arvioi vanhustyön tutkimus- ja kehittämistyöhön liittyviä erityishaasteita sekä esittää niihin ratkaisuvaihtoehtoja. Opiskelija osaa selittää missä tilanteissa ja millä tavalla hän voi käyttää teemahaastattelua, havainnointia ja kysymyslomaketta. Hän osaa kuvata ja arvioida sisällönanalyysin ja tilastotieteen käyttöä alallaan. Opiskelija osaa analysoida ja arvioida tutkimus- ja kehittämistoiminnan innovatiivisuutta ja luotettavuutta. Hän kykenee kertomaan monipuolisia esimerkkejä tutkimus- ja kehittämistoiminnan menetelmien soveltamisesta alallaan.
Kiitettävä    
Opiskelija osaa kuvata näyttöön perustuvan toiminnan periaatteet ja sisällön sekä analysoida ja arvioida sen toteutumista alallaan monipuolisesti. Hän osaa laatia tutkimus- ja kehittämishankkeen suunnitelman ja perustella ratkaisunsa teoriatietoon pohjautuen. Opiskelija analysoi ja arvioi vanhustyön tutkimus- ja kehittämistyöhön liittyviä erityishaasteita sekä esittää niihin hyvin perusteltuja ratkaisuvaihtoehtoja. Opiskelija osaa selittää missä tilanteissa ja millä tavalla hän voi käyttää teemahaastattelua, havainnointia ja kysymyslomaketta. Hän osaa kuvata ja arvioida kriittisesti sisällönanalyysin ja tilastotieteen käyttöä alallaan. Opiskelija osaa analysoida ja arvioida tutkimus- ja kehittämistoiminnan innovatiivisuutta ja luotettavuutta. Hän kykenee kertomaan monipuolisia esimerkkejä tutkimus- ja kehittämistoiminnan menetelmien soveltamisesta alallaan sekä arvioimaan niiden vaikuttavuutta.

Siirry alkuun